هدایت شده از yosefpoor.ir
مبارکمون سردار...
آزادی قدس، شوق دیرینۀ توست
پیروزی در دلِ طمانینۀ توست
ای قوت قلبهای مظلوم! ای عشق!
امروز «نشان فتح» بر سینۀ توست
مسعود یوسف پور
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
هدایت شده از yosefpoor.ir
📌نماز جمعۀ #نصر
شبی که بیم سرک میکشید از روزن
شبی که خواب ترور دیده بود اهریمن
شبی که موج خبر، روی دیده داغ گذاشت
شبی چنان که کم از لیله المبیت نداشت
شبِ خدا نکندها، شبِ خطر، شبِ آه
شبی که با دل ما تا سحر نیامد راه
شبی که هرچه تفال به خواجۀ شیراز
«خداش در همه حال از بلا...» میامد باز
سپیده سرزد و تکلیف ماه روشن شد
گذشت شام و تنورِ پگاه روشن شد
به رغم خواب و خیال رسانههای دروغ
شلوغ بود مصلای روز جمعه، شلوغ
بدا به شعر نگوید از آن قیام اگر
از آن نماز شهامت، از آن امام اگر
امام جامعه اینبار خواند اقامۀ عصر
بگو، بخوان، بنویس از نماز جمعۀ نصر
بگو که زود رسید او و رفت خیلی دیر
رجز نخواند و درآمد ز شش جهت تکبیر
میان خطبۀ او دیدهاند هر دو جناح
سلاح تکیه به او میزند نه او به سلاح!
رسید آنکه جهان از صلابتش مات است
که گفت پاسخ ما کمترین مجازات است
که مانده کاری و ای دشمنان خواب زده!
نمیشویم در انجام آن شتاب زده
قسم به یوسفِ در خاک و خون تپیدۀ شام
که حذف میشود این گرگ، گرگِ خون آشام
بناست آخرِ این قصّه را رقم بزنیم
زدیم، لازم باشد دوباره هم بزنیم!
نشان قطعی پیروزی است در این راه
قسم به وعده صادق، به جاءَ نصرالله
عزاست میگویم زانچه بر سرم رفتهست
عزاست، مایۀ فخرم، برادرم رفتهست
عزاست لیک امید آفرین عزا، چه عزا؟
عزای درس دهنده، عزای عاشورا
سخن خلاصه کنم در کمال ناچاری
تمام گشت نماز، آن نمازِ بیداری
دل_ این حسینیه را_ وقف صحبتش کردم
فدای دست کشیدن به تربتش گردم
مرا ببخش برادر اطاله یافت کلام
همین بس است بگویم برای حسن ختام:
به ترجمان وقار و شکوه نزدیک اند
خوشا به مردم تهران، به کوه نزدیک اند!
#مسعود_یوسف_پور
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
📷 گزارش تصویری محفل ادبی مطلع
مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
به صفحه انجمن بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
هدایت شده از yosefpoor.ir
اگر چه خط خبر زیر بار باروت است
سفر چه کرد که چشم رسانه مبهوت است
هراس کی به دل شیر شرزه یابد راه؟
که خصم ما سگ هارست و گرگ فرتوت است
به دوش آنچه گرفتیم پرچم است کنون
به دوش آنچه که دشمن گرفته تابوت است
تبر به دوش بزرگی شبیه ابراهیم
پی شکستن بت های جبت و طاغوت است
خبر صریح، خبر خط شکن، خبر روشن:
رئیس مجلس ایران میان بیروت است
#مسعود_یوسف_پور
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
هدایت شده از انجمن ادبی مَطلَع
📌 اعلان برنامه
دعوتید به فصل جدید «انجمن مطلع»
• یکشنبه ها ساعت ۱۷ الی ۱۹
• مشهد | کانون انوار الثقلین
• بین کاشانی ۴ و ۶، پلاک ۴۵۵
به صفحه انجمن بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
🌹🍃
{بسم الله الرحمٰن الرحیم}
🇮🇷
#گزارش_جلسه🔖
قسمت اوّل
🖌#امیرحسین_قاسمیپور
تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱۵
📖
همه کس کشیده محمِل به جناب کبریایت
من و خِجلت سجودی که نریخت گل به پایت
نه به خاکِ در بسودم نه به سنگش آزمودم
بهکجا برم سری را که نکردهام فدایت
#بیدل_دهلوی
⏱شروع جلسه
آقای #یوسفپور طرح بحث جلسه را انجام دادند و دربارهٔ #رتوریک نکاتی را بیان کردند.
۱-اصل واژه را #افلاطون مطرح کرده است.
۲-واژهٔ رتوریک چون توسط #سوفسطائیان هم بیان میشود برای #سفسطه هم به کار میرود.
۳-کارآمدی آن در خوب صحبت کردن است حتی اگر اصل صحبت خوب نباشد. به بیانی دیگر #چگونه گفتن را مورد تأکید قرار میدهد فارغ از اینکه #چه پسندیده باشد یا ناپسند.
۴-با این نوع بیان مخاطب را قانع میکنند و یکی از صاحبان این فن چرچیل بود.
۵-یکی دیگر از کسانی که میگویند صاحب این فن بود دکتر شریعتی است که شهید مطهری در کتابی بیان میکنند که مطالب دکتر شریعتی از جهت ادبی قوی از جهت فلسفی متوسط و از جهت دینی ضعیف است.
۶-مفهوم و مراد رتوریک در تاریخ متغیر بوده است.
۷-برای نمونه در شعر که از این فن استفاده شده باشد میشود به قصیده إمرؤالقیس که برای مرکبش سروده است اشاره کرد.
۸-یکی از کارهای رایج برخی شاعران #اطلال_و_دمن بوده است؛ شاعر خانهٔ خراب و خالی از سکنای معشوق را میدیده و وصف میکرده و ماجرای شعر از همین مقدمهٔ چینیها شروع میشده است.
در پارسی نیز این جریان را امثال منوچهری با اشاره به قصیده قفی نبک وارد کردند.
۹-در رتوریک شاعر یک نخ و رشته از بحث دارد و همان را جلو میبرد و قدم به قدم لباس شعر را میدوزد. مانند نبض و ضربان، قلب شعر و اثر هنری میتپد و دنبالهدار ادامه پیدا میکند و هرجا شعر افت کند شاعر باید باز با تزریق حس و شوک جان تازهای به شعر ببخشد.
۱۰-یکی از نقدهایی که به برخی اشعار امروز وارد است همین نبود رتوریک است. شعر فاقد پرداخت است و جریان پیدا نمیکند و حرکت نمیکند و جلو نمیرود. گاه از یک نقطهٔ نامعلوم شروع میشود و ابیات بعد به هم نامربوطاند و شعر فاقد روایت منسجم است.
۱۱-باید در شعر از #صرفالخبر فاصله گرفته و به #حسنالاخبار برسیم. یعنی فقط گزارش دهنده نباشیم و گزاره را طوری شاعرانه و هنرمندانه پرورش بدهیم که ماندگار شود. برای مثال میتوان به بشیر بن حزلم/جزلم، شاعری که به دستور #امامسجّاد علیه السّلام خبر شهادت #امامحسین علیهالسّلام را به اهل مدینه رساند اشاره کرد.
یا اهلَ یثرب لا مقام لکم بها
قتل الحسین فادمعی مدرارو
۱۲-یاکوبسون میگوید عنصر اصلی ایقاعی در شعر وزن است که مخاطب را اقناع میکند.
۱۳- بحر متقارب | فعولن فعولن فعولن فعل در #شاهنامهٔ فردوسی روح حماسه و ضربات شمشیر را به مخاطب القا میکند و همچنین بحر رمل | فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در #مثنویمعنوی مولوی برای مناجات و روایت کاربرد دارد.
🕌اقامه نماز مغرب و عشاء🕋
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
#گزارش_جلسه
قسمت دوّم
۱۴۰۳/۷/۱۵
۱۴-در باب #مضمون باید بدانیم اساسا شعر موضوع نیست بلکه نوع پرداخت موضوع است. در این باب #دکتر_خرمشاهی بیان میکنند که مضمون گسترش دادن و پرداخت به موضوع است نه صرف خود موضوع.
۱۵-#دکترشمیسا: تفاوت زبانی سبک خراسانی و عراقی خیلی کم است و اختلاف در رویکردهاست مثلا یکی از فراق و یکی از وصال میگوید.
۱۶-این نکته اساسی است که شاعر باید بداند در کجای #تاریخ قرار دارد و وارث چه میراثی از گذشتگان است و قرار است چگونه این مسیر را ادامه بدهد و نیازهای برطرف نشده را رفع کند و کامل کنندهٔ پازل ادبیات و شعر باشد و نقش خود را بشناسد.
۱۷-#ابتذال در شعر یعنی #تکرار و شاعر باید از این نقص فاصله بگیرد. یکی از شاعران موفق در این زمینه #عبدی_کوفی است که اشعاری مذهبی و ولایی دارد. و همچنین میشود به قصیدهٔ غدیریهٔ #سیّداسماعیل_حمیری اشاره کرد.
۱۸-در زمینهٔ #سنّتونوآوری مطالعهٔ پایان نامه مرحوم #قیصر_امینپور پیشنهاد میشود و باید بدانیم که ما باید در مسیر و کامل کنندهٔ سنّت و امانتدار میراث گذشتگان باشیم.
۱۹-با دو نوع شعر یعنی شعر #نثری و #تفعیلی مواجه هستیم. و ایرادی که به برخی شاعران که در زمینهٔ شعر نثری قلم میزنند وارد است و در ایران به نام شعر سپید شناخته میشود این است که شعر تفعیلی /موزون/ را خیلی نخواندهاند و کار نکردهاند و از رتوریک در آن بی خبر هستند.
۲۰-ایرادی که به بسیاری از اشعار امروز وارد است این است که از عنصر ایقاعی که ما را به اقناع برساند محروم هستند.
۲۱-شعر #سعدی نزدیک به نثر و نثرش نزدیک به شعر است و این ویژگی اوست. یکی از نکاتی که در باب #سهلوممتنع باید بدانیم همین رعایت ساختار طبیعی کلام است که فعل و فاعل و مفعول سر جای خودشان باشند.
۲۲-انتخاب #وزن در شعر برای #تأثیرگذاری است و باید بدانیم آنگاه که زبان شعری ما قوی شد گاه عنصر #عاطفه و #خیال به تنهایی یا همراه هم میتواند به وجود آورندهٔ شعری برجسته باشد.
۲۳-از نشانهٔهای شعر خوب این است که مخاطب بتواند آن را از سر علاقه و به راحتی به دلیل تأثیرگذاری بالای آن #حفظ کند.
۲۴-تناسب #فرم و #محتوا از نکات اساسی شعر است. قطعا #حافظ در این زمینه در اوج است و در شاعران این روزگار هم میتوان به #حسین_منزوی اشاره کرد که در برخی آثارش تناسب فرم و محتوا را به خوبی رعایت کرده است.
۲۵-استفاده از وزنهای مختلف قابل اهمیّت است و نباید تنها به وزنهای معروف مثل /مفعول و فاعلات و مفاعیل و فاعلات/ بسنده کرد.
۲۶-شعر در دو ساحت #چینش و #گزینش کلمه است. نظم ساحت گزینش است و شعر ساحت چینش و قابل اثبات است که نظم حتّی از شعر مهم تر است و حافظ در اوج شعریاش در اوج نظم نیز قرار دارد.
۲۷-برخی شاعران افرادی را به عنوان خواننده داشتنند که آنها اشعار شاعران را میخواندند و شاعر به شعر خودش گوش میکرده تا ایرادات زبانی و موسیقیایی آن را اصلاح کند.
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
#گزارش_جلسه
قسمت سوّم
#شعرخوانی
۱۴۰۳/۷/۱۵
در ابتدا آقای علی خیابانی شعری با این مطلع خواندند.
وصف آن رخ طالب دیدار میسازد مرا
آب دیده پاک از زنگار میسازد مرا
همچنین آقای رضایی به قرائت شعرشان برای حضرت #رسول_اکرم علیه و آله السّلام پرداختند.
قلم به مدحت زبان گشوده
رخت دل از هر ملک ربوده
نفر بعد شعری انتخابی از آقای #محمّد_سهرابی خواندند.
بر دوش خود بریز دو زلف سیاه را
بالا مبر ز خسته دلان دود آه را
سپس چند بیت انتخابی از #صائب و دو شاعر دیگر قرائت شد.
از گریهٔ شبانه فزاید جلای چشم
باشد ز اشک گرم چراغ سرای چشم
نفر بعد شعری انتخابی از #جیحون_یزدی خواندند.
مرا تُرکیست مشکین موی و نسرین بوی و سیمین بر
سُها لب، مشتری غبغب، هلال ابروی و مه پیکر
نفر بعد شعری انتخابی از امیر سهرابی خواندند.
آخرش درد دلت دربهدرت خواهد کرد
مهره مار کسی کور و کرت خواهد کرد
سپس شعری انتخابی از #فاضل_نظری خوانده شد.
به تنهایی گرفتارند مشتی بی پناه اینجا
مسافرخانهٔ رنج است یا تبعیدگاه اینجا
نفر بعد آقای یزدی به شعرخوانی پرداختند.
ما را محبت علی و آل و بس است
#علیهمالسّلام
سپس آقای قاسمیپور به شعرخوانی پرداخت.
این واژههای سرخ که در خون نشستهاند
جز فاطمه به هیچ کسی دل نبستهاند
نفر بعد آقای شهریار بودند که شعرشان را خواندند.
وجود تو خونهٔ امنم بود
حالا تو خیابونا میگردم
دهنت قرص یه رازی و بگم
از شب رفتن تو سردردم
سپس آقای طرز فان سبکی را اجرا کردند.
امشب اومدم خرابیامو آباد کنی
یه تحولی بازم تو قلبم ایجاد کنی
و در نهایت استاد جناب آقای سعید حمیدیان تصنیفی از زبان حضرت #عبداللهبنحسن خطاب به #امامحسین علیهمالسّلام اجرا کردند و بعد به روضه خوانی پرداختند و جلسه به پایان رسید.
ای وسعت دریا من کوشش رودم
من دور از آغوشت یک دم نیاسودم
وقتی که تو بودی دلواپس خیمه
من در دل خیمه دلواپست بودم
مانده میان قلبم تنها همین تمنّا
باید یکی شوم من با قطرههای دریا
تا ببینمت پر باز میکنم
من نمیدوم #پرواز میکنم🕊
#التماسدعا
🌹اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج🌹
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
May 11
هدایت شده از علی مقدم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای وجدان های خُفته! بیدار شوید
#علی_مقدم
مشهد مقدس || تالار نور
چکامه مقاومت
۱۸ مهر ۱۴۰۳
@sheikh_ali_moghaddam
هدایت شده از yosefpoor.ir
📌 فصلِ بودن
• نوسرودهای برای غزه...
جلوهگاهِ صبحِ روشن است این
غزه نیست، طور اَیمَن است این
باز روی سنگ گُل گذاشت باد
سنگ خواندمش؟ نه، مدفن است این
بسکه لاله روی لاله کِشتهاند
هرکه دید گفت گلشن است این
هر که دید گفت استخوان مخوان
خار چشمهای دشمن است این
زیر پا منه به روی سر گذار
ای نسیم! خاکِ میهن است این
ای نسیم! خاک، داغدار ماست
حفره نیست، شکل شیون است این
ای نسیم! دانۀ انار نیست
خون خانوادۀ من است این!
کشت دشمن و نگفت با خودش
شیرخوارهاست آن، زن است این
نور میدمد شبی از این مسیر
جای زخم نیست، روزن است این
سر به نیست شد اگر چه هر چه سرو
ابتدای فصلِ بودن است این
#مسعود_یوسف_پور
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
هدایت شده از 🚩 هی هات | جهاندار
🚩 وسایل
با چفیه و جلیقه و قرآن شهید شد
یعنی که در میانهی میدان شهید شد
بیچاره آنکسی که به پیمان وفا نکرد
خوشبخت آنکه بر سر پیمان شهید شد
تسبیح و عطر؛ قمقمهی آب پس کجاست؟
حدست درست، با لب عطشان شهید شد
چند اسکناس، پول زیادی نمیشود
اما کسی نگفت که ارزان شهید شد!
