eitaa logo
📚صَدَرَ حديثًا / تازه های نشر📚
1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
5 ویدیو
763 فایل
نحرص على تتبّع جديد المطبوعات في اللغة العربيّة وآدابها. در این کانال تازه های نشر در زمینه زبان و ادبیات عربی معرفی می‌شود. بداية القناة / اولین پست کانال https://eitaa.com/arabickotobjadid/3
مشاهده در ایتا
دانلود
انتشار شعرهای «محمود درویش» و «سوزان علیوان» مجموعه‌های یادشده با ترجمه سیدعلی مفتخرزاده در نشر آرون منتشر و راهی بازار نشر شده است. در معرفی «چکامه‌های رهایی» می‌خوانیم: میراثی که شاعر فلسطینی محمود درویش (۱۹۴۱-۲۰۰۸) از خود بر جای گذاشت، بر ساحت فکری و فرهنگی فلسطین به طور خاص و جامعه عرب و بین‌الملل به طور عام به لحاظ هنری و زیبایی‌شناختی اثر داشته است. مفهوم زن در ذهن و شعر محمود درویش گستره وسیعی از شعر او را به خود اختصاص داده است، چنانکه زن به لحاظ تکرار در اشعار او، سومین محور معنایی را تشکیل می‌دهد. با این وجود همه اشاره‌های محمود درویش مربوط به زن/ مادر/ و زن معشوق استعاری نیست، بلکه شاهد نشانه‌ها و توصیف‌های واقع‌گرایانه‌ای هستیم که اشیاء و شخصیت‌ها، ویژگی‌ها واقعی خود را دارند که منتخب ترجمه‌شده از شاعر در کتاب «چکامه‌های رهایی» این جنبه را نشان می‌دهد؛ در شعر «زیباترین عشق» می‌خوانیم: همانند سبزه که میان مفصل‏‌های تخته‏‌سنگ ریشه می‏‌دواند، در روزگاری، ما نیز چون دو ناآشنا پدیدار شدیم و آسمانِ بهار ستاره ... ستاره می‌سرود و من نوبتِ عاشقی را ... بَرای چشمانت ... و آن را به آواز می‌خواندم! https://eitaa.com/arabicrazaviun
همچنین در معرفی «گل آفتابگردان بر من بتاب» آمده است: سوزان علیوان شاعر و نقاش لبنانی‏ است که در ۲۸ سپتامبر ۱۹۷۴ در بیروت چشم به جهان گشود؛ مادرش اهل عراق است و پدرش از لبنان. کودکی سوزان علیوان به دلیل بحران‌‏ها و جنگ‏‌های داخلی در غربت گذشت؛ از اندلس تا پاریس و قاهره تا سرانجام در زادگاهش بیروت بار سفر را بر زمین نهاد. در کتاب «گل آفتابگردان بر من بتاب» که ترجمه سروده‏‌های دو دفتر شعری اوست؛ به نام‌‏های «به هیچکس نمی‏‌مانم» و «چراغی نابینا» شاعر در تعامل با عناصر پیرامونی نگاهی تازه به اشیاء دارد و از این رهگذر در پی آن است تا درد و رنج و شادی خویش و تجربه شاعرانه‌‏اش را با جان و اندیشه خواننده پیوند بزند؛ آنگونه که خود گفته است: «تا زمانی‌‏که شاعر، خواننده را چون صورت خویش در آینه می‌‏بیند بر او بیمی نیست، خطر زمانی آغاز می‌‏شود که شاعر به خواننده همچون شبحِ انسانی می‏‌نگرد که بر صندلی‏‌ای در شب‏‌نشستی شلوغ نشسته است و نشانه‌‏های ظاهری‏‌اش برای او، به دلیل نور بسیار آشکار نیست.... اوج قله سرفرازی شعر در آن است که حتی یک انسان به تو بگوید: خود را در چامه‏‌هایت یافته‏‌ام.» در شعر «تابِ چُرت» می‌خوانیم: بخواب چون فرشته، چون موسیقی‏ای آرام مثلِ بوسه‏ دریا بخواب. عشقِ من تندیس شکسته‏ من. برای تو دستانم همه کتابی‏‌ست از داستان‌‏های کودکانه، و صدایم فانوس. بخواب؛ چون بی‌‏خوابی من عمیق. https://eitaa.com/arabicrazaviun
سيميائية التفسير الإشاري في مواهب الرحمن للسيد السبزواريصفاء ستّار البعاج 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
موجَز البلاغةمحمّد الطاهر ابن عاشور (ت. ١٣٩٣ ه‍.ق.) 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
صدر العدد الجديد من مجلة مَعهَد المخطوطات العربيّة يتضمن العدد: شعر أبي الربيس الثعلبي .. جمع وتوثيق ودراسة. معجم الأدباء لياقوت الحموي (ت 626هـ) الحقائق المتوارية. كتاب الانتصار لواسطة عقد الأمصار لابن دقماق (ت 809هـ) بين المطبوع والمخطوط. ديوان عبد الصمد بن المعذل: نظرات نقدية في ديوانه ومستدركه. يوسف فان إس: تراجم المعتزلة في كتاب الفهرس للنديم إرث تراجم الاعتزالية. 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
1_6651185549.pdf
3.72M
تازه های نشرنقش علم بدیع در تفسیر قرآند. مجتبی محمدی مزرعه شاهی و د. محمد مهدی خواجه پور 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
التقديم التقابلي في القرآن الكريم : دراسة بلاغيّةظافِر بن غرمان العَمريّ 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الحوار في الرواية السعوديةد. هند الطُّوَيلِعي 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
جدليّة الصورة والمكتوب : دراسة في جماليّات القِصَص المصوّرةعائشة بنت فراج الأسمري 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
خصائص الخطابة التثبيتيّة في النثر العربي القديم : دراسة في بلاغة القولد. أزهار بنت محمّد الشيبان 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
كتاب الغريبَين : غريبَي القرآن والحديثأبو عُبَيد الهروي (ت. ٤٠١ ه‍.ق.) 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
المِطْرَقَة والهُدهُد : سِحر السرد في روايات لِينا هَوْيَان الحَسَند. أسماء غريب 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
مآلات_المخطوطات_العربية_بين_المكتبات_الغربية_والمستشرقين_من_التوجه.pdf
5.57M
✅ ‏مآلات المخطوطات العربيّة بين المكتبات الغربيّة والمستشرقين من التوجّه إلى العزوف ✅ علي بن إبراهيم النملة 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جريدة_أخبار_الأدب_العدد_1573_17_سبتمبر_2023_2.pdf
15.36M
اليوم صدر العدد الجديد من مجلّة أخبار الأدب المصريّة 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
الصورة في القصيدة الجاهلية : مرجعيّاتها ومناهج تحليلها عند دارسيها العرب المعاصريند. زينب حسين كاظم المحنا 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
الأمل في الشعر الجاهليد. أحمد محمود زيدان العبيدي 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
المقدّمة الطَّلَليّة في القصيدة العربيّة الجاهليّة : دراسة نقدية - فنّيّةد. هند أكرم عبدالرحمن الجبير 🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
المعرّي بين الإرث والأثر ضمن سلسلة الدراسات من إصدارات اتحاد الكتاب العرب بدمشق، وبالتعاون مع دار سويد، صدر كتاب ” المعرّي بين الإرث والأثر” للأديب محمد خالد عمر. تحاول الدراسة الوقوف عند دور العقل وملمح مبدأ الشك في حياة المعري وكتاباته، وما تفرع عنها من عمق فكري ومنهج سلوكي، فضلاً عن موقفه من الحياة بمفاتنها ورغباتها، وموقفه ممن حوله، وما حوله. اعتمد المؤلف في بحثه على إيراد ما طرحه من موضوعات إشكالية في كتاب “لزوم ما لا يلزم”، إضافة إلى مواقف بعض الدارسين لنتاجه الفكري والفلسفي والشعري والأدبي والثقافي، وتأثيرها في شخصيته وسلوكه. https://eitaa.com/arabicrazaviun
mawkif627.pdf
6.39M
الموقف الأدبي العدد 627 تموز 2023 مجلة أدبية شهرية يصدرها اتحاد الكتاب العرب https://eitaa.com/arabicrazaviun
أدونيس وهج الحداثة الشعرية ضمن سلسلة الدراسات من إصدارات اتحاد الكتاب العرب بدمشق صدر كتاب جديد للأديبة رجاء كامل شاهين حمل عنوان “أدونيس وهج الحداثة الشعرية”. تهدف هذه الدراسة أن تكون تنويراً لحقبة زمنية أدبية تمتد حتى أيامنا هذه، أي من جيل الرواد حتى هذا الجيل، وأن تكون رؤية وسجلاً نقدياً لثيمات الشعر الحديث، بخاصة القصيدة أو النص الأدونيسي الذي لا يزال في الميدان، فأدونيس لا زال يكتب ويراجع أعماله وتنظيراته، ومازال يطلع إلينا بتنظيرات جديدة. https://eitaa.com/arabicrazaviun