eitaa logo
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
255 دنبال‌کننده
151 عکس
29 ویدیو
0 فایل
🔹مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری، تولید محتوا و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان می‌پردازد. . . . . . ارتباط با ادمین: @admin_andishevarzizanan
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم» پنجشنبه ١٧ اسفندماه 📍مکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۷) 🔸خواهران عزیز و دختران من! اعتقادم این است که اگر در بخشی از جامعه‌ی اسلامی،
📌زن در کلام رهبری (۸) 🔸قرآن کریم، وقتی می‌خواهد نمونه‌ای برای انسان‌های با ایمان ذکر کند، آن را از میان مردان ذکر نمی‌کند؛ از میان زنان ذکر می‌کند: «و ضرب الله مثلاً للذین امنوا امراة فرعون». 🔸خدای متعال در این‌جا، دو زن را به عنوان دو نمونه از *انسان‌های* برجسته و مؤمن _نه از زنان برجسته_ ذکر می‌کند. یعنی در صحنه‌ی انسانیت و تکامل معنوی، خدای متعال وقتی می‌خواهد نمونه‌ی ممتازی بیان کند، سخن از پیامبران و مردان بزرگ و شخصیت‌های علمی و دینی نمی‌کند؛ بلکه سخن از دو زن به میان می‌آورد که یکی از آن دو زن، زن فرعون است: «أذ قالت رب ابن لی عندک بیتاً فیالجنة» ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۸) 🔸قرآن کریم، وقتی می‌خواهد نمونه‌ای برای انسان‌های با ایمان ذکر کند، آن را از
🔸زنی در مقام مبارزه با قدرت طاغوتی شوهرش، زنی با استقلال کامل که زیر بار شوهر متجاوز و قدرتمند و فرعون صفت و فرعون نام خود نمی‌رود. عظمت این زن، این جاست که شوهر نمی‌تواند راه گمراهی را بر او تحمیل کند؛ اگرچه آن شوهر، شخصی در حدّ فرعون با آن قدرت و با آن شخصیت باشد. 🔸میلیونها مرد، زیر دست فرعون و محکوم اراده‌ی اویند؛ اما همسر خود این مرد، در خانه محکوم اراده‌ی او نیست؛ آزاد است، به خدا ایمان می‌آورد، راه فرعون را ترک می‌گوید و راه خدا و راه حق را انتخاب می‌کند. لذا به عنوان یک موجود و یک انسان برجسته، نه فقط از میان زنان، بلکه از میان همه‌ی بنی نوع بشر انتخاب می‌شود. 🔸زنِ دیگر، مریم مادر عیسی و دخترِ عمران است: «مریم ابنة عمران». مریم، زنی جوان است که در مقابل تهمت و نگاه سوء ظن آلوده‌ی همه‌ی مردم شهر و منطقه‌ی خود، مثل کوه می‌ایستد و کلمةالله و روح را که خدای متعال با قدرت کامله‌ی خود در دامان پاک او گذاشته است، بر روی دست می‌گیرد و مثل نورافکنی فرزند خود را بر دنیای تاریک آن زمان می‌افکند. 🔸این دو زن، دنیا را نور باران می‌کنند. این، نشان دهنده‌ی آن است که در میدان عظیم و محشر وسیعی که همه‌ی انسانها، از اوّلین و آخرین جمع شده‌اند؛ وقتی خدای متعال می‌خواهد دو انسان را از مجموع همه‌ی انسان‌ها انتخاب کند و به عنوان مثل و نمونه، آنها را معرفی کند، دو زن را انتخاب می‌کند؛ نه دو مرد را و نه یک مرد و یک زن را. در این کار، رازهایی است. 📆بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌بنت الهدی ⁉️آیا نوع زیست مجردی می‌تواند انگاره‌ای از الگوی سوم باشد؟ 🔹پاسخ این سوال را اگر بخواهیم در بستر زمانی و مکانی خود جستجو کنیم بدیهی است که در همه مقاطع مبتنی بر بافت سنتی جامعه، همواره یک پاسخ ثابت و مشخص دریافت خواهیم کرد و آن اینکه باید دید افراد با این نوع انتخاب تحمیلی و یا خودخواسته در مواجهه با نیازها و نقش‌های فطری خود چه می‌کنند. گویا انتخاب بنت‌الهدی به‌عنوان یک الگو، خالی از حکمت نیست که این عرصه نیز طرح و تلاقی متفاوت ازآنچه در جامعه وجود دارد را برای برخی به نمایش گذارد. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بنت الهدی ⁉️آیا نوع زیست مجردی می‌تواند انگاره‌ای از الگوی سوم باشد؟ 🔹پاسخ این سوال را اگر بخوا
🔹به بیانی دیگر قرار طبیعی اجتماع همواره حرکت بر سبیلی مشخص و متداول نخواهد بود؛ لذا بدیهی است در مانیفست خلقت برای انواعی از تکثر نیز الگویی تعبیه شود. "در «الگویِ زن مسلمان» که بر اساس معرفت‌شناسی الهی شکل‌گرفته، زن «نقاط قوّت زنانه»‌ی خود را با «ایمان و عفت» همراه می‌کند و با چنین ترکیبی قادر به نقش‌آفرینی‌ِ منحصربه‌فردی می‌شود و این‌گونه «ارزش و تشخص زن» معنا می‌یابد؛ 🔹زن با نقاط قوّت زنانه‌ی خود -که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است- همراه باایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکا به خداوند، و همراه باعفت و پاک‌دامنی -که فضای پیرامون او را نورانیت می‌بخشد- می‌تواند در جامعه یک نقش استثنائیِ این‌گونه ایفا کند، هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست. 🔹مثل کوه استواری از ایمان، درعین‌حال مثل چشمه‌ی جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمه‌ی صبر و حوصله و عاطفه‌ی خود سیراب می‌کند. انسان‌ها در چنین آغوش پُربرکتی می‌توانند تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمی‌کرد. این، معنای ارزش زن و تشخص زن است؛ چیزی که مغز متحجرِ مادی غربی‌ها نمی‌تواند آن را بفهمد". (بیانات‌ در دیدار اقشار مختلف مردم ١٣٨٤‌/٣/٢٥‌) 🔹شاید به‌یقین بتوان گفت برای اهل باور در پس دو فاکتور ایمان و عفت است که حیات آنان رقم می‌خورد. در این میان مبتنی بر منظومه گفتمانی مقام معظم رهبری در چارچوب الگوی سوم مشخصاً با توجه به این نوع حیات، شهیده بنت‌الهدی صدر را معرفی می‌کنند و در مراتب بالاتر وجود مبارک حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) که در این قالب می‌گنجند. 🔹ترجیح آن‌که در چارچوب تبیین زیست مجردی در مانیفست الگوی سوم، از وجود مبارک حضرتش عبور کنیم چه آن‌که قابل‌پذیرش نیست که آن بزرگوار باوجود تحت‌الشعاع قرار گرفتن میان دو معصوم با بسیاری از مصائب این جهانی ما فاصله داشته باشد؛ اگرچه بدیهی است این نکته سبب کاستن از مناقب آن بزرگوار نخواهد شد. 🔹اما آمنه صدر یا همان بنت‌الهدی، آن دختری که هدایت شد و هدایت کرد، با توجه به نوع و عصری که می‌زیسته است، شاید پذیرش او به‌عنوان الگو قابل‌قبول‌تر باشد اگرچه نباید فراموش کرد که بنت‌الهدی خواهریِ مردی بزرگ هم چون خمینی دوم (شهید محمدباقر صدر) را به دوش می‌کشد. 🔹گویا باید پذیرفت زیستی متفاوت را که اگرچه برون‌داد آن خانواده مستقل نیست اما جایگزین آن جامعه است، درست همانند آنچه که بنت‌الهدی عمل کرد. او باوجود این نوع از زندگی، کمال‌یافتگی خود را بروز داد و فراتر از بنیان خانواده، جامعه را بستری برای عرضه رشد و تعالی که خود یافته بود، قرار داد. 🔹بانوی مجرد مطلوب نظر الگوی سوم، مبتنی بر انسانیت خود فارغ از سرپوش قراردادن زنانگی اگرچه خارج از عرف و طبیعت، به رشد و تعالی جامعه کمک می‌کند. به بیانی دیگر هنگامی‌که زن قله‌هایی فراتر از زنانگی خود را فتح کرده باشد و به مرحله چهارم اَسفار رسیده باشد چه تفاوتی می‌کند این زن مجرد است یا متأهل، مادری را تجربه کرده یا همسری را؛ او تنها تلاش می‌کند تا داشته‌ها و فتوحات خود را فارغ از تجربه نقش‌ها به جامعه ارائه دهد. 🔹درنهایت اما تَغیُر فروخورده ناشی از عدم تحقق نقش‌های فطری مهم‌ترین بُعدی است که در لحظه‌لحظه این نوع از زیست سایه افکنده است. و کسی چه می‌داند که سخت‌ترین قسمت زندگی برای آنان همین است که با افزایش تاب‌آوری خود و نیز بروز عطوفت مادرانه که در موقعیت‌های ازدست‌رفته محلی از اعراب ندارد، به غیر عرضه می‌شود. ✍️الف. دال 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۱) 🔹معنا سازی فردی برای حجاب
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۲) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه 🔹ما امروزه در میانه‌ی جنگ نرم و معنا سازی هستیم که حجاب یکی از مثال‌های آن است. این جنگ معنا سازی دوگانه‌هایی می‌سازد. دوگانه‌هایی که بازگویی رسانه‌ای پیدا می‌کند، حتی توسط رسانه‌های داخلی خودمان ‌هم انجام می‌شود. 1️⃣حجاب در میانه‌ی امر سنتی یا امر مدرن؛ 2️⃣حجاب در میانه‌ی امر فردی یا اجتماعی؛ 3️⃣حجاب اراده‌ی مردم یا اجبار حاکمیت؛ 4️⃣حجاب، نفع مردان یا نفع زنان؛ 5️⃣حجاب، خواسته‌ی اقلیت یا اکثریت؛ 6️⃣حجاب، مسئله‌ی اخلاقی یا سیاسی. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۲) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنس
🔹دشمن چه صورت‌بندی از جنگ معنا سازی حجاب دارد _خصوصاً از دو سه سال پیش، حتی ایام کرونا، که فعالیت فضای مجازی خانم علینژاد شکل گرفت و ضد ایران فعالیت می‌کند و مستقیم از پنتاگون و وزارت خارجه امریکا حقوق می‌گیرد و مشخص است که دشمن مردم است_ کاملاً این صورت‌بندی را پیش می‌برد که "حجاب یک امر فردی است، می‌تواند خوب باشد اما حاکمیت مردسالار با اجبار بر سر زنان موجب سلب آزادی و مانع رشد زنان شده است، تا زنان کرسی‌های مردان را در حاکمیت نگیرند"! 🔹این چقدر می‌تواند باورپذیر باشد؟ فراتحلیل ما از نظرسنجی نشان می‌دهد که نزدیک به 40 درصد افکار عمومی این صورت‌بندی را باور می‌کنند و این نکته‌ی بسیار جدی است. یعنی نزدیک به 40 درصد باور می‌کنند که بله! امکان دارد که حجاب یک امر فردی باشد و "نه به مداخله" پررنگ می‌شود. 🔹"نه به مداخله"، نه به مداخله‌ی تربیتی، آموزشی و رسانه‌ای نیست، مسئله‌ی مداخله، مداخله‌ی قانونی است، متأسفانه برخی از دوستان با عدم هوشیاری، به‌اشتباه، مداخله را به هرگونه مداخله‌ای تفسیر می‌کنند. نه دشمن، نه سکولارها، نه جریان‌های غرب‌گرای داخلی، هیچ‌کدام با کار فرهنگی، تربیتی، آموزشی، رسانه‌ای و هنری مخالفتی ندارند. 🔹می‌توان هر مقدار کار رسانه‌ای، آموزشی و فرهنگی که لازم است انجام داد، این مسئله‌ی جنگ معنا سازی در امروز ما نیست؛ حتی باید گفت این جنگ معنا سازی، مسئله‌ی رسانه‌ای هم ندارد، یعنی اگر تصور کنیم در صورت انجام یک کار رسانه‌ای تمیز با یک یا هزار رسانه، جنگ معنا سازی را برده‌ایم، تصوری اشتباه است، جنگ معنا سازی فقط یک کار رسانه‌ای نیست. 🔹اما مسئله‌ی اصلی این است که چقدر مردم معنای اجتماعی از حجاب، یعنی معنای اخلاق اجتماعی نه اخلاق فردی را قبول می‌کنند؛ بعد آری به مداخله می‌گویند به خاطر این‌که اقلیت، کشف حجاب اجباری را بر اکثریت تحمیل نکنند. اتفاقاً ما الان در دوره‌ای قرار داریم که کشف حجاب اقلیت بر جامعه‌ی اکثریت تحمیل می‌شود. 🎙آقای دکتر سیدعبدالرسول علم‌الهدی (استاد دانشگاه) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
بِسْمِ الله قَاصِم الجَبَّارِين
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
بِسْمِ الله قَاصِم الجَبَّارِين
راه قدس از کربلا می‌گذرد... وقتی پهپادها به حضرت اباعبدالله الحسین سلام می‌دهند...
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنش‌گری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (بخش سوم) 🔹در ادامه بررسی عملکرد زنان در دوره سوم، اگرچه
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (شماره چهارم) 🔹اما مجلس چهارم شورای اسلامی معطوف به حضور زنانی در قامت نمایندگی برای چند شهرستان بود و این یعنی پس از سه دوره حَمیت زنان در کسوت نمایندگی تهران، راه برای حضور زنان در شهرهای دیگر هموار شده بود. تبریز، کرمانشاه و خراسان رضوی پس از تهران از پیشگامان حضور زنان در این جایگاه بودند. 🔹تقریباً تا این دوره از مجلس، اَتمسفر زیسته‌ی وکلای زن مجلس، مُلهم از درد مبارزه در زمان طاغوت بوده است و این یعنی تا این دوره زنان قانون‌گذار از مبارزین بالفعل رژیم گذشته بوده‌اند و ساختارهای اولیه از ابتدایی‌ترین مسائل اعم از سنگ بنای حضور زنان در مجلس تا شروع رسیدگی به مسائل زنان و... به دست آنان پایه‌گذاری شده بود. 🔹اما از مهم‌ترین مصوبات این دوره پیرو اصل ۲۱ قانون اساسی ج.ا، دولت موظف به تضمین حقوق زنان در تمامی جهات با رعایت موازین اسلامی است. قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست در 10 ماده به توضیح شرایط و ارائه خدمات و... در این چارچوب می‌پردازد: ‌ ادامه👇👇