📢پژوهش سرای برقعی قم برگزار میکند:
وبینار "شبی با شاهنامه"
🗓زمان: یکشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۳
🕓ساعت ۱۸ تا ۱۹
👨🏫ارائه کننده:
سرکار خانم شهربانو طوسی
🙎🙎♀️مخاطبان:
دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه
همکاران علاقه مند
🖇لینک ورود به جلسه:
http://vc.qomedu.ir/pjsara
🆔کانال پژوهش سرای برقعی قم در ایتا:
https://eitaa.com/borgheiqom
پژوهشسرای برقعی_قطب ادبیات و علوم انسانی استان قم
📢پژوهش سرای برقعی قم برگزار میکند: وبینار "شبی با شاهنامه" 🗓زمان: یکشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۳ 🕓ساعت ۱۸
درود و مهر
با توجه به مشکلات ناشی از قطع برق و تعطیلی امروز، وبینار در روز شنبه ۱ دی ساعت ۱۸ تا ۱۹ برگزار خواهد شد
هدایت شده از پژوهشسرای دانشآموزی برقعی قم
📚پژوهش، کلید پیشرفت و توسعه در هر جامعهای است و شما با تلاشهای خود، چراغ راه علم و دانش را روشن نگه میدارید.
❇️هفته پژوهش و فناوری گرامی باد❇️
🔸🔸به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش
شماره اول مجله اینترنتی پژوهش سرای برقعی «پژوهان» رونمایی میشود🔸🔸
💠برای مشاهده شماره اول فصلنامه الکترونیکی پژوهش سرای دانش آموزی برقعی، لطفا موبایل را به حالت افقی نگه دارید و ورق بزنید و یا به حاشیه سمت راست یا چپ صفحه موبایل ضربه بزنید.
https://pazhoohaan.bsrc.ir/1/main.html
💢ناحیه ۳ استان قم، پژوهشسرای دانشآموزی برقعی
⚪️ #قطب_آزمایشگاه_علوم_تجربی_استان_قم ⚪️#قطب_زیست_فناوری_استان_قم
⚪️ #قطب_ادبیات_علوم_انسانی_استان_قم
〰〰〰〰〰
🔹 وبسایت پژوهشسرا: bsrc.ir
🔹کانال ایتا: @borgheiqom
🔹 کانال شاد: @borgheei
〰〰〰〰〰
هدایت شده از پژوهشسرای دانشآموزی برقعی قم
#سلسله_نشست_های_علمی_شیمی_در_آشپزخانه
نشست ششم
قطب کشوری آزمایشگاه علوم تجربی و مجتمع آموزشی جمهوری اسلامی ایران در کشور کویت با همکاری پژوهش سرای برقعی استان قم برگزار می نماید:
عنوان وبینار: شیمی در آشپزخانه
موضوع این هفته ظروف پخت و پز
مدرس: آقای دکتر قاسم عبداللهی
زمان برگزاری: یکشنبه 25 آذرماه 1403 ساعت 19 تا 20
لینک وبینار:
https://www.skyroom.online/ch/iranianschoolskw/lab_ilam
و همزمان به صورت پخش زنده از کانال شاد به آیدی @pjilam97 و یا لینک زیر:
https://web.shad.ir/#im?um=pjilam97
صدور گواهی با پاسخ به 50 درصد سوالات آزمون پایانی
ضمناً به اطلاع می رساند در پایان سال از سلسله نشست های برگزار شده آزمون علمی به صورت برخط برگزار می شود.
#قطب_کشوری_آزمایشگاه_علوم_تجربی
#پژوهش_سرای_فرهیختگان_ایلام
IR کانال و سایت قطب کشوری آزمایشگاه علوم تجربی
psi1.ir
https://web.shad.ir/#im?um=pjilam97
https://eitaa.com/pjilam97
https://t.me/pjilam97
https://www.instagram.com/pjilam97
https://www.aparat.com/pjilam97
https://chat.whatsapp.com/BcSQPeDJlCXFDsSd0hiVAu🇮🇷
کانال پژوهش سراهای دانش آموزی
@pajouheshsara
هدایت شده از پژوهشسرای دانشآموزی برقعی قم
⭕️⭕️⭕️ تا لحظاتی دیگر آغاز وبینار شیمی در اشپزخانه .. موضوع ظروف پخت وپز
هدایت شده از پژوهشسرای دانشآموزی برقعی قم
۲۷ آذرماه
روز ملی #زیست_فناوری گرامی باد🔬
🦠بیوتکنولوژی علمی نوین ؛ بین رشته ای ودربرگیرنده ابعاد بسیار گسترده ایست که شاید بتوان آن را به این صورت تعریف کرد :
فناوری ای که از سیستم های بیولوژیکی،موجودات زنده یا بخش هایی از آن ، برای ایجاد محصولات ویا توسعه فرآیندهای مختلف استفاده می کند . درواقع این علم به کارگیری فن آوری های مختلف درزیست شناسی است .که طی چندین دهه اخیر ،درهمه ابعاد زندگی بشرازجمله پزشکی ،صنعت , کشاورزی ، حتی نظامی ؛...قدم گذاشته است . عمرزیست فناوری نوین درایران ؛به سی سال می رسد اما درسالهای اخیر مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است .
اکنون بشر آماده است تا به کمک زیست فناوری راهکارهایی را جهت حل مشکلات خود ارائه داده یا راه حل های گذشته را توسعه و بهبود دهد .
🧬روز ملی زیست فناوری برهمه زیست پژوهشگران جوان گرامی باد .
🟢ناحیه ۳ استان قم، پژوهشسرای دانشآموزی برقعی
⚪️ #قطب_آزمایشگاه_علوم_تجربی_استان_قم
⚪️#قطب_زیست_فناوری_استان_قم
⚪️ #قطب_ادبیات_علوم_انسانی_استان_قم
〰〰〰〰〰
🔹 وبسایت پژوهشسرا: bsrc.ir
🔹کانال ایتا: @borgheiqom
🔹 کانال شاد: @borgheei
〰〰〰〰〰
📢توجه
📢📢توجه
📢📢📢توجه
🔴 قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی پژوهش سراهای دانش آموزی با همکاری قطب استانی کرمان (پژوهش سرای رازی)برگزار میکنند:
✅ فن بیان و مهارت های ارتباطی
🔵 مدرس کشوری : ابوالفضل نعمتی
❇️زمان :چهارشنبه مورخ :۱۴۰۳/۰۹/۲۸
🕔ساعت ۱۶ الی ۱۷
✔️به صورت پخش زنده برای دانش آموزان و همکاران سراسر کشور در کانال قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی در برنامه شاد
https://shad.ir/ensani_src
#کارگاه
#دوره_آموزشی_کشوری
#قطب_کشوری_ادبیات
╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮
کانال رسمی
قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی
@ensani_src
╰═══❁💠❁═══╯
╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮
کانال رسمی
پژوهش سراهای دانش آموزی کشور
@pajouheshsara
╰═══❁💠❁═══╯را
👁🗨جشن « شب چله» از۷هزارسال پیش تاکنون در میان ایرانیان مرسوم بوده است.
▪︎ شبچله ایرانیان در هجوم تیرگیها
♦️جذابترین آیینهای شب چله، سفره شب چله و خوردنیهای آن است که شامل آجیل مخصوص، میوههای خشکی از قبیل توت خشک، انجیر، برگه هلو و زردآلو، میوههایی چون هندوانه و انار و انواع شیرینی. همه اینها جنبه نمادین دارند و نشانه، برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.
♦️در چنين شبي نیازمندان نيز براي گرفتن ميوهی شبچَره در كوچهها و محلهها به راه افتاده و آوازهاي ويژه شب يلدا را میخواندند تا مردم به ياریشان بشتابند. اين آواز و رسم در اروپا هنوز رايج است و در آنجا نيز چنين آوازهايی را در شب كريسمس و نوئل میخوانند.
👁🗨 #درازای_کاربرد_شب_چله در تاریخ و ادب ایران زمین
نام #چله، در سرتاسر ایران کاربرد دارد و یلدا، بیشتر در متون ادبی دیده میشود: چله بزرگ و کوچک.
مردم ایران، چله بزرگ و کوچک دارند، خوانچه زمستانی دارند، چارچار دارند و ... دهها آیین و رسم های هنباز و گاه، ویژه منطقه خود را دارند. بسیاری از این آیینها و نامها در #بن مایه_های_تاریخی و ادبی یاد شده است و بسیاری را نیز تنها، در جامعه و از زبان بزرگترها می توان شنید.
چله بزرگ / ۴۰ روز
چله کوچک / ۲۰ روز
چارچار (۴ روز اول و آخر دو چله)
اَهمَن / ۱۰ روز
بهمن / ۱۰ روز
سیاه بهار / ۵ روز
سرما پیرزن / ۵ روز
¤میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی،در خاطرات خود سال ۱۳۲۴ میگوید:
«... امروز اول چارچار است. چهار روز آخر چله بزرگ و چهار روز اول چله کوچک را چارچار میگویند و چنین نامبردار است که سردترین روزهای زمستان این هشت روز است ...»
در کلیات شیخ بهایی، سده ۱۰ آمد است: «... از قضا، آن هنگام، فصل زمستان بود و چله بزرگ آن روز هم، روز بسیار سردی بود ...»
¤در تسویه التعلیم آمده:
یکم چله کوچک روزی است، که چهل روز نه بیشتر از یکم جدی گذشته باشد و این چله را بیست روز دانند و از این جهت آن را #کوچک گویند
#چله_زمستان_در_ادبیات_پارسی
تا دلتان بخواهد در بن مایه های ادبی ایران، به شب #یلدا و ویژگیهای آن اشاره شده است؛ بلندی این شب، شدت سرمای این شب، پیروزی روشنایی بر تاریکی و ...
▪︎آیا در ادبیات پارسی، به «چله» هم اشاره شده است ؟
در بن مایه های ادبی ایران، به «چله» به عنوان یک دوره زمانی ۴۰ روزه بارها اشاره شده است ؛اما آیا به «چله زمستان» یا همان شب چله نیز اشاره شده است؟
آری؛ برای نمونه، جامی، چامه سرای بزرگ سده ۹ می گوید:
ز شیخ چله نشین دور باش و چله وی
که هست چله وی سردتر ز چله دی
از چله کجا گرم شود صوفی خود بین
چون چله وی سردتر است از چله دی
¤ هلالی جغتایی شاعر سده ۹:
باز چون موسم زمستان شد
آتش از خرمی گلستان شد
مهر زود از فلک به در میرفت
تا شود گرم زودتر میرفت
بلکه مهر جهانفروز نبود
همه شب بود و هیچ روز نبود
در چنین موسمی که چلهٔ دی
تیر باران نمود پی در پی
¤حکیم نزاری شاعر سده ۷ - ۸:
چله بود و زخم سرما ناگهان
تیره از ابر سیه روی جهان
برف و باد سرد بر ما زور کرد
جمله چشم راه بینان کور کرد
یلدای بیطلوع من، ای ماهتابِ عشق
ای روشنی ز چشم تو در اضطرابِ عشق
هر شب به یاد روی تو، بیدار ماندهام
در خلوت شبانهی خود با عذابِ عشق
چون سایه در سراب دویدم نجات نیست
ماندم غریب در طلبِ یک جوابِ عشق
یلدا بلند بود ولی بی حضورِ تو
افسانه شد برای من این خوابِ نابِ عشق
چشم انتظار آمدنت ماندهام هنوز
هر قطره از سرشکِ من آیینه تاب عشق
بازآ و با طلوع نگاهت غزل بخوان
تا بشکفد ز جان من این آفتابِ عشق
#فاطمههوشنگیشایان
استان قم
فال حافظ را بگیر احوال حافظ را بپرس
از غزل ها حسرت و آمال حافظ را بپرس
در لسان الغیبی او، رازها ناگفته ماند
از دل شاخه نبات، اقبال حافظ را بپرس
از خروش خمره ها، از جنب و جوش خمره ها
مستیِ بیش از حدِ تمثال حافظ را بپرس
غرقهٔ بحر رمل بوده است در شطّ شراب
خط به خطِ بادهٔ رمّال حافظ را بپرس
گشته ام دیوان به دیوان، دیده ام شاهدمثال
از من شاعر فقط امثال حافظ را بپرس
فالگیری دوره گردم در شب یلدای شهر
از غزل آوازهٔ نقال حافظ را بپرس
خواجه حق بر گردن ما عاشقان دارد هنوز
گاه گاهی با تفأل حال حافظ را بپرس
#علی_اصغر_شیری
#شب_یلدا
#شعر_حافظ
استان قم