✅ رژیمهای حقیقت و خوانش دینی از وضعیت زن
🎙 دکتر نفیسه مرادی
🔴 در مطالعات اسلامی اعتقاد بر این است که «حقیقت» واحدی وجود دارد، و تلاش مفسران و عالمان در راستای رسیدن بدان است. لذا در این مسیر، فهمهای متفاوتی از تراث دینی شکل گرفته که منجر به شکلگیری گفتمانهای حقیقتنمایی شده که حتی ممکن است، با یکدیگر در تضاد باشند یا یکدیگر را طرد کنند.
🔴 خوانش دینی از وضعیت زنان در ابعاد گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی منجر به ظهور فهمهای متعدد از تراث دینی و شکلگیری گفتمانهای گوناگون شده است. به طوری که از گفتمان «ستر حداکثری» با تاکید بر خانهنشینی و پوشش صورت و دستها تا گفتمان «حضور اجتماعی حداکثری» مبتنی بر تصدی مناصب عمومی و عدم وجوب پوشش موی سر، در گفتمان درون دینی را شامل میشود که تماما مستند به آیات و روایات هستند.
🔴 اینکه کدام فهم از تراث دینی همان «حقیقت» مد نظر اسلام است، مشخص نیست. چرا که در عصر غیبت امام معصوم، راهی برای اثبات آن وجود ندارد. اما ظرفیت تراث دینی برای بروز فهمهای متفاوت از آن، گفتمان دینی را با «رژیمهای حقیقتی» روبهرو کرده، که بسته به زمینه و زمانههای مختلف و اینکه کدام فهم دینی بتواند مقبولیت سیاسی یابد و مورد توجه مناسبات قدرت قرار گیرد، همان به عنوان «حقیقت» به گفتمان رایج جامعه بدل میگردد.
🔴 به عنوان نمونه مشروطیت و انقلاب اسلامی دو اپیستمهای هستند که در اولی گفتمان «عدم شایستگی زنان» به پشتوانه آیت الله مدرس، مانع حضور زنان در انتخابات میشود. اما در اپیستمه دومی، گفتمان «زن انقلابی» با حمایت امام خمینی بستر ورود زنان به عرصههای مختلف اجتماعی را فراهم مینماید.....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/vaziyat-zan
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ احیای ایران
🎙 حامد زارع
🔴 با هجوم اعراب و گذار از دو قرن سکوت، در دوران سلطنت غزنویان و سلجوقیان بازگشتی به اندرزنامههای ایرانی شکل گرفت و مضامین کهن وحدت ملی ایران در اشعار فردوسی بازتاب یافت و در کشورداری خواجه نظاماالملک رخنه کرد.
🔴 نگارش سیاستنامه توسط خواجه و عطف توجه دوباره به مفهوم عدالت یکی از مهمترین مقاطع تاریخ فکری ایرانزمین به شمار میرود که زمینهساز تداوم فرهنگ و خرد سیاسی ایران در دوره اسلامی تاریخش شد.
🔴 در پایان دوران قاجاریه نیز بازگشت دوبارهای به مفهوم عدالت ذیل جنبش مشروطهخواهی پیدا شد و با مطمحنظر قرار گرفتن تجربه مغربزمین، لزوم تاسیس نهادهای دوره جدید مورد تاکید ایرانیان قرار گرفت و لاجرم اندیشه غربی نیز تبدیل به یکی از نصوصی شد که نظام مشروطیت مهمترین و برجستهترین مصداق آن شد. آرمانهای مشروطه در صد سال اخیر همواره به مثابه یکی از عوامل پیدایش وحدت ملی مورد تبیین و بررسی اندیشمندان قرار گرفته است
🔴 در مقطع کنونی لزوم حفظ و حراست از نصوص ایرانی، شیعی و غربی که پایه و مایه تاریخ جدید ایران را تشکیل داده است بیش از همیشه ضروری است. اگر با تشبث به وحدت ملی توانستهایم از گذرگاههایی نظیر جنگ تحمیلی و همچنین بحران هستهای عبور کنیم، با همین وحدت نیز میتوانیم در حفظ یکپارچگی کشور و تمامیت ارضی آن کوشا باشیم.
🔴 احیای ایران به عنوان ستونی که اقوام گوناگون را زیر یک سقف نگاه داشته است، مهمترین و فوریترین امر سیاسی به شمار میرود و لازمه این امر سیاسی نیز تقویت وحدت ملی است. وحدتی که بر پایه اندیشه ایرانی، مذهب شیعی و تجدد غربی شکل گرفته، دوام یافته و ساختار پیدا کرده است .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/ehyaye-iran
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ حق شناسی و حدشناسی
(نقدی بر سخنان حاتم قادری در مناظره با بیژن عبدالکریمی)
🎙 عظیم محمود آبادی
🔴 آن چیزی که راقم این سطور را به نوشتن این یادداشت برانگیخت استناد به آیهای از قرآن توسط آقای قادری بود که اساساً در قرآن وجود ندارد!
🔴 این را هم همینجا بگویم که حتی انگیزهام از نوشتن این یادداشت برآمده از تعصب قرآنی و اسلامی نبود هرچند آن را در جای خود نیکو و پسندیده می دانم. بلکه مسئله اصلی این است که ما در حال افزایش تصاعدی و تکثیر سخنان بی پایه و اساس در فضای رسانهای و مجازی هستیم که حتماً آفات عدیدهای را برای جامعه فکری ما در پی خواهد داشت.
🔴 آزادی بیان محترم و از حقوق حقه آدمیان است اما نباید نسبت به تحریفات واضح و جعلیات بیّن بیتوجه بود. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که گاه برخی مباحث از اساس بیپایه، جعل میشوند و در فضاهای رسانهای و شبکههای اجتماعی بازنشر مییابند و چه بسا برخی از مخاطبانی که شاید از اطلاع کافی در این موراد برخوردار نیستند آن را صادق بپندازند.
🔴 اقتضای بحث علمی در این مجال چندان وجود ندارد تا آیات متعددی را بتوان فهرست کرد که در جای جای قرآن – به خلاف مدعای آقای دکتر قادری – دلالت دارد. همین قدر اشاره کنم که شاید یکی از مهمترین مشهورات قرآن این باشد که راه رستگاری و نجات از نظر این مصحف شریف تنها و تنها در گروی ایمان و عمل صالح است. در آیات و سورههای متعددی این مضمون تکرار و تاکید شده است که از آنجمله و فقط برای نمونه میتوان به آیه نهم سوره یونس اشاره کرد: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ یهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ؛ کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند پروردگارشان به پاس ایمانشان آنان را هدایت میکند به باغهای [پر ناز و] نعمت که از زیر [پای] آنان نهرها روان خواهد بود [در خواهند آمد]». (یونس/۹)
🔴 آقای قادری در اثنای گفت و گو و در نقد نظام حاکم خواست برای سخنان خود مستندات قرآنی هم بیاورد و بعد به آیهای از قرآن استناد کرد که اساساً در قرآن وجود ندارد! جالب بود که ایشان با نوعی اعتماد به نفس و تبختر نازیبنده گفت: «نمیخواهم اینجا آیهاش را بخوانم»! گویی آن آیه – و شاید بسیاری از آیات قرآن – را در حافظه دارد و بر آن مسلط است و حالا فقط بنا به دلیل برخی ملاحظات احتمالاً روشنفکرانه دوست ندارد متن عربی آن را – علی رغم اینکه ادعا میکند آن را بلد است – قرائت کند! و لذا صرفاً به اسم سوره و شماره آیهای که مورد نظرش بود اکتفا کرد. قادری در سخنان خود (در دقیقه شصت و سوم از برنامه مناظره مذکور) مدعی شد آیه ۲۱ سوره آل عمران میگوید: «کسانی که قسط را برقرار میکنند هرچند خداناباور، اینها اجر دارند و اینها بهشتی هستند»! .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/haghshenasi-va-had-shensai
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ کلینیک ترک بی حجابی یا درمان ناکارامدی
✏️ دکتر اکبر منفرد حقوقدان و پژوهشگر دینی
🔴 ما بعداز سالها توانستیم حکومت اسلامی تشکیل دهیم و امروز باید ازین فرصت مغتنم به بهترین شکل بهره برده و زیباترین و کارامدترین تصویر از اسلام را عرضه کنیم نه با رفتار و گفتار ناسنجیده و غیر عقلانی چهره ای زشت و ناکارامد و نفرت امیز ازاسلام ارائه دهیم
🔴 حجاب از جمله موضوعاتی است که در قرآن وسیره اهلبیت مطرح شده و فقیهان ما به استناد آیات ۳۱ و ۶۰ سوره نور و ۳۳ و۵۳ و ۵۵ و ۵۹ سوره احزاب آن رااز ضروری و واجب دانسته اند و به تبع آن در مواد مختلف قانونی نیز به آن پرداخته شده و هیچ خلئ قانونی نداریم.
