اندیشه ما
❇️ تفاوت فساد با فساد/ علاقه مندی به نظام این نیست که صورت مسئله را پاک کنیم. 🎙 دکتر محمد رضا یوسفی
❇️ تفاوت فساد با فساد
🎙 دکتر محمد رضا یوسفی
⏱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
✂️ برش هایی از متن:
🔸 نوع سوم فساد سیستماتیک است که سیستم در شکل پویای خود دچار کارکرد معیوب شده و به صورت خودکار نمی تواند این عیب را بر طرف کند از این رو این فساد در حال انتشار و گسترش است به گونه ای که مواجهۀ با آن به صورت فردی ممکن نبوده و باید عزمی راسخ در برخورد با آن صورت گیرد. نوع دیگر فساد را اصطلاحا فساد ساختاری گویند که نورث بر آن تاکید کرده است فساد در اینجا به یک نهاد تبدیل شده و در اینجا قواعد بازی سیاست، آلوده شده است. مثلا رشوه جزیی لاینفک از نظام اداری شده و یا شرط ارتقاء، آلودگی و وابستگی و حامیگری است. البته فساد ساختاری با فساد سیستماتیک همپوشانی هایی دارند. آخرین نوع فساد این است که علاوه بر سازوکارها، آدمها نیز فاسد شوند فساد سیستماتیک به معنای فاسد بودن همۀ دست اندرکاران حکومتی نیست بلکه بدین مفهوم است که ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tafavot-fesad-ba-fesad/
#فساد
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ گاهی هم فقر در اثر تنبلی، بیکاری و ضعف مدیریت، بر یک فرد یا جمعیتی تحمیل شده است.
🎙 آیتالله جوادی آملی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 فقر مالی، محبوب این خاندان نیست، محبوب هیچ کس نیست، بلکه خود فقر یک رذیلت است؛ کلامی از مولا امیرالمومنین است که می فرماید «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» خدا هیچ تازیانه ای دردناکتر از تازیانه فقر به یک ملت یا یک فرد نزد، هیچ ملتی و گروهی تازیانه ای دردناکتر از فقر نچشیده است، زیرا دردهای دیگر فقط مشکلات ظاهری و جسمانی دارد اما فقر علاوه بر مشکلات جسمی، آن رنج و تألم روحی را هم به همراه دارد.
ایشان اظهار داشتند بنابراین فقر فضیلتی نیست که شیعیان برای آن آماده باشند، هر چند گاهی امتحان الهی است مانند شعب ابیطالب، که پیرو اهلبیت باید برای حفظ دین، امتحان الهی را تحمل کند و لذا همواره باید شیعیان دستشان به سمت آسمان بلند باشد، چرا که ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/faqr-bikari-va-zafe-modiriyat/
#فقر
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ حکومت کردن بر خلاف خواست مردم، بزرگترین منکر است.
🎙 دکتر مسعود امامی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 تشکیل و استمرار یک حکومت بر خلاف خواست مردم در مکتب اهل بیت (ع) به عنوان یک منکر بزرگ شناخته میشود. برای این مدعا نمونههای فراوانی در سخنان و سیره اهل بیت (ع) می توان یافت از جمله آنها این نمونه روشن است
هنگامی که مردم کوفه از یاری مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین (ع) سر باز زدند و او در جنگ با سپاه عبید الله بن زیاد فرماندار کوفه تنها ماند و توسط سربازان او دستگیر شد و او را نزد عبید الله آوردند، گفتگویی میان آن دو واقع شد. عبید الله بن زیاد در بخشی از این گفتگو خطاب به مسلم بن عقیل میگوید: برای چه به این شهر آمدی؟ مشکلات این شهر تازه التیام یافته بود و تو در میان مردم جدایی و تفرقه ایجاد کردی.
مسلم بن عقیل پاسخ می دهد:
من برای ایجاد تفرقه میان مردم نیامدم بلکه برای این آمدم که شما منکر را برپا می دارید و ...
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hokomat-bar-khelaf-mardom/
#حکومت
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ هر نواندیشی در دین اسلام، باید از فقه آغاز شود و در چارچوب فقه شکل بگیرد.
🎙 دکتر حسن انصاری
✂️ برش هایی از متن:
🔸معتقدم هر نواندیشی در دین در اسلام باید از فقه آغاز شود و در چارچوب فقه شکل بگیرد. برای چنان اجتهادی علاوه بر اجتهاد درون فقهی که همواره از لحاظ ظرفیتهای درون فقهی آفاق تازهای را میتواند درنوردد اجتهاد در اصول و کلام ضروری است اما این اجتهاد نمیتواند بیگانه با فقه باشد. فقیه در مقام متخصص در امر فقاهت میتواند این اجتهاد را از اصول و از همانجا که شافعی آغاز کرد از نو آغاز کند، اما به پرسشهای قدیمی پاسخهای جدید دهد و ظرفیتهای تازه را از نو بررسی کند. بسیاری از نواندیشان دینی بیآنکه به پرسشهای مختلف فقیهان و اصولیان توجه کنند تنها پاسخهای آنان را میبینند در حالی که بسیاری از آنچه فقیهان در مقام پاسخ ارایه کردهاند با عنایت به پرسشهای متفاوت و ظرفیتهای گوناگون بوده است .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/fighh-dar-din-eslam/
#فقه
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ تاملی بر وام اربعین
🎙 دکترمحمدرضا یوسفی
✂️ برش هایی از متن:
🔸در مورد شرعی بودن این وام، مباحثی در فضای مجازی طرح شده است. برخی گمان کرده اند که این وام به مانند وام سال قبل، قرض الحسنه است از این رو از نرخ ۲۳ درصد تعجب کردند. در پاسخ باید گفت که تسهیلات امسال، قرض الحسنه نبوده بلکه مرابحۀ عام است.
🔸 مرابحه، بيعي است كه در آن فروشنده قيمت خريد كالا و هزينه هاي مربوط به آن و مقدار سودي كه براي خود در نظر ميگيرد را به اطلاع مشتري رسانده و كالا را به وي ميفروشد. مرابحه می تواند به صورت نقد یا نسیه صورت گیرد که مرابحه بانکی به صورت نسیه و معمولا اقساطی است. در مرابحۀ بانکی، متقاضی تسهیلات که به کالایی نیاز پیدا کرده، از طرف بانک وکالت دارد تا آن کالا را برای بانک خریداری کرده و سپس به وکالت از بانک به خودش بفروشد. این امر در کارت های مرابحه نیز صورت می گیرد ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/taamoli-bar-vam-arbaiin/
#وام_اربعین
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ یک سند ارزشمند حقوقی وتربیتی از امام سجّاد
🎙 استاد علی کرمی فریدنی
✂️ برش هایی از متن:
🔸از میراث گرانبهای معنوی امام سجّاد، میراث حقوقی آن بزرگحقشناس وحقطلب روزگار است که گسترهی آن، از حقوق خدا بر انسان،
حقوق انسان بر خویشتن،
تا حقوق انسان بر همدین و همنوع،
تا حقوق هر جاندار وبیجان را دربرمیگیرد و در حقیقت شاهراهی است برای رهایی از بندهای خرافه وتحریف و جهل و فریب و زورسالاری ورسیدن به فراخنای آزادگی وآزادی و عدالت و دستیافتن به حقوق وکرامت انسانی.
امام سجّاد این میراث انسانساز وآزادیبخش جان وتن را در آن فضا وشرایط یخزدهی اختناق واستبداد و ضدّ حقوق بشری طرح کرد ودر آن، مفاهیم بلند حقوقی وتربیتی واخلاقی وانسانی را به صورت ابتکاری و بس ظریف ترسیم نمود و در نتیجه، انسان را با مفاهیم گستردهای از حق و عدالت وحقوق وکرامت بشر همراه وهمگام ساخت وبرای رسیدن به آن، انگیزه وامید ونوید بخشید ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/sanad-hoghoghi-tarbiyati-emam-sajad/
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ رسالت اصلی وعمده رسول الله(ص) ازمنظرقرآن بلاغ، تذكر است.
🎙 استاد سید محمد هاشمی
✂️ برش هایی از متن:
🔸قرآن كريم رسالت پبغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) را در قبال هدایت انسان تنها بلاغ ،بلاغ مبین(پیام رسانی روشن) ویامُذَکِّر ـ بدون اعمال هرگونه اکراه واجباربر پذیرش پیام دانسته « فَإِنَّما عَلَيْكَ الْبَلاغُ وَعَلَيْنَا الْحِساب »« إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ»و« وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ » « وَماعَلَيْناإِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبين» » تعبیراتی چون(إِنَّما ). و(إِلاَّ ) صراحت درانحصار رسالت پیغمبرخاتم (صلی الله علیه و آله وسلم) درتبلیغ و رساندن پیام حضرت حق جلّ وعلا بدون اعمال هرگونه اکراه درپذیرش آن دارد، درآیه دیگری صریحاً درخطاب به پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده:” وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/resalat-rasollolah/
#رسالت_اصلی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ اصول برابری و برابرخواهی و رابطۀ آن با دینداری
🎙 مریم جوان آملی
✂️ برش هایی از متن:
🔸مسئله جدّی این است که با وجود تفاوتهای بسیار در نژاد، رنگ، خصوصیات محیطی، وضع تاریخی و سیاسی و مالی، بهره هوشی، قابلیّت فنّی، ویژگیهای جسمی و سایر تفاوتهای میان انسانها و نیز با تمایزهایی که در مراحل مختلف زندگی برای آنها پیش میآید (کسب مهارت، موفقّیت در امتحان، شهروند یا بیگانه بودن، التزام به قانون و فضیلتهای اخلاقی)، آیا همه انسانها باید در یک گروه قرار گیرند و قوانین و امکانات و فرصتها برای همه آنها یکسان باشد، یا آنکه در طبقات و گروههای متعدّد دستهبندی شوند و با افراد هر طبقه و گروه یکسان برخورد شود. بنابراین افراد را نمیتوان در همه شرایط و بهطور کلی یکسان دانست و با آنها یکسان رفتار کرد ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/osol-va-barabari/
#برابری
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی باید بتواند نظریه اسلام و فقه شیعی را به دستگاه دیپلماسی ارائه دهد.
🎙 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✂️ برش هایی از متن:
🔸این همایش پویایی حوزه و فقه شیعی را در چنین اموری نشان میدهد . من یک بحثهایی راجع به این جمله امام که الاسلام هو الحکومه، تقریبا چهل جلسه بحث کردهام و منابع فقهی آن را از آیات قرآن استخراج کرده ام. حدود سی چهل آیه در این اندیشه امام پیدا کردم برخی خرده میگیرند که یعنی چه "الاسلام هو الحکومه" ؟! اینها ناشی از ضعف علمی است.
🔸این بحث فقه سیاست خارجی خیلی بحث مهمی است، یکی از قاعدههای قابل توجه برای این مباحث، قاعده الزام است. قاعده الزام کیفیت ارتباط مسلمان و غیرمسلمان را ترسیم میکند. قراردادها و معاملات با آنها تحت این قاعده است. قاعده الزام یک قاعده مهجوری بود که فقهای قدیم تنها در سه طلاق در یک مجلس به آن توجه میکردند. سپس آرام آرام فقهای ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/fighh-va-siyasat-khareji/
#فقه
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa
❇️ محور اصلي دعاي امام سجاد(ع) اين است كه خدايا من از تو ادب و انسانيت ميخواهم.
🎙 آیت الله جوادی آملی
✂️ برش هایی از متن:
🔸ميبينيد دعاها تنها اين نيست كه خدايا بيمار مرا شفا بده! گناه مرا بيامرز! پايان امور مرا خير كن! اينها ادعيه رايج است؛ اما آن دعايي كه فرهنگآور است دعاي امام سجاد در صحيفه است؛ عرض ميكند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَي الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ»، در بحثهاي عقلي كه چه چيزي هست و چه چيزي نيست ميگويند ممكن, واجب ميخواهد و محتاج, غني ميخواهد؛ ولي در بحثهاي حكمت عملي که مربوط به بايد و نبايد است نه بود و نبود، دعاي حضرت اين است كه خدايا محتاجي دستش را نزد محتاجي دراز بكند اين سفاهت است اين بيعقلي است؛ اين دعاي امام سجاد است. «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَي الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ» ما اگر خواستيم ببينيم سفيه هستيم يا عاقل، اين دعا براي ما معيار است به چه كسي مراجعه كنيم، به چه كسي وابسته باشيم، به شرق وابسته باشيم به غرب وابسته باشيم. فرمود ملّتي سفيه است كه به بيگانه چشم طمع بدوزد؛ «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَي الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ» اين دعاي نوراني امام سجاد در صحيفه است. در بخشهاي ديگر فرمود: من اگر بخواهم فخر و جمال و جلال يك عده را در ثروت آنها بدانم .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/mehvar-doae-emam-ajad/
#ادب
#انسانیت
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 آیدی اندیشهما در شبکههای اجتماعی:
@andishemaa