eitaa logo
عبدالرحیم انصاری | تحلیلگر سیاسی
21.9هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
882 ویدیو
6 فایل
تحلیل مسائل و موضوعات سیاسی روز/ بررسی تحولات خاورمیانه و بین الملل 🔸️ادمین فقط تبادل با کانال ها: @YaZahra020
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺چرا نتانیاهو امارات را رسوا کرد؟! 🔹کمک امارات متحده عربی به اسرائیل در جنگ اخیر دیگر چیز پنهانی نبود؛ تقریبا همه از آن خبر داشتند؛ این رابطه فقط رسما تایید نشده بود. چیزی شبیه برخورداری رژیم صهیونیستی از سلاح اتمی که همه میدانند، اما اسرائیلی ها آن را بطور رسمی تایید نمیکنند. 🔹اماراتی ها مایل بودند یک رابطه تنگاتنگ و استراتژیک با اسرائیل داشته باشند، به شرطی که این رابطه و همکاری نظامی پنهان بماند، رسما تایید نشود، و سبب دادن بهانه به ایران، و ایجاد تنفر عمیق علیه آنها در جهان اسلام و دنیای عرب نشود! اما اسرائیلی ها به یکباره اخبار مربوط به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ابوظبی در ایام جنگ را رسانه ای کردند؛ اقدامی که امارات بلافاصله دست به تکذیب آن زد، و صهیونیست ها بار دیگر با رد ادعای امارات بر انجام آن سفر تاکید کردند؛ و اکنون در خبر جدیدی رسانه ها سفر رئیس ستاد کل ارتش رژیم به امارات در بحبوحه جنگ با ایران را نیز روی خروجی خود قرار داده اند. 🔹اما اگر این دو با هم ارتباط و همکاری تنگاتنگ دارند، چرا نتانیاهو علیرغم میل بن زاید دست به افشای این سفر، همکاری ها و ارتباطات زد؟ به نظر میرسد این یک بحث سیاسی است که به رقابت های درونی اسرائیل مربوط است؛ حزب نتانیاهو اوضاع خوبی ندارد و اگر شرایط به سیاق فعلی پیش برود، احتمالا در انتخابات آینده قدرت را به احزاب مخالف واگذار خواهد کرد. 🔹از آنجا که عادی سازی ارتباط اسرائیل با اعراب همواره برای صهیونیست ها یک مزیت به حساب می آید، نتانیاهو با خیانت به احمق های خوش باور اماراتی تلاش کرد با افشای این خبر برای خود و حزب لیکود در داخل دستاورد سازی کند، حتی اگر این اتفاق به قیمت رسوایی محمد بن زاید و حکومت امارات تمام شود! @Ansari_rahim
عبدالرحیم انصاری | تحلیلگر سیاسی
🔺درد دل! 🔹اندکی قبل از شهادت حضرت آیت الله رئیسی، در تهران به جلسه ای دعوت شدم که آن زمان عنوان "هماهنگی های رسانه ای جبهه انقلاب در توییتر" داشت! ساعتی که از جلسه گذشت متوجه شدم که فضا در حال تغییر علیه دولت شهید رئیسی است؛ نقدها یکی پس از دیگری عنوان میشدند، تا اینکه نوبت به من رسید؛ آنجا گفتم آیا درست متوجه شده ام؟ اینجا جمع شده ایم که رئیسی را بکوبیم و برای تضعیف دولتش هماهنگ شویم، آن هم در حالی که جریان های مخالف همگی به نا حق در حال تخریب او هستند؟ 🔹گفتم تا انتخابات بعدی زمان خیلی کمی باقی مانده، و هیچکس به جز رئیسی نمیتواند جبهه انقلاب را متحد و منسجم نگه دارد؛ اگر خودمان هم به بهانه نقد به کوبیدن ایشان روی آوریم و جایگاهش را تخریب کنیم، پس چه کسی قرار است کاندیدای جبهه انقلاب شود؟ 🔹این را که گفتم عده ای به مخالفت با بنده برخاستند، اما نامی از گزینه دیگری نبردند؛ من هم با خود گفتم لابد اینها قصد بدی ندارند، فقط زمان شناس نیستند و درکی از شرایط کشور ندارند، وگرنه بعید است قصدشان زمینه سازی برای حضور فرد دیگری بجای رئیسی در انتخابات آینده باشد! 🔹آن جلسه تمام شد و پس از مدتی که آیت الله رخت شهادت بر تن کردند، دیدم همانها که آن شب برای رئیسی نقشه میکشیدند، حالا در شهادت او گریه میکنند، مصاحبه های حماسی در وصفش میکنند و از او بعنوان اسطوره نام میبرند؛ و آنگاه که بساط انتخابات جدید بپا شد، سران آن جلسه را در اردوگاه دکتر جلیلی یافتم؛ همان اردوگاهی که در انتخابات ادعا داشت ادامه دهنده راه شهید رئیسی است! 🔹از آن موقع من هیچگاه نتوانستم درک کنم چطور آن دوستان از آن انتقادات مبنایی و ریشه ای، در اندک زمانی به نتیجه رسیدند که میتوانند ادامه دهنده راهی باشند که اساسا آن را قبول نداشتند! @Ansari_rahim
🔺انزوای پنهان آمریکا، پدیده ای جدید در معادلات جهانی! / ایران چگونه آمریکا را تحقیر کرد؟! 🔹به اعتقاد بنده جهان خیلی زودتر از آن چیزی که تصور میشد به سوی تغییر حرکت کرده است؛ شاید تصور اولیه این بود که هژمونی آمریکا با استیلای قدرت چین فرو میریزد و ظهور چین بعنوان قدرت اول دنیا آغاز فروپاشی سلطه جهانی آمریکا خواهد بود. اما به نظر میرسد این تغییر را ایران با تبدیل شدن به چهارمین قدرت تاثیرگذار دنیا رقم زده است، و چین اگر روزی ایالات متحده را پشت سر بگذارد [که میتواند قریب الوقوع باشد]، این تحول بزرگ را مدیون جمهوری اسلامی، مقاومت بی نظیر ملت ایران و البته حماقت ترامپ است. 🔹آمریکا اگر در گام اول سراغ چین میرفت، شاید ضربه ای که اکنون خورده است را نمیخورد. ایران امروز از اشتباه محاسباتی آمریکا بیشترین استفاده را کرده و این کشور را بر سر یک دوراهی وحشتناک و تعیین کننده قرار داده است. انتخاب بین ادامه جنگ یا پذیرش تسلیم، آنگاه که روشن است جنگ جز زیان هیچگونه عایدی برایش ندارد، و در تسلیم جز حقارت چیز دیگری متصور نیست، یک انتخاب مهلک، دردآور، و در عین حال دارای عواقب مخرب طولانی مدت است! 🔹مصیبت بزرگتر آمریکا انزوای پنهان در جمع قدرت های تاثیرگذر دنیا است؛ و اگر ما آمریکا، چین، روسیه و ایران را چهار قدرت اول دنیا از حیث تاثیرگذاری بر معادلات جهانی بدانیم [که برخی استراتژیست های آمریکایی نیز به آن معترف اند]، به دلیل همگرایی چین، ایران و روسیه، ایالات متحده در این جمع بسیار تنها است؛ تنهایی آمریکا از یک طرف، و همگرایی سه قدرت دیگر از آن سو، واشنگتن را هر روز ضعیف تر، بی اعتبار تر و سرخورده تر خواهد کرد! @Ansari_rahim
🔺چینی ها با این تصویر ترامپ و تیمش را نابود کردند؛ مشت های گره کرده زیر پرچم چین و نماد حزب کومونیست! @Ansari_rahim
عبدالرحیم انصاری | تحلیلگر سیاسی
🔺چینی ها با این تصویر ترامپ و تیمش را نابود کردند؛ مشت های گره کرده زیر پرچم چین و نماد حزب کومونیست
🔺بعضی دوستان گفتن که تصویر مربوط به ترامپ جعلیه. بعید هم نیست جعلی باشه ولی بازتاب گسترده ای تو شبکه های اجتماعی داشته که عده ای اون رو واقعی و عده ای اون رو جعلی میدونن. در هر صورت انتشار این عکس چه واقعی و چه جعلی به ترامپ در حوزه رسانه و افکار عمومی ضربه زد.
🔺چین چگونه آمریکا را پشت سر میگذارد، و ایران از کدام طریق خود را در میان ابرقدرت ها جای میدهد؟! 🔹دنیا در حال تغییر است، آمریکا رو به افول نهاده، چین در حال اوج گیری، و جمهوری اسلامی ایران گذر از یک پیچ تاریخی را تجربه میکند! 🔹جمهوری خلق چین این روزها در حال پیشی گرفتن از آمریکا در حوزه اقتصاد است، و در حوزه نظامی به جایی رسیده که قوی ترین قدرت نظامی دنیا(آمریکا) جرات تهدید این کشور را ندارد. چین در حالی خود را به جایگاه اول دنیا نزدیک کرده که قدرت خود را بدون لشکر کشی یا تهدید این و آن به دست آورده است‌؛ این پدیده ای است که حالا استراتژیست های مطرح دنیا به آن فکر میکنند! 🔹قاعدتا تفاوت بین قدرت آمریکا و چین با توجه به ده ها پایگاهی که آمریکا در جهان دارد، و با توجه به سلطه چندین و چند ساله دلار بر اقتصاد دنیا باید زمین تا آسمان باشد؛ اما چین تنها با تجارت، کار سخت، و از طریق تعاملات مشروع و بدون دخالت نظامی به اینجا رسیده است؛ این چیزی است که امروز دنیا را متعجب کرده است! 🔹چینی ها به دنیا ثابت کرده اند که تنها با رقابت و بدون انگیزه های استعماری، تولید نفرت، و درگیری با سایر کشورها نیز میشود تاثیرگذار بود، ابرقدرت شد و در بسیاری از شاخص ها آمریکایی که فقط یک تریلیون دلار بودجه نظامی دارد را پشت سر گذاشت! 🔹چین اما یک مزیت داشت و آن برخورداری از بمب اتم بود که بسیاری تهدیدها را دفع میکرد و به پکن اجازه میداد با خیالی آسوده به رقابت راهبردی خود با قدرت های بزرگ ادامه دهد؛ بمب اتم را البته خیلی های دیگر هم دارند، اما موقعیت استراتژیک، منابع حیاتی، جمعیت، و گسترش تکنولوژی و تولید، از مزیت های چین نسبت به سایر کشورها است. 🔹ایران نیز بسیاری از مزیت های استراتژیک را دارد؛ اما کشور ما بازدارندگی اتمی نداشت، که اگر میداشت شاید زودتر خود را از بند موانع رها میکرد؛ اما مسئله فقط نداشتن سلاح اتمی نیست؛ مسئله این است که جمهوری اسلامی اساسا دستیابی به قدرت از این مسیر را تا کنون رد کرده است. ایران برای اینکه خود را بدون سلاح هسته ای به دنیا ثابت کند، هزینه های فراوان داده، اما به نظر میرسد حالا به تثبیت قدرت نزدیک شده است، و با گذر از این پیچ تاریخی و خطرناک به اولین کشوری بدل خواهد شد که بدون سلاح هسته ای به یک ابرقدرت تبدیل میشود. @Ansari_rahim
3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺من هم اسم نبرم چه کسانی از تیم مذاکره کننده بدگویی میکنند، مخاطب آنها را خوب میشناسد و میداند چه کسانی هستند یا به کدام افراد و جریان ها نزدیک اند. 🔹البته، آنان که میخواهند ساز خود را بزنند، قطعا میزنند و توجهی به منافع و مصالح کشور ندارند. اگر برای یک فرد انقلابی حرف ولی فقیه مهم است، این هم فرمایشات ولی فقیه! اما من تردید ندارم این کلیپ را رسانه های آن جریان خاص و هوادار آن افراد خاص سانسور میکنند! @Ansari_rahim
