eitaa logo
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
7.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
225 فایل
پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب و دشمن شناسی ارتباط با ادمین: فاطمه میرزاییان، پژوهشگر عرفان های کاذب مسول شبکه کشوری خواهران مجمع فرق و ادیان خاتم الاوصیاء، مدرس حوزه،مشاور،عضو جمعیت بانوان فرهیخته،عضو مجمع مبلغات تهران @f_Mirzaeeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب «سحر و کلید رهایی از آن» اثری ارزشمند از استاد سعید صدری است که با قلمی زیبا و البته بسیار متقن و مستدل و مستند به آیات و روایات به رشته تحریر در آمده است. با مطالعه این کتاب، راه رهایی از سحر و طلسم و دعاهای مشکل آفرین را خواهید دانست. 📜مطالعه این کتاب را به شما توصیه میکنم. 🏠محل تهیه کتاب: کتاب فروشی های مسجد مقدس جمکران 09192552030 https://eitaa.com/antihalghe
⛔️فرقه « اکنکار » چند خدا را می پرستند⁉️ ♦️ از جمله فرقه‌های فعال در ایران، اکنکار است. یکی از انحرافات فرقه اکنکار چندخدایی است. 🔷 آن‌ها برای هستی نظام‌های متعددی قائلند و برای هر کدام از این نظام‌ها وجود خدایی متفاوت معتقد هستند. 🔶 آن‌ها هستی را متشکل از 12 نظام می‌دانند و 12 خدا بر هر یک از این نظام‌ها خدایی می‌کند. تمام این خدایان تحت سیطره‌ی سوگماد است. سوگماد خدای دوازدهم و دارای اهمیت ویژه‌ای است. 🔷 اکنکار، به ظاهر از بینش سکولاریسم دوری جسته و معتقد به وجود خدای آفریننده و گرداننده‌ی امور است؛ اما پال توئیچل از مسیر یکتاپرستی خارج شده و معتقد است که در جهان هستی دوازده خدا وجود دارد. 🔶 او جهان هستی را مشتمل بر دوازده عالم می‌داند که در هر جهان یک خدا به عنوان حاکم و فرمان‌روای آن طبقه وجود دارد. طبقه‌ی اول، همین جهانی است که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند. این طبقه پست‌ترین طبقه است و خدای حاکم بر آن نیز ضعیف‌ترین خداها می‌باشد. 🔻 در مقابل، طبقه‌ی دوازدهم بهترین جهان است و خدای آن کامل‌ترین خدایان. اسامی خدایان اکنکار که همگی دارای نقش ویژه‌ای در ادراه‌ی جهان هستند، به ترتیب زیر است: 1️⃣ کل لیرانجان؛ 2️⃣ آنامی پوروشا؛ 3️⃣ آگام پوروشا؛ 4️⃣ حوکیکات پوروشا؛ 5️⃣ آلا یا پوروشا؛ 6️⃣ الخ پوروشا؛ 7️⃣ سات پوروشا؛ 8️⃣ ساگونا براهم؛ 9️⃣ پارا براهم؛ 🔟 براهم؛ 1️⃣1️⃣ توریا پادلوک؛ 2️⃣1️⃣ سوگماد.[1] 🔶 مهم‌ترین عامل گرایش به مسئله چندخدایی، مشاهده‌ی پدیده‌های متنوع آسمانی و زمینی بوده است که هر نوع از آن‌ها تحت تدبیر خدای خاصی قرار دارند. همچنین، برخی از انسان‌ها به این پندار رسیده‌اند که خوبی‌ها مستند به خدای خیر و بدی‌ها به خدای شر است و بدین ترتیب قائل به دو یا چند مبدا برای جهان شده‌اند. 🔷 البته در این میان، افراد و مکاتبی همانند اکنکار، معتقد به یگانگی آفریننده‌ی کل جهان‌اند و در واقع، توحید در خالقیت را پذیرفته‌اند؛ ولی در مرتبه‌ی نازل‌تر و گاهی هم مرتبه‌ای عالی‌تر از خدای خالق را برای جهان به تصویر کشیده‌اند که هر کدام در تدبیر عالم، دارای وظیفه و کارکرد ویژه‌ای می‌باشند. 🔶 اکنکار در بحث خداشناسی، تمام خدایان را تحت سیطره‌ی سوگماد می‌داند و برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل است و همان‌طور که گفته شد، مرتبه خالقیت را به «کل لیرانجان» داده است! 🔷 لازمه فرض چندخدایی برای جهان، وجود نظام‌های متعدد، متفاوت و جداگانه از یکدیگر است، در حالی که جهان دارای نظام واحدی بوده، تمامی پدیده‌های آن با یکدیگر مرتبط هستند. ♦️ البته بنا بر فرضیه‌ی اکنکار که سوگماد آفریننده‌ی همه‌ی خدایان است نیز چنین فرضی صحیح نمی‌باشد؛ زیرا معنای حقیقی «ربّ» این است که بتواند در مربوب خود تصرف استقلالی انجام دهد و حال آن‌که این‌گونه تصرفات و تاثیرات، بین خدایان اکنکار استقلالی نمی‌باشد. بنابراین، هیچ‌کدام از آن‌ها «ربّ» حقیقی نخواهند بود.[2]
♦️ نقد و بررسی : 🔷 یکی از براهین متقن و خلل ناپذیر که در قرآن نیز آمده است و بر وحدانیت خداوند عالم تأکید دارد، برهان تمانع است که از آیه‌ی «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ.[انبیاء/22] اگر در آسمان و زمین، جز «اللّه» خدایان دیگری بود، فاسد می‌شدند (و نظام جهان به هم می‌خورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصیفی که آنها می‌کنند!» استفاده می‌شود. در این‌جا دو نکته حایز اهمیت است: 🔶 نکته اول: باید توجه داشت که غرض اصلی این برهان، اثبات توحید ربوبی خدا و یگانه بودن مدبّر عالم است، نه اثبات یکتایی و یگانگی در توحید خالقیت خداوند متعال. 🔷 نکته دوم: مقصود از «آلِهَةٌ» در آیه، «معبودان مدبّر» است؛ زیرا الوهیت فرع بر ربوبیت و خالقیت است. مانند «إله» در آیه «وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرِي.[قصص/38]فرعون گفت: «ای جمعیت اشراف! من خدایی جز خودم برای شما سراغ ندارم.» زیرا فرعون خود را یگانه معبود مدبّر قوم خویش می‌دانست؛ نه واجب الوجود و خالق عالم.[3] 🔶 با توجه به هماهنگی و انسجام غیر قابل انکاری که بر آحاد پدیده‌های جهان هستی حاکم است، اگر فرض شود پروردگار آسمان و زمین بیش از یکی است و چندین مدبّر، جهان و انسان و ارتباط این دو را تدبیر می‌کنند، حتما باید خدایانِ مدبّر و ارباب مدیر در ذات و وجود خود مستقل از یکدیگر باشند، وگرنه با خدا بودن آنان ناسازگار خواهد بود. 🔷 همچنین باید در حقیقت و جوهر ذات و حقیقت وجود از هم متمایز باشند، باید صفات ذاتی آنان نیز متفاوت باشد؛ چون صفات ذاتی خداوند عین ذات اوست. در نتیجه، علم و اراده‌ی هریک از خدایان غیر از علم و اراده‌ی دیگری است و نظام علمی و مقام تدبیر هرکدام غیر از آن یکی. 🔶 بنابراین، باید به تعداد خدایان مفروض، نظام‌های عینی جدای از هم و جهانیان پراکنده و متباین و جوامع بشری ناهماهنگ در خارج موجود باشند؛ زیرا از چند خدای مستقل و متفاوت، با علم و اراده‌ی متمایز، جز چند نظام عینی ناهماهنگ انتظار نمی‌رود. 🔷 در حالی که قرآن کریم در توصیف نظم جهان و نداشتن ناهماهنگی و تباین می‌فرماید: «الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ۖ مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ ۖ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ.[ملک/3] همان کسی که هفت آسمان را بر فراز یکدیگر آفرید؛ در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضادّ و عیبی نمی‌بینی! بار دیگر نگاه کن، آیا هیچ شکاف و خللی مشاهده می‌کنی؟!» ♦️ با این بیان، روشن می‌شود که فرض تعدد مدبر و کارگردان در مقام الوهیت، مساوی است با فرو ریختن نظام هستی و فساد در آن.[4] 🔻پی‌نوشت: [1]. شریعت کی سوگماد، پال توئیچل، ترجمه هوشنگ اهرپور، بی‌تا، بی‌جا، ص 390. [2]. نقد و بررسی جریان‌های مدعی معنویت، علی محمدی، نشر ذکری، 1396، قم، ص 186. [3]. توحید در قرآن، عبدالله جوادی آملی، انتشارات اسراء، ص 74. [4]. نقد و بررسی جریان‌های مدعی معنویت، علی محمدی، ذکری، قم، ص 188. https://eitaa.com/antihalghe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️تهاجم فرقه ای‼️ ⛔️فرقه ها در همسایگی ما https://eitaa.com/antihalghe
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️🎥 بُطلان نظریه تناسخ ( قسمت دوّم ) ✅ با کلام و تشریح استاد ( محقق و پژوهشگر ) https://eitaa.com/antihalghe
زنگ هشدار نفوذ انجمن حجتیه باری دیگر به صدا درآمد؛ تبلیغ در مراسم نماز جمعه ⚠️انجمن حجتیه در تاکتیک جدید خود به دنبال نفوذ در مراسم نماز جمعه و نمازگزاران است. بر این اساس جمعی از دانش‌آموزان مدارس انجمن حجتیه سیستان و بلوچستان در مراسم نماز جمعه حضور یافته و آشکارا با نام مدارس به اجرای برنامه‌های فرهنگی می پردازند. آخرین اخبار و نقد فرقه‌های را در مفاز دنبال کنید👇 t.me/joinchat/SaLFLpltCV7hovrh صفحه اینستاگرام مفاز👇 www.instagram.com/mafaz.ir https://eitaa.com/antihalghe
🔺معنویت پوشالی راه فرار از تکلیف 🔻 عرفان و معنویت از واژه هایی است که در سال های اخیر به ممر درآمد باطل و مقر قدرت شیطانی برای عده ای خاص تبدیل شده است. برخی از مدعیان دروغین توانسته اند به وسیله ترویج مباحث پوچ و بی مبنای شبه معنویت ها به شهرت و ثروت برسند. ▫️ از مهمترین عملکردهای شبه معنویت ها این است که عرفان های کاذب و شبه معنویت های تقلبی که ساخته و پرداخته دست بشر هستند، جایگاه معنویت و عرفان اصیل را تقلیل داده و معنویت را در امورات سطحی و دنیایی خلاصه کرده اند. 🔻 از این رو و به دلیل کاستن از بار تکلیف، سیل مخاطبان و پیروان فرقه های انحرافی معنوی روز به روز در حال افزایش است. آنان به دلیل اینکه نمی توانند و در مواقعی نمی خواهند ترسیم حقیقی و درستی از عرفان و معنویت داشته باشند و نمی توانند به تمام معنا راه های ارتباط با پروردگار عالم را شرح و تفسیر کنند، صورت مسئله را حذف نموده و از اساس عرفان و معنویت را بازتعریف کرده و حقیقت را حذف کرده اند. ▫️ در مدل معنویت های باطل و بدلی - غربی و شرقی - اهداف انسان را از مراتب بالا به سطحی ترین نقطه آورده و به؛ شادی، ثروت، آرامش و عشق و ... کاهش داده اند و البته در همین موارد هم – مانند عشق و آرامش - آن را کاملا دنیایی و سخیف مطرح نموده و در مباحث جنسی و فردی خلاصه می‌کنند!! ▫️ برای نمونه یکی از بزرگترین افراد مطرح در عرفان های کاذب در چند دهه اخیر یعنی اوشو درباره معنویت می گوید: من به تو لبیک تمام و کمال به زندگی را می‌آموزم. به تو نه زهد و نه ترک دنیا؛ که شعف و شادمانی را آموزم. شادی کن! شادی کن! بارها و بارها می‌گویم: شادی کن! زیرا در شادمانی است که از هر چیز به خدا نزدیک‌تر خواهی شد... خداوند همیشه در حال شوخی است. به زندگی خودت نگاه کن! خنده‌آور است. به زندگی دیگران نگاه کن! همه‌اش شوخی خواهی یافت؛ شوخی، شوخی، شوخی. جدیت، بیماری است. جدیت را با معنویت هیچ سر و کاری نیست. معنویت، خنده، نشاط و تفریح است!! ▫️ در نظر دیگر چهره های به ظاهر معنوی نیز می توان چنین تعاریفی را مشاهده کرد که در ظاهر جملاتی قشنگ و دلفریب است اما در باطن هیچ رنگ و بویی از معنویت و عرفان در آن نیست! ودر انتها فرد را به تباهی و سطحی نگری می کشاند. ▪️ مدعیان دروغین اینگونه وانمود می کنند که لزوما نیاز نیست انسانِ معنوی و فردی که می خواهد زندگی پر معنا و در حال رشدی داشته باشد حتما با خداوند باشد و دستورات الهی را انجام دهد! بلکه با القا کردن به اینکه می توان مکلف نبود و دل به تکلیف نداد و معنوی شد افراد را در دام شبه معنویت ها گرفتار می کنند. ▪️ مدعیان فرقه های عرفان کاذب به جای دستورات مهمی مانند اندیشه در خلقت و تفکر و تعقل، تلاش برای رسیدن به عشق الهی، توجه به ایمان و معاد و قیامت، اهمیت مفهوم و معنای خانواده، حلال و حرام الهی، اخلاق و... آنان را به وادی روابط نامشروع به اسم عشق، توجه به ندای درون به جای توجه به خالق عالم و پرودگار هستی بخش، افتادن در آموزه تناسخ به جای توجه به معاد و قیامت، مراقبه و مدیتیشن به جای نماز و عبادت و رسیدن به قرب الهی، توقف در تفکر و بی منطقی به جای تامل و اندیشیدن و.... دعوت می نمایند. https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارادت به شهدا با کشف حجاب😏 💢عکس شهدا را می بینیم و عکسِ شهدا عمل می کنیم 💥حتما تا آخر ببینید........صحبت های کمتر منتشر شده مقام معظم رهبری در خصوص کشف حجاب ها 💫برسد به دست آن انقلابی نماهایی که با پوشش دین به دنبال حجاب اختیاری در جامعه اسلامی هستند که وظیفه آن پیاده کردن کلام خدا در جامعه است...حجاب حکم و کلام خداست......و وصیت شهدایی که امنیت امروزمان را مدیون شان هستیم..... https://eitaa.com/antihalghe