eitaa logo
اندیشگان
489 دنبال‌کننده
205 عکس
142 ویدیو
44 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشگان
📑 #مقاله | وحدت اندراجی عقل و دین، و الهام بخشی های آن برای تربیت دینی؛ #خسرو_باقری و همکاران 🔻از د
| دکتر دکترای فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا است و هم‌اکنون با درجه استاد تمام در دانشکده روان‌شناسی، علوم تربیتی و الهیات دانشگاه تهران مشغول به تدریس است. ✓ از او در موضوع «علم دینی» کتاب های مختلفی به چاپ رسیده است از جمله: •هویت علم دینی (۱۳۸۲). انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی •مناظره هایی در باب علم دینی (۱۳۹۱) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی •یک رؤیا و دو بستر: تنش زدایی از دانشگاه و علوم انسانی (۱۴۰۰) موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ▫️اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
سومین دوره مقدماتی آشنایی با مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی @studiesofshia ▫️اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
📍 از دیدگاه آیت الله جوادی آملی ☑️ با توجه به اینکه در مقاله دکتر باقری و همکاران بخشی از نقدها درباره نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی است، ابتداءا نظریه ایشان را مطرح میکنیم و در ادامه نقد دکتر باقری و همکاران را بر این نظریه می آوریم: 🌀 با ما همراه باشید... . . . ▫️اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
📍#علم_دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی ☑️ با توجه به اینکه در مقاله دکتر باقری و همکاران بخشی از
📂 | از دیدگاه آیت الله جوادی آملی از منظر آیت الله جوادی آملی علم دینی مختص به علوم انسانی و اجتماعی نیست و این مفهوم درباره مطلق علوم و از جمله علوم طبیعی و علوم پایه به کار میرود. از دیدگاه ایشان جدایی و نزاع علم و دین یا به عبارتی عقل و دین، محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین است و بر این مبنا قرار دارد که عقل - در معنای وسیع آن، که علم نیز یکی از نمودهای آن است ـ در مقابل دیــن اسـت و معرفت بشری بیگانه و جدای از معرفت دینی است و آنچه را دین می گوید برون مرزی است، یعنی آن چیزهایی است که علم میگوید، لذا می توانند یکدیگر را طرد و نفی نمایند. از نظر ایشان، کلید حل این نزاع و تقابل موهوم و آشکار کردن نسبت واقعی «عقل و دین» و «علم و دین» در گرو تعیین جایگاه و منزلت عقل در درون هندسه معرفت دینی است. تأکید ایشان بـر ایـن کـه عقل همگام با نقـل ـ کتاب و سنت ـ تأمین کننده ی معرفت دینی است و چتر دین بر سر این دو منبع گسترده است، بـه ایــن نکته می انجامد که معرفت عقلانی و دانش علمی بیرون از قلمرو معرفت دینی نیست و هرگز عقل به عنوان یکی از منابع معرفت دینی در مقابل دین قرار نمی گیرد، بلکه عقل در برابر نقل است؛ نه در برابر دین. اگر عقل و در نتیجه علم در درون هندسه معرفت دینی جای گرفت آنگاه نمیتوان مسأله ای به نام تعارض و تنازع میان «علم و دین» و «عقل و دین» داشت؛ زیرا عقل و علم در زیر چتر دین قرار دارند و اگر بخواهیم تعبیر از موارد ناسازگاری و تقابل ره آورد عقلی و علمی بشر با آنچه مفاد آیات و روایات است داشته باشیم؛ باید از تقابل و نزاع «عقل و نقل» یا «علم و نقل» میان آوریم و حق نداریم این موارد را از مصادیق تقابل عقل و دین و یا علم و دین قرار دهیم. ثمره ی این مبنا آن است که علم یکسره دینی میشود و از اساس چیزی به نام علم غیر دینی وجود نخواهد داشت. اگر نقل معتبر کتاب و سنت پرده از چهره ی «قول و گفته خداوند» بر می گیرد علم نیز نقاب از چهره ی «خلقت و فعل خداوند» برمی افکند. پس هر دو حجت اند و پرده دار حریم معرفت دینی میباشند و هیچ کدام از دیگری پرده دری نمی کند. علم و معرفت علمی خارج از حوزه ی معرفت دینی نیست تا سخن از تعارض علم و دین و ترجیح یکی بر دیگری به میان آید. 📗 کتاب علم دینی؛ عبدالله جوادی آملی، حمید پارسانیا 📄 مقاله علم دینی از منظر آقای جوادی آملی؛ احمد واعظی ▫️اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
🎟 دوستان عزیز ما هیچ حامی غیر از شما نداریم، لطفا با ارسال مطالب به دوستان و علاقمندان ما رو در ترویج علم و دانش، و رونق کانال یاری کنید. 🙏 ممنون🌷🌷
📌 در ادامه بخشی از مقاله وحدت اندراجی عقل و دین، و الهام بخشی های آن برای تربیت دینی نوشته دکتر خسرو باقری و همکاران که به ارزیابی نظریه علم دینی آیت الله جوادی میپردازد را می آوریم: . . . ↘️↘️↘️
📂 | | ارزیابی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی توسط دکتر خسرو باقری و همکاران : ✓در مورد نقاط قوت دیدگاه آیت الله جوادی میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد: 1. تعارض واقعی عقل و دین نفی میشود، یعنی امکان ندارد که سخنان دین و عقل با یکدیگر تعارض داشته باشند. چون هر دو (عقل و دین) به نحوی به خدا بازمی‌گردند بنابراین تعارض واقعی وجود ندارد. برخی تعارض‌های ظاهری ممکن است به وجود آیند، اما قابل رفع‌اند (مانند مسئله آفرینش انسان توسط خدا و نظریه تکاملی داروین). 2. همراهی عقل و دین را مستمر می‌داند و نقش عقل را تنها زمینه‌سازی برای وصول آدمی به دین نمی‌داند. یعنی عقل، علاوه بر نقش مفتاحی (کلیدی برای گشودن در دین)، از نقش مصباحی (نور افکندن بر آنچه در خانه دین وجود دارد) نیز برخوردار است. ✓در مورد ضعفهای این دیدگاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1. دین به صورت عام تلقی و تعریف شده است، یعنی دین شامل متون دینی و نیز مطالعه پدیده‌های جهان میشود، درحالیکه همان‌گونه که پیش از این اشاره شد، همه دریافت‌های عقلی را نمیتوان دینی نامید. تعریف استاندارد از دین، محدود به متون مربوط به دین مورد نظر است، شامل شریعت و نیز بخشهای معرفتی، اخلاقی و نظایر آنها که در متون آن دین آمده‌اند. دخیل کردن یافته‌های عقلی و بیرون از متون دینی در تعریف دین، دلیل قانع کننده‌ای میخواهد که به عهده مدعی تعریف جدید است. 2. مغالطه‌ای در برابر دانستن دو مفهوم الهی و دینی صورت گرفته است. علم‌های عالمان را می‌توان بارقه‌هایی از علم الهی دانست، اما دینی نامیدن آنها وجهی ندارد. امور الهی وسیعتر از امور دینی‌اند، یعنی هر امر دینی، الهی است، اما لزوماً هر امر الهی، دینی نیست. به طور مثال، صفات خداوند اموری الهی‌اند، اما دینی نیستند. زیرا صفات خداوند در قلمروی حقایق و امور تکوینی قرار دارند. 3. وقتی گفته میشود درک جزئیات دین برای عقل ممکن نیست، مشخص نشده است که آیا منظور عقلِ بالقوه است یا عقلِ بالفعل. عقل بالقوه، کمالی نهفته دارد، ولی عقل بالفعل، محدودیت و نقایصی دارد که به مرور زمان، این نقایص برطرف می‌شوند و عقل بالقوه آشکار می‌شود. حال، سؤال این است: آیا در حال حاضر درک جزئیات دین برای عقل (بالفعل) ممکن نیست یا در اصل، چنین درکی برای عقل (بالقوه) مُحال و دست‌نیافتنی است؟ یا جزئیات احکام دینی دارای منطقی هستند یا به‌صورت دلبخواهی به این شکل درآمده‌اند؛ حالت دوم ممتنع است و با توجه به حالت اول، میتوان گفت که عقل بالقوه میتواند با لحاظ شرایطی به درک جزئیات دین دست یابد. ▫️اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅 | اگر امروز درباره وضعيت ما با اسرائيل آيه ‏اى از آسمان نازل شود، چه آیه ای خواهد بود؟ ✏️ عالم شیعی : «وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ.» اگر امروز درباره وضعيت ما با اسرائيل آيه ‏اى از آسمان نازل شود، دقیقا همین آیه خواهد بود. چيزى كه بيشتر از هرچيز ديگرى براى ايستادگى در برابر دشمن خيره ‏سر و درنده و بازداشتن او از ستم و تجاوز بدان نياز داريم، آن است كه اراده ‏مان را استوار و به خدا و خود اعتماد كنيم و به سخنان استعمارگران و فرصت ‏طلبان، كه قصد به بند كشيدن و شكست ما را دارند و تبليغات و شايعات گمراه‏كننده را به يكديگر مى‏بافند تا ما را از واقعيت موجود و نيرويى كه داريم غافل كنند، گوش فراندهيم. صرف نگرانى و اضطراب به نفع دشمن و كمك به هدف او خواهد بود، چه رسد كه ما از او بترسيم. ازاين ‏رو، خدا ما را از ترسيدن از دشمن خدا و انسانيت، هركه باشد، نهى كرده و به پايدارى عليه او دستور داده است و نيز به ما خبر داده، همان‏گونه كه ما از او آزار مى‏بينيم او نيز از ما آزار مى‏بيند؛ لكن دست ما از او بالاتر است؛ زيرا ما به خدا ايمان و اعتقاد داريم؛ امّا اسرائيل به استعمارگران و برادران شيطانی ‏اش كه او را به وجود آورده‏ اند، و كمك‏ هاى مالى و تسليحاتى در اختيارش مى ‏گذارند و به تجاوز تشويقش مى‏ كنند و در سازمان ملل متحد و شوراى امنيت مورد حمايتش قرار مى‏دهند، اعتماد دارد. بى ‏ترديد، اگر ما به خود تكيه كنيم و مخلصانه پايدارى نماييم و نيروهاى خود را در اين راه، آن‏گونه كه خدا به ما دستور داده است به كار گيريم، پيروزى از آن ما خواهد بود. خدا در آيه‏اى ديگر مى‏گويد: «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ؛ «محمد،۳۵» (سستى نورزيد تا دعوت به مصالحه نماييد. شما برتر هستيد و خدا با شماست...) مسلمانان از نظر اعتقادى، تاريخى، جمعيت و امكانات بالاتر از دشمن هستند، اين نيروها هرگز به هدر نخواهد رفت و بايد اثر آن، دير، يا زود با توفيقات الهى آشكار شود. 📚ترجمه تفسير كاشف، ج‏2، ص: 674 و 675 🔖 پ‌ن: التفسیر الکاشف تفسیر کامل قرآن به زبان عربی، اثر عالم شیعه محمد جواد مغنیه، در ۷ جلد نوشته شده است. این تفسیر با رویکرد تربیتی و با گرایش تقریب‌گرایانه تألیف شده است. ▫️اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
