شرق و غرب در علوم انسانی
🔹در علوم انسانی، غرب در معنای فرهنگی تاریخی اش در مقابل شرق است نه موقعیت جغرافیایی!
مراد از شرق مقطعی از تاریخ بشریت است که روح توحید در او رواج داشته و اتصال او با عالم معنویت برقرار بوده است ولی غرب رویکردی است که در آن رابطه بشر با وحی قطع شده بلکه به نیستانگاری وحی میرسد.
🔸پس غربی بودن صرفا یک مفهوم جغرافیایی نیست بلکه یک نوع نگرش است هرچند که از نظر جغرافیایی نیز مغرب زمین، نقطه آغاز این نگرش بوده است و تا قرون وسطی، رنسانس و در نهایت تا دوره مدرن ادامه یافته است.
📚برگرفته از «مبانی نظری غرب مدرن» نوشته شهریار زرشناس
#تمدن_غرب
#مدرنیته
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
May 11
چرا عدهای سکولار شدند؟
🔹شاید بتوان گفت آنچه #ماکیاولی و امثال او را به #سکولاریسم سوق داده، کارکرد #حکومت در نگاه اوست.
🔸در نگاه این افراد، شالوده حکومت اعمال قدرت، سلطه، قهر و غلبه است لذا دین که با اعمال زور و خشونت ارتباطی ندارد؛ نمیتواند با حکومت همسو باشد.
🔺نیکولا ماکیاولی در کتاب خود «شهریار» مینویسد: «شهریاری در میان مردمی که به فرمانبری خو گرفتهاند آسانتر است. او آزادی مردم را تهدیدی برای قدرت دانسته و معتقد است کسی که به پادشاهی شهری دست یافته که مردمش به آزادی خو گرفتهاند اگر آن را ویران نکند، اسباب سرنگونی خود را فراهم کرده است؛ چرا که یاد آزادی مردم را آرام نخواهد گذاشت. در نگاه ماکیاولی قهر و غلبه برای حفظ مردم دارای اهمیت است؛ زیرا طبع مردم همواره به یک رنگ باقی نمیماند و اگر چه آنها را آسان میتوان به سویی کشید اما نگاهداشتشان در آن جهت دشوار است. به این دلیل باید چنان کرد که هر گاه پایه ایمانشان سست شد به زور ایمان آورند» (شهریار، ص76-77 و 82).
📌علاوه بر ماکیاولی برخی دیگر از فیلسوفان و اندیشمندان غربی از جمله #کارل_ماکس (1883-1818م)، #نیچه(1900-1844م)، #ماکس_وبر (1920-1864م) و #لنین(1924-1870م) نیز سلطه را سنگ بنای دولت میدانند و معتقدند حقیقت وجود دولت در اعمال قدرت ریشه دارد.
▪️البته این نگرش مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان است؛ چراکه حداقل در برخی ادیان همچون اسلام حکومت تنها ابزار اعمال زور نیست بلکه در #فلسفه_سیاسی اسلام، آرمان #حکومت_دینی آن است که میان قدرتِ حکومت و آزادی مردم سازگاری باشد.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ماکیاولی به دین چه نگاهی داشته است؟
برای پاسخ بر روی سوال کلیک کنید.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اسلام به دنیا چگونه نگاه میکند؟
🔹اگرچه #سکولاریسم به دنبال حاشیهنشینی دین از ساختارهای کلان زندگی دنیوی بشر است و عملا بر تقابل #دین_و_دنیا بنا شده است؛ ولی اسلام به عنوان یک دین الهی، دغدغه پیشرفت و رشد زندگی دنیوی بشر را دارد.
🔸نمونهاش آیه 61 سوره هود است که عمران و آبادی زمین به عنوان یک آموزه مورد توجه قرار میگیرد.
📌«و صالح را به سوی قوم ثمود فرستادیم [و] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید؛ شما را جز او هیچ معبودی نیست، و او شما را از زمین به وجود آورد و از شما خواست که در آن آبادانی کنید»
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه علم و دین
#یادداشت | روح از منظر دانش تجربی جدید و الاهیات
🔹فیزیکدان متألّه، استاد دکتر گلشنی در کتاب «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالشها و تبیینها » به چند مطلب اساسی از جمله «مسئله حیات روح» از منظر علم جدید و الاهیات پرداختهاند: «طبق قرآن، افراد بشر یک بعد روحی و یک بعد جسمانی دارند. این ایده که افراد انسانی واجد دو بُعد جسمانی و روحی هستند، ایدهای بس قدیمی است و از قدیمالایام نیز مورد مناقشه بوده است.
🔸در زمان ما که مکاتب تجربهگرا حاکم هستند، اصالت به ماده داده میشود و حیات محصول فرعی فرایندهای فیزیکی ـ شیمیایی تلقی میگردد و جایی برای روح نمیماند. فرانسیس کریک ـ کاشف مولکول DNA ـ این نکته را بهوضوح میگوید: فرضیه حیرتانگیز این است که شما، شادیها و غمهای شما، خاطرات و بلندپروازیهای شما، احساس هویت شخصی و اختیار، در حقیقت چیزی بیش از رفتار مجموعه وسیعی از سلولهای عصبی و مولکولهای وابسته آنها نیست!»
🔹این مسئله یکی از چالشهای عصب شناختی الحاد جدید است که بر اساس برخی مفروضات و یافته های دانش تجربی به انکار روح پرداختهاند.
ادامه مطلب ر.ک: خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالشها و تبیینها، دکتر مهدی گلشنی، کانون اندیشه جوان، چاپ چهارم، سال 1398، ص 42.
همچنین، محتوای تفصیلی را می توانید در اینجا ببینید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
مارتین لوتر و سکولاریسم
🔸مارتون لوتر از متجددین و از پیشوایان #پروتستانیسم بود که با هر انگیزه خوب یا بد، مثبت یا منفی که داشت، عملا دین را به امری فردی و شخصی تبدیل کرد
🔹این امر قدمی مهم برای به حاشیه رفتن #سکولاریسم و نهادینه شدن سکولاریسم بود.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم پنهان چیست؟
📌#سکولاریسم پنهان جریان یا تفکری است که عملا در صدد به حاشیه راندن دین از عرصههای دنیوی و مادی زندگی بشر و در نهایت استحاله فرهنگ دینی است ولی در مقام عمل هیچ گاه به صورت رسمی و واضح از این ایده سخن نمیگوید و از آن دفاع نمیکند بلکه به صورت تدریجی سعی میکند پوششهایی برای تفکرات سکولاریستی ارائه دهد تا حساسیت خاصی را ایجاد نکند و بتواند در دراز مدت به اهداف خود دست یابد.
❗️در ایران امروز این جریان فعالیت جدی دارد.
برای مطالعه بیشتر در این زمینه به یادداشت حمید پارسانیا در اینجا مراجعه کنید.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم مذهبی و سکولاریسم مادی
🔹سکولاریسم را اگر به معنای جدایی و گسست دین و امور اخروی از دنیا و امور مربوط به آن بدانیم، اساساً دو چهره پیدا میکند.
1️⃣نخست) سکولارهایی که به سود دین و مذهب، از دنیا و امور مربوط به آن فاصله میگیرند و گاه شعار میدهند که دین فراتر از امور دنیوی است و این امور در شأن گزارههای دینی نیست. اینها همان سکولارهای مذهبی هستند که عملا باید رهبانیت پیشه کنند و تحقق عینی تئوری آنها همان رهبانیت است.
2️⃣دوم) سکولارهایی که به نفع آبادانی دنیا، دین را در حاشیه زندگی خویش میگذارند. اینها نه اینکه دغدغه دین داشته باشند و شأن آن را برتر از امور دنیوی بدانند بلکه اگر بتوانند اساس دین را هم انکار میکنند و زمینه الحادی دارند؛ (در این پیام قبلا به این جریان اشاره کرده بودیم) ولی به تناسب شرایط اجتماعی و فرهنگی فعلا شعار حذف دین نمیدهند.
📌جالب است که سکولاریسم در برخی جوامع یا گروهها با چهره نخست و در برخی جوامع با چهره دوم رخ مینماید.
#سکولاریسم
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
حوزه سکولار یا دانشگاه سکولار؟
🔹 #سکولاریسم هم در حوزههای علمیه نقش آفرین است و هم در دانشگاهها جولان میدهد.
🔸 در حوزهها معمولا مسیر سکولاریسم مذهبی را پی میگیرد و تلاش میکند تا حوزه به سود دین و با شعارهای دینی از توجه به ساختارهای دنیایی زندگی بشر منصرف شود.
🔸 در دانشگاهها نیز در تلاش است تا سکولاریسم الحادی را نهادینه کند تا دانشگاهها در تمام یافتههای علمی و دانشی خود که مربوط به ساماندهی زندگی دنیوی بشر است، رنگی از دین دریافت نکند.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
#معرفی_کتاب
ماهیت حوزه سکولار
کتابی از علی اکبر عالمیان که به معرفی #سکولاریسم و از این رهگذر به بررسی ماهیت حوزه سکولار، مولفهها، چالشها و راههای برونرفت از آن میپردازد.
این کتاب 96 صفحهای در 9 گفتار به تبیین معنای سکولاریسم و مفهوم آن، مولفههای حوزه سکولار و آفات آن میپردازد و راه برونرفت از آن را بازگشت به حوزه انقلابی میداند.
در این کتاب نویسنده همچنین از نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها سخن گفته و دلایل الزامآورِ سیاسی بودنِ حوزه و روحانیت را برمیشمرد.
وی باور دارد که نظام جمهوری اسلامی محصول بارز حوزه ضد سکولار است.
نگارنده در این کتاب همچنین پس از تبیین نسبت میان حوزه و نظام اسلامی در قالب پاسخ به چند شبهه مهم مثل1- نقض استقلال حوزهها 2- دور ماندن از درس و بحث 3- قداست زدایی از پیکره حوزه و روحانیت و 4- آخوند حکومتی، به بررسی مولفه های انقلابیگری و آسیب شناسی و مسئولیت های حوزه انقلابی میپردازد و در پایان چندی از جریانات سیاسی مهم رایج در حوزه را برمیشمرد.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام