🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
نبرد با شعله های خانمان سوز، دلی دریایی می خواهد و قلبی آکنده از عشق به وطن روز ملی آتش نشانی را به دریادلان شجاع سرزمینم تبریک می گویم و سپاس خدایی را که آفریننده آتش است و پناه آتش نشان روز آتش نشانی مبارک.
🔶 علاقه مندان میتوانند جهت انتشار و استفاده از پوستر های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی استفاده کنند.
https://andishehma.com/roze-atash-neshan/
#آتش_نشان
#پوستر
#چندرسانه
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
❇️ ایرانیان شیعه بودن را مدیون هجرت امام رضا(ع) هستند
🎙 استاد مجتبی کلباسی
✂️ برش هایی از متن:
🔺 حجتالاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی:گفت: اگر سفر امام رضا(ع) به ایران وجود نداشت بدون شک مکتب اهل بیت(ع) در ایران ریشه و پا نمیگرفت.
🔻 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل از ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، استاد سطح خارج مهدویت حوزه، پنجم مهر در جمع قرآنپژوهان مؤسسه قرآنی تمهید که به مناسبت عزاداری سالروز شهادت امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: نظامی که خدا در دنیا قرار داده نظام اجر و مزد و مجازات است، برخی خدا را از ترس مجازات و شوق ثواب و برخی هم چون خدا را لایق پرستش میدانند میپرستند و عبادت میکنند.
🔸 وی افزود: در قرآن کریم هم تعابیر مختلفی مانند «اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم ..»، «ادلکم علی تجارة تنجیکم ...» و ... به کار رفته که بحث خرید و فروش و تجارت است. بنابراین هر حرکتی در جهان انسانی صورت بگیرد در طلب اجر و مزد است. این اجرها در لسان قرآن چند صورت دارد؛ برخی اجر دنیا دارند ولی اجر آخرت ندارند؛ مال و مقام و یاد نیک مصادیق اجر دنیا هستند؛ برخی اجر اخروی دارند ولی اجر دنیایی ندارند مانند کارهایی که افراد میدانند هیچ مزد دنیایی ندارد.
🔸 کلباسی بیان کرد: برخی نه اجر آخرت دارند و نه دنیا یعنی خسرالدنیا والآخره هستند؛ به تعبیر قرآن کسانی هستند که تلاششان در دنیا باطل و بینتیجه است و نام نیک و یادگار خوب و جایگاه و مقامی ندارند و در آخرت هم ایضا. مانند کسانی که در دنیا دنبال اعتیاد و کارهای ناشایست و زشت میروند.
🔸 وی افزود: برخی هم هستند که اجر دنیوی دارند و در آخرت هم اجر فراوان دارند؛ قرآن در مورد حضرت ابراهیم(ع) فرموده است که ما در دنیا اجر او را به او دادهایم و در آخرت جزء صالحان است یعنی هم پاداش دنیوی دارد و هم اخروی. پاداش دنیوی حضرت ابراهیم(ع) این است که همه انبیاء بعد از او از نسل و ذریه او هستند و یک شاخه ایشان بنیاسرائیل و شاخه دیگر بنیاسماعیل هستند. نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: انا دعوة ابی ابراهیم؛ من حاصل دعای پدرم حضرت ابراهیم خلیل الرحمان هستم.
🔸 وی ادامه داد: تا به وجود مقدس امام عصر میرسد که باز از ذریه ایشان است و از جمله دیگر پاداشها، مقام ابراهیم در کعبه است. البته برخی افراد نادان شبهه میکنند که شیعیان حق دارند حج را کمرنگ کرده و اربعین و کربلا را جایگزین کنند و پاسخ هم روشن است زیرا همانهایی حج میروند که به کربلا میروند منتهی شما راه را باز کنید.
🔹 ابتنای شیعه بر دو پایه قرآن و اهل بیت(ع)
🔹 کلباسی بیان کرد: مکتب شیعه دو پایهای و مبتنی بر قرآن و اهل بیت(ع) است ولی وهابیت یک پایه است در صورتی که بر اساس روایت معتبر و متواتر بین فریقین پیامبر(ص) بر تمسک به ثقلین تاکید کردند و مهمترین عمل در حج هم کعبه و طواف به دور آن و در کنار آن واجب است که حاجی پشت مقام ابراهیم قرار بگیرد تا مقام بین حاجی و کعبه طواف داده شود؛ یعنی اگر قرار است انسان تقرب به خدا بیابد راهش طواف به دور کعبه و مقام ابراهیم است.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/iraniyan-shiie-bodan-ra-madyon-emam-reza-hastand/
#امام_رضا
#ایران
#شیعیان
#هجرت
#مجتبی_کلباسی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ رفق ،مدارا و نرمخویی ، گذشت از خطاهای مردم از اصول حکمرانی پیامبر و امیرالمومنین
🎙 استاد محمدرضا یوسفی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 با اشاره به نقش مدارای اهل بیت علیهم السلام در جذب مردم به شریعت اسلام گفت: نهی از منکر اگر موجب تنفر و نفرت و دوری از اسلام شد خود یک منکر است که باید از آن اجتناب کرد.
🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از ادیان نیوز ،حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا یوسفیی:: از مهمترین روشهای جذب و گسترش اسلام، نرمخویی و مدارا است. رفق و مدارا و نرمخویی و گذشت از خطاهای مردم از اصول حکمرانی پیامبر و امیرالمومنین بود و البته سیره ائمه اطهار و حسن بن علی نیز بود. رمز موفقیت دعوت دینی نیز همین بوده است. اینکه بپذیریم همه مردم یکسان و یک جور نیستند و با ما و با هم متفاوتند.
🔸 وی افزود: از این رو وقتی پیامبر اصرار بر هدایت مردم داشت آیات زیادی نازل شد که این قدر به خودت فشار نیاور و وی را از این کار بر حذر داشته شد. زیرا انسان ها دارای اختیار و قدرت انتخاب هستند. انسانها مانند محصولات صنعتی اتومبیل و تلویزیون و غیره نیستند که یک شکل باشند؛ لذا فرمود . و لو شاء ربک لآمن من فی الارض کلهم جمیعا، یعنی اگر خدا می خواست همه مردم ایمان می آوردند این کار را می کرد اما خداوند می خواهد آنان با اختیاز خویش ایمان بیاورند .
این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین اگر بپذیریم که مردم متنوع فکر و عمل می کنند آنگاه مدارا آسان تر می شود. خداوند در سوره یونس خطاب به پیامبر خود میفرماید أ فانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین. آیا تو می خواهی مردم را مجبور به ایمان کنی؟
🔸 یوسفی گفت: در زمان امام صادق علیه السلام که دوره انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس است و دوره باز فکری و فرهنگی است و شیعیان از فشار حکومت بیرون آمده اند، درس امام صادق پر رونق شده بود و شیعیان نیز به تبلیغ شیعه می پرداختند اما برخی در این راه افراط می کردند. بابی است در اصول کافی تحت عنوان « باب فی ترک الدعاء الناس»؛ یعنی باب عدم دعوت مردم به تشیع و یا دین. در این باب هفت روایت از امام صادق علیه السلام نقل شده است. در روایت اول آمده است «ایاکم و الناس» چه کار مردم دارید. هر کس فکری دارد.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه بیان کرد: در روایت دوم خطاب به یکی از یاران حضرت به نام ثابت آمده است: «یا ثابت ما لکم و الناس کفوا عن الناس و لاتدعوا احدا الی امرکم.» ای ثابت چکار به مردم دارید، مردم را رها کنید و به حال خود بگذارید و کسی را دعوت به تشیع نکنید. در روایت چهارم باب می فرماید « لاتخاصموا بدینکم الناس فان المخاصمه ممرضه للقلب» با مردم درگیر نشوید زیرا دعوا موجب بیماری قلب می شود و نتیجه آن کدورت و تنفر و نفرت است. شما که چنین چیزی را نمی خواهید، وقتی قبول نکردند و یا مکابره کردند رها کنید
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/modara-narkhoii-osol-hokmrani-payambar/
#اصول
#پیامبر
#مدارا
#حکمرانی
#نرمخویی
#محمدرضا_یوسفی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ رابطه ملت و دولت: آموزه های قرآنی
🎙 استاد محمودشفیعی
✂️ برش هایی از متن:
۱. در دوران قدیم، "جامعه" نهادی یکتا تلقی می شد و درون جامعه دو نهاد "ملت" و "دولت" از همدیگر تفکیک نمی شدند. جامعه کامل، جامعه سیاسی بود. جامعه سیاسیِ تکامل یافته، در قالب دولت ظهور می یافت. پس دولت مساوی جامعه سیاسی بود و جامعه سیاسی هم مساوی کل جامعه تلقی می شد.