🔴 اگر کسی میزان حجاب شرعی را رعایت نکرد وفق شرع و قانون مرتکب فعل حرام و جرم شده و اگر ثابت شودبدحجابی وبی حجابی تاثیرمستقیم برامنیت اخلاقی جامعه دارد میتوان باآن برخوردکرد اما قبل از آن بایدب ه این موضوع بسیارمهم پرداخت که آیا بدحجابی وبی حجابی یک کنش است یا واکنش یا بیماری؟
🔴 واکنش مردم به بیعدالتی و ناکارامدی حاکمان و اداره کشور به بدترین شیوه ممکن و تضییع حقوق مردم.واقعیت انکارناپذیر این استکه اگرچه ما درطول چهاردهه گذشته پیشرفتهای بسیارخوبی داشته ایم اما متاسفانه در موضوع عدالت اجتماعی توفیق چندانی نداشته ایم و این موضوع به اعتمادعمومی آسیب جدی زده،ما نتوانستیم بسترمناسبی برای اعتراض به این مشکل و مشارکت عمومی درجهت اصلاح ان برای مردم فراهم کنیم ومردم ناامید از بیان اعتراض واصلاح امور مراتب نارضایتی شان را ازطریق ناهنجاریهای اجتماعی همانند بدحجابی وبی حجابی بیان کردند لذا بجای برخوردبا بدحجاب وبی حجاب باید شیوه غلط حکمرانی را تغییر و اصلاح کرد که بهترین و کم هزینه ترین راه برون رفت از مشکلات
🔴 طرحهایی مثل «کلینیک ترک بیحجابی» هیچ سنخیتی با قرآن و سیره اهلبیت ندارد همچنانکه با کاربرد «علمیروانشناسی» ندارد چون نه اسلام و نه روانشناسی علمی، سبک زندگی و انتخاب و ترجیح شخصی افراد را بیماریانگاری نمیکند و اصولا بدحجاب را بیمار نمیداند که بخواهد آن را درمان یا ترک دهد تاسیس این مراکز نتیجه ای جز ارائه تصویری زشت از اسلام و اهلبیت ندارد،هیچگاه اهلبیت با اشخاص بدحجاب چنین رفتاری نکرده اند و تاسیس چنین مراکزی در حکومت اسلامی نبوی و علوی سابقه ندارد
🔴 امروزه متاسفانه درجامعه با ناهنجاریها و جرائم مختلفی روبرو هستیم که معلول شیوه غلط حکمرانی ماست و اصلاح آنها مستلزم تغییر شیوه حکمرانی است نه پرداختن به معلولها آن هم با راهکارهای نامعقول و غیرعلمی.
🔴 کاش ستاد امربه معروف به جای تاسیس کلینیک بی حجابی کلینیک درمان ناکارامدی تاسیس میکرد و بامیدان دادن به مردم به عنوان کنشگران اصلی جامعه اسلامی به درمان حاکمان ناکارامد و شیوه غلط حکمرانی می پرداخت و بودجه عظیم دریافتی را صرف اصلاح شیوه حکمرانی میکرد،بدون شک اگر اصول وشاخصهای حکمرانی خوب درجامعه محقق میشد بخش وسیعی ازفسادوناهنجاریها باکمترین هزینه درمان میشد .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/kelinik-bihejabi-ya-darman-nakaramadi
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ میان «دانستن» و «خواستن» همیشه تنازع است
🎙 استاد ابراهیمی دینانی
🔴 قرآن کتاب آسمانی مسلمانان لبریز از حکمتهای الهی است. سوره مبارکه هود با این آیه آغاز میشود؛ «الر کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ خَبِیرٍ. الر، این کتابی است که آیاتش استحکام یافته سپس تشریح شده و از نزد خداوند حکیم و آگاه (نازل گردیده) است! این آیه مانند بسیاری آیات دیگر قرآن به عقل اشاره دارد؛ فلسفه یعنی عقل؛ آنچه در آیات قرآن آمده همه مطابق عقل است. مقامی محکمتر و بالاتر از عقل در عالم نداریم.
🔴 هرکسی عقل دارد اینگونه میفهمد. خداوند عقل به انسان داده است، در حقیقت بزرگترین نعمت الهی عقل است. همان فرد خطاکار نیز میفهمد که به ندای عقل خویش توجه نکرده است. کسی که دزدی میکند، نمیفهمد این کار خطاست؟ میفهمد، ولی نفس اماره بر او غالب است.
🔴 فارابی یکی از بزرگترین فلاسفه است. فارابی و ابن سینا در دنیا نظیر ندارند. فلاسفه امروز یک مجموعه سخنان بیهوده میگویند. بزرگترین حرفها را فارابی زده است. فارابی فیلسوف بزرگی بوده است. ابن سینا هم به همین منوال از فلاسفه بزرگ است. حرف این بزرگان را باید درست و نزد استاد خواند. همینطور بیقاعده نمیتوان این سخنان را فهم کرد.
🔴باید با نفسانیات و خواستههای مهمل و روزمره بیهوده مبارزه کنیم. یعنی فکر کنیم و ببینیم چه چیزی معقول است و مقتضای عقل چیست.
🔴 اگر عقلمان نرسید با شریعت عمل کنیم. خدا شریعت را فرستاده برای کسانی که عقلشان محدود حکومت میکند. همه مردم اهل عقل نیستند و اعتنای زیادی به عقل نمیکنند. در این شرایط خدا میفرماید: به شریعت عمل کنید.
🔴 ادبیات فارسی در این راه خیلی کمک حال بوده و است. ادبیان واقعی ایرانی همواره در خدمت حکمت و پند انسانی بودهاند. سعدی سرشار از نکات حکمتآمیز و اخلاقی است، گلستان به نوعی و بوستان به نوع دیگر. حافظ بحر معنویت است. البته باید بدانیم فهم حافظ کار سادهای نیست. اگر کسی بتواند سخن حافظ را بفهمد به راه روشنی رسیده است. این موضوعات را باید با دقت، حوصله و دقیق خواند. اطلاعات روزمره به درد ما نمیخورد.
🔴 من نمیتوانم بگویم «باید» چه کرد. میتوانم توصیه کنم اگر کسی اهل حقیقت است، گرفتار روزمره نشود. کتابهای فلسفی عمیق بخوانید. من یک دوره فلسفه اسلامی نوشتم آن را بخوانید. ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام را دقیق بخوانید و اگر اشکال داشتید، بپرسید. دنیای جدید اقتضای خود را دارد برای اینکه «تکنیک» و «صنعت» پیشرفت داشته ولی «فکر» پیش نرفته است. اطلاعات بیشتر شده و آرامش کمتر شده است
🔴 فلسفه غرب چیزی ندارد، این فلسفه بیشتر «ابن رشد» بوده است. ابن رشد فیلسوف مسلمان اندولوسی بوده و روی غرب اثر کرده است. من کتابی دارم درباره فلسفه ابن رشد. او فیلسوف بزرگی بود که روی غرب اثر گذاشت. غربیها آن وقت وحشی بودند. بعدها کم کم یک قدری آگاهتر شدند و…فلسفه ابن رشد در غرب خیلی تأثیر داشته است.
🔴 یک سخن که همه را راحت کند، ندارم. باید آدم تشنه حقیقت باشد، که سخن حکمت به مذاق او خوش آید. تشنه حقیقت باشیم و حقیقت را بیابیم. ادبیات ما سرشار از معارف است، آدم باید تشنه حقیقت باشد. اینگونه نیست که یک نکته بگویم و همه بپذیرند .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/danestan-va-khastan
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✔️سانسور کتاب و بایگانی پژوهش(گزارشی از یک تجربه)🔻
🔸رضا تاران
🔹دوست فاضل و گرامی آقای محسن حسام مظاهری در مطلبی با عنوان «ممیزی کتاب: مهمترین مانع «وفاق» در حوزهی فرهنگ» درباره نحوه مواجهه نهادهای رسمی با انتشار آثار علمی مطلبی نوشت و مشکلات و رویههای نادرست این حوزه را توضیح داد. من هم تجربه خودم حرا مینویسم به امید اینکه رویهها تصحیح شوند.
🔹بعد از رویدادهای پاییز سال ۱۴۰۱ پژوهشی با عنوان «دینداری نواندیشانه؛ چالشها و اولویتها» انجام دادم. این پژوهش بر یک پرسش اصلی متمرکز بود؛ «نواندیشان حوزوی با کدام چالشها مواجه هستند، چه ظرفیتهایی برای حل مسالهها دارند و کدام مسالهها برای آنها اولویت دارد؟». دغدغه این بود که نوگرایان حوزوی از سوی حکومت رانده شدهاند و مخاطب اجتماعی خود را از دست دادهاند، با چنین وضعیتی چه باید کنند.
🔹با ۱۸ نفر مصاحبه کردم: ۱. محمدعلی ایازی( استاد حوزه علمیه و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه) ۲. محمود شفیعی(عضو هیات علمی دانشگاه مفید) ۳. حسین واله(عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی) ۴. میدرضا شریعتمداری(عضو هیات علمی دانشگاه ادیان) ۵. کاظم قاضیزاده(مدرس حوزه علمیه و رئیس موسسه فهیم) ۶. مهدی کاظمی زمهریر(پژوهشگر اندیشه سیاسی) ۷. سیدمحمدعلی ابطحی(فعال سیاسی) ۸. عبدالوهاب فراتی(عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ۹. سیدصادق قادری(رئیس سرای قرآن هاشمی رفسنجانی) ۱۰. مهراب صادقنیا(عضو هیات علمی دانشگاه ادیان) ۱۱. محمدتقی فاضل میبدی(عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه) ۱۲. خلیل قنبری(عضو هیات علمی دانشگاه ادیان) ۱۳. محمد مرادی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم حدیث) ۱۴. مسعود آذربایجانی (عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) ۱۵. علیمحمد حاضری(عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس) ۱۶. رحیم نوبهار(عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی) ۱۷. محسن کدیور(استاد پژوهشی دانشگاه دوک در آمریکا) ۱۸. سیدصادق حقیقت(عضو هیات علمی پژوهشگاه امام خمینی و انقلاب اسلامی).
🔹بعد از انجام این مصاحبهها که هفتهها به طول انجامید، محتوای آن را در صد صفحه تحلیل کردم؛ این تحلیلی در پنج بخش تنظیم شد: ۱. چیستی نوگرایی حوزوی ۲، چالشهای نظری ۳. چالشهای عملی ۴.راهکارهای نظری ۵. راهکارهای عملی.
🔹بعد از تدوین و تنظیم و ویرایش و صفحهبندی برای اخذ مجوز از طریق یکی از انتشارات در شهر قم اقدام کردم. بعد از چند ماه معطلی پاسخ غیر رسمی این بود؛ «این کتاب غیر قابل انتشار است». با مشورت دوستان قرار شد از طریق یکی از انتشاراتیهای تهران اقدام کنیم و بعد از چند ماه با این پاسخ غیر رسمی مواجه شدم: «این کتاب غیر قابل چاپ است". در نهایت قرار شد حضوری من را بخوانند و توضیح دهند چرا انتشار این مجموعه به مصلحت نیست که تاکنون چنین جلسهای نیز برگزار نشده است. به امید اینکه با تغییر رویهها نویسندگان مجبور نباشند کارهای خود را خارج از ایران منتشر کنند.
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
💥ارتداد خفی برخی طلاب؟!🔻
🔸«جواد شریفی» طلبه حوزه علمیه در یادداشتی نوشت:
🔹به اقتضای صرف ده سال از عمرم در حوزه علمیه و تجربه و مشاهده و مصاحبه های مکرر با بسیاری از طلبه ها میتوانم مدعی وجود "ارتداد خفی" در میان حوزویان باشم. منظورم از "ارتداد خفی" این است که قبسی از آتش مدرنیته و جهانی شدن و علوم انسانی دامن حوزه علمیه را نیز گرفته و این سه گانه جادویی، ذهن و ضمیر بسیاری از طلبه ها را با تشکیک های جدی روبرو کرده است.
🔹نرمهای اعتقادی که از سوی حوزه علمیه به طلبه ها تحمیل می شوند دیگر به اندازه کافی قانع کننده نیستند و بسیاری طلبه ها این اعتقادات را پس می زنند اما به علل گوناگونی که اینجا مجال طرحش نیست توان این که بی اعتقادی خود را آشکار کنند ندارند. می دانم که آن چه اینجا می نویسم اسرار ممنوعه حوزه است که از باب: "جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد" ممکن است برایم زحمت آفرین شود؛ اما این ها باید دانسته شوند. گستره "ارتداد خفی" در میان طلبه ها چنان است که مثلا در مورد مسئله خدا، برخی خودشان را آتئیست و برخی ندانم گرا می نامند.
🔹در مورد نبوت، برخی پیامبر را یک عارف معمولی و دین وی را حاصل تجارب عارفانه ایشان می دانند. در مورد مناسک، نماز و روزه را یا انجام نمی دهند یا التزام کاملی بدان ندارند. در مورد مسئله امامت و... نیز تفاوت های آشکاری با نرم های رایج و رسمی دارند.
🔹این تغییرات بنیادی در ساحت فکری، طبیعتا به ساحت رفتار و عمل نیز سرایت می کند و این دست طلبه ها کارهایی می کنند که تا پیش از این از طلبه ها انتظار نمی رفت. کوتاه سخن این که در حد مشاهده محدود نگارنده، روبرویی ولو اندک و سطحی برخی طلبه ها با مدرنیته، جهانی شدن و علوم انسانی ، با تغییر نرم های اعتقادی طلبه ها، نرم های رفتاری شان را نیز تغییر داده است. این نکته در کنار مسئله فردیت های روزافزون و عطش یونیک بودن انسان مدرن، "طلبه های نا طلبه" را پدید آورده است.
🔹به عقیده من _اگر نگویم همه یا بیشتر_ بخش قابل توجهی از طلبه هایی که با داشتن لباس روحانیت، می نوازند، می خوانند، حرکات ورزشی نمایشی اجرا می کنند، استندآپ می کنند و... به منظور بروز دادن فردیت ویژه شان است. آن ها از طرفی می خواهند به آن چیزی که علاقه دارند بپردازند و از طرف دیگر می خواهند بخاطر این کنش های غیرمعمول شان از سوی حوزه علمیه، همصنفان خود و قشر سنتی جامعه سرزنش نشوند. برای این منظور آن ها اهدافی روبنایی برای خود تعریف می کنند. آن ها این کارها را می کنند چون به این کارها علاقه دارند و این هیچ اشکالی ندارد اما برای فرار از سرزنش، چنین عنوان می کنند که حضور آن ها در آن حرفه به عنوان یک روحانی و با لباس روحانیت، باعث هدایت و جهت دهی ارزشی اهالی آن هنر و حرفه می شود.
🔹بر اساس این پندار فریبنده، یک روحانی پیانو نواز جماعت پیانو نواز را هدایت می کند و دل های آن ها را به سمت اسلام جذب می کند. یک روحانی بیلیارد باز سبب می شود جماعتی از اولیا اللهِ بیلیارد باز بوجود بیاید و مثلا بر سر بیلیارد قمار بازی نکنند. آن روحانی که در شمایل بوقچی در ورزشگاه ظاهر میشود علاقه خود به حضور در ورزشگاه را ممکن است این گونه توجیه کند که حضورش سبب جذب دلهای افراد به روحانیت و یا اخلاقی تر شدن فضای ورزشگاه می شود.
🔹یکی دیگر از نکات مهم دیگر این است که این گونه روحانی ها این گونه پنداری نیز دارند که حضورشان در عرصه های گوناگون اجتماعی _هر جایی به جز عرصه علم و معرفت دینی_ سبب افزایش محبوبیت روحانیت در جامعه می شود. گمان بسیاری بر این است که محبوبیت و مرجعیت اجتماعی روحانیت که به برکت اسلام سیاسی و حضور پررنگ و البته ناموفق شان در اداره کشور از بین رفته است با این گونه کارها بیشتر می شود. خلاصه سخنم اینکه: بخش قابل توجهی از روحانیون نوازنده و خواننده و ورزشکار تنها بخاطر علاقه شخصی شان به این فعالیت ها رو می آورند اما برای فرار از سرزنش و فشار بیرونی، هدف هایی چون جهت دهی ارزشی و هدایتگری را مطرح می کنند. قطعا داشتن علاقه هایی از این دست، اشکالی ندارند اما صداقت با خود و مردم نیز بسیار مهم است.
(منبع: کانال «دین و جامعه»)
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ هدایت صحیح کشمکش موجود، وفاق بزرگی را به همراه دارد.
🎙 احمد بخارایی
🔴 در یک جامعه آگاه، افراد از وجود اصطکاک و تفاوتهای موجود با دیگری آگاه میشوند و این آگاهی به مرور گسترش پیدا میکند. تضادها در این مرحله به تناقضاتی تبدیل میشوند که دیگر امکان حل ساده آنها وجود ندارد و نمیتوان آنها را بهراحتی جمع کرد. همین جاست که مفهوم کشمکش نیز وارد عمل میشود. در نهایت، پس از کشمکشها و تضادها، ما به سوی توافق حرکت میکنیم. این توافق بهطور طبیعی پس از آنکه تضادها و کشمکشها به رسمیت شناخته و بهطور جدی مورد توجه قرار گیرند، ممکن میشود.
🔴 در تحلیل جامعهشناسی ایران، تفاوتها و تضادهایی که در سطح اجتماعی مشاهده میشود، شاید از منظر آماری معنا نداشته باشند، اما بهطور قطعی وجود دارند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت. در این شرایط، رقابت در جامعه بهعنوان یک فرآیند بنیادی و عاملی برای کنشهای اجتماعی پویاتر عمل میکند. در بستر فرهنگی جامعه، رقابت فرصتی را برای افراد فراهم میآورد تا به خواستهها و اهداف خود دست یابند.اما در کنار رقابت، تضادها نیز باید به رسمیت شناخته شوند. در یک جامعه آگاه، افراد از وجود اصطکاک و تفاوتهای موجود با دیگری آگاه میشوند و این آگاهی به مرور گسترش پیدا میکند. تضادها در این مرحله به تناقضاتی تبدیل میشوند که دیگر امکان حل ساده آنها وجود ندارد و نمیتوان آنها را بهراحتی جمع کرد. همین جاست که مفهوم کشمکش نیز وارد عمل میشود.
🔴 مهمترین نکتهای که باید در نظر گرفت این است که وفاق ملی نه تنها یک مسأله نظری یا ایدئولوژیک است، بلکه باید به صورت عملی و با درک صحیح از نیازهای واقعی جامعه به مرحله اجرا درآید. این وفاق باید مبتنی بر مشارکت فعال همه اقشار جامعه، از جمله اقلیتها و گروههای مختلف باشد و تنها در چنین شرایطی است که میتوان به ایجاد یک نظم پایدار و کارآمد امیدوار بود.»
🔴 در شرایط کنونی، تضادهای موجود در جامعه و بهویژه در نظام جمهوری اسلامی، به عنوان یکی از اصلیترین چالشها مطرح است. اما نباید فراموش کنیم که این تضادها، اگر بهدرستی مدیریت شوند، میتوانند به فرصتی برای تقویت وفاق و همبستگی ملی تبدیل شوند. برای مثال، باید به تفاوتهای موجود احترام گذاشت و آنها را بهعنوان بخشی از روند طبیعی جامعه پذیرفت.»
🔴 تضادها به خودی خود ناپسند نیستند، بلکه نحوه مدیریت و جهتدهی آنها به اهمیت بالایی برخوردار است. بخارایی در پایان اضافه کرد که در این مسیر، شناسایی و مدیریت چالشهای جدی اجتماعی از جمله اختلافات طبقاتی و فرهنگی، امری ضروری است تا از این طریق جامعه به یک وفاق واقعی دست یابد.» .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/vafagh-melli
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
♦️یک سفر استانی سنجیده و الگو
✍🏻آیت الله سیداصغرناظم زاده
📌اولین سفر استانی رئیس جمهور محترم، جناب آقای دکتر پزشکیان به سیستان و بلوچستان در یکم آذر ۱۴۰۳ نمونهای از یک سفر سنجیده و کارگشا بود.
برخی نکات برجسته این سفر اینگونه به نظر آمد:
✅۱. بدون تشریفات و هیاهو و جنجال بود و مردم را در کوچه و خیابان به دنبال خود نکشاندند. و کسبه خیابان وبازار را از کاربیکار نکردند، این کارپسندیده بی شک به تأسی از سیره امیرمومنان علی(ع) بود، که در حکمت۳۷ نهجالبلاغه، آمده : وقتی آن حضرت از صفین برمی گشتند به شهر انبار در عراق رسید،ند بزرگانی از شهر به استقبال مولا آمدند ولی جمعی ازمردم پیشاپیش ایشان میدویدند، حضرت درجهت حفظ عزت وکرامت انسانی به آنان فرمودند: این چه کاری است؟ گفتند: این عادت ماست که در احترام به مسئولان انجام میدهیم. مولا آنها را از این رفتار، نهی کردند و فرمودند:« این کاری است که امیران،از آن سود نمیبرند و شما هم خود را به مشقت می اندازید و در آخرت به بدبختی گرفتار میآیید و...».
✅۲. این سفر با هزینه اندک و توجه به صرفه جویی در بیتالمال انجام شد. بیتردید رعایت اموال مردم در درجه اول، وظیفه مسئولان رده بالاست و این مهم در این سفر به عیان مشهود بود. امیداست همانگونه که درسیره و وگفتار مولایمان علی علیه السلام رعایت بیت المال موج میزند الگویی برای دیگران و درسفرهای بعدی باشد.
✅۳. توجه به وفاق ملی و ایجاد همدلی و دلگرمی و برانگیختن حس برادری میان مردم آن سامان و اعتماد سازی در بین سران ذینفوذ استان با نظام، دستآورد بزرگی است که آقای پزشکیان در عمل آن را به اجرا گذاشتند.جا دارد از مردم خونگرم آن استان خصوصا ازعلمای گرامی و بویژه جناب آقای مولوی عبدالحمید که صمیمانه پذیرای رئیس جمهور بودند وازشعار وفاق ملی استقبال کردند تقدیرگردد.
✅۴. باتوجه به پروژههای مهم اقتصادی و آغاز طرحهای زیر ساختی، امضای چندین تفاهمنامه با شرکتهای خصوصی و کارهای دیگری از این قبیل،که انجام شد. امیداست گام مهمی برای توسعه سیستان و بلوچستان که بزرگترین و جوانترین استان کشور،و موقعیت تجاری مهمی در مرزهااست بینجامد.
✳️در پایان از ریاست محترم جمهور انتظاراست، همانطور که گاهی برخی پروتکلهای ساختگی را نادیده میگیرند و بدون هیچ واسطهای چهره ناب مردمی خود را نشان میدهند، به همین روش از موانع و محدودیتهایی که مخالفان برایشان ایجاد میکنند، و نیز گوشهای از شرایط سخت و طاقت فرساکه به ارث برده اند با صراحت و بدون لکنت بامردم در میان گذارند تا مشکلات دیگران، به پای دولت ایشان نوشته نشود، ونیز درجهت کنترل گرانی اجناس مورد نیاز مردم دستور لازم راصادر نمایند، تا همان چهره مردمی و خدوم بودن هنگام تبلیغات انتخاباتی بجای بماند .از خداوند متعال، توفیق ایشان را خواهانیم. فالله خیر حافظا و هوارحم الراحمین
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ نظام تعلیم و تربیت کنونی منطبق با روش قرآن نیست.
🎙 حجتالاسلام عبدالکریم بهجتپور
🔴 الان نظامهای تعلیم و تربیت کاملا مکانیکی و جدا از هم مباحث را از اصل وجود خدا شروع و سپس به توحید ذات و صفات و افعال و عبادت میپردازد و بعد وارد حوزه اخلاق میشود و در حوزه فقه و احکام و رفتارهای اجتماعی یکسری گزارههایی دارد. امروزه براساس یک نظام مدرسهای سعی شده است یکسری اطلاعات به جامعه علمی منتقل شود.
🔴 اثر این نگاه آموزشی و مدرسهای و تفکیکی این است که بین چیزی که ما از توحید و دین میدانیم با آنچه رفتار توحیدی است فاصله وجود دارد لذا الان اطلاعات و دانش توحیدی مردم خوب است ولی در رفتار آنطور که باید باشیم نیستیم.
