🔸نشست علمی به صورت سـخنرانی با محوریت "معرفی اندیشهها و منظومه فکري و سـیره عملی امام خمینی(ره)"
https://umz.ac.ir/fa/article/2805639
🔹اصلاحیه جایزه جهانی امام خمینی (ره)
⬅️ با توجه به ضرورت اعلام اساتید متقاضی سخنرانی جایزه جهانی امام خمینی (ره) به دانشگاه تهران که متولی اصلی این طرح میباشد و با لحاظ به زمان بسیار کوتاه معین شده، از این رو اساتید متقاضی حداکثر تا پایان وقت اداری شنبه 12 آبان عنوان سخنرانی، نام و مرتبه دانشگاهی و یک قطعه عکس اسکن شده را در قالب نامه اداری به دکتر حمیدرضا منیری(معاون پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی) ارسال نمایند.(ضمناً نشست علمی مورخ 1403/08/28 روز دوشنبه ساعت 12-10 در سالن 107 دانشکده الهیات و معارفاسلامی برگزار میگردد)
╭┅┅❀🔻❀┅┅╮
💠 🆔 @pr_umz 💠
╰┅┅❀🔺❀┅┅╯
#گزارشتصویری
به همت معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشکده الهیات و انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران برگزار شد:
🔸برگزاری کارگاه آشنایی و بررسی تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث با تدریس استاد شاهمرادی
▫️یکشنبه ۶ آبان ماه ١۴٠٣
#بسیج_دانشجویی_دانشکده_الهیات_معارف_اسلامی
#انجمن_علمی_علوم_قرآن_حدیث_دانشگاه_مازندران
❀💠❀┅┅┅┅┄
💠کانال اطلاع رسانی بسیج دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی
🆔 @mesbah_umz
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
فراخوان مقاله علمی - پژوهشی
مجله مطالعات فقه الحدیث وابسته به انجمن حدیث حوزه باهدف توسعه دانش فقه الحدیث و تببین علمی اموزه های حدیثی مکتب اهل بیت علیهم السلام مقاله می پذیرد.
🔷 ارسال مقالات از طریق:
سامانه نشریه مطالعات فقه الحدیث
https://www.sfhadith.ir
🔶 تلفن نشریه:
02532913455
🔶تلفن تماس و ایتا
09124510219
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
📣 دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند.
💢 دومین #همایش بینالمللی قرآن و علم
🔹 تاریخهای مهم:
مهلت ارسال چکیده و مقالات: ۳۰ آبان ۱۴۰۳
تاریخ برگزاری همایش: ۲۱ و ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳
🔹برای اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات به وبسایت همایش مراجعه نمایید: icqs.um.ac.ir.
🔹 اطلاعات تماس:
تلفن: ۳۸۸۰۴۱۰۰-۰۵۱
🔹ایمیل: icqs2024@um.ac.ir
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
#شبهات_مهدویت
کدام دلیل عقلی و نقلی لزوم وجود حجت الهی را اثبات می کند؟
🔶دلیل عقلی : می دانیدکه همیشه مبدافاعلیت فاعل، علت غائی است، همانگونه که اگرمیوه نباشد وجود درخت لغو و بی فایده است و اگر انسان در عالم وجود نباشد، خلقت حیوان لغو است و اگر حیوان روی زمین نباشد خلقت گیاه لغو است، اگر هم انسان کامل روی زمین نباشد وجود انسان و به تبع آن سایر مخلوقات لغو و بیجاست، چون غایت و ثمره ی خلقت انسان، انسان کامل است. سایر مخلوقات مقدمه اند برای مرتبه ما فوقشان و سایر انسانها مقدمه هستند برای انسان کامل و این از نظر عقل ثابت است که ایجاددمقدمه بدون ذی المقدمه کاری بیهوده است و خدای حکیم کار لغو نمی کند.
افراد بشر بسان تنه ی درختند و انسان کامل ثمره ی آن و اگر او نباشد افراد انسان تنه ی درختی هستند بی ثمر و این لغو و بی فایده است .
در نتیجه تا یک موجود در عالم وجود هست باید انسان کامل که همان حجت الهی است نیز باشد، لذا می بینیم که اولین انسان خلق شده حجت خدا بوده است.
پس آخرین آنها هم بایدحجت خداباشد. عقل می گوید در طول تاریخ خلقت انسان همواره انسان کامل یا حجت خدا روی زمین بوده، هست و خواهد بود.
🔸ثانیا با توجه به آن که مرتبه ی حجت خدا مرتبه ی اشرف است و فیض باید از اشرف به اخص برسد پس حجت خدا واسطه ی تمام فیوضات الهی برای موجودات است مانند فیض حیات، روزی و... نخست به او می رسد سپس به واسطه و دست او به سایر انسانها می رسد.
🔸ثالثا عقل حکم می کند که خداوند حکیم همواره سفیرانی دربین خلقش داشته باشد که خواسته ی او را برای مخلوقات و بندگانش بیان نمایند و ایشان را به منافع و مصالح و نیز موجبات تباهی و فنایشان رهبری کنند، ایشان همان پیامبران و برگزیده های خلق او هستندکه حجتهای او می باشند و از جانب او تربیت شده و به حکمت مؤید شده اند. نتیجتاً همیشه و در هر زمان باید این سفیران و حجت های الهی روی زمین باشند تا حامل و رساننده ی دین الهی و پاسدار و مبلغ و تبیین کننده ی آن باشند.
می بینیم که حداقل به این ۳ دلیل عقلی، زمین دائماً باید انسان کامل داشته باشد تا با وجود آنان دین کهنه و فرسوده نشود و از میان نرود و سنن الهی دگرگون نشود.
🔹دلیل نقلی : دلایل بسیاری هست یک نمونه را ذکر می کنیم از پیامبر(ص) نقل شده: *لولا الحجة لسخت الارض باهلها* (اگر حجت الهی نبود هر آینه زمین اهلش را می بلعید.)
📚ر.ک: مسندامام رضا(ع)تالیف آقای عطاری
✍سیده زینب میری
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآنوحدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
#اطلاعیه
#دورهآموزشی
#کنکورارشدودکتری
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه مازندران برگزار مینماید:
💠دوره تخصصی آموزش صرف و نحو با هدف کنکور
✅با تدریس: جناب آقای دکتر بهروز قربانزاده
(دانشیار گروه مترجمی و زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران)
جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به این آیدی پیام ارسال نمایید:
@s_f_ettehad
تعداد جلسات: ۱۰ جلسه
مهلت ثبتنام: پنجشنبه ۱۷آبان
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآنوحدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
🔹 نشست بینالمللی: تأملی نو بر الهیات در عصر هوش مصنوعی (وبینار تخصصی به زبان انگلیسی)
🔹ارائهدهنده: دکتر فیضالدین (استاد برجسته دانشگاه مالزی)
🔹زمان: شنبه ۱۲ آبان ساعت ۱۸
🔗لينك وبینار:
http://meet.google.com/ogq-bafg-bis
🍀 در پیامرسانهای اجتماعی با ما همراه باشید:
☜ https://eitaa.com/Tolouwomen
☜ https://t.me/Tolouwomen
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآنوحدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
#شنبههابامعرفیتفسیر
تفسیر القرآن الکریم یا تفسیر ملاصدرا، مجموعهای از تفسیر برخی سورههای قرآن به زبان عربی از ملاصدرا (متوفی ۱۰۵۰ق) است.
وی این تفسیرها را به صورت رسالههای پراکنده و در مدتی حدود بیست سال نوشت.
ملاصدرا قصد داشت تفسیری کامل و جامع بنویسد، ولی موفق نشد. وی در حدود ۱۰۴۰، کتاب مفاتیح الغیب لفتح خزائن العلوم المُبْرَأَة عن الشک و الریب را نوشت تا مقدمهای بر تفسیر جامع او باشد.
رسالههای تفسیری تشکیلدهنده تفسیر ملاصدرا، عبارتند از:
تفسیر آیة الکرسی (تاریخ اتمام آن: ۱۰۳۰، در قم).
تفسیر سوره نور (تاریخ نگارش: ۱۰۳۰).
تفسیر سوره طارق (تاریخ نگارش: ۱۰۳۰).
تفسیر سوره اعلی، شامل «هفت تسبیح» (هفت بخش)، که ملاصدرا در آن از تفسیر فخر رازی مطالب بسیاری نقل کرده است.
تفسیر سوره زلزال، که در آن به حرکت جوهری زمین اشاره کرده است.
تفسیر سوره یس (تاریخ نگارش: ۱۰۳۰).
تفسیر سوره واقعه، که در آن از حشر و معاد و معرفت بندگان در آخرت و مراتب آنان در سعادت و شقاوت سخن گفته است.
تفسیر سوره حدید، که در بخشهای متعددی از آن با عنوان «مکاشفه »، نکاتی حِکْمی و عرفانی درباره آیات قرآن آمده است.
تفسیر سوره جمعه، که همچون تفسیر سوره واقعة مطالب عرفانی و ذوقی بیشتری، نسبت به دیگر آثار او دارد.
تفسیر سوره سجده.
تفسیر سوره فاتحه.
تفسیر سوره بقره تا آیه ۶۶.
#معرفیتفسیر
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآنوحدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
#نمونهایازتفسیرملاصدرا
صدرالدین محمد شیرازی ذیل آیه ۵ سوره جمعه:«مثل الذین حملوا التوراة ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا ...»
و فی قوله «بئس مثل القوم الذین کذبوا بآیات الله » تنبیه بلیغ علی کلیة هذه القضیة و حقیقة هذا المثل ، من غیر اختصاصها بشأن الیهود ، الذین کذبوا بالآیات الدالة علی اعجاز القرآن و جلالة قدر محمد صلی الله علیه و آله. بل کل من حجحد ماوراء فهمه و أنکر ما سوی ما أخذه من معلمیه و أشیاخه علی غیر بصیرة ، أو وصل إلیه من ظواهر النقول و الروایات ، فهو حقیق بهذا التمثیل بالقیاس الی ما جحده و أنکره عند التحقیق.
📚شیرازی، صدرالدین، تفسیر القرآن، ۱۴۱۱ق، ج۷، ص۱۸۶
✍دکتر سیّد محسن موسوی
🆔@drsmma55
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآنوحدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
#اطلاعیه
#دورهآموزشی
#کنکورارشدودکتری
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه مازندران برگزار مینماید:
💠دوره تخصصی آموزش صرف و نحو با هدف کنکور
✅با تدریس: جناب آقای دکتر بهروز قربانزاده
(دانشیار گروه مترجمی و زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران)
جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به این آیدی پیام ارسال نمایید:
@s_f_ettehad
تعداد جلسات: ۱۰ جلسه
مهلت ثبتنام: پنجشنبه ۱۷آبان
تشکیل کلاس(ارشد و دکتری به صورت مجزّا) در صورت رسیدن به حد نصاب
هزینه برای دانشجویان: ۲۵۰هزارتومان
هزینه برای سایرین: ۵۰۰هزارتومان
برگزاری جلسه جهت دسترسی راحت به تدریس و صوت جلسات مجازی خواهد بود.
شروع جلسه اول از هفته آخر آبان
همراه با تشکیل گروه در ایتا جهت پشتیبانی
لطفا ثبتنام خود را تا پنجشنبه ۱۷آبان قطعی فرمایید.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآنوحدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz