نصایحی از عارف بزرگ، مفسر کبیر قرآن ،علامه طباطبایی رحمةالله تعالی علیه:
🔶از #علامه_طباطبايی (ره) سوال کردند چه کار کنيم که در #نماز حواسمان جمع باشد؟؟
فرمود قــبل از نمـــاز مــراقب زبـان خودتان باشيد نماز با حضـور قلب مزد است و آنـرا به هر کسی نمی دهند اين هـــديه را به کسی ميدهند که قبلاً زحمتی کشيده باشد.
🔶من از سکوت آثار گرانبهایی را مشاهده کردم چهل شبانه روز سکوت اختیار کنید و جز در امور لازم سخن نگویید و به فکر و ذکر مشغول باشید تا برایتان صفا و نورانیت حاصل شود.
🔶ایمان به روز جزا (قیامت)، مهمترین عاملی است که انسان را به ملازمت تقوا و اجتناب از اخلاق ناپسند وادار می کند!
چنان چه فـرامـوش ساخـتـن آن ریشـه اصـلی هـر گناهی است.!
🔶 با تمام وجود به سوی خداوند متعال توجه کنید و خود را در برابر او ببینید و تصور کنید.
روزانه با خداوند خلوت کرده و به ذکر او مشغول باشید.
در خوردن، آشامیدن، حرفزدن، معاشرت و خواب از افراط و تفریط بپرهیزید.
فرصت عمر را غنیمت شمرید.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/90
علل معنوی و کیفیت سازگاری آن با قانون علیت.pdf
771.2K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 علل معنوی و کیفیت سازگاری آن با قانون علیت
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ علل معنوی یا غیبی و مصادیق واقعی آن، سازکار تأثیر آن، کیفیت تعامل آنها با علل مادی و چگونگی تبیین آن مطابق با اصل ضروری علیت، همچنین کیفیت سازگاری آن با قواعد فلسفی که در باب علیت است، از مسائلی است که اخیراً با همه گیری بیماری واگیردار کووید 19 دوباره مورد بحث محافل مختلف علمی و حتی ژورنالیستی واقع گردیده است. در این مقاله به برخی حیثیت های علل غیبی پرداخته می شود.
♦️ دو سؤال اصلی که این مقاله در پی پاسخ به آن است، عبارت است از: یکم- تعریف علل غیبی و مشخصات آن چیست؟ دوم- علل غیبی چگونه با «قاعده فلسفی الواحد» که دو سویه دارد و «قاعده فلسفی لزوم سنخیت بین علت و معلول» سازگارند؟ از نگاه این مقاله علل غیبی آن دسته علل هستند که قابل تبیین مادی و تجربی حسی نیستند و عقل بشر از تبیین کیفیت تأثیر آنها ناتوان است. این علل هم می توانند در طول علل طبیعی باشند، هم در عرض آن و هم ناقض آن و هم مؤثر بالاستقلال. همچنین در این مقاله اثبات خواهد شد جریان علل و اسباب معنوى نیز مثل علل مادی در چرخه اصل ضرورى علیت گنجیده و در تنافى با آن نیست. علل غیبی با برگرداندن آنها و هم آنچه به عنوان علل طبیعی شناخته می شود، به علل اعدادی و علیت تشأنی هیچ منافاتی با سه قاعده فلسفی فوق نخواهند داشت.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/439738
#مقاله
#علیت
#علل_غیبی
🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با پای مجروح زیر گلوله و آتش، چه نمازی! چه آرامشی! چه سجودی، چه دعایی!
اینها رازها و رمزهایی است که نظریه پردازان و تئوریسین های دنیا از فهم آن عاجزاند.
رمز مقاومت هشت ساله دفاع مقدس در همین امور پنهان شده است
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/93
یک تصویر یک دنیا حرف...
🔹روزی ایرانیها به قدرتهای جهان التماس میکردند تا حداقل برای تعیین ودفاع از مرزهای حقیقی و حقوقی خود در برابر جنگ تحمیلی عراق علیه کشورشان سیم خاردار دریافت کنند...
🔹امروز همان قدرتهای بزرگ به بهانه جلوگیری از جنگ جهانی و برقراری صلح مطلق به ایران التماس میکنند که در توسعه قدرت نظامی خود حداقل با سرعت کمتری صعود کند...
💠ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لولیک الفرج
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/94
◽️آیت الله العظمی جوادی آملی:
«آدم بَطين، شكمچران پرخور #با_فِطانت و #هوش و #تيزهوش نخواهد شد.اين بيان نورانی حضرت امير بود به قدری آدم غذا می خورد كه نياز او را تأمين كند چون اين روح ما اين بدن را بايد اداره كند اگر ما او را سرگرم كرديم كه اين غذاها را اداره كند ديگر حالی برای مطالعه و فكر نيست...
شما وقتی به مطب اين اطبّا مراجعه كنيد می بينيد غالب بيماری ها بيماری های گوارشی است در اثر پرخوری و بدخوری. خب آدم اين قدر غذا می خورد كه در اثر پرخوری مريض بشود؟! فرمود: «لا تجتمع الفِطنة و البِطنة»
#درس_اخلاق 91/08/18
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«نکته ای در مورد نماز جعفر طیار»
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
#درس_تفسیر 97/01/28
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/97
تحلیل خطابات قانونیه، آثار، اشکالات و پاسخ آن.pdf
208.5K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل خطابات قانونیه، آثار، اشکالات و پاسخ آن
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ در این مقاله پس از تبیین مفهوم و مبنای خطابات قانونیه، که از ابداعات فکری امام خمینی در اصول فقه است به چهار پرسش، پاسخ تفصیلی داده شده است: ادله و شواهد مبنا کدام است؟ آثار مترتب بر این مبنا در اصول فقه و به تبع آن در فقه چیست؟ چه ایراداتی بر این مبنا وارد شده است؟ چه پاسخ هایی به این اشکالات می توان داد؟
♦️ از آثار قول به خطابات قانونیه به هفت اثر مهم اشاره شده است و در بررسی ایرادات وارده هشت ایراد مهم تر مطرح و جمعا شانزده پاسخ داده شده است و در نهایت اصل مبنا با اندک تصرفی در برخی از تقریرات نظریه، تثبیت شده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/382115
#مقاله
#خطابات_قانونیه
#اندیشه_اصولی_امام_خمینی
🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹✅سخنرانی انگلیسی آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه در مورد دو صفت خداوند متعال (رحمان و رحیم)
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای زیبا از علامه جوادی آملی از دوران طفولیت و حرم امام هشتم علیه السلام
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/100
ماهیت احکام امضایی با تاکید بر نقد نظر برخی از معاصران.pdf
234.6K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 ماهیت احکام امضایی با تاکید بر نقد نظر برخی از معاصران
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ بخشی از آموزه های اسلام در غیر حوزه عبادیات را امضائیات تشکیل می دهند؛ یعنی آن دسته از آموزه هایی که شارع دین بنای جدیدی در آنها تأسیس نکرده و مطابق مشی عقلا رفتار کرده است.
♦️ مقاله حاضر پس از تعریف حکم امضائی به طرح مباحثی در پیرامون ماهیت حکم امضائی در سه بخش پرداخته است؛ یکم تفاوت امضائیات با اوامر و نواهی ارشادی که در کلمات برخی از معاصرین به اشتباه یکی دانسته شده؛ دوم این که آیا امضائیات هم قسمی از احکام شرعی حساب می شوند یا صرفاً اموری عقلائی اند که نسبتی به شارع بماهوشارع ندارند؛ اثار هریک از دو قول کدام است؛ در این قسمت ضمن بررسی آثار دو دیدگاه نظر برخی دیگر از معاصران که احکام امضائی را صرفا امور عرفی عقلائی می دانند مورد نقد قرار گرفته است و سوم مسئله تقسیم امضائیات در دامنه شریعت به مطلوب و تحمیلی که از سوی برخی از محققین حقوقدان معاصر ادعا شده است؛ این دیدگاه نیز مورد مداقه و نقد قرار گرفته است. بطور خلاصه دستاورد این پژوهش نقد سه دیدگاه معاصر مرتبط با احکام امضائی است که دو مورد آن مسبوق به سابقه نبوده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/410132
#مقاله
#تاریخمندی
#احکام_امضایی
🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴دعای زیبای بنیان گذار انقلاب اسلامی، امام راحل رحمه الله علیه در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/104
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴رسول خدا فرمودند:
🔶اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است ؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،
🔶شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است .
🔶ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید .
🔶نَفَس هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است .
🔶پس با نیّت هاى راست و دل هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/105
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آثار یک عالم قمی مهاجر به تایلند در سه قرن قبل
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 هشدار و نصیحتی شنیدنی از استاد شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان؛
خرما نتوان خورد ازين خار که کشتيم
ديبا نتوان کردن ازين پشم که رشتيم
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/111
کارکرد های عقل عملی در اصول فقه شیعه.pdf
301.4K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 کارکرد های عقل عملی در اصول فقه شیعه
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ کارکرد عقل عملي در اصول فقه گرچه في الجمله و به طور پراکنده در کتب اصولي مورد بحث قرار گرفته است؛ اما با اينکه مجموعه احکام عقل عملي مورد استفاده در اصول فقه، چه به نحو کلي، مثل اصل حسن و قبح عقلي و چه به نحو صغروي، مانند قبح تجري، قبح تفويت اغراض مولا و حسن احتياط، فراوان و داراي جهات مختلفي است، تفصيل بحث در هيچ يک از اين کتب به نحو موضوعي و يکجا مورد بحث و مداقه قرار نگرفته است.
♦️ در کتب مختلف شهيد صدر رحمه الله اين مساله تا حدودي جايگاه خود را باز يافته است و اخيرا جناب عمار ابورغيف يکي از شاگردان شهيد صدر در کتابي دو جلدي تحت عنوان «الاسس العقليه» بحث مستقلي با عنوان تطبيقات عقل عملي در اصول فقه مطرح نموده است. البته طبيعي است که جاي چنين مباحثي نه در علم اصول که در فلسفه علم اصول است و چنین علمی بسان سایر فلسفه های مضاف به علوم، هنوز در حوزه های علوم دینی جایگاه اساسی خود را نیافته است؛ گرچه محققان گرانمایه ای در این زمینه پیش قدم گردیده و در پی پایه گذاری این علوم برآمده اند.
♦️ در این نوشتار پس از تبیین مفردات موضوع و تعیین مراد از عقل عملی و تبیین موضوع و محدوده آن، به کارکرد های عقل عملی در مباحث اصولی اشاره گردیده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/310668
#مقاله
#عقل_عملی
#حسن_و_قبح
🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماشاءالله به تسلط و حافظه آقا!!!!
این قصیده در مدح پیامبر اکرم (ص) است معروف به قصیده برده از امام شرف الدین بوصیری است که بیش از هفتاد شرح بر آن نوشته شده با ده هااستقبال از شاعران بزرگ.
عبد الرحمن جامی هم از آن ترجمه منظومی به فارسی دارد.
حدود ۱۶۰ بیت است که برخی طلاب در سابق آن را حفظ می کردند. من هم به توصیه استادمان حفظ کردم. این قصیده در میان قصاید عربی از جهاتی بی نظیر است. مرحوم محمد رضا حکیمی هم بر همان وزن قافیه قصیده ای چهل و یک بیتی دارد که عمده صنایع ادبی را در خود جمع کرده با عنوان «دموع علی سفح» که آن هم در نوع خود بی نظیر است مخصوصا بیتی که در آن راجع به حضرت ولیعصر (ع) است
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/114