eitaa logo
انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
319 دنبال‌کننده
236 عکس
15 ویدیو
17 فایل
کانال اطلاع‌رسانی انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم 🔹️کانال تلگرام انجمن: t.me/anjoman_adabiyat_uni_of_Qom 🔹️تاربرگ اینستاگرام: www.instagram.com/anjoman_elmii_adabiat_Qom
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶ تیر؛ زادروز بیژن الهی به‌تصویر درختی که در حوض زیر یخ زندانی‌ست، چه بگویم؟ 🆔 @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
🔹۱۸تیر؛ روز ملّی ادبیات کودک و نوجوان در ادامه متنی که می‌خوانید توسط یکی از اعضای انجمن نوشته شده‌است: ادبیات آب و دانه روح است. جان آدمی تشنه که شد، قلم ادبیات را آفرید. شعر سرود و قصه بافت و هر چه دل تنگش می‌گفت «بگو» را گفت و درد آدمی را در گوش ورق زمزمه کرد. اینگونه سینه هر شعر از راز بشر پر شد و حافظه هر قصه از روزگار او لبریز. ادبیات، این دالان هزارخم، در به روی کوچک و بزرگ گیتی گشود و جان هر کس را به خطی میهمان کرد. برای انسان بالغ پیاله شراب بود و برای کودک تازه‌الفبا‌آموخته جرعه‌ای شربت بهار نارنج. و اکنون، در هجدهمین روز تابستان، به‌بهانه روز ملّی ادبیات کودک و نوجوان می‌طلبد که اندکی از این شربت بهارنارنج بگوییم و تشنگی جانمان را برطرف کنیم: مرد بزرگی که این روز را نامدار کرد، مهدی آذریزدی، نویسنده و بازنویس عالیقدر کشورمان است. زنده‌یاد آذریزدی با بیش از بیست عنوان کتاب برای کودک و نوجوان، پرکارترین نویسنده کودک و نوجوان ایرانی شناخته می‌شود. علاوه‌بر تصحیح مثنوی مولوی که کاری است برای بزرگسالان، چند مورد از کتاب‌های او که برای کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده را نام می‌بریم: قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، مجموعه قصه‌های ساده، گربه ناقلا، گربه تنبل، و مثنوی. ادبیات کودک از آن زمان که لالایی‌ها و ترانه‌ها خوانده می‌شدند، وجود داشت اما با گذر زمان و بر اثر رشد فکری اهل قلم جایگاه کودک در ادبیات به‌وضوح پیدا و آثار مستقلی با توجه به عواطف، احساسات، سن و شخصیت کودکان خلق شد. با آنکه در روزگار کهن بن‌مایه آثاری که برای کودکان تعریف می‌شد باید‌ و نبایدها و طرز فکر بزرگترها بود و پس از آن در دوره اسلامی تغییرات ناچیزی در حد اضافه شدن فصولی در باب تربیت کودک به آثار ادبی فاخر، به وجود آمد ولی هر چه به دوران معاصر نزدیک‌تر می‌شویم با رشد فکری و گسترش دانش روانشناسی شاهد آثار ادبی ویژه کودکان هستیم که به صورت مستقل تألیف و منتشر شده است. البته باید گفت که از دوران مشروطه و پس از ورود صنعت چاپ به ایران و گسترش اندیشه‌های آزادی‌خواهانه، تجدید نظر در روش‌های تربیتی، تأسیس مدارس همگانی و ورود سواد در میان عامه‌ مردم بود که این استقلال شکل گرفت. در واقع پیش از آن آثار ادبی تنها در اختیار اشراف و بزرگ‌زادگان بود. با این‌حال اتفافات مهمی که در دوران مشروطه پیش‌آمد و همچنین تلاش‌های ارزشمند کسانی مثل صادق هدایت، صبحی مهتدی، جبار باغچه‌بان، عباس یمینی شریف، صمد بهرنگی و دیگران این اختصار از میان رفت و اکنون در این دوره که ما شاهد آن هستیم ادبیات کودکان ایرانی را می‌توان درحال گسترشی چشمگیر به‌حساب آورد که نویسندگان، شاعران و منتقدان مخصوص به خود را پیدا کرده‌است. امید آن است که روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در میان جامعه ایرانی بهانه‌ای باشد برای هدیه دادن و آموختن فرهنگ و ادب غنی فارسی به فرزندان و آینده‌سازان این سرای کهن، چرا که تا ایران و ایرانی زنده و پابرجاست رویای خلق دوباره فردوسی‌ها بعید و دست‌نیافتنی نیست. ✍🏻 🔻انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم 🆔 @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
امروز صبرم تمام شد توانستم دو گل را از بوته‌های شمعدانی جدا کنم دو گل را از بوته‌های شمعدانی جدا کردم در لابلای صفحات کتاب گذاشتم تا برای پیری‌ام اندوخته باشد این صفحات کتاب با عقاید کهنه و پوسیده در پیری به من کمکی نخواهد کرد در پیری فقط امیدم به این دو گل شمعدانی است... شاعر شمعدانی‌ها هم از میانِ ما رفت... خدانگهدار آقای احمدی!
(شاعر،نمایشنامه‌نویس و نقاش) پس از تحمل مدّت‌ها بیماری، ۲۰ تیر ۱۴۰۲، در ۸۳ سالگی درگذشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 از علاقه‌مندان به مشارکت در تولید و انتشار پادکست اختصاصی "انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم" دعوت می شود تا در ضبط، تولید و انتشار نخستین قسمت از پادکست "خموش"، ما را یاری کنند. ●ارتباط با ما: 🔹️ @Hanie_yousefi 🔸️ @SoheilSaberi ●کانال های انجمن: @anjomaneadabi @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom .
شاپور جور‌‌کش آسمانی شد. او شاعر،مترجم، منتقد،نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر ادبی بود. وی متولد ۱۰ بهمن ۱۳۲۹ در فسا فارس بود. معروف‌ترین اثر او (بوطیقای شعر نو) نام دارد که می‌توان به عنوان یک منبع جامع دربارهٔ شعر نیمایی، معرفی شود. وی در مصاحبه با حورانژاد صداقت در هفته‌نامه کرگدن نظر خود را دربارهٔ سبک نیما چنین ترسیم می‌کند :(کار نیما صرفاً پیشنهاد یک قالب نبوده، بلکه تغییر دیدگاه یا تغییر زاویه صدا بود) شاپور جورکش در ۲۷ تیر سال ۱۴۰۲ بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان شیراز بستری شد و سرانجام در ۶ مرداد ۱۴۰۲ درگذشت. روحش شاد. @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
دیگر سواری از دل صحرا نمی رسد از خیمه بانگ ناله و غوغا نمی رسد مبهوت مانده بارش باران به چشم ابر دستِ فراتِ تشنه به سقا نمی رسد دل بر سکوت خلوت صحرا نهاده است این رود غرق خون که به دریا نمی رسد آتش خجل شد از ستم این حرامیان جایی که دست آب به مولا نمی رسد آن گونه تاخت اسب بر آن تن که بی گمان نوبت به لفظ ارباً و اربا نمی رسد کاری که کرده امت وامانده در فرات حتی به ذهن کافر و ترسا نمی رسد خورشید مانده بر سر نیزه به کربلا دیگر به آستانه فردا نمی رسد در انتظار آمدنت سوخت جان ولی دیگر سواری از دل صحرا نمی رسد 🔹سروده‌ای از دکتر نبی‌لو به مناسبت ایام محرم. 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
مقالک سیمین بهبهانی.pdf
927.6K
🔹 شناخت نیمای غزل ایران 🔹 نشانی از راهی بی پایان 🔹معرفی هفت راز موفقیت _در مقالک سیمین بهبهانی_ با قلم سرکار خانم تدوین و تصویر‌سازی: 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
یک شب بیا نگاه مرا در نظر بگیر از روزگار تیره مویم خبر بگیر گاهی در عمق بی‌خبری های دائمت لطفاً سراغ درد مرا بیشتر بگیر عمرم گذشت بس که نگاهم به جاده ماند امروز انتقام مرا از سفر بگیر شب تا سحر به فکر توام مثل ابرها از اشک های دائمی من اثر بگیر ای باغبان به ساقه خشکم نگاه کن فکر مرا بخوان و به دستت تبر بگیر گاهی میان حجم شلوغی روزگار در پشت میله های قفس بال و پر بگیر گاهی بیا کنارم و با من قدم بزن گاهی فقط سراغی از این دربه‌در بگیر ✒️ف. غلامین(مایا) 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
دکتر کورش صفوی، استاد بازنشسته گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی در ۶۷ سالگی، دار فانی را وداع گفت. 🆔 @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
4_5983161263218230684.mp3
17.96M
_شعر آخر شاهنامه اثری از با صدای 🌱شبتان به‌ سامان باد🌱 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
مقالک سایه.pdf
3.29M
🔸 مرگ در نگاه پیر پرنیان اندیش 🔸نوری در سایه 🔸حافظ معاصر ادبیات _در مقالک استاد ابتهاج_ به قلم سرکار خانم تدوین و تصویر سازی: 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
سالگرد درگذشت تو چه دانی که پس هر نگه ساده‌ی من چه جنونی، چه نیازی، چه غمی‌ست ؟ یا نگاه تو، که پر عصمت و ناز بر من افتد ، چه عذاب و ستمی‌ست دردم این نیست ولی دردم این است که من بی‌تو دگر از جهان دورم و بی‌خویشتنم پوپکم! آهوکم! تا جنون فاصله‌ای نیست از اینجا که منم! 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
نخفته‌ایم که شب بگذرد، سحر بزند که آفتاب چو ققنوس، بال و پر بزند نخفته‌ایم که تا صبح شاعرانه‌ی ما ز ره رسیده و همراه عشق در بزند نسیم، بوی تو را می‌برد به همره خود که با غرور، به گل‌های باغ سر بزند شب از تب تو و من سوخت، وصلمان آبی مگر بر آتشِ تن‌های شعله‌ور بزند تمام روز که دور از توام چه خواهم کرد هوای بستر و بالینم ار به سر بزند؟ چو در کنار منی کفر نعمت است ای دوست دو دیده‌ام مژه بر هم، دمی اگر بزند! بپوش پنجره را، ای برهنه! می‌ترسم که چشم شور ستاره، تو را نظر بزند! غزل برای لبت عاشقانه‌تر گفتم که بوسه بر دهنم عاشقانه‌تر بزند 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
مصاحبه فروغ فرخزاد.m4a
10.52M
آیا تا به حال صدای فروغ فرخزاد را شنیده‌‌اید؟ ▫️شعر امروز یا نو؟ ▫️دیدگاه فرخزاد دربارهٔ شعر امروز ▫️هویت واژگان _در مصاحبه با فروغ فرخزاد _ 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
من درختی کلاغ بر دوشم خبرم درد می‌کند بدجور ساقه تا شاخه‌ام پر از زخم است تبرم درد می‌کند بدجور من کی‌ام جز نقابی از ابهام؟ درد بحران هویّت دارم یک اشاره بدون انگشتم اثرم درد می‌کند بدجور جنگجویی نشسته بر خاکم در قماری که هر دو می‌بازیم پسرم روی دستم افتاده سپرم درد می‌کند بدجور مثل قابیل بی‌قبیله شدم بوی گندم گرفته دنیا را بس‌که حوّا، هوایی‌اش کرده پدرم درد می‌کند بدجور هرچه کوه بزرگ می‌بینی همگی روی دوش من هستند عاشقی هم که قوز بالا قوز کمرم درد می‌کند بدجور تو فقط صبر می‌کنی تجویز من فقط صبر می‌کنم یکریز بس که دندان گذاشتم رویش جگرم درد می‌کند بدجور بستری کن مرا در آغوشت با دو نخ شعر و این هوا باران مرغ عشقی بدون همزادم که پرم درد می‌کند بد جور برسان قرصِ بوسه اورژانسی قرص یک ور سفید و یک ور سرخ برسان نشئه‌ای ز لب‌هایت که سرم درد می‌کند بدجور 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
دچارنامه شماره 2.pdf
20.56M
دومین شماره از نشریه "دچارنامه" تابستان ۱۴۰۲ نامه‌ای به کسانی که به ادبیات دچارند... 🔻صاحب امتیاز: انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم مدیر مسئول: حانیه یوسفی سردبیر: یگانه ونارچی 🟩نوگرایی در شعر🟩 🔹سخن سردبیر 🔸رویدادهای ادبی 🔹نیما، نماد تجدد بود... 🔸شعر سپید: یادگاری ناب از احمد شاملو 🔹از جیغ بنفش تا موج نو 🔸همنشینی با اهالی ادب؛ گفتگویی پیرامون سنت و مدرنیته در ادبیات، همراه با دکتر ذاکری(عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان) 🔹باد صبا 🔸چیستی ادبیات 🔹پیشکش 🔸رهاورد ادب 🆔: @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
۲۷شهریور؛ روز شعر و ادب پارسی، بزرگداشت استاد شهریار پیرم و گاهی دلم یاد جوانی می‌کند بلبل شوقم هوای نغمه خوانی می‌کند همتم تا می‌رود ساز غزل گیرد به دست طاقتم اظهار عجزو نا توانی می‌کند بلبلی در سینه می‌نالد هنوزم کاین چمن با خزان هم آشتی و گل‌فشانی می‌کند ما به داغ عشقبازی‌ها نشستیم و هنوز چشم پروین همچنان چشمک پرانی می‌کند نای ما خاموش ولی این زهره شیطان هنوز با همان شور و نوا دارد شبانی می‌کند گر زمین دود هوا گردد همانا، آسمان با همین نخوت که دارد آسمانی می‌کند سالها شد رفته دمسازم ز دست اما هنوز در درونم زنده است و زندگانی می‌کند با همه نسیان تو گویی کز پی آزار من خاطرم با خاطرات خود تبانی می‌کند بی‌ثمر هرساله در فکر بهارانم ولی چون بهاران می‌رسد با من خزانی می‌کند طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند آنچه گردون می‌کند با ما نهانی می‌کند می‌رسد قرنی به پایان و سپهر بایگان دفتر دوران ما هم بایگانی می‌کند "شهریارا" گو دل از ما مهربانان نشکنید ورنه قاضی در قضا نامهربانی می‌کند روز شعر و ادب فارسی گرامی‌باد. 🔻انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم 🆔 @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
💠به استحضار می‌رساند بنیاد فرهنگی مقبره الشعراء استاد شهریار با همکاری کمیسیون یونسکو در ایران اولین جشنواره پایان‌نامه‌های برتر زبان و ادبیات فارسی را در پایان شهریور ماه برگزار می‌نماید . 🔻افراد ممتاز فارغ‌التحصیل این رشته با رساله‌ها و پایان‌نامه‌های موفق امکان حضور در جشنواره را دارند . 🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر : ۰۲۱۸۸۸۳۱۰۶۵
🔰سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی شعبه قم با همکاری انجمن علمی ادبیات دانشگاه قم برگزار میکند : ✅کارگاه فشرده و کاربردی مقاله نویسی 👤باحضور استاد توانمند خانم دکتر خورشیدی 📅 زمان :چهارشنبه 12 مهرماه 1402 ساعت 17 پخش در رویتاب به نشانی : https://www.roytab.ir/w/d/614 🛑ویژه عموم علاقه مندان برای شرکت در برنامه در کانال زیر عضو شوید : جهاد دانشگاهی دانشگاه قم : @jd_qomuni
روزنگار ۱۹مهرماه؛ زادروز استاد شفیعی‌کدکنی🌹 تا کجا می‌برد این نقش به دیوار مرا؟ – تا بدانجا که فرو می‌ماند، چشم از دیدن و لب نیز ز گفتار مرا. @anjoman_adabiyat_uni_of_Qom
انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
روزنگار ۱۹مهرماه؛ زادروز استاد شفیعی‌کدکنی🌹 تا کجا می‌برد این نقش به دیوار مرا؟ – تا بدانجا که فرو
تا کجا می‌بَرَد این نقش به دیوار مرا؟ – تا بدانجا که فرو می‌ماند چشم از دیدن و لب نیز ز گفتار مرا. لاجوردِ افق صبحِ نشابور و هَری‌ست که درین کاشی کوچک متراکم شده‌است می‌بَرَد جانب فَرغانه و فَرخار مرا. گَردِ خاکسترِ حلاج و دعای مانی، شعلهٔ آتشِ کَرْکوی و سرودِ زرتشت پوریای ولی، آن شاعر رزم و خوارزم می‌نمایند درین آینه رخسار مرا. این چه حُزنی‌ست که در همهمهٔ کاشی‌هاست؟ جامهٔ سوگِ سیاووش به تن پوشیده‌ست این طنینی که سُرایند خموشی‌ها، از عمقِ فراموشی‌ها و به گوش آید، ازین گونه، به تکرار مرا. تا کجا می‌بَرَد این نقشِ به دیوار مرا؟ – تا درودی به «سمرقندِ چو قند» و به رودِ سخنِ رودکی آن دم که سرود: «کس فرستاد به سرّ اندر عیّار مرا.» شاخ نیلوفرِ مَرو است گَهِ زادنِ مهر کز دل شطِّ روانِ شن‌ها می‌کند جلوه، ازین گونه، به دیدار مرا. سبزی سروِ قد افراشتهٔ کاشمرست کز نهانْ سوی قرون، می‌شود در نظر این لحظه پدیدار مرا. چشمِ آن «آهوی سرگشتهٔ کوهی» ست هنوز که نگه می‌کند از آن سوی اعصار مرا بوتهٔ گندم روییده بر آن بامْ سفال بادآوردهٔ آن خرمنِ آتش زده است که به یاد آوَرَد از فتنهٔ تاتار مرا. نقشِ اسلیمیِ آن طاق نماهای بلند واجُرِ صیقلیِ سر درِ ایوانِ بزرگ می‌شود بر سر، چون صاعقه، آوار مرا. وان کتیبه که بر آن نامِ کس از سلسله‌ای، نیست پیدا و خبر می‌دهد از سلسلهٔ کار مرا. کیمیا کاری و دستانِ کدامین دستان گسترانیده شکوهی به موازاتِ اَبَد روی آن پنجره با زینتِ عریانی‌هاش که گذر می‌دهد از روزنِ اسرار مرا؟ عجبا کز گذرِ کاشیِ این مَزگَتِ پیر هوسِ «کوی مغان است دگر بار مرا» گرچه بس ناژوی واژونه در آن حاشیه‌اش می‌نماید به نظر، پیکر مزدک و آن باغِ نگون سار مرا. در فضایی که مکان گم شده از وسعتِ آن می‌روم سوی قرونی که زمان برده ز یاد گویی از شهپرِ جبریل در آویخته‌ام یا که سیمرغ گرفته ست به منقار مرا. تا کجا می‌بَرَد این نقشِ به دیوار مرا؟ – تا بدانجا که فرو می مانَد، چشم از دیدن و لب نیز ز گفتار مرا. محمدرضا شفیعی کدکنی (م. سرشک)، هزارهٔ دوم آهوی کوهی، اسفند ۱۳۶۵
داريوش مهرجويی.pdf
1.41M
🔹از موسیقی تا فلسفه و فیلم 🔹رخ یار در پیاله 🔹معرفی فیلم گاو 🔹به نام قهرمان _در مقالک آقای فیلم‌ساز تاریخ_ معرف فیلم: نویسنده و تصویر‌‌ساز: 🆔@anjoman_adabiyat_uni_of_Qom