eitaa logo
اندیشه رضوان
1.9هزار دنبال‌کننده
679 عکس
77 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلاب تصورناپذیر در ایران 🔸کتابی از چارلز کورزمن، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کارولینای شمالی با ترجمه محمدملاعباسی که انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 را کاویده است. 🔹او مبتنی بر اسناد و مدارک متعدد سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که چرا و چگونه در ایران انقلاب شد؟ 📌او در این کتاب عملاً به این نتیجه می‌رسد که برخی وقایع از جمله انقلاب ایران پیش‌بینی ناپذیر هستند. 🔺این کتاب از آن جهت اهمیت دارد که خط بطلانی بر برخی نظریات است؛ نظریاتی همچون آنچه در برخی گزارش‌های شبکه‌های خبری خارج نشین منتشر شده تا نشان دهد که انقلاب اسلامی ایران، ناشی از طرح و برنامه خود سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا یا انگلیس بوده است. 📍همچنین این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ایران نمونه‌ای خاص و ویژه در جهان است که با دیگر انقلاب‌ها متفاوت است. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
تجربه‌گرایی و نابودی عدالت 🔹از وقتی امثال هیوم، بنتام و ... در رشد کرد، همه چیز باید به صورت عینی و میدانی مطالعه می‌شد و تحلیل‌های مبتنی بر و آرمان‌هایی مثل به حاشیه رفت. 🔸اینجا بود که در نظام حقوق تجربی، سودگرایی به جای عدالت‌گرایی قرار گرفت و عدالت از نظام قوانین و حقوق کنار گذاشته شد. 📌نتیجه این نگاه آن بود که دیگر قانون عادلانه و غیرعادلانه معنا نداشت بلکه قانون هرچه که هست همان چیزی است که دولت یا جامعه آن را وضع کرده و می‌خواهد سود و منفعت بشر و به طور خاص نظم اجتماعی را برقرار سازد؛ حتی اگر برای عده‌ای از مردم ظالمانه و استثماری باشد. ⁉️ولی آیا به راستی تقسیم قانون به عادلانه و غیرعادلانه غلط است؟! آیا واقعاً می‌توان عدالت را از نظام حقوق و قوانین کنار گذاشت؟! 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ولایت فقیه در نگاه دیگران 🔸حتی اگر به عنوان ناظر بیرونی (نه مدافع) تئوری را بنگریم، بازهم باید حساس شویم تا ابعاد و جوانب آن را بشناسیم. 🔹مخصوصا وقتی که افرادی همچون «‌ایمانوئل والرشتاین»‌، جامعه‌شناس بلند‌آوازه آمریکایی ولایت فقیه را نظریه‌ای می‌داند که هر روز برای مسلمانان پررنگ‌تر و جذاب‌تر از دیروز خواهد بود. 🔹مخصوصا وقتی که «آنتونی گیدنز‌»، جامعه‌شناس انگلیسی ولایت فقیه را ایده‌ای نوین در مقابل دیدگاه‌های مارکس، دورکیم، ماکس وبر و... مبنی بر حاشیه‌نشینی دین و سکولاریزه شدن جوامع می‌داند. 🔹مخصوصا وقتی «‌آلوین تافلر‌» استراتژیست آمریکایی در کتاب «‌موج سوم‌» هشدار می‌دهد که: خمینی نه فقط جهان اسلام را علیه نظام لیبرال دموکراسی حاکم برانگیخته است، بلکه دنیای دین‌باوران را نیز متحول کرده است. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
نسبت بی‌آغاز بودن کیهان و خداناباوری 🔺بررسی آثار استفان نشان می‌دهد که او بدون بهره‌گیری از روش متافیزیکی و فلسفی، تنها با مبنا قرار دادن قواعد فیزیکی که بر روش حس و استوار است، برخی نتایج متافیزیکی مانند بی‌آغازی زمانی آفرینش کیهان را نتیجه گرفته و از این رهگذر، وجود خدا را انکار نموده است. 🔻نظر هاوکینگ با دیدگاه برخی از فلاسفه مانند ملاصدرا هماهنگ است؛ ولی ملاصدرا بر خلاف هاوکینگ، از بی‌آغازی زمانی کیهان، و قرائت آتئیستی را نتیجه نمی‌گیرد. 🔸برخی برداشت‌های هستی‌شناختیِ هاوکینگ، سبب مغالطه در استنتاج شده است 📚ملاصدرا در حکمت متعالیه، ملاک نیازمندی کیهان به علت را «امکان» دانسته و میان «بی‌آغازی زمانی کیهان» و «وجود خدا» جمع نموده است. 📝 مقاله‌ای در این موضوع 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
فلسفه به چه دردی می‌خورد؟ 🔸فلسفه یا به تعبیر دقیق‌تر هستی‌شناسی عقلانی (اسمش را هر چیزی خواستید بگذارید) مثل ریشه این درخت است. 📌دیده نمی‌شود ولی خیلی مهم است 🔹وقتی این درخت میوه می‌دهد که ریشه‌اش سالم باشد. اگر ریشه‌اش خراب باشد آرام آرام درخت هم نابود می‌شود. 📍فلسفه هم اینگونه است؛ یعنی وقتی شما خطوط کلی هستی را توانستید خوب ترسیم کنید، می‌توانید دریافت دقیق‌تری از بقیه دانش‌ها داشته باشد. 🔹مثلا وقتی شما در هستی‌شناسی خود فهمیدید سنخ وجود انسان متفاوت از دیگر جانداران است؛ برنامه‌ای که برای انسان و زندگی او تنظیم می‌کنید خیلی متفاوت خواهد بود. 🔺اگر انسان همانند جانداران فقط در غریزه خلاصه شود، تمام نظام قوانین و ... برای آن است که انسان بتواند بهتر غریزه خودش را سیراب کند که از جمله آن‌ها استثمار کردن است. نتیجه این نگاه هم آن خواهد بود که قانون زندگی انسانی، قانون جنگل و زور است. 🔹ولی اگر در کنار غریزه، برای انسان فطرتی و عقلی درنظر بگیرید که به دنبال عدالت می‌گردد، نظام زندگی اجتماعی بشر و قوانین آن متفاوت خواهد بود و زور داشتن ملاک حق داشتن نیست. ▪️اینگونه است که مبانی فلسفی، ریشه بنیادین برای دیگر دانش‌ها همچون حقوق، سیاست، اقتصاد و دیگر علوم است. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اندیشه در بحران 📚مجموعه‌ای چندجلدی از شهریار زرشناس درباره اینکه نظام اندیشه در در بحران است. 🔹او در این کتاب سعی کرده با نگاهی انتقادی ایده‌ها و مبانی فلسفی متفکران غربی در حوزه‌های مختلف از جمله ، ، و... را بررسی می‌کند. 🔸در واقع این مجموعه نقدی بر است تا بتواند اثبات کند که یافته‌های غربی و مدرن، دچار چالش‌های جدی است. 📍نکته جالب توجه این کتاب آن است که برخی خوانندگان این کتاب اذعان کرده‌اند که در ابتدا به این کتاب‌ها بدبین بوده‌اند ولی مستند بودن و دقیق بودن این کتاب و نیز چندبُعدی بودن آن، آنان را علاقه‌مند به این کتاب کرده است. ❗️البته لازم به ذکر است این کتاب به خاطر آنکه مخاطب نخبگانی و تخصصی دارد، از واژگان تخصصی بسیاری استفاده می‌کند که برای عموم مردم مفید نخواهد بود. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ترجمه پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا پس از 11 سپتامبر خلاصه محتوا: پیامبر اسلام (ص) یک نابغه بزرگ تاریخ است. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اندیشمندان در تمدن اسلامی 🔹گفته می‌شود این دو تمبر در شوروی با عکس‌های ابوریحان و نظامی گنجوی چاپ شده است. 📌نکته جالبش این است که این چهره‌ها عملا به چهره‌های جهانی تبدیل شده‌اند یعنی جهان امروز این‌ها را به عنوان شاخصی برای علم و اندیشه می‌داند ولی به دینداری و نگرش‌های دینی آن‌ها توجهی ندارد؛ در حالی که توجه به زندگی این افراد به راحتی نظریه تعارض و ناسازگاری یا را باطل می‌کند. برگرفته از کانال تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
🔰 👥 گفتگوهای سام و سید (۱) 💠 همه درست میگن؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سام: شما دیندارا خیلی انحصارطلبید. 🔹سید: چطور؟ 🔸سام: شما فکر می‌کنید فقط خودتون درست می‌فهمید و بقیه اشتباه می‌کنند. 🔹سید: خب مگر شما غیر از این فکر می‌کنید؟ 🔸سام: معلومه که بله. از نظر ما هر کسی هر نظری داره و نظرش برای خودش درسته. 🔹سید: یعنی اعتقاد داری هرکسی هر نظری داره برای خودش درسته؟ واقعا اینو قبول داری؟ آیا به نظرت همین درسته؟ 🔸سام: بله، غیر از این نمی‌تونه باشه. من نباید فکر کنم که فقط خودم درست می‌فهمم. 🔹سید: غیر از این نمی‌تونه باشه؟! فکر نمی‌کنی حرف خودت را نقض کردی؟ 🔸سام: چطور؟ 🔹سید: آخه من فکر می‌کنم فقط یک نظر میتونه درست باشه. الان دو تا دیدگاه داریم: دیدگاه تو که فکر می‌کنی همه نظرات درسته و دیدگاه من که فکر می‌کنم فقط یک نظر درسته. طبق حرف خودت که همه نظرات درسته باید نظر منو هم بپذیری. پس چرا ایراد میگیری و میگی شما انحصار طلب هستید. 🔸سام: خب اون فرق می‌کنه. 🔹سید: چه فرقی می‌کنه؟ یا باید بگی همه نظرات درسته، یا باید بپذیری که همه نظرات درست نیست. اگر گفتی همه نظرات درسته، پس این نظر ما دینداران که فقط یک نظر درسته هم باید درست بدونی. ولی اگر گفتی فقط یک نظر درسته و اون اینکه همه نظرات درسته، دچار تناقض شدی. بالاخره یک نظر درسته یا همه نظرات؟ 🔸سام: 😐 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ |