eitaa logo
«عقل و دین ۲»
246 دنبال‌کننده
208 عکس
63 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠امکان ذاتی یا امکان فقری؟ اگر معلول عین ربط به علت باشد و فقر وجودی ملاک نیازمندی به علت باشد، آنگاه امکان ذاتی تنها علامت نیازمندی به علت است نه مناط آن. 📚درآمدی بر نظام حکمت صدرایی،ج۱،ص۳۷
🔴 سومین مدرسه بین‌المللی خداباوری شریف: شرق و غرب با حمایت مؤسسه حامی 📆 ۲۵_۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ 🖥  📌 اساتید برتر بین‌المللی 📌 با تمرکز بر موضوعات: انواع طبیعی, قوانین طبیعت، و غایت‌مندی 📌 🔻 سخنرانان: الیوت سوبر_ نانسی مورفی_ استفان لا_ رابین کالینز_ جان سندرز_ تایلر هیلدبراند_ دنیز الکساندر_ روزبه زارع_ سید حسن حسینی 💢 برای و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🌐 http://theismschool.philsci.sharif.ir/fa/خانه/ ---------------------------------------- 🆔 @theismschool
8.63M
🕯 جلسه41- مناط احتیاج به علت بر اساس اصالت وجود
💎 💠قاعده فلسفی9: كُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ فِي صَانِعِهِ ( هر آنچه در آفریده‌ها [از ویژگی‌های امکانی] یافت می‌شود در خالق آنها وجود ندارد و آنچه درباره مخلوق امکان‌پذیر است درباره آفریننده آنها محال است ) 🟢حدیث اول: 🔸امام علی علیه السلام: كُلُّ مَوْجُودٍ فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ فِي صَانِعِهِ لَا تَجْرِي عَلَيْهِ الْحَرَكَةُ وَ لَا يُمْكِنُ فِيهِ التَّجْزِئَةُ وَ لَا الِاتِّصَال‏‏‏. 🔹 هر آنچه در آفریده‌ها وجود دارد در خالق آنها یافت نمی‌شود و هر آنچه درباره مخلوق‌ها امکان‌پذیر است (مانند حرکت)درباره صانع آنها صادق نیست او تجزیه پذیر نیست و نیز پیوند و اتصال نمی‌یابد . 📗تحف العقول، ص67.
💠حکمت مانند باران است! 🟩مرحوم سيّد محسن امين به درس آخوند [ملا حسینقلی همدانی]حاضر نشده است، و خود از اين محروميّت اظهار تأسّف مى‏ كند. او در كتاب «مَعادِن الجَواهر» جلد چهارم ص 77 مى ‏گويد: «سپس خانه ‏اى در محلّه حُوَيْش نجف اجاره كرديم و بدان انتقال يافتيم و شروع به درس و تدريس نموديم، و همسايه ما شيخ ملّا حسين‏قُلى همدانى فقيه و عارف و اخلاقى مشهور بود. من دو روز به درس أخلاق او رفتم، و پس از آن ترك گفتم و بر دروس فقه و اصول يكسره روى آوردم و سپس پشيمان شدم از آنكه تا آخر زمان حيات وى در درس اخلاقى او حاضر نگشتم. او رحلت كرد و ما در نجف اشرف بوديم، و جُلّ* تلاميذ او عرفاء صالحين بودند و در ميانشان به عكس آنان در اخلاق نيز يافت مى ‏شدند**؛ چون حكمت مانند آب باران است چون ببارد بر درختى كه ميوه ‏اش تلخ است ميوه تلخ‏تر مى‏ گردد؛ و چون ببارد بر درختى كه ميوه‏ اش شيرين است شيرين‏تر مى ‏شود.» *بیشتر **افراد ناشایسته 📚علامه طهرانی، امام شناسى، ج‏14، ص 279.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠تفاوت ضرورت علّی با تعیین‌گرایی(جبر)(determinism) 🔸در تعیین گرایی(جبر) اراده ای بالادستی موجود است که نتیجه پدیده ها را تعیین و مشخص میکند مانند خدا در اندیشه«لاپلاس»که به عنوان دانای کل، نتیجه همه حرکات را تعیین میکند. این شبیه تفکر «اشاعره» در عالم اسلام است. 🔹تعیین گرایی گاهی در علوم تجربی یا در بحث اراده آزاد و... به معنایی شبیه ضرورت نیز مطرح شده است و آن اینکه آیا با کشف وجود علت یک پدیده فیزیکی، معلول ضرورتا موجود است؟ مسئله ای که برخی از محققین فیزیک کوانتم با آن مخالف هستند. 🟢به نظر می رسد که آنها به مفهوم علت(علت تامه) و مناط احتیاج به آن دقت نظر ندارند زیرا قانون علیت، بدیهی اولی است و قانون ضرورت علّی، مربوط به فلسفه پیشینی(فلسفه محض) است که پیش از تجربه بوده و یافته های تجربی در آن تاثیر ندارند.
💎 💠قاعده فلسفی9: كُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ فِي صَانِعِهِ ( هر آنچه در آفریده‌ها [از ویژگی‌های امکانی] یافت می‌شود در خالق آنها وجود ندارد و آنچه درباره مخلوق امکان‌پذیر است درباره آفریننده آنها محال است ) 🟢حدیث دوم: 🔸امام رضا علیه السلام: لَا يَحْجُبُهُ الْحِجَابُ فَالْحِجَابُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ لِامْتِنَاعِهِ مِمَّا يُمْكِنُ فِي ذَوَاتِهِمْ وَ لِإِمْكَانِ ذَوَاتِهِمْ مِمَّا يَمْتَنِعُ مِنْهُ ذَاتُهُ وَ لِافْتِرَاقِ الصَّانِعِ وَ الْمَصْنُوعِ وَ الرَّبِّ وَ الْمَرْبُوبِ وَ الْحَادِّ وَ الْمَحْدُود. 🔹 و پرده‏ هاى جسمانى او را نپوشاند و پرده ميان او و آفريدگانش كه مانع ديدنست آنست كه ايشان را آفريده؛ زیرا آنچه برای آفریدگان ممکن است برای آفریدگار ممتنع است و نیز براى آنكه ذات آفریدگان نسبت به آنچه ذات آفریدگار به آن متصف نمی شود و برایش ممتنع است؛ امكان دارند و نيز به جهت آنكه صانع و مصنوع و رب و مربوب و حاد و محدود از يك ديگر جدا شوند . 📗التوحید،ص56.
💠عظمت اخلاقى آخوند ملّا حسين‏قلى همدانى 🟩 در يك سفر زيارتى كه مرحوم آخوند با اصحابشان پياده به كربلا مشرّف مى ‏شدند، در راه عرب‏هاى بيابانى ايشان را لخت مى ‏كنند و هر چه دارند مى ‏ربايند. سپس كه ايشان را مى ‏شناسند، به حضورشان مى‏ آيند و هر چه ربوده بودند تقديم مى ‏كنند و معذرت مي خواهند. مرحوم آخوند فقط كتابهاى وقفى را كه ربوده بودند پس مي گيرد و بقيّه كتب و اموال را نمى‏ گيرد و مي فرمايد: 🔶به مجرّد سرقت، من ايشان را بِحِلّ كردم، چون راضى نشدم بواسطه من خداوند كسى را در آتش دوزخ بسوزاند. 📚روح مجرد،ص 553
💠مغالطه ای پر استفاده در دنیای رسانه 🔸مغالطه تکرار یا (argument from repetition) به معنای بکارگیری پرشمار یک عبارت یا عبارات با معنای مشابه به جای گواه آوری یا استدلال است.  🔹این مغالطه می تواند شخص شنونده را خسته کند و کارسازی بیشتری داشته باشد؛از این مغلطه در رسانه ها و تبلیغات بسیار بکارگیری می شود. 📚سیدعلی‌اصغر خندان، مغالطات،ص163
مراقب هیاهوی رسانه های بیگانه باشیم
در دنیای عقل و منطق، تکرار هزار باره، کلام نادرست را تبدیل به کلام درست نمیکند! اما گویا در دنیای رسانه و در برابر مخاطبان دور از منطق و تفکر، تکرار هرچه بیشتر ادعای غلط یا دروغ، آن را تبدیل به باوری همگانی و حتی اصلی مسلم یا بدیهی میکند!!! لطفا اندکی فکر
8.13M
🕯 جلسه۴۳- قاعده سنخیت، قاعده الواحد
💎 💠قاعده فلسفی9: كُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ فِي صَانِعِهِ ( هر آنچه در آفریده‌ها [از ویژگی‌های امکانی] یافت می‌شود در خالق آنها وجود ندارد و آنچه درباره مخلوق امکان‌پذیر است درباره آفریننده آنها محال است ) 🟢حدیث سوم: 🔸امام رضا علیه السلام: فَكُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ مِنْ صَانِعِه‏. 🔹پس هر چه در آفريده است در آفريننده آن يافت نميشود و هر چه در آن ممكن باشد در كردگارش ممتنع باشد . 📗التوحید،ص40.
💠بركت كيسه مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی آية الله آقا سيّد على لواسانى از والد مكرّمشان مرحوم آية الله آقاى حاج سيّد ابوالقاسم لواسانى‏ نقل كردند که: ♦️در يك سفر كه مرحوم آخوند با شاگردان خود به كربلا مشرّف شدند (و گويا به كاظمين و سامرّاء نيز مشرّف شدند) و من نيز در خدمتشان مشرّف بودم، كيسه‏ اى كه پول‏هاى آخوند در آن بود و عبارت بود از مجيدى‏ هاى عثمانى در دست من بود و خيلى هم سنگين نبود؛ من تمام مخارج روزها را تدريجاً از آن كيسه در مى ‏آوردم ‏و به‏ مخارج مى ‏رسانيدم و تا هنگامى كه به نجف اشرف مراجعت كرديم تمام مخارج ايشان و شاگردانش از آن كيسه بود و گويا چيزى از آن كم نشده است! 📚مطلع انوار، ج‏3، ص 43
💠قاعده الواحد 🟩 کیفیت ظهور کثرت از وحدت ♦️البته این بیان بر اساس هیئت بطلمیوسی بوده و در هیئت جدید هرچند اصل مطالب فلسفی محفوظ است اما جوانب غیر برهانی آن تغییر نموده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠«دعای ۲۷ صحیفه سجادیه» 🔸بارالها بر محمد و آلش درود فرست، و سرحدّات و مرزهای مسلمانان را به عزّتت پاس دار و نگهبانان مرزها را به قوّتت تأیید کن و عطایای ایشان را به توانگری بی‌پایانت سرشار ساز... اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.82M
🕯 جلسه۴۴- توضیحاتی پیرامون هیئت بطلمیوسی و قاعده الواحد. امتناع دور و اساسا در علل
💎 💠قاعده فلسفی۱۰: كل ما کان بصفة المخلوقین یمکن أن یعقل ( هر آنچه از قبیل صفات آفریدگان باشد قابل درک عقلانی است ) 🟢حدیث اول: 🔸امام باقر علیه السلام: إنّما یعقل ما کان بصفة المخلوقین ولیس الله کذلک. 🔹 هر آنچه از نوع صفات مخلوق و ویژگی های آفریدگان است قابل درک عقلی است و خداوند این گونه نیست که در ادراک عقل آدمی قرار گیرد . 📗التوحید،ص۱۴۴.
💠آيا هنوز موقع توبه نشده است؟ ♦️حضرت مستطاب آقاى آقا شيخ عباس قوچانى- دامت بركاته- نقل نمودند از مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى- رضوان الله عليه- كه: روزى از صحن مطهّر حضرت أميرالمؤمنين عليه‏ السّلام عبور مى ‏نمودند، در كنار صحن مرد عربى كه به شرارت و آدم‏كشى معروف بود نشسته بود. ايشان جلو رفتند و فرمودند: آيا هنوز موقع توبه نشده است؟! مرد عرب مطلب را نفهميده سربلند نمود و گفت: شيخنا چه مى ‏گوئى؟ ايشان گفتند كه: گفتم آيا هنوز موقع توبه نرسيده است؟! يك مرتبه ناگهان مرد عرب صيحه ‏اى زد و به سمت حرم مطهّر دويد، در ايوان مطهّر دو مرتبه صيحه ‏اى زد و جان تسليم نمود. 📚مطلع انوار، ج‏3، ص43
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ولى مطلق، انسان كامل است 🎙️دكتر غلامحسين ابراهيمى دينانى
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.71M
🕯 جلسه۴۵- درس۲۲-علت غائی