💠 فقه انحرافاتِ سیاسی از منظر امام خامنهای1 💠
✅اگر کسی یا جریانی بخواهد به نام عقلگرائی، از ارزشهای اسلامی و انقلابی عدول کند، این انحراف است.
✅اگر کسی بخواهد به وسیلهی عقلگرائی، در مقابل دشمن بیتقوائی به خرج بدهد، وابستگی به وجود بیاورد، این انحراف است، این خیانت است.
✅آن عقلانیتی که در مکتب امام بزرگوار ما هست، اقتضاء نمیکند که ما از خدعهی دشمن غافل شویم، از کید او غافل شویم، از نقشهی عمیق او غافل شویم، به او اعتماد کنیم، در مقابل او کوتاه بیائیم.
✅هرچه که انسان در مقابل دشمن کوتاه بیاید، پشتوانهی عظیم معنوی در درون کشور و درون ملت را از دست خواهد داد.
💦بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله): 14/3/1390ش.
@andishkade_f_h
🌈اندیشکده فقه حکومتی
💠 فقه عدالتورزیِ اجتماعی ـ سیاسی از منظر حضرت آقا💠
✅ اگر به نام عدالتخواهی و به نام انقلابیگری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کردهایم؛ از خط امام منحرف شدهایم.
✅اگر به نام انقلابیگری، به نام عدالتخواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شدهایم.
✅اگر بخواهیم به نام انقلابیگری و رفتار انقلابی، امنیت را از بخشی از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شدهایم.
✅در کشور آراء و عقاید مختلفی وجود دارد. اگر چنانچه یک عنوان مجرمانهای بر یک حرکتی، بر یک حرفی منطبق شود، این عنوان مجرمانه البته قابل تعقیب است؛ دستگاههای موظف باید تعقیب کنند و میکنند؛ اما اگر عنوان مجرمانهای نباشد، کسی است که نمیخواهد براندازی کند، نمیخواهد خیانت کند، نمیخواهد دستور دشمن را در کشور اجرا کند، اما با سلیقهی سیاسی ما، با مذاق سیاسی ما مخالف است، ما نمیتوانیم امنیت را از او دریغ بداریم، عدالت را دریغ بداریم؛ «و لایجرمنّکم شنئان قوم علی الّا تعدلوا». قرآن به ما دستور میدهد و میگوید: مخالفت شما با یک قومی، موجب نشود که عدالت را فرو بگذارید و فراموش کنید.
✅«اعدلوا»؛ حتّی در مورد مخالف هم عدالت به خرج دهید. «هو اقرب للتّقوی»؛(مائده / 8) این عدالت، نزدیکتر به تقواست. مبادا خیال کنید تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند؛ نه، عدالت ورزیدن با تقوا موافق است.
✅همه هوشیار باشیم، همه بیدار باشیم. این بُعد هم نباید ابعاد دیگر را در سایه قرار بدهد.
💦 بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله): 14/3/1390ش.
@andishkade_f_h
🌈 اندیشکده فقه حکومتی
image_2019-05-16_16-48-19.png
584.8K
@andishkade_f_h
🌈 اندیشکده فقه حکومتی
✅آیت الله فقیهی : کسی صلاحیت برای مرجعیت دارد که از مرجعیت گریزان است
✔️ آیت الله محسن فقیهی در درس اخلاق:🔻
🔹 کسی صلاحیت برای مرجعیت دارد که از مرجعیت گریزان است؛ علما و بزرگان مانند امام راحل و رهبر انقلاب و سایر علما اینگونه عمل کردند و لازم است سایرین هم اینگونه باشند.
🔹 بعد از فوت صاحبِ جواهر، شیخ انصاری حاضر به پذیرش مرجعیت شیعه نشدند و ارجاع به هم بحثی خودش سعیدالعلما مازندرانی میدهد؛ چون سعیدالعلما را اعلم از خود می دانستند. مسئله وقتی جالبتر میشود که سعیدالعلما هم شیخ مرتضی را اعلم از خود میدانستند و نهایتا با اصرار علما، شیخ مرتضی انصاری، مرجعیت شیعه را قبول میکنند.
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی
✅ تقوای کارگزار
مقام معظم رهبری:❄️
💦ا ینکه گفتم تقوا برای من و شما مهمتر از مردم عادی است، به خاطر این است؛ باید مراقبت کنیم، تقوا به خرج بدهیم. کارگزار حکومت، مبتلا به ارتباط نزدیک با حقوق مردم است؛ اگر چنانچه بیتقوا باشد، حقوق مردم پامال خواهد شد، آن وقت دیگر قابل جبران نیست؛
❄️حالا فلان کار خلاف شخصی و ظلم به نفْس را که انسان انجام میدهد، خب توبه میکند، بعد یک جوری جبران میشود امّا وقتی حقوق مردم پامال شد، چه جوری انسان میخواهد این را جبران کند؟
بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی
💦 تقوا شرط سعادت ملت
✅مقام معظم رهبری:
پس وقتی ما پایبند تقوا شدیم، از قدرت خدا پروا میکنیم، از قدرتهای غیر خدا پروا نمیکنیم؛ «پروا نمیکنیم» یعنی ملاحظهی آنها را نمیکنیم. نه اینکه حواسمان را جمع نمیکنیم؛ چرا، باید حواسمان جمع باشد امّا از آنها نمیترسیم، فکر نمیکنیم که زندگی ما، سعادت ما، آیندهِی ما، سرنوشت ما دست آنها است؛ این لازمهی تقوا است.
ببینید؛ اینها همه راههای پیروزی یک ملّت است، یعنی در یک امّت اسلامی وقتی تقوا بود، و این جور اندیشیدن، و این جور عمل کردن بود، قهراً شکوفایی پیش میآید، حرکت پیش میآید و پیشروی، اعتلا، ارتقا، و آن وقت « لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه»(۱۱) میشود که [از سوی] خدای متعال، مکرّر و چند بار در قرآن آمده است.
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
💦 اندیشکده فقه حکومتی
تقوا: شرط نصب کارگزاران ❄️
✅ امام خامنهای:
این را به عنوان یک تعهّد مدیریّتی در نظر بگیرید؛ جنابعالی که میخواهید کسی را به یک جایی منصوب کنید، یک کاری را به کسی بسپرید، دارا بودن این خصوصیّت را، یعنی خصوصیّت تقوا و تعهّد در امور مربوط به مردم را، جزو صلاحیّتهای مدیریّتی بدانید.
یکی از صلاحیّتهای مدیریّتی این است که ببینید این طرف، دارای تقوا است، یعنی کاری که به او میسپرید، با امانت انجام میدهد یا نه.
✅خب اگر این جور شد، آن وقت خدا مهمترین مؤلّفه در همهی تصمیمگیریهای ما خواهد بود؛ معنی اینکه برای خدا کار کنیم، این جوری خواهد شد؛ آن وقت کارتان میشود عبادت. یکی از امتیازات کار برای حکومت اسلامی و دولت اسلامی همین است که اگر چنانچه کار برای خدا شد، کار تبدیل میشود به عبادت.
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
💦 اندیشکده فقه حکومتی
✅ عرصههای تقوای کارگزاران
امام خامنهای:
✅ از جملهی جاهایی که تقوا باید خودش را نشان بدهد اینجا است؛
👀یکی مسئلهی رعایت بیتالمال است،
👀 یکی مسئلهی خویشتنداری در برابر طغیان نفْس است؛
👀 مالاندوزی،
👀مشکلات اخلاقی،
👀میل به زندگی تجمّلاتی و اشرافیّت؛
🌻اینها چیزهایی است که ما مسئولین جمهوری اسلامی باید خیلی مراقب باشیم. وَ سَکَنتُم فی مَساکِنِ الَّذینَ ظَلَموِا؛(۱۳)
👀 خب، اینکه ما در همان ساختمانی که آن طاغوت حکمرانی میکرد حکمرانی کنیم، مثل او هم عمل بکنیم که نشد، [در این صورت] ما با او فرقی نداریم. روشمان بایستی با روش بندگان شیطان و اَتباع شیطان متفاوت باشد.
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
💦 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
🌿 سابقهی فقه سیاسی و نظامسازی در تشیع 🍀
🌸 امام خامنهای:
🌸 فقه سیاسی در شیعه، سابقهاش از اولِ تدوین فقه است. یعنی حتّی قبل از آنکه فقه استدلالی در قرن سوم و چهارم تدوین بشود - در عهد روایات - فقه سیاسی در مجموعهی فقه شیعه حضور روشن و واضحی دارد ...
🌷 بنابراین سابقهی فقه سیاسی در شیعه، سابقهی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظامسازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد.
🍀قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود.
🌿 اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردمسالاری دینی را مطرح کرد، مسئلهی ولایت فقیه را مطرح کرد.
🍀بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. چنین تجربهای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دورههای دیگر.
💦بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: 1390/6/17
@andishkade_f_h
💦 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
✅ضرورت: شرط مداخلهی دولت در اقتصاد✅
امام خامنهای:
✅دولت نقش نظارت و مراقبت و هدایت باید داشته باشد در فعّالیّتهایی که لزوم [ندارد وارد بشود]؛ حالا در بعضی از فعّالیّتها ناگزیر دولت باید وارد بشود و کسی غیر دولت نمیتواند، امّا در بسیاری از اینها هم [لازم نیست]؛ یکی این است.
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
💦 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
❄️ تزاحم بین دو مصلحت ملی: "خودکفایی" و "صرفهی اقتصادی" ❄️
🌸 امام خامنهای:
✅ یک کار اساسی دیگری که در زمینهی اقتصاد لازم است، مسئلهی خودکفایی است. ...
✅ یک فکر جدیدی، یک فکر تازهای در یک بُرههای متأسّفانه وارد شد در دستگاههای تصمیمگیری ما که ما را از خودکفایی دور کرد؛ و آن «صرفهی اقتصادی» بود. گفتند تولید گندم و خودکفایی گندم صرفهی اقتصادی ندارد؛ صرفهی اقتصادی به این است که گندم را وارد کنیم.
✅ خب، بله معلوم است، ممکن است یک وقت صرفهی اقتصادی در این باشد؛ امّا وقتی جلوی گندمِ شما را گرفتند، جلوی واردات را گرفتند، به شما گندم نفروختند، چه کار میکنید؟ کدام دولت عاقلِ دنیا این کار را میکند؟ گفتند بروید مثلاً زعفران بکارید، گندم را وارد کنید، چون زعفران گرانتر در دنیا فروش میرود؛ صرفهی اقتصادی این است.
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
❄️اولویت اصلاح ساختار اقتصادی در تلقی امام خامنهای ❄️
🌸 امام خامنهای:
✅ به نظر میرسد که میتوانیم در زمینهی اصلاح ساختارها در این برهه کار کنیم. یک مقداری احتیاج دارد به مدیریّت شجاعانه؛
✅ یک مقدار مسئولین دولتی با شجاعت در این قضیّه وارد بشوند؛ ملاحظهی غیر وظیفه و غیر قانون و غیر مصلحت کشور را نکنند.
✅ من اینجا یادداشت کردهام «مدیریّت شجاعانه، امیدوارانه، جهادی، با اِشراف میدانی بر مشکلات -خیلی از مشکلات را در اتاق اداره و مدیریّت و پشت میز نمیشود فهمید، باید رفت در صحنه، در عرصه، تا مشکلات را بتوان لمس کرد- عدم انفعال در برابر دشمن، شرطی نکردن اقتصاد کشور به تصمیم این و آن»؛ یکی از مسائل مهم این است.
✅ اقتصاد را به این وابسته نکنیم که ببینیم آیا آمریکا آن معافیّتها را تمدید خواهد کرد یا نخواهد کرد؛ اصلاً هیچ؛ از اوّل یکی از مشکلات کار ما همین است؛ در این چندساله مکرّر این اتّفاق افتاد.
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
❄️خودکفایی: عامل اقتدار ملی❄️
🌸امام خامنهای:
✅در همهی زمینهها ما بایستی به خودکفایی فکر کنیم. قدرت کشور در خودکفایی است؛
✅اقتدار کشور، آبروی کشور در خودکفایی است؛ باید بتوانیم ارکان لازم نیازهای خودمان را خودمان تهیّه کنیم.
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
🌷تنافی تکیه به دشمن و عزتخواهی🌸
🍀نساء / 139: الَّذينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً 🌿
🌷امام خامنهای:
✅برای اصلاح امور هم چشم به خارج از کشور نداشته باشید؛ دیگران به ما کمکی نخواهند کرد [بلکه] ضربه میزنند؛ خارج به ما ضربه [میزند].
