eitaa logo
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
10هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.3هزار ویدیو
258 فایل
پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب و دشمن شناسی ارتباط با ادمین: فاطمه میرزاییان، پژوهشگر عرفان های کاذب مسئول شبکه کشوری خواهران مجمع فرق و ادیان خاتم الاوصیاء، مدرس حوزه،مشاور،عضو جمعیت بانوان فرهیخته،عضو مجمع مبلغات تهران @f_Mirzaeeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
كوش آداسي خانه حضرت مریم(س) مسیحیان اعتقاددارند كه هر كس در این چالها پول بريزه حاجتش روا ميشه پ ن :خوبه اونایی که فقط دنبال خرافه بین مسلمونان اینارم ببینن!😕 https://eitaa.com/antihalghe
دیوار وسیع خانه مریم (س) زائرین حاجتاشونو روی کاغذ ویا روی دستمال می‌نویسن و آنرا گره زده روی دیوار به نخ‌هائی که بهمین منظور قرار داده شده می‌بندن تا حاجت برآورده بشه https://eitaa.com/antihalghe
۹ ژانویه هزاران کاتولیک فیلیپینی نشان مسیح رو در خیابان ها حمل می کنن از سر و کله هم بالا می رن تا گوشه ای از پارچه این مجسمه رو لمس کنن یا ببرن بعد هی علیه مسلمونا جو میدن
کاتولیک ها از مجسمه مسیح بالا رفتن تا بتونن ببوسنش و لمسش کنن بعد هی اسلام ستیزان تو دنیا جار میزنن شیعیان چرا ضریح ایمه(س) رو بوسه میزنن و شیعه رو متهم میکنن به خرافاتی بودن😒
کاتولیک ها از مجسمه مسیح بالا رفتن تا بتونن ببوسنش و لمسش کنن بعد هی اسلام ستیزان تو دنیا جار میزنن شیعیان چرا ضریح ایمه(س) رو بوسه میزنن و شیعه رو متهم میکنن به خرافاتی بودن😒
🔸خداوند ما را سرگردان و بی برنامه به این جهان پرتاب نکرده است. او طرحی شکوفا بخش و افتخار افرین برای هر یک از ما دارد. ما می توانیم با طرح او هماهنگ شویم و زندگی شگفت انگیز و خلاقانه را تجربه کنیم و هم می توانیم چشم بر طرح الهی ببندیم و با جهان درگیر شویم. 🔹 درگیری با جهان یعنی، ستیز با خدا، درهم شکستن خود، آزردن دیگران و سرانجام خستگی و ناکامی از زندگی. ما تعیین کننده همه چیز نیستیم، خلقت خدایی دارد، که همه چیز به خواست اوست. اگر با او هماهنگ شوی، می بینی که بهترین ها را برایت می خواهد، حتی اگر تو ندانی بهترین برای تو چیست. 🔸برای کشف طرح الهی زندگی تان، با خدا گفتگو کنید، دعا کنید و از او بخواهید طرحش را برای شما فاش نماید. به خواسته های واقعی تان توجه کنید، و تحت تأثیر دیگران انتخاب و زندگی نکنید. ببینید در چه شرایطی هستید و چه تأثیری می توانید در بهتر شدن زندگی دیگران داشته باشید. 🔹هماهنگی با طرح الهی به شما قدرت، آرامش، خلاقیت، برکت و شادمانی عمیق می بخشد. 🕊🍃 حمیدرضا مظاهری سیف @mazaheriseyf
📷این تصویر یعنی ناکامی احمدالحسن و هم کاسه های پلیدش 🔦جوانان بصره کنسولگری ایران را آب و جارو کردند تا مشتی محکم بر دهان یاوه گوی احمدالحسن و بعثی ها بزنند
🔸امروز /مراسم تشییع پیکر 135 شهید گمنام دوران دفاع مقدس
