✅ از سیاستزدایی سیستماتیک تا سیاستزدایی فرهنگی
🎙 دکتر محسن ردادی
🔴 جامعه ایران به عنوان جامعهای انقلابی همیشه سیاسی بوده و امروز نیز همچنان سیاسی است، هر چند سیاستزدایی به نوعی در حال رخ دادن است و بسیاری از مردم در حال دور شدن از سیاست و نادیده گرفتن سیاست و کنار گذاشتن آن هستند
🔴 به نظر من کاهش مشارکت اثر و رابطه مستقیمی با سیاستزدایی دارد. بخشی از این سیاستزدایی منجر به شکلگیری نوعی اعتراض میشود که آن هم به صورت غیرمستقیم بر موضوع کاهش مشارکت اثرگذار است
🔴 یک نوع سیاستزدایی دیگر داریم که میشود آن را سیاستزدایی در عمل نامگذاری کرد. این وضعیت با سرخوردگی و ناامیدی سر و کار دارد. این وضعیت با از دست رفتن جذابیت سیاست برای عدهای از مردم همراه است که میتوانیم وضعیت ایجاد شده را سیاستزدایی فرهنگی بنامیم
🔴 برای اینکه سیاستزدایی رخ ندهد و مردم همچنان به سیاست علاقهمند باشند و در این مسیر حرکت کنند لازم است توانمندیهایشان تنظیم شود و آموزش ببینند و مهارت پیدا کنند و کمکم رشد سیاسی یابند. .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/siyasat-zodaii
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ رفتار زشت در جامعه؛ از حاکمان و قاضیان تا پزشکان و زنان
🎙 حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری
🔴 درماندگی و ناتوانی از دولتمردان، بخیل بودن ثروتمندان، زودعصبانی شدن دانشمندان، حرکات بچگانه ای که میانسالان انجام دهند، جدایی و دوری حاکمان از مردم، دروغ گفتنِ قاضی ها، بیماری کهنه از پزشکان، بدزبانی از زن ها و سختگیری و ستمگری از سلاطین اعمال زشتی هستند
🔴 در بین مردم و در بین کسانی که در جایگاه مدیریتی جامعه بشری قرار می گیرند فراواناند کسانی که می گویند احترام به مردم بگذارید و مردم را دوست بدارید اما در عمل چنین چیزی از آنها دیده نمی شود. شاید کسانی مانند معاویه در ظاهر دنیایی تعریف و تمجید از مردم انجام می دادند ولی در باطن ضربات اساسی را بر پیکره جامعه وارد می کردند
🔴 نامه ۲۱ امیرالمومنین به محمد ابن ابی بکر، فرماندار مصر می گوید: در فرازهایی از این نامه آمده که مهربانی با مردم را کوشش دل خودت قرار بده، با همه مردم دوست و مهربان باش، بدان مبادا مانند حیوان شکاری با مردم برخورد کنی و فکر کنی غنیمت گرفته ای، چون مردم دو دسته اند دسته ای برادران دینی تو و دسته ای دیگر مانند تو در آفرینش یکی هستند
🔴 امام در رابطه با دوری از بی عدالتی می گوید: امام می فرماید: ناتوان ها ممکن است در عوض این اتفاق از عدالت تو مایوس شوند لذا حواست جمع باشد این نگاهت ممکن است ضعفا را از عدل تو مایوس کند و عدالت تو را زیر سوال ببرند چون خداوند از شما بندگان درباره اعمال کوچک و بزرگ، آشکار و پنهان پرسش می کند .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/raftar-zesht-dar-jamee
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ فقه مضاف
🎙 آیتالله محمد عندلیب همدانی
🔴 تبویب کنونی فقه، ترتیب دقیق و کارآمدی است، و استمرار همین شیوه چه در دروس خارج حوزه و چه درتألیف ، بسیار لازم و مفید است. اگر چه ادامهٔ این روش منافات با اتخاذ شیوه های دیگر در کنار همان روش سنتی ندارد. چنانکه به عنوان نمونه فقیه بزرگوار یحیی بن سعید حلی کتاب : « نزهه الناظر فی الجمع بین الأشباه و النظائر » را نگاشته است.و نیز در این زمینه می توان به کتاب هایی که به قواعد فقهی پرداخته اند ، اشاره داشت.
🔻 آنچه به نام فقه_مضاف نامیده می شود:
اولا/حاصل تتبع مسئله محور در سراسر فقه است.
ثانیا/ نتیجهٔ استکشاف و تجمیع نخ های ارتباطی بین فروع گوناگون است.
ثالثا/ ثمرهٔ پردازش و سامان بخشی آن داده هاست.
مثلا وقتی می گوییم فقه هنر ، نخست نیازمند تتبع گسترده در همهٔ فقه حول مسئله ای به نام هنر با تمام شقوقش هستیم.در گام بعد باید حلقه های وصل این متفرقات را پیدا کنیم مثلا ببینیم عنصری به اسم «لهو» تا چه حدی درحکم فقهی هنر مؤثر است. و بالاخره نوبت به تنظیم و تنسیق تتبعات و داده ها برای نتیجه گیری نهایی می رسد.
اما شیوهٔ من در مورد عنوان اصلی بحث:
فقه_التعامل_و_التعایش_مع_مختلف_الملل_و_النحل
اولا//از ابتدای فقه با نگاه کیفیت ترابط و تعایش و تعامل ، مسائلی مطرح و بحث شده است ، مثلا در کتاب الطهاره نخست قول به طهارت اهل کتاب تقویت شد ، آنگاه در نهایت #طهارت_انسان رسیدیم؛ و یا در کتاب الصلاه مسئلهٔ ورود غیر مسلمین به مساجد و…طرح گردید ؛ و در کتاب الزکاه مبحث المؤلفه قلوبهم بررسی شد.و…
ثانیا//نخ های ارتباطی و چهارچوب هایی کلی در فقه سنتی مثل تقیه ، الزام ، نفی سبیل و….. مفصلا مورد دقت قرار گرفت.
ثالثا// نتیجهٔ کنکاش ها و ثمرهٔ داده ها تاکنون این شد که:
الف- انسان بماهو انسان کرامت ذاتی دارد.
ب- بنای شریعت به ویژه در عصر غیبت بر #تعایش_سلمی است.
ج- تعایش سلمی به معنای جذب فکری مسلمین به فرهنگ های ضددینی نیست.
د- ترابط و تعایش سلمی ملت ها و دولت ها نافی هرگونه خواری و ذلت است.
با طرح فنی و ضابطه مند «فقه تعامل» که مصداقی از « فقه مضاف» است، می توان به نتیجه های نو و راهگشا در حوزهٔ ترابط دسترسی پیدا کرد.
بحث امسال هم در ادامهٔ همین مسیر است ، و جایگاه عهد و پیمان با غیر مسلمین و نیز حقوق و تکالیف مالی و از جمله #جزیه با همین نگاه تحقیق خواهد شد.ان شاءالله تعالی
@andalibhamedani
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/1070
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ مجموعه اقداماتی که ما می توانیم اقدامات پیامبر (ص) را در آن مجموعه قرار دهیم، «حکمت» نام می گیرد و لذا آنچه حکمت اقتضا می کرد پیامبر انجام می دادند
🎙 آیتالله ابوالقاسم علیدوست
🔴 در این نظام حکمرانی هیچ تحمیلی وجود ندارد؛ «لِیَقومُ الناس بالقسط» است نه «لِیُقَوِّمَ الناسَ بالقسط». در این نظام هیچ ابهامی وجود ندارد و همه چیز شفاف است. این شعار پیامبر(ص) که فرمودند «لیس الاکبرهو الافضل بل الافضل هو الاکبر»؛ در این شعار، ما شایسته سالاری را می بینیم
🔴 راه رسیدن به آن جامعه مطلوب، سخت نیست اما با این زمامدارانی که بر جوامع اسلامی حاکم هستند، شدنی نیست گرچه نباید ناامید بود و باید تلاش کرد اما شاید اساسا کار را حکومت حقه مهدوی انجام دهد ولی این بدان معنا نیست که فرهیختگان، عالمان، صالحان و مصلحان در این زمینه وظیفه ای نداشته باشند
🔴 در قرآن کریم، به قلم قسم یاد شده است؛ «والقلم و مایسطرون». این کافی است که تاثیر عظیمی را از پیامبر اکرم (ص) نشان دهیم. بدین معنا که حضرت، عظمت تحقیق و پژوهش را نهادینه می کنند
🔴 حکمت اقتضا می کند که دولت هم قدرت داشته باشد و هم اقتدار خود را در جای لازم نشان دهد. اینجا اقتدار، وجه مثبت خود را نشان می دهد و پیامبر در جایی که نیاز به پاسخ قاطع است، پاسخ قاطع می دهند .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/payambar-va-emamat
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ فقه حکمرانی، ایجاد فضای تعاملی است
🎙 حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سیدباقری
🔴 یکی از مباحث در فقه حکمرانی آن است که تصور میشود سخن از این عرصه یعنی مباحثی که در اندیشه اسلامی وجود داشته و آنچه که در اندیشه غربی مطرح شده چیز جدیدی نیست؛ وقتی از افرادی که این دیدگاه را بیان می کنند سوال میکنیم که از چه روی این نظر را دارید، پاسخ میدهند که ما در اندیشه غربی مباحثی چون عدالت، شفافیت و عدالت را داریم که شاخصه هایی هستند که ما نیز بیان کرده بودیم و مولفه های جدیدی نیستند
🔴 حکمرانی اعمال قدرت یک رویه شفاف است، این از یک سو و از سوی دیگر لازمه این رفتار یعنی رفتاری که پاسخگو و شفاف است، نوعی رواداری و تعامل شایسته با شهروندان و پذیرش دیدگاههای مختلف و متفاوت است
🔴 باید تجربه حکمرانی را به دستگاه فقه عرضه و براساس روش استنطاقی از قرآن طلب نطق کنید و قرآن و سنت را به سخن در بیاورید و ببینید که آیا جواب شفاف و روشنی نسبت به این مساله به شما می دهد یا خیر؛ در یک جمله فقه حکمرانی تلاش می کند تا ارتباط میان شهروندان، حلقه های واسط و دولت را با هدف اجرای احکام الهی به وجود بیاورد و آن تعامل را ایجاد کند ......
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/fegh-hokmrani
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ آزادی آکادمیک؛ راه رهایی نهاد آموزش عالی از اسارت شبهعلم
🎙 دکتر رضا ماحوزی
🔴 شبهعلمها متکی به قدرتهای بیرونی هستند و چون آزادی آکادمیک کافی برای ارزیابی دقیق و صریح آنها وجود ندارد، به حیات خود ادامه میدهند
🔴 کار فلسفه علم مجهز کردن دانشمندان به ضوابط و معیارهایی است که بر اساس آن میتوان فهمید گزاره و نظریه و دستاوردی که عرضه شده است علمی است یا علمی نیست
🔴 تاریخ جدال امر علمی با شبهعلم تاریخی است به درازای سه هزار سال و ما میتوانیم رد پای آن را در فرهنگهای متعددببینیم
🔴 در فرهنگ اسلامی هم، یکی از تلاشهای فیلسوفان ما آن بود که نشان دهند برخی خوانشهایی که از قرآن میشود زیادی ظاهری و قشری است و لذا باید برای نشان دادن نادرستی این خوانشها، ضوابطی را همچون ضابطه انسجام این خوانش با سایر گزارههایی که در کتاب مقدس آمده است عرضه کنیم
🔴 در علوم انسانی هم روشهای خاص این حوزه را برای تفکیک علم از غیرعلم و شبهعلم داریم؛ روشهایی همچون روش تفسیری، روش آماری، روش تحلیلی و استدلالی و غیره. بسته به اینکه درباره کدام یک از حوزههای علمی حرف میزنیم تفکیک علم از شبهعلم ضوابط خودش را پیدا میکند
🔴 درباره واژه اسلامیسازی خیلی صحبت شده است. اگر نظریههای موجود بر اساس چارچوب و نظریههای مطرح در گذشته تمدن اسلامی نقادی شوند و بعد اسم آن را اسلامیسازی بگذاریم، به نتیجه درستی نخواهیم رسید
🔴 وقتی به تاریخ گذشتگان خودمان مینگریم، میبینیم که شخصیتهای جهانیای همچون فارابی و ابنسینا و فردوسی و دیگران در فرایند تولید معرفتشان با اندیشمندان و فیلسوفان و عالمان سرزمینهای مختلفی چون مصر و یونان و ایران باستان و جهان اسلام و غیره گفتوگو میکردند تا بتوانند نظریه و مفهوم خودشان را بسازند .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/shebhe-elm
🌐 اندیشه ما
https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ فقه اخلاقی
🎙 آیتالله محمد عندلیب همدانی
🔴 در مورد وجه تمایز علوم با یکدیگر و به طور خاص تمایز فقه با اخلاق ،مباحثی مطرح است، که در این مختصر نمی گنجد. فعلا به این نکته بسنده می کنم که با تعریف و تبیین دقیق از تعامل این دو دانش و نیز با دقت در کیفیت استنباط، می توان برخی از تقابل های موهوم را برداشت.در این نوشتار به مطالبی در این زمینه اشاره خواهد شد
🔴 از سویی باید ها و نباید های اخلاقی ریشه های عقلانی ، عقلائی ، عمومی و فطری دارد ؛ و از سوی دیگر غایت احکام و باید ها و نباید های فقهی هم زیست عاقلانه ، عادلانه و انسانی در دنیا و حیات طیبه اخروی است
🔴 اگر تفقه ما با توجه به اصول اصیله ای مثل حفظ مال و جان و آبروی همهٔ انسان ها بود ، و اگر در استنباط به اهداف علیای تشریع که از جمله عدالت و کرامت انسان بود توجه داشتیم ، فقه ما اخلاقی خواهد بود
🔴 اگر فقیه ضمن دقت در سند و دلالت ادله ، به پیامدها و آثار فردی ، خانوادگی و اجتماعی فتوای خود عنایت داشته باشد و اگر بتواند با توجه به مقاصد و اهداف علیای شریعت ، تمسک به اطلاقات و عمومات را سامان ببخشد ، این امر خود گامی مهم در تحقق فقه اخلاقی است
🔴 اگر در عین توجه به استحقاق ثواب و عقاب اخروی ، به دو عنصر عدالت فردی و عدالت اجتماعی هم توجه شود، فقه صبغهٔ اخلاقی به خود می گیرد. یعنی مثلا صرفا نگوییم این عمل گناه نیست چون وعید عقاب به آن داده نشده است ، بلکه اگر دیدیم عمل به یک فتوی از نگاه عقلا موجب خروج از جادهٔ عدالت فردی بود ، و یا اجرای یک فتوی در تضاد با عدالت اجتماعی و یا کرامت انسان بود ، در صحت فتوای خود تردید کنیم ، در این صورت فقهی اخلاق مدار خواهیم داشت
🔴 در کیفیت تعامل با ملل و نحل دیگر و از جمله در مسائل مادی مثل جزیه و چگونگی أخذ آن، اگر عدالت ، کرامت و حقوق انسانی همهٔ انسان ها را در نظر گرفتیم، توانسته ایم تقابل موهوم اخلاق را با فقه از بین ببریم .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/fegh-akhlaghi
🌐 اندیشه ما
https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ تأمّلی درباره وحدت؛ ضرورت بازاندیشی
🎙 مرحوم دکتر داود فیرحی
🔴 وحدت حول چه چیزی و بر چه مبنایی و با پذیرش چه مرجعیتی باید صورت گیرد. تاکنون در پاسخ به این پرسش چند راه حل پیشنهاد شده که به نظر می رسد اکثر آنها نا موفق بوده است
🔴 نخستین پاسخی که به این پرسش داده شد توجه به علم گرایی بود. عده ای چنین استدلال کردند که برای حل اختلاف میان مذاهب اسلامی باید به عقل و دانش رجوع کرد و چون عاقلان یکدیگر را بیشتر می فهمند باید اختلاف نظرهای مذهبی را به ملاک عقل حل کرد
🔴 در اعتراض به این رویکرد عده ای بازگشت به اندیشه های سلف صالح را مطرح کردند و ادعایشان این بود که برای حل اختلافات فقهی و کلامی باید به گذشته ای که همه مسلمانان با هم متحد بودند یعنی ۴۰ سال اولیه ظهور اسلام بازگشت
🔴 قرآن گرایی راه حل بخش دیگری از مسلمانان برای رسیدن به وحدت بود که در عمل به سطحی کردن قرآن و حذف نهادهای مرجعیت تفسیری قرآن منجر شد و محصولش تولید نوعی روشنفکری رادیکال نظیر سازمان مجاهدین خلق ایران، فدائیان اسلام و بخشی از اخوان المسلمین بود
🔴 اندیشه احیا خلافت و امامت و اتحاد جهان اسلام حول یک حکومت واحد اندیشه دیگری بود که بعد از فروپاشی عثمانی در سال های ۱۹۲۶ تا ۱۹۲۹ میلادی ظهور کرد
🔴 تقریب بین مذاهب رویکرد دیگری است که توسط مرحوم شیخ محمود شلتوت رئیس اسبق الازهر مصر و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مرجع تقلید وقت شیعیان برای رسیدن به وحدت اسلامی پیگیری می شد
🔴 واقع مطلب این است که شیعه باورهایی دارد و اهل سنت نیز عقایدی و پیروان این مذاهب نمی توانند عقاید خود را کنار بگذارند و همین که کمی از عقاید خود کوتاه بیایند از طرف هم مسلکان خود متهم به تغییر مذهب می شوند .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/vahdat-zarorat-baz-andishi
🌐 اندیشه ما
https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ علم در جهان مدرن از وحی و عقل فاصله گرفته است
🎙 حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا
🔴 همانطور که جهان اسلام هویت خود را در معرفت خود دارد جهان غرب هم به شکلی مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است و حضور دارد و صفبندیها به تناسب این حضور وجود دارد
🔴 پیامبران خود را با علم معرفی کرده و مهمترین وصف آنان تعلیم است و خدا از این تعلیم به عنوان یک منت و نعمت یاد کرده است
🔴 توحید مفهومی محوری است و علم هم در کنار عقل و وحی مفهومی محوری است و البته قداست اینها به خاطر وجود توحید است و سعادت انسان در حقیقت توحید نهفته است
🔴 در حوزه زیست اجتماعی، منزلت علم و عالم به اندازهای است که هیچ چیزی چنین منزلتی را ندارد؛ حاکمان و اصناف و حتی نهادها هیچکدام مانند نهاد علم و هیچ پدیده مانند پدیده علم قداست ندارند و همه نهادها باید در سایه علم مبتنی شوند ولی همین علم خودش مقدمه برای قرب به معبود است
🔴 در جهان مدرن هم تا مقاطعی، علم وجود دارد؛ در جهان اسلام عقل و وحی از منابع معرفت علمی در کنار حس است ولی پایینترین مرتبه حس است و حس با وجود عقل تولید معرفت میکند و به تعبیر ابن سینا خود حس معرفت ایجاد نمیکند. جهان مدرن، منابع معرفت را به حس و تجربه محدود کرد و وحی و شهود را کنار زد. ایمان به خدا بدون معرفت فاقد ارزش است و خود ایمان هم معرفتافزا بوده است
🔴 در عالم مدرن، مرجعیت عقل شهودی و وحی برای رسیدن به معرفت علمی از دست رفت و در گام بعد عقل هم از مرجعیت علمی افتاد و حسگرایان سخن از مفاهیم حسی گفتند و کانت هم از شهود حسی و این سبب شد تا متافیزیک، توهم علم باشد و نه علم در حالی که متافیزیک چیزی جز خودشناسی و خداشناسی نیست ......
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/jahan-modern-vaaghl
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ مقدمهای بر هوش مصنوعی برای حقوقدانان
🎙 امیرحسین صالحی
🔴 این که امروزه همه در خصوص هوش مصنوعی صحبت میکنند به معنای آگاهی افراد از این بحث نیست
🔴 خوب است که هوش مصنوعی را اولا کمی بشناسیم و فرق آن با سایر فناوریهایی که تا کنون که در اختیار بشر بوده را بازشناسی کنیم
🔴 میخواهیم به این مسأله پاسخ میدهیم که اولا هوش مصنوعی چیست؟ و ثانیا چگونه حقوق وارد هوش مصنوعی میشود و باید و نباید تعیین میکند؟
🔴 هوش مصنوعی مجموعهای از فناوریهای هوشمند است که این فناوریها شباهتهایی با هم دارند. فناوریهای هوش مصنوعی یک سری ویژگیها دارند که شاید بتوانیم آن را تسامحا تلاش برای تقریب یا نزدیکی به بخشی از کارکرد ذهن انسان نزدیک بدانیم
🔴 بحث که در کنار حقوق هوش مصنوعی مطرح میشود استفاده از هوش مصنوعی در دانش و پرکتیس حقوق است. بخش اول استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش حقوقی است، دیگری در تحلیل اسناد و متون حقوقی، سوم در تحلیل پروندهها و پیشبینی نتیجه آنها و در انتها در استفاده از هوش مصنوعی مولد مانند رباتهای گفتوگوی حقوقی برای مشاورههای ساده حقوقی ....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hoosh-masnoii-va-hoghogh
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ امت اسلامی باید براساس فقه مقارن تعاملی اداره شود
🎙 آیتالله احمد مبلغی
🔴 نظام حقوقی اسلام را باید شیعه و سنی با همکاری یکدیگر ایجاد کنند، اختلافات و مشترکات خود را در ان مطرح کنند. این از اوجب واجبات است که تاکنون انجام نگرفته است
🔴 شیعه و سنی باید با یکدیگر فقه مقارنی را تمرین کنند برای اینکه بتوانند جامعه بزرگ اسلامی را از لحاظ فکری و دینی اداره کنند
🔴 عمق دانش با فقه مقارن شکل می گیرد و علم حاشیه ای نیست. ما فقه شیعه را آنگونه که هست در مجمع فقه مقارن عرضه می کنیم
🔴 عالم اسلام، عالمی است که اگر شیعه و سنی در کنار یکدیگر قرار نگیرند، اساسا باخته اند. اگر هر مذهبی بخواهد به راه خود برود بدین معناست که معنای «امت» را نفهمیدیم .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/feghh-mogharen
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ فقه التعامل و ترابط احکام
🎙 آیتالله محمد عندلیب همدانی
🔴 فقه التعامل و ترابط احکام/آیت الله محمدعندلیب همدانی
در مباحث اصول اثبات شد که احکام شریعت مفردات از یکدیگر جدا نیستند و بین آن ها ترابط برقرار است. و احکام همچون زنجیره های مرتبط بایکدیگر می باشند. و نیز گفته شد که این ترابط حول سه محور اساسی است.
۱// اصول_اصیله
نقش این اصول نقش ستون ساختمان دین است ، ستونهای که فروع فقهیه بر این ستونها بنا شده است، مانند وجوب حفظ دماء ، حفظ اموال و اعراض و اموری ازاین قبیل که اصول اصیله هستند . ترابط احکام شرعی توسط این ستونهایی است که احکام شرعی را باهم وصل کرده است .
۲//سیره_تقنینیه_شارع
شارع مقدس روشمند، قانونگذاری میکند ، در این سیره بر سه نکته تأکید بیشتر شد : ۱- حکمت ۲- سمحه وسهله بودن شریعت ۳- نفی سبیل، نقش این ها در ساختمان دین، نقش نقشهٔ ساختمان است که شارع بر طبق این نقشه ساختمان دین را بنا کرده و طبیعتا با همین نقشه و سیره ارتباط بین احکام بر قرار می شود.
۳// اهداف_علیا
هرساختمانی که توسط حکیم بنا شده قطعا اهدافی را در پی داشته است، حال باید دید شارع حکیم چرا ساختمان دین و شریعت را بنا کرده است؟
اینجا روی سه نکته تأکید می شود:۱-عبادت، ۲-عدالت۳-کرامت انسان ، که باز ترابط بین احکام با این سه نکته هم قابل بررسی است.
در فقه باید بین عبادیات//تأسیسیات// با امور عقلائیه//امضائیات ، تفکیک کرد؛ چه این که اسرار و حکمت های عبادیات معمولا فوق درک عقلاست ، در حالی که معمولا فلسفه و حکمت احکام عقلائیهٔ فقه معلوم است.از این رو فهم ترابط حول سه محور فوق در امور عقلائیه بهتر خواهد بود.
🔹بیشتر حکمت ها و علل بایدها و نبایدها در #تعامل و #تعایش با ملل و نحل گوناگون با توجه به دقت در اصول اصیله، سیرهٔ تقنینیهٔ شارع و اهداف علیا ، قابل فهم برای فقیه است ؛ همچنان که چون اساس این مبحث جزء عبادیات نیست، نمی توان از جایگاه عقل و سیره و ارتکاز عقلا غافل ماند. البته این به معنای نفی اساسی احکام تعبدیه در این بخش نیست.
🛑 در تفسیر آیهٔ مربوط به #جزیه و چگونگی تعامل با #اهل_کتاب و… ، توجه به سه محور مربوط به ترابط احکام و نیز تمرکز بر عبادی نبودن این مسئله ضروری است.
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/63213
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034