🔺قالیباف نماینده ویژه ایران در امور چین شد. مسئولیت مهمی که با تایید مقام معظم رهبری بر عهده وی گذاشته شده، نشان دهنده قاطعیت او در تجربه دیپلماسی اش در مذاکرات پاکستان است که اکنون با اعتماد به قابلیت و عملکرد وی، در یک مسئولیت بزرگتر و گسترده تر منصوب شده است. 🔹پیش از این، شهید بزرگوار دکتر علی لاریجانی و رحمانی فضلی سفیر ایران در چین این مسئولیت را بر عهده داشته اند، لیکن سپردن این ماموریت بزرگ با توجه به اهمیت ارتباط با چین، شرایط امروز دنیا، و نیز جایگاه ویژه ای که قالیباف بعنوان یکی از سران قوا دارد، نسبت به قبل مهمتر و متفاوت تر است. @Ansari_rahim
عبدالرحیم انصاری | تحلیلگر سیاسی
🔺من هم اسم نبرم چه کسانی از تیم مذاکره کننده بدگویی میکنند، مخاطب آنها را خوب میشناسد و میداند چه کس
🔺آقای جلیلی! اکنون نوبت سربازی شما است/ نگذارید ساکت این ماجرا لقب بگیرید! 🔹آقا فرموده اند "به تجمعات بگویید حرفی که تضعیف دولت و تضعیف تیم مذاکره کننده باشد به زبان نیاورید". اگر آقای جلیلی تابع رهبر است که الحمدلله هست، بعنوان کسی که حرفش در تجمعات خریدار دارد‌، باید به آقا لبیک بگوید، عَلَم تبیین، و عَلَم حمایت از دولت و تیم مذاکره کننده را به دوش بگیرد و برای آقا در انتقال این پیام مهم سربازی کند! 🔹قطعا جلیلی در مقابل امام جامعه شانی ندارد؛ وقتی آقا خود مستقیما خواستار انتقال این پیام میشوند، دیگر سکوت مدعیان سربازیِ ولایت جایز نیست! @Ansari_rahim
🔺نمیدانم انفجارهای امروز ابوظبی کار چه کسی بوده است؛ اما برای ایران، امارات متحده عربی با اربیلِ عراق دیگر فرقی ندارد؛ زین پس هر نقطه ای در دبی، ابوظبی، یا شارجه که میزبان تحرکات مشکوک ضد ایرانی است، میتواند سزاوار فرود یک موشک یا پهپاد جمهوری اسلامی باشد! @Ansari_rahim
🔺امروز وقت حمله به دولت نیست؛ وقت خاک خوردن و خاک ندادن است! 🔹در میان آنهایی که تبعیت از نظام را اظهار میکنند، یک طیف ارادت بیشتری به آرمانها نشان میدهد، خود را انقلابی تر میداند، و همواه مدعی این است که پاسدار انقلاب است، و الحق که جانفشانی های زیادی نیز برای انقلاب کرده است. بنابراین از هرکسی انتظاری نداشته باشیم، انتظار از این قشر برای درک شرایط، زمانشناسی و اولویت سنجی در بزنگاه ها بالا است، و ما امروز در یکی از سخت ترین پیچ های تاریخ این کشور قرار گرفته ایم ‌که اگر اتحاد ملت و حاکمیت شکل نگیرد، و مردم هوشیاری به خرج ندهند، نمیشود عبور موفق از این پیچ را تضمین کرد! 🔹چون نگارنده موضوع این یادداشت را نحوه انتقاد از دولت انتخاب کرده، بگذارید مستقیما به اصل مطلب بپردازیم و مقداری درباره این موضوع صحبت کنیم. شاید بعضی ها این بخش از یادداشت را برنتابند، اما راقم این سطور معتقد است نقد به دولت بابت گرانی و دشواری های تامین مایحتاج مردم در این برهه از زمان یک اشتباه مهلک است، چون همان زهری است که دشمن میخواهد بر پیکر جامعه ما تزریق نماید و این زهر هیچ پادزهری جز مقاومت ندارد! این به آن معنا نیست که هیچ ضعفی متوجه دولت نیست یا همه ارگانها دارند مثل ساعت دقیق و منظم کار میکنند؛ قطعا نارسایی و ضعف های عملکردی نیز وجود دارد، اما هم رهبری شهید و هم رهبری حاضر بارها تاکید کرده اند که دولت و رئیس جمهور پای کار مردم اند و از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد. ما ملت ایران باید با درک شرایط موجود که به جرات میشود گفت اکنون یکی از شدیدترین تهدیدها علیه ایران در جریان است، به جای حمله به حاکمیت و تایید ادعاهای دشمن، خود و مردم را به مقاومت تشویق کنیم. 🔹منتقدین دولت و حاکمیت اگر واقعا همانها هستند که در روزهای آرام مملکت ادعا میکردند خاک میخوریم اما خاک نمیدهیم، باید در جریان باشند که امروز همان روزی است که چنانچه لازم شد باید خاک بخوریم. اگر آن وضعیت را هنوز احساس نکرده ایم، این از قدرت جمهوری اسلامی ایران بوده است که فراتر از انتظارات ظاهر شده و توقعات ملت را افزایش داده است؛ و اِلّا هر نظام دیگری میخواست در مقابل آمریکا و غرب مقاومت کند، حالا مدت ها از فروپاشی اش گذشته بود! 🔹از سال گذشته تا کنون، بارها و بارها اینجا نوشتیم که دو سه سال بسیار سخت را در پیش داریم که برای عبور از آن و حفظ جمهوری اسلامی باید اتحاد و انسجام ملی را تقویت کنیم؛ بعد از این دو سه سال وقت برای رقابت های سیاسی فراوان خواهد بود و افراد و جریانها میتوانند هرچقدر که خواستند با یکدیگر رقابت و حتی مبارزه سیاسی داشته باشند. اما امروز حمایت از دولت یک امر قطعی است و وظیفه ما بیش از تذکر برای اصلاح دولت، تقویت روحیه ملی و کمک به افزایش تاب آوری جمعی است. 🔹امروز باید بعنوان یک ملت، با هر عقیده سیاسی، با هر پوششی، با هر مذهبی ابتدا تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری اسلامی را با چنگ و دندان حفظ کنیم، و پس از عبور از خطرات به اصلاح رویه ها یا رقابت ها بپردازیم. مدیریت عالی را به رهبر انقلاب و معتمدین ایشان واگذار کنید، در خیابان ها اگر هستید پشتیبان اتحاد باشید، و بجای نقد حاکمیت و دولت انسجام و تاب آوری ملی را تقویت کنید. در روزگاری که وزیر خزانه داری آمریکا میگوید میخواهیم با اقدامات خرابکارانه سبب کمبود ارزاق در ایران شویم، یا در توزیع بنزین و غیره اخلال کنیم، وظیفه ما قطعا حمله به دولت دقیقا بخاطر گرانی یا همان کمبودهایی که وزیر آمریکایی میگوید نیست! وظیفه ما کمک به دولت و حمایت از آن برای استقامت بیشتر است. یادمان نرود با چه دشمنی در جنگ هستیم؛ این کشور جیبوتی نیست، ایالات متحده آمریکا بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی کره زمین است که تنها ایرانیان توانسته اند تحقیرش کنند؛ و این زنجیره تحقیر آمریکا نباید با سستی و غفلت ما پاره شود! 🔹فشار بر دولت و ملت ایران سنگین است و آن را درمانی نیست جز معجونی بنام مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوز؛ و هرکسی در این مرز و بوم نقشی حیاتی دارد؛ یکی پشت لانچر، دیگری در دور زدن تحریم و کاستن فشارهای اقتصادی، آن یکی در مدیریت امورات یک کشور ۹۰ میلیونی با حفظ ساختارهای اداری و استمرار خدمات عمومی، و صد البته ملتی که باید با درک شرایط و به امید پیروزی چشم بر کاستی ها و گرانی ها ببندد و خود را برای عبور از این دوره سخت دو سه ساله امیدوار کند؛ این حرف اگر هم برای اقشار دیگری قابل لمس نباشد، اما قشر موسوم به انقلابی لازم است بیشتر به آن بیاندیشند! @Ansari_rahim