📌 رهبر انقلاب: بانوان جامعهمان سعی کنند هم در امر خانهداری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی و هم در حکمت و دانش از فاطمه زهرا (سلاماللّهعلیها) الگوبرداری کنند.
🔸واقعاً عظمت فاطمهی زهرا (سلاماللّهعلیها) را با هیچ انسانی، جز همان اهلبیت پیغمبر و خود رسول اللّه و اولادش نمیشود مقایسه کرد.
🔸به نظر من زن مسلمان الگویی بهتر از فاطمهی زهرا (سلاماللّهعلیها) نمیتواند پیدا کند.
🔸بانوان عزیز جامعهی اسلامی ما سعی کنند دنبال فاطمهی زهرا حرکت کنند هم در امر خانهداری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی هم در حکمت و دانش.
📆بیانات در دیدار جمعی از زنان و دختران ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
#بیانات
#جایگاه_زن
#الگوی_زنان
#دیدار_بانوان۱۴۰۲
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔹در طول سالهای تحصیل و حضور پرتعداد دختران دانشجو، فرهنگسازی و ارزش سازی ویژهای در جهت نقش خانهداری و اهمیت منحصربهفرد آن صورت نگرفته و نقش مادری و همسری بهعنوان اهداف و نتایج مورد انتظار آموزشی برجسته نشده است.
🔹بنابراین نمیتوان از خروجی چنین نظام آموزشی انتظار داشت با ورود به زندگی مشترک همه آن آموختهها را کنار گذاشته و نقش خانهداری را بهراحتی بپذیرد درحالیکه هیچ جایگاه مهم و برجستهای برای این نقش در ذهن او و جامعهای که قرار است در آن نقشآفرین باشد ساخته نشده است.
🔹درنهایت چنانچه تأکید بر ارتقاء جایگاه خانهداری زنان و اهمیت نقش زن در خانه وجود دارد، بایستی سیاستگذاران و کارگزاران فرهنگی و آموزشی کشور در جهت پیادهسازی منویات رهبر معظم انقلاب این موضوع را جزء اولویتهای کاری خود قرار داده و در سیاستهای آموزشی خود آن را لحاظ نمایند.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۳)
🔻برونسـپاری برخـی امور در هـر نقش:
🔹میتوان با تفویض برخی امـور در هر یک از نقشهای سـه گانه، به نقشهای دیگر پرداخت؛ معیار در تشـخیص امور تفویضی از غیرتفویضی، ضروری بودن و نیـز نقـش جنسـیت در آنهاسـت.
🔹به طور مثال در نقـش خانوادگی، وظایف همسـری، بـودن مـادری، و آرامشبخشـی ضروریانـد و فقط مختـص بانوی خانهاند و نمیتـوان آنها را تفویض کـرد.
🔹امّـا آشـپزی، نظافـت منـزل، و یا خریـد را میتوان به دیگران سـپرد و نقش جنسـیت نیز در آنهـا تأثیـری نـدارد.
🔹بـرای مثـال همسـر بانو امیـن اصفهانی، خدمتـکاری را بـرای کارهای خانـه اسـتخدام کـرده بـود تـا ایشـان بتواند با فراغ بـال ضمن ایفـای نقش همسـری و مادری، بـه حـد بیشـینه تعالی فـردی (فعالیـت علمی) و مشـارکت اجتماعـی (فعالیتهـای فرهنگی) یعنـی اجتهاد و ایجاد مدرسـه علمیه و دبیرسـتانهای متعـدد بپردازند. ص۲۶
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#بایدهاونبایدهای_الگوی_سوم
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌سلسله نشستهای راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش چهارم/۲)
🚻 به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔹بخش زیادی از روایات پوشش در کتاب شریف کافی در ذیل باب "الزی و التجمّل" یعنی زندگی و زیبایی آمده است؛ با بررسی روایات در باب پوشش، به استقرایی هفت موردی رسیدیم که به آنها میپردازیم:
1️⃣پوشش یک کارکرد خاص تنظیم رابطه بین عبد و خدای متعال دارد که نشاندهندهی شکرگزاری عبد و استفادهی درست از نعمتهای الهی است.
2️⃣کارکرد دوم پوشش در تنظیم رابطهی مؤمنین با همدیگر است؛ به این معنا که وقتی یک مؤمن، مؤمن دیگری را میبیند خوب است که لباس خوب و لباس تازه و لباس زیبا بپوشد.
3️⃣یکی دیگر از کارکردهای پوشش تنظیم رابطهی مؤمن با جامعه منافقین است، به این صورت که مؤمن نباید به شکلی لباس بپوشد که باعث شماتت منافق شود. منافق کسی است که با ظاهر مؤمنانه در جامعهی مؤمنین تردد دارد ولی عمدتاً در بزنگاهها و جاهایی که در گلوگاه قرار میگیرد، جا میزند و در مواقعی که زمینهای برای فشار در جامعهی مؤمنین شکل میگیرد، طعنه میزند و باعث تضعیف جامعهی مؤمنین میشود.
ادامه👇👇
4️⃣نسبت پوشش در رابطه با جامعه کفار هم که مشخص و معروف است؛ در حقیقت جزء فتوای همه فقهای ماست که تشبه به کفار حرمت دارد. تأکید میکنم اساساً لباس پدیدهی سیاسی است و اینکه فکر کنیم صرفاً یک وجه فرهنگی دارد، از اساس غلط است. در حکم اولیهی لباس، لباس حتماً وجه سیاسی دارد. آن قسمتی که وجه سیاسی درونی دارد به تنظیم نسبت مؤمنین با هم میپردازد و برای وجه سیاسی بیرونی هم، روی تنظیم نسبت پوشش مؤمنین با کفار و منافقین تأکید میکند.
5️⃣از کارکردهای دیگر پوشش در جامعهی مؤمنین، مسئلهی تنظیم مرجعیت اجتماعی است. در بحث مرجعیت اجتماعی، اسلام نه مرجعیت اجتماعی کسی را که با ظاهر و پوشش مشهور میشود میپذیرد، نه مرجعیت عابد و نه حتی مرجعیت اجتماعی زاهد را. آنکسی که در نظام معارف دینی، مرجعیت اجتماعی دارد، عالم ربانی است. یعنی از یکسو حرمت لباس شهرت وجود دارد و از سوی دیگر، حرمت صلاه شهرت هست. یعنی کسی حق ندارد جوری نماز بخواند که با نمازش معروف شود، همانطوری که کسی حق ندارد جوری لباس بپوشد که با لباسش مشهور شود. بههرحال یکی از کارکردهای لباس، هنجار پذیری اجتماعی است. یعنی لباس باید جوری باشد که عضویت فرد در یک جامعهی دینی را نمایان کند، نه شاذبودن، نه خاصبودن و نه ویژهبودن آن را. البته این موضوع منافاتی با بحث لباسهای اصناف و اقوام ندارد.
6️⃣کارکرد ششم پوشش، مربوط میشود به کارکرد لباس و پوشش در خصوص بحث حفاظت از هویت جنسیتی. یک فتوای مشهور بین فقها وجود دارد مبنی بر حرمت پوشیدن لباس جنس مخالف؛ یعنی جامعهی دینی، جامعهای است که یکی از ابزارهایی که برای کنترل هویت جنسیتی وجود دارد، این است که زنان لباس زنانه بپوشند و مردان لباس مردانه؛ تا از هویت جنسیتی آنها حفاظت شود. این امر فقط اجتماعی نیست، وجه روانشناسانه هم دارد؛ یعنی اینگونه نیست که این حکم در خلوت شخص، برداشته شود و فقط امر اجتماعی باشد.
7️⃣هفتمین کارکرد که الان بیشتر در ذهن ما پررنگ شده است، مسئلهی امر جنسی است. به این معنا که اسلام میخواهد بهوسیلهی ابزاری بهنام پوشش، غریزهای بهنام غریزهی جنسی را ضربدر تقویت کانونی بهنام کانون خانواده کند. کانون خانوادهای که در اسلام مهمترین سلول اجتماعی و تربیتی است. احکام مَحرمونامحرم یکی از مهمترین راهبردها و ابزارهای دینی برای ضربشدن در غریزهی جنسی در تقویت کانال خانوادههاست.
🎙️حجتالاسلام و المسلمین علی محمدی (مدیر موسسه معنا)
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#حجاب
#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران
#طرح_کلی_حجاب_فراسوی_بهترین_قوانین
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
به چه کسی رأی بدهیم؟
🔸 شاخصهای نماینده اصلح بر اساس بیانات رهبر انقلاب
#انتخابات
#حماسه_حضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹رهبر انقلاب: بانوان میتوانند در انتخابات نقشآفرین باشند.
🔹زنها در برخی از مسائل شناخت اشخاص و راهبردها و جریانها، دقیقتر و ظریفتر از مردها نگاه میکنند.
