eitaa logo
انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
349 دنبال‌کننده
241 عکس
16 ویدیو
18 فایل
کانال اطلاع‌رسانی انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم 🔹️کانال تلگرام انجمن: t.me/anjoman_adabiyat_uni_of_Qom 🔹️تاربرگ اینستاگرام: www.instagram.com/anjoman_elmii_adabiat_Qom
مشاهده در ایتا
دانلود
✅بیانیه مجمع صنفی استادان دانشگاه قم و جمعی از استادان زبان ، ادبیات و آموزش زبان فارسی مراکز آموزشی شهر مقدس قم در حمایت از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون 📌به نام خداوند لوح و قلم شکر شکن شوند همه طوطیان هند زین قند پارسی که به بنگاله می رود 🔰سخنان ارزشمند رهبر فرهیخته انقلاب اسلامی درباره پاسداشت زبان پارسی، بار دیگر دوستداران زبان شیرین و شیوای فارسی را امیدوار ساخت تا بر این دوستی ببالند و در پاسداری از این درّ دری احساس تکلیفی چند چندان داشته باشند. 🚩 شکوفایی، شکوه و شوکت زبان پارسی که روزگاری بر گستره ای از جهان حکمفرما بود و از توان بالای آن در برآوردن نیازهای اهل زبان و بیان مضامین بلند علمی، ادبی، فلسفی و عرفانی، با کمترین وام واژه حکایت داشت، امروز در خطر قرار گرفته و برماست که با همه توان از آن پاس داریم و از باد و باران و گزند هجوم واژه های بیگانه از آن نگهبانی کنیم و بر استواری و پابرجا نگه داشتن کاخ بلندی را که بزرگانی چون فردوسی برافراشته اند، پای فشاریم . 🚩 از این روی حمایت خود را از سخنان رهبر فرهیخته اعلام می کنیم و آمادگی خود را برای برآوردن منویات رهبر ادب دان و ادب دوست انقلاب اسلامی بیان می داریم. 🔹مجمع صنفی استادان دانشگاه قم و جمعی از استادان زبان ، ادبیات و آموزش زبان فارسی مراکز آموزشی شهر مقدس قم 🔸روابط عمومی انجمن علمی_دانشجویی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
نويسندگان فرهيخته پيامبران انديشه اند و قلم عصاي معجزه گر ايشان است که گاه با چرخشي سرنوشت ملتي را دگرگون مي کند و با گردشي شور آفرين روح مي بخشد به پيکر بي جان جامعه اي.   قلمشان معجزه ايست که زنجير زمان و مکان را مي گشايد از پاي دانش تا جاودانه شود. و انديشه هاي روح بخش پنهان در عمق جانهاي بيدارشان را آشکار مي سازد. امام علي (ع) فرموده اند: «انديشه فرهيختگان بر کرانه قلم هايشان جلوه گر است»[1]  بيصداست اما ندايش از هر ندايي رسا تر است. امام علي(ع) فرموده اند: «قلم گوياترين چيزي است که از طرف تو سخن مي گويد»[2]  قلم به دست گرفتم که حرف حق بنويسم هر آنچه را نتوان گفت بر ورق بنويسم قسم به جان قلم خورده ام که ناي قلم را به دست گيرم و تا آخرين رمق بنويسم بر آن سرم که به رغم محيط در همه جايي هر آنچه حق بپسندد به حقِ حق بنويسم [3]  14 تيرماه «روز قلم» بر همه نويسندگان ايران زمين مبارک باد.   @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
رو کرد به ما بخت و فتادیم به بندش ما را چه گنه بود؟ خطا کرد کمندش! با آنهمه دلداده دلش بسته ی ما شد ای من به فدای دل دیوانه پسندش! نرگس ز چه بر سینه زد آن یار فسون کار ترسم رسد از دیده ی بدخواه، گزندش! شد آب،دل از حسرت و ، از دیده برون شد آمیخت بهم تا صف مژگان بلندش! در پرتو لبخند، رخش وه چه فریباست چون لاله که مهتاب بپیچد به پرندش! گر باد بیارامد و گر موج نخیزد دل نیز شکیبد، مخراشید به پندش! سیمین طلب بوسه ای از لعل لبی داشت ترسم که به نقد دل و جانی ندهندش! #سیمین_بهبهانی زاد روز سیمین بهبهانی فرخنده باد. روابط عمومی انجمن علمی_دانشجویی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
🔰انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🔹سلسله نشست های ادبیات معاصر🔹 🔺با موضوع جلال آل احمد، مسئله‌ی روشن‌فکری 🔺با حضور شاعر و منتقد ادبی: استاد مهدی عبدالله‌زاده راد 📌زمان و محل برگزاری: دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ سالن اندیشه دانشگاه قم ساعت ۱۳ 🔹حضور برای تمامی دوست‌داران ادبیات آزاد است. 🔸انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
یا رب مباد کز پا جانان من بیفتد درد و بلای او کاش بر جان من بیفتد من چون ز پا بیفتم درمان درد من اوست درد آن بود که از پا درمان من بیفتد یک عمر گریه کردم ای آسمان روا نیست دردانه ام ز چشم گریان من بیفتد ماهم به انتقام ظلمی که کرده با من ترسم به درد عشق و هجران من بیفتد از گوهر مرادم چشم امید بسته است این اشک نیست کاندر دامان من بیفتد من خود به سر ندارم دیگر هوای سامان گردون کجا به فکر سامان من بیفتد خواهد شد از ندامت دیوانه شهریارا گر آن پری به دستش دیوان من بیفتد «سالروز درگذشت محمد حسین بهجت تبریزی و روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی» @anjoman_adabyat_uni_of_qom
ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی (زاده ۳۷۰ ه‍.ش ۹۹۵ در روستای حارث‌آباد از توابع سبزوار امروزی، درگذشته ۴۵۶ ه‍.ش ۱۰۷۷ در غزنین) مورخ و نویسنده معروف ایرانی در دربار غزنوی است. شهرت او بیشتر به‌خاطر نگارش کتاب معروف به تاریخ بیهقی است که مهمترین منبع تاریخی در مورد دوران غزنوی است. او اوایل عمر را در نیشابور به تحصیل دانش اشتغال داشت، سپس به سمت دبیری وارد دیوان محمود غزنوی و حکمرانان بعد از او شد و در سال ۴۱۸ ه‍.ش پس از درگذشت استادش بونصر مشکان به سمت دبیر دیوان شاهی برگزیده شد. در روزگار عبدالرشید غزنوی، هفتمین امیر غزنوی، بیهقی به بالاترین مقام در دیوان، صاحب دیوان رسالت رسید. در همین دوران گرفتار تهمت و کین بداندیشان شد. امیربدگمان او را از کار برکنار کرد و به زندان انداخت. طغرل، غلام گریخته دربار محمود بر امیر عبدالرشید شورید و او را کشت. باز بیهقی به زندان افتاد به همراه گروهی دیگر از درگاهیان و درباریان. وی در سال ۴۳۷ ه‍.ش پس از آزادی از زندان شروع به نوشتن کتاب معروف خود، تاریخ بیهقی، نمود. «سالروز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی» @anjoman_adabyat_uni_of_qom
دکتر امین پور در دوم اردیبهشت ماه 1338 درشهرستان گُتوند خوزستان متولد شد.دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و برای ادامه تحصیل به دزفول رفت.امین پور در سال 1357 دیپلم تجربی گرفت و سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته دامپزشکی در دانشگاه تهران آغاز کرد. وی در سال 1358 با انصراف از رشته دامپزشکی، به جمع دانشجویان علوم اجتماعی پیوست. قیصر امین پور مجدداً در سال 1363 تغییررشته داد و تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران دنبال کرد و در بهمن ماه سال 1376 با دریافت مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. مختصری از زندگانی دکتر قیصر امین پور @anjoman_adabiyat_uni_of_qom «سالروز درگذشت قیصر امین پور»
علی باباچاهی متولد سال ۱۳۲۱ در بندر کنگان استان بوشهر است. وی دوره دبستان و دبیرستان را در بوشهر گذراند. در دوره اول متوسطه، به شعر و ادبیات علاقه‌مند شد. در مسابقه ادبی دانش‌آموزی دبیرستان‌های بوشهر و سپس شیراز رتبه اول را به دست آورد. در این دوره شعرهایش در مجلات تهران، با نام مستعار «ع. فریاد» چاپ می‌شد اما وقتی یکی از شعرهای این شاعر در مجله امید ایران به عنوان «بهترین شعر هفته» به چاپ رسید، شعرهایش را به امضای خودش در مجلات چاپ کرد. وی پس از اتمام دوره دبیرستان در بوشهر، حدود سال ۴۰–۳۹ به دانشکده ادبیات شیراز راه یافت. او در این سال‌ها به اتفاق چند تن از دانشجویان، جلساتی ادبی در دانشکده ادبیات شیراز برگزار کرد. باباچاهی حدود سال ۴۵ وارد آموزش و پرورش شد و مدت ۱۸ سال در بوشهر به تدریس ادبیات مشغول شد که بعد از انقلاب در سال ۱۳۶۲ به اجبار بازنشسته شد. باباچاهی در طول مدت تدریس خود در بوشهر علاوه بر چاپ شعر در مجله پایتخت، از فعالیت مطبوعاتی نیز غافل نبود. @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom «زادروز علی باباچاهی»
«پدر بزرگ از پشت قفسه ها بیرون آمد و به گوشواره ای زیبا و گران بها که من طراحی کرده بودم و ساخته بودم اشاره کرد. خوشحال شدم که آن را برای ریحانه انتخاب کرده بود؛ هر چند بعید می دیدم که مادرش زیربار قیمت آن برود.گوشواره را بیرون آوردم و به پدربزرگ دادم. • طراحی و ساخت این گوشواره، کار هاشم است. حرف ندارد! مادر ریحانه گوشواره ها را گرفت و ورانداز کرد. • قشنگند، ولی ما چیزی ارزان قیمت می خواهیم. مادر ریحانه گوشواره ها را روی مخمل گذاشت. با نگاهش گوشواره های قبلی را جستجو کرد. پدربزرگ گوشواره های گران بها را توی جعبه کوچکی گذاشت. جعبه را به طرف مادر ریحانه سُراند. • از قضا قیمت این گوشواره ها دو دینار است. در دلم به پدربزرگ آفرین گفتم. از خدا می خواستم که ریحانه صاحب آن گوشواره ها شود. قیمت واقعی اش ده دینار بود. یک هفته روی آن زحمت کشیده بودم.» @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom - مظفر سالاری - برشی از کتاب رویای نیمه شب «روز کتاب و کتابخوانی»
منوچهر آتشی در ۲ مهر ۱۳۱۰ در دهرود در شهرستان دشتستان در استان بوشهر به دنیا آمد. خانوادۀ وی از عشایر زنگنه کرمانشاه بودند که در حدود ۴ نسل پیش به جنوب ایران مهاجرت کرده‌ بودند. نام جد وی «آتش‏‌خان زنگنه» بود و به همین دلیل نام خانوادگی وی «آتشی» انتخاب شد. پدر منوچهر آتشی فرد باسوادی بود و به دلیل علاقه‌‏ای که سرگرد اسفندیاری که در جنوب به رضاخان کوچک مشهور بود به وی داشت، او را به بوشهر انتقال داد و کارمند اداره ثبت و احوال بوشهر شد. منوچهر آتشی ۲۹ آبان ۱۳۸۴ بر اثر ایست قلبی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان سینا تهران درگذشت و در بندر بوشهر به خاک سپرده شد. وی چند روز قبل از مرگش در مراسم چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار ادبیات معرفی شده بود. مجموعه‌های شعری زیر از آثار اوست:[۵] آهنگ دیگر ۱۳۳۸ آواز خاک ۱۳۴۶ دیدار در فلق ۱۳۴۸ بر انتهای آغاز ۱۳۵۰ گزینه اشعار ۱۳۶۵ وصف گل سوری ۱۳۷۰ گندم و گیلاس ۱۳۷۱ زیباتر از شکل قدیم جهان ۱۳۷۶ چه تلخ است این سیب ۱۳۷۸ خلیج و خزر ۱۳۸۰ باران برگ زوق: دفتر غزل‌ها ۱۳۸۰ اتفاق آخر ۱۳۸۰ حادثه در بامداد ۱۳۸۰ ریشه‌های شب ۱۳۸۴ غزل غزل‌های سورنا ۱۳۸۴ @anjoman_adabiyat_uni_of_qom «سالروز درگذشت منوچهر آتشی»
🔰انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🔹معارفه ویژه نودانشجویان سال ۹۹🔹 🔺با حضور: آقای دکتر علیرضا نبی‌لو مدیر محترم گروه زبان و ادبیات فارسی 🔺همراه با شعر خوانی شاعر و طنزپرداز: استاد عباس احمدی 🔺و برنامه‌های متنوع دیگر... 📌زمان و محل برگزاری: چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ به صورت مجازی در بستر adobe connect به آدرس زیر: http://Webinar.qom.ac.ir/anjoman/ ساعت ۱۲ 🔸انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
۲۵ آذر ۱۳۳۱ در اراک به‌دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۶ از مدرسه هنرهای دراماتیک رویال آکادمی لندن فوق دیپلم سینما و تلویزیون و در سال ۱۳۵۹ مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک و در سال ۱۳۷۲ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی گرفت. آغاز فعالیت هنری او از سال ۱۳۴۷ با قصه‌نویسی و قصه‌خوانی در رادیو و سپس نویسندگی متن برنامه و نمایش‌نامه بود. فعالیت سینمایی را از سال ۱۳۴۷ با ساخت فیلم‌های تبلیغاتی و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۴ با «تیغ و ابریشم» کاری از مسعود کیمیایی آغاز کرده‌است. وی مدتی مجلهٔ «نشانی» را منتشر می‌کرد که پس از مدتی انتشار آن متوقف شد.صالح علاء پیوسته به عنوان مجری و نویسنده با شبکه‌های مختلف رادیویی همکاری داشته‌است. صالح علاء کتاب عجیب «تمامی آنچه که مردان در باب زنان می‌دانند» اثر عبدل اسمیت را ترجمه کرده‌است. وقتی این کتاب ۱۱۰ صفحه‌ای را باز کرده و تا انتها ورق می‌زنید چیزی جز صفحات سفید نمی‌بینید. از این کتاب بیش از ۲۸ چاپ به فروش رفته‌است. @anjoman_adabiyat_uni_of_qom «زادروز محمد صالح علاء»
🔰انجمن زبان و ادبیات فارسی و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران_پکن برگزار می‌کند: 🔹نخستین نشست تخصصی ایرانشناسی🔹 🔺با موضوعات: _ بررسی اشعار فارسی بازمانده بر سنگ نوشته‌های مقابر در هانجو _آشنایی با موقعیت اجتماعی ایران و ایران باستان _ مروری بر تاریخ مبادلات چین و ایران _ چند مسئله قابل توجه در مطالعات ایرانشناسی در چین 🔺با حضور: آقای دکتر احمد رضایی جمکرانی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم آقای دکتر محمد رضا سعیدی، عضو هیئت علمی سازمان سمت استاد جی کی یون، رئیس مرکز ایرانشناسی دانشگاه جنوب غرب چین استاد وانگ فینگ، استاد دانشگاه نیگ شیا 📌زمان و محل برگزاری: پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📌نشانی ورود به همایش: https://meeting.atu.ac.ir/ch/iran-china 🔹حضور برای عموم آزاد و رایگان است. @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. نام دیگر این شب «چِلّه» است، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌است. یلدا به زمان بین غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است. «یلدا» برگرفته از واژهٔ سریانی ܝܠܕܐ به‌معنای زایش است و شب چله هم که مترادف شب یلداست از آن روست که چهل روز اول زمستان را «چله بزرگ» و بیست روز بعد از آن را «چله کوچک» نامیده‌اند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته‌است.در آثارالباقیه بیرونی، از روز اول دی ماه، با عنوان «خور» نیز یاد شده‌است. در قانون مسعودی نسخهٔ موزه بریتانیا در لندن، «خُره روز» ثبت شده، اگرچه در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده‌است. چلّه، دو موقعیت گاه‌شمار در طول یک سال خورشیدی با کارکردهای فرهنگ عامه، یکی در آغاز تابستان (تیرماه) و دیگری در آغاز زمستان (دی‌ماه)، هریک متشکل از دو بخش بزرگ (چهل روز) و کوچک (بیست روز) است. @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
یلدا رسید و از پس یلدا نیامدی آتش گرفت جان و اهورا نیامدی اهریمنان به سد سکندر رسیده اند بهر شکست این دژ خارا نیامدی آدم فریب دانه و سیبت نخورده بود ابلیس! اگر به باور حوا نیامدی عیسی رسید و مهر به دنیا دمید نور دجال پیر از پی اغوا نیامدی خورشید در دو چشم تو تعبیر می‌شود مهتاب من برای تماشا نیامدی من با هزار خاطره در شهر مانده‌ام از کوه، از کرانه دریا نیامدی وقتی نماند و صور قیامت دمیده شد ای آخرین بهانه دنیا نیامدی امروز هم گذشت و مجالی نمانده است ای واپسین نشانه فردا نیامدی شوری نمانده در غزلم خسته شد دلم ای جاودانه در دل شیدا نیامدی @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
«سالروز درگذشت دکتر جعفر شهیدی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران» @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
سیدجعفر شهیدی فرزند سیدمحمد سجادی که از دانشمندان و مفاخر بزرگ ادبی ایران به‌شمار می‌رفت، در سال ۱۲۹۷ هجری خورشیدی در یکی از محلات قدیمی شهر بروجرد به دنیا آمد. وی دوران تحصیل ابتدایی و اندکی از متوسطه را در این شهر و سپس ادامه آن را در تهران به انجام رساند. شهیدی ابتدا به نام سجادی معروف بود که بعدها تغییر شهرت داده و با نام شهیدی در مراکز علمی و دانشگاهی شهرت پیدا کرد. در سال ۱۳۲۰ برای تحصیل علوم دینی و فقه و اصول راهی نجف شد و تحصیلات حوزوی‌اش را در شهر نجف که شهر علم نام داشت، تا حد رسیدن به درجه اجتهاد که درجهٔ بسیار بالایی در حوزهٔ علمیه محسوب می‌شود، بالا برد. شهیدی پس از آن چند سالی را در عوالم طلبگی در قم سپری و از محضرآیت الله محمد علی لطفیان سرگزی- آیت‌الله بروجردی و بسیاری از مراجع و بزرگان دینی استفاده کرد، اما بعد از هشت سال، بیماری او را به ایران بازگرداند. هر هفته باید خود را به پزشک نشان می‌داد و در نتیجه از رفتن به حوزه بازمی‌ماند. برای گذران زندگی و به‌منظور ترجمهٔ متون عربی، نزد دکتر سنجابی (وزیر فرهنگ وقت) می‌رفت اما به او اشتغال به تدریس پیشنهاد شد. سپس در دبیرستان ابومسلم مشغول به تدریس شد و با توجه به اهمیت مدرک تحصیلی در میزان حقوق، بدون شرکت در کلاس‌ها، لیسانس الهیات را با بهترین نمره‌ها می‌گیرد. برخورد با محمد معین، باب آشنایی وی را به حضور علی‌اکبر دهخدا فراهم کرد و بعد از تشکیل مؤسسه لغت‌نامه دهخدا، معاونت سازمان رابه‌عهده گرفت. سپس علامه دهخدا از سیدجعفر شهیدی دعوت به همکاری کرد و در نامه‌ای به دکتر آذر (وزیر فرهنگ وقت) نوشت: «او اگر نه در نوع خود بی‌نظیر، ولی کم‌نظیر است.» دهخدا در این نامه می‌خواهد که به جای ۲۲ ساعت، به او شش ساعت تدریس اختصاص دهند تا بقیهٔ وقتش را در لغت‌نامهٔ دهخدا بگذراند. مدتی این‌گونه می‌گذرد، تا سال ۱۳۴۰ که با مدرک دکتری به دانشگاه منتقل می‌شود. تدریس در دانشگاه تا حدود سال ۱۳۴۵ ادامه پیدا می‌کند، اما بعد با ناامنی دانشگاه، دانشجویان خود را به لغت‌نامه می‌برد. پس از سال‌ها نیز، تا پایان عمر وی هنوز دانشجویانش چهارشنبه‌ها به دفتر وی در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا می‌رفتند و با شهیدی جلساتی را داشتند. بعد از مرگ محمد معین، شهیدی مسؤولیت ادارهٔ سازمان لغت‌نامهٔ دهخدا را بر عهده گرفت. او در زمینه‌های ادبیات عرب و فارسی استادی بنام بود و درک محضر و همنشینی با استادانی نظیر بدیع‌الزمان فروزانفر، دهخدا، جلال‌الدین همائی و محمد معین اعتبار علمی و معنوی او را دو چندان کرد. او همچنین دوستی نزدیک و ارتباط علمی با سید موسی صدر در ایران، بیروت و قاهره داشت. شهیدی اولین کتابش را در نجف در رد احمد کسروی نوشت، هرچند بر خوب بودن کارهای تاریخی او (تاریخچهٔ چپق و قلیان، مشعشیان و…) تأکید داشت. دیگر کتابش، سه جلد «جنایات تاریخ» توسط ساواک توقیف شد، اما بعدها بعضی مطالب انتقادی را از چاپ بعدی حذف کرد. وی داماد استاد سید غلامرضا سعیدی از نویسندگان معاصر بیرجندی بود. در سال ۱۳۶۹ برای ترجمه نهج‌البلاغه، مجموعه سخنان امام اول شیعیان و در سال ۱۳۸۵ هجری خورشیدی برای نگارش کتاب تاریخ تحلیلی اسلام برندهٔ جایزه کتاب سال ایران شد. شهیدی در ساعت ۱۱ صبح یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ (۱۲ ژانویه ۲۰۰۸) از دنیا رفت. دکتر شهیدی در سال ۱۳۷۴ منزل مسکونی‌اش را به شهرداری نارمک واگذار کرد و این خانه در همان سال به کتابخانهٔ عمومی دکتر شهیدی تبدیل شد. پس از مرگ وی اتاقی در این کتابخانه به موزه نگهداری برخی از آثار او اختصاص داده شد. پیکر وی صبح روز چهارشنبه بیست و شش دی ۱۳۸۶ از برابر بنیاد لغتنامه دهخدا به سمت دانشگاه تهران تشییع و در امامزاده عبدالله (شهرری) دفن شد. «سالروز درگذشت دکتر سید جعفر شهیدی» @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
احمد سمیعی " گیلانی " (زادهٔ ۱۱ بهمن ۱۲۹۹) مترجم و نویسندهٔ ایرانی و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. سمیعی در کوچهٔ افشارها، سنگلج تهران در خانواده‌ای گیلانی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. در اواخر دههٔ ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در مؤسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌موازات آن دورهٔ کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران می‌گذراند. او در کنار حرفهٔ ویراستاری، چند کتاب در زمینهٔ آیین نگارش و ویرایش تألیف‌کرد و مقاله‌های ارزشمندی را در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رسانید. سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان دلدار و دلباخته، از ژرژ ساند شروع کرد و بعداً آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند. او تا خرداد ۱۳۹۸ سردبیری نشریهٔ نامهٔ فرهنگستان را بر عهده داشت. 《زادروز احمد سمیعی گیلانی، پدر ویرایش ایران》 @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
علی‌محمد حق‌شناس زاده: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۱۹جهرم درگذشته: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ بیمارستان پیامبران، تهران پیشه: زبان‌شناس، فرهنگ‌نویس، مترجم، شاعر و استاد دانشگاه زمینه کاری: زبان‌شناسی ملیت: ایرانی جوایز: جایزهٔ کتاب سال (۱۳۸۰) برای تألیف فرهنگ انگلیسی به فارسی هزاره علی‌محمد حق‌شناس در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ در خانواده‌ای مذهبی از بیت آیت‌الله حق‌شناس در جهرم به دنیا آمد. دیپلم ادبی را از دبیرستان نمازی شیراز اخذ کرد. حق‌شناس از دانشسرای عالی تهران (دانشگاه تربیت معلم کنونی) در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی لیسانس گرفت. سپس عازم انگلستان شد و از دانشگاه لندن در رشتهٔ زبان‌شناسی و آواشناسی همگانی دکتری گرفت. وی در سال ۱۳۵۲ به ایران بازگشت. نخست در دانشگاه ملی (دانشگاه شهید بهشتی کنونی) و بعد در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. او در سال ۱۳۸۵ به عنوان چهرهٔ ماندگار معرفی شد. حق‌شناس در روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ در بیمارستان پیامبران تهران درگذشت. «سالروز درگذشت دکتر علی محمد حق شناس» @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
🔰 معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار می‌کند: 🔹نخستین وبینار گروه ادبیات فارسی دانشگاه قم 🔹 🔺با موضوعات: _ بررسی سیر و تکامل تصاویر شعری در ادبیات فارسی _ سیر بلاغت در حوزه تمدن اسلامی _ بررسی وجوه بلاغی نظریه نشانه شناسی ریفاتر 🔺با حضور: ▪️آقای دکتر علیرضا نبی‌لو، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم ▪️آقای دکتر احمد رضایی جمکرانی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی قم ▪️آقای دکتر همایون جمشیدیان، دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جامع گلستان ▪️آقای دکتر جعفر عباداله، معاون پژوهشی و فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی 📌زمان و محل برگزاری: چهارشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📌نشانی ورود به همایش: https://ve.qom.ac.ir/flh_dcr_meeting 🔹حضور برای عموم آزاد و رایگان است. ✅ جهت رفع موانع ورود به نشست با شماره ۰۹۱۲۷۴۶۸۴۸۶ تماس بگیرید. @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
🔰 معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی با همکاری انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی برگزار می‌کند: 🔹وبینار درآمدی بر روش شناسی تحلیل متون ادبی🔹 🔺با موضوع: _ درآمدی بر روش شناسی تحلیل متون ادبی 🔺با حضور: ▪️آقای دکتر علیرضا نبی‌لو، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم 📌زمان و محل برگزاری: چهارشنبه ۱۹ خرداد ساعت ۱۱ الی ۱۲ 📌نشانی ورود به همایش در بستر ادوب کانکت: https://ve.qom.ac.ir/flh_dcr_meeting 🔹حضور برای عموم آزاد و رایگان است. ✅ جهت رفع موانع ورود به نشست با شماره ۰۹۱۲۷۴۶۸۴۸۶ تماس بگیرید. @anjoman_adabiyat_uni_of_qom