eitaa logo
محمد عرب صالحی
607 دنبال‌کننده
777 عکس
881 ویدیو
90 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آتش سوزی مهیب در پروژه بزرگ در دست ساخت فرقه بهائیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین 🔸اوائل فروردین امسال رسانه‌های بهائیت خبر از پیشرفت پروژه بزرگ ساختمانی خود در شهر عکای فلسطین اشغالی داده بودند. 🔸این ساختمان که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های ساختمانی این فرقه یاد شده، به عنوان مرقد پیشوای دوم این فرقه عباس عبدالبهاء در حال احداث بود. 🔸دیروز خبر رسید دقیقا همین مجتمع ساختمانی دچار یک آتش سوزی مهیب شده و به کلی در آتش سوخته است. 🔸اینک مرکز تشکیلات بهائیت مستقر در سرزمین‌های اشغالی با انتشار بیانیه‌ای وقوع این آتش سوزی را تایید و به عمدی بودن آن تصریح نموده و به خسارات سنگین ناشی از آن اعتراف کرده است. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/130
اینم ته مانده ساختمان دود شده رفته هوا https://eitaa.com/arabsalehi_ir/131
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑شیخ و عالم اهل سنت از دانشگاه الازهر مصر 🔻بسیاری از طلاب و اساتید و حتی محدثین بزرگ اهل سنت دارند شیعه می شوند.در روزگار سختی به سر می بریم. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/132
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اقدام شهید صیاد شیرازی در قبال دریافت زمین در شمال تهران 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/133
اعتبار خبر واحد در علوم انسانی.pdf
312.8K
📄 🔰 اعتبار خبر واحد در علوم انسانی ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ بحث درباره منابع علوم انسانی یکی از مسائل فلسفه علوم انسانی است . طیف قائلان به امکان علوم انسانی اسلامی، متون و نصوص دینی را یکی از منابع این علوم معرفی میکنند. آنچه پیش از مباحث علم دینی و علوم انسانی اسلامی در گفتار اصولیان مطرح است ، بحث اعتبار حجیت خبرو امارات ظنی در اعتقادیات و در تفسیر قرآن کریم است . ♦️ نوع مطالب و ادله ای که درباره حجیت یا عدم حجیت خبر در تفسیر قرآن کریم مطرح است در علوم انسانی و سایر معارف دینی هم مورد توجه قرار میگیرد؛ لذا در این مقاله ترجیح داده شد اساس بحث در همان بستر مطرح و در پی آن مطالب و دیدگاه های جدید در علوم انسانی تحلیل گردد.به نظر می رسد اگر اعتبارو حجیت به معنای اصولی آن ، یعنی منجزیت و معذریت باشد، خبر واحد و هر امارة ظنی نمیتواند در تبیین مراد آیات قرآن یا علوم انسانی حجیت داشته باشد؛ زیرا مفسر قرآن و عالم علوم انسانی همانند یک دانشمند متکلم دنبال واقع است ؛ مشهور بین فقیهان و اصولیان هم عدم حجیت خبر واحد در غیر باب احکام است ؛ اما در این میان برخی از محققان به حجیت خبر واحد در تفسیر آیات قرآن قائل اند که در اینجا به نظر برخی از آن ها اشاره می شود. ♦️ این مقاله ابتدا نظر قائلان به حجیت را مطرح کرده، آن را به نقد می کشد؛ سپس به طرح دو دیدگاه دیگر در مسئله پرداخته، نقد های آن را آشکار می سازد. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/347497 🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حدود چهار هزار شهید روحانی داریم که سی نفر از آنها مجتهد بودند سردار کاجی، روایتگر دفاع مقدس: 🔹 شهید شیخ شعاعی اولین شهید روحانی دفاع مقدس بود که حاج قاسم می‌گفت برایم افتخار است کنار این شهید نفس کشیده‌ام. ❁❅❁❅❁❅❁❅❁ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/135
عناصر رهزن و مؤلفه های فهم صحیح تفاوت های حقوقی زن و مرد در اسلام با تأکید بر دیدگاه های آیت الله معرفت.pdf
335.7K
📄 🔰 عناصر رهزن و مؤلفه های فهم صحیح تفاوت های حقوقی زن و مرد در اسلام با تأکید بر دیدگاه های آیت الله معرفت ✍ ✍ سعید متفی فر 📌 چکیده: ♦️ کنار زدن عناصر رهزن و منحرف کننده از یک سو و بررسی مؤلفه های دخیل در فهم صحیح تفاوت های حقوقی زن و مرد نقش به سزایی در فهم درست فلسفه تفاوت ها و پاسخ به منتقدها دارد. ♦️ عناصر رهزن که در مقاله پیش رو بررسی شده عبارت هستند از: پیش فرض های اشتباه، جهل به تفاصیل احکام، عدم آشنایی با علم تفسیر، نگاه تاریخ مند به دین یا آموزه های آن و نیز تصور اصلاح پذیری دین به دست بشر، ابتدا باید این عناصر که مانند عینکی دید منتقدان را تحت تأثیر قرار داده زدوده شود و در مرحله بعد با بررسی مؤلفه های دخیل در فهم صحیح تفاوت های حقوقی زن و مرد نگاه صحیح و واقع گرایانه ای در اختیار قرار داد؛ لحاظ ویژگی های ذاتی زن و مرد در نظام حقوقی اسلام، توجه به حکمتِ عدالت محور الاهی در این تفاوت ها، توجه به این که اصل و قاعده در تشریع، شمولیت آن نسبت به تمام زمان ها و مکان ها و شرایط است، دقت در پافشاری های اسلام بر اجتماع سالم و پاک و سرانجام نگاه به نتیجه تجربه سختی که بشر در طول تاریخ پشت سر گذارده و سرنوشت تلخ زنان غرب در نتیجه دوری از نظام حقوقی الاهی، از مؤلفه هایی هستند که توجه به آن ها می تواند فهم صحیح و منصفانه ای از تفاوت های حقوقی زن و مرد در اسلام به دست دهد. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/391555 🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆 ارزیابی حوزه علمیه در 40 سال بعد از انقلاب از نگاه اپوزسیون خارج از کشور https://eitaa.com/arabsalehi_ir/139
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکایت دیدار آقای قرائتی با خانواده دو طلبه شهید مشهدی واقعا جالب و جانسوزه ببینید حقا که لایق شهادت در دامن امام رئوف علیه السلام بودند https://eitaa.com/arabsalehi_ir/140
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من عرف نفسه فقد عرف ربه این تازه بدن انسان است، شناخت روح او که جای خود دارد https://eitaa.com/arabsalehi_ir/142
تحلیل و نقد رویکرد گزاره ای به وحی قرآنی.pdf
666.2K
📄 🔰 تحلیل و نقد رویکرد گزاره ای به وحی قرآنی ✍ ✍محمدقیوم عرفانی 📌 چکیده: ♦️ رویکرد گزاره ای یکی از مهم ترین رویکردهای غیرزبانی به وحی قرآنی است. در این رویکرد مراد از «گزاره» که کلیدی ترین کلمه در آن است، معانی و حقایقی است که مستقل از زبان های طبیعی اند. بر پایه رویکرد گزاره ای این حقایق بی صورت اند و پیامبر به آنها صورت و لباس زبان خاصّی می پوشاند. در گذشته افرادی همچون زرکشی و سیوطی بدون اینکه ذکری از قائل یا قائلان این رویکرد داشته باشند، نامی از این قول برده اند. ♦️ در دوران معاصر این رویکرد را برخی به بعضی از دانشمندان و فیلسوفان مسلمان نسبت داده اند. نوآوری جُستار حاضر این است که این نسبت ها را به مثابه مسئله خود واکاوی کرده و نادرستی آن را نشان می دهد؛ همچنین دلیل این رویکرد را به نقد گرفته و به پیامدها و لوازم آن که از اهمّیت وحی قرآنی می کاهند، اشاره می کند. افزون بر همه به ادله درون و برون متنی زبانی بودن وحی قرآنی می پردازد که اینها رویکرد گزاره ای را نفی و رویکرد زبانی را تأیید می کنند. تحقیق حاضر با استفاده از منابع مکتوب، بر شیوه تحلیلی- توصیفی و انتقادی سامان یافته است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/415031 🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسئولیت ما سنگین است. شهدا گمنامند. مسئولان فرهنگی کشور کی قراره از خواب بیدار بشن!!!؟؟؟ آقا فرمودند جهاد تبیین واجب فوری عینی است https://eitaa.com/arabsalehi_ir/144
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 امام حسن علیه السلام : 🌸 جوانمرد کسی است که در نگه داری دین و عمل به آن بکوشد و در اصلاح اموال و ثروت خود، همت گمارد و در رعایت حقوق طبقات مختلف پا بر جا باشد 📚 تحف العقول، ص ۲۳۵، س ۱۴؛ ‌ ✨ فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را تبریک و تهنیت عرض می نمائیم. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/145
📣 قابل توجه اساتید، صاحبنظران، فضلا و دانش‌پژوهان علاقه‌مند به قرآن‌پژوهی 🔸 فراخوان مقاله فصلنامه علمی تخصصی "قرآن پژوهی" ⚠️ سایت فصلنامه: 🌐 quranicstudies.iict.ac.ir 🔖 پرداخت حق الزحمه نگارش مقاله در ۴ شماره اول 📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۲۴ (آقای احمدپور) ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/quran-pajohi 🆔 @arabsalehi_ir
نقد نگاه تطبیقی محمد ارکون به عقل اسلامی و عقل غربی.pdf
527.8K
📄 🔰 نقد نگاه تطبیقی محمد ارکون به عقل اسلامی و عقل غربی ✍ ✍ سعید متقی فر 📌 چکیده: ♦️ یکی از موضوعات مورد توجه اندیشمندان اسلامی، واکاوی در علت‌های انحطاط جامعه‌ مسلمانان است که ضرورت و اهمیت پرداختن به آن، بر کسی پوشیده نیست. در این واکاوی برخی روشنفکران مسلمان عقل اسلامی را یکی از مهمترین علل انحطاط جهان اسلام می‌دانند. محمد ارکون از دو روش آسیب‌شناختی و تطبیقی برای نقد عقل اسلامی بهره می‌گیرد. ♦️ نوشتار حاضر، بررسی روش تطبیقی وی در نقد عقل اسلامی است. او در این روش با یکسان‌‌ پنداشتن عقل کلیسا و عقل اسلامی، می‌کوشد ناکارآمدی عقل دینی را اثبات کند. ارکون عقل دینی را با عقل‌های فلسفی،‌ علمی، مدرن و پست‌مدرن مقایسه کرده و معتقد است، به حاشیه رفتن عقل دینی در غرب توسط عقل‌های مذکور، علت آغاز پیشرفت‌های مادی غرب است. مقالة حاضر بعد از مفهوم‌شناسی واژگان کلیدی، در چهار بخش به نقد و بررسی نگاه تطبیقی ارکون بین عقل ‌اسلامی با عقل ‌فلسفی، عقل‌ علمی، عقل‌ مدرن و در نهایت عقل ‌پست‌مدرن می‌پردازد. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/342587 🆔 @arabsalehi_ir
📚افسوس شیخ طوسی 🔸ملّا محسن فیض کاشانی، آن عارف بالله، صاحب کتاب کلمات مکنونه و کتب عرفانی و اخلاقی و علمی دیگر، در عالم رؤیا یا مکاشفه، شیخ الطائفه، شیخ طوسی را می‌بیند به شیخ طوسی عرضه می‌دارد که آقا! آنجا چه خبر است؟شیخ طوسی می‌فرماید: آنجا چه خبر است؟ اینجا خبری نیست، خبرها آنجاست، 🔸ملّا محسن فیض کاشانی تعجّب می‌کند و می‌گوید من عرض کردم: آقا! خبر آن‌ طرف است، این‌ طرف که خبری نیست، شیخ طوسی می‌گوید: خیر، اتّفاقاً بر عکس متوجّه شدید، خبر آنجاست و این‌ طرف، خبری نیست، هر چه این‌ طرف هست از آنجا آمده است. فقط به تو بگویم: ای محسن! بدان، هر چه هست در دنیاست و من امروز مغموم هستم و افسوس می‌خورم که می‌توانستم کار بیشتری انجام بدهم و انجام ندادم، تعبیر عجیبی دارد 🔸می‌فرماید: اگر می‌دانستید که اینجا، فقط یک ذکر صلوات بر محمّد و آل محمّد(ص) چقدر ارزش دارد، آن‌ وقت می‌فهمیدید، چرا در ماه مبارک رمضان، اوّ‌لین دعا، این است «اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُور» https://eitaa.com/arabsalehi_ir/150
آیت الله مجتهدی تهرانی ره: روزی آیت الله العظمی ملا علی همدانی_رضوان الله علیه_ در مشهد بر آیت الله العظمی میلانی_نور الله قبره الشریف_ وارد می شوند. 🔹در آن جا علامه طباطبایی_اعلی الله مقامه الشریف_ صاحب تفسیر المیزان حضور داشتند. 🔹مدت یک ماه بین علامه طباطبایی و آخوند ملا علی همدانی، مناظرات عالمانه و حکیمانه واقع می شود. 🔹از علامه طباطبایی پرسیدند: آخوند را چگونه دیده اید؟ فرمودند: جا دارد که مردم از اطراف و اکناف و نقاط دور دست به همدان به قصد زیارت آقای آخوند بیایند. 🔹بعد از مدتی از آخوند پرسیدند: علامه طباطبایی را چگونه دیده اید؟ فرمودند: مدتی بود که من دعایی را می خواندم که درباره آن دعا آمده بود: هرکس این دعا را بخواند،خداوند متعال گنجی را نصیب او می کند، معلوم شد که دعای من مستحاب شده و آن گنج آقای طباطبایی است که در این مدت نصیب من شده بود. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/151
🔶مرحوم آیت الله الهی 🔰 ! ✍در تشرفی که آیت‌الله (برادر علامه طباطبائی) به محضر حضرت بقیةالله (عج) داشتند، حضرت به ایشان فرمودند: اگر مشکل و گرفتاری داشتید خدا را قسم بدهید به . ✍آیت‌الله الهی طباطبائی فرمودند: با وجودی که منظور حضرت را فهمیدم اما می‌خواستم از لسان شریف خودشان بشنوم! ✍سؤال کردم: آقا جان! ریزه خواران سفره شما چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: همین . ✍سؤال کردم: آقا جان! شما از آنها هستید؟ حضرت سکوت کردند و بعد از تأملی فرمودند: ما کسی را غیر از آنها نداریم! 📚کتاب پای درس علما، محمد تقی صرفی پور، https://eitaa.com/arabsalehi_ir/152
تشرف بالا اگر درست باشد حاوی نکات پیدا و پنهان دقیق و قابل توجهی است ودر هر صورت مربوط به قبل از انقلاب بوده و البته بعد از انقلاب به برکت تربیت مردم به دست امامین انقلاب خیلی ها سر این سفره آمدند و بعضا از طلبه ها هم جلو زدند ....وهب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوزا عندک... https://eitaa.com/arabsalehi_ir/153
نقد و بررسی معنویت گرایی.pdf
344K
📄 🔰 نقد و بررسی معنویت گرایی ✍ ✍ محمد کاشی زاده 📌 چکیده: ♦️ رویکرد معنویت‌گرا به دین که برخی از روشنفکران ایران با عنوان پروژه «عقلانیت و معنویت» مطرح کرده اند، با گوهر دین دانستن معنویت قصد دارد تعامل دین با دنیای مدرن را سامان بخشد و بین این دو مهربانی ایجاد کند. تلقی مذکور با اصیل دانستن بعد معنوی دین و تعریفی فرادینی از معنویت در ایجاد همزیستی مسالمت آمیز میان افراد معنوی جهان از هر دین و آیینی میکوشد و از سوی دیگر دین و دینداران را از به اصطلاح تنگناهای قالبی که به زعم ایشان ، شریعت به آنان تحمیل کرده ، رها کند. این رویکرد مبتنی بر نگاه کارکردگرا، با مغفول نهادن پشتوانه های نظری دین ، خواستار تبیین نوعی معنویت سازگار با مبانی فکری جدید در دنیای مدرن است . ♦️ به نظر میرسد به رغم آنکه مهم ترین مولفه ادعایی ایـن رویکرد، تعامل معنویت و عقلانیت بیان شده است ، نمیتوان آن را رویکردی عقلانی خواند؛ زیرا بر گزاره هایی مبتنی است که از راه تجربی اثبات پذیر نیست و انسان مدرن را در تضاد با اصالت عقل خودبنیاد به تقلید و تعبد در این حوزه فرا میخواند. در این رویکرد، مولفه ها سازگاری و یکپارچگی لازم را ندارند و کل ادعا را دچار خودویرانگی میکنند. بعد دیگر چالشی، ناکارآمدی نظریه در مقام عمل است. مقاله حاضر رویکرد مذکور را در حوزة معنایی، کارکردها، مولفه های ساختاری و غایات ، تحلیل و بررسی میکند. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/349509 🆔 @arabsalehi_ir
سلام الله علیکم 🧚‍♀️اگر درک شب قدر را می خواهید این مطلب را بخوانید🧚‍♀️ 🌴🌴بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 همانگونه که در روایات آمده در شب قدر مقدرات یکسال آینده انسان تعیین و به امضای حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف میرسد پس باید خیلی مراقب بود که از جمله کسانی نباشیم که از درک شب قدر محروم می باشند و از برکات آن بهره ای نمی برند . 🔸هر سه شب قدر مهم است 🔸شب نوزدهم مقدرات یکسال تعیین و در شب بیست و یکم تایید ودر شب بیست و سوم امضاء می گردد. پس هر سه شب را مهم بشماریم 🔸حال کسانی که در این شبها بخصوص شب بیست وسوم از درک شب قدر و برکات آن محروم هستند: ۱- شارب خمر ۲- عاق والدین (یعنی پدