eitaa logo
اندیشانه
56 دنبال‌کننده
665 عکس
133 ویدیو
288 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سردار شهید حاج قاسم سلیمانی: بعضی ها بجای نامه سرگشاده نوشتن به استکبار و صهیونیست، نامه سرگشاده به ولی ایستاده در خط مقدم می‎نویسند.
✍ نامه هایی که در این چند سال اخیر می توانست بنویسد ولی ننوشت! 👈 او باید به وزیر مسکن روحانی () نامه می نوشت و او را به جهت بی کفایتی در امور مسکن مورد عتاب قرار میداد ولی ننوشت! چرا ؟ 👈 او باید به وزیر بهداشت روحانی () نامه می نوشت و بابت بی تدبیری او در امر بهداشت و درمان و شکست طرح گرانش وی را مواخذه می نمود ولی ننوشت! چرا ؟ 👈 او باید به وزیر امور خارجه روحانی () نامه می نوشت و وی را به جهت برجام خسارت بار و روابط ضعیفش با کشورهای غیر اروپایی که فرصت های اقتصادی بسیاری را از دست داد نکوهش میکرد ولی ننوشت! چرا ؟ 👈 او باید به و نامه می نوشت و آنان را به جهت همراهی با دولت در بی تدبیری های فراوان و عدم ریل گذاری صحیح برای دولت مواخذه می کرد ولی ننوشت! چرا؟ 👈 او باید به رئیس جمهور () نامه می نوشت و او را به جهت وعده های دروغین و بی کفایتی در اداره امور کشور و بی تدبیری در امور اقتصادی که منجر به پرواز قیمت دلار و مسکن و خودرو و اقلام مختلف زندگی شد مذمت میکرد و تغییر رویکرد دولت را خواستار میشد ولی ننوشت! چرا ؟ 👈 او باید به نامه می نوشت و در پیشگاه ملت به جهت تبلیغ و طرفداری از دولت بی تدبیر عذر خواهی میکرد و از اشتباه خود توبه می نمود و اعتراف به درستی پیش بینی رهبری در اشتباه بودن اعتماد به دولت های غربی میکرد ولی ننوشت! چرا ؟ 👈به عکس، او با تمام پر رویی نامه ای به می نویسد و همه کاستی ها و قصورات خود و هم فکرانش در و پیشین را که پدید آورنده وضعیت اسفبار موجود است به گردن رهبری می اندازد! چرا ؟ 👈 جواب تمام این چراها باطل بودن طرز تفکر وی و همفکران اوست که سالها کشور و ملت را اسیر شیفتگی خود به غرب کرده و به جای نگاه به داخل و اجرای راهبرد ، چشم به سراب دوختند و جز خسارت محض به چیزی نرسیدند. حال که باید پاسخ عملکرد همفکرانش را بدهد فرار به جلو کرده و با این نامه نگاری ها و ... سعی در انحراف اذهان می کند تا در دادگاه گر پیش نیفتد. ✍ یک دانش پژوه
هدایت شده از المدرس الافضل
علامه امینی والغدیرومیرحامد حسین هندی.mp3
3.68M
🎙سخنرانی 🎙 ♩ سخنرانی استاد مصطفی سلیمانیان پیرامون زحمات میرحامد حسین هندی و علامه امینی (ره) درباره امامت پژوهی! @daneshnameh1399
طاقچه : کتابخانه مجازی که هزاران کتاب را بصورت الکترونیکی مطالعه کرد. https://taaghche.com/book/43195/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF/comment
حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام .pdf
4.88M
📚✍📚✍📚✍📚✍ حیات فکری سیاسی امامان شیعه علیهم السلام نوشته: رسول جعفریان
@MAHMOUDKARIMMI_SHAB_VELADAT_EMAM.mp3
20.16M
🎙ای پسر موسی بن جعفر، امام رضا کیه از تو بهتر... با صدای محمود کریمی
💠زیارت مختصر امام رضا(ع) 📝آیت‌الله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید. 