✅اروپا را ملاحظه میکنید؟ این کشورهای اروپایی که دیگر آمریکا نبودند، ما با اینها که دعوایی نداشتیم، ما که با اینها اختلاف نداشتیم، با بعضیشان بهاصطلاح روابط خوبِ دوستانه هم داشتیم. ملاحظه میکنید چه جوری برخورد کردند در همین قضیّهی برجام و تعهداتشان و مانند اینها.
✅حالا جالب هم این است که مدام هم تکرار میکنند که «ما پایبند برجامیم». اصلاً معنای پایبندی آلمان و فرانسه و انگلیس به برجام چیست؟
✅یکی از اینها سؤال کند که شما پایبندید، یعنی چه کار میکنید؟ شماها چه تعهدی در مقابل برجام دارید؟ به کدام تعهّد عمل میکنید؟
✅همین طور مدام میگویند ما متعهّدیم، ما پایبندیم. یعنی چه پایبندید؟ خب این [جور] است. بنابراین به بیرون نباید نگاه کرد. برای اصلاح کار باید درون را نگاه کرد. اصل اینجا است.
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
🍀نسبت مذاکرهخواهی، مصلحتاندیشی و عقلانیت🍀
🌿 امام خامنهای:
✅هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری نمیرود راجع به نقاط قوّت خودش با طرف مقابل معامله کند؛ با طرفی که میخواهد این نقاط قوّت را از دست او بیرون بیاورد، معامله نمیکند اینها را؛ اینها را ما لازم داریم.
✅عمق راهبردی ما در منطقه خیلی مهم است؛ خب برای هر کشوری مهم است؛ عمق راهبردی سیاسی و امنیّتی، مؤلّفهی اساسیای است برای حیات همهی دولتها و ملّتها و ما بحمدالله عمق راهبردیمان در منطقه خیلی خوب است؛ اینها از این ناراحتند، میگویند بیایید روی مسائل منطقه صحبت کنیم یعنی شما عمق راهبردیتان را از دست بدهید؛ روی اینها میگویند مذاکره کنیم.
✅خب بنابراین اصل مذاکره غلط است. مذاکره با کسی که آدم حسابی باشد غلط است، حالا اینها که آدم حسابی هم نیستند؛ [مذاکره با] آدمهایی که زیر حرفشان میزنند، تعهّدشان را به هم میزنند، پابند به هیچ چیز نیستند -نه یک چیز اخلاقی، نه یک چیز قانونی، نه یک عرف بینالمللی؛ به هیچ چیزی پابند نیستند- بنابراین مسخره است.
🍀البتّه در عقلای ما کسی نیست که دنبال این مسئله باشد؛ آحاد ملّت هم که خب معلوم است
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
✅ همنوایی با دشمن ✅
مائده / 51:
🌸يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ 🌸
🌷امام خامنهای:
✅ حالا آدم میبیند و میشنود که او که میگوید مذاکره، در داخل هم بعضیها میگویند «حالا مثلاً مذاکره چه عیبی دارد»؛ مذاکره سَم است.
✅ تا وقتی آمریکا همینی است که الان هست -به تعبیر امام، تا وقتی آدم نشده؛ امام این جوری تعبیر کردند- مذاکرهی ما و آمریکا سَم است، و با این دولت کنونی [آمریکا]، یک سَمّ مضاعف است.
✅ مذاکره یعنی معامله؛ یعنی یک چیزی بدهی، یک چیزی بگیری. آنچه در این معامله مورد نظر او است، درست نقاط قوّت جمهوری اسلامی است؛ مذاکره را روی این میبرند.
💦بیانات در دیدار مسئولان نظام: 1398/2/24
@andishkade_f_h
🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
فهرست اجمالی
✅ مبادي و اصول «فقه حکومتي»، ج2️⃣: ماهيت و مناسبات «احکام الهي و احکام حکومتي»✅
https://eitaa.com/andishkade_f_h/85
🌿 درآمد
🌿 بخش اول: چيستي «حکم شرعي»🌿
🌸فصل اول: تنوّع «ماهيتشناسيِ اهل تسنن» از «حکم شرعي»
🌸فصل دوم: «ماهيتشناسي و تعريف شيعي» از «حکم شرعي»
🌸فصل سوم: خاستگاه «تنوع» در «ماهيتشناسي حکم شرعي»
🌿بخش دوم: چيستي «حکم حکومتي»🌿
🌸فصل چهارم: تلقيهاي مختلف از «حکم حکومتي»
🌿بخش سوّم: نسبت «احکام ثابت و متغير» با «تقنين ولايي» و «انشاء احکام حکومتي» 🍀
🌸فصل پنجم: خاستگاه و ابعاد «تغييرناپذيري احکام الهي»
🌸فصل ششم: خاستگاه و ابعاد «تغييرپذيري برخي احکام شرعي»
🌸فصل هفتم: واکاوي مقايسهايِ «تغييرپذيري و تغييرناپذيري» در «احکام الهي و احکام حکومتي»
🌸فصل هشتم: نسبت «نظريه منطقة الفراغ» با «تقنين فراگير ولايي» و «انشاء احکام حکومتي»
🌸فصل نهم: واکاوي انتقادي «تقنين ولايي و انشاء احکام حکومتي» در «نظريه منطقة الفراغ»
@andishkade_f_h
🍀 اندیشکده فقه حکومتی🍀
🔹عناوین مجلدات کتاب چهار جلدی مبادی و اصول فقه حکومت
✅جلد اول: خاستگاه و مشروعیت احکام
https://eitaa.com/andishkade_f_h/11
✅جلد دوم: ماهیت و مناسبات احکام الهی و احکام حکومتی
https://eitaa.com/andishkade_f_h/13
✅جلد سوم: نسبت احکام و قوانین حکومتی
https://eitaa.com/andishkade_f_h/17
✅جلد چهارم: ضوابط احکام حکومتی
https://eitaa.com/andishkade_f_h/19
نشر کتاب فردا
https://bookroom.ir/book/74953/
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🍀عدم ضرورت «تغییر ساختار سیاسی کشور» در «زمان کنونی» از منظر امام خامنهای🍀
✅«یکی از دوستان ـ ناطقین محترم ـ سؤال کردند که «اشکالاتی که ما امروز در جامعه مشاهده میکنیم ـ همین کمبودها و همین اشکالاتی که شماها بعضیاش را گفتید ـ به ساختار برمیگردد یا به کارگزاران؟»
🔹ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است، یعنی اشکالی ندارد؛ البتّه ساختارها در طول زمان تکمیل میشوند، نواقصشان، خلأهایشان برطرف میشود؛ این [یک] امر طبیعی است. فرض بفرمایید که یک روزی ما مجمع تشخیص نداشتیم، این یک کمبودی بود، یک خلأیی بود، امروز مجمع را داریم؛ و از این قبیل پیشرفتها که در همهی نظامهای دنیا هم همین جور است.
🔹همین چند سال قبل من میخواندم که فرض بفرمایید در یک نظام حکومتیِ ریاستی مثل آمریکا که حالا دویستوخُردهای سال از تشکیل آن میگذرد، یک چیزهایی را دارند تأسیس میکنند، به وجود میآوردند، یا کم میکنند؛ یعنی نظام را [تکمیل میکنند]. بنابراین ساختار ایرادی ندارد، ساختار خوب است؛ البتّه ممکن است کم و زیادش کرد.
🔹[در مورد] آن موضوع نظام پارلمانی -که یکی از دوستان گفتند- بحث شده؛ اینها را ما در آن مجلسی که برای بازنگری قانون اساسی بود مفصّل بحث کردیم و به این نتیجهای که امروز هست رسیدیم؛
🔹🌸مشکلات نظام پارلمانی -برای ما لااقل- بیشتر از نظام ریاستی است. به هر حال، من مشکلی در ساختار نمیبینم. 🌸
🔹بله، ما کارگزارها اشکال داریم؛ در این شکّی نیست. کارگزارها کوتاهی دارند، سلایق گوناگون دارند، ناتوانیهایی دارند، کمبودهایی دارند، و نتیجه این میشود که گاهی در حرکت اشتباه میکنیم. اشتباه ماها هم مثل اشتباه اشخاص عادّی نیست؛ ما وقتی اشتباه میکنیم، اشتباهمان شکافهای بزرگی در متن جامعه به وجود میآورد.».
✅بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از دانشجویان: 1/3/1398ش.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
May 11
معرفی کتاب
https://eitaa.com/andishkade_f_h/92
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅«جستارهایی در فقه حکومتی» با رویکردی تمدنی
(فلسفه، حکومت و تمدن)»
✅نوشته عباسعلی مشکانی سبزواری، انتشارات کتاب فردا
✅انقلاب اسلامی در مراحل سهگانه خود، یعنی ایجاد، استقرار و توسعه با محوریت فقه حرکت کرده است. در مرحله ایجاد با استفاده از فقه سنتی، در مرحله استقرار با استفاده از فقه پویا و هماکنون و در مرحله توسعه از کشور و دولت اسلامی به «تمدن اسلامی» نیازمند فقه حکومتی است.
اثر حاضر جستارگونهای است در راستای تبیین ظرفیتها و توانمندیهای فقه شیعی در عرصه حکومت و تمدنسازی، جریانشناسی فکری فقه شیعه و فواید آن، درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، «مناسبات فقه و حکومت» و «مناسبات فقه و تمدن»، از جمله بخشهای این اثر است که با بررسی زوایای مختلف فقه شیعی، به دنبال تبیین فقه مطلوب و آرمانی (فقه حکومتی) با رویکرد تمدنی است.
✅🦋مروری بر بخشهای پنج گانه کتاب
کتاب «جستارهایی در فقه حکومتی» از پنج بخش تشکیل شده است:
۱٫ کلیات و مفاهیم،
۲٫ جریان شناسی فکری فقه شیعه،
۳٫ درآمدی بر فقه حکومتی،
۴٫ مناسبات فقه و حکومت
۵٫ مناسبات فقه و تمدن.
1️⃣بخش اول، با عنوان «کلیات و مفاهیم» مروری است بر بخشهای گوناگون و نیز بیانگر کلیات و تعریف مفاهیم مشترک بخشهای کتاب، از قبیل: فقه، فقه حکومتی، رسالت فقه و… است.
2️⃣بخش دوم، با عنوان «جریانشناسی فکری فقه شیعه» به بررسی جریانهای گوناگون فقه شیعه در طول تاریخ و تبیین شاخصههای فکری آنان و نیز بیان برخی تفاوتهای آنها با یکدیگر میپردازد.
3️⃣بخش سوم، با عنوان «درآمدی بر فقه حکومتی» به بررسی دیدگاههای آیتاللهالعظمی خامنهای درباره فقه حکومتی پرداخته است. بنا به آنچه در این بخش آمده، «فقه حکومتی» عنوانی است که معظمله برای فقه آرمانی و جامعه ساز مکتب اهل بیت (ع) برگزیده است. کاربرد این واژه در مقابل «فقه فردی» بوده و مراد از آن، نگرشی کلی و حاکم بر تمام ابواب فقه است. رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ضرورت این نوع نگرش در فقه، خواستار تأسیس فقهی نوین هستند.
4️⃣بخش چهارم، با عنوان «مناسبات فقه و حکومت» به بررسی تفصیلی مناسبات فقه و حکومت پرداخته است.
5️⃣بخش پنجم، با عنوان «درآمدی بر ظرفیتهای تمدن سازی فقه» به بررسی مناسبات فقه و تمدن پرداخته است. درباره فقه و نسبت آن با تمدن، دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. برخی هیچ نسبتی میان این دو نمیبینند. گروه دیگری قائل به نسبتی حداقلی بین فقه و تمدن بوده و گروهی نیز فقه را شرط اساسی تمدن سازی قلمداد می کنند. سنجش نسبت فقه و تمدن با دو نگاه قابل بحث و بررسی است: در یک نگاه، فقه موجود مورد مطالعه قرار میگیرد و نسبت آن با تمدن، سنجیده میشود، اما در نگاه دیگر، فقه مطلوب مطمح نظر بوده و با نگاه به آن، نسبت فقه و تمدن مورد بررسی قرار می گیرد. نویسنده در این نوشتار، نگاه اول را افق دیدگاه خود قرار داده، به بررسی نسبت فقه موجود با مقوله تمدن و تمدن سازی پرداخته است.
🔹انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی و ناشر برگزیده کتاب سال حوزه در سال ۱۳۹۲ است در زمینه تحول حوزه و فقه اجتماعی تاکنون کتابهای «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «احکام حکومتی، (اسماعیل پرور)، «نگاهی به حوزه؛ جایگاه شناسی توصیفی ـ تحلیلی روحانیت و حوزههای علمیه شیعه (سعید هلالیان) را منتشر کرده است و به زودی «مبادی و اصول فقه حکومتی» نوشته حجتالاسلام والمسلمین دکتر ذبیح الله نعیمیان را در چهارجلد منتشر میکند.
چاپ اول کتاب «جستارهایی در فقه حکومتی» در ۲۱۲ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۳۰۰۰ تومان عرضه شده است.
علاقه مندان میتوانند برای دریافت این کتاب و دیگر آثار انتشارات کتاب فردا با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲تماس گرفته و یا به سایت اینترنتی Bookroom.ir مراجعه کنند. فروشگاههای معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاههای پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.
منبع: رسا
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
نسبت کتاب فقه هستهای و فتوای رهبر معظم انقلاب
https://eitaa.com/andishkade_f_h/95
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅نسبت کتاب فقه هستهای و فتوای رهبر معظم انقلاب✅
https://eitaa.com/andishkade_f_h/93
✅استاد علیدوست:
🔹ما با فضای تبلیغی گسترده رسانههای غرب مواجه بودیم که میگفتند ایران بهدنبال تولید سلاح هستهای و کشتار جمعی است.
🔹رهبری معظم انقلاب در تاریخ ۳۰/۱۱/۸۸ فتوایی صادر میکنند که ما بهدنبال این موضوع نیستیم.
🔹در فروردین۸۹ کنفرانسی بینالمللی تشکیل میشود و رهبری در آنجا نهتنها سلاح هستهای، بلکه سلاحهای کشتارجمعی مانند بیولوژیک و شیمیایی را هم با حکم حرمت مواجه میکند و درواقع، پاسخی به آن تبلیغات چندساله داده میشود.
🔹آنها با هدایت برخی از عوامل ایرانی خارجنشین میگویند آنچه رهبری گفته حکمی حکومتی و نوعی مصلحت است. بهعلاوه، اینها نهادی بهنام تقیه دارند؛ بنابراین، این فتوا از روی تقیه گفته شده است و هیچ اعتباری ندارد و حکم الهی و شرعی نیست.
🔹البته ما تقیه و حکم حکومتی هم داریم. ما اینجا به فکر افتادیم که در پاسخ به فضای ثانوی ایجادشده بگوییم:
🔹اولا این فتواست، نه حکم حکومتی مانند عزل و نصب و
🔹ثانیا تقیه هم نیست؛
🔹بنابراین، گفتیم این حکم قدمتی هزارساله دارد. شیخطوسی، محققثانی، علامهحلی، ابنادریس و… این را گفتهاند.
🔹اگر رهبر انقلاب تقیه کند، آیا شیخطوسی و علامهحلی هم تقیه میکردند؟ ما به این وسیله پاسخ فقهی دادیم. حتی رییسجمهوری قبلی آمریکا در یکی از سخنرانیها کلمه «فتوا» را بهکار برد.
🔹وقتی آقای ظریف برای مذاکرات برجام میرفت، یکی از نوشتههایی که همراه خود داشت، خلاصه همین کتاب بود. البته، آن زمان چاپ نشده بود؛ اما ایشان مقاله دهپانزده صفحهای خلاصه این کتاب را داشت که بگوید ما تقیه نمیکنیم. این بحث بُرد جهانی دارد.
🔹کسانی که میگویند اینها تقیه میکنند و حکم حکومتی دارند، مرجع نیستند و بهعنوان کارشناسنما بحث را مطرح میکنند و ما هم ازمنظر فقهی جواب میدهیم.
اگر این مباحث به انگلیسی ترجمه شود، در رفع اسلامهراسی بسیار راهگشاست.
🔹ما در این کتاب گفتیم ضمانتی که برای منع تولید و گسترش سلاح هستهای داریم، بهدلایل متعددی از NPT هم بالاتر است. ما نهتنها جواب دادیم؛ بلکه فعال برخورد کردیم.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