eitaa logo
عقل منور
1هزار دنبال‌کننده
91 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب "فلسفه دین و کلام جدید؛ اولویت‌های پژوهشی" موضوعات زیادی برای پژوهش در علوم عقلی، پیشنهاد می‌دهد. دوستانی که در جستجوی موضوع [مسئله] پایان‌نامه یا رساله هستند، این اثر سودمند است. لینک تهیه: https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/ @aqlemonavar
042 manzoomeh-souri.mp3
11.82M
(ج۴۲: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها) (از: وایضا لو انتزع مفهوم واحد من المتخالفات) @aqlemonavar
043 manzoomeh-souri.mp3
12.21M
(ج۴۳: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها) (از: کانّ مِن مذهب منسوب علی زعم المحقق الدوانی) [دیدگاه ذوق‌التاله، محقق دوانی + دیدگاه حصص وجودی، فیاض لاهیجی] @aqlemonavar
044 manzoomeh-souri.mp3
14.71M
(ج۴۴: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها) (از: و ثانی‌ها قول المتکلمین المذکور) [دفاع از ذوق‌التالهِ محقق دوانی] @aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "حکمت متعالیه": «وجود نامحدود خدا از نگاه استاد مصباح و ارزیابی آن برپایۀ دیدگاه نهایی صدرالمتألهین» روح‌الله سوری چکیده استاد مصباح یزدی، وجود خداوند را «نامحدود شِدّی» می‌داند. وی با تأکید بر تشکیک و کثرتِ طولی وجود، به مراتبی تشکیکی قائل است که هریک، کمال‌های رتبه‌های پایین را به‌گونه‌ای برتر و بدون کاستی‌ها داراست؛ بنابراین وجودِ الهی که در والاترین مرتبۀ این نظام تشکیکی قرار دارد، کمال و شدّت وجودیِ نامتناهی دارد. ایشان، برای معلول، وجودی افزون بر علّت می‌بیند. درنتیجه، سِعۀ وجودی خداوند که علّت همۀ علّت‌هاست، از سوی معلول‌هایش محدود می‌شود. بر اساسِ نگرشِ استاد مصباح، وجود خداوند تنها «نامحدود شِدّی» است و «نامحدود سِعی» نیست. وی دیدگاه خود را به ملاصدرا نسبت می‌دهد. این دیدگاه کاستی‌هایی دارد: 1. معلول‌ها، وجودی افزون بر علّت ندارند و چیزی جز شأنِ وجودی علّت نیستند و نمی‌توانند گسترۀ وجودی علّت نخستین را محدود سازند 2. استناد این دیدگاه به صدرالمتألهین و عارفان با سخنانِ صریحِ آنها سازگاری ندارد. ملاصدرا تاکید می‌کند که سخن از تشکیک و کثرت طولی وجود (که مانع عدم تناهی سِعی خداوند است)، طرحی مقدّماتی است که ذهن را برای دیدگاه نهایی او آماده سازد. دیدگاهی که صدرا در آن، خدا را «نامحدود سِعی» می‌داند. پژوهش پیش‌رو با روش تحلیلی-انتقادی دیدگاه استاد مصباح را تببین کرده و آن‌را برپایۀ دیدگاه نهایی ملاصدرا ارزیابی می‌کند. کلیدواژه‌ها: ربط علی، سِعۀ نامحدود خدا، شِدّت نامحدود خدا، مصباح یزدی، ملاصدرا لینک دسترسی: https://jitp.ut.ac.ir/article_96348.html @aqlemonavar
045 manzoomeh-souri.mp3
13.35M
(ج۴۵: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها) [جمع‌بندی بحث وحدت و کثرت] @aqlemonavar
🔹کمیته فلسفه اسلامی، اتحادیه انجمن‌های دانشجویی الهیات کشور برگزار می‌کند: فلسفه اسلامی در مدار توحید 🔸۱۰ شب - ١٠درس‌گفتار🔸 👤باحضور اساتید: ▪️شب اول و دوم 🔻حجت‌الاسلام احسان کرمانشاهی (استاد حوزه علمیه) 🔹توحید و اصول فلسفه و روش رئالیسم ▪️شب سوم تا ششم 🔻آیت‌الله علی رضایی تهرانی (عضو هیئت‌مدیره بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی) 🔹فلسفه توحید در قرآن «سوره توحید» ▪️شب هفتم تا دهم 🔻حجت‌الاسلام روح‌الله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی) 🔹توحید فلسفی: نامحدودی خداوند در حکمت متعالیه و متون دینی 🔹تحلیل فلسفی عرفانی هبوط حضرت آدم (ع) 🗓 از ۲ تا ۱۲ فروردین، ساعت ۲۰:۰۰ 👤 دبیر برنامه: احسان کاظمی 🔗 لینک اسکای‌روم: https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn @aqlemonavar
نامحدودی خداوند در حکمت متعالیه ۱.mp3
17.96M
نشست علمی: نامحدودی خداوند جلسه یکم: معنای نامحدودی @aqlemonavar
نامحدودی خداوند در حکمت متعالیه ۲.mp3
18.01M
نشست علمی: نامحدودی خداوند جلسه دوم: نامحدود کمی و نامحدود وجودی @aqlemonavar
نامحدودی خداوند در متون دینی.mp3
20.69M
نشست علمی: نامحدودی خداوند جلسه سوم: نامحدودی خداوند در متون دینی @aqlemonavar
تفسیر انفسی هبوط آدم ۱.mp3
20.68M
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم جلسه یکم @aqlemonavar
تفسیر انفسی هبوط آدم ۲.mp3
17.63M
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم جلسه دوم @aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "حکمت متعالیه": «پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آن‌ها» چکیده عرفان و فلسفه، روش‌های گوناگونی برای شناخت حقیقت دارند؛ یکی برپایۀ برهان‌های عقلی و دیگری با شهودهای قلبی سامان می‌یابد. اما این تفاوت روشی، لزوماً به تقابل محتوایی نخواهد انجامید؛ زیرا هریک از آن‌ها اگر برابر موازین پیش روند به حقیقت می‌رسند؛ حقیقتِ یگانۀ مشکّکی که هرکدام به­اندازۀ خویش، آن­را می­یابند. اختلاف این یافته‌ها طولی و تشکیکی است، نه عرضی و تقابلی؛ به­گونه­ای که یک حقیقت خارجی در دو سطح برتر و پست‌تر ادراکی، یافته می‌شود. درنتیجه گزاره­های برآمده از برهان و شهود، یکدیگر را تایید می­کنند، نه تکذیب. بنابراین گزاره­های عرفانی عقل‌پذیرند، نه عقل‌گریز یا عقل‌ستیز. ازسوی دیگر، هریک از این روش‌ها برتری­هایی بر دیگری دارند که تعامل دوسویۀ آن‌ها را بایسته می‌سازد. برخی از مهم‌ترین پیامدهای این تعامل عبارتند از: 1. نقش عقل در سنجش، تصویرسازی و اثبات محتوای شهودی. 2. نقش شهود در ژرفابخشی به تصور مسئله، یافتن حد وسط، و فزایندگی یقین عقلی. مقالۀ پیش­رو با روش توصیفی- تحلیلی، پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و تعامل دوسویه آن‌ها را تبیین خواهد کرد. کلیدواژه‌ها: عرفان، فلسفه، پیوند تشکیکی، تفکیک‌ناپذیری، عقل‌پذیری عرفان. لینک دسترسی: https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html @aqlemonavar
046 manzoomeh-souri.mp3
12.22M
(ج۴۶: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: للشی ای الماهیه غیر الکون فی الاعیان) [درآمدی بر وجود ذهنی] @aqlemonavar
047 manzoomeh-souri.mp3
10.96M
(ج۴۷: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) [پاسخ به دو پرسش مهم، درباره وجود ذهنی] @aqlemonavar
048 manzoomeh-souri.mp3
11.28M
(ج۴۸: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: ثم اشرنا الی وجوه من الادله) @aqlemonavar
049 manzoomeh-souri.mp3
11.7M
(ج۴۹: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: و الذات ای الماهیه و ذاتیاتها) [قلم و مرکّب الهی] @aqlemonavar
50 manzoomeh-souri.mp3
11.79M
(ج۵۰: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: ام، منقطعه بمعنی بل، کیف تحت مقوله الکیف) @aqlemonavar
کرسی آزاد اندیشی: "زوایا و جایگاه تجربه‌های نزدیک به مرگ" اساتید: نادر شکراللهی (دانشيار گروه معارف) روح‌الله سوری (استادیار گروه فلسفه) زمان: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت؛ ساعت ۱۰ تا ۱۲ مکان: دانشگاه خوارزمی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی (کرج)، سالن شماره دو @aqlemonavar @kharazmiuniversity
زوایا و جایگاه تجربه‌های نزدیک به مرگ.mp3
24.67M
نشست علمی: زوایا و جایگاه تجربه‌های نزدیک به مرگ @aqlemonavar
51 manzoomeh-souri.mp3
13M
(ج۵۱: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: بعض و هو الفاضل القوشجی) @aqlemonavar
052 manzoomeh-souri.mp3
12.6M
(ج۵۲: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: قیل والقائل جماعه من الحکماء) [نقد و بررسی نظریه شَبَح مُحاکی] @aqlemonavar
با نام و ستایش خداوند فهرست مقاله‌های منتشره، همراه پیوند آن‌ها تقدیم می‌گردد. امید که سودمند باشد. تنها مقاله‌هایی دیدگاه استاد را بیان می‌کنند که ایشان تنها نویسنده، یا نویسنده اول (مسئول) آنها باشند. ۱. داستان انسان (عرفان ادبی۱) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153761.html ۲. توحید به روایت هشتم (عرفان ادبی۲) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153806.html ۳. رائحه رستاخیز (عرفان ادبی۳) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153844.html ۴. نور و نار (عرفان ادبی۴) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153873.html ۵. خلسه الهی (عرفان ادبی ۵) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html ۶.اصالت وجود در فرایند فهم (حکمت متعالیه) http://fhi.hekmateislami.com/article_41120.html ۷. علم تفصیلی پیشین و قاعده بسیط الحقیقة (حکمت متعالیه) https://rimag.ricest.ac.ir/fa/Article/23675/rimag.ricest.ac.ir ۸. بازگشت علیت به تشان؛ چالش‌ها و پاسخ‌ها (حکمت متعالیه) http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_3908.html ۹. مقایسه نامحدود وجودی با نامحدود کمی (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری) http://www.javidankherad.ir/article_38465.html ۱۰. وجود نامحدود خدا بر مبنای قاعده بسیط الحقیقة؛ چالش‌ها و پاسخ‌ها (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری) http://qabasat.iict.ac.ir/article_28944.html ۱۱. نقد و بررسی دیدگاه مشاء مبنی بر بساطت جسم از اجزای بالفعل، با تاکید بر دیدگاه علامه حسن‌زاده (حکمت متعالیه، نقد حکمت مشاء) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153829.html ۱۲. نقد و بررسی مکتب تفکیک با تاکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه (فلسفه دین) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153855.html ۱۳. نقش امام‌خمینی در گسترش عرفان اسلامی (عرفان نظری) https://ecc.isc.ac/showJournal/39600/261544/3315075 ۱۴. تنگ‌نای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون‌رفت از آن (عرفان نظری) https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html ۱۵. جایگاه هستی‌شناختی ذات الهی از دیدگاه حکمت متعالیه، عرفان و صوفی‌نمایان و نقد و بررسی آن (عرفان نظری، حکمت متعالیه) http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2929 ۱۶. تحلیل و نقد تبیین ابن‌سینا در حصر اقسام حکمت نظری به سه گرایش (روش‌شناسی، فلسفه مشا) https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_13786.html ۱۷. برون‌رفت نهایی حکمت متعالیه از چالش ارتباط متغیر با ثابت، برپایه اندیشه استاد جوادی آملی (حکمت متعالیه) https://jrt.shirazu.ac.ir/article_6515.html ۱۸. جستاری در ديدگاه‌های آيت‌الله جوادی آملی درباره علم اسلامی (فلسفه دین) http://marifat.nashriyat.ir/node/4195 ۱۹. حركت جوهری نفس و پيامدهای آن در نفس‌شناسی صدرايی (حکمت متعالیه) http://kherad.mullasadra.org/Article/33336 ۲۰. تبیین تفسیرهای گوناگون از قاعده «المتفرقات فی وعاء الزمان، مجتمعات فی وعاء الدهر» (حکمت متعالیه) http://phm.znu.ac.ir/article_249502.html ۲۱. خلسه الهی (عرفان ادبی ۶) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html ۲۲. نقش ادراک امکان فقری در سبک زندگی توحیدی؛ آثار فردی و عملی (حکمت متعالیه) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_167178.html?lang=fa ۲۳. بازخوانی و نقد حقیقت جسم از نگاه کلامی و فلسفی و ارائه دیدگاه برگزیده (حکمت متعالیه) http://mi.khu.ac.ir/article-1-198-fa.html ۲۴. تشکیک در وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد مصباح (حکمت متعالیه) https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_174305.html ۲۵. وجود نامحدود خدا از نگاه استاد مصباح و ارزیابی آن برپایه دیدگاه نهایی صدرالمتألهین (حکمت متعالیه) https://jitp.ut.ac.ir/article_96348.html ۲۶. پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آن‌ها (فلسفه عرفان) https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html @aqlemonavar