eitaa logo
اندیشه ولایت
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
371 ویدیو
1 فایل
ترویج اندیشه ولایت °یک امام یک مرجع بازخوانی دیدگاه‌های امام خامنه‌ای در ازای انتشار مطالب ما رو ویژه دعا کنید 🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐ولایت فقیه، مدیریّتِ اصلح ۳ 🔹ولایت فقیه جزوِ مسلّمات فقه شیعه است. اینکه حالا بعضی نیمه سوادها میگویند، امام ولایت فقیه را کرد و دیگر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بی اطّلاعی است. کسی که با کلمات فقها آشناست، می داند که مسأله "ولایت فقيه" جزوِ مسائل روشن و واضح در فقه شیعه است! 🔹کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجّه به آفاق جدید و عظیمی که دنیای امروز و سیاست های امروز و مکتب های امروز دارند، مدوّن کند و آنرا ریشه دار و مستحکم و مستدلّ و باکیفیّت سازد. 🗓۱۳۷۸/۳/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۸۴ °وجهِ تمایزِ انقلاب اسلامی° 🔹انتظار آنها این بود که این انقلاب هم اگرچه با حول و قوّه دین شروع شده است، اما آن را کنار بگذارند و بروند؛ کما اینکه در بسیاری از نقاط عالَم نیز همین اتفاق افتاد! 🔹علل کنار رفتن آنها چه بود؟! 🔹گاهی بود؛ گاهی از میدان خارج شدن به زور بود -که اینها را می کردند و مورد تهاجم قرار می دادند- گاهی با کردن اینها به مسائل گوناگون بود؛ که ما نمونه اش را در الجزایر و بعضی از کشورهای شمال آفریقا دیدیم، که حتّی حکومت دینی هم در آنجا تشکیل شد -مثل کشور تونس- اما بعد از اندک مدتی به خاطر اشتباهاتی که می شد، آن حکومت های دینی از هم پاشید و یک عدّه از افرادی که خودشان عامل استعمار در همان کشورها بودند، بر سر کار آمدند. در هند نیز همین طور شد؛ یعنی رهبران مذهبی در وسطِ راه، کار را رها کردند. در مصر هم کم و بیش همین وضعیت پیش آمد؛ در عراق هم نظیر این وضعیت اتفاق افتاد. 🔹امیدوار بودند که در ایران هم اینگونه شود؛ حتّی یکی از کسانی که به برکت انقلاب وارد میدان شده بود؛ ولی پرورش یافته بود، در همان اوایل انقلاب به امام توصیه کرد که شما به قم بروید و مشغول کارهای خودتان باشید، ما هم در اینجا مملکت را اداره می کنیم! آنها این امید را داشتند، اما نشد!! 🗓۱۳۷۹/۱۱/۲۷
🌐حوزه؛ در دست نااهلان ۹ °حوزه ی غیرانقلابی° 🔹در حوزه ها کسانی هستند که کار و تلاش می کنند و از لحاظ فکری، مشکلات و گره های نظام را با مباحث خود باز می کنند؛ اما -بما هِیَ حوزه- هنوز، تنظیم و تدوین مقرّرات اسلامی و نظام ارزشی اسلام و اخلاق عمومی را که ما می خواهیم ملّت داشته باشند و متّکی به شرع باشد، متکفّل و الگوی زندگی اسلامی را ارائه است! 🗓۱۳۶۸/۹/۷
🌐انقلاب اسلامی ۸۵ °حرف نوی انقلاب° 🔹انقلاب را در جهان بشریت مطرح کرد. 🔹آن حرف نو این بود که انقلاب، علیه حکومت های مبتنی بر ناپرهیزگاری و کرد! 🔹ملّت ها کرده اند حکومت های ناپرهیزگار و حکومت هایی را که انواع و اقسام ظلم از آنها سر می زند، مشروع بدانند و قبول کنند و آنها شوند؛ چه حکومت های موروثی که هیچ مبنای اعتقادی و فکری ندارند و هیچ منطقی دنبال آنها نیست؛ چه حکومت های مبتنی بر کودتا و زورگویی و قدرت نمایی های نامشروع که آنهم هیچ منطقی دنبالش نیست و چه حکومت هایِ علی الظّاهر مبتنی بر آراء مردم که اولا علی الباطن و فی الحقیقة، مبتنی بر آراء و میل و خواست مردم نیست و ثانیا آنهایی هم که در آغازِ ورودشان چنین خصوصیتی را دارند، ازانواع و اقسام تجاوزها و ظلمها پرهیز نمی کنند! 🗓۱۳۷۹/۱۱/۲۷
🌐طاغوت؛ شرک جمعی ۳۴ 🔹وقتی سرِ کار آمدند، یکی از همّت های مهم خود را تخریب قرار دادند. قاجاریه خیلی بد بودند، اما نه به بدی پهلوی ها! آنها هم مستبد و وابسته و فاسد بودند، اما پهلوی ها به مراتب از آنها بودند! 🔹 ما یک رژیم بی کفایت، فاسد، وابسته، بی دین، سوءاستفاده چی و خودخواه و دارای دیگر ممیّزات زشت را برکنار کرده ایم؛ ولی به مردم که اینها چکار کردند! 🔹خوب؛ اینها باید به نسل جوان داده شود تا آنها دیگر جرأت نکنند نقاط و تاریک خودشان را سازند و یک تاریخ مجهول و را خلق نمایند و به ذهن جوان ناآشنای ما منتقل کنند! 🗓۱۳۸۱/۱۱/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۸۶ °نکته قابل تأمّل° 🔹این انقلاب بیش از ادّعا، داشت. انقلاب نیامده بود که برای مردم ایران کند. انقلاب، انقلابِ خود مردم بود. 🔹مردم برای تحقّق آرمانهایی انقلاب کردند. این عبارت بود از ساختن یک ایرانِ آباد و آزاد، داشتن مردمِ و برخوردار از ، نجات از وابستگی و عقب ماندگیِ علمی و و قهری که آن روز بر این مملکت حکمفرما بود. 🗓۱۳۷۹/۱۲/۲۲
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۳۴ 🔹در قضیّه اگر علما نبودند، مشروطیّت به وجود نمی آمد و به پیروزی نمی رسید. وقتی هم که و نوچه های انگلیسی در ایران، علمای دین و شعارهای دینی را کنار زدند، باز استبداد و تسلّط و خارجی مسلّط شد. 🔹در نهضت ملّی شدن صنعت نفت هم همین طور بود. تا وقتی روحانیّت میدان بود -که مرحوم آیت اللّه کاشانی یکی از اصلی ترین محورهای این مبارزه بود- ملّت در میدان حضور داشت؛ اما وقتی با سوءرفتارها، کج سلیقگی ها و انحصارطلبی ها، دستِ روحانیِ روشنفکر و و شجاعی مثل مرحوم کاشانی کوتاه شد، ملّت هم کنار کشید و رؤسای دولت نهضت ملّی ماندند! لذا و با آنها هر کار می خواست کرد! 🗓۱۳۸۱/۳/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۸۷ °انقلاب؛ تنها راه° 🔹اگر انقلاب اسلامی و امام بزرگوار ما نبود و اگر اسلام، پرچمدارِ انقلاب و تحوّل در این کشور نبود، هیچ امیدی وجود نداشت که سلطه جهنّمیِ تحقیرآمیزِ آمریکا و حکومت دیکتاتوریِ قسیّ القلبِ پهلوی از این مملکت برکنده شود! همه راه های ممکن در این کشور تجربه شد و همه ناکام و از آب درآمد. گوناگون سیاسی، جریان های وابسته به شرق و غرب و حرکت های مسلّحانه، همه و همه در این کشور در برهه ای از زمان سر بلند کردند. اما هیچکدام برای این ملّت کاری انجام دهند. لذا و سرکوب در این کشور روزبه روز شدیدتر شد! 🗓۱۳۸۱/۳/۱۴
🌐حکومت اسلامی ۲۵ °حکومت ایده آل° 🔹قائلينِ همه حرف هایی که برای بشریت بود -مسأله عدالت، انسانیّت و تکریم انسان، برابری انسانها، برابری نژادها، لزوم و مقابله با زورگویی های بین المللی- و کسانی که در دل هایشان حرفهایی بود، ولی نمی کردند آنها را ابراز کنند و یا میدانی برای ابراز نمی یافتند، دیدند نظامِ سیاسیِ مستقرّی در یک گوشه از دنیا به وجود آمده، این حرفها را روی نوشته و در مقابل جهانیان بلند کرده است! 🗓۱۳۸۰/۸/۱۲
انقلاب اسلامی ۸۸ °جذابیّتِ انقلاب اسلامی° 🔹وقتی موج در دنیا بلند شد، بسیاری از در دنیای اسلام، شعارهای چپ -شعارهای سوسیالیستی و مارکسیستی- می دادند و در واقع می خواستند از غرب انتقام بگیرند؛ اما وقتی نظام اسلامی و انقلاب اسلامی پدید آمد، غوغا به پا شد و تمام کشورهای اسلامی از اینکه دیدند یک ملّت آمده و را بلند کرده و در مقابل سخت ترین تهدیدها است؛ نه فقط در مقابل غرب، بلکه در مقابل شرق و غرب، شعار "نه شرقی نه غربی" می دهد و در مقابل جذّاب ترین ها، بی اعتنایی نشان می دهد، یکپارچه هیجان شدند! 🗓۱۳۸۰/۸/۱۲
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۱ 🔹این دهه ای که ما در پیش رو داریم، دهه ی پیشرفت و عدالت است. 🔹نه اینکه تا حالا پیشرفت نکرده ایم، نه اینکه تا حالا به کلّی به عدالت بی اعتنایی شده باشد؛ نه، ما میخواهیم در این دهه یک پیشرفتِ جهشیِ همه جانبه و یک عدالت گستریِ وسیع همه جانبه اتفاق بیفتد. 🗓۱۳۸۷/۶/۲
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۲ °لزومِ آگاهی بخشی° 🔹با و با اعلام کردن، نه پیشرفت حاصل می شود و نه عدالت؛ اما با کردن، کردن و ها و عزم ها را راسخ کردن، هم پیشرفت حاصل می شود و هم عدالت. 🔹ما می خواهیم مسئله پیشرفت و عدالت، در دهه چهارم به یک ملّی تبدیل بشود. همه باید آن را بخواهیم؛ تا نخواهیم، طرّاحی و برنامه ریزی و عملیّات تحقّق پیدا نخواهد کرد و به هدف هم نخواهیم رسید؛ باید بشود! 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐طاغوت؛ شرکِ جمعی ۳۵ 🔹چقدر خون ها ریخته می شود، زجرها کشیده می شود، مصیبت ها تحمّل می گردد، تا یک ملّت بتواند به آن اوجِ حرکتِ انقلابی ای برسد که در دهه فجر سال ۵۷ رسیدید و خدا آن میوه ی شیرین را در دامن او بگذارد. 🔹ملّت ما، از چنگ قدرتِ شیطانیِ خونریزِ ظالمانه ی رژیمِ کافرمنش و فاسق و فاجر و عیّاش و ضدّمردمی و وابسته ی به بیگانه و بی اعتنایِ به مصالح ملّت و نیز، سرانی که فقط خوشی های خودشان را در نظر داشتند و همه امکانات عظیم این مملکت را برای چنین چیزی صرف می کردند؛ نجات پیدا کرد. 🗓۱۳۶۹/۱۱/۱۹
🌐امامِ تحريف نشده ۴۱ °انقلابِ امام° 🔹 هنر بزرگِ امام بزرگوار ما این بود که محکمی را برای این انقلاب به وجود آورد و نگذاشت این انقلاب در هاضمه ی قدرت ها و جریان های سیاسیِ مسلّط شود. شعار "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی"، یا شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" که تعالیم امام و خطّ اشاره انگشتِ ایشان در دهان مردم انداخت، معنایش این بود که این انقلاب متّکی به اصول ثابت و مستحکمی است که نه به اصول اردوگاه آن روز شرق ارتباطی دارد، نه به اصول اردوگاه غرب! 🗓۱۳۸۱/۳/۱۴
🌐دانشگاه اسلامی ۱ °خدمات دانشگاه به انقلاب° 🔹از سال ۴۲ که نهضت اسلامی به میدان آمد، دانشگاه جزوِ اوّلین جاهایی بود که تَجاوُب [جوابگویی] کرد! 🔹عناصر دانشگاهی، از استاد و دانشجو، به صورت تَک و در ، از فضا و پاسخ دادند! 🔹امروز عدّه ای هستند که تفسیرهای و تعبیرهای مطلوب خودشان را ارائه می کنند. در دانشگاه نبودند، بعضی شان حتّی در ایران هم نبودند؛ در اروپا از دور تماشا می کردند؛ گاهی تماشا هم نداشتند و از خبرها هم نبودند. اینها امروز می آیند و راجع به خدمات دانشگاه می گویند!! مطّلع نبودند که دانشجو در آن موقع چه کسی بود، چه کار می کرد، در دانشگاه چه کار می شد و چه احساسات و چه تلاش و چه مجاهدتی وجود داشت!! 🔹وقتی که نهضت به دوْر افتاد، دانشگاه به تدریج گداخته شد؛ تا اینکه سالِ آخر، حضور دانشگاه بسیاری از محیط های دیگر را تحت تأثیر و تحت الشّعاع قرار داد. 🗓۱۳۷۹/۱۲/۹
🌐دشمن شناسی ۲۷ 🔹تنها امیدی که آنها [دشمنان] دارند، این است که این مفاهیم و این در دل مردم و پیش از آنها در دل دچار و شود! 🔹سعی می کنند در دل کسانی که دستی در گوشه ای از گوشه های این نظام دارند، این وسوسه ها و تردیدها را ایجاد کنند! 🔹تردید، صفت بسیار بد و عنصر خطرناکی است. این تردید را با استدلال القاء نمی کنند؛ وجود ندارد! 🔹برای مرعوب شدن، مغلوب شدن، تسلیم شدن و وادادگی، اوّل باید در دل ها تردید ایجاد کرد. این تردیدها همیشه از راه وارد نمی شود؛ گاهی از راه هم وارد می شود. 🗓۱۳۸۱/۶/۲۴
🌐انقلاب اسلامی ۸۹ 🔹یکی از چیزهایی که از اوّل انقلاب از طرف دشمنان شروع شد، همین بود که سکّه انقلاب را در دنیا انکار کنند، بگویند انقلاب است و کسی آن را قبول ندارد! 🔹الآن هم همان حرف هایی را می زنند که بیست سال پیش می گفتند. آن روز بود، امروز هم دروغ است! 🔹انقلاب زنده و پویاست. پاسدارِ انقلاب، پاسدار چنین موجود زنده و پویا و متحرّک و پیشرونده ای است. اگر این نبود، تاکنون انقلاب اسلامی و نظام اسلامی باید ده کفن پوسانده باشد. امّا موجود زنده را نمی شود کرد و از تحرّک بازداشت! 🗓۱۳۸۱/۶/۲۴
🌐انتظارِ تکان دهنده ۳ 🔹انسان ها می توانند تلاش کنند و پرچم را -و لو در یک نقطه محدود- بلند کنند. شما ببینید مل ّتهایی که امروز در گوشه و کنار عالم زیر فشارِ ظلم و ستم زندگی می کنند، اگر این امید را در دل خود بپرورانند که می شود با ظلم مبارزه کرد، چه اتّفاقی در دنیا می افتد و چطور ملّت ها بیدار می شوند! 🔹امروز دستگاه های مراکزِ استکباری دنیا و روشنفکران به آنها، در سطح عالم این طور تبلیغ می کنند که هیچ حرکتی در مقابل کنونی ممکن نیست. با فکر انقلاب و مبارزه می کنند و می خواهند مل ّتها را متقاعد کنند که به همین وضعیّت کنونی ظالمانه دنیا بسازند و در مقابل آن هیچ عکس العملی نشان ندهند! 🔹فکرِ اعتقاد به ، نقطه ی مقابل این تبلیغات غلط و ظالمانه است. جوانان و روشنفکران و عموم ملّت ما با اعتقاد به ظهور مهدی (علیه الصّلوة والسّلام) این اعتقاد راسخ را در دل خود پرورش می دهند که نظم ظالمانه جهانی، است و ابدی نیست؛ می شود با آن و در مقابل آن کرد. 🗓۱۳۸۱/۷/۳۰
🌐مبارزه بی امان ۲۷ 🔹در جاهایی که نه #نام، نه #نان و نه #شهرتِ_کاذب مطرح بود، فقط #مجاهدتِ_خالصانه و مخلصانه دیده می شد. 🗓۱۳۷۹/۱۲/۹ 🔻برعکس، این مسائل بشدت در میان اصول سواران منافق و افسادطلبان مطرح است…
🌐اسلام ناب ۱۶ 🔹امّت بزرگ اسلامی در طول قرنهای متمادی، چالشها و داشته است. ما خود را از دور کرده و سرگرم چیزهایی کردیم که اسلام ما را از آن بر حذر داشته بود! 🔹این چیزی نبود که اسلام برای ما مقدّر کرده بود؛ این چیزی بود که عمل بد و رفتار و ما مسلمانان برای ما پیش آورده بود:"ما أصابَکَ مِنْ سَّيئةٍ فمِنْ نفْسِک"؛ ما بودیم که بر اثر غفلت هایمان در طول زمان، خود را به این وضعیّت دچار کردیم! 🔹امروز اوضاع در دنیای اسلام تفاوت کرده است. 🔹حرکت و نهضت عظیمی در مراحل مختلف در همه دنیای اسلام مشاهده می شود؛ میل برگشت به اصول و اسلامی، که مایه و پیشرفت و ترقّی است. روشنفکران، علما و سیاسیّون دنیای اسلام این حرکت را باید تقویت کنند. 🗓۱۳۸۲/۲/۲۹
🌐انقلاب اسلامی ۹۰ 🔹اين انقلاب بر پایه ی اصول مستحکمی بنا شد؛ هم اجرایِ را موردنظر قرار داد، هم و را - که برای مل ّتها از مهمترین - هم و را. 🗓۱۳۸۱/۳/۱۴
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۳۵ °روحانیّتِ خنثی ضایع خواهد شد! 🔹امروز اگر روحانیّت در قبالِ حکومت، و بی مبالات باشد؛ هم خودش ضایع خواهد شد و هم حکومت اسلامی می شود. حکومت اسلامی؛ حکومت قرآن و حکومت فقه و فقیه و حکومت علم و عدل است. 🔹تشکیل حکومت اسلامی، آرزوی همه اولیاءاللّه در طول تاریخ بوده است! 🗓۱۳۷۴/۹/۱۶
🌐طاغوت؛ شرکِ جمعی ۳۶ 🔹پیش از انقلاب، تبلیغات و عمومی و همیشگی کشور ما، تبلیغاتی بود که مردم را به فحشا و و عیّاشی سوق می داد! 🔹حتّی در نقاط و عقب افتاده -جاهایی که مردم به نان شب محتاج بودند- هم به نحوی برای عیّاشی و هرزگی امکاناتی فراهم بود! 🔹این امر به طور در محیط های جوان مثل دانشگاه ها و سربازخانه ها -نه آن مقداری که مقتضای طبیعی غریزه ی جوانی است- برای سرگرم کردن و فاسدشدن نسل، تشدید می شد! 🗓۱۳۸۱/۱۲/۲۶
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۳ 🔹ما وقتی می گوییم ، نباید توسعه به مفهوم رائجِ غربی تداعی بشود. امروز ، در اصطلاحات سیاسی و جهانی و بین المللی حرف رائجی است. ممکن است پیشرفتی که ما می گوییم، با آنچه که امروز از مفهوم توسعه در دنیا فهمیده می شود، وجوه مشتركی داشته باشد -که حتماً دارد- اما در نظام واژگانی ما، کلمه پیشرفت معنای خاص خودش را داشته باشد که با توسعه در نظام واژگانی امروز غرب، اشتباه بشود! 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐دهه ی چهارم انقلاب ؛ عدالت و پیشرفت ۴ 🔹آنچه ما دنبالش هستیم، لزوماً ی غربی -با همان و با همان شاخص ها- نیست. غربی ها یک زیرکانه ی تبلیغاتی را در طول سال های متمادی اجرا کردند و آن این است که کشورهای جهان را تقسیم کردند به توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته. خب، در وهله اول انسان خیال می کند توسعه یافته یعنی آن کشوری که از فنّاوری و دانش پیشرفته ای برخوردار است، توسعه نیافته و در حال توسعه هم به همین نسبت؛ در حالی که قضیه این نیست. 🔹در حقیقت وقتی می گویند کشور توسعه یافته، یعنی ! با همه خصوصیاتش:فرهنگش، آدابش، رفتارش و جهت گیری سیاسی اش؛ این توسعه یافته است. درحال توسعه یعنی کشوری که در حال غربی شدن است؛ توسعه نیافته یعنی کشوری که غربی نشده و درحال غربی شدن هم نیست! 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