۲.اما در عصر جدید جامعه نهاد بزرگی تلقی گشت که خود دربر دارنده دو نهاد دیگر است. نهاد دولت و نهاد ملت. جامعه شناسان سیاسی با مطالعه میدانی انواعی از رابطه ها را بین این دو نهاد تشخیص داده اند. ماهیت این رابطه ها با توجه به استبدادی بودن یا مردم محور بودن یک نظام سیاسی، از همدیگر، متفاوتند. در بندهای بعدی به معرفی کوتاه این رابطه ها می پردازیم.
الف. رابطه تعاملی دولت و ملت در نظامهای دموکراتیک.
در این نظامها این دو نهاد چنان به همدیگر وابسته اند که فاصله آنها به صورت حداقلی ترسیم می گردد و پیوستگی آنها را در عالم زبان با قرار دادن علامت "-" در هنگام کاربرد گفتاری یا نوشتاری، یعنی استفاده از واژه "دولت-ملت" نشان می دهند. به لحاظ تاریخی و از جهت سرچشمه اقتدار، فضل تقدم با ملت بوده و حاکمیت دولت بازتاب دهنده حاکمیت ملت تلقی می گردد. در این رابطه، دولت تا زمانی دولت مشروع است که به عنوان "نماینده ملت" عمل کند و پا از خواست عموم ملت بیرون نگذارد. دولت، در سیاستگذاری برای داخل و خارج، بازتاب دهنده زیست جهان ملت است و منافع ملی را، نه در خلوت و با تشخیص خود، بلکه با برگشت نظامند دائمی به علایق تاریخی-اجتماعی ملت دنبال می نماید. در این جوامع هرگاه تعارضی بین دولت و ملت به وجود آید، در نهایت این دولت است که باید خود را با خواستهای جامعه هماهنگ سازد؛چرا که در این جوامع، نه تشخیص دولت که خرد جمعی و عقل عموم معیار مناسبی برای شیوه حکمرانی درست تلقی می گردد. قبله نمای عملی اراده ملت است و نه اراده دولت.
ب. رابطه اهریمنانه دولت و ملت در نظامهای استبدادی.
اگر یک نظام سیاسی، استبدادی تاسیس گردد یا به تدریج با دور شدن دولت از اراده ملت و پیداشدن فاصله عمیق بین این دو نهاد، به سمت استبداد انحراف یابد، در این صورت این دو نهاد دشمن یکدیگر خواهند شد و سه نوع رابطه ممکن بین آنها به وجود خواهد آمد:
۱. ادغام ملت در دولت.
هرگاه قدرت متمرکز دولت بیشتر از قدرت پراکنده ملت باشد، که اغلب نیز چنین است، در این صورت چنین دولتی نهاد ملت را مضمحل می کند و اجازه هیچگونه عرض اندامی را به ملت نمی دهد. در این وضعیت در باطن جامعه فاصله ای عمیق این دو نهاد را از همدیگر جدا می کند و سکوتی مرگبار ظاهر جامعه را دربر می گیرد. در واقع نهاد ملت محو شده و از دیده ها پنهان می شود؛ گویی که در جامعه نهادی غیر از دولت وجود ندارد. دولت در این جامعه، در عمل، اراده خود را معیار حق و باطل قرار می دهد. در تاریخ استبدادی طولانی مدت ایران، اغلب چنین رابطه ای بین دولت و ملت حاکم بوده است. محتوای کتابهای تاریخی جوامع استبدادی به گونه ای است که گویی در این جوامع غیر از دولت هیچ نهاد دیگری وجود نداشته است و در این کتابها اغلب محور همه تحولات ثبت شده مربوط به اعمال (گفتار، پندار و کردار) دولتهاست.
۲.ادغام دولت در ملت.
در لحظه های استثنایی که به دلایل پیچیده داخلی یا حمله و فشارهای خارجی، دولتهای استبدادی ضعیف می گردند، در این لحظات، قدرت و اراده ملت بر دولت غلبه می یابد و ملت دولت خود را سرنگون می کند. در تاریخ ایران چنین وضعیتی گهگاه وجود داشته است. یکی از این لحظه ها زمانی است که رضا شاه در میانه جنگ جهانی دوم، با فشارهای متفقین و تجاوز آنان به این سرزمین، در موضع ضعف قرار گرفت و ملت ایران نه پشت او و دولتش که به حمایت از متفقین برخاستند و همگان از پیرامون او پراکنده شدند. او از صفحه سیاسی ایران کنار گذاشته شد و بسیاری در اندیشه برگشت مشروطه واقعی بودند.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rabete-mellat-dolat/
#رابطه_ملت_دولت
#قرآن
#محمود_شفیعی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ صف مردم معترض را از صف براندازان جدا ميدانيم.
