eitaa logo
اندیشانه
56 دنبال‌کننده
665 عکس
133 ویدیو
288 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 مراسم رونمایی از دو کتاب جدید مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه مربوط به در قم برگزار شد. ‍ 📌 تالیف این دو کتاب مهم و مفید در باب شبهات مربوط به کرونا گام مهمی در این زمینه است که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد. 🔻باید بین شبهه و سوال فرق گذاشت؛ در تولید یک شبهه قدری از حق و باطل با هم مخلوط می‌شوند 🔻 باید دانست که فردی که شبهه را باور کرده است عموماً به دنبال فهم حقیقت نیست اما کسی که سوالی را مطرح کرده است در اکثر اوقات به دنبال فهم حقیقت می‌گردد و در صورت پاسخ مناسب او می پذیرد 🔻 باید فرهنگ‌ پرسشگری راه انداخت و از آن استقبال کرد. چراکه موجب تبیین حقیقت برای مردم و سوال‌کننده می‌شود. 🔻 اینگونه نباید تصور کرد که به محض اینکه یک شبهه‌ای آمد باید به او فوراً و بدون تامل کافی پاسخ گفت چرا که اساساً برخی افراد دنبال جواب نیستند بلکه به دنبال تخلیه هیجانات و حرف‌های خود است و به چیزهایی که میگوید اعتقادی ندارد بلکه به دنبال گوش شنوایی برای درد دل است 🔻 گاهی برای پاسخ به یک شبهه باید تبارشناسی آن شبهه را دانست به عنوان مثال وقتی یک شبهه‌ای از سوی وهابیت مطرح می‌شود باید فهمید که آن شبهه در چه بستر تاریخی به وجود آمده است و متناسب با آن پاسخ گفت 🔻 پس از شیوع ویروس کرونا عده‌ای با شایعه‌پراکنی و ایجاد شبهه تلاش کردند تا تعارضی بین علم و دین نشان دهند که این دو کتاب در پاسخ به آنها تدوین شده است.
هدایت شده از المدرس الافضل
📸تصویری از مقام معظّم رهبری بر سر مزار 👈🏻 🍃باغ بهشت همدان/سال۱۳۷۷ ♦️انتشار به‌مناسبت سالگرد عالم‌ربانی حضرت‌آیت‌الله‌آخوندملاعلی‌همدانی @etelaresanihamedan
@Farsna(10).mp3
3.57M
🎙یا جواد الائمه ادرکنی...با نوای سید مجید بنی فاطمه
▪️سائل شبی که زائر باب المراد شد ▪️تسبیح وار، گرم دمِ "یا جواد" شد ▪️در اولین قدم به مراد دلش رسید ▪️سائل دمی که ساجد باب‌الجواد شد 🏴شهادت امام جواد (ع) تسلیت باد.
هدایت شده از صدرا علوی
✳️ آیا چهار رود بزرگ مهر صدیقه طاهره است؟! سلام علیکم آیا این روایت پذیرفتنی است؟ آیا آب برداشتن از فرات و نیل و ... دست‌درازی به مهریهٔ حضرت زهرا سلام الله علیهاست؟ ✅ پاسخ علیکم السلام اگر صدور و صحت چنین روایتی را بپذیریم، باید آن را حمل بر باطن کرد؛ همان گونه که طبق روایات مکرر ازدواج آن دو بزرگوار در آسمان انجام گرفت. پیداست اینها حکایت از باطن عالم دارد. از سویی دیگر حمل روایت بر ظاهر دچار چند اشکال اساسی است. مهر مالیت دارد و نوعی مثمن به حساب می آید که خداوند آن را در برابر بضع قرار داده است. از این حهت باید قابل تسلیم باشد. مثلا اگر مردی مهر همسر خود را قلب خود قرار دهد، باطل است؛ زیرا قلب قابل تسلیم و تملیک نیست. حال باید پرسید آیا آب رود نیل، فرات، دجله و نهروان یا بلخ قابل تسلیم بوده و هست؟! نیل طولانی ترین رود دنیا با حدود ۶ هزار کیلومتر است که میان چند کشور تقسیم شده است. اساسا در روز ازدواج حضرت امیر و فاطمه (ع) کشورهای شمال آفریقا همچون اتیوپی و مصر در اختیار مسلمانان نبود تا از تملک آنها سخنی به میان آید. تازه پسر از تصرف این سرزمین ها تملیک این رودها ممکن بوده است؟! از آن گذشته مهر قرار دادن چند رود و آب آنها به حسب ظاهر چه معنا و مفهومی دارد؟! به عبارتی چه امتیاز مادی یا معنوی خاص بر آنها مترتب است؟! این را مقایسه کنید با سرزمین فدک با آن همه زراعت و کشت و کار و باغ و نخلستان! عرض کردم اگر هم روایت صدورا صحیح باشد که جدا جای تامل دارد؛ زیرا به حسب تتبع ناقص در هیچ متبع موثقی جز در بحار الانوار مرحوم مجلسی یافت نشده است، باید حمل بر باطن شود. والله هو العالم
