eitaa logo
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
11.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
274 فایل
پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب و دشمن شناسی ارتباط با ادمین: فاطمه میرزاییان، پژوهشگر عرفان های کاذب مسئول شبکه کشوری خواهران مجمع فرق و ادیان خاتم الاوصیاء، مدرس حوزه،مشاور،عضو جمعیت بانوان فرهیخته،عضو مجمع مبلغات تهران @f_Mirzaeeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻مولای عارفان حضرت امام علی(علیه السلام) در این‌باره می‌فرمایند: 🔷 «لایـَذُوقُ الْمَرْءُ مِنْ حَقیقَةِ الاْیْمـانِ حَتّی یَکُونَ فیه ثـَلاثُ خِصالٍ: اَلْفِقْهُ فِی الدّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَی الْمَصائِبِ وَ حُسْنُ التَّقْدِیرِ فِی الْمَعاشَ. [2] مرد حقیقت ایمان را نمی‌‏چشد تا این که دارای سه خـصلت شـود: به مسائل دینی آگاهی کامل داشته باشد، در گرفتاری‌ها صبور باشد، در زندگی حساب و‌ اندازه داشته باشد.» 🔶 دین حق در هر دوره‌ای منحصرا شامل یک دین می‌شود و این به آن جهت است که تعدد ادیان و مذاهب الهی که تاکنون بر بشریت نازل گردیده، تعدد طولی است نه عرضی، تعدد طولی به این معنا است که دین جدید ناسخ و مکمل دین پیشین است . 🔷 با آمدن دین جدید تاریخ مصرف دین قبلی منتفی و از رسمیت خارج می‌شود و جای خود را به دین جدید می‌دهد و بر همه لازم است که از آیین جدید پیروی نمایند و به آن ایمان بیاورند تا هدایت الهی شامل آن‌ها شود. 🔻خداوند متعال در این باره می‌فرمایند: 🔷 «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِآیاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَریعُ الْحِسابِ. [آل عمران/19] همانا دین نزد خدا تنها اسلام است و اهل کتاب در آن اختلاف نکردند مگر بعد از آن که به حقانیت آن یقین داشتند و خصومتی که در بین خود داشتند وادار به اختلافشان کرد و کسی که به آیات خدا کفر بورزد باید بداند که خدا سریع الحساب است.» 🔶 در جای دیگر بیان می‌کند: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ. [آل عمران/85] و هر کس بخواهد غیر از اسلام را به عنوان دین بپذیرد، از او قبول نمی‌شود و او در آخرت از زیان‌کاران است.» 🔷 یکی از روش‌های حقانیت دین و سلوک مذهبی، به دست آوردن هدف آن است تا متوجه شویم بر چه پایه و اساسی بنا شده است. 🔶 در آیین بودا «اعتقاد به خدا یا خدایان از اصول اساسی ایمان به شمار نمی‌آید و به همین دلیل، غالباً گفته می‌شود دین بودا یک دین خدانشناسانه است.»[3] 🔷 جالب است بدانید در آیین بودا خداوند به گونه‌ای برای پیروان آن ترسیم شده است که وجود آن هیچ کمکی برای رسیدن به هدف این آیین، نمی‌کند و می‌توان ادعا کرد که حتی بدون وجود خدا می‌توان به هدف بالا رسید. 🔶 زیرا آموزه‎های بودا شرط اساسی پیروی از سلوک پوشالی آن است. «در آیین بودا یکی از چهار حقیقت اصیل این است که تنها از طریق پیمودن راه هشت‌گانه که همان راه بودایی است، می‌توان به هدف بالا دست یافت.»[4] 🔷 شهید مطهری اسلام را تسلیم دربرابر خداوند متعال می‌داند تا ثابت شود در اسلام همه چیز به خدا ختم می‌شود و انسان تنها به وسیله عمل به دستورات خداوند به هدف بالای خود می‌رسد. 🔶 «اسلام همان تسلیم است و دین اسلام همان دین تسلیم در مقابل حق است، ولی حقیقت تسلیم در هر زمانی شکلی داشته و در این زمان شکل آن همان دین گرانمایه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) است. ♦️ قهراً کلمه اسلام تنها بر آن منطبق می‏‌گردد. به دیگر سخن: لازمه تسلیم خدا شدن، پذیرش دستورهای او می‌‏باشد و روشن است که همواره باید به آخرین دستور خدا عمل شود. آخرین دستور خدا همان است که آخرین رسول او آورده باشد.»[5] 🔻پی‌نوشت: [1]. برای اطلاع بیشتر: غلام فیاضی، نگرشی نو در ادیان، انتشارات غریبه، خرداد 95، ص47. [2]. علامه محمد باقر مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدُرر اخبار الائمة الاطهار، مترجم سید جواد علوی، ناشر: دارالکتب اسلامیة، تهران، 1362 ق، ج71، ص85. [3]. همیلتون ملکم، جامعه شناسی دین، نشر ثالث، تهران1387، . ترجمه ثلاثی محسن، ص 127. [4]. همان، ص128. [5]. برگرفته از از مجموعه آثار شهید مطهری، استاد شهید آیت ‏الله مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، خرداد84، ج1، ص277. https://eitaa.com/antihalghe
منتشر شد اثر جدید دکتر بهزاد حمیدیه با عنوان «درسنامه نقد معنویت‌های نوپدید» روانه بازار شد. این کتاب جدیدترین اثر دکتر حمیدیه است که در سه بخش شناخت، چالش و معرفی معنویت اسلامی تشکیل شده است. جهت خرید کتاب به لینک زیر مراجعه شود. http://www.bustaneketab.com/کتابها/پدیدآورندگان/محصول/4178-درسنامه-نقد-معنویت-های-نوپدید دوستانی که تقاضا داشتند کتاب را تهیه کنند از لینک بالا اقدام کنند. 👆 https://eitaa.com/antihalghe
☑️ هفتم تیر سالروز شهادت شهید بهشتی و۷۲تن از یارانش گرامی باد.🌷🌷🌷
‌‎شهید_بهشتی: هدفِ اسلام، تربیتِ انسانِ عاقل نیست؛ بلکه تربیتِ انسانِ عاشقِ عاقل است https://eitaa.com/antihalghe
؛ از پرفسوری خودخوانده تا 1⃣ علیرضا آزمندیان یکی از اساتید پیشکسوت در است که خود را بسیار و خوشبخت نشان می‌دهد. 2⃣ او به عنوان صدا و سیما به رفت، ولی بعد از ۱۲ سال به ایران بازگشت و با عنوان به آموزش تکنیک‌های موفقیت و به قول خودش عرفان مدرن پرداخت. او خود را نه‌تنها مربی تکنیک‌های موفقیت، بلکه یک به کمال رسیده می‌داند. ❌ علیرضا ازمندیان اخیراً به اقدامی غیرقابل‌باور دست زده است. 🔺در پست‌های اخیر صفحه اینستاگرام او، تبلیغ رنگ مو و تبلیغ کیف و کفش زنانه دیده می‌شود؛ تبلیغاتی که با تصاویر نیمه عریان زنان صورت گرفته و با فضای عمومی سایت که معنوی و آموزشی جلوه داده می‌شود، سازگاری ندارد. ✅ ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://behdashtemanavi.com/?p=7498 https://eitaa.com/antihalghe
🕉 سخنان ضد و نقیض بزرگان آئین «ذن بودیسم»
🕉 سخنان ضد و نقیض بزرگان آئین « ذِن بودیسم » ♦️ آئین ذِن با اینکه پیروان خود را توسط الفاظ و کلمات دهان‌‌پُرکن به سمت سیر و سلوک مورد نظر خود دعوت می‌کند. 🔷اما بزرگان ذِن در بسیاری از موارد با ایراد سخنان و نوشته‌های ضد و نقیض هر بیننده و شنونده‌ای را در سردرگمی و تعجب فرو می‌برند. ♦️ در آیین ذِن، بودا از یک‌سو انانیت ("خود" افراد) را نفی می‌کند، از سوی دیگر مدافع تناسخ است. 🔷 درحالی‌که لازمه پذیرش تناسخ، اعتقاد به وجود "خود" و انانیت است؛ زیرا اگر روح از کالبدی جدا شود و به کالبدی دیگر انتقال یابد و این امر دائماً در جریان باشد، مستلزم آن است که خودیت انسان باقی باشد، درحالی‌که اوج اندیشه‌های بودا نفی "خود" و وصول به حالت نیروانه است. 🔻 اویگن هریگل می‌گوید: «مرکز هستی ورای تمام اضداد است، درست به‌ این‌ علت که در میان آنها جای دارد و در میان تمام اضداد است درست به‌این‌علت که ورای آنها است. او را تناقضی نیست و با این‌همه پر از تناقضات است. 🔷 یا به‌عبارت‌دیگر، یک و بسیار، نامتعین و متعین، ناضد و ضد از مرکز هستی به‌ تساوی نزدیک و به‌ تساوی دورند، آن‌ها خود مرکز هستی‌اند و در همان حال هم نیستند». 🔶 اساتید ذِن از یک‌ طرف تغییر و تحول را برای انسان ضروری می‌دانند و می‌گویند: «سلوک اخلاقی و علاقه به دیگران فقط موقعی امکان‌پذیر است که ما بتوانیم خودمان را دانسته عوض کنیم». 🔻 اما از طرفی همان استاد ذِن تغییر و تحول در انسان را امری نامطلوب و ناپسند معرفی می‌کند و می‌گوید: 🔷 «موقعی که تمرین ذِن می‌کنیم نه به این قصد می‌نشینیم که از بی‌قراری یا اضطرابمان خلاص شویم و نه سعی می‌کنیم که با شبیه شدن به مدلی که والدین، همسران، دوستان یا حتی آموزگارانمان برای ما ساخته اند، خود را اصلاح کنیم. 🔶 در واقع آموزگاری که سعی می‌کند ما را به تغییر برانگیزد، حتی اگر برای خیر و صلاح خود ما باشد، آموزگار حقیقی ذِن نیست». 🔷 بعد از این تناقضات دوباره در همین کتاب «دعوت به تمرین ذِن» می‌بینیم که دوباره همین استاد ذن اظهار می‌‎دارد که تلاش در تغییر دادن خودمان اتلاف سعی است. 🔶همین‌طور در کتاب روش ذِن از همه عجیب‌تر اینکه گاهی مدعی می‌شوند که حقیقت هیچ‌کدام از اینها هم نیست. سرّ حقیقی نه‌ فقط ورای هر کثرتی، ضدیتی و تعینی است بلکه برای جفت‌های اضداد «وحدت: کثرت»، «همانی: اختلاف»، «ناضدیت: ضدیت» است. 🔷 در واقع یک استاد ذِن بر این باور است که انسان پس‌ از آنکه ذِن را تجربه کرد، ذِن را درون خود می‌یابد، حقیقت را در اینجا، این جهان و همه‌چیز می‌بیند. حقیقت هستی و نیستی است. حقیقت، این جهان است. 🔶 یعنی این چیز آنجا و آن چیز آنجا است و با این‌ همه نیست. یا این چیز اینجا، حقیقت است و حقیقت نیست. چیزی است و با این همه هستی نیست، نه چیز است و با این‌ همه نیستی نیست. هستی و نیستی است، نیستی و هستی است: هر یک اینها هم درست است هم غلط است، و این هنگامی است که به آن اندیشه شود و به زبان آورده شود. 🔷 به‌طور کلی می‌توان گفت اگر در آثار و نوشته‌های بزرگان ذِن دقیق بنگریم، از این قبیل تناقض‌ها و پارادوکس‌ها را بسیار می‌توان یافت. ♦️ این پرسش به ذهن می‌آید که چرا❓ 🔷 پاسخ می‌تواند به گونه‌های مختلف مطرح شود، اما پاسخ مهمی که می‌توان مطرح کرد اینکه یافته‌های ذِن اصولاً حاصل تجربه‌های درونی اساتید ذِن است. 🔶 این تجارب در تجربه‌گرایان مختلف و هم در تجارب مختلف یک تجربه‌گر بسیار متفاوت و متحول است. لذا طبیعی است که اظهارات و بیان‌های اهل ذِن یکسان و ثابت نباشد. 🔷 اگر مکتبی به مبدأی ثابت نظیر وحی الهی پایبند نباشد، ظهور تناقض‌ها و پارادوکس‌ها در آن کاملاً طبیعی می‌نماید. ♦️ ازاین‌روست که یکی از ویژگی‌های قرآن این است که در آن هیچ‌گونه اختلاف و تناقضی یافت نمی‌شود و نیز میان گفته‌های پیامبران (علیهم السلام) هیچ‌گونه تفاوتی نمی‌توان یافت. 🔻 پی‌نوشت: ♦️ این متن برگرفته از کتاب نگرشی بر آراء و اندیشه های ذن بودیسم- محمدتقی فعالی،انتشارات عابد، 1388، می باشد. https://eitaa.com/antihalghe
📚📚 معرفی کتاب: عرفان واره‌ها، تبارشناسی و نقد مبانی فکری ✍️ کتاب عرفان‌واره‌ها تبارشناسی و نقد مبانی فکری اثر حجت الاسلام دکتر مسلم گریوانی، تلاشی است با هدف تبیین نسبت عرفان اصیل اسلامی با عرفان‌واره‌ها؛ از این رو مؤلف ضمن تعریف مستند از عرفان و معنویت کاذب، این جریان ها را در سه حوزۀ موضوع، روش و هدف ارزیابی کرده است. ▫️ در دهه های اخیر شاهد بروز مکتب ها و جریان های متعدد شبه معنوی و شبه عرفانی با نگرش باطنی به انسان و جهان هستیم که در دنیای غرب با عناوین ادیان جدید، جنبش های نوپدید دینی، ادیان سکولار، شبه دین، معنویت های آلترناتیو و … از آنها یاد می شود. ▫️ کتاب عرفان واره ها تبارشناسی و نقد مبانی فکری اثر حجت الاسلام دکتر مسلم گریوانی، تلاشی است با هدف تبیین نسبت عرفان اصیل اسلامی با عرفان واره ها؛ از این رو مؤلف ضمن تعریف مستند از عرفان و معنویت کاذب، این جریان ها را در سه حوزۀ موضوع، روش و هدف ارزیابی کرده است. ▫️ مؤلف پس از بیان کلیات تحقیق، کتاب را به سه بخش ۱- تبارشناسی تاریخی و فکری عرفان‌واره‌ها، ۲- نسبت مبانی عرفان واره ها با عرفان دینی و ۳- تحلیل مبنایی ابعاد عارف تقسیم نموده است. ▫️ بخش اول کتاب، با مروری بر فرایند گذار غرب از معنویت و پرداختن به موضوع بازگشت انسان مدرن به معنویت در قرن ۲۱، به نحوۀ شکل گیری این شبه معنویت ها و نیز معرفی برخی از این آیین ها است. ▫️ بخش دوم این اثر حاوی سه فصل است. نویسنده در فصل اول از منظر موضوع عرفان، نسبت عرفان دینی با عرفان واره های خدامحور ولی شرک آمیز، عرفان واره های انسان محور و سکولار، و نیز عرفان واره های بدن محور را تبیین و نقد کرده است. ▫️ فصل دوم این بخش، نقد عرفان واره ها از ناحیۀ غایت، محور قرار گرفته و با تأکید بر توحید محور بودن عرفان اسلامی، اهداف عرفان های بدلی، نقد و ارزیابی شده است. ترویج اباحه گری، استفاده از مخدرها، ارتباط با جن و جادو، بهره بردن از خلسه، مدیتیشن و یوگا از اموری است که در نقد روشی عرفان واره ها در فصل سوم از بخش دوم کتاب مورد کند و کاو قرار گرفته است. ▫️ بخش سوم از کتاب که موضوع آن «تحلیل مبنایی ابعاد عارف» است، در دو بخش، ابتدا ابعاد عارف حقیقی را بیان کرده، سپس انحرافات عارف نماهای نوپدید از عرفان راستین را به صورت مبسوط بیان نموده است. مؤلف در پایان فصل سوم بیان می دارد که سه معیار کلیدی برای سنجش درستی یا نادرستی عرفان حقیقی از دروغین وجود دارد: عقل، شرع و وجدان. ▫️ این کتاب که ۴۱۶ صفحه دارد، توسط مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر به بازار کتاب عرضه شده و تاکنون دو بار به چاپ رسیده است. https://eitaa.com/antihalghe