🔴 پذیرش وابستگی به خداوند در سیر نزول اصلیترین مسئله توحید و کنار زدن استغنا از خداوند است و اینکه انسان و عالم وابسته به خداست. این وابستگی به اشکال مختلف بیان میشود. لذا همه تلاش انبیاء برای تثبیت ربوبیت است کما اینکه فرعون هم خود را رب اعلی میداند؛ دعوای ابراهیم و نمرود هم در همین بحث است. اصلا مترفین دعوایشان این است که چه کسی باید صاحب مردم باشد؟ انبیاء آمدند تا نظام موجود دوره خود را براندازند و ربوبیت را در جامعه تثبیت کنند.
🔴 قرآن در گام بعدی بر مسئولیت انسان در جهان تاکید میکند. از سوره تین تا قمر مسئله قیامت را تفصیل میدهد تا حس مسئولیت را در انسان افزایش دهد. در سوره قیامت تصریح میکند: آیا انسان فکر میکند تنها رها شده است: ایحسب الانسان ان یترک سدی.
🔴 ما باید در مطالعات روشی، روش را دقیقا منتسب به خداوند بکنیم لذا در توحید هم باید این مسیر قاعدتا به نحو شایسته مورد توجه قرار بگیرد. بنده چند وقتی است ذهنم درگیر مسئله تربیت است و این که خدا تربیت را از کجا شروع کرده و به کجا ختم کرده است ....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/quran-va-tarbiyat
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ تغییرات در ساختار نظام نباید بر اساس اشتباهات گذشته باشد
🎙 علیمحمد حاضری
🔴 اگر بخواهیم در مورد قرارداد اجتماعی و توافقات مشترک صحبت کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که توافقهای اجتماعی تنها زمانی موثر هستند که بر اساس درک مشترک و صادقانه بین طرفین شکل بگیرند. معتقدم که در تاریخ سیاسی کشور ما، بسیاری از کسانی که در عرصه سیاست فعال بودهاند، به رغم تلاشهای فراوان نتواستهاند یک درک مشترک از شرایط به دست بیاورند. در چنین شرایطی، تغییرات در ساختار نظام به طور طبیعی ضروری به نظر میرسد، اما این تغییرات نباید بر اساس اشتباهات گذشته باشد.
🔴 اگر بخواهیم ساختار فعلی را اصلاح کنیم، لازم است که از اشتباهات گذشته درس بگیریم و با پذیرش نقاط ضعف و کاستیها، مسیر جدیدی را آغاز کنیم. در این مسیر، مردم باید توانایی پذیرش اشتباهات خود را داشته باشند و از اشتباهات پیشین برای رسیدن به تفاهم و اتفاق نظر استفاده کنند. این روند نیازمند صبر و تلاش فراوان است، اما در نهایت باعث بهبود ساختار اجتماعی و سیاسی کشور خواهد شد.» .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/eshtebahat-gozashte
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ جامعه ایران امروز دیگر نمیتواند به شرایط گذشته فکر کند
🎙 حسن امیدوار
🔴 پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که خشونت و صلح نه ویژگیهای ذاتی، بلکه برساختهای اجتماعی و اقتصادی هستند. این تغییر نگرش منجر به تعریف جدیدی از صلح به نام ‘صلح مثبت’ شد؛ صلحی که نهتنها بر عدم خشونتهای مستقیم، بلکه بر مسائلی چون خشونتهای غیرمستقیم، توافق اجتماعی و عدالت اجتماعی نیز تأکید دارد.
🔴 وفاق اجتماعی که در ابتدا به همبستگی حقوقی مربوط میشود، به مجموعهای از حقوق اشاره دارد که هدف آن تقویت پیوند میان افراد جامعه است. مفاهیمی چون حق توسعه، حق صلح و حق محیط زیست بهعنوان مفاهیم کلیدی مطرح شدند که در جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردارند.
🔴 علیرغم تمام مشکلات و چالشها، وضعیت شکننده کشور و بحرانهای دائمی که آن را احاطه کرده، باعث شده اقتصاد کشور آسیبپذیر و وضعیت اجتماعی بسیار آشفته گردد. انواع آسیبهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به شکلهای غیرقابلکنترلی در حال ظهور هستند و این روند هر روز شدیدتر میشود.
🔴 نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد تغییر جهت استراتژیک حاکمیت است. در وضعیت کنونی، ما واقعاً در موقعیت خطرناکی ایستادهایم و ادامه این وضعیت میتواند به طور جدی به موجودیت کشور آسیب بزند. اگر تغییرات بنیادین در رویکرد حاکمیت رخ ندهد، ممکن است پیامدهای جبرانناپذیری در پی داشته باشد .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/iran-va-gozashte
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034