⁉️متن شبهه 👇👇👇 آیا وصلت پیامبر(ص) با ابوبکر، عمر و عثمان و انتخاب اسامی آنان توسط ائمه(ع) دلیل بر رضایت از آنان نیست؟ ✅پاسخ 👇👇👇 سؤال شما به سه بخش تقسیم می شود: 1. چرا پیامبر (ص) با دختران ابوبکر و عمر ازدواج کرده است؟ 2. چرا ازدواج هایی بین اهل بیت (ع) و خاندان خلفاء صورت گرفته است؟ 3. چرا ائمه (ع) اسامی فرزندان خود را ابوبکر، عمر، عایشه و ... گذاشته اند؟ 🔰قسمت اول 1. ماجرای ازدواج پیامبر (ص) با دختران ابوبکر و عمر: برای پاسخ به این سؤال باید به اهداف مقدسی که پیامبر اکرم (ص) از ازدواج هاى خود داشتند برگردیم یکی از اهداف آن حضرت(ص) جهت سیاسى - تبلیغى بود؛ تا با ازدواج موقعیت خود را به عنوان پیام آور و رسول خدا در بین قبایل مستحکم گرداند و بر نفوذ سیاسى و اجتماعی خود بیفزاید و از این راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نماید. در راستاى این هدف پیامبر (ص)با زنان زیر ازدواج کردند: عایشه دختر ابوبکر از قبیله «تیم» . حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ «عدى» . ام حبیبه دختر ابوسفیان از قبیله نامدار بنى امیه . ام سلمه از قبیله بنی مخزوم . سوده از قبیله بنى اسد . میمونه از قبیله بنى هلال . صفیه از یهودیان بنی مصطلق . ازدواج مهمترین پیوند و میثاق اجتماعى است، به ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیارى از خود به جا می گذارد. در آن محیطى که جنگ و خونریزى و غارتگرى رواج داشت، بلکه به تعبیر " ابن خلدون " جنگ و خونریزى و غارتگرى جزو خصلت ثانوى آنان شده بود [1] ، بهترین عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت ، پیوند زناشویى بود. از این روی، پیامبر(ص)با قبایل بزرگ قریش ، به ویژه با قبایلى که بیش از دیگران با پیامبر (ص)دشمن بودند ، مانند بنى امیه و بنی مصطلق، ازدواج نمود. اما با قبایل انصار که از سوى آنان هیچ خطرى احساس نمی شد و آنان نسبت به پیامبر(ص) دشمنى نداشتند، ازدواج نکرد. گیورگیو ، نویسنده مسیحى می‌نویسد: "محمد (ص)ام حبیبه را به ازدواج خود درآورد تا بدین ترتیب داماد ابوسفیان شود و از دشمنى قریش نسبت به خود بکاهد. در نتیجه پیامبر با خاندان بنی امیه و هند زن ابوسفیان و سایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و ام حبیبه عامل بسیار مؤثرى براى تبلیغ اسلام در خانواده هاى مکه شد". [2] آنها به همینقدر خوشحال بودند و مباهات مى کردند که زنى از قبیله آنان به نام همسر پیامبر (ص) نامیده شده ، و این افتخار براى آنها حاصل گشته است ، و به این ترتیب رابطه و پیوند اجتماعى آنها با پیامبر (ص) محکمتر، و در دفاع از او مصمم تر مى شدند. ام سلمه از طایفه بنى مخزوم - طایفه ابوجهل و خالد بن ولید - بود، وقتى که رسول خدا (ص) وى را به همسرى خویش درآورد ، خالد بن ولید موضعگیرى شدید خود را در برابر مسلمانان مورد تجدید نظر قرار داده و پس از مدتى نه چندان طولانى اسلام آورد. پس از ازدواج رسول خدا (ص) با جویریه و صفیه هیچگونه تحرکى را از سوى بنى نضیر و بنى مصطلق در برابر آنحضرت مشاهده نمى کنیم . از سوى دیگر، مشاهده مى کنیم که جویریه از جهت برکت آفرینى براى قوم و قبیله اش یک زن نمونه شناخته مى شود، و صحابه رسول خدا (ص) یکصد خانوار از اسیران قوم و قبیله وى را بخاطر ازدواج پیامبر(ص) با او آزاد مى کنند و مى گویند: اینان خویشاوندان رسول خدایند! و پر واضح است که چنین منت گذارى بر یک طائفه و قبیله از سوى مسلمانان چه تاثیر بسزایى در عمق جان آنان داشته است. بنابراین اگر ازدواج پیامبر با دختر کسی را بخواهیم دلیل بر بزرگی شخصیت آن فرد بدانیم باید بگوییم ابوسفیان نیز از افراد مورد علاقه پیامبر بوده است در حالی که کینه و عناد و دشمنی او و همسرش (هند) نسبت به اسلام و شخص پیامبر غیر قابل انکار است. ادامه در پست بعدی👆👆🔻👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه پاسخ بالا👆👆🔻👇👇 2. ازدواج نمودن فرزندان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با فرزندان و نوادگان بعضی از صحابه هیچ دلیلی بر دوستی و محبت با شخص آن صحابی نیست چه بسا فرزندانی که با پدران و اجداد خود هم عقیده نبوده اند آیا در تاریخ اسلام امثال مصعب بن عمیرها که برخلاف پدر و مادر مشرک خود به پیامبر ایمان آورده و از یاران نزدیک پیامبر شدند کم بودند؟ آیا کسی شک دارد که محمدبن ابوبکر از یاران و شیعیان امام علی (ع) بود و چه بسیارند از این نمونه ها ! علاوه بر اینکه همیشه وصلت دو فرد دلیل بر این نیست که آن دو فرد در همه زمان ها از هر نظر دارای فکر و عقیده مشترکی بوده و هیچگونه اختلاف فکری نداشته باشند، چه بسا که در یک برهه ای از زمان، دو نفر با هم از جهاتی هماهنگ و هم عقیده باشند و نقاط مشترکی داشته باشند ولی بعد از گذشت اندک زمانی اختلافات بروز نماید و از آنجایی که پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) مأمور به قصاص قبل از جنایت نبودند با چنین ازدواج هایی مخالفت نکردند. بنابراین تنها ازدواج پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با فرد نمی تواند دلیل بر صلاحیت آن فرد و خانواده اش از تمام جهات حتی جهات سیاسی باشد. و شاهد این نکته آن است که در زمان ما نیز ازدواج های متعددی بین دختر و پسر شیعه و سنی و یا خانواده مذهبی با خانواده ذهبی صورت می گیرد با این که دو خانواده با هم، هم عقیده و هم فکر نیستند ولی با یکدیگر ازدواج می کنند. اما در جریان ازدواج عثمان با دختران پیامبر باید متذکر شویم که: اولاً رقیه دختر پیامبر (ص) از حضرت خدیجه بود و پیش از بعثت در مکّه زاده شد . گرچه برخی معتقدند که وی با عتبه فرزند ابولهب (عموی پیامبر) ازدواج کرد، امّا مشهور آن است که همسر عثمان بن عفّان بود و همراه وی به حبشه کوچ کرد و پس از بازگشت به مدینه، در سال 2 ه‍. ق درگذشت . پیامبر در مرگ وی بسیار گریست و او را در قبرستان بقیع در مدینه دفن کرد و فرمود: "به گذشته شایسته ما، عثمان بن مظعون بپیوند ." [3] همچنین زینب دختر ارشد پیامبر (ص) و خدیجه، که در سال 23 پیش از هجرت، در مکّه متولّد شد. با پسر خاله‌اش ابوالعاص بن ربیع ازدواج کرد. هنگامی که در سال 2 ه‍. ق در غزوه بدر همسرش به اسارت سپاه اسلام در آمد، زینب گردن بندی را که مادرش در شب ازدواج به وی بخشیده بود، نزد پدر فرستاد و چون پیامبر (ص) یادگار خدیجه را دید، از وی به نیکی یاد کرد و گریست و از اصحاب خواست تا از حق خویش درگذرند و ابوالعاص را بدون فدیه رها سازند. با موافقت مسلمانان، پیامبر دامادش را رها کرد و از او خواست تا به محض ورود به مکّه، دخترش زینب را نزد او بفرستد، زیرا دختران مسلمان بر همسران مشرک حرام شده بودند. ابوالعاص به عهد خود وفا کرد. در جریان این سفر، زینب کودکش را سقط نمود.در سال 6 ه‍. ق نیز ابوالعاص در جنگی دیگر اسیر شد و به وساطت زینب رهایی یافت، امّا سرانجام در سال 7 ه‍. ق اسلام آورد و بار دیگر با زینب ازدواج کرد. نخستین فرزند زینب که پسری به نام علی بود در کودکی درگذشت و دخترش اُمامه، پس از شهادت خاله‌اش حضرت فاطمه زهرا به عقد امام علی (ع) در آمد. زینب در سال 8 ه‍. ق در 31 سالگی از دنیا رفت و در قبرستان بقیع در مدینه دفن شد . [4] خلاصه کلام این که رقیه و ام کلثوم، پیش از ظهور اسلام همسر دو پسر عبدالعزی بن عبدالمطلب (ابولهب) شدند و وقتی سوره "تبت" در نکوهش ابولهب نازل شد، با لجاجت و اصرار وی پسرانش، دختران پیامبر (ص) را طلاق دادند، این زنان پس از آنکه از همسران خود جدا شدند و اسلام آوردند یکی پس از دیگری به ازدواج عثمان درآمدند. [5] بنا براین، ازدواج ها دلیل بر رضایت پیامبر (ص) از موضع گیری های عثمان بعد از رحلت آن حضرت ندارد. اگر ازدواج با دختران پیامبر باعث امتیازی شود باید بگوییم شوهران قبلی آنان نیز دارای این امتیازات بوده اند درحالی که در اسلام امتیاز فقط به تقوی است که " .. إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ.." [6] ثانیاً همانگونه که در نزد عقلای عالم، شخصی را به خاطر گناه و ظلمی که سال های بعد قرار است که انجام دهد، قبل از ارتکاب آن جرم، مجازات نمی کنند، نظر اسلام نیز همین گونه بوده و پیامبر (ص) و ائمه (ع) نیز موظف بوده که بر اساس ظاهر امور دنیوی با مردم رفتار نمایند. ادامه در پست بعدی 👆👆🔻👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه پاسخ بالا قسمت اخر👆👆🔻👇👇 3. آنچه مسلم است این است که حضرات ائمه معصومین (ع) اسامی فرزندان خود را ابابکر، عمر، عایشه و ... گذاشته اند و حتی یکی از نام های امام زمان (عج) و یکی از کنیه های امام رضا (ع) ابوبکر است. [7] ولی دلیل انتخاب چنین نام هایی، این بوده است که: اولاً این نام ها، نام های مرسوم و رایج بین مردم عرب آن زمان بوده و اختصاص به شخص خاصی نداشته است با مراجعه به کتب رجال معلوم می شودچه حجم زیادی از راویان دارای این اسامی بوده اند. ثانیا: این اسامی که دارای معانی خوبی بوده است ائمه (ع) بر اساس آن معانی چنین نام هایی را بر فرزندان خود نهاده اند، مثلاً کلمه عمر یعنی کسی که عمر طولانی خواهد نمود. [8] ابوبکر یعنی پدر فرزند شاداب و تازه متولد شده [9] و عایشه یعنی کسی که زندگی و عمر طولانی نموده و انسانی مرفه است. [10] منابع : [1] مقدمه ابن خلدون (ترجمه)، ج 1، ص 286. [2] محمد پیامبرى که از نو باید شناخت، ص 207. [3] ذخایر العقبی 1 / 162 ؛ ریاحین الشریعه 2 / 267. [4] آرامگاههای خاندان پاک پیامبر(ص)271 ؛ منتهی الآمال 1 / 132. [5] شهیدی، سید جعفر، زندگانی فاطمه زهرا (س)، ص 45، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1377. [6] حجرات،13 [7] طبرسی نوری، میرزا حسین، نجم الثاقب، ص 60، انتشارات مسجد مقدس جمکران، 138. [8] بندر ریگی، محمد، المنجد، ج 2، ص 1184، حرف عین، انتشارات ایران، بی تا. [9] همان، ج 1، حرف باء، ص 96-97. [10] همان، ج 2، حرف عین، ص 1213، کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
📌پاسخ به یک شبهه تاریخی آیا امیرمومنان علیه السلام و سر تاس بودند؟ اخیرا دکتر با تاثیر پذیری از وهابیت به تخریب شخصبت علی(ع) پرداخته است که در نقد او گفته می شود: 📍پاسخ: این که در زیارت حضرت علی(ع) تعبیر آمده، درست است، اما معنای این دو کلمه آن نیست که آقای سروش آن هم با تمسخر بیان می کند(کچل شکم گنده)؛ بلکه خود اهل بیت(ع) آن را معنا کردند. مثلا در روایت امام (ع) هست که این دو را (ص) به امیرمومنان (ع) داد است و معنای یعنی از و معنای یعنی پر شده از . اما انزع و بطین را به معنای ظاهری گرفته اند و آن هم جنبه آمیزش یعنی راه حضرت سروش را رفته اند! در حالی که به معنای ظاهری و جسمی نیز بخواهیم معنا کنیم معنای بدی ندارد زیرا انزع و اصلع در ادبیات تعبیر مدح آمیزی است و به کسی گفته می شود که: ◀️موی دو طرف جلوی سرش ریخته است و این حالت در عرب خوب بوده به خلاف فردی که پیشانی پرمویی داشته است. ◀️اما بطین به معنای شکم پر نیست بلکه به معنای است. یعنی امیرمومنان(ع) باتوجه به هیکل که داشته کمر باریک نبوده است. چطور می شود کسی شکم بزرگ داشته باشد در حالی که همانند معاوبه(لعنت الله) پرخور نبوده است؟! چطور کسی که اهل کار و تلاش بوده و در نبردها یکه تاز میدان بوده باشد؟! اما قد حضرت بر اساس روایتی از خود آن حضرت و همینطور شمائل نویسان، میان قامت و بود یعنی نه خیلی بلند و نه کوتاه. ◀️در نهاین به نظر می‌رسد که و از این دو اصطلاح معنای بد آن را ترویج داده اند تا به شخصیت امیرمومنان علی علیه السلام بپردازند. 📚 پاسخگوی شبهه: حجت الاسلام دکتر محمدرضا مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی و موسسه امام رضا(ع). 👇👇 🌻 @ahlebait110
@Farsna(10).mp3
6.86M
🎙چشام پر از اشکه دلم مسافر شد...با نوای محمود کریمی @Farsna
🔺مناظره جالب امام محمد باقر علیه السلام گروه خوارج، با تمام جهالت و نادانى كه داشتند، در تنزيه خدا از جسم و جسمانيات به شيعه نزديكتر بودند و شايد علّت آن اين است كه سران خوارج، مدتها پاى منبر اميرمؤمنان (ع) و سخنرانى‌هاى ايشان بودند و اعتقاد به تنزيه براى آنان نهادينه شده بود، از اين جهت، بزرگان خوارج، (ع) را به آزمون كشيدند تا نظر او را دربارۀ تنزيه خدا از زمان و مكان بدانند. ❓خدا از كِى بوده است‌؟ نافع بن أزرق از سران خوارج در عصر امام باقر (ع) همراه با فرد ناشناس ديگرى با امام (ع) به مناظره پرداختند. نافع: به من بگو خدا از كى بوده است‌؟ (خدا از كى و در چه زمانى پديد آمده ا ست‌؟) ✅ امام باقر (ع): تو به من بگو خدا، كى نبوده است تا من به تو بگويم از كى پديد آمده است! منزّه است پروردگار من كه پيوسته بوده و خواهد بود، او يگانه است و بى‌نياز. هرگز همسر و فرزندى انتخاب نكرده است.( كافى، ج ۱، ص ۸۸.) پاسخ امام باقر (ع) آن چنان محكم و استوار بود كه او سكوت را برگزيد و ديگر سخنى نگفت ✍ما در توضيح سخن امام (ع) يادآور مى‌شويم: مفهوم خدا، برابر با «واجب الوجود» است، آن كس كه وجود او ضرورت دارد، مسبوق به عدم (نیستی) نخواهد بود تا دربارۀ او سؤال شود كه از كى به وجود آمده است‌؟ افزون بر اين، زمان و مكان دو پديدۀ امكانى هستند كه خدا آنها را پديد آورده است. ديگر نمى‌توان همراه خدا، زمان و مكانى را انديشيد كه خدا در آن مكان قرار بگيرد و در يكى از اجزاى زمان پديد آيد. ⁉️افراد عامى و ساده‌لوح، گاهى مى‌گويند: خدا ما را آفريده، پس خدا را چه كسى آفريده است‌؟ در اين پرسش تناقض وجود دارد، زيرا معنى خدا اين است كه هيچگاه مسبوق به عدم نبوده و وجود او ضرورى است، و چيزى كه چنين ويژگى دارد بى‌نياز از آفريننده خواهد بود. آن كس آفرينش مى‌پذيرد كه مسبوق به عدم و نيستى باشد، آن گاه، جامۀ هستى را بر تن كند و خدا از اين انديشه پيراسته است. 📚 کتاب مناظره‌های معصومان علیهم السلام، ، ص ۹۳، انتشارات توحيد
XiaoYing_Video_1595894049121(2).mp3
34.87M
1. کرونا و شکسته شدن شاخ غرور انسان غربی و علم مدرن! 2. کرونا و اثبات ناتوانی قرائت رسمی دين! 3. کرونا و اثبات عدم امتياز اسلام و تشيع نسبت به ساير اديان مذاهب! 4. کرونا و بطلان ادعای توانايی اسلام بر اداره و مديريت جهان! 5. کرونا و ناتوانی امام زمان نسبت به حل مشکلات بشر! 6. کرونا و تعطيلی مسجد الحرام برای اولين بار در تاريخ اسلام! ✅ اينها ادعاهايی است که جناب با تحليل ويروس کرونا مطرح کرده‌اند. ✅جناب استاد در اين فايل صوتي به بيان ملاحظات خود در اين شش مسأله پرداخته‌اند. 🔶اميدواريم که جناب سيدکمال حيدری به دعوت پايانی استاد شريفی مبنی بر برگزاری يک يا گفتگوی علمی در اين موضوع پاسخ مثبت بدهند و جامعه علمی ما شاهد يک مناظره جدی و عالمانه در موضوع "کرونا و دين و معرفت‌ديني و دعا و توسل و امثال آن" باشد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
بسم الله الرحمن الرحیم چندی پیش کلیپی از جناب استاد سید کمال حیدری برای بنده فرستادند که متضمن نقد علم جدید و کارکرد اسلام و تشیع و دربردارنده نقد اثر دعا و توسل و وجه امتیاز مکتب اهل بیت بود. پاسخی خدمت دوستان فرستادم و جمعی درخواست انتشار آن را کردند. 1⃣ اولا قصه کرونا و دامن گیری جهان، قصه جدیدی نیست. بشر در طول تاریخش همیشه با بیماریهای جهان شمول مانند وبا و حصبه و غیره درگیر بوده وگاهی نیمی ازجهان را به آغوش مرگ می کشاند.عقلانیت و دینداری بشر باعث می شد که با امید به زندگی ومایوس نشدن فعالیتهای علمی را انجام بدهد و بیماران را نجات دهد. بی شک بشر دراین پدیده شوم باموفقیت بیرون خواهد آمد و نباید به سرعت قضاوت نادرست کرد.تحقیقات کنونی عقلا و متخصصان حکایت از توفیقات علمی و پژوهشی و تکنولوژیکی در درمان کرونا دارد. 2⃣ ثانیا این تصویری که ازغرب می دهد که ادعای خدایی می کند مربوط به قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم است ودانشمندان غربی نیمه دوم قرن بیستم با تاثیر پذیری از نیچه توانستند جریان پست مدرن را پدید آورند ونقد عقلانیت ابزاری و عقلانیت خودبسنده غرب راامثال هایدگر و هوکهایمر و هابرماس و دیگران داشته اند و غرب کنونی به هیچ وجه ادعای خدایی نمی کند و به معنویت و عبودیت گرایش زیادی پیدا کرده است. اینگونه سخنان غیر تخصصی درباره غرب ناشی از عدم اطلاع از غرب معاصر است‌.البته حوادثی مانند کرونا بر تواضع انسان معاصر می افزاید ونیازمندیش به خدای سبحان را بیشتر آشکار می سازد.‌ 3⃣ ثالثا مطلب ایشان درباره اسلام وتشیع به یک بحث کلیدی برمی گردد که انتظار ما از دین چیست؟ آیا کسی ادعا کرده که وظیفه دین درمان وبا و حصبه و کرونا است تا بعد به قرائت رسمی از دین خرده گرفته شود. ادعای طب نقلی درمانگر همه بیماریها،یک ادعای شاذ است نه قرائت رسمی از اسلام و تشیع. آری دین به ما سبک زندگی سالم راپیشنهاد می دهد هر کسی گوش دهد وعمل کند زندگی سالم خواهد داشت. احکام مربوط به خوردن و آشامیدن،نسخه تجربه پذیر موفق اسلام است که صدها تحقیق در باب آن انجام شده؛ حال مسلمانان جهان از جمله ایران بدان اعتنا نمیکنند و دچار ده ها بلیه در زندگی می شوند؛ آیا مقصر، اسلام و عالمان دین است یا مشکل از سبک زندگی نادرست ما است. این یک مغالطه جدی است که رفتار نادرست دینداران را به دین یا عالمان از دین نسبت می دهند و منشا بی اعتقادی به فرمایشات معصومین علیهم السلام می گردد. سبک زندگی فست فودی و رعایت نکردن در روابط شرعی و دهها رفتار نادرست که متاسفانه گاهی در جوامع اسلامی بیشتر از جوامع غربی است دلیل بر نادرستی اسلام و تشیع و مطالب گهربار اهل بیت علیهم السلام نیست. علت عقب ماندگی چند قرن اخیر جوامع اسلامی هم معلول فقدان عقلانیت اسلامی است که متاسفانه به لحاظ تاریخی بدان مبتلا بوده ایم. مگر در قرنهای سوم تا ششم و قرنهای دهم و یازدهم که عالمان بزرگی چون فارابی ‌و زکریای رازی و ابن سینا و سهروردی و خواجه نصیر تا شیخ بهایی مسلمان و اهل بیتی نبودند پس چگونه توانستند دانشهایی را تولید کنند که الگویی برای جهان غرب گردید وتوانست غرب قرن سیزدهم را متحول سازد وزمینه رنسانس در اواخر قرن پانزدهم رافراهم نماید. خداوند سبحان به بشریت عقل و وحی داده است؛هر گاه از هر دو درست استفاده کند سعادت نصیبش می شود و الا به شقاوت می انجامد.نه عقل جای وحی را تنگ کرده است و نه وحی جای عقل را. 4⃣ رابعا این بزرگوار چه نسخه ای برای کرونا دارد که بتواند درمانش کند حمله های خام و ناپخته کار راحتی است سخن ایجابی ایشان کجاست.ظاهرا این ادبیات نقادانه غیر مدللانه وخام اندیشانه وشبهه افکنانه،یک مدل جدیدی روشنفکر مآبانه است که تنها اعتقادات مردم را آسیب می زند. 🔸خلاصه سخن آنکه:دلایل عقلی ونقلی بر این مطلب دلالت دارد که وحی الهی آمده است تا با کمک عقل و تجربه دنیایی را آباد کند که سعادت آخرت را به همراه داشته باشد.انتظارات آبادانی دنیا از وحی بدون عقل و تجربه ادعایی نادرست است و هیچ عالم دین معتبری چنین نگفته است و از طرفی عقل و تجربه منهای وحی الهی دنیای پیشرفت را با ده ها بحران معاصر مانند بحران هویت و بحران محیط زیست همراه میکند.اصولا تفکیک دنیا از آخرت نامعقول است چون دنیا وآخرت دو ساحت یک واقعیت هستند و وقتی دین برای آخرت باشد و از طرفی دنیا وآخرت پیوند وثیقی داشته باشند پس نمی تواند دین بادنیا کاری نداشته باشد.احکام خوردنیها و آشامیدنی ها،نمونه ای از سبک زندگی اسلامی است. امیدوارم این بزرگوار که سالها درخدمت دفاع از اهل بیت برآمدند وشبهات نامعقول وهابیت را پاسخ دادند درمسیر دفاع حکیمانه از مکتب اهل بیت پیش بروند و اگر هم شبهه ای در ذهن دارند باحلم به شنیدن و خواندن جوابها اقدام نمایند.توفیق همگان ازجمله نگارنده مسکین را از هادی مطلق خواستارم. عبدالحسین خسروپناه 🆔 @khosropanah_ir
رهبر انقلاب: رفتار دولت نژادپرست آمریکا را محکوم و از حرکت مردم حمایت می‌کنیم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام مهمی به‌مناسبت موسم حج: 🔹امروز کم نیستند نخبگانی در جهان اسلام که با گردن برافراشته و باافتخار و سربلندی، همه‌ی ادعاهای معرفتی و تمدنی غرب را به چالش میکشند و جایگزینهای اسلامی را با صراحت نشان میدهند. امروز حتی برخی متفکران غربی که پیش از این، لیبرالیسم را مغرورانه، پایان تاریخ معرفی میکردند، به ناچار آن ادعا را پس گرفته و به سرگردانی نظری و عملی خود اعتراف میکنند. 🔹نگاهی به خیابانهای امریکا، به رفتار دولتمردان آمریکا با مردم خود، به دره‌ی عمیق فاصله‌ی طبقاتی در آن کشور، به حقارت و بلاهتِ کسانی که برای مدیریت آن کشور انتخاب شده‌اند، به تبعیض‌نژادی هولناک در آن، به قساوت مأمور موظف آن که یک غیرمجرم را در خیابان با خونسردی و در برابر چشم رهگذران با شکنجه به قتل میرساند، عمق بحران اخلاقی و اجتماعی تمدن غربی و اعوجاج و بطلان فلسفه‌ی سیاسی و اقتصادی آن را آشکار میکند. 🔹رفتار امریکا با ملتهای ضعیف، نسخه‌ی بزرگ‌شده‌ی رفتار آن پلیس است که زانوی خود را بر گردن یک سیاه‌پوست بیدفاع گذاشت و آن قدر فشرد تا جان داد. 🔹دولتهای دیگر غربی هم هر یک به اندازه‌ی وُسع و امکان خود نمونه‌های دیگر از این وضعیت فاجعه‌بارند. حج ابراهیمی پدیده‌ی شکوهمند اسلام در برابر این جاهلیت مدرن است؛ دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعه‌ی اسلامی است. جامعه‌ئی که در آن همزیستی مؤمنان، در حرکتی پیوسته، بر گرد محور توحید، برترین نشانه است؛ دوری از تنازع و تعارض، دوری از تبعیض و امتیازات اشرافی، دوری از فساد و آلودگی، شرط لازم است؛ رمی شیطان و برائت از مشرکان و آمیختگی با فرودستان و کمک به مستمندان و برافراشتن شعائر اهل ایمان، در شمار وظائف اصلی است؛ و دست یافتن به منافع و مصالح عمومی همراه با یاد خدا و شکر او و بندگی او هدفهای میانی و نهائی است. 🔹این تصویر اجمالی از جامعه‌ی اسلامی در آئینه‌ی حج ابراهیمی است، و مقایسه‌ی آن با واقعیّت جوامع غربی پر ادّعا، دل هر مسلمان با همّت را لبریز از شوق به تلاش و مبارزه برای رسیدن به چنین جامعه‌ئی میسازد. 🔸ما مردم ایران به هدایت و رهبری امام خمینی کبیر، با چنین شوقی قدم در راه گذاشتیم و موفق شدیم. ادعا نمیکنیم که توانسته‌ایم آنچه را که می‌شناسیم و دوست میداریم یکسره تحقق بخشیم، ولی ادعا میکنیم که در این راه بسی پیش رفته و موانع بسیاری را از سر راه برداشته‌ایم. به برکت اعتماد به وعده‌های قرآنی، گام ما استوار مانده است. بزرگترین شیطان راهزن و غدار این زمان یعنی رژیم آمریکا نتوانسته است ما را بترساند یا مغلوب مکر و فریب خود کند، یا جلو پیشرفت مادی و معنوی ما را بگیرد. 🔹ما همه‌ی ملتهای مسلمان را برادران خود میدانیم، و با غیر مسلمانانی که در جبهه‌ی معارض وارد نشده‌اند با نیکی و عدالت رفتار میکنیم. غم و گرفتاری جوامع مسلمان را گرفتاری خود به شمار میآوریم و برای علاج آن تلاش میکنیم. کمک به فلسطین مظلوم، دلسوزی برای پیکر مجروح یمن و دغدغه‌ی مسلمانان زیر ستم در هر نقطه‌ی جهان را اهتمام همیشگی خود قرار میدهیم. 🔸نصیحت به سران برخی کشورهای مسلمان را وظیفه میدانیم؛ دولتمردانی که به جای تکیه به برادر مسلمان خود، به آغوش دشمن پناه میبرند و برای سود شخصی چند روزه، تحقیر و زورگوئی دشمن را تحمل میکنند و چوب حراج به عزت و استقلال ملت خود میزنند. آنان که بقاء رژیم غاصب و ظالم صهیونیست را می‌پذیرند و پنهان و آشکار دست دوستی به آنان میدهند. اینان را نصیحت میکنیم و از پیامدهای تلخ این رفتار بر حذر میداریم. 🔹حضور آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا را به زیان ملتهای این منطقه و موجب ناامنی و ویرانی و عقب‌ماندگی کشورها میدانیم. در قضایای کنونی آمریکا و حرکت ضد تبعیض نژادی در آن هم، موضع قاطع ما جانبداری از مردم و محکوم کردن رفتار قساوت‌آمیز دولت نژادپرست آن کشور است. 🔸در پایان با سلام و صلوات به حضرت بقیةاللّه ارواحنا فداه، یاد امام راحل را گرامی میدارم و به ارواح طیبه‌ی شهیدان درود میفرستم و حجّ ایمن و مقبول و مبارک را در آینده‌ی نزدیک برای امت اسلامی از خداوند متعال مسألت میکنم. @Farsna
پیام مهم رهبر معظم انقلاب به مناسبت موسم حج بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین. 🔹موسم حج که همواره موسم احساس عزّت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند و لبّیکِ جداماندگان با اشک و آه در هم می‌آمیزد. این محرومیّت، کوته‌مدّت است و بحول و قوّه‌ی الهی دیر نخواهد پایید، لکن درس آن، که قدردانستن نعمت بزرگ حج است، باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امّت اسلام در جمع فراگیر و متنوّع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و ائمّه‌ی بقیع (علیهم‌السّلام) را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم. 🔸حج، فریضه‌ای بی‌مانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است؛ گویی همه‌ی جوانب مهمّ فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانیِ دین، قرار است در آن مرور شود. معنویّت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشه‌نشینی و خلوت‌گزینی. اجتماع در آن هست، ولی به دور از درگیری و بدگویی و بدخواهی. از سویی حظّ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سویِ دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی. حاجی با یک چشم، پیوند دیرین خود با تاریخ ــ با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اوّل ــ را مینگرد و با چشمی دیگر، انبوه مؤمنان هم‌روزگار خود را که هر کدام میتوانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبل‌الله باشند. 🔹تدبّر و اندیشیدن در پدیده‌ی حج، حج‌گزار را به این باور قطعی میرساند که بسیاری از آرمانها و آرزوهای دین برای بشریّت، بدون هم‌افزایی و همدلی و همکاری مجموعه‌ی دین‌داران، به بار نمی‌نشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمّی بر سر این راه پدید نمی‌آورد. 🔸حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیف‌کُشی و غارتگری‌اند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خون‌آلود است. حج، نمایش توانایی‌های سخت و نرم امّت است. این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهم‌ترین هدفهای حج است؛ این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حجّ ابراهیمی نامید؛ و این همان است که اگر متولّیان امر حج که خود را خادم حرمین مینامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جای خشنودی دولت آمریکا، رضای الهی را برگزینند، میتواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند. 🔹امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیری‌اش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها، شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا.[1] قرآن حکیم، امّت اسلامی را در چهارچوب «اَشِدّاّْءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماّْءُ بَینَهُم»[2] معرّفی میکند، و از او وظیفه‌ی «وَلا تَرکَنوِّا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»،[3] «وَلَنـ یَجعَلَ اللهُ لِلکـّْفِرینَ عَلَی المُ‌ـؤمِنینَ سَبیلًا»،[4] «فَقاتِلوِّا اَئِمَّةَ الکُفر»[5] و «لا تَتَّ‌ـخِذوا عَ‌ـدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاّْء»[6] را میطلبد، و برای اینکه دشمن را مشخّص کند، حکمِ «لا یَن‌هىّْکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَلَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم »[7] صادر میفرماید. این فرمانهای مهم و سرنوشت‌ساز، هرگز نباید از منظومه‌ی فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و به‌دست فراموشی سپرده شود. 🔸امروز بیش از همیشه زمینه‌ی این تحوّل اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاح‌اندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به دارایی‌های معرفتی و معنوی خود، یک حقیقت انکار نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجسته‌ترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمان‌ناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است. 🔹امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب ــ که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت ــ بلکه حتّی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی دموکراسی پول‌محور و سرمایه‌داری طبقاتی و تبعیض‌آمیز هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است. @Farsna
✍ پیام امام خامنه ای به مناسبت موسم حج چقدر زیبا، حکیمانه، فخیمانه و با قلمی روان و جذاب نوشته شده است. الحمدلله رب العالمین به داشتن رهبری حکیم و فرزانه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 عید بندگی و اطاعت بر شما بندگان پاک و خوب خدا مبارک ❤️ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌀 به خودت بگو شیخ فضل‌الله را دیدم که آمدم آخوند شوم 📝 به مناسبت سالروز شهادت فقیه مجاهد شیخ فضل‌الله نوری (ره) 👤 آیت الله حائری شیرازی (ره) 🔹 روحانی باید باشد. آن که تابع جوّ قرار می گیرد، به درد روحانیت نمی خورد. همیشه هر وقت به ذهنتان می آید که من آخوند شدم، دست بوسی ها را نبینید. تکریم ها و تجلیل ها را نبینید. این ها شیطانی است. آقا نوری را بر ببینید. بگویید من این را دیدم که آمدم آخوند بشوم. اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی، آخوند شدی. بعد اگر فحش به تو بدهند برایت مهم نیست. آن که اش محکم نباشد، این نقطه ضعف است. 🔹 عکس آقا شیخ فضل الله نوری درحالیکه بر سر دار است را نگه دار و به خودت بگو: این آخوند است! اگر می‌خواهی آخوند بشوی مثل این بشو. اگر نمی خواهی مثل آشیخ فضل الله بشوی، طلبه نشو.
پاسخ به شبهه غدیر.ogg
2.93M
📢 پاسخ به شبهه (استاد موسوی) 1⃣ آیا بخشیدن گناهان شصت ساله بندگان در روز عیدغدیر باعث جرآت بر گناه نمیشود؟ 💠 موسسه کلامی احیاء همدان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔖 «خصوصیت جامعۀ ایران، در دوران مشروطه» 💢 ⟨6⟩ 🔘 عمق حرکت مردم در نهضت مشروطه، براساس یک خاستگاه دینی و بر پایۀ فتوای یک مرجع تقلید و همراهی حدود چهل نفر از مجتهدین و علمای بلاد است. 🔺 جامعۀ ایرانِ دورۀ مشروطه، مثل جامعۀ کشمیرِ کنونی است/ در فراخوان نهضت حاج‌آقا نور‌الله اصفهانی، 300 مجتهد به قم آمدند؛ این مقدار همراهی و حضور عالمان، در نهضت مشروطه هم نبود. 🔺 فتوای ملّی‌شدنِ نفت را اولین بار، آسیدمحمدتقی خوانساریِ مرجع تقلید داد؛ هرچند در تاریخ به‌پای مصدق نوشتند؛ و بر پایِ فتوای این مرجع تقلید، دو مرجعِ تقلیدِ دیگر (آقای حجّت و آقای صدر) تحشیه زدند؛ که این‌ها مراجع ثلاث وقت بودند. و بعد، 40 مجتهدِ بلاد بر پایۀ این فتوای مرجع تقلید، فتوا دادند. جالب این‌که در متن فتاوای مجتهدینِ بلاد، جز یکی-دوتا چنین آمده که «چون آقای آمدند وسط، واجب است که حمایت کنیم» و اساساً سخنی از مصدّق نبود/ البته آقای دکتر به‌عنوان یک روشنفکر، برای نهضت نفت، کاری کارستان کرد؛ اما عمق حرکت مردم در آن مقطع، براساس یک خاستگاه دینی و بر پایۀ فتوای یک مرجع تقلید و همراهی حدود چهل نفر از مجتهدین و علمای بلاد است. ⚠️ با پوزش از کیفیت پایین صدا 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
ولایت وشیعه شناسی شهیدصدر بنیاد امامت۱۲مرداد۹۹.mp3
12.73M
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع ولایت و شیعه شناسی 📍بنیاد امامت ۱۲مرداد۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
banifateme-ghadir-95-06.mp3
12.72M
🔵طرح پیشنهادی هر خانه یک موکب در روز ❇️چند میلیون موکب خانگی 👆🎵 این هم صوت موکب شما👆 سرود «نه لوح و نه قلم بود...» مراسـم 🔸🔸🔸 ✅ 💠 موسسه کلامی احیاء همدان