حماسه‌هایی مانند، حماسه علیه السلام متأثر از عرفان است و این‌گونه نیست که حماسه در عرض عرفان باشد، چراکه حماسه مربوط به عقل عملی است و شهود، کار قلب است و عمل متأثر از شهود و فعل قلب است همه عارفان با حماسه و نهضتی که در مسیر اراده الهی است موافقند، منتهی برخی از عارفان در سفر اول و دوم عرفانی خود متوقف شده‌اند و برخی به سفر سوم و چهارم عرفانی خود نیز رفته‌اند، انبیای الهی کسانی هستند که اسفار اربعه را پیموده‌اند؛ یعنی نه تنها به حق رسیده‌اند، بلکه از جانب حق برای هدایت خلق آمده‌اند تا ارادات الهی را محقق کنند. از آن‌جا که اراده الهی به تحقق عدل و داد در سراسر عالم تعلق گرفته است، لذا هیچ عارفی با حماسه و و مقابل ظلم و استبداد مخالفت ندارد، منتهی برخی به سفر چهارم نیز موفق شده‌اند و به دستگیری خلق آمده‌اند و برخی در سفر اول و دوم متوقف شده‌اند، لذا انبیای الهی و اولیای حق بر اساس همین عرفان وارد میدان هدایت خلق شده‌اند... 🌐 پایگاه تخصصی مقابله با عرفان حلقه و عرفان های کاذب و دشمن شناسی ✅تلگرام: https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TXKisZ0dUm4fQ ✅ ایتا: https://eitaa.com/antihalghe
👈تثبیت, استراتژی فرقه ای ◀یکی از شاخصه های جریان های فرقه ای, تلاش برای تثبیت است. بدین معنا که ابتدا برای حفظ اعضا و کنترل و تسلط همه جانبه بر آن ها می کوشند ارتباط مریدان را با بیرونی ها یعنی خانواده و دوستان و آشنایان قطع کرده و در ادامه, با ایجاد تفکر "ما"و"آنها" , خود را برتر نشان می دهند , به طوری که اعضا چنین می اندیشند که همه افراد خارج از فرقه, گناهکار و محکوم به فنا هستند و تنها خود به واسطه سرسپردگی به فرقه, لایق خوشبختی و کمال می باشند. ◀برخی فرقه ها این رویکرد را با ایجاد حس دشمنی نسبت به اغیار در اعضا, تشدید می کنند تا هم بر میزان وفاداری و تعلق خاطرشان به فرقه بیفزایند و هم احتمال خطر بیرونی ها را از میان بردارند. 👈این شاخصه در اغلب فرقه ها قابل مشاهده است و اظهارات برخی بریده ها بر آن صحه می گذارد. ◀نتیجه چنین رویه ای , شکست هویت و شخصیت اعضا و تبدیل آنها به نوعی ربات سرسپرده و به عبارت دقیق تر, مرگ انسانیت و کرامت انسانی است. 📚بخش تحقیقی روشنگر 🌐 پایگاه تخصصی مقابله با عرفان حلقه و عرفان های کاذب و دشمن شناسی ✅تلگرام: https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TXKisZ0dUm4fQ ✅ ایتا: https://eitaa.com/antihalghe
🌷«خودت رو میخوام»!🌷 ↙️ خداوند، نماز و روزه‌های انسان را نمی‌خواهد؛ بلکه او “خود” ما را می‌خواهد. او می‌خواهد “خود” ما رشد کنیم. البته انسان با عباداتی مثل نماز و روزه و انفاق، رشد و تطهیر پیدا میکند، لذا قرآن میگوید: از مردم صدقه بگیر تا “تُطَهِّرهُم” یعنی «خودشان» تطهیر شوند نه صرفاً مالشان! یا می‌گوید روزه بر شما واجب شده “لَعَلَّهُم تَتَّقُون” تا خودتان پاکیزه شوید نه صرفاً بدنتان! وقتی پاک شدید خدا “خود تطهیر شده” را از ما میخرد. ◀️ سیدالشهداء (ع) در محلی بنام مقاتل، چشمش به خیمه‌ی عبیدالله حر جعفی افتاد. حجاج نامی را فرستاد تا او را برای یاری امام دعوت کند. ولی او گفت اصلا من از کوفه بیرون آمدم که با حسین نباشم، چون در کوفه یاوری برای او نیست! پاسخ او را که به امام گفتند، حضرت خودش نزد او رفت. امام از او خواست تا با آب توبه خطاهای گذشته‌اش را شسته و به نصرت اهل بیت بشتابد. او باز هم نپذیرفت و از روی خیرخواهی به امام گفت: - یااباعبدالله! اسبی دارم که هر که مرا دنبال کرده به گردم هم نرسیده. این اسب در اختیار شما؛ مرا معذور دارید! - نه ! به اسب دوان شما حاجتی نیست. - لااقل شمشیر بران مرا بپذیرید. - نه عبیدالله! به شمشیر هم نیازی نیست. ـ پس تعدادی راهنما همراه‌تان می‌فرستم تا راه‌های گریز را به شما بنمایاند! چون امام مأیوس شد، فرمود: اسب و شمشیر و همراهت از آنِ تو، ما از «خودت» یاری و فداکاری خواستیم. (ما خواستیم خودت رشد کنی) اگر حاضر به جانبازی نیستی، نیازی به دارایی تو نیست. ⬇️ نورِ دیدگان! با فضیلتان! خدا و اولیای خدا به هیچ یک از نمازها، روزه ها، نذر و نیازها، گریه و زاری‌ها و عجز و لابه‌های ما نیازی ندارند. این‌ها وسیله رشد ماست، آنها می‌خواهند خود ما رشد کنیم. خدا و اولیائش از مؤمنان “خودشان” را می خرند. چه قدر زیبا ! خداوند خودش مشتری خود ماست: “اِنَّ اللهَ اشترَی بِالمُومنینَ “انفُسهم” (توبه ۱۲۹) خودت رو چند به خدا می فروشی؟! ✍مسلم گریوانی 97/6/22✍ (2)
🔴شیعیان شهر دیربورن ایالت میشیگان در آمریکا، یک بیلبورد عاشورایی در جاده فورد در دیربورن نصب کردند که نوشته: «زینب، مبارزه، صبر، پیروزی» https://eitaa.com/antihalghe
در بازار سبزي و ميوه شهر مالمو سوئد فروشنده هاصداميزنند: «به حبّ الحسين عليه السلام بلاش بلاش»👆 یعنی «به عشق امام حسين مجانی » 👍👍👌👌
🔴 باز مُحرم شد... و یه تکراری و یه جواب عالی 👌☝️ " به جاش بدید فقرا ... !! " لطفا جهت نشر دهید 🔺پاسخ به https://eitaa.com/antihalghe
❓چرا معنویت های نوظهور، پرجاذبه هستند؟ ☯️هجمه شبه‌عرفان های شرقی و غربی و انزوای عرفان اسلامی دهه ۷۰ شمسی، مصادف بود با سیل ترجمه و ورود معنویت های وارداتی نوظهور به کشور. این برهه زمانی را باید دوران اقبال جهانی و رونق این‌ گونه جریان های معنوی کاذب در سراسر جهان به شمار آورد که کشور ما نیز از سایرین مستثنی نبود و خیلی زود اسامی چون «کارلوس کاستاندا، دون خوان، پائولو کوئیلو، اشو، پال توئیچل و به دنبال آن، برایان تریسی و وین‌دایر و...» بر سر زبان ها افتاد و ردپای آثار آن ها در بازار نشر پیدا شد. ☮️برخی از این عرفان واره های نوپدید، منشأ جریان هایی نیز شدند و بعضی فرصت‌طلبان با دستمایه قرار دادن مبانی فکری و تعالیم آن ها، جریان هایی –به ظاهر- معنوی و انحرافی بنیان نهادند و گروهی را نیز همراه با خود به انحراف کشاندند؛ جریان هایی چون «راه معرفت»، «رام ا...» و «عرفان کیهانی یا حلقه» که آثار برخی هنوز هم از دامان جامعه، زدوده نشده‌است. به هر حال با گذشت یه دهه و عیان شدن آسیب های این فرق و کتب، روشنگری هایی صورت گرفت و چاپ و نشر این قبیل آثار انحرافی در کشور ممنوع شد. اما امروز با گذشت بیش از دو دهه، با واقعیتی تلخ مواجه هستیم و آن اقبال برخی مخاطبان به این گونه معنویت های کاذب است. هنوز هم آثار اشو و پال توئیچل در بازار زیرزمینی رونق دارد، کتاب های کوئیلو و تریسی هم که نقل هر محفل است! ⁉️پرسش این است که چرا با وجود عیان شدن باطن انحرافی و باطل این جریان ها و آسیب‌های آن ها، هنوز هم شاهد گرایش و جذب افراد بدان هستیم؟ شاید وقت آن رسیده که یکبار برای همیشه نقطه ضعف خود را عدم ارائه عرفان اسلامی به صورت کاربردی و جذاب، پذیرفته و برای مرتع ساختن این ضعف، آگاهانه و با تمام توان اقدام نماییم. حقیقت آن است که تا زمانی که ما –اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی- نتوانیم عرفان اسلامی و معنویت را آن‌گونه که الگوهای راستینش عرضه داشتند، برای جامعه امروزی و متناسب با نیازهای آن ارائه دهیم، «پائولوکوئیلو و اشو و تریسی»ها همچنان میان جوانان تشنه معنویت دست به دست می شوند(فقط قالب ها متفاوت است؛ گاهی مکتوب و زمانی در فضای مجازی). 🌐 پایگاه تخصصی مقابله با عرفان حلقه و عرفان های کاذب و دشمن شناسی ✅تلگرام: https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TXKisZ0dUm4fQ ✅ ایتا: https://eitaa.com/antihalghe
🔴 نظر یک روانکاو درباره فرادرمانی: دکتر صنعتی بر این نظر است که: مردم بیش از آن‌که به روان‌درمانی و درمان‌های علمی که تاثیرات آنها به صورت علمی اثبات شده گرایش داشته باشند، به «انرژی‌درمانی»، «فرادرمانی» و «فراروان‌شناسی» گرایش پیدا کرده‌اند. منظور از فراروان‌شناسی، مفهوم فرویدی آن نیست، بلکه این جریان‌ها مخلوطی از ماوراءالطبیعه و جن‌گیری و شبه‌ فیزیک کوانتومی است که به صورت فراروان‌درمانی به مردم عرضه می‌شود و این روزها خرد و کلان و بیسواد و باسواد را درگیر کرده و همه مانند طلسم شدگان مسحور و مجذوب آن شده‌اند. این روانکاو می‌گوید: وقتی مردم به خرافه و اسطوره گرایش دارند و واقعیت‌گریز‌تر شده‌اند، به طور مشخص به سمت این‌گونه آثار متمایل می‌شوند. ظهور این جریانات در جامعه‌ی کنونی ما ابتدا با «انرژی درمانی» بود و بعد از آن نوبت به نوعی «هیپنوتراپی» رسید که کاملاً جنبه‌ی نمایشی و جادویی داشت و اکنون «فرادرمانی» و رمان‌های «پائولوکولیو» و «اوشو» و «شبه ‌روانشناسی‌های عرفانی» و طبعاً کتاب‌های مربوط به حوزه‌‌ی روانشناسی زرد که برای هر موفقیتی در هر زمینه‌ی زندگی از پرورش کودک گرفته تا امور زناشوئی، تولید، مدیریت، تجارت و از همه مهمتر "چگونه یک شبه پولدار شویم" دستورالعمل دارد و مخاطب تصور می‌کند با اجرای این چند دستور به آن‌جا می‌رسد. (مصاحبه دکتر محمد صنعتی با ایلنا، 17 بهمن 1391) 🌐 پایگاه تخصصی مقابله با عرفان حلقه و عرفان های کاذب و دشمن شناسی ✅تلگرام: https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TXKisZ0dUm4fQ ✅ ایتا: https://eitaa.com/antihalghe
⛔️تایید نظریه داروین در فرقه حلقه‼️ https://eitaa.com/antihalghe
😳طاهری و نظریه داروین‼️👆 سلول ما اطلاعات فیل،سوسمار و مارمولک و...‌داره‼️😳 https://eitaa.com/antihalghe
☘️ چگونه شستشوی مغزی می شویم؟ ⚠️فرقه ها چگونه افراد را شستشوی مغزی می دهند؟ 🔅پروفسور ادگار شاین دانش آموخته دانشگاه هاروارد و رییس دانشکده مدیریت آم.آی.تی در زمینه شستشوی مغزی نگاه جالبی دارد. زمانی شستشوی مغزی در زندان های چین بسیار معروف بود. وی با بررسی روش های اعمال شده در زندان های چینی و همچنین ترفندهایی که سازمان ها برای متقاعدسازی و همرنگ سازی کارکنان خود به کار می برند، به این نتیجه رسید که این دو (یعنی زندان های چینی و سازمان های بزرگ)، نقاط مشترکی دارند که آن را شستشوی مغزی یا متقاعدسازی اجباری خواند. 👈🔅شستشوی مغزی به این معناست که تحت شرایط خاص، فرد ناخودآگاه وادار به تبعیت از اندیشه یا خواسته‌های افراد دیگر می شود و تغییرات عمده‌ای در باورها و در نتیجه در رفتارهای او به وجود می آید. ادگار شاین «ایزوله شدن از دیگران» و «دستبند‌های طلایی» را دو ایده‌ی اصلی شستشوی مغزی می‌داند. 👈 ايزوله شدن از دیگران یعنی اینکه ارتباطات وی را با دیگران کم یا قطع کنیم تا از منابع دیگر ورودی نداشته باشد و دستبندهای طلایی یعنی آن که به نوعی منافعش را گره بزنیم به خودمان که تداوم وضعیت فعلی برایش جذاب باشد. 💢تحلیل و تجویز راهبردی: ❌نشانه های فرآیند شستشوی مغزی چیست؟ در واقع می توان 5 شاه کلید اصلی شستشوگران را به ترتیب زیر برشمرد: ۱) تکرار خستگی ناپذیر: یک ایده اصلی یا جمله محوری مرتب تکرار می شود تا کاملا ملکه ذهن تان شود. ۲) ترس آفرینی از دیگران: ایده ها و دیدگاه های متفاوت با ایده اصلی معمولا به توطئه، خطای فاحش، سو نیت، ساده دلی یا فریب کاری متهم می شوند. ۳) تعمیق بخشی هیجانی: برای محکم کاری و رفتن ذهن شما به مراحل عمیق تر از شستشوهای احساسی و شور انگیز استفاده می شود. به این ترتیب فکر منطقی و بکارگیری ادراک مشکل تر می شود. ۴) قدرت انتخاب توهمی: شستشودهنده، تعدادی انتخاب جلوی شما می گذارد اما در واقع تمام انتخاب ها به یکی ختم می شوند. شستشودهندگان عاشق دادن انتخاب های فراوانی هستند که به یک محصول/ایده یکسان ختم می شوند. ایده اصلی در لباس های متفاوت پیش روی شما گذاشته می شود. ۵) ایزوله سازی و قطع ارتباط: برای اطمینان از اینکه شما در معرض ایده های متفاوت از ایده اصلی قرار نگیرید سعی می شود به ترفندهای مختلف، ارتباط شما با دیگران و دیگر اندیشان قطع شود. 👈🔅امپراطوری های رسانه ای معمولا از این شاه کلیدها به خوبی استفاده می کنند. 🌀چه می توان کرد؟ راهبرد اصلی مبارزه با شستشوی مغزی سه گانه «تنوع، ارتباط و مقایسه» است. ⚜قبل از آن که این سه گانه را توضیح دهم. این خاطره بسیار درس آموز را با هم بخوانیم: مشاور ارشد اقتصادی شرکت آلیانز (شرکت چندملیتی خدمات مالی) خاطره جالبی از دوران کودکی خود تعریف می کند. او در پاریس بزرگ شده است. پدرش سفیر مصر در فرانسه بود. ما عادت داشتیم هر روز حداقل چهار روزنامه بخریم. از روزنامه‌ی فیگارو که در زمره‌ی راست‌ سیاسی قرار داشت تا اومانیته که روزنامه‌ چپ متعلق به حزب کمونیست بود. به خاطر دارم روزی از پدرم پرسیدم، چرا ما هر روز چهار روزنامه‌ مختلف می خریم چه نیازی هست که چهار روزنامه بخریم. اخبار همه آن ها یکی است. پدرش پاسخ داد: اگر دیدگاه‌های متفاوت دیگران را دنبال نکنی، نهایتا ذهنت بسته خواهد ماند و تو به زندانی یک تفکر خاص تبدیل خواهی شد که هیچ‌گاه سوالی درباره‌ آن نمی‌پرسد. 🔅جانمایه سه گانه تنوع، ارتباط و مقایسه در خاطره بالا گنجانده شده است. 1- شما باید منابع مختلف داشته باشد. چند روزنامه، چند سایت، چند حزب، چند کانال با دیدگاه های متفاوت داشته باشند. 2- در شبکه ارتباطی متنوع حضور داشته باشید. ارتباط محدود و در یک فضای بسته شما را به بن بست ذهنی و استبداد فکری می کشاند. گروه های فکری، اقوام متفاوت، تیم های کاری مختلف، پروژه های متنوع باعث می شود اتاق ذهن شما پنجره های متفاوتی داشته باشد. وگرنه اگر اتاق شما فقط یک پنجره در یک زاویه داشته باشد تصاویر شما تکراری خواهند شد. 3- هر چیزی که به شدت تکرار می شود اما دلیلی برای آن ذکر نمی شود را بگذارید در لیست سیاه. و آن را با ایده های متضاد و متفاوتش مقایسه و بررسی کنید و آن را که بر اساس شواهد و دلایل، عقلانی تر و موجه تر بود تا اطلاع ثانوی بپذیرید.💯 🌐 پایگاه تخصصی مقابله با عرفان حلقه و عرفان های کاذب و دشمن شناسی ✅تلگرام: https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TXKisZ0dUm4fQ ✅ ایتا: https://eitaa.com/antihalghe
ترویج متون عرفانی سایر ملل توسط مربیان یوگا به روایت تصویر! https://eitaa.com/antihalghe
بخشش در مفهوم "بخشش" در معنویت‌های جدید فراوان تبلیغ می‌شود. این مفهوم در نوشته‌های " " فیلسوف آلمانی برجستگی خاصی دارد. در متون اسلامی، مفهوم بخشش در عرصه حیات جمعی و تعامل با افراد در اجتماع وارد شده و به معنای صرف نظر کردن از حق معنوی و مالی خود و یا سهیم کردن دیگران در امکانات شخصی است. اینگونه بخشش در متون دینی، در صورتی محسوب می‌شود که با قصد خیر رساندن به دیگران و کسب رضایت خدا انجام شده باشد. واژه بخشش در کلام ، به معنی چشم‌پوشی از داشته‌های خویش و شریک کردن دیگران در دارایی‌های خود نبوده بلکه به معنی چشم‌پوشی از نگرانی‌ها و گذشتن از خود است. به عبارت دیگر، بخشش در نظام اندیشه اکهارت، نه با سرگذشت دیگران پیوند می‌خورد نه با انگیزه ورود به عالم معنا و کسب فضیلت اخلاقی انجام می‌شود یعنی نه خدا در آن به چشم می‌خورد و نه رسالت اجتماعی در آن دیده می‌شود، نتیجه اینکه بخشش در اندیشه اکهارت واژه‌ای در مقابل کینه‌توزی یا خساست نیست بلکه در مقابل ندامت به کار می‌رود. بخششی که اکهارت به آن دعوت می‌کند، در حقیقت دعوت به بر وجدان اخلاقی است یعنی چراغی به نام عذاب وجدان که ممکن است سوسوی آن در نهایت آدمی را به خالقش پیوند دهد و راه بسته انسان مدرن را به عالم معنا باز کند. این در مکتب اکهارت، ضد ارزش است و مدفون کردن آن، ارزش معرفی می‌شود! اکهارت از دیگران می‌خواهد با بخشش، گله و شکایت را کنار بگذارند و انسان‌های قانع و سربه‌راهی باشند و اجازه دهند که تمدن غرب به کار خود ادامه دهد. به راستی که با انکار مشکلات روانی انسان مدرن آغاز می‌شود، شناختش از نیازهای روحی آدمی چه میزان درست خواهدبود؟ فهمش از ساحت‌های وجودی انسان چقدر قابل اعتماد خواهدبود؟ در نهایت راهکارهایی که برای درمان پیشنهاد می‌دهد، چه میزان واقع‌بینانه و کارآمد خواهندبود؟ 🌐 پایگاه تخصصی مقابله با عرفان حلقه و عرفان های کاذب و دشمن شناسی ✅تلگرام: https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TXKisZ0dUm4fQ ✅ ایتا: https://eitaa.com/antihalghe
📝 حقارت و عقده‌های روانی، از عوامل گرایش به عرفان‌های کاذب: عقده‌ها، موضوعات عجیبی که در اعماق وجود انسان قرار گرفته باشند تلقی نمی‌شوند، بلکه مجموعه‌های رفتاری پیوسته حاضری هستند همانند استعداد موسیقی؛ به بیان ساده‌تر عقده‌ها بخش‌های رفتاری‌ای هستند که به صورت تکه تکه به حیات خود ادامه می‌دهند و در «مَن» آدمی ادغام نشده‌اند و به صورت گستره پررنگی از «علایق» خود را نشان می‌دهند. ذوق عامه این واژه را در معنایی نسبتاً خاص به کار می‌برد و آن به معنی «وجود مانع در جریان طبیعی یا عادی یک فعالیت» یا «ناراحتی روحی یا امتناع از رفتار سازگار عادی» است. ولی این برداشت عمومی از واژه عقده نسبتاً اشتباه است چرا که در نوشته‌های اکثر نظریه پردازان بزرگ، عقده لزوماً رفتار نابهنجار نیست.[1] اغلب افرادی که گرایش به معنویت‌های کاذب و دروغین پیدا کرده‌اند؛ برای سرپوش گذاشتن بر عقده‌های شخصی و روانی، در دوران مختلف زندگی، به سراغ عرفان واره ها و معنویت‌های به اصطلاح نوظهور رفته‌اند. به طور نمونه پسر و یا دختری که در جامعه امروز برای عقب نیفتادن از رفقای خود، به سمت دوستی‌های ناسالم می‌رود، و با وجود عدم میل باطنی خود و فشار خانواده دست به بعضی از کارهای غیر عقلی و غیر شرعی می‌زند، در واقع گرفتار نوعی عقده شده است، که برای درمان آن در دین مبین اسلام چاره اندیشی شده است؛ اما از آنجایی که به سمت دین ناب رفتن به خاطر محدود شدن در پایبند بودن به اصول و منطق حاکم در آن، برایش سخت جلوه می‌کند، وهمچنین به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و لازم در مورد دین و عرفان اصیل، برای خلاصی خود از تبعات عقده‌هایش، به سراغ برخی از معنویت‌های نوظهور که در راستای تأیید اعمال نادرست او می‌باشد می‌رود. یکی از عقده‌هایی که از جهت واکنش‌های رفتاری و علمی دارای دو گونه تأثیر مثبت و منفی می‌باشد، «عقده حقارت» است که در اثر عوامل و انگیزه‌های گوناگون در روان انسان‌ها به وجود می‌آید. تفاوت بین شخصی که از احساس طبیعی حقارت استفاده مثبت می‌برد و از آن برای کسب موفقیت بیشتر بهره می‌برد، با کسی که تسلیم آن می‌شود، فراوان است. اما از نقطه نظر علمی هم آن پیروزی خارق‌العاده و هم آن شکست و حالت منفی هر دو، دو درجه مختلف از «عقده حقارت» محسوب می‌شود. هنگام مواجهه یا پیش‌آمدهای تازه، کوشش دارد با آنها برخورد نکند یا وضع دفاعی به خود بگیرد و یا به نحوی موقعیت خود را تغییر دهد؛ حتی ممکن است در این راه بزرگ نمایی نموده و دفع تهاجمی به خود بگیرد و این وضع تهاجمی گاه به صورت احساس برتری نسبت به دیگران خود را نشان می‌دهد. بنابراین تفاوت بین یک شخص معمولی و کسی که مبتلا به عقده روانی حقارت یا برتری بر دیگران می‌باشد؛ در کوشش برای کسب قدرت، شهره عام شدن و به نحوی جبران عقده‌های روانی و شخصی است. چنین شخصی در واقع با این نحوه رفتار می‌خواهد عذاب وجدان خود را کم کرده، و به خود بباوراند که کارهایش ضد خدا و دین نیست و خدا هم از او ناراضی نبوده و بلکه شیطان برای او چنین القاء می‌کند که تازه مسیر عرفان واقعی را پیدا کرده است. از همین رو به سمت عرفان‌ها و معنویت‌های کاذب رفته، و برای رسیدن به آرامشی خیالی و مملو از توهم که همراه با لذت برای او معرفی و توصیف شده است، تن به دستورات و آموزه‌های این معنویت‌ها می‌دهد. امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید: «شوربختی و حادثه‌ها و نکبت و شکست‌ها، همه به دست انسان و بر اثر گناه آلودگی، پیش می‌آید... .»[2] همچنین امیر بیان و امام عارفان علی (علیه السلام) در کلامی می‌فرمایند: «هَلَکَ مَن أضَلَّهُ الهَوی، و استَقادَهُ الشَّیطانُ إلی سَبیلِ العَمی،  نابود شد کسی که هوس گمراهش کرد و شیطان او را به بیراهه کشاند..»[3] در نتیجه باید گفت: انجام دادن گناه و میل به آن، از مهمترین عامل تخریب شخصیت و تحقیر شدن یک فرد در مقابل خدا و مخلوقات به حساب می‌آید و مانع جدی در تأثیر آموزه‌های اسلام به شمار می‌آید. آدمی به جز آن چیزهایی که زیر بنای جایگاه، آبرو و منش ظاهری او را می‌آفریند؛ باید در صدد به دست آوردن عوامل دیگری برآید که بنیانگذار ارزش‌های معنوی در وی می‌شوند. ترک گناه از بزرگترین این عوامل است که نشان دهنده شخصیت انسان‌ها و از طرفی پرورش دهنده آن به حساب می‌آید. پی نوشت [1]. برگرفته از سایت؛ .porseman.org [2]. محمد بن یعقوب کلینی، كافى، جلد 2، ص 269. [3]. ابوالفتح آمدی، غرر الحکم، طبع نجف، ص 329. 🌐 پایگاه تخصصی مقابله با عرفان حلقه و عرفان های کاذب و دشمن شناسی ✅تلگرام: https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TXKisZ0dUm4fQ ✅ ایتا: https://eitaa.com/antihalghe