💥#یادداشت پیرامون انجمنحجتیه
#انجمن_حجتیه(۲)
♨️ رابطه انجمن حجتیه و مکتب تفکیک
⭕️ مکتب تفکیک یا مکتب مَعارفی خراسان، اندیشهای مبتنی بر خالصسازی آموزههای دینی، تفکیک و جدایی آنها از اندیشهها و آموزههای فلسفی و عرفانی است.
♨️ این مکتب توسّط مرحوم آیتالله میرزا مهدی اصفهانی، در مشهد شکل گرفت و پس از آن توسط پيروان وی در حوزه های علمیه مشهد، قم و تهران رواج پیدا کرد.
⭕️ شیخ محمود حلبی که موسس انجمن حجتیه است، یکی از شاگردان برجستۀ میرزا مهدی اصفهانی و از طرفداران مکتب تفکیک بوده است.
♨️ بین شیخ محمود حلبی و موسس مکتب تفکیک رابطۀ مرید و مرادی بوده و ایشان اهتمام ویژهای به ترویج اندیشههای استادش داشته است.
⭕️ تنظیم دروس میرزا مهدی اصفهانی در قالب تقریر نویسی و چاپ آنها با عناوینی چون تقریرات اصول، حجیت قرآن و... از جمله اقداماتی است که شیخ محمود حلبی برای ترویج اندیشههای استادش داشته است.
♨️ بر همین اساس ساختار فکری انجمن حجتیه در مباحث عقلی و نقلی، نشأت گرفته از مکتب تفکیک میرزا مهدی اصفهانی است که با روشهای متعددی توسط شاگردش شیخ محمود حلبی در انجمن رسوخ پیدا کرده است.
ادامه دارد...
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
🔺درباره ماجرای پناهیان...
1️⃣ پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت: دوقطبی سازی بد است. هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید. چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی.
کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟
گویی کسی بگوید:
آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیتالمال تعدی کرد با او برخورد کنید.
چه پسر رهبری باشد
چه پسر خاتمی باشد...
بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی!
▫️اسلوب این نوع سخن اقتضا میکند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد.
2️⃣ اما درباره پناهیان، او کیست؟ وقتی به روند دینداری نگاه میکنم میبینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند: طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی. طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا.
▫️اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از بچههای انقلاب پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند. پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابیها.
🔹آغاز ماجرای پیادهروی اربعین را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سالهای سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را #اربعین با خود برد تا کمکم طعم آن را فراگیر کند.
🔸همین پناهیان سالهای سال اسلام سیاسی گفت. از #دوقطبی واقعی گفت، وسط دهها فتنه از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان میآید اینجا.
3️⃣ همه اینها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد میکنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته.
4️⃣ مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از قدرنشناسی است. خدا از انسانهای ناسپاس خوشش نمیآید، عقوبت میکند.
▫️آخرین مورد پیش روی مان شهید رئیسی است. همانهایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را میزدند جماعت ناسپاسها و اینجا چقدر جای پای جریان خاص پررنگ است.
5️⃣ این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد میکنند، میدانم قاطبه بچههای انقلابی اینگونه اند. اما #برخی را میشناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی احقاد بدریه است؛ نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین!
✍حسین ایزدی
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
♨️خاطره ویژه مقام معظم رهبری از فاجعه ۱۷شهریور
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
▪️من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطرهای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خونبار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند. این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینهای، همه عبرتها را به ما درس میدهد... عدّهای را که طرفداران و علاقهمندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار میکردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی میکردند.
▪️در مقابل اینها هم، بعضی از کسانی را که علاقهمند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آنطور خیال میکرد اینها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با اینها میشود مذاکره و صحبت کرد، معرفی میکردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم. آن زمان من در جیرفت تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامهای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم اینها با این تدبیرِ خباثتآمیز میخواهند بهانهای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون اینکه خودتان بخواهید، در مقابل آنها قرار دهند.
▪️این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامهها، خبر کشتار هفده شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم. من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیریها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونهاش کشتار هفدهم شهریور بود.
۱۹ شهریور ۱۳۷۶
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
هدایت شده از رحا مدیا
🔻 مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️ رواق اهل قلم(7)
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
👤 تجربههای میرشمسالدین فلاح هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد
📅 زمان: شنبه 17 شهریور
⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲
🔗 در بستر اسکای روم
🔘 نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
6.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ بی تفاوتی نسبت به نظام اسلامی ننگ است.
🔹هیچ کس در عالم روحانیت نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد.
🎙مقام معظم رهبری | 1391/07/19
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
چگونه از عرفان امام خمینی، نظریۀ حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید؟
♨️ امام راحل در اندیشۀ عرفانی خودشان به درک حقیقت توحید نائل شدند و حقیقت هستی را منحصر در ذات الهی میدانند و مابقی را به تعبیر عرفانی خودشان نمود و ظهور و مظاهر هستی میدانند (رابطه خالق و مخلوق).
دوم اینکه جریان توحید را در عالم از طریق خلافت الهی میدانند.
همچنین نسبت بین حقیقت باطنی دین که جریان توحید و ولایت است را با شریعت و احکام و فقه و آداب، به خوبی برقرار میکنند.
ایشان نگاه جامعی به دین دارند و بهشدت از نگاه یکبُعدی به دین که دین را منحصر به احکام و شریعت کنیم و در فقه از آن بحث میشود و یا اینکه دین را در زاویۀ باطنی او که همان توحید و ولایت است منحصر کنیم، پرهیز میکنند.
♨️ امام، نه شریعت را جدای از ولایت تعریف میکنند و نه ولایت را جدای از توحید. بلکه سیر، از شریعت به ولایت و توحید است؛ کمااینکه در قوس نزول هم توحید از طریق ولایت و شریعت در جامعه جاری میشود.
بنابراین، اگر بگوییم سرپرستی خدای متعال است که انسان را به کمال میرساند، این سرپرستی خدای متعال از طریق ولایت حقۀ اولیای خودش و با مناسک شریعت جاری میشود و اگر ما بخواهیم سیر تا مقام توحید کنیم، این سیر از آراسته شدن به شریعت شروع میشود، تا رسیدن به درک حقیقت ولایت و سیر تا درک از سر توحید. این آن سیری است که در قوس صعود اتفاق میافتد.
⭕️ بسیاری از عرفانها، فردگرایانه و با نگرش باطنی حرکت میکنند؛ یعنی تهذیب را فقط در حوزۀ باطنی انسان تعریف میکنند، آن هم فردگرایانه. این عرفانها عرفانهایی هستند که با نظامهای سکولاریستی هم جمع میشوند و هیچ تنازعی با عرفانهای سکولاریستی ندارند و از دلشان هم اندیشۀ حکومت دینی بیرون نمیآید! یعنی میخواهند مثلاً انسان را در حوزۀ حیات باطنی خودش تا مدارج توحید پیش ببرند. معمولاً این عرفانها کارشان به جایی میرسد که شریعت را پوسته میدانند و آن را تحقیر میکنند و کمکم از شریعت فاصله میگیرند و تعهد به شریعت را از شرایط اصلی سیر و سلوک هم نمیدانند.
اما در اندیشۀ حضرت امام اینگونه نیست. امام همانطور که میخواهند فرد را سیر بدهند و از مراحل سیر فرد بحث کنند، از مدارج تکامل و سیر اجتماعی انسان هم بحث کنند.
⭕️ امام راحل، این اندیشه را که «در سرپرستی و رشد انسان، ولایت اصل است»، در مقیاس جامعه پیاده کردند. صلاح و فساد جامعه بازگشت میکند به اینکه نظام ولایتی که بر جامعه حکومت میکند صالح باشد یا فاسد. لذا امام در اصلاحات اجتماعی، مبارزات رفرمگرایانه ندارند و نمیآیند به اصلاحات جزئی دست بزنند؛ بلکه میگویند حکومت باید تغییر کند تا جامعه اصلاح شود. در مقیاس جهانی هم وقتی به اصلاح جامعۀ جهانی میاندیشند، با نظام استکباری [و با مثلث کاپیتالیسم، سوسیالیسم و صهیونیسم] در جامعۀ جهانی درگیر میشوند. این همان اندیشۀ عارفانۀ امام است که محور صلاح و فساد را بیش از آنکه شریعت و قانون بدانند، ولایت میدانند؛ بلکه قانون را طریق جریان ولایت میدانند.
♨️ امام راحل، همانگونه که نسبت به فرد میگویند باید به شریعت عمل کند تا به ولایت برسد و از طریق درک ولایت حقه به توحید برسد، دقیقاً طریق تهذیب جامعه را همین میدانند؛ میگویند اسلام، دین حکومتی است و باید از طریق یک مدیریت صحیح، سیر به طرف توحید و مدارج رشد اجتماعی اتفاق بیفتد. از دل چنین اندیشهای، حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید.
♨️ امام راحل، جامعههای انسانی و آحاد را بر اساس تقسیم قرآنی، در سه دستۀ «مؤمن و منافق و کافر» میبینند. ایشان، هم در آثار عرفانی محضشان و هم در آثار سیاسیشان، معتقد به «صُلح کُل» نیستند. ایشان معتقدند ما جامعۀ مؤمنین و کفار و منافقین داریم و اینها حتماً کارشان به درگیری میکشد و این درگیری تعطیلبردار نیست تا پیروزی یک طرف حاصل شود. این است معنای آن حرف که: «ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطرۀ خون برای اعلای کلمه الله ایستادهایم». در نگاه عرفانی ایشان، صفآرایی حق و باطل یک صفآرایی تاریخی است تا به عصر ظهور برسیم. لذا از دل عرفان ایشان، مجاهده و شهادت بیرون میآید و آن عرفان نظری در میدان عمل تبدیل میشود به جهاد و مبارزه، و اتفاقاً در حوزۀ عرفان عملی هم این جهاد را طریق سلوک و تهذیب میدانند.
✍️ آیتالله میرباقری
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🌐 بازنشر/ حجت الاسلام سید علی خمینی به موضوع مهمی اشاره کرد :
♦️در زمان ده ساله امام راحل، افراد سخنور و اندیشمند و با ریشه، که بین مردم محبوبیت داشتند، در واقع سخنان امام جامعه را به خوبی تبیین می کردند و امام کمتر مورد سیبل دشمنان بود.
♦️ولی در زمان جانشینش مقام معظم رهبری،یک تنه، بار فرهنگی تبیین در امور مختلف را بعهده دارد
♦️لاجرم این امام جامعه است، که مورد سیبل بیشتر دشمنان قرارگرفته
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
بیان اشتباه سروش محلاتی در تفسیر آیه «لا اکراه فی الدین»
♨️ هادی سروش در بیانی دو تفسیر از عبارت قرآنی «لا اکراه فی الدین» مطرح کرد؛ یکی به این معنا که در اصل پذیرش دین اکراه و اجباری وجود ندارد و دیگری به این معنا که در احکام دین هم نباید انسانها را مجبور به انجام فرائض دینی کرد.
⭕️ در پاسخ عرض میکنیم که اولا این عدم تحمیل به این معناست که اجبار و اکراه تکوینی نفی شدهاست و این به این معنا نیست که از جهت تشریعی نیز کسی را مکلّف به دینداری و مسلمان شدن نکند.
♨️ در ثانی بعد از پذیرش دین، اسلام عمل به آموزههای دین را از مسلمانان خواستهاست و حتی وجود مقدس حضرات معصومین (ع) هم در آن مدارا و مسامحه را جایز نمیدانستند از جمله:
⭕️ عدم تساهل در حدود الهی؛
از نظر اسلام اگر اقدام مخالفان در تعارض با حدود الهی باشد، چون انسانیّت انسان در گرو رعایت حقوق الهی است، مسامحه جایی ندارد.
♨️ مهمترین وظیفه حکومت اسلامی و فلسفه تأسیس آن اجرای احکام و حدود الهی است. از اینرو، برخورد قاطع پیامبر بهعنوان حاکم اسلامی در صدر اسلام با متخلّفان را شاهدیم و در آیات قرآن نیز بر اجرای احکام و حدود الهی تأکید شدهاست.
✍ طیبه زاهدی
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
12.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مشی یک انسان مسلمان چیست؟
🎙 شما صدای آیت الله طالقانی را میشنوید!
#کلیپ
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecul
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
غرویان و تخریب حوزه!
#یادداشت_روز
🔹️غرویان که بعد از مدتی سکوت به فضای رسانه ای بازگشته و بخشی از حملات جریان تندرو علیه روحانیت و جریان انـقلابی را برعهده گرفته است، در مصاحبه اخیر خود با سایت معلوم الحال جماران، علاوه بر زیر سوال بردن واجبات مسلم شرعی مانند حجاب در جامعه، با انتساب توهمات خود به اندیشمندان اسلامی، اسلامی سازی علوم را کاری خرافی و ضد علم و شبه علم میشمارد و مدعی میشود کسانی که دم از اسلامی سازی علوم می زنند دنبال فیزیک و شیمی و ریاضیات اسلامی هستند.!
🔹️ادبیات او شبیه به ادبیات لوده حسن روحانی در باب اسلامی سازی علوم است که ادعا میکرد کسانی با گذاشتن قرآن در داشبورد ماشین دنبال خودرو سازی اسلامی اند.!
🔹البته اگر به نظرات عوامانه حسن روحانی در این مورد نگاهی بیاندازیم معلوم میشود منبع موثق جناب غرویان در تحلیل و نسبت دادن های متوهمانه به علمای بزرگ دین، همان روحانی است!
🔹️هرچند رویه علمی و تحقیقی اقتضا میکند تا سخن هرکسی که ادعایی در باب علوم دارد را ابتدا بشنویم و سپس نقد کنیم، اما فروکاهیدن تلاش های علمی بزرگان حوزه و دانشگاه در اسلامی سازی علوم به مثال های غیرواقعی جفا به ساحت علم و اندیشه و اندیشمندان است و نباید با چُنین ادبیاتی مورد اهانت قرار داد.
🔹اساس اسلامی سازی علوم معطوف به علوم انسانی است. علومی که برخلاف ادعای سکولار بودن و فاقد ارزش بودن ماهیتشان توسط سکولارهای وطنی، کاملا تابع جهانبینی هاست.
🔹البته انتظاری نیست جناب غرویان احترامی به اندیشه های علامه مصباح بگذارد زیرا متاسفانه ایشان به تاسی از جریان اصلاحات کینه های عمیق تری از مرحوم علامه دارند ولی توصیه میکنیم اقلا اگر فرصتی داشتند و مصاحبه های پی در پی خود با رسانه های اصلاحطلب، فراغتی حاصل کردند، اندیشه های بزرگانی چون مقام معظم رهبری و علامه جوادی را در مورد ماهیت علوم و مبنای علوم مطالعه کنند.
البته با توجه به بیانات جناب غروی چنین برداشت میشود که هر سخنی بر خلاف نظر ایشان ضد علم و نهایتا شبه علم است و اصل همان است که غرویان گوید و لا غیر!.
🔹️و البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به نوعی پدر این جریان فکری در تضاد و تقابل با علم دینی، عبدالکریم سروش است که اینک گویا اتحادی نانوشته بین او و جریان #سکولار_حوزوی شکل گرفته و با ادبیات واحد بر علیه اسلام سیاسی و دین حداکثری قلم فرسایی و مصاحبه و... میکنند.
🔹️گفتنی است این مواضع آقای غرویان تازه نیست و ایشان سال هاست جزو سربازان جریان سکولار حوزوی هستند که اوج آن در مصاحبه معروفش با روزنامه شرق در دهه ۸۰ بود که با مخالفت قاطبه بزرگان و مراجع تقلید مواجه شد و جامعه مدرسی بر علیه او بیانیه صادر کرد.
🔹️بعد از آن وقایع ایشان به قول خودشان توبه نامه ای صادر و از بزرگان و مراجع عذرخواهی کردند اما گویا اندکی بعد توبه شکستند...
✍️سعید فتحی
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گلایه مرجعیت عراق از نبود رهبری چون آیت الله خامنهای!
♨️ حجت الاسلام فاضل میبدی از اعضای مجمع محققین و از اساتید دانشگاه مفید وابسته به آیت الله موسوی اردبیلی در جهت عملی کردن نقشه نخنما شدهی طیف خود مبنی بر تخریب جایگاه ولایت فقیه به نحوه ورود آیت الله سیستانی در مسائل عراق اشاره میکند و میگوید:« معتقدم بهتر است ما هم براساس همان مشی که آیتالله سیستانی در نجف عمل میکند، حرکت کنیم. ایشان در ریز جزییات دخالت نمیکند بلکه در سیاستهای کلان وارد میشود اگر هم در سیاستهای کلان وارد شود زمانی است که جان حوزه علمیه نجف در خطر باشد و نسبت به موضوعی ورود میکند.»
نقشهای که چند سالی است توسط سایت های معلوم الحالی چون جماران و شفقنا و خبرآنلاین دنبال میشود.
⭕️ آیت الله محمد جواد مروجی طبسی در مصاحبه با آنتی سکولار مطلبی را از قول مرجعیت عراق نقل میکند که نشان دهنده میزان رضایت آیت الله سیستانی از ورودشان به مسائل سیاسی است.
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
هدایت شده از انقلت
⁉️یه رئیس جمهور داشتیم تأمین آبِ خوردن مردم رو منوط به اجازه غرب و رفع تحریمها میدونست...
🇮🇷 در مقابل، یکی هم بود برای سیستان و بلوچستان آب شیرین کن فراساحلی ساخت تا مشکل آب مردم حل بشه!🇮🇷
#دولت_الگو
#تاریخاتور
💢@engholtmag 💢
با مجله طنز #انقلت همراه باشید