| گرامیداشت مقام علمی ابن سینا به همراه معرفی کتاب «المبدأ والمعاد» موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به‌اهتمام گروه مطالعات ابن سینا به مناسبت روز بزرگداشت ابن‌سینا نشست علمی برگزار می‌کند: 🔻 در این برنامه به ‌مناسبت چاپ تصحیح جدید کتاب «المبدأ والمعاد»، سخنرانی‌هایی با موضوع آرای الهیاتی ابن‌سینا در این کتاب و همچین شرح و نقد شیوهٔ پژوهش و تصحیح متن در این چاپ ارائه خواهد شد. در پایان از تصحیح جدید کتاب المبدأ والمعاد با حضور استادان و پژوهشگران فلسفه رونمایی صورت می‌گیرد. 🗣 هندسه در کتاب نجات ابن سینا، دکتر حسین معصومی همدانی (استاد تاریخ و فلسفه علم) 🗣 ابن سینا آغازگر برهان وجودی در تاریخ فلسفه، دکتر سهراب حقیقت (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان) 🗣 تحلیل فلسفی معاد از دیدگاه ابن سینا، دکتر لیلا کیان خواه (موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🗣 تحلیل نظریه اتحاد عاقل و معقول در المبداً والمعاد، دکتر سید حامد هاشمی (پژوهشگر فلسفه) رونمایی از تصحیح جدید کتاب المبدأ والمعاد، با حضور: ✓دکتر سید حسین موسویان (استاد فلسفه) ✓دکتر سید محمود یوسف ثانی (موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ✓دکتر سید حامد هاشمی (پژوهشگر فلسفه و مصحح کتاب) 📆 سه ‌شنبه ۶ شهریورماه ساعت ۱۴ تا ۱۷ در محل مؤسسه 🔰 حضوری و مجازی 🌐لینک حضور مجازی در نشست: http://irip.ac.ir/u/136 ▫️اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
عشق صاحب الزمان_mixdown.mp3
12.17M
| هوالعشق، تفاوت عشق و محبت 🍃🍂 معرفی اجمالی صاحب صدا: مرحوم استاد حسنعلی رحیقی مدرّس سطوح عالی علوم اسلامی در حوزه علمیه قم در فقه و اصول و استاد مسلّم در فقه اکبر و علوم عقلی بودند که چندین دوره سطوح عالی فلسفه و عرفان از جمله شرح منظومه حاجی سبزواری، اسفار ملاصدرا، تمهید القواعد ابن ترکه و شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی را تدریس کرده بودند. ایشان بیش از ده سال به صورت مستمر و هفتگی با تحمّل مشقّت سفر قم ـ تهران، اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) را هم از ثمره علم و حکمت ناب خویش بهره‌مند کردند. ▫️اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤯 دوپامین دلیل بی انگیزگی‌ته! یادته چقدر با سریالهای عطاران و آقا ماشالا میخندیدیم و شاد بودیم؟ دقت کردی که فیلمهای الان حتی یک صدم اون فیلمها نمیتونن خنده روی لبمون بیارن؟ خیلیا فکر میکنن که فیلما آبکی شدن؛ اما مشکل از فیلمها نیست. اتفاقا فیلمها از لحاظ تکنیکی و داستانی خیلی قوی تر از قبل شدن تفاوت در ماست. 🦠امروز هزاران کلیپ خنده دار رو میتونی توی شبکه مجازی ببینی؛ قبلا چنین چیزی در این حجم و وسعت در دسترس نبود. بنابراین فیلمها تنها منبع خندوندن ما بودن به خاطر همین الان از نظرمون اون فیلمها خیلی خنده دار به نظر میرسن چون به بخشی از نوستالژی مون تبدیل شدن. این قضیه هم به دوپامین ربط داره... 🩸دوپامینی که از دیدن ویدیوهای طنز اینستا تامین میشه، خیلی سریعتر و راحتتر از دیدن یه فیلم سینمایی کمدی هست. این فقط یه جنبه از زندگیمونه. دوپامین تقریبا همه‌ی جنبه های زندگی رو تغییر داده. 📗کتاب دوپامین مولکولی با خواص شگفت انگیز یه کتاب بینظیره که میتونه حسابی تو رو آگاه کنه و بهت نشون بده که چه شیرفلکه هایی رو باید در زندگیت ببندی و کدوما رو باید قطع کنی تا دوباره تمرکز و انگیزه بهت برگرده. این کتاب رو چکیدا برات در اپلیکیشنش به صورت صفر تا صد خلاصه کرده پیشنهاد میکنم از دستش ندی https://chekida.com/summary/molecule-of-more-book-summary/ ▫️اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا