♨️واکنش استاد حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه به سخنان استاد علوی بروجردی در نفی #اقتصاد_اسلامی
بسم الله الحکیم
اقتصاد اسلامی جدی است نه شوخی
مخالفت برخی از مدرسان #حوزه_علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است.
این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه های مضاف و فقه های تخصصی و فقه های نظام های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم(علیه السلام) و مدرسه مشکات و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تاسیس و توسعه یافته است.
این واقعیت مبارک در دانشگاه های علوم انسانی هم در حال شکل گیری است و به همین دلیل #سکولارها را داغ دیده کرده است.
آری گرایش به #فقه های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست.
حال عده ای از دانشگاهیان شبه #روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند.
مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در #حوزه و دانشگاه است.
عبدالحسین خسروپناه
۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم
@khosropanah_ir
آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
♨️واکنش طلاب و حوزویان به سخنان استاد علوی بروجردی
🔻بیایید دستبهعصا #احساس_تکلیف کنیم!
(مواردی که خیلی زود به احساس تکلیف منجر شد و جا داشت بیشتر در آنها تأمل شود)
خوب است از اینجا شروع کنیم:
🔸تشکلی بزرگ از اساتید حوزه علمیه تاسیس کنیم و در عرض #جامعه_مدرسین و تضعیف این نهاد مهم و اساسی، احساس تکلیف کنیم.
🔸 تقسیمیها و واریزهایی برای اساتید سطوح عالی، آنهم با ضمیمه ی پیامکِ #نام_واریزکننده هم لابد خودش نوعی احساس دَین و تکلیف شرعیست.
🔸بعدش هم مصاحبه کنیم که :
ما در مجموعه #نشست_اساتید این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و #پیرمردها که الان هستند، از نشست اساتید، یک #رساله هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این #رویه_حوزوی عمل کردیم.
نمیدانیم چه میشود که دیگر ضرورت احترام به پیرمردها عن تفقهٍ و با احساس تکلیف (!) از بین میرود و ناگهان رویه حوزوی #نسخ میشود و رسالهای چاپ و منتشر میشود.
🔸در همان گیر و دار همان فرد صاحب رساله کاملا بر خلاف سیره علمای سلف و مقدسین حوزه که اصل را بر #مرجعیت_گریزی میگذاشتند، مصاحبه میکند که :
«مرجعیت در شیعه آزاد است. یعنی هر کسی خودش را دارای صلاحیت میداند ورود پیدا میکند...»
حال آنکه اصالتهای حوزوی در تاریخ روحانیت شیعه، به گونهای دیگر بود.
مرجعیت گریزی، تلاش برای مطرح کردن دیگران بجای تمهید مقدمات مرجعیت شخصی، خط ممتد مرجعیت عامه و زعامت و رئاست دینیه در ادوار مختلفه، ظرفیت نقد پذیری و تلاش برای جبران، حفظ اقتدار مرجعیت شیعه با پرهیز از تشتت و انشقاق، پرهیز از هر نوع تزاحم راهبردی با فقیه حاکم و زعیم و حتی مرجع عام شیعه، برخی از این اصالت هاست.
🔸 از هیئتها و سبکهای #غیرمتعارف عزاداری که #مسجد_اعظم قم به راه افتاده هم که بگذریم. برهنگی در عزاداری در شبستان اصلی (در ایام قبل از کرونا) و دعوت از برخی مداحان بنام با جهتگیریهای خاص، همه و همه نوعی احساس تکلیف شرعیست.
اصلا همان سبکهای زننده برخی از این مداحان در مسجدی که تولیت آن را بر عهده داریم هم، احساس تکلیف است.
(ایجاد طرفدارانی از قشر هیئتی هم همینطور)
🔸 رفته رفته با آزادی بیشتری آراء شاذی را فریاد میزنیم. مثلا مجددا شبهات مربوط به #کتابسوزی مسلمانان و حمله به ایران را مطرح کنیم. همان مواردی که سالهای سال است در کتب مختلف از جمله «خدمات متقابل اسلام و ایران» شهید مطهری پاسخ داده شده.
🔸در این میان رسانههای بیگانه همچون #رادیو_فردا تعریف و تمجیدهای خوبی همچون «فقیه روشناندیش» و «تحت فشار و مضیقه حکومت» از ما داشته باشد و چپ گراهای داخلی هم مدام موضعگیریهایمان را تیتر کنند و سخنانمان خوراک پستهای فضای مجازیِ این جماعت باشد.
اما دریغ از سخنی علیه این رسانهچیهای دروغگو و ضد اسلام.
🔹حالا این سیر به نفی کامل اقتصاد اسلامی رسیده.
مقابل دوربین یک نشریه نئولیبرال نشسته و سخنمان این باشد که #اقتصاد_اسلامی_نداریم، تا فرمایشاتمان دستاویزی شود برای دمیدن در سکولاریسم و زدن ریشه تفقه اقتصادی در دین و در نتیجه تحمیل ذهنیات پوچ و باطل امثال میلتون فریدمن به اقتصاد ما.
✅ پ.ن: حوزه مقدسه شیعی یک نهاد #تهذیب_محور است که تربیت انسانهای #تکلیف_مدار از بزرگترین کارکردهای آن است اما از یاد نبریم که در تشخیص وظیفه برای پذیرش مسئولیت های خطیر چون مرجعیت، همواره با وسواس و احتیاطی عجیب قرین بوده است. لذا بزرگان شیعه اولا خود را از معرض ریاست دینیه دور نگه می داشتند، ثانیا بدون تعاضد قرائن و حجج متکثره، هرگز به تکلیف نمی رسیدند! جدا از موارد صرف #احساس تکلیف برای ورود به عرصه مرجعیت منطق ندارد و منطبق با سیره بزرگان تشیع نیست.
@bahaneee
آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
آنتی سکولار
📌دعوت به مناظره 🖊حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین #شریفی، با اشاره به مطالب بیان شده از سوی حجت الاسل
﴾﷽﴿
✅ارسالی کاربران آنتی سکولار👇👇👇
✍ اظهارات مناقشه برانگیز یکی از مدرسان فقه و اصول حوزه در خصوص #اقتصاد_اسلامی که باعث بروز واکنش های مختلفی شد را نباید سخنان یک فرد تلقی نمود و در حوزه معنایی فهم یک شخص معنا کرد.. بلکه این اظهارات حاکی از یک تفکر رایج بین دامنه وسیعی از #حوزویان است که در بُعد نظر بدان باورمند و در بُعد عمل مشی خویش را بر اساس آن تعریف می کنند.
تعجب بارتر اینکه گستره وسیعی از #طلاب و #دانش_پژوهان علوم دینی در کلاس درس آنان حاضر شده تحت تاثیر گفتار و منش آنها قرار می گیرند و وقتی در پست های #مدیریتی و #علمی مشغول شدند طبق این باور ناراست خود مشی می کنند و این یکی از آسیب های جدی حوزه هاست که فرآیند تحصیل و تدریس و تحقیق در آنها در غالب موارد منتهی به رشد #تمدنی نمی شود.
به نظر می رسد باید به صاحبان این تفکر تریبون و میدان اظهار نظر داد تا آنچه در پشت لسان این گروه هست عیان شود و سستی استدلال شان روشن گردد. هر چه این گروه بیشتر مصاحبه کنند و بنویسند و سخن بگویند به نفع صراط حق و جریان راست اندیش است.
تجویز #کرسی_های_آزاداندیشی جهت رشد علمی که #رهبر_حکیم_انقلاب مطرح فرمودند ابزار بسیار مهمی جهت فهم و گذار از اندیشه صاحبان این طرز تفکر است.
با این نگرش می توان گفت این اظهارات را باید مبارک دانست و آغازی برای پایان ناراست اندیشی ها نگریست. هر چه پیشتر رویم ضرورت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در #حوزه و #دانشگاه عیان تر و دیر رونق گرفتن آن خسارت بارتر است.
✍ محمدجعفر علینقی.
با ما همراه باشید👇
#اقتصاد_اسلامی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نقد استاد حجت الاسلام والمسلمین #خسروپناه به سخنان استاد #علوی_بروجردی درباره موضوع اقتصادی اسلامی؛
ایشان وقتی می گویند اقتصاد اسلامی نداریم و اقتصاد سیره عقلا است، باید سئوال کنیم کدام سیره را شما قائل هستید؛ سوسیالیستی یا کاپیتالیستی(سرمایه داری) به هر حال اینها هرکدام سیره است خوب کدام اش سیره عقلا است؟!
حتی سیره عقلا هم امروزه حجت نیست چون مبتنی بر تجربه است که با هم متفاوت و متضاد هستند.
سیره و مشی عقلا اگر از طرف شارع رد نداشته باشد حجت است. اتفاقا اسلام جاهایی آمده است و نظریه دیگری را امضا کرده است.
در مکاسب هم شیخ انصاری، مکاسب را به ۵ نوع تقسیم می کند که برخی هم با سیره امروز عقلا متفاوت است خوب این یعنی عقلانی نیست؟!
گاهی بیست روایت است، ولی اینها قاعده است و این ها هر کدام سیره عقلاست، اگر اینها را نبینیم که مکاسب را باید کنار بگذاریم...
@khosropanah_ir
آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
▫️ وقتی #اصلاح_طلبهایی که در #فتنه سال 88 نشان دادند جمهوریت و اسلامیت کشور و مردم را قبول ندارند؛ از #مرجعیت شیعه دفاع میکنند، باید با بصیرت و دقت بیشتری منتظر حرکتهای ساختارشکنانه این طیف در آینده بود و آنها را بیشتر رصد کرد...!.
#نفوذ
#مذاکره
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
💠💠💠💠💠🌟✨
▫️همیشه پشت سر یک #اصلاح_طلب موفق...
▪️یک #آخوند اصلاح طلب، ایستاده که ضدیت با نظام اسلامی را براش توجیه میکند!
#نفوذ
#مذاکره
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
💠💠💠💠💠🌟✨
🔻چهل سال است که آخوندهای #اصلاح_طلب در فرهنگ، سیاست، اقتصاد، امور اجرایی و حوزههای علمیه و دانشگاهی، حکمرانی میکنند و مهمترین خروجی عملکردشان این شده:
🔴 برجامی که
امضای کِری تضمینش بود!
و قرار بود روز اول اجراش،
همه تحریمها بالمره لغو شود
نتیجهش شد خسارت محض!
🔴 امروز هم دلار ۳۰ تومنی
و سکه ۱۵ میلیونی
رو از پیامدهای تصویب نشدن FATF
میدانند در حالی که حتی، خود #ظریف هم
اعتراف کرد؛ اجراش تضمینی
برای حل مشکلات نیست!
♨️ وقاحت در اصلاحطلبان #لیبرال مسلک،
از بین نمیرود، بلکه از
شخصی به شخص دیگه
منتقل میشود...
😳 آیا بیانصافی نیست که ناکار آمدیشان را هم پای نظام اسلامی و ولیفقیه مینویسند؟!...
#نفوذ
#مذاکره
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
💠💠💠💠💠🌟✨
🖊جنگ را درشت ادا میکنید اما درست نه...!
📸 دست نوشته تکاندهنده #شهیدی که هنگام بمباران شیمیایی ماسکش را به یکی از رزمندهها داد.
🔹 ۱۲ فروند هواپیما ساعت ۵ غروب منطقه را بمباران شیمیایی کردند که یکی در ۱۰ متری او افتاد.
🔹 نعمت الله #ملیحی، ماسکش را به یکی از رزمندهها داد و خودش بدون ماسک مانده بود كه در عمل دم نايژکهای ريه تاول میزد و در بازدم تاولها پاره میشد ! به همین علت برای گفتگو کردن روی کاغذ مینوشت و کمتر صحبت میکرد.
🔹در بیمارستان به دلیل حاد بودن جراحت نعمت الله، او را ممنوع از نوشیدن آب کردند. او از شدت تشنگی و زجر، کاغذی خواست و روی آن نوشت :" جگرم سوخت، آب نیست ؟! " و بعد از دقایقی به علت شدت جراحت به #شهادت رسید.
آن #دفاع_مقدس اینها را هم داشت اگر میخواهید بگوئید از همه واقعیتهای آن در خبرگزاریتون بنویسید...!
#امام
#جماران
@antisecular_ir
♨️انکار مکتب #اقتصاد_اسلامی، جفا به اسلام است
🔰 آش آن قدر شور شده که صدای استاد هادوی تهرانی که از اعضای صدرنشین تشکل غیر قانونی #نشست_دورهای_اساتید هستند را هم در آورده است. ایشان در واکنش به سخنان آقای #علوی_بروجردی درباره اقتصاد اسلامی، گفت: اینکه بگوییم غرب و شرق اقتصاد دارند و سوسیالیسم و سرمایهداری مکتب اقتصادی هستند، ولی اسلام فاقد چنین مکتبی است، جفا به اسلام است.
🔰اسلام ۱۴۰۰ سال قبل این نظر را ارائه کرده است.
#هزینهها و بودجه های پژوهشی اقتصادی هم در موارد بیثمر و به صورت پراکنده صرف میشود، لذا اقتصاد اسلامی بروز و ظهوری ندارد و همین مسئله سبب میشود که برخی تصور کنند اسلام، اقتصاد ندارد.
#اقتصاد_اسلامی
#نسشت_دوره_ای_اساتید
#آنتی_سکولار
@antisecular_ir
♨️انکار #مکتب_اقتصادی_اسلامی، جفا به اسلام است
▪️ استاد هادوی تهرانی در واکنش به سخنان آقای #علوی_بروجردی درباره اقتصاد اسلامی، گفت: اینکه بگوییم غرب و شرق اقتصاد دارند و سوسیالیسم و سرمایهداری مکتب اقتصادی هستند، ولی اسلام فاقد چنین مکتبی است، جفا به اسلام است.
▫️گاهی این مسئله مطرح میشود که اسلام اقتصاد و مکتب اقتصادی ندارد؛ برخی رفقا میگویند ما اقتصاد اسلامی نداریم، شما چه درسی میدهید؟ البته مثالهایی هم که میزنند نشان میدهد آشنایی چندانی با این مباحث ندارند.
▪️وقتی ما سخن از اقتصاد اسلامی میگوییم منظورمان این نیست که روش محاسبه مثلاً نرخ تورم منطبق بر کدام آیه است؟ یا روش محاسبه منحنی فلاکت و روش محاسبه فلان سود، کدام آیه و روایت است؛ اقتصادِ توصیفی کار #قرآن و #حدیث نیست؛ کارِ قرآن و حدیث، اقتصادِ دستوری است. دوستان چون فرق میان دانشهای دستوری و توصیفی را نمیدانند و شاید در عمرشان به این اصطلاح هم برخورد نکرده باشند مثالهای نادرستی میگویند که اشتباه است.
▫️مگر اختلاف سوسیالیسم و سرمایهداری بر سر محاسبه نرخ تورم و منحنی فلاکت است؟ این دو مکتب مهم اقتصادی، بحثشان این چیزها نیست؛ سوسیالیسم به اقتصاد #دولتی و غیرآزاد معتقد است و نقش بازار را نفی میکند و اقتصاد #لیبرال و سرمایهداری هم اقتصاد دولتی را قبول ندارد و به بازار آزاد اعتقاد دارد.
▪️اسلام هم در این نوع مباحث نظر دارد؛ مثلاً در بحث #مالکیت، نقش دولت و ...؛ اسلام میگوید نه این و نه آن، نقش خاصی برای دولت تعریف و وظایفی را بر دوش آن گذاشته است.
▫️بالارفتن و پایین آمدن قیمتها ربطی به اقتصاد اسلامی ندارد، بنابراین اسلام اقتصاد دارد که نه سوسیالیستی و نه آزاد سرمایهداری است؛ اخیراً در برخی مقالات کشورهای پیشرفته دوره معاصر دیدم که حتی ادبیات برخی از مطالب آنان که جزء مسلمات و مطالب درسی شده است، میگویند که #اقتصاد نمیتواند صدردرصد آزاد یا دولتی باشد.
▪️سوسیالیستها میگویند بازار هم باید نقش ایفا کند و غربیها میگویند دولت هم میتواند در اقتصاد نقش داشته باشد؛ مفهوم اولیه این سخنان به معنای اعلام ورشکستگی نظری سوسیالیسم و سرمایهداری است.
▫️اسلام ۱۴۰۰ سال قبل این نظر را ارائه کرده است، لذا اینکه بگوییم غرب و شرق اقتصاد دارند و سوسیالیسم و #سرمایه_داری مکتب اقتصادی هستند، ولی اسلام ندارد، جفا به اسلام است.
هزینهها و بودجه های پژوهشی اقتصادی هم در موارد بیثمر و به صورت پراکنده صرف میشود، لذا اقتصاد اسلامی بروز و ظهوری ندارد و همین مسئله سبب میشود که برخی تصور کنند اسلام، اقتصاد ندارد.
https://eitaa.com/antisecular_ir