💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی28 و 29: «لا یُثبَتُ الشیءُ الّا بإنّیةٍ وَ مائیّةٍ» (هیچ چیز بدون هستی و هویت، ثبوت ندارد).
«انّ اللهَ تعالی لهُ إنّیةٌ و مائیّةٌ» ( خدا دارای هستی و هویت است)
🟢حدیث اول:
🔸امام صادق علیه السلام : قَالَ السَّائِلُ: فَلَهُ إِنِّيَّةٌ وَ مَائِيَّةٌ؟ قَالَ نَعَمْ لَا يَثْبُتُ الشَّيْءُ إِلَّا بِإِنِّيَّةٍ وَ مَائِيَّة.
🔹 مرد پرسشگر از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا خدا دارای هستی و هویت است؟ امام علیه السلام
فرمود: آری، زیرا هیچ چیز بدون انیت(هستی) و مائیت ( هویت) ثبوت ندارد.
📗التوحید، ص246
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠برخورد آيه الله گلپايگانى با حوريان بهشتى
(مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی) می فرمودند: روزى نشسته بودم، ناگاه وارد باغى شدم كه بسيار مجلّل و با شكوه بود و مناظر دلفريبى داشت. ريگهاى زمين آن بسيار دلربا بود، و درختها بسيار باطراوت و خرّم، و نسيمهاى جانفزا از لابلاى آنها جارى بود.
من وارد شدم و يكسره به وسط باغ رفتم، ديدم حوضى است بسيار بزرگ و مملوّ از آب صاف و درخشان، به طورى كه ريگهاى كف آن ديده مىشد.
اين حوض لبهاى داشت و دختران زيبائى كه چشم، آنها را نديده با بدنهاى عريان دور تا دور اين حوض نشسته و به لبه و ديواره حوض يك دست خود را انداخته و با آب بازى مىكنند، و با دست آبهاى حوض را بروى لبه و حاشيه مىريزند.
و آنها يك رئيس دارند كه از آنها مجلّلتر و زيباتر و بزرگتر بود، و او شعر می خواند و اين دختران همه با هم ردّ او را مىگفتند و جواب می دادند.
او با آواز بلند يك قصيده طولانى را بندبند می خواند، و هر بندش خطاب به خدا بود كه به چه جهت قوم عاد را هلاك كردى؟ و قوم ثمود را هلاك كردى؟و فرعونيان را غرق دريا كردى؟ و... . و چون هر بند كه راجع به قوم خاصّى بود تمام مىشد اين دختران همه با هم مىگفتند: به چه حسابى؟ به چه كتابى؟ و همينطور آن دخترِ رئيس اعتراضات خود را بيان می كرد و اينها همه تأييداً و تأكيداً پاسخ می دادند.
من وارد شدم، ولى ديدم اينها همه با من نامحرمند، لذا يك دور استخر كه حركت كردم از همان راهى كه آمده بودم به بيرون باغ رهسپار شدم.
🔰[تفسیر علامه طهرانی از این مکاشفه:] مرحوم آقا سيّد جمال يك شاگرد مؤمن از شاگردان قرآن كريم بود، و يك تربيت شده به چندين واسطه از مكتب رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم؛ ولى چون اين مكاشفه قبل از وصول به مقام كمال روحى براى ايشان رخ داده است و در سِرّ وجود ايشان مسأله هلاكت قوم عاد و ثمود و نوح به دست عوامل غيبيّه كاملًا حلّ نشده بوده است، لذا در عالم معنى به صورت اعتراض حوريّههاى بهشتى تجلّى نموده است، و گرنه در عالم معنى و تجرّد، اعتراضى نيست و تمام اهل ملا أعلى در تسبيح و تقديس وجود و صفات و افعال حضرت احديّت هستند.
و نكته مهمّ كه بشارتى براى آن مرحوم بوده است اينكه ايشان آن حوريّهها را بر خود نامحرم ديده است؛ و اين يك مژده روحى است كه از اين منزل كه محلّ شبهه و اعتراض است عبور خواهد نمود و به منزلگاه تسبيح و تقديس مطلق ذات حضرت احديّت عزّ و جلّ خواهد رسيد. كما آنكه در مكاشفاتى كه در اواخر عمر براى ايشان حاصل شده است اين معنى به خوبى روشن و مشهود است كه به اين مقام نائل شدهاند؛ رحمةُ الله عليه رحمةً واسعة.
📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج۱ ،ص۱۴۶.
#نکته_ناب
#سید_جمالالدین_گلپایگانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir