eitaa logo
انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
299 دنبال‌کننده
234 عکس
15 ویدیو
17 فایل
کانال اطلاع‌رسانی انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم 🔹️روابط عمومی انجمن: @Anjoman_admin1 🔹️کانال تلگرام انجمن: t.me/anjoman_adabiyat_uni_of_Qom 🔹️تاربرگ اینستاگرام: www.instagram.com/anjoman_elmii_adabiat_Qom
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد دکتر مهرآوران گرامی، درگذشت مادر بزرگوار و محترمتان را تسلیت عرض می‌نماییم. روحشان شاد، یادشان گرامی. ◾️انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
❗️❗️❗️ +982532103735 ارتباط با کارشناس گروه زبان و ادبیات فارسی پردیس خواهران (خانم فیضی)
به رستگاری جاوید چون ننازد فقر؟ محمد عربی رهنمای درویشی‌ست من شکسته زبان مدح فقر چون گویم؟ زبان معجزه مدحتسرای درویشی‌ست سخن رسید به نعت رسول حق صائب ببوس خاک ادب را که جای درویشی‌ست مبعث پیامبر اکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص)، مبارک‌.🌸 🌱 @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
درود. بزرگوارانی که مایل به دریافت ۳شماره منتشرشده از نشریه هستند، می‌توانند از طریق قفسه نشریاتِ کتابخانه کوثر اقدام نمایند. و یا با هماهنگی از طریق شناسه زیر، به دفتر انجمن (اتاق a234 واقع در طبقه دوم ساختمان امام خامنه‌ای) مراجعه فرمایند. 🆔 @Hanie_yousefi 🔸روابط عمومی انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم (پردیس خواهران) 🔺کانال ايتای انجمن 🆔 @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
🔹انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم با همکاری انجمن‌های علمی علوم تربیتی و زبان و ادبیات عرب برگزار می‌نماید: 📖نشست‌های کتاب‌خوانی و نقد کتاب "گنجه" گنجه محلی برای معاشرت بیشتر درباره کتاب‌هاست. 🔸کنار یکدیگر می‌خوانیم و می‌شنویم و نقد می‌کنیم. 《من هیچ غمى نداشتم که خواندن یک صفحه کتاب از بین نبرده باشد. کتاب، عمر دوباره است. در دنیا لذتى که با لذت مطالعه برابرى کند، نیست.》 🔻جهت شرکت در نشست‌های گنجه و کسب اطلاعات بیشتر، از طریق شناسه زیر با ما در ارتباط باشید. 🆔 @anjoman_admin1 🔻کانال انجمن: 🆔 @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
و گفت: شما عاشق شده‌اید بر کسی که بر شما عاشق شده است؟ و گفت: آدمی عاشق است بر شقاوتِ خویش. و گفت: ما به ادب محتاج‌تریم از بسیاری علم. و گفت: هر که سایه‌ی نفس از نفسِ خویش برگیرد، عیشِ خلایق در سایه‌ی او بُوَد. تذکرة الاولیاء؛ ذکر عبدالله منازل 🆔 @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
اگر دوستانی داشتم آن‌ها را با صدای تو فرا می‌خواندم اگر وطنی داشتم تو را بیرقش قرار می‌دادم لیک من غریبم و در عزلت، چون راهبه‌ای. پس به‌ سوی من بشتاب با آتش شکوفنده‌ات بر دوش و زخم‌های بدنم را شفا بخش از ضربه‌های دشنه مرا بخوان تا خاکم امیدوار شود و شن‌هایم ناامید... - بخشی از شعر جدال ذهن، سروده سنیه صالح @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
دردم از یار است و درمان نیز هم دل فدای او شد و جان نیز هم این که می‌گویند آن خوش‌تر ز حسن یار ما این دارد و آن نیز هم یاد باد آن کو به قصد خون ما عهد را بشکست و پیمان نیز هم دوستان در پرده می‌گویم سخن گفته خواهد شد به دستان نیز هم چون سر آمد دولت شب‌های وصل بگذرد ایام هجران نیز هم هر دو عالم یک فروغ روی اوست گفتمت پیدا و پنهان نیز هم اعتمادی نیست بر کار جهان بلکه بر گردون گردان نیز هم غزل شماره ۳۶۳ از دیوان حافظ - 🆔 @anjoman_adabiyat_uni_of_qom
روزنگار بیست و دوم اسفند‌ماه؛ سالگرد درگذشت حسین گل‌گلاب. حسین گل‌ گلاب اگرچه در زمینه ادب و به خصوص ابداع لغت‌هایی برای فرهنگستان شهرتی در میان اهل فرهنگ و ادبیات به دست آورد اما عمده شهرتش برای سُرودن ترانه معروف «ای‌ایران» بود؛ سرودی که به شکل غیر رسمی به عنوان سرود ملی ایرانیان شناخته شده است. این سرود حاصل همکاری گل‌گلاب و روح‌الله‌خالقی به عنوان آهنگساز و غلامحسین بنان به عنوان خواننده است که بعد از اشغال ایران به وسیله متفقین در ۱۳۲۳ خورشیدی سروده شد. @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزنگار ۲۲ اسفندماه؛ زادروز استاد هوشنگ ابتهاج. نگاهت می‌کنم خاموش و خاموشی زبان دارد زبان عاشقان چشم است و چشم از دل نشان دارد... @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
به‌نام خداوند جان و خرد 🔥جشن سوری یا چهارشنبه سوری به قلم: فاطمه گل‌قندشتی _کارشناسی زبان و ادبیات فارسی؛ ورودی ۱۴۰۰ جشن «سور» یا آتش، پیشاپیش عید نوروز، یکی از رسوم کهن ایرانیان بوده است ولی بر اساس تحقیقات محققان و مورخان، قرار گرفتن این جشن در شب چهارشنبه آخر سال مربوط به دوران پیش از اسلام نیست ،بلکه مربوط به دوران اسلامی است ،زیرا در دوران پیش از اسلام، ایام هفته وجود نداشته، بلکه ماه به سی روز با نام های متفاوت تقسیم شده است. در خصوص چرایی آتش‌افروزی باید گفت آتش از نظر ایرانیان مظهر پاکی، طراوت، سازندگی، زندگی، سلامت و تندرستی و در نهایت مظهر خداوند بوده‌است. همه ی بیماری‌ها، زشتی‌ها، پلیدی‌ها و آفات در ظلمات و تاریکی هستند. به همین دلیل جایگاه اهریمن در تاریکی است و تیرگی و تاریکی، مظهر اهریمن است. به اعتقاد ایرانیان هرگاه آتش افروخته می‌شود، بیماری، فقر، بدبختی، ناکامی و همه بدی‌ها و زشتی‌ها محو و ناپدید می‌شوند چون از آثار وجودی اهریمن هستند. پس؛ افروختن آتش، باعث راه یافتن روشنی و معرفت به دل و روح است و آثار اهریمنی، نحوست و نامبارکی را از بین می‌برد. مراسم آتش‌افروزی نه تنها در ایران معمول بوده و هست، بلکه در ممالک و مذاهب دیگر نیز، این جشن برگزار و مقدس قلمداد می‌شود. برای مثال در هندوستان نیز مراسم آتش‌افروزی در شب آخر سال، باشکوه و جلال خاصی برگزار می‌شد و حتی هندوان در برگزاری این جشن علاقه بیشتری نسبت به ایرانیان و زرتشتیان نشان می‌دادند. در دوران اسلامی نیز، زمانی که ایرانیان مسلمان با تفکر اعراب مسلمان مبنی بر نحس بودن روز چهارشنبه روبه‌رو شدند، برای از بین بردن نحوست مربوط به چهارشنبه آخر سال، آتش افروزی های مربوط به آخر سال را در آخرین چهارشنبه سال قرار دادند تا نحسی و پلیدی آن را از بین ببرند. از مراسمات رایج در شب چهارشنبه آخر سال (غروب روز سه شنبه) این است که زن و مرد، پیر و جوان، همه و همه در صحن خانه‌ها و در کوچه و معابر، در مناطق کویری و در کنار ساحل، آتش های فراوانی می‌افروزند و همگی از روی آن می پرند و این جمله را در هنگام پرش از روی آتش به زبان می‌آورند: زردی من از تو، سرخی تو از من! از مراسم خاص این روز نیز از پشت بام خانه کوزه کهنه ای را که درون آن آب و چند سکه قرار داشت به کوچه پرتاب می کردند. همچنین اسپند دود کردن و آجیل خوردن، فال گرفتن، فال گوش دادن و قاشق زنی نیز از باورها و مراسم ویژه این روز و شب بود. امروزه مراسمات مربوط به چهارشنبه سوری به کلی فراموش نشده اند و در شهرها و مناطق مختلف ایران به اشکال مختلف برگزار می شود. 🟠منابع : 1_ دشتی، رضا (1386) جشن های ملی ایرانیان، چاپ اول،تهران : پازینه. 2_ رضی، هاشم (1380) پژوهشی در گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان، چاپ دوم، تهران : بهجت.
«از زخم‌های بزرگ خط‌های کوچکی باقی می‌ماند و از چشم‌های تو... چه بگویم؟» @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
زندگی برای آدم بی‌فکر همیشه راحت است. خورد و خواب است. و رفتار بهایم. اما وقتی پای فکر به میان آمد، توی بهشت هم که باشی آسوده نیستی. مگر چرا آدم ابوالبشر از بهشت گریخت؟ برای این که عقل به کله‌اش آمد و چون و چراش شروع شد. خیال می‌کنید بار امانتی که کوه از تحملش گریخت و آدم قبولش کرد چه بود؟ آدم زندگی چهارپایی را توی بهشت گذاشت و رفت به دنیای پر از چون و چرای عقل و وظیفه، به دنیای پر از هول و هراس بشریت. 📕نون والقلم @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
روزنگار ۲۵ اسفندماه؛ زادروز بانو پروین اعتصامی بی‌تو اشک و غم و حسرت مهمان منند قدمی رنجه کن از مهر، به مهمانی من @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
روزنگار ۲۵ اسفند‌ماه؛ زادروز هوشنگ گلشیری بخشیده‌ام شماهم اگر بخواهید می‌توانید ببخشید؛ آدم زمین نیست که بتواند بار همه این تلخی‌ها را به دوش بکشد. -نیمه‌ی تاریک ماه @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
مقالک پروین اعتصامی.pdf
1.63M
🔹بانوی ادب ایران 🔷کودکی با مشاهیر 🔹قلمی از جنس مردم 🔹جاودانگی در جوانی _در مقالک پروین اعتصامی_ با قلم سرکار خانم 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
«توبه مجنون از عشق» بُرد مجنون را سوی کعبه پدر تا دعا گوید شفا یابد مگر چون رسید آن جایگه مجنون ز راه گفت اینجا کن دعا این جایگاه گو خداوندا مرا بی‌درد کن عشق لیلی بر دل من سرد کن تو دعا کن تا پدر آمین کند بو که حق این مهربانی کین کند دست برداشت آن زمان مجنون مست گفت يارب عشق لیلی زانچه هست می توانی کرد و صدچندان کنی هر زمانم بیش سرگردان کنی درد عشق او چو افزون گرددت هرچه داری تا به دل خون گرددت چون همه عالم شود همرنگ خون زان همه خون یک دلت آید برون آن دل آنگه در حضور افتد مدام شادی دل تا ابد گرده تمام مصیبت نامه، صفحه ۳۶۷. 🆔https://eitaa.com/anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
روزنگار ۲۷ اسفندماه؛ زادروز دکتر عبدالحسین زرین‌کوب عبدالحسین زرّین‌کوب، ادیب، مورخ و نویسندۀ معاصر و استاد دانشگاه تهران، در روزهای پایانی اسفند ۱۳۰۱ش. در بروجرد زاده شد. گاه، تاریخ تولد او را ۲۷ اسفند این سال نوشته‌اند اما دراین‌باره سند دقیقی وجود ندارد و به قول خود او، «هر سال، یک دو روز از نوروز پیرتر بود». زرّین‌کوب در زادگاهش به مدرسه رفت و تحصیل خود را تا پایان سال پنجم متوسطه در «رشتۀ علمی» در بروجرد ادامه داد. به سبب تعطیل شدن کلاس ششم متوسطه در تنها دبیرستان شهر، برای ادامۀ تحصیل، به تهران رفت، اما «رشتۀ ادبی» را برگزید و در ۱۳۱۹ش، تحصیلات متوسطه را به پایان برد و در میان دانش‌آموزان رشتۀ ادبی سراسر کشور رتبۀ دوم را به دست آورد. @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
روزنگار ۲۷ اسفندماه؛ زادروز استاد مهدی آذریزدی او سال‌ها در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان فعالیت کرده است. او به پاس فعالیت‌های بی‌شمارش در این حوزه لقب «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را از آن خود کرده است. آثار مهدی آذر یزدی به نظم و نثر افزون بر ۳۰ اثر می‌رسد که شامل قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، قصه‌های کلیله و دمنه، قصه‌های مرزبان‌نامه، سندبادنامه و قابوس‌نامه، قصه‌های مثنوی مولوی، قصه‌های قرآن، قصه.های شیخ عطار، قصه‌های گلستان و ملستان و قصه های چهارده معصوم و... است. @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
روزنگار ۲۹ اسفندماه؛ زادروز استاد پرویز ناتل خانلری پرویز ناتل خانلری شاعر، محقق، مدرس، زبان‌شناس، سیاست‌مدار و بنیان‌گذار فرهنگستان ادب و هنر ایران می‌باشد. 《من فارسی را عزیز می‌دارم و به خود می‌بالم که این زبان من و کسان من است. زبانی که شیرینی آن را دشمن و دوست و خویش و بیگانه چشیده‌اند، زبانی که سعدی بدان غزل سروده است و در دورترین نقطهٔ آسیا، قرن‌ها پیش از این مطربان چینی غزلش را به گوش جهان‌گردان اندلس خوانده‌اند. نزد من وطن آن نیست که شما می‌پندارید. این چهار خط فرضی که دور ایران کشیده‌اند وطن مرا محدود نمی‌کند. هر جا که فرهنگ ایرانی هست وطن من است؛ زیرا در آنجاست که روح من و ذوق من آشنا می‌یابد و به گمان من وطن آنجاست که آشنایی هست》. @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom