eitaa logo
اندیشه دینی
398 دنبال‌کننده
609 عکس
405 ویدیو
50 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
00006160febb77277218935f3adc_-1780537230423454200_out.mp3
10.14M
🔺دین، انسانیت و معنویت 🎤 ابوالفضل ساجدی 🔹نقد کلیپ جذاب و پرمخاطب جناب آقای تمسکی (بخش اول) کلیپ ایشان در پست قبلی ارسال شد 🔰@Sajedi_ir@Andyshedini
به نظر شما آیا می‌توان به معنای دقیق کلمه، علیه‌السلام را مذهب شیعه نامید؟
🌹امام صادق علیه‌السلام مؤسس مذهب شیعه نیست!! : ☘ایشان در سال 114 هجری قمری به امامت رسیدند و تا سال 148 هجری قمری به شهادت رسیدند. اگر ایشان را مؤسس مذهب بدانیم، معنایش این است که مذهب حقه شیعه که همان اسلام واقعی است، در این دوره زمانی تاسیس شده و قبل از آن، وجود خارجی نداشته است. در حالی‌که که شیعه یعنی اسلام و اسلام یعنی همان شیعه. پس شیعه از ابتدای اسلام، عینیت داشته است. در حقیقت، مؤسس دانستن امام صادق علیه‌السلام میتواند دست‌آویزی برای اهل سنت باشد که بگویند مذهب آنها یک مذهب اصیل بوده و شیعه یک مذهب نوظهور به شمار می‌رود. ✅@Andyshedinihttps://eitaa.com/Faryab110
برای اندیشیدن چند تاست؟ و چرا؟ پاسخ درست به این پرسش، تاثیری به سزا در رفع تهمت نسبت به مذهب شیعه دارد.
چند تاست؟ قسمت 1⃣ 🔸یک. اصطلاح «اصول دین» یک اصطلاح شرعی یا قرآنی و حدیثی نیست، بلکه از اصطلاحاتی است که میان متفکران مسلمان متداول شده است. 🔹دو. پاسخ متفکران به این مسئله، یکسان نیست و عالمان شیعه دیدگاه های مختلفی را مطرح کرده اند. مهم تر آنکه، معیار چندان مشخصی برای تعیین اصول دین، ارائه نمیشود. 🔸سه. در این میان، یکی از اموری که دربارۀ اصل دین بودن آن، نزاع وجود داشته است، مسئلۀ «امامت» است. 🔸چهار. برخی متفکران معاصر شیعی، اصول دین را «توحید، نبوت و معاد» دانسته اند، و از سوی دیگر، «امامت و عدل» را از اصول مذهب به شمار آورده اند. 🔹پنج. این تقسیم بندی ـ اصول دین و اصول مذهب ـ از این رو بود که ظاهرا گنجاندن امامت در اصول دین، این تلقی را به وجود می آورد که اصول دین، آن اموری هستند که پذیرش آنها موجب ورود در اسلام و انکار آنها موجب خروج از اسلام می شود. اهل سنت نیز امامت را انکار می کنند، ازاینرو، با این مبنا، اهل سنت کافر شمرده می شوند! 🔻شش. در این میان، گنجاندن «عدل» در میان اصول دین یا اصول مذهب نیز از شگفتی ها به شمار می رود. چراکه عدل یکی از شاخه های توحید است. تمام مسلمانان نیز عدل را به عنوان یکی از صفات خداوند متعال قبول دارند. هیچ مکتبی از مکاتب اسلامی نیست که بگوید خداوند عادل نیست، بله، تلقی از عدل و مصادیق آن نزد مسلمانان با یکدیگر متفاوت است، ولی اصل عدل از مشترکات میان مسلمانان است و از مختصات مذهب شیعه نیست. ادامه دارد ... ✅ @Andyshedinihttps://eitaa.com/Faryab110
🌱🌱 ، نخستین آفت ایمان و اختیار است و خروج از غفلت، نقطۀ آغاز انسانیت .... .!یاوران اندیشه دینی
📌سلسله نشست‌های اندیشه تمدنی ♦️بررسی نقش نهاد علم در تمدن اسلامی 🔻ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین جلیلی فر پژوهشگر فرهنگ و تمدن دینی 🕰زمان: پنجشنبه ۴ آبان 1402، ساعت: 6 صبح 📍مکان: بلوار امین، کوچه ۱٧، پلاک ۳۷ موسسه بین‌المللی حضرت زینب سلام الله علیها 📥لینک مجازی ورود به جلسه: https://gharar.ir/r/f1f0b652 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س)👇 @hazratzainab_com 📮تشکل تبلیغ تخصصی یاوران اندیشهٔ‌دینی 👇 https://eitaa.com/Andyshedini
📍 چند تاست؟ قسمت 2⃣ یک. به نظر می رسد که اصطلاح «اصول دین» بتواند به حسب معیارهای متفاوت، مصادیق مختلفی داشته باشد. دو. یکی از معیارهایی که می تواند مورد لحاظ قرار گیرد آن است که اصول دین آن اموری هستند که پذیرش آنها موجب ورود در دین و انکار آنها ـ هر چند سهوی و از روی جهل باشد ـ موجب خروج از دین می شود. سه. طبق این معیار، باید دید که از نظر اسلام، چه چیزهایی موجب ورود در دین و چه چیزهایی موجب خروج از دین می شود؟ بر اساس آموزه های دین، شهادتین ـ یعنی شهادت به یگانگی خداوند متعال و رسالت پیامبر اکرم (ص) ـ موجب ورود در دین می شود. اگر کسی یکی از این دو را ـ هر چند از روی جهل ـ انکار کند، از دین اسلام خارج می شود. مانند مسیحانی که جاهل قاصر هستند، و از روی جهل پیامبری پیامبر اکرم (ص) را انکار می کنند، مسلمان به شمار نمی روند. بر این اساس، ما دو اصل دین داریم: توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص). چهار. البته، دین دارای آموزه های مهم و بنیادین فراوانی است. انکار عالمانه و عامدانۀ هر کدام از آنها که به انکار توحید و پیامبری پیامبر اکرم (ص) بینجامد، به منزلۀ خروج از دین باشد. پنج. مثلا معاد یکی از آموزه های مهم دین است. ولی اگر کسی از روی جهل، آن را انکار کند، از دین خارج نمی شود. چون معاد از اصول دین نیست. بله، اگر کسی یقین داشته باشد که خدا و پیامبر، آموزۀ معاد را بیان کرده اند، ولی او آن را قبول نکند، بدون شک، او کافر است؛ چرا که لازمۀ حرف او، انکار پیامبری پیامبر است. بدین معنا که پیام آوری پیامبر را در این آموزه انکار کرده است. شش. انکار عالمانۀ حتی یکی از آموزه های فقهی ـ نه فقط ضروریات دین ـ نیز مستلزم کفر است. مثلا اگر کسی یقین کند که پیامبر، دستور داده که مسح پا در وضو با کیفیت خاصی انجام شود، ولی او زیر بار این مسئله نرود و آن را نپذیرد، بدون شک، او کافر است. چراکه پیام آوری پیامبر را در اینجا انکار کرده است. هفت. در مسئلۀ امامت، اگر کسی یقین کند که پیامبر اکرم (ص)، امام علی علیه السلام را به عنوان امام بعد از خود معرفی کرده است، ولی او بگوید که زیر بار این سخن پیامبر نمی رود، او کافر شده است. ولی اگر انکارش به دلیل جهل باشد. یعنی تصور کند که پیامبر (ص) کسی را به عنوان جانشین معرفی نکرده و به این دلیل، زیر بار امامت امام علی علیه السلام نرود، او کافر نیست. مانند عموم اهل سنت که چنین تصور می کنند. بنا بر آن معیاری که گفتیم، اصول دین فقط توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص) است. ✏️ @Andyshedini
❇️ افتخاری دیگر از مبلغان تخصصی گروه کلام و فلسفهٔ‌‌ دین مؤسسه امام خمينی(ره) 🥉کسب مقام سومِ مقالهٔ «نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داوکینز با تکیه بر کتاب توهم خدا» در 📌 توسط اعضای تشکل تبلیغ تخصصی یاوران اندیشهٔ ‌دینی حجج اسلام «حمیدرضا رمضانی؛ دانش‌پژوه دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» و «روح الله نظری؛ دانش‌آموختهٔ مؤسسه و دانشجوی دکترای دانشگاه قم» این موفقیت را به این عزیزان و تشکل تخصصیِ کلام و فلسفهٔ دینِ «یاوران اندیشهٔ دینی» تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. 🌷🌹🌷 @meshkatnoor @Andyshedini
💢💢💢 نشست علمی: نگاهی به نظریهٔ طراحی هوشمند (ناظر به تکامل داروینی) با ارائهٔ: حجت الاسلام دکتر رضا کشاورز سیاهپوش میزبان: آریا تخت فیروز استادراهنمای معارف: سعیدریحانی زمان: پنج شنبه(۱۶آذر)؛ ساعت ۱۴:۳۰ لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/azIPFPR لینک شرکت: https://vroom.ut.ac.ir/mae2 🔹معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی تهران ❇️ معاونت علمی-فرهنگی مؤسسهٔ بین المللی حضرت زینب- سلام الله علیها- ➺ @Andyshedini
هدف آفرینش انسان🌱💚 •lیاوران اندیشه دینی •|@Andyshedini
❓سوالی برای تأمل آیا قبول دارید که بسیاری از اوقات، زندگی ما یک است؟ تفاوت میان و مشرکانه چیست؟
🔸تفاوت زندگی موحدانه و مشرکانه در چیست؟ 🔹اعتقاد شرک آلود آنگاه شکل می‌گیرد که انسان به غیر خدا، نگاه خدایی و استقلالی داشته باشد و آنها را مستقل از خدا موثر در عالم بداند. 🔹آتش می‌سوزاند، آب خیس می‌کند، تیغ می‌برد، قلب می‌تپد، چرخاندن کلید موجب بازشدن در می‌شود و ... اما تمام اینها بدون اذن خدا اثربخش نیستند. نگاه شما به پزشک چیست؟ نگاه استقلالی یا ابزاری؟🤔 یکی از نشانه‌های اینکه ثابت می‌کند ما به اشیای دنیا و انسانها نگاه ابزاری داریم یا استقلالی، این است که وقتی از امکانات دنیا استفاده میکنیم خدا را هم یاد می‌کنیم یا خیر. ☑️برای نمونه، وقتی رانندگی می‌کنیم احتمالا هرگز یاد خدا نمی‌کنیم، ولی وقتی ماشین نصف شب در بیابان خراب می‌شود، آنجاست که یاد خدا می‌کنیم، گویی تا قبل از آن، نیازی به خدا احساس نمی‌کنیم و این همان شرک است. تا وقتی بدنمان سالم است، یاد خدا نمیکنیم، وقتی بیماری ساده‌ای سراغمان می‌آید، بیش از آنکه به خدا احساس نیاز کنیم، احساس نیاز به پزشک در ما بیدار می‌شود. بله وقتی کاری از دست پزشک بر نیاید، آنجاست که واقعا احساس می‌کنیم به خدا نیازمندیم. از این رو است که زندگی ما انسان‌ها گاه یک زندگی شرک آلود است.👌🏻 @Andyshedini
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش ۱
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش ۲
☝️☝️☝️ ارائه: نگاهی به نظریه
❌❌ با عرض سلام ❌❌ سوالات و شبهات خود را برای ما ارسال کنید تا همراه با پاسخ در کانال قرار گیرد و دیگران هم بتوانند استفاده کرده و نقطه نظرات خود را به ما انتقال دهند تا تبیین بهتر و کاملتری داشته باشیم ممنون از همراهی شما @Andyshedini
فراموشی و غفلت✨ •lیاوران اندیشه دینی •|@Andyshedini ❇️ با ما همراه باشید: 👇👇👇👇💐👇 🔸 https://eitaa.com/Andyshedini
برای اندیشیدن تفاوت با چیست؟ کدام نوع از آنها را مساوی با شرک می‌داند؟
✅تفاوت توسل با استغاثه(۱) ✍در توسل، ما برای رسیدن به حاجت خود، کسی را نزد خداوند به عنوان وسیله و واسطه قرار می‌دهیم. برای نمونه می‌گوییم: خداوندا به حق امام رضا علیه السلام فلان حاجتم را بده. در اینجا، کسی که حاجت می‌دهد، خداوند متعال است نه امام رضا علیه السلام. 🍀در استغاثه، انسان خود امام رضا علیه السلام را مخاطب قرار داده و حاجتش را از او می‌خواهد و می‌گوید: ای امام رضا، فلان حاجتم را بده. در اینجا کسی که حاجت می‌دهد، خود امام رضا علیه السلام است. البته همانطور که ما انسان‌ها در انجام کارهای معمولی خود، از خدا بی نیاز نیستیم و تمام کارهای ما با اذن خداوند متعال است، امام رضا علیه السلام نیز در دادن حاجت، از خدا بی نیاز نیست، در عین حال، همانطور که فاعل کارهای ما خود ما هستیم، امام رضا علیه السلام نیز فاعل کارهای خود از جمله حاجت دهی به دیگران است. تفاوت ما با امام رضا علیه السلام به تفاوت در میزان قدرت برمیگردد. ما فقط بر انجام کارهای معمولی قدرت داریم، ولی ایشان بر انجام کارهای خارق‌العاده نیز قدرت دارد، با این وجود، هم ما و هم ایشان در به‌کارگیری قدرتمان، به اراده و اذن خداوند نیازمندیم. ادامه دارد ...
ارسالی یکی از گرامی ✅یکی از سوالاتی که دانشجویان دارند این است که اگر مشیت خداوند بر وقوع جریان عاشورا بوده چرا ما قاتلان امام حسین را لعن می کنیم؟
پاسخ1⃣: 📌اینکه مشیت خداوند بر این تعلق گرفته است و خداوند علم به این اتفاق را داشته است، دلیل بر این نمی شود که قاتلان سید الشهداء اختیار نداشته باشند و آگاهانه دست به این کار نزده باشند. ❇️علاوه بر اینکه همان گونه كه فطرت انسان بر این است كه كسى را كه به او خدمت مى‌كند دوست بدارد، فطرتش نیز بر این است كه كسى را كه به او ضرر مى‌زند دشمن بدارد. البته ضررهاى مادىِ دنیوى براى مؤمن اهمیتى ندارد. چون اصل دنیا براى او ارزشى ندارد. اما دشمنى كه دین را از انسان بگیرد، دشمنى كه سعادت ابدى را از انسان بگیرد، آیا قابل اغماض است؟ 🔺قرآن مى‌فرماید: «انَّ الشَّیْطانَ لَكُمْ عَدُّوٌ فَاتَّخِذُوهُ عَدُّواً» شیطان دشمن شما است، شما هم باید با او دشمنى كنید. 🔸 با شیطان دیگر نمى‌شود لبخند زد و كنار آمد. وگرنه انسان هم مى‌شود شیطان. اگر باید با اولیاى خدا دوستى كرد، با دشمنان خدا هم باید دشمنى كرد. این فطرت انسانى است و عامل تكامل و سعادت انسانى است. اگر «دشمنى» با دشمنان خدا نباشد، به تدریج رفته رفته رفتار انسان با آن ها دوستانه مى‌شود، و در اثر معاشرت، رفتار آن ها را مى‌پذیرد و حرف هایشان را قبول مى‌كند. كم كم شیطان دیگرى مثل آن ها مى‌شود. 🔻 ببینید قرآن در این زمینه چه مى‌فرماید: «وَ اِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فى آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُم حتّى یَخوضُوا فى حَدیث غیرهِ»، چنانچه ببینى كسانى نسبت به دین بدگویى و اهانت مى‌كنند، با سستى و با زبان مسخره و استهزا سخن مى‌گویند، به آن ها نزدیك نشو. هر چه گفتند، گوش نده تا زمانى كه به بحث دیگرى بپردازند
پاسخ2⃣: 🔸ابتدا باید بین اراده تکوینی و اراده تشریعی خداوند تفاوت قائل شد. اراده تکوینی خداوند به اختیار انسان تعلق گرفته است و اینکه گفته میشود حادثه کربلا به مشیت و خواست خداست به این معنی است که خداوند تکوینا انسان را مختار آفریده است و این انسان با قوه اختیار خود هر کاری را انجام می دهد حتی کشتن امام حسین علیه اسلام. 🔸حال باید پرسید هر چه انسان انتخاب میکند مراد تشریعی خداوند هم هست یا نه؟ قطعا پاسخ منفی خواهد بود زیرا اراده تشریعی خداوند به انجام فعل حسن تعلق گرفته است که مطابق با حکمت و هدف نهایی انسان می باشد. 🔹بنابراین کشتن امام حسین اگر چه مطابق اراده تکوینی است اما خواست تشریعی خداوند به آن تعلق نمیگیرد زیرا فعل حسنی که مطابق با هدف نهایی انسان است، نیست و از این جهت میتوان شخصی که برای هدایت بشر مفید است توسط شخص ظالم کشته میشود را لعن کرد. ♦️مثالی برای تقریب به ذهن: مثلا پدری به فرزند خود پول میدهد که با پول خودت هرچی دوست داری بخر یعنی به او قوه اختیار را داده است اما آیا این فرزند میتواند هرچیزی رو بخرد حتی اگر پدر ناراضی است یا به مصلحت و هدف او سازگار نیست؟