🔺 روي ديگرِ سکه را هم ببينيد
بسمالله الرحمن الرحیم
🔸 در عين حال که به ضرورت برطرف ساختن عيوب اساسي عارض شده به شيوه حکمراني اعتقاد راسخ داريم، تحرکاتي که با هدف براندازي نظام صورت ميگيرند را قاطعانه محکوم ميکنيم و صف مردم معترض را از صف براندازان جدا ميدانيم.
اعتراض، حق طبيعي، قانوني و شرعي مردم است و دولت بايد زمينه اعتراض را بگونهاي فراهم کند که همه بتوانند حرف خود را بزنند و مسئولان نظام در ردههاي مختلف بايد روشي را در پيش بگيرند که مطالبات قانوني و مشروع مردم بر زمين نماند و همه به خواستههاي مشروع خود برسند. تأمين اين خواسته، راهکارهاي خاص خود را دارد که متأسفانه تاکنون به آنها عمل نشده است. هنوز هم فرصت براي تأمين اين خواسته مشروع وجود دارد. اگر مسئولان خواهان حل مسالمتآميز مناقشات هستند، به اين راهکارها پايبندي جدي نشان دهند.
1- در مجاز دانستن گروهها و اقشار مختلف براي راهپيمائيها و تجمعات، تبعيض روا ندارند. شيوهاي که تاکنون متداول بوده، مجاز بودن عدهاي خاص براي راهپيمائي و تجمع در هر زمان، عليه هرکس و با هر شعار و هر اقدام حتي حمله به سفارتخانهها و کنسولگريها آنهم بدون کوچکترين تعقيب قانوني و کمترين بازخواست و سرزنش و در مقابل، خودداري کردن از صدور مجوز برگزاري راهپيمائي و تجمع براي عدهاي ديگر که خاص نيستند ولي مطالبات و خواستههاي قانوني دارند. بسيار طبيعي است که اين روش تبعيضآميز، موجب نارضايتي ميشود و انباشته شدن مطالبات بر حق کساني که بخش قابل توجهي از مردم را تشکيل ميدهند را در پي خواهد داشت. اين مطالبات انباشته شده، با پديد آمدن اندک بهانهاي، صاحبان مطالبات را به خيابانها ميکشاند و همان اتفاقي ميافتد که در روزهاي گذشته شاهدش بوديم. درست در همين موقعيت است که سوءاستفاده کنندگان از اين موقعيت بهره مورد نظر خود را ميبرند و تجمعات را به آشوب تبديل ميکنند و در اين ميان، امکان مهار کردن احساسات نسلي که با مطالبات انباشته به صحنه ميآيد از بين ميرود يا با دشواري مواجه ميشود. چاره کار در اينست که از برخوردهاي تبعيضآميز پرهيز شود، با همه اقشار در مورد صدور مجوز راهپيمائي و تجمعات در چارچوب قانون رفتار شود و خود پليس تأمينکننده امنيت آنان باشد.
2- کوتاهي دولت و ساير دستگاههاي حکمراني در انجام وظايف قانوني براي عمل به وعدهها و مطالبات مردم، عامل مهمي براي ايجاد نارضايتيهاست. بيعدالتي، بيکاري، فاصله طبقاتي، فقر، فساد اقتصادي و فساد اداري، از پيامدهاي اين کوتاهيها در طول ساليان هستند. اين وضعيت شرمآور با ماهيت نظام جمهوري اسلامي سازگاري ندارد. چاره کار در اينست که دستگاههاي حکمراني از عوامل ناصالح و ناتوان پاکسازي شوند و کار به افراد صالح و توانمند سپرده شود.
3- رسانه ملي به جاي اينکه زبان عموم باشد، بشدت يکطرفه عمل ميکند و منتقدان در اين رسانه که متعلق به همه مردم است، جائي ندارند. نتيجه اين شده که فضاي مجازي و رسانههاي بيگانه اکنون جايگاه اول را در اطلاعرساني و جهت دادن به افکار عمومي دارند. چاره کار در اينست که رسانه ملي از حالت انحصاري خارج شود تا با مطرح ساختن نقطهنظرهاي مختلف بتواند نقش اول را در تحقق مطالبات مردم داشته باشد.
4- برخلاف قانون اساسي جمهوري اسلامي که در انتخابات براي مردم آزاديهاي قانوني گستردهاي قائل شده، انتخابات در کشور ما اکنون مهندسي شده برگزار ميشود و همين امر موجب پائين آمدن سطح مشارکت مردم شده است. با اين وضعيت، مردم به تدريج تعلق خاطر خود به نظام را از دست ميدهند و نظام هم پشتوانه مردمي خود را از دست ميدهد. چاره کار در اينست که انتخابات در چارچوب قانون برگزار شد تا مشارکت حداکثري تحقق يابد و تعلق خاطر عموم مردم به نظام افزايش پیدا کند.
🔹 برخورداري از جامعهاي آرام همراه با رضايت عمومي با عمل کردن به اين راهکارها امکانپذير خواهد بود. خاموش کردن آتشي که اين روزها در کشور ما روشن شده و دشمنان در حال بهرهبرداري از آن هستند، فقط يک روي سکه حکمراني است که البته آتش را زير خاکستر پنهان ميکند ولي از بين نميبرد. روي ديگر سکه اينست که به راهکارهائي که برشمرديم عمل شود. با ديدن هر دو روي سکه است که اين آتش از بين خواهد رفت.
https://andishehma.com/saf-mardom-motarez-ra-az-barandazan-joda-midanim/
#اعتراض
#مردم
#براندازی
#یادداشت
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ بیانیه آیة الله علیدوست در محکومیت حوادث اخیر
🎙 آیت الله علیدوست
بسم الله الحاکم العادل
انا لله و انا اليه راجعون
🔺 در روزهای گذشته، خبرهایی از برخی حرکات بسیار قبیح از قبیل آتش زدن قرآن کریم، مساجد، حمله به موکبهای عزاداری آل الله، به شهادت رساندن برخی مدافعان امنیت کشور و حریم اهل بیت علیهمالسلام، منتشر شد.
🔸 در اینکه این رفتارها بیپایه و فاقد پایگاه مردمی و اجتماعی است بحثی نیست. لکن شدت پلشتی و گستاخی ناموجه کار آنقدر زیاد است که اذهان را به خود مشغول کرد، به ویژه وقتی غول رسانهای کفر و نفاق نیز چونان موجی برآن سوار شد.
🔸 تاریخ و دنیا بداند که علاقه به مذهب، دین، نمادهای مذهبی، حب و مودت آل الله علیهم السلام همچنان در همه وجود ملت بزرگ ایران ریشهدار است و آن را نه فقط تراثی از اسلام بلکه بخشی از ملیت و هویت خویش میداند و به آن افتخار میکند. این حرکات محکوم و هیچ تزلزی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمیکند.
🔸 البته بی پایگی، شناعت و سبک وارگی این رفتارهای شوم و محکومیت آن از سوی عالمان، فرهیختگان و مردم نباید مسئولان را آسوده خاطر سازد؛ بلکه بر کارگزاران نظام است که با استمداد از فکر صاحبان خرد و دغدغه دلسوزان کشور، نظام و ملت در برخی تصمیمات و عملکردهای جاری که بیتاثیر در زمینه سازی برای این اقدامات وقیح نیست، تجدید نظر کنند!
https://andishehma.com/bayaniiye-alidost-havades/
#حوادث
#بیانیه
#محکومیت
#آیت_الله_علیدوست
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
📢 📢 امام علی (ع) و ترتیب اثر دادن به فریادهای اعتراضی مردم، حتی در یک امر بدعت آمیز
🎙 استاد رسول جعفریان
🔸 ابن ادریس از امام باقر و امام صادق ـ علیهما السلام ـ روایت کرده است که:
وقتی امیر مؤمنان (ع) در کوفه بود [بعد از جنگ جمل در سال 36] مردم آمدند، و از ایشان خواستند برای [اقامه نماز تراویح به جماعت در شب های رمضان که از نظر امام علی بدعت بود] امامی برای آنان معین کند.
حضرت فرمود: نه، و آنان را از اجتماع در رمضان [برای اقامه نماز شب به جماعت] نهی کردند.
فردای آن روز مردم به گریه و ضجّه درآمده فریاد «وارمضاناه» سر دادند ......
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/emam-ali-residegi-be-mardom/
#امام_علی
#بدعت
#فریاد
#مردم
#رسول_جعفریان
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa