eitaa logo
«عقل و دین ۲»
246 دنبال‌کننده
208 عکس
63 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 💠قاعده فلسفی9: كُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ فِي صَانِعِهِ ( هر آنچه در آفریده‌ها [از ویژگی‌های امکانی] یافت می‌شود در خالق آنها وجود ندارد و آنچه درباره مخلوق امکان‌پذیر است درباره آفریننده آنها محال است ) 🟢حدیث دوم: 🔸امام رضا علیه السلام: لَا يَحْجُبُهُ الْحِجَابُ فَالْحِجَابُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ لِامْتِنَاعِهِ مِمَّا يُمْكِنُ فِي ذَوَاتِهِمْ وَ لِإِمْكَانِ ذَوَاتِهِمْ مِمَّا يَمْتَنِعُ مِنْهُ ذَاتُهُ وَ لِافْتِرَاقِ الصَّانِعِ وَ الْمَصْنُوعِ وَ الرَّبِّ وَ الْمَرْبُوبِ وَ الْحَادِّ وَ الْمَحْدُود. 🔹 و پرده‏ هاى جسمانى او را نپوشاند و پرده ميان او و آفريدگانش كه مانع ديدنست آنست كه ايشان را آفريده؛ زیرا آنچه برای آفریدگان ممکن است برای آفریدگار ممتنع است و نیز براى آنكه ذات آفریدگان نسبت به آنچه ذات آفریدگار به آن متصف نمی شود و برایش ممتنع است؛ امكان دارند و نيز به جهت آنكه صانع و مصنوع و رب و مربوب و حاد و محدود از يك ديگر جدا شوند . 📗التوحید،ص56.
💠عظمت اخلاقى آخوند ملّا حسين‏قلى همدانى 🟩 در يك سفر زيارتى كه مرحوم آخوند با اصحابشان پياده به كربلا مشرّف مى ‏شدند، در راه عرب‏هاى بيابانى ايشان را لخت مى ‏كنند و هر چه دارند مى ‏ربايند. سپس كه ايشان را مى ‏شناسند، به حضورشان مى‏ آيند و هر چه ربوده بودند تقديم مى ‏كنند و معذرت مي خواهند. مرحوم آخوند فقط كتابهاى وقفى را كه ربوده بودند پس مي گيرد و بقيّه كتب و اموال را نمى‏ گيرد و مي فرمايد: 🔶به مجرّد سرقت، من ايشان را بِحِلّ كردم، چون راضى نشدم بواسطه من خداوند كسى را در آتش دوزخ بسوزاند. 📚روح مجرد،ص 553
💠مغالطه ای پر استفاده در دنیای رسانه 🔸مغالطه تکرار یا (argument from repetition) به معنای بکارگیری پرشمار یک عبارت یا عبارات با معنای مشابه به جای گواه آوری یا استدلال است.  🔹این مغالطه می تواند شخص شنونده را خسته کند و کارسازی بیشتری داشته باشد؛از این مغلطه در رسانه ها و تبلیغات بسیار بکارگیری می شود. 📚سیدعلی‌اصغر خندان، مغالطات،ص163
مراقب هیاهوی رسانه های بیگانه باشیم
در دنیای عقل و منطق، تکرار هزار باره، کلام نادرست را تبدیل به کلام درست نمیکند! اما گویا در دنیای رسانه و در برابر مخاطبان دور از منطق و تفکر، تکرار هرچه بیشتر ادعای غلط یا دروغ، آن را تبدیل به باوری همگانی و حتی اصلی مسلم یا بدیهی میکند!!! لطفا اندکی فکر
8.13M
🕯 جلسه۴۳- قاعده سنخیت، قاعده الواحد
💎 💠قاعده فلسفی9: كُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ فِي صَانِعِهِ ( هر آنچه در آفریده‌ها [از ویژگی‌های امکانی] یافت می‌شود در خالق آنها وجود ندارد و آنچه درباره مخلوق امکان‌پذیر است درباره آفریننده آنها محال است ) 🟢حدیث سوم: 🔸امام رضا علیه السلام: فَكُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ مِنْ صَانِعِه‏. 🔹پس هر چه در آفريده است در آفريننده آن يافت نميشود و هر چه در آن ممكن باشد در كردگارش ممتنع باشد . 📗التوحید،ص40.
💠بركت كيسه مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی آية الله آقا سيّد على لواسانى از والد مكرّمشان مرحوم آية الله آقاى حاج سيّد ابوالقاسم لواسانى‏ نقل كردند که: ♦️در يك سفر كه مرحوم آخوند با شاگردان خود به كربلا مشرّف شدند (و گويا به كاظمين و سامرّاء نيز مشرّف شدند) و من نيز در خدمتشان مشرّف بودم، كيسه‏ اى كه پول‏هاى آخوند در آن بود و عبارت بود از مجيدى‏ هاى عثمانى در دست من بود و خيلى هم سنگين نبود؛ من تمام مخارج روزها را تدريجاً از آن كيسه در مى ‏آوردم ‏و به‏ مخارج مى ‏رسانيدم و تا هنگامى كه به نجف اشرف مراجعت كرديم تمام مخارج ايشان و شاگردانش از آن كيسه بود و گويا چيزى از آن كم نشده است! 📚مطلع انوار، ج‏3، ص 43
💠قاعده الواحد 🟩 کیفیت ظهور کثرت از وحدت ♦️البته این بیان بر اساس هیئت بطلمیوسی بوده و در هیئت جدید هرچند اصل مطالب فلسفی محفوظ است اما جوانب غیر برهانی آن تغییر نموده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠«دعای ۲۷ صحیفه سجادیه» 🔸بارالها بر محمد و آلش درود فرست، و سرحدّات و مرزهای مسلمانان را به عزّتت پاس دار و نگهبانان مرزها را به قوّتت تأیید کن و عطایای ایشان را به توانگری بی‌پایانت سرشار ساز... اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.82M
🕯 جلسه۴۴- توضیحاتی پیرامون هیئت بطلمیوسی و قاعده الواحد. امتناع دور و اساسا در علل
💎 💠قاعده فلسفی۱۰: كل ما کان بصفة المخلوقین یمکن أن یعقل ( هر آنچه از قبیل صفات آفریدگان باشد قابل درک عقلانی است ) 🟢حدیث اول: 🔸امام باقر علیه السلام: إنّما یعقل ما کان بصفة المخلوقین ولیس الله کذلک. 🔹 هر آنچه از نوع صفات مخلوق و ویژگی های آفریدگان است قابل درک عقلی است و خداوند این گونه نیست که در ادراک عقل آدمی قرار گیرد . 📗التوحید،ص۱۴۴.
💠آيا هنوز موقع توبه نشده است؟ ♦️حضرت مستطاب آقاى آقا شيخ عباس قوچانى- دامت بركاته- نقل نمودند از مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى- رضوان الله عليه- كه: روزى از صحن مطهّر حضرت أميرالمؤمنين عليه‏ السّلام عبور مى ‏نمودند، در كنار صحن مرد عربى كه به شرارت و آدم‏كشى معروف بود نشسته بود. ايشان جلو رفتند و فرمودند: آيا هنوز موقع توبه نشده است؟! مرد عرب مطلب را نفهميده سربلند نمود و گفت: شيخنا چه مى ‏گوئى؟ ايشان گفتند كه: گفتم آيا هنوز موقع توبه نرسيده است؟! يك مرتبه ناگهان مرد عرب صيحه ‏اى زد و به سمت حرم مطهّر دويد، در ايوان مطهّر دو مرتبه صيحه ‏اى زد و جان تسليم نمود. 📚مطلع انوار، ج‏3، ص43
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ولى مطلق، انسان كامل است 🎙️دكتر غلامحسين ابراهيمى دينانى
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.71M
🕯 جلسه۴۵- درس۲۲-علت غائی
💎 💠قاعده فلسفی۱۰: كل ما کان بصفة المخلوقین یمکن أن یعقل ( هر آنچه از قبیل صفات آفریدگان باشد قابل درک عقلانی است ) 🟢حدیث اول: 🔸امام باقر علیه السلام: إنّما یعقل ما کان بصفة المخلوقین ولیس الله کذلک. 🔹 هر آنچه از نوع صفات مخلوق و ویژگی های آفریدگان است قابل درک عقلی است و خداوند این گونه نیست که در ادراک عقل آدمی قرار گیرد . 📗التوحید،ص۱۴۴.
💠توبه کردن جوانان آوازخوان توسط مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى 🟢ايشان [آيةالله شيخ عباس قوچانى‏] نقل نمودند از مرحوم آخوند ملاحسينقلى همدانى- رضوان الله عليه- كه: هنگامى با شاگردان خود پياده به سمت كربلا حركت مى‏نمودند، در راه برخورد كردند به يك عدّه از جوانان كه به ساز و آواز و خواندن مشغول بودند؛ ايشان براى امر به معروف و نهى از منكر عازم آنها شدند. شاگردان تقاضاى منع نمودند و گفتند: اين جماعت ممكن است اهانت كنند! بالجمله، ايشان پيش آمدند و سلام كردند، آن جماعت جواب گفتند؛ بعد گفتند: شيخنا چه مى‏فرمائى؟ فرمودند: من تقاضا دارم آن‏طور كه من مى‏خوانم شما بزنيد! آنها خوشحال شدند و دف‏ها را به دست گرفتند؛ ايشان مشغول شدند بخواندن اشعار حضرت امام على الهادى عليه الصلوة و السّلام به متوكل: باتُوا علَى قُلَلِ الجِبال، الخ. تا خواستند مشغول به زدن شوند ديدند اين اشعار خلاف متعارف است، خوب گوش دادند؛ اين اشعار به اندازه‏اى در آنها اثر نمود كه همه را منقلب نمود و گريه زيادى كردند و دست و پاى آن مرحوم را بوسيده توبه نمودند. 📚مطلع انوار، ج‏3، ص 44
💠شعر مبارک امام هادی علیه السلام در مجلس متوکل عباسی💠 🟢بَاتُوا عَلَی قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَــلُ 🟡وَ اسْتَنْزَلُوا بَعْدَ عِزٍّ مِنْ مَعَاقِلِهِمْ فَأُسْکنُوا حُفَراً یا بِئْسَ مَا نَزَلُوا 🟠نَادَاهُمُ صَارِخٌ مِنْ بَعْدِ مَا دُفِنُوا أَینَ الْأَسِرَّةُ وَ التِّیجَانُ وَ الْحُلَلُ 🔴أَینَ الْوُجُوهُ الَّتِی کانَتْ مُحَجَّبَــةً مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَ الْکلَلُ 🟤فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِینَ سَاءَلَهُمْ تِلْک الْوُجُوهُ عَلَیهَا الدُّودُ تَنْتَقِل ⚪️قَدْ طَالَ مَا أَکلُوا دَهْراً وَ مَا شَرِبُوا فَأَصْبَحُــوا بَعْدَ طُولِ الْأَکلِ قَدْ أُکلُوا ⚫️و طالما عمّروا دورا لتحصنهــم فَفَارَقُوا الدُّورَ وَ الْأَهْلِینَ وَ انْتَقَلُوا 🟣وَ طَالَ مَا کثَّرُوا الْأَمْوَالَ وَ ادَّخَرُوا فَخَلَّفُــوهَا عَلَی الْأَعْدَاءِ وَ ارْتَحَلُــوا 🟢بر بلندای کوه‌ها شب را به صبح رساندند، در حالی که مردان چیره و نیرومندی از آنان پاس می‌دادند، ولی آن قله کوه‌ها برایشان سودی نبخشید 🟡بعد از آن همه عزت، از پناهگاه‌ هایشان پایین کشیده شدند و در حفره‌ای {جهنمی} از خاک مدفون شدند و چه بدجایی تنزل کردند 🟠پس از آنکه دفن شدند، فریادزنی بر آن‌ها بانگ زد: کجا رفت آن بازوبندها؟ کجاست آن تاج‌ها؟ و کجاست آن زر و زیورها؟ 🔴کجا رفت آن چهره‌ها که با ناز و نعمت پرورش یافته و مقابل آن‌ها پرده‌های گران‌بهای نازک آویخته بود؟! 🟤قبرهایشان از طرف آن‌ها جواب می‌دهد: آن چهره‌ها هم‌اکنون محل آمد و شد کرم‌های لاشخوار شده‌اند ⚪️عمرهای دراز، خوردند و آشامیدند و اکنون پس از آن همه عیش و نوش، خود، خوراک خورندگان شده‌اند! ⚫️چه بسیار بناها ساختند که آن ها را محافظت کند ولی سرانجام، آن کاخ‌ها و عزیزان خود را واگذاشتند و درگذشتند 🟣چه بسیار اموالی که روی هم انباشته کردند، ولی آن را برای دشمنانشان بر جای گذاشتند و رفتند
💠علیت و نظریه تکامل 🔺نظریه تکامل هم علت فاعلی را انکار میکند و هم علت غایی 🔹جورج گیلبرت دیرینه شناس آمریکایی: انسان نتیجه یک روند بی هدف و طبیعی است که هرگز انسان را در نظر نداشته است. 🔺علل طبیعی ارایه شده توسط تکامل گرایان خدا را از تمام اهداف عملی جدا میکند این مدل توصیفی جدید با مکانیزم انتخاب طبیعی جایگزین خلقت حکیمانه شده است 🔺تکامل گرایان میگویند در طبیعت دیزاین نیست اما نظم هست 🔹داروین در نامه ای به چارلز لایر استاد و دوست زمین شناسش میگوید: پذیرش قدرت برتر در طبیعت تمام نظریه انتخاب طبیعی را بی ارزش می کند. اگر میخواستم معجزه را در تکامل دخالت دهم آن را دور می انداختم 🟢از نظر فلسفه علم، داروین در انکار دست خدا پا را از نظریه زیست‌شناسی فراتر گذاشته است. 🔹ریچارد داوکینز: اگر از من بپرسی که آیا تئوری تکامل تو را ملحد کرده است؟ میگویم بله 📚ر.ک: بررسي تحليلي نسبت نظريه «تکامل» با خداباوري و الحاد،حميد امامي‌فر/ مهدی مهدوی اطهر علم
8.83M
🕯 جلسه۴۶- درس۲۲-علت غائی۲
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 السلام علیک یا ابا صالح المهدی عجل الله تعالی فرجک🌸 🤲اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا...🤲
💎 💠قاعده فلسفی11:کُلُّ مُدرَک بالحَواسِّ أو موهوم فَهوَ مَخلوقً.(هر چه با حواس ظاهری یا وهم درک شود مخلوق است.) 🟢حدیث اول: 🔸امام صادق علیه السلام: 🔺قالَ السَّائِلُ فَمَا هُوَ؟ 🔻قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هُوَ الرَّبُّ وَ هُوَ الْمَعْبُودُ وَ هُوَ اللَّهُ وَ لَيْسَ قَوْلِي اللَّهُ إِثْبَاتَ هَذِهِ الْحُرُوفِ أَلِفٍ لَامٍ هَاءٍ وَ لَكِنِّي أَرْجِعُ إِلَى مَعْنًى هُوَ شَيْ‏ءٌ خَالِقُ الْأَشْيَاءِ وَ صَانِعُهَا وَقَعَتْ عَلَيْهِ هَذِهِ الْحُرُوفُ وَ هُوَ الْمَعْنَى الَّذِي يُسَمَّى بِهِ اللَّهُ وَ الرَّحْمَنُ وَ الرَّحِيمُ وَ الْعَزِيزُ وَ أَشْبَاهُ ذَلِكَ مِنْ أَسْمَائِهِ وَ هُوَ الْمَعْبُودُ جَلَّ وَ عَزَّ. 🔺قالَ السَّائِلُ فَإِنَّا لَمْ نَجِدْ مَوْهُوماً إِلَّا مَخْلُوقاً ؟ 🔻قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَمَا تَقُولُ لَكَانَ التَّوْحِيدُ عَنَّا مُرْتَفِعاً لِأَنَّا لَمْ نُكَلَّفْ أَنْ نَعْتَقِدَ غَيْرَ مَوْهُومٍ وَ لَكِنَّا نَقُولُ كُلُّ مَوْهُومٍ بِالْحَوَاسِّ مُدْرَكٌ فَمَا تَجِدُهُ الْحَوَاسُّ وَ تُمَثِّلُهُ فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ لَا بُدَّ مِنْ إِثْبَاتِ صَانِعِ الْأَشْيَاءِ خَارِجٍ مِنَ الْجِهَتَيْنِ الْمَذْمُومَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا النَّفْيُ إِذْ كَانَ النَّفْيُ هُوَ الْإِبْطَالَ وَ الْعَدَمَ وَ الْجِهَةُ الثَّانِيَةُ التَّشْبِيهُ إِذْ كَانَ التَّشْبِيهُ مِنْ صِفَةِ الْمَخْلُوقِ الظَّاهِرِ التَّرْكِيبِ وَ التَّأْلِيف‏. 🔹 🔺سائل عرض كرد كه پس خدا چيست؟ 🔻حضرت صادق (ع) فرمود: آن جناب پروردگاريست كه مى‏ پرورد و اوست معبودى كه خلائق او را مى ‏پرستند و او اللَّه است كه جامع جميع صفات كمال است و اينكه ميگويم اللَّه، مرادم ثابت كردن اين حروف كه الف و لام و لام و هاء باشد نيست و ليكن باز ميگردم بسوى معنايى كه آن جناب خالق چيزها و صانع آنها است كه اين حروف بر او واقع شده و او همان معنایى است كه بلفظ الله و رحمان و رحيم و عزيز و امثال اينها ناميده مى ‏شود و آن معنا همان معبوديست جل و عز كه بندگان او را پرستش ميكنند.🔺 سائل عرض كرد كه پس به درستى كه ما موهوم (و معنایی ذهنی) را نيافتيم مگر آنكه آن را مخلوق يافتيم 🔻حضرت صادق (ع) فرمود كه اگر اين امر چنان باشد كه تو ميگويى هر آينه ما مکلف به اعتقاد به توحيد نخواهیم بود زيرا كه ما مكلف نيستيم به اينكه به غير موهوم را معتقد شویم و ليكن ميگوئيم كه هر موهومى كه در وهم و خيال در آيد به واسطه حواس دريافته مى ‏شود پس آنچه حواس آن را تحديد و تعيين كند و به حقيقتش احاطه نمايد و آن را به صورت و كالبدى كه دارد ممثل و مصور گرداند، مخلوق است. پس چاره نيست از اثبات صانع چيزها بيرون از اين دو جهت مذموم يكى از آنها نفى است زيرا كه نفى ابطال و عدم صفات کمالی است و جهت دیگر تشبیه است که از صفات مخلوق است که مرکب ئ تألیف یافته است. 📗التوحید،ص245.