🕌اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وَلِىَّ اللهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقى وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ 🕌اَشْهَدُ اَنَّكَ مَضَيْتَ عَلى ما مَضى عَلَيْهِ آبآؤُكَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِمْ لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلى هُدىً وَ لَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّكَ نَصَحْتَ لِله وَ لِرَسُولِهِ وَ اَدَّيْتَ الاَْمانَةَ 🕌فَجَزاكَ اللهَ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَيْرَ الْجَزآءِ اَتَيْتُكَ بِاَبى وَ اُمّى زآئراً عارِفاً بِحَقِّكَ مُوالِياً لاَِوْلِيآئِكَ مُعادِياً لاَِعْدآئِكَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّكَ 🕌اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّكَ الاِْمامُ الْهادى وَالْوَلِىُّ الْمُرْشِدُ اَبْرَءُ اِلَى اللهِ مِنْ اَعْدآئِكَ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللهِ بِوِلايَتِكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ظریف می گوید برجام سند افتخار ایران است و خواهد بود ببینید مقام معظم رهبری چگونه این توافق را خسارت محض نامیدند! @mobahesegroup
🚫شبهه🚫 شیعه معتقد است امامان دوازده‌گانه آن‌ها علم غیب دارند، در حالی‌که خود آنان در روایات متعددی علم غیب را از خود نفی کرده‌اند به طور مثال کشی از علمای بزرگ شیعه نقل می‌کند که امام صادق(ع) فرموده: به خدا قسم من علم غیب ندارم و اگر داشتم زمین خوبی را برای خود بر می‌داشتم. ✅ پاسخ شبهه: در ابتدا باید توجه داشت که روش دشمن در برابر اعتقادات شیعه، پیدا کردن یک روایت از گوشه و کنار کتب روایی و با استفاده از آن، به اعتقادات ناب شیعه اشکال کردن است. مرحوم کشی در رجال خود نقل می‌کند: امام صادق(ع) فرمود: به خدای یکتا - که جز او خدایی نیست- سوگند که من غیب نمی‌دانم، ... باغی بین من و عبدالله بن الحسن به شراکت بود که تقسیم کردیم، قسمت هموار و خوب آن زمین به او رسید و قسمت سنگلاخ به من؛ اگر من علم غیب داشتم هر آینه آن قسمت هموار را بر می‌داشتم. 🔹در رابطه با این روایت و بحث علم غیب امام صادق(ع) باید گفت: 🔸 اولا: این روایت و روایات همگون با روایات فراوانی که در بیشتر کتب روایی شیعه نقل شده و مضمون آن‌ها این است که ائمه اطهار(ع) علم غیب داشته‌اند در تعارض است و با یک روایت یا چند روایت معدود نمی‌توان آن همه روایت را کنار گذاشت، به طور مثال خود امام صادق(ع) فرمود: به خدا كه من كتاب خدا را از آغاز تا پايانش می‌دانم، چنان كه گویى در كف دست من است، در قرآن است خبر آسمان و خبر زمين و خبر گذشته و خبر آينده. 👈یا در روایت دیگری فرمود: من آن‌چه در آسمان‌ها و زمين است مى‏‌دانم و آن‌چه در بهشت و دوزخ است مى‌‏دانم و گذشته و آينده را مى‏‌دانم. همچنین روایات وافری که در کتاب کافی و بصائر و ... در باب علم امام وجود دارد. 🔸 ثانیا: این روایت تنها در کتاب رجال کشی نقل شده و در هیچ کتاب قدیمی دیگری نیست و یک سند بیشتر ندارد، هیچ کدام از محدثان هم عصر کَشّی یا حتی بعد از ایشان نیز آن را نقل نکرده‌اند از این رو، از حیث اعتبار ضعیف است. 📜سند روایت نیز از این قرار است: «أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ الْقُمِّيُّ السَّلُولِيُّ، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ صَفْوَانَ، عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ، قَالَ‏، قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع)» نفر اول «أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ الْقُمِّيُّ السَّلُولِيُّ» مجهول است و هیچ مدح و ذمی ندارد پس این روایت، ضعیف است و با آن نمی‌توان روایات بسیاری که چندین سند صحیح دارند را کنار زد. 🔹نکته سوم: معمولا این‌گونه روایات یا به جهت طرفیت پایین شنونده بود یا حمل بر تقیه می‌شوند؛ یعنی اگر هم بپذیریم که این سخن از امام صادق(ع) صادر شده می‌گوییم حتما در آن مجلس جاسوسی از دربارخلیفه یا مخالفان بوده که قصد تخریب حضرت را داشته بدین جهت حضرت در مقام تقیه علم غیب را از خود انکار کرده است، تا مدرکی برای آنان وجود نداشته باشد. @andishaneh
📌مقاله ای در پاسخ به یک شبهه دختر امیرمومنان علیه السلام با عمر، بله یا خیر؟ نویسنده: محمدحسین 👇👇 http://mhafrakhteh.blogfa.com/post/2 👇👇 🌻 @ahlebait110
💠 دلایل اثبات حیات امام عصر (ع) (بخش اول) به نظر می‌رسد که برای اثبات حیات امام عصر ، حداقل به سه دلیل می توان استناد جست که عبارتند از : 1. ادّله وحیانی ؛ 2. دلیل عقلی ؛ 3. تجربه دیدار امام عصر (ع). از ادله وحیانی که به قرآن و سنت متکی است ، می‌توان برای مجاب ساختن دو گروه نخست یعنی شیعه مردّد و یا اهل‌سنت بهره جست . اما از دو دلیل دیگر یعنی دلیل عقلی و تجربه دینی ، می‌توان برای اثبات حیات امام عصر برای پیروان سایر ادیان آسمانی ، استفاده کرد. اینک به بررسی این ادله می‌پردازیم. 1. دلایل وحیانی اثبات حیات امام عصر ادله وحیانی اثبات حیات امام عصر به دو دو دسته قرآن و سنت قابل تقسیم است . ما برای رعایت اختصار به یک مورد از آیات قرآن و یک مورد از روایت نبوی اکتفا می‌کنیم.شاهد مورد نظر از قرآن سوره مبارکه قدر و دخان و شاهد مورد نظر از روایت نبوی روایت «اثناعشر خلیفه» است. 1ـ1. سوره های قدر و دخان و دلالت بر حیات امام عصر (ع) در سوره مبارکه قدر/4 از نزول قرآن در شب قدر که بر هزار ماه برتری دارد ، سخن به میان آمده و در تبیین ارزش این شب آمده که فرشتگان و برترین آنها یعنی روح با امر و فرمان الاهی برای انجام هر امری فرود می‌آیند و تا سحرگاه سلام و تحیت به ارمغان می‌آورند : « تَنَزَّلُ الْمَلَائِکةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ» در سوره دخان/3 نیز تبیین شده که آن امر تفصیل و جداسازی حکیمانه کارهاست : «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» پرسش مهم در برخورد با این آیات آن است که فرشتگان کجا و نزد چه کسی فرود می‌آیند و آن امور حکیمی که در شب قدر جدا شده و تبیین می‌گردد چیست؟ چنین پرسشی به ذهن یاران ائمه رسیده و آنان پاسخ آن را جویا شدند. ائمه (ع) در پاسخ شیعیان فرمودند : که مقدرات سال در شب قدر مشخص شده و فرشتگان نزد امام معصوم و حجت الاهی در هر دوره فرود می‌آیند.(بصائرالدرجات/241) ثقه الاسلام کلینی در کافی/1/242 در کتاب الحجه یابی تحت عنوان «باب فی شأن انا انزلناه فی لیله القدر و تفسیرها» گشوده و در آن 9 روایت آورده است.به استناد این روایات شب قدر در میان تمام امت‌ها وجود داشته و فرشتگان آسمانی بر پیامبر یا وصی او در هر عصری فرود آمده‌اند و این سنت در میان امت اسلامی در هر دورانی برای هر امامی تکرار شده است. در روایت نخست این امر تبیین شده که فرشتگان از آسمان به آسمان فرود نمی‌آیند، بلکه از آسمان به زمین نزول می‌کنند. پس این پرسش هم‌چنان منطقی است که این جداسازی هر امر حکیمانه و مقدرات هستی در زمین با چه شخص یا اشخاص در میان گذاشته می‌شود. و اگر قرار باشد ملاقات فرشتگان با انسان کامل در زمین جزو برنامه‌های شب قدر فرشتگان نباشد، نزول فرشتگان در این شب بر روی زمین مفهومی نخواهد داشت.با پذیرش فرود فرشتگان و ملاقات آنان با انسان کامل ، ضرورت وجود امام و حجت خداوند در هر دورانی اثبات می‌گردد. پیداست که در دوران پس از شهادت امام حسن عسکری تا دوران ما تنها مصداق آن انسان کامل که فرشتگان و برترین آنها یعنی روح ، فیض دیدار او را در شب قدر دارند، امام عصر است . این امر به لزوماً به معنای بقا و حیات مستمر آن امام است.بخاطر نقش بسیار کار آمد سوره مبارکه قدر در اثبات امامت و ولایت و اثبات استمرار آن ، امام باقر از شیعیان خواسته است تا با مخالفان با سوره قدر و آیات سوره مبارکه دخان احتجاج و مناظره کنند . روایت چنین است: «عن ابی جعفر (ع) قال : یا معشرالشیعه خاصموا بسوره انا انزلناه تحاجّوا ، فوالله انها لحجه الله تبارک و تعالی علی الخلق بعد رسول‌الله و انها لسیّده دینکم و انها لغایه علمنا، یا معشرالشیعه خاصموا بحم و الکتاب المبین انا انزلناه فی لیله مبارکه انا کنا منذرین ، فانها لوُلاة الامر خاصّه بعد رسول‌الله.».https://chat.whatsapp.com/BIu6bPkQKynDtXb8OBxaAh t.me/alinasirigilani Maref.ireitaa.com/alinasirigilani
2. دلیل عقلی بر اثبات حیات امام عصر(ع) بنیان دلیل عقلی بر اثبات حیات و حضور امام عصر(ع)، اصل حکمت خداوند است. باری، خداوند حکیم، استوار منش و استوار اندیش است که رخنه‌ای از نقص و کاستی در افعال و آفرینش الاهی راه ندارد. این مدعا به رساترین بیان در آیات نخست سوره تبارک/3و4 انعکاس یافته است. براساس این آیات ذره‌ای رخنه و نقص در نظام هستی راه نمی‌یابد. اگر خداوند آفرینش انسان را بهترین و برترین دانسته و گردش کوه‌ها را بسان ابرها و در عین حال آرام معرفی کرده و آن را صنع متقن الاهی برشمرده(نمل 88) و حتی قرآن کتاب تشریع را عزیز و محکم معرفی کرده که هیچ‌گاه عیب و خلل در آن راه نمی‌یابد(فصلت 41ـ42.)، همگی جلوه‌ای از اصل حکمت الاهی است.حکمت خداوند تنها به معنای منش عقلانی استوار نیست، بلکه قید خطا ناپذیری را نیز باید بر این منش عقلانی استوار افزود. زیرا چه بسا ممکن است کاری به ظاهر عقلانی و حکیمانه تلقی گردد، اما در میانه با فرجام کار خطایش آشکار گردد. خداوند براساس اصل حکمت پس از هبوط آدم به زمین اعلام کرد که کژی و دشمنی و بی عدالتی میان مردم راه خواهد یافت و خداوند برای هدایت مردم و بازداشتن آنان از کژی، رفع دشمنی‌ها، برقراری عدالت و اتمام حجت، پیامبران را به سوی آنان گسیل خواهد نمود. قرآن بارها از این سنت یعنی سنت ارسال پیامبران به عنوان سنت تخلف ناپذیر یاد کرد.به گونه‌ای که در قرآن تصریح شده که به فاصله‌ای نه چندان زیاد پیامبران سوی مردم گسیل شدند و هیچ امتی نیست مگر آن‌که پیامبری هشدار دهنده برای آنان فرستاده شده است: « وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِيهَا نَذِيرٌ» کتب آسمانی موجود در کنار اذعان به این سنت الاهی بر این نکته نیز تصریح دارند که همواره پیامبران اوصیاء و جانشینانی داشتند که خلا وجودی آنان را چه در زمان حیات و چه پس از مرگ آنان تا رسیدن پیامبر آتی پر نمایند. چنان‌که از هارون به عنوان وصی موسی و از آصف‌بن برخیا به عنوان وصی سلیمان یاد می‌شود.براساس سنت حکیمانه ارسال پیامبران نوبت به پیامبر خاتم رسید که با آوردن دین و نظام نامه کامل زندگی ، کتاب وحی و رسالت برای همیشه بسته شد. پیامبر خاتم تنها بیست و سه سال مسئولیت هدایت مردم را بر عهده داشت.حال پرسش این است که تکلیف مردم تا روز قیامت که ممکن است هزاران سال به طول انجامد چه خواهد شد؟آیا می‌توان پذیرفت که منش و اندیشه استوار خداوند اقتضاء داشت که با حضور موسی در کوه طور ، هارون را به عنوان جانشین خود در میان مردم منصوب کند و برغم چنین تدبیری با افزوده شدن ده روز به یک ماه ملاقات موسی با خداوند ، بنی‌اسرائیل به گوساله پرستی روی آوردند. چنین منش و اندیشه استوار خداوند اقتضا دارد که امت اسلامی بلکه همه امت‌های جهان را طی هزاران سال پس از رحلت آخرین پیامبر بدون وجود جانشین زنده ای تا روز رستاخیز رها نکند.آیا چنان که برخی پنداشته‌اند وجود قرآن و سنت پیامبر (ص) برای پاسخ‌گویی به همه نیازها و رفع همه مخاصمات و استمرار سنت هدایت کافی است؟ اگر چنین است چرا امت اسلامی برغم وجود این دو منبع اصیل ، دچار اختلاف‌های فاحشی شده‌اند ؟! باری، همان‌گونه که اهل‌بیت بارها تاکید کرده‌اند قرآن کتاب صامت است و باید برگزیدگان الاهی به عنوان مفسّر و قیم آیات آن را به نطق آورده و برای مردم تفسیر کنند. چنان که مردم همواره به امامان و پیشوایان دینی برای رفع مخاصمات و اختلافات فکری و عقیدنی و مشخص ساختن اندیشه‌های صواب از خطای خود نیاز دارند . همان‌گونه که در کنار اعضاء و جوارح به عقل برای تشخیص و تمییز خطاهای حسی به شدت حاجت‌ مند اند. بر همین اساس ، شیعه بر ضرورت استمرار وصایت و امامت پس از پیامبر اکرم (ص) تا روزی که نظام کنونی هستی برقرار است تاکید داشته و معتقد است هیچ‌گاه زمین خاکی از حجت الهی نخواهد بود. از این رو، در روایات معصومان از اصل وجود حجت خداوند بر زمین به عنوان اصلی حتمی و تخلف ناپذیر یاد شده و تاکید شده که بدون حجت الهی زمین اهلش را فرو خواهد بود و اگر در زمین تنها دو نفر نفس بکشند، لزوماً یکی از آنان باید حجت خداوند باشد. با پذیرش اصل حکمت الاهی و ضرورت حضور حجت الهی در زمین ، لزوماً حیات و حضور امام عصر در روزگار ما اثبات خواهد شد .eitaa.com/alinasirigilani https://chat.whatsapp.com/BIu6bPkQKynDtXb8OBxaAh t.me/alinasirigilani Maref.ir
⁉️متن سوال👇👇 سلام آیا افرادی مانند ادیسون مخترع برق با توجه به این اختراع موثر ومفید در آخرت به بهشت می رود لطفا با مثال وتوضیح مناسب جواب داده شود؟ ✅ پاسخ : 👇👇👇 1⃣ در يك نگاه كلي دربارة نتيجه اعمال نيك افراد غير مسلمان سه ديدگاه عمده وجود دارد: 1. نظر افراط: برخي از روشنفكران عقيده دارند كه بين مسلمان و غير مسلمان در پاداش و رفتن به بهشت فرقي وجود ندارد. شهيد مطهري مي‌نويسد: " معمولاً كساني كه داعيه روشنفكري دارند، با قاطعيت مي‌گويند هيچ فرقي ميان مسلمان و غير مسلمان، بلكه موحد و غير موحد نيست. هر كس عمل نيكي انجام دهد! خدمتي از راه تأسيس يك مؤسسة خيريه و يا اكتشاف و اختراع و يا از راه ديگر انجام دهد، استحقاق ثواب و پاداش از جانب خداوند دارد. مي گويند خداوند عادل ميان بندگان خود تبعيض نمي‌كند. . . ". (1) طرفداران اين نگرش هم به دليل عقل استدلال كرده‌اند و هم به دليل نقل. دليل عقلي آنان بر دو مقدمه استوار است: يكم: خداوند با همه موجودات نسبتي مساوي داشته . . . بندگان و مخلوقات براي او يكسان هستند و با هيچ‌ كس خويشاوندي و رابطه خصوصي ندارد؛ بر اين اساس به افعال و عملكرد همگان پاداش و ثواب مي‌دهد؛ و چون نسبت خداوند به همة موجودات يكسان است، دليلي ندارد كه عمل نيك از يك نفر مقبول باشد و از يك نفر ديگر مقبول نباشد. (2) دوم: خوبي و بدي اعمال، قراردادي نيست، بلكه واقعي است، يعني حسن و قبح افعال ذاتي بوده و هر كدام آثار خود را دارد؛ از اين رو پاداش و ثواب آن در راستاي حسن ذاتي آن است. هر گاه اعمالي به‌وجود آمد كه حسن ذاتي داشته باشد، ثواب دارد. شهيد مطهري مي‌نويسد: ". . . از اين دو مقدمه چنين نتيجه مي‌گيريم كه چون خداوند اهل تبعيض نيست و چون عمل نيك از هر كس نيك است، پس هر كس كار نيك بكند ضرورتاً و الزاماً از طرف خداي متعال پاداش نيك خواهد داشت. . . ". (3) دليل نقلي نيز دليل عقل را تأييد و تأكيد مي كند؛ زيرا در آيات و روايات تصريح شده است كه عمل نيك پاداش و عمل بد عذاب را در پي دارد: "فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ. (4) پس هر كس هموزن ذرّه‏اى كار خير انجام دهد آن را مى‏بيند! و هر كس هموزن ذرّه‏اى كار بد كرده آن را مى‏بيند " يا آياتي مشابه كه در همين رابطه معنا مي شود (5) از اين قبيل آيات استفاده مي‌شود كه پاداش و عذاب بر اعمال مترتب بوده و مسلمان بودن در اعطاي پاداش شرط نشده، همان ‌طوري كه در عذاب شدن غير مسلمان بودن شرط نشده است.
2⃣ 🔰2. نظر تفريط:👇 برخي ديگر عقيده دارند كه به فعاليت‌هاي نيكوي غير مسلمانان پاداش داده نشده و به بهشت نمي‌روند. اين نگرش معمولاً از سوي مقدس مآب ها ابراز شده است. طرفداران اين نگاه نيز به دليل عقل و نقل استدلال نموده‌اند. دليل عقلي اين گروه اين است كه اگر بنا باشد اعمال غير مسلمان و يا مسلمان غير شيعه مقبول درگاه خداوند باشد، پس فرق ميان مسلمان و غير مسلمان در چيست؟ اصولاً اگر تفاوت مسلمانان با غير مسلمانان در پاداش ظهور نكند، اسلام و تشيع لغو خواهد بود. برخي از آيات نيز آمده است كه عمل كافر غير مقبول است. در آيه 18سوره ابراهيم اعمال كفار به خاكستري تشبيه شده است كه به وسيلة تند بادي پراكنده شود: " مَثَلُ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ في‏ يَوْمٍ عاصِفٍ لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى‏ شَيْ‏ءٍ ذلِكَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعيد؛ (6) اعمال كساني كه به پروردگارشان كافر شدند. همچون خاكستري است در برابر تندباد در يك روز طوفاني، آن‌ها توانايي ندارند كمترين چيزي از آن چه را انجام داده‌اند ، به دست آورند و اين گمراهي دور و درازي است. " شهيد مطهري بعد از بررسي اين آيات مي‌نويسد: « . . . از ضميمه ساختن اين آيه با آيه قبل چنين استنباط مي‌كنيم كه اعمال نيك كافران با همه ظاهر فريبا، سرابي بي واقعيت است و اما اعمال بد ايشان وامصيبتا شر اندر شر و ظلمت روي ظلمت است» . (7) 🔰3ـ ديدگاه اعتدال:👇 ديدگاه سوم، ديدگاه اعتدال است كه از آيات و روايات استفاده مي‌شود. شهيد مطهري و برخي از نظريه سازان اسلامي، طرفداران اين ديدگاه هستند. بر اساس اين نگرش فعاليت و خدمات غير مسلمانان مثل افرادي كه اعمال نيكي را انجام داده اند همچون مخترعان و مكتشفان و خادمان به بشريت ، پاداش داشته و در عذاب آن‌ها تخفيف داده مي‌شود . شهيد مطهري بعد از بررسي آيات و روايات درباره وضع مخترعان و مكتشفان غير مسلمان مي‌نويسد:" افرادي اين‌چنين كه البته در همه زمان‌ها كم يا بيش پيدا مي‌شوند، حداقل اين است كه در عذاب آن‌ها تخفيف داده مي‌شود و يا عذاب آن‌ها به كلي برداشته مي‌شود ". (8) پس عمل نيك فردي همچون اديسون نمي تواند او را بهشتي گرداند زيرا شرط مهم بهشتي شدن يعني ايمان در او وجود نداشت ؛ در تفسير نمونه در اين خصوص مي خوانيم : « از نظر جهان بيني اسلام مطالعه نفس عمل به تنهائي كافي نيست، بلكه عمل به ضميمه، محرك و انگيزه آن ارزش دارد، بسيار ديده شده كساني بيمارستان يا مدرسه يا بناي خير ديگري مي‌سازند و تظاهر به اين هم دارند كه هدف شان صد در صد خدمت انساني است به جامعه‌اي كه به آن مديونند، در حالي كه زير اين پوشش مطلب ديگري نهفته شده است و آن حفظ مقام يا مال و ثروت يا جلب توجه عوام، و تحكيم منافع مادي خود، و يا حتي دست زدن به خيانت هائي دور از چشم ديگران است!. ولي به عكس ممكن است كسي كار كوچكي انجام دهد، با اخلاص تمام و انگيزه‌اي صد درصد انساني و روحاني. مسلماً خداوند عالم عادل آن ها را محروم نمي كند، اما چگونه و چطور ؟ جزئياتش بر ما روشن نيست، همين اندازه مي توان گفت "خداوند اجر چنين نيكوكاراني را ضايع نمي‌كند" (البته اگر آن‌ها در مورد پذيرش ايمان ، مصداق جاهل قاصر باشند، مسئله بسيار روشن تر است). دليل بر اين مسئله علاوه بر حكم عقل، اشاراتي است كه در آيات و يا روايات آمده است.
3⃣ ما هيچ دليلي نداريم كه جملة « َإِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ(9) خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نخواهد كرد » شامل اين‌گونه اشخاص نشود، زيرا محسنين در قرآن فقط به مؤمنان اطلاق نشده است، هم بندهاي يوسف در زندان بي آن كه او را بشناسند به او گفتند:« ِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنينَ ؛(10) ما تو را از نيكوكاران مي‌دانيم». از اين گذشته آيه: « هر كس به اندازه سنگيني ذره اي كار نيك كند آن را مي‌بيند و هر كس به مقدار ذره اي كار بد كند آن را خواهد ديد» (11) به وضوح شامل اين‌گونه اشخاص مي‌شود. از پيامبر اكرم(ص) دربارة عبدالله بن جدعان كه از مشركان معروف جاهليت و از سران قريش بود، نقل شده : " كم عذاب ترين اهل جهنم ابن جدعان است، سؤال كردند : چرا؟ فرمود : گرسنگان را سير مي‌كرد". (12) در روايت ديگري مي‌خوانيم كه پيامبر به عدي بن حاتم (فرزند حاتم طائي ) فرمود: دفع عن ابيك العذاب الشديد بسخاء نفسه : " خداوند عذاب شديد را از پدرت به خاطر جود و بخشش او برداشت". (13) ؛ در نتيجه هرچند در صدق عنوان عمل صالح براي رفتارهاي غير مسلمانان تاملاتي وجود دارد ، اما در هر حال كارهاي نيك آنان مورد توجه قرار مي گيرد . در عين حال اين نكته هم حائز اهميت است كه ما معتقد نيستيم تنها شرط ورود در بهشت مسلمان بودن است زيرا مشكل كفر و دوري از اسلام مربوط به افرادي است كه حقانيت دين اسلام بر آن ها آشكار و واضح گشت، ولي از روي تعصب و يا عناد و يا هواي نفس و يا عوامل ديگر از حق پيروي نكردند ؛ اين افراد قطعا در قيامت در عذاب خواهند بود . اما كساني كه در كشف حقيقت كوتاهي نكردند، ولي دين حق را نيافتند و يا اصلا در محيطي بودند كه امكان دسترسي به دين حق نداشتند و يا خوب به آن ها معرفي نشده، به آنان منكر و مخالف اطلاق نمي شود كه مستحق عقوبتي باشند. شهيد مطهرى (ره) در اين باره مى‏گويد : «اگر كسى در روايات دقت كند، مى‏يابد كه ائمه (ع) تكيه‏شان بر اين مطلب بوده كه هر چه بر سر انسان مى‏آيد، از آن است كه حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و يا لااقل در شرايطى باشد كه مى‏بايست تحقيق و جستجو كند نكند اما افرادى كه ذاتاً و به واسطه قصور فهم و يا به علل ديگر در شرايطى به سر مى‏برند كه مصداق منكر و يا مقصر به شمار نمى‏روند، آنان در رديف منكران و مخالفان نيستند. ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مى‏دانند. اين گونه افراد داراى استضعاف و قصور هستند و اميد عفو الهى درباره آنان مى‏رود». وى از مرحوم علامه طباطبايى نقل مى‏كند: «همان طورى كه ممكن است منشأ استضعاف، عدم امكان تغيير محيط باشد، ممكن است اين جهت باشد كه ذهن انسان متوجه حقيقت نشده باشد و به اين سبب از حقيقت محروم مانده باشد». (14) اين گروه در فرهنگ دين به عنوان مستضعفان فكري و فرهنگي شناخته مي شوند. اگر واقعاً و حقيقتاً به دنبال حقيقت و دين حق بودند، اما به دلايلي بر آن دست نيافتند ،ولي بر اساس باورهاي فطري و عقلي و يا ديني كه داشتند ،مؤمن بودند و انسان هاي درستكار بودند ،مورد عفو الهي اند. در قرآن هم خداوند مي فرمايد: ما از هر كس بيش از اندازه وسع و توانش تكليف نمي خواهيم (15)، پس محاسبه اعمال آنان، و بهشتي بودن يا نبودن و رتبه آنها در بهشت بر پايه عدل خداوندى به نسبت توان شان و ميزان مطابقت اعمال و كردار آنها با امور وجداني و فطري و عقلاني بشري و علم و باورهاي ديني آن ها صورت مي گيرد . بر اين اساس بدون آنكه بخواهيم در مورد اشخاصي همچون اديسون و ... و ماهيت دوري آنان از اسلام قضاوتي بنماييم ، اصل اين نكته حائز اهميت و قابل توجه خواهد بود و ممكن است بر اين اساس بسياري از غير مسلمانان اعم از مخترعان و نيكوكاران بزرگ يا افرادي عادي و ساده اهل بهشت گردند . در اين خصوص مطالعه كتاب عدل الهي استاد شهيد مرتضي مطهري را توصيه مي نماييم .
پي نوشت ها: 1. شهيد مطهري، مجموعه آثار، نشر صدرا، تهران 1374 ش ، ج 1 ص 279 . 2. همان، ص 337 ـ 338. 3. همان، ص 339. 4. زلزال (99) آية 7 ـ 8. 5. كهف (18) آيه 30. 6. ابراهيم (14) آية 18. 7. عدل الهي، همان، ص 347. 8. همان، ص 377. 9. هود (11) آيه 115 . 10. يوسف (12) آيه 36 . 11. زلزال (99) آيه 7 و 8 . 12. محدث نوري، ميرزا حسين، مستدرك الوسايل، موسسه آل البيت، قم، 1408ه.ق، ج7، ص247. 13. همان، ج7، ص14. 14. مرتضى مطهرى، همان، ج 1، ص 320 به بعد. 15. بقره (2) آيه 282 . کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
◀️ الازهر: زیارت قبور و قرار دادن گیاه بر سر قبر سنت پیامبر است 🔻کمیته فتوای مرکز تحقیقات اسلامی الازهر: 🔹زیارت قبور، سنتی نبوی است و پیامبر(ص) فرمود: قبرها را زیارت کنید که شما را به یاد آخرت می اندازد. و از آداب زیارت قبور این است که زائر به اهل قبور بگوید «السلام علیکم دار قوم مؤمنین و إنا أن شاءالله بکم لاحقون». 🔹 قرار دادن گل بر سر قبرها نیز در سیره پیامبر دلیل دارد yon.ir/R3siA
💢 فتوای جدید و صریح «الأزهر» درباره توسل/ آغازی بر افول سیطره ✍کمیته فتوای مجمع تحقیقات اسلامی الازهر در فتوایی تاریخی درباره حکم توسل به پیامبر(ص) برای برطرف شدن بیماری اعلام کرده است توسل به پیامبر (ص) پس از وفات ایشان بنا بر قول جمهور فقهای مالکی و شافعی و متاخران حنفی و نزد حنبلی‌ها است. 🔹دانشگاه الازهر مصر در ادامه پاسخ خود به قول النووی اشاره کرده که می‌گوید: شخص می‌تواند برای حاجات خود به پیامبر متوسل شود و او را نزد خدای متعال، شفیع گرداند و ابن الحاج نیز می‌گوید: جایز است، زیرا پیامبر شفیعی است که او رد نمی‌شود و کسی را که درِ خانه اش آمده و از او کمک خواسته، نا امید نمی‌سازد و پس کسی که به او متوسل شود و از او حاجتی بخواهد، درخواست او را رد نمی‌کند. 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
💢 قانون جذب اسلامی؟! 🔹برخی تئوری‌های ثابت نشده علمی از جمله از آنجا که مفاهیمی جذاب و دلخواه بشر را دارد با استقبال مواجه شده است. چرا که طبیعی است هر انسانی دوست داشته باشد با مثبت اندیشی مشکلاتش حل شود اما این تنها یک تئوری است و هیچ‌گاه به لحاظ علمی ثابت نشده است. اما آن استقبال مردم از این به اصطلاح قانون، موجب شده بسیاری از سودجویان با سوءاستفاده اقدام به برگزاری کلاس و فروش بسته‌های آموزشی با قیمت گزاف بکنند. 🔸به تازگی جریانی درصدد است تا این قانون را اسلامیزه کرده و شاهد کتاب‌های «مثبت‌اندیشی از منظر قرآن کریم»یا «کسب و کار و کارآفرینی از دیدگاه اسلام و اهل بیت» و .... باشیم. فارغ از این که برخی مدعیان این آموزه‌ها چندی پیش لباس روحانیت برتن داشتند و امروز با کت و شلوار وکراوات کلاس برگزار می‌کنند؛ سوال اساسی اینجاست. طبق ادعای آنها چرا تفکر مثبت حضرات معصومین(ع) به موفقیت مادی انها (به تعابیر امروزی) کمکی نکرد و این بزرگواران با مصائب گوناگون مواجه بودند؟ ❓سوال دیگر اینکه اگر مثبت اندیشی و بهترین راه حل برای مشکلات زندگی است و شما دغدغه‌مند هستید چرا برای بهره و برخورداری از آموزه‌های شما باید بیش از دو میلیون تومان هزینه کرد؟ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
جلسه دوم جریان منظومه فکری رهبری.mp3
14.28M
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع جریان منظومه فکری امام خامنه‌ای   🆔 @khosropanah_ir
جلسه اول جریان منظومه فکری رهبری.mp3
24.51M
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع جریان منظومه فکری امام خامنه‌ای   🆔 @khosropanah_ir