آنکس که هم کتاب دعا، هم تفنگ را
با هم به جبهه برد، مسلمان شهید شد
بیعشق و بیحماسه و بیشوق و بیامید
بیجنگ و بیمبارزه نتوان شهید شد
من بیحسین ماندم و بَلهُمأضل شدم!
او عاقبتبخیر شد، انسان شهید شد
#مهدی_جهاندار
#شهید_یحیی_سنوار
#وابتَغوا_إليه_الوَسيلة
@mehdi_jahandar
هدایت شده از فاطمه عارفنژاد
یحیی چقدر صاعقه در چشمهای توست!
طوفان فقط چکیدهای از ماجرای توست
«بگذار کربلا بشود» گفتی و گذشت
دنیا هنوز خیره به بغض صدای توست
یحیی! به آرزوت رسیدی؟ مبارک است!
من ماندهام که عید شده یا عزای توست
ای سرو سربلند! به افتادنت خوشند
امروز، روز جشن تبرها برای توست
معمار فتح هفتم اکتبر! مرگ کو؟!
این سنگ قبر نیست، که سنگ بنای توست
کِی با عبور موج فراموش میشوی؟
ساحل همیشه در قرق ردپای توست
آغوش باز کن وطنت را به سعی زخم!
غزه _همان که خواستهای_ کربلای توست
حالا بجنگ زندهتر از سالهای قبل…
یحیی! هنوز اسلحه در دستهای توست
با تو حماسهتر به غزل فکر میکنم
شعرم در انتهای خودش، ابتدای توست
#فاطمه_عارفنژاد
#فلسطین | #شهید_یحیی_سنوار
@fatemeh_arefnejad
{بسم الله الرحمٰن الرحیم}
🇮🇷
#گزارش_جلسه🔖
قسمت اوّل
🖌#امیرحسین_قاسمیپور
تاریخ ۱۴۰۳/۷/۲۲
📖
شکّر شکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله میرود
#حافظ
⏱شروع جلسه
قبل از شروع شعرخوانی نکاتی توسط آقای #مقدّم و آقای #یوسفپور بیان شد:
۱-در زمینهٔ #زبان شعر یکی از نکات مهم مبحث تخفیف و حذف است و اگر این مسئله از جهت #فرم کار باشد نه تنگنای وزن امری پسندیده است.
مثال:
صبا ز منزل جانان گذر دریغ مدار
وزو به عاشق مسکین خبر دریغ مدار
#حافظ
تخفیف و حذفی که در ابتدای مصرع دوم صورت گرفته است #وزو هم ساختاری فعلی پیدا کرده و هم متبادر کنندهٔ وزش باد است.
۲-بحث اینکه شاعری به #زبان رسیده است یا نه و به طور کلی مبحث زبان در ادبیات و شعر، بحثی چالشی است و نظرات مختلفی دربارهٔ آن بین بزرگان و اساتید و نظریه پردازان وجود دارد و به راحتی نمیتوان حکم کرد که شاعری به زبان رسیده است یا نه.
۳-آنچه در شعر آیینی و انقلابی مطرح است شعر #بلاغی و بافت محور است و مخاطب در آن جایگاهی مهم دارد. شعری که رسالتی را بر دوش میکشد و باید رسا و انتقال دهنده باشد.
۴-دکتر #شفیعیکدکنی میگویند صرف رسیدن به سبک و زبان خاص کار سخت و مهمی نیست، چرا که این امر گاه با انجام یک خلاف هنجار به صورت مداوم و با بالا بردن بسامد برخی از نکات در زبان به دست میآید. رسیدن به سبک هنرمندانه و ماندگار امری زمان بر است.
۵-زبان شاعر آینهای از حالات و مطالب ذهنی اوست.
۶-در شعر آیینی یکی از مسائل مهم رعایت ادب و ارائهٔ تعبیرات درست و سنجیده در مورد #مخدرات و بانوان بزرگ اسلام است.
گاهی در برخی اشعار کژتابیهایی وجود دارد و در برخی اشعار که نام حضرات ردیف شعر قرار گرفته است، به صورت شایستهای آنچه که باید رعایت نشده است.
۷-یکی از نیازهای شعر #هیئت #نقد است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
۸-نقد شعری از یک شاعر نقد شخصیت او و زیر سؤال بردن سبقهٔ ادبی او نیست.
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2