نهضت اصلاح دینی و سکولاریسم
مک گراث آلیستر؛ کشیش ایرلندی که خود از موافقان سکولاریسم است. او معتقد است اندیشه رهبانیت و بیتوجهی مسیحیت کاتولیک یکی از زمینههایی است که منجر به #نهضت_اصلاح_دینی و در ادامه تضعیف سیطره دین در ساحتهای مختلف زندگی و در نهایت بروز #سکولاریسم شد.
📚 مقدمهای بر نهضت اصلاح دینی؛ ترجمه بهروز حدادی ص 491 - 503
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اگر خود را نخبه میدانید؟
اگر به تمدنشناسی علاقه دارید؟
اگر علوم انسانی اسلامی را دوست دارید؟
اندیشه رضوان را از دست ندهید
✅ به ما افتخار دهید و در کانال اندیشه رضوان عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3871474313Caf308215a6
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ژان کالون و سکولاریسم
🔹کالون از رهبران نهضت اصلاح دینی بود که قرائتش از دین و کتاب مقدس سهم بسزایی در نهادینه شدن #سکولاریسم و سکولاریزاسیون تمدن غرب داشت؛ چراکه باور آن بوده که کتاب مقدس توجهی به جزئیات ساختار جهان مادی ندارد بلکه هدف آن اعلام بشارت عیسی میسح است.
📚 برگرفته از مقاله زمینههای نظری سکولاریسم در مغرب زمین
📌این رویکرد همان چیزی است که حوزه دین را از دنیا و تنظیم روابط انسانی در دنیا جدا میکند و دین را محدود به آخرت میسازد.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ماکیاولی و سکولاریسم
🔸ماکیاولی از جمله افرادی است که همزمان با نهضت اصلاح دینی در قرن 16 با کتاب خود به نام شهریار، #سکولاریسم را تئوریزه می کند.
🔹او به صراحت معتقد است که دین حق دخالت در سیاست ندارد و حکومتداری نباید مبتنی بر دین باشد.
#فلسفه_سیاسی
#سکولاریسم
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
#معرفی_کتاب
مبانی نظری غرب مدرن
🔹کتابی از شهریار زرشناس که میتواند به خوبی غرب را به شما معرفی کند.
📌بالاخره در جهانی تنفس میکنیم که عرصههای مختلف نظری و عملی تحت تأثیر تمدن غرب است.
اگر دغدغه #تمدن_اسلامی را دارید، حتما باید از تمدن مقابل خود و اتمسفری که در جهان ایجاد کرده است مطلع باشید تا بدانید که چه مبانی دارد؟
🔸در این کتاب با مبانی مهمی مثل #اومانیسم، #سکولاریسم، #لیبرالیسم، #دموکراسی، #ناسیونالیسم، #تکنوکراسی، #سوسیالیسم، #فمینیسم، و... آشنا میشوید که در ساختارهای مهم غرب نهادینه شدهاند.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
May 11
شرق و غرب در علوم انسانی
🔹در علوم انسانی، غرب در معنای فرهنگی تاریخی اش در مقابل شرق است نه موقعیت جغرافیایی!
مراد از شرق مقطعی از تاریخ بشریت است که روح توحید در او رواج داشته و اتصال او با عالم معنویت برقرار بوده است ولی غرب رویکردی است که در آن رابطه بشر با وحی قطع شده بلکه به نیستانگاری وحی میرسد.
🔸پس غربی بودن صرفا یک مفهوم جغرافیایی نیست بلکه یک نوع نگرش است هرچند که از نظر جغرافیایی نیز مغرب زمین، نقطه آغاز این نگرش بوده است و تا قرون وسطی، رنسانس و در نهایت تا دوره مدرن ادامه یافته است.
📚برگرفته از «مبانی نظری غرب مدرن» نوشته شهریار زرشناس
#تمدن_غرب
#مدرنیته
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
May 11
چرا عدهای سکولار شدند؟
🔹شاید بتوان گفت آنچه #ماکیاولی و امثال او را به #سکولاریسم سوق داده، کارکرد #حکومت در نگاه اوست.
🔸در نگاه این افراد، شالوده حکومت اعمال قدرت، سلطه، قهر و غلبه است لذا دین که با اعمال زور و خشونت ارتباطی ندارد؛ نمیتواند با حکومت همسو باشد.
🔺نیکولا ماکیاولی در کتاب خود «شهریار» مینویسد: «شهریاری در میان مردمی که به فرمانبری خو گرفتهاند آسانتر است. او آزادی مردم را تهدیدی برای قدرت دانسته و معتقد است کسی که به پادشاهی شهری دست یافته که مردمش به آزادی خو گرفتهاند اگر آن را ویران نکند، اسباب سرنگونی خود را فراهم کرده است؛ چرا که یاد آزادی مردم را آرام نخواهد گذاشت. در نگاه ماکیاولی قهر و غلبه برای حفظ مردم دارای اهمیت است؛ زیرا طبع مردم همواره به یک رنگ باقی نمیماند و اگر چه آنها را آسان میتوان به سویی کشید اما نگاهداشتشان در آن جهت دشوار است. به این دلیل باید چنان کرد که هر گاه پایه ایمانشان سست شد به زور ایمان آورند» (شهریار، ص76-77 و 82).
📌علاوه بر ماکیاولی برخی دیگر از فیلسوفان و اندیشمندان غربی از جمله #کارل_ماکس (1883-1818م)، #نیچه(1900-1844م)، #ماکس_وبر (1920-1864م) و #لنین(1924-1870م) نیز سلطه را سنگ بنای دولت میدانند و معتقدند حقیقت وجود دولت در اعمال قدرت ریشه دارد.
▪️البته این نگرش مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان است؛ چراکه حداقل در برخی ادیان همچون اسلام حکومت تنها ابزار اعمال زور نیست بلکه در #فلسفه_سیاسی اسلام، آرمان #حکومت_دینی آن است که میان قدرتِ حکومت و آزادی مردم سازگاری باشد.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ماکیاولی به دین چه نگاهی داشته است؟
برای پاسخ بر روی سوال کلیک کنید.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اسلام به دنیا چگونه نگاه میکند؟
🔹اگرچه #سکولاریسم به دنبال حاشیهنشینی دین از ساختارهای کلان زندگی دنیوی بشر است و عملا بر تقابل #دین_و_دنیا بنا شده است؛ ولی اسلام به عنوان یک دین الهی، دغدغه پیشرفت و رشد زندگی دنیوی بشر را دارد.
🔸نمونهاش آیه 61 سوره هود است که عمران و آبادی زمین به عنوان یک آموزه مورد توجه قرار میگیرد.
📌«و صالح را به سوی قوم ثمود فرستادیم [و] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید؛ شما را جز او هیچ معبودی نیست، و او شما را از زمین به وجود آورد و از شما خواست که در آن آبادانی کنید»
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه علم و دین
#یادداشت | روح از منظر دانش تجربی جدید و الاهیات
🔹فیزیکدان متألّه، استاد دکتر گلشنی در کتاب «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالشها و تبیینها » به چند مطلب اساسی از جمله «مسئله حیات روح» از منظر علم جدید و الاهیات پرداختهاند: «طبق قرآن، افراد بشر یک بعد روحی و یک بعد جسمانی دارند. این ایده که افراد انسانی واجد دو بُعد جسمانی و روحی هستند، ایدهای بس قدیمی است و از قدیمالایام نیز مورد مناقشه بوده است.
🔸در زمان ما که مکاتب تجربهگرا حاکم هستند، اصالت به ماده داده میشود و حیات محصول فرعی فرایندهای فیزیکی ـ شیمیایی تلقی میگردد و جایی برای روح نمیماند. فرانسیس کریک ـ کاشف مولکول DNA ـ این نکته را بهوضوح میگوید: فرضیه حیرتانگیز این است که شما، شادیها و غمهای شما، خاطرات و بلندپروازیهای شما، احساس هویت شخصی و اختیار، در حقیقت چیزی بیش از رفتار مجموعه وسیعی از سلولهای عصبی و مولکولهای وابسته آنها نیست!»
🔹این مسئله یکی از چالشهای عصب شناختی الحاد جدید است که بر اساس برخی مفروضات و یافته های دانش تجربی به انکار روح پرداختهاند.
ادامه مطلب ر.ک: خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالشها و تبیینها، دکتر مهدی گلشنی، کانون اندیشه جوان، چاپ چهارم، سال 1398، ص 42.
همچنین، محتوای تفصیلی را می توانید در اینجا ببینید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin