🌟ثبتنام اصلی آغاز شد!
🍁انجمن زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم(واحد خواهران) با همکاری مجموعهٔ فرهنگی هنری جریان، برگزار میکند:
🔻 ورکشاپ یک روزهی "مبانی شعر"
● مدرس: دکتر عباس احمدی
🔹️زمان: شنبه ۳ آذر ماه | ساعت ۱۵:۳۰
🔸️هزینه با تخفیف ویژه: ۱۵۰,۰۰۰ تومان
📍 دانــــــــــــشـــــــــــــــگــــــــــــــــاه قـــــــــــــــــــم
🔗 ثبتنام نهایی:
https://survey.porsline.ir/s/mX0RAi25
🔺️ثبتنام برای عموم علاقهمندان در رشتههای مختلف دانشگاهی آزاد است.
🔗 ارتباط با پشتیبانی
13.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹شنوندهٔ شعری از دکتر عباس احمدی باشید.
🔗ثبت نام در دورهٔ آموزشی مبانی شعر:
https://survey.porsline.ir/s/mX0RAi25
👤ارتباط با ما
انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
🌟ثبتنام اصلی آغاز شد! 🍁انجمن زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم(واحد خواهران) با همکاری مجموعهٔ فرهنگی
📍محل برگزاری ورکشاپ شعر طنز:
_دانشگاه قم، خانه فرهنگ (کنار تالار شیخ مفید)، اتاق جلسات.
🕞شروع کارگاه: 15:30
#گزارش_تصویری
🌟ورکشاپ شعر طنز | دانشگاه قم
🔻با حـضور دکـتـر عـبــاس احـمـدی
@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
#گزارش_تصویری
🌟ورکشاپ شعر طنز | دانشگاه قم
🔻با حـضور دکـتـر عـبــاس احـمـدی
@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
[شرف و قیمت و قدرِ تو به فضل و هنر است
نه به دیدار و به دینار و به سود و به زیان]
#فرخی_سیستانی
#روزنگار| ۱۶ آذر_ روز دانشجو
🔹روزتان مبارک☘️
@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
دچارنامه هفتم (4).pdf
54.34M
💠هفتمین شماره از نشریه دچارنامه
نامهای به کسانی که دچارِ ادبیاتاند.
🍁 پاییز ۱۴٠۳
🎨شعر به مثابه نقاشی
🔻صاحب امتیاز: انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
مدیر مسئول: یگانه ونارچی
سردبیر: معصومه برومند
🔹در این شماره میخوانیم:
🔸سخن سردبیر
🔸تصویر شعر
🔸مسافر قرنها و قارهها
🔸فرزند نامآشنای شاپور
🔸نمونههای کاریکلماتور
🔸هممسیر: محمدابراهیم جعفری
🔸پیشکش کتاب: شکار گوسفند وحشی
🔸پیشکش فیلم: نیمه شب در پاریس
🔸عکاسی: اشکنگاری
🔸نقاشی کاجها
🔸ژورنال نصرت رحمانی
🔸رهاورد ادب
🔸کافه دچار؛ اپیزود دو: جوهر بارانخورده
[کافه دچار یک داستان سریالیست که در هر شماره یک اپیزود از آن پیشکش چشمهایتان خواهد بود.]
📩انتقادات، پیشنهادات و ارسال آثار:
@YeganehVenarchi
🔻روابط عمومی انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
بهنام خداوند جان و خرد
🌙يلدا جشن باستانی ایرانیان
🖋️به قلم: فاطمه گل قندشتی، کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم.
یلدا و مراسمی که در نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال برپا میکنند و مناسبت آن با تولد خورشید و ایزدمهر (میترا)، شادمانیها و قصهگوییها و آیینهای این سنت دیرپا، از جمله رسوم ویژه آریاییها و بهخصوص پیروان آیین مهر بوده است؛ که بعد از گذشت هزاران سال، این رسم باستانی زیبا را در ایران زمین، با چنین قدمتی طولانی، بهیادگار گذاشتهاند.
یلدا یک واژه سُریانی است به معنی تولد. رومیها خود واژهی "ناتالیس" را به معنی تولد داشتند. مسیحیانِ سُریانی، واژهی یلدا را با خود به ایران آوردند. از آن زمان تا کنون در ایران ماندگار شده است. البته فقط تولد میترا و هنگام و موقع زمانیِ آن نبود که در مسیحیت داخل شده؛ بلکه در واقع امروزه همهی مسیحیان جهان که شب تولد مسیح را جشن میگیرند و تا بامداد بلندترین شب سال بیدار مانده و با خوردن و نوشیدن به شادی میگذرانند. همان تولد میترا، مسیحایِ نجات بخش یا سوشیانت را جشن میگیرند و اغلب مراسم، مناسک و آدابشان مقتبس از آیین مهر است. این رابطه بین مسیح (ع) و یلدا را در اشعار شاعران فارسی از جمله امیرمعزی، سنایی، خاقانی، منوچهری، سیف اسفرنگی و ... نیز ادراک میشود که در ادامه بیشتر دربارهی آن و نمونههای آن سخن خواهیم گفت.
چنانکه ملاحظه میشود، این مراسم پس از هزاران سال، تاکنون باقی و پابرجا بوده و در سراسر ایران زمین بهنام شب چلّه برگزار میشود؛ اما امروزه چرا آن را بهعنوان شب چلّه یا چلّه بزرگ مینامند؟ چلّه بزرگ از اوّل دی ماه تا دهم بهمن ماه است که چهل روزِ تمام ادامه مییابد. چلّه کوچک از دهم بهمن ماه است تا بیستم اسفند، و از آن جهت چلّهی کوچک میگویند که در این زمان از شدت سرما کاسته میشود.
بهمناسبت اینکه طولانیترین شب سال، نخستین شب زمستان است و تاریکی اهریمنی بیشتر می پاید. این شب درنظر ایرانیان باستان نحس بود. در روزگاران گذشته برای رخنه در تاریکی و زایل ساختن آثار اهریمنی، آتش میافروختند و هر گروهی از خانوادهها، خویشان و دوستان،گرد آتش جمع میشدند. آن را با خوردن و نوشیدن و شادی و گفتوگو به سر میآوردند. آنان درواقع با افروختن آتش و شعلهور نگاهداشتن آن، از زیانکاری دیوان و عملهی اهریمن جلوگیری میکردند. در همهی جشنهای ایران باستان مانند یلدا که در شب برگزار میشد و یا مراسم و آداب دینی، با افروختن آتش همراه بود.
محمود روح الامینی در کتاب آیینها و جشنهای کهن در ایران امروز، انگیزه پایدار ماندن جشن یلدا را اینگونه بر میشمارد:
1- شب یلدا، شب زایش خورشید(مهر) است که این امر از باورهای دینی کهن سرچشمه گرفته است.
2-شب یلدا، بلندترین و طولانیترین تاریکی است؛ که شب شوم و اهریمنی و ناخوشایند، از فردای آن روز به کوتاهی میگراید.
3-پایان برداشت محصول صیفی و آغاز فصل استراحت در جامعه کشاورزی است. همه قشرها و گروههایی که از فراوردههای کشاورزی و تلاش کشاورزان بهرهمندند و به این لحاظ در جشن نخستین روز دی ماه و برداشت محصول، در شگون و شادی کشاورزان شرکت میکنند.
در پایان اشاره کوتاهی میکنیم به پرداختن شُعرای ما به شب یلدا.
نخست، بیتی از شاهنامهی فردوسی را بازگو میکنیم که در ارتباط با یلدا چندباری نقل شده است:
شب اورمزد آمد از ماه دی
ز گفتن بیاسای و بردار مِی
باتوجه به مطالب پیش و پس این بیت طبق گفته خانم دکتر ژاله آموزگار، در اینجا هیچگونه اشاره ای به شب یلدا نیست؛ بلکه شاهدی است برای گاهشماری در ایران باستان و همچنین خطاب جناب فردوسی به خود است که میگوید داستان اورمزدِ شاپور(هرمزد ساسانی)به پایان رسید. شاعر با ظرافتی شب اورمزد از ماه دی(روز اول دی)را با نام اورمزد(هرمزد) همسانی میدهد.
در اشعار شعرای فارسی، یلدا غالبا با هجران و ظلمت همراه بوده است. با تعدادی از این اشعار، سخن را به پایان میرسانیم:
_ سخنم بلندنام از سخن تو گشت و شاید
که دراز نامی از نام مسیح یافت یلدا
(سیف اسفرنگی)
_ صحبت حکّام ظلمتِ شبِ یلداست
نور ز خورشید جوی گو که برآید
(حافظ)
_ نور رایش تیره شب را روز نورانی کند
دود چشمش روز روشن را شب یلدا کند
(منوچهری)
_ نظر به روی تو هر بامداد نوروزیست
شب فراق تو هر گه که هست یلداییست
(سعدی)
منابع:
۱- دشتی، رضا(١٣٨۶)جشنهای ملی ایرانیان، چاپ اول، تهران:پازینه.
٢- رضی، هاشم(١٣٨٠) پژوهشی در گاهشماری و جشنهای ایران باستان، چاپ دوم، تهران: بهجت.
٣- آموزگار، ژاله، یلدا ، مجله بخارا، آذر _ دی ١٣٩٧، شماره ١٢٨، صفحات ٨ تا ١٣.
یلداتون مبارک.
@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
[یلدای بیطلوع من، ای ماهتابِ عشق
ای روشنی ز چشم تو در اضطرابِ عشق
هر شب به یاد روی تو، بیدار ماندهام
در خلوت شبانهی خود با عذابِ عشق
چون سایه در سراب دویدم نجات نیست
ماندم غریب در طلبِ یک جوابِ عشق
یلدا بلند بود ولی بی حضورِ تو
افسانه شد برای من این خوابِ نابِ عشق
چشم انتظار آمدنت ماندهام هنوز
هر قطره از سرشکِ من آیینه تاب عشق
بازآ و با طلوع نگاهت غزل بخوان
تا بشکفد ز جان من این آفتابِ عشق]
#فاطمههوشنگیشایان
🔸حافظ امشب را با ما بخوانید.
@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[خستگی باستانی، خستگی موروثی، ذرهذره از تنم بهدرمیشود.
آرامش پربار این درخت به من هم سرایت کرده است. خوبم، خوشم؛ کجام؟ هیچ جا! نیمه شب است یا نزدیک سحر؟ نمیدانم! انگار در مکثی خالی میان دو دقیقه پرهیاهو نشستهام؛ میان بینهایت گذشته و بینهایت فردا و نگاهم خیره به عنکبوتی است که صبور و آرام، توری نازک میبافد.]
📽درخت گلابی| داریوش مهرجویی
@anjoman_adabiyat_uni_of_qom
معرفی_و_نقد_فیلم_درخت_گلابی_ساخته_داریوش_مهرجویی_250103_225732.pdf
1.96M
🔹نقد فیلم درخت گلابی به کارگردانی داریوش مهرجویی.
نویسنده: #فاطمه_پرهیزگار
در این نقد میخوانیم از:
_نمادگرایی در فیلم مهرجویی
_نگاهی بر عناصر کلیدی
_ بررسی پیرنگ و مفهوم داستان
▫️آنچه باید گفت آنست که اگر در روزهای بیجانی اسیر شدهاید و غبار فراموشی بر شانههای خاطراتتان نشسته، این فیلم را حتما ببینید؛ شاید که نسیمی از گذشته، دریچهای به سوی روشنایی گشود و از تاریکی رهایی یافتید.
@anjoman_adabiyat_uni_of_qom