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#حضور_پرشور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
✏️ با شرکت در انتخابات دوستان ایران را خوشحال و بدخواهان را ناامید کنید
🔹️رهبر انقلاب، صبح امروز: ملت عزیزمان بدانند امروز چشم بسیاری از مردم دنیا، چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاههای معتبر ملی و سیاسی، به ایران است... میخواهند ببینند که شما چه میکنید در این انتخابات و نتیجهی انتخابات شما چه میشود. هم دوستان ما و افرادی که علاقهمند به ملت ایرانند، هم بدخواهان، آنها هم همینجور.
🔹️از همه طرف چشمها مترصد مسائل کشور ماست و مترصد ملت عزیز ما، به این توجه کنید دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید کنید. ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
🖼 #انتخاب_قوی، #مجلس_قوی، #ایران_قوی
💻 Farsi.Khamenei.ir
✏️ پُست | رهبر انقلاب، صبح امروز: آخرین حرف من خطاب به مرددین شرکت در انتخابات این است که «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست».
#انتخابات۱۴۰۲
📲سایر پستها را از[اینجا ببینید
«هفتۀ الگوی سوم»
| بر فراز فتوحات زن مسلمانیم |
🔷هفتۀ الگوی سوم، رویدادی است برای ایجاد توجه عمیق و پایدار دربارهٔ مفهوم «الگوی سوم زن» و ابعاد گوناگون آن.
🔸این رویداد در نخستین سال برگزاری، عرصهای اندیشهای گسترده است تا با ایجاد تضارب آرای همافزایانه بتوان دربارهٔ ماهیت، ابعاد، روش و میزان پرداختن به الگوی سوم زن به گفتوگو و تبادل نظر پرداخت.
پنلهای رویداد:
🔺پنل قرائت الگوی سوم
🔺پنل امتداد الگوی سوم
🔺پنل الگوی سوم و جهان اسلام
🔺پنل روایت زن انقلاب اسلامی
🔶۱۵ تا ۱۸اسفند۱۴۰۲
تهران
📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ما باحجابها مینشینیم و در مورد حجاب صحبت میکنیم!
🔹و هر چه میگوییم از منظر خودمان است...
🎙خانم #طیبه_میرزااسکندری فعال رسانهای حوزهی زنان و خانواده
🔺دیدگاه شما در این باره چیست؟
#نشست_تخصصی_حل_مسئله_حجاب
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#مرکز_اندیشه_ورزی_زنان_ایران
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#رویای_جمعی_امید_اجتماعی
📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف)
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔸🔷🔸
🔷میز قرائت در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهمآیی اندیشهورزان این حوزه و تضارب آرای آنان پیرامون چیستی الگوی سوم. فضایی اندیشهای برای گفتوگوی نظری و اندیشمندانه صرفا پیرامون خود مفهوم الگوی سوم و درآمدی نظری و جمعی برای این مفهوم.
در هر نشست افزون بر ارائه مدعوین، ساعتی هم به نقد و نظر همافزایانه و پرسشهای کارشناسی ناقدان هر نشست اختصاص دارد.
🔸در این میز، محورهای زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
۱. ماهیت و کارکرد الگوی سوم.
۲. شاخصههای الگوی سوم.
۳. روش صورتبندی الگوی سوم.
۴. ممیزی الگوی سوم از الگوهای غیر و رقیب.
۵. نکاتی تکمیلی در ابواب یا مبانی یا راهبردهای تحقق الگوی سوم.
📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔷🔸🔷
🔶 میز امتداد در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهمآیی اندیشهورزان و همافزایی آنان برای امتداد دادن به الگوی سوم و پرداخت به دستاوردهای فکری و نظری آن.
🔷در نخستین سال برگزاری هفتۀ الگوی سوم به این موضوعات میپردازیم: نسبت جنسیت و انسانیت، حیات عاطفی زن، زوجیت و الگوی سوم، ولایتپذیری اجتماعی زن، خانواده در الگوی سوم، جمعیت و الگوی سوم، آیندۀ الگوی سوم، امتداد الگوی سوم در حکمرانی و نسبت الگوی سوم با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
🔸در ميز امتداد میکوشیم رویشهای نظری حاصل از الگوی سوم را در گفتوگویی همافزایانه و منظم به شکوفایی و تعالی نزدیک کنیم.
🔷🔸🔷🔸
🔶میز جهان اسلام در رویداد هفته الگوی سوم، خیزی است برای قدم گذاشتن فراتر از مرزهای ایران، پیرامون شخصیت زن مسلمان. هم برای یافتن مصادیق الگوی سوم زن در جهان اسلام و هم صدور روایت زن مسلمان ایرانی به جهان اسلام. در این پنل آمیزهای از اندیشه و تجربهزیسته را خواهیم داشت.
📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔶برنامهٔ اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم»
🔷 اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم زن» با شش نشست مختلف از پنلهای قرائت و امتداد و جهان اسلام.
▫️موضوعات و جزئیات هر نشست در پوستر اساتید درج شده است.
🔸در هر نشست افزون بر ارائهٔ مدعوین، ساعتی به پرسشوپاسخ و نقد و نظر اختصاص دارد.
♾زمان برگزاری:
📆سهشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
⏰ساعت ۸ الی ۱۷
📍مکان: تهران، خانه اندیشهورزان
📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم»
چهارشنبه١٦ اسفندماه
📍مکان: تهران، خانه اندیشهورزان
📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم»
چهارشنبه١٦ اسفندماه
📍مکان: تهران، خانه اندیشهورزان
📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم» پنجشنبه ١٧ اسفندماه
📍مکان: تهران، خانه اندیشهورزان
📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌زن در کلام رهبری (۸)
🔸قرآن کریم، وقتی میخواهد نمونهای برای انسانهای با ایمان ذکر کند، آن را از میان مردان ذکر نمیکند؛ از میان زنان ذکر میکند: «و ضرب الله مثلاً للذین امنوا امراة فرعون».
🔸خدای متعال در اینجا، دو زن را به عنوان دو نمونه از *انسانهای* برجسته و مؤمن _نه از زنان برجسته_ ذکر میکند. یعنی در صحنهی انسانیت و تکامل معنوی، خدای متعال وقتی میخواهد نمونهی ممتازی بیان کند، سخن از پیامبران و مردان بزرگ و شخصیتهای علمی و دینی نمیکند؛ بلکه سخن از دو زن به میان میآورد که یکی از آن دو زن، زن فرعون است: «أذ قالت رب ابن لی عندک بیتاً فیالجنة»
ادامه👇👇
🔸زنی در مقام مبارزه با قدرت طاغوتی شوهرش، زنی با استقلال کامل که زیر بار شوهر متجاوز و قدرتمند و فرعون صفت و فرعون نام خود نمیرود. عظمت این زن، این جاست که شوهر نمیتواند راه گمراهی را بر او تحمیل کند؛ اگرچه آن شوهر، شخصی در حدّ فرعون با آن قدرت و با آن شخصیت باشد.
🔸میلیونها مرد، زیر دست فرعون و محکوم ارادهی اویند؛ اما همسر خود این مرد، در خانه محکوم ارادهی او نیست؛ آزاد است، به خدا ایمان میآورد، راه فرعون را ترک میگوید و راه خدا و راه حق را انتخاب میکند. لذا به عنوان یک موجود و یک انسان برجسته، نه فقط از میان زنان، بلکه از میان همهی بنی نوع بشر انتخاب میشود.
🔸زنِ دیگر، مریم مادر عیسی و دخترِ عمران است: «مریم ابنة عمران». مریم، زنی جوان است که در مقابل تهمت و نگاه سوء ظن آلودهی همهی مردم شهر و منطقهی خود، مثل کوه میایستد و کلمةالله و روح را که خدای متعال با قدرت کاملهی خود در دامان پاک او گذاشته است، بر روی دست میگیرد و مثل نورافکنی فرزند خود را بر دنیای تاریک آن زمان میافکند.
🔸این دو زن، دنیا را نور باران میکنند. این، نشان دهندهی آن است که در میدان عظیم و محشر وسیعی که همهی انسانها، از اوّلین و آخرین جمع شدهاند؛ وقتی خدای متعال میخواهد دو انسان را از مجموع همهی انسانها انتخاب کند و به عنوان مثل و نمونه، آنها را معرفی کند، دو زن را انتخاب میکند؛ نه دو مرد را و نه یک مرد و یک زن را. در این کار، رازهایی است.
📆بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
#زن_در_کلام_رهبری
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌بنت الهدی
⁉️آیا نوع زیست مجردی میتواند انگارهای از الگوی سوم باشد؟
🔹پاسخ این سوال را اگر بخواهیم در بستر زمانی و مکانی خود جستجو کنیم بدیهی است که در همه مقاطع مبتنی بر بافت سنتی جامعه، همواره یک پاسخ ثابت و مشخص دریافت خواهیم کرد و آن اینکه باید دید افراد با این نوع انتخاب تحمیلی و یا خودخواسته در مواجهه با نیازها و نقشهای فطری خود چه میکنند. گویا انتخاب بنتالهدی بهعنوان یک الگو، خالی از حکمت نیست که این عرصه نیز طرح و تلاقی متفاوت ازآنچه در جامعه وجود دارد را برای برخی به نمایش گذارد.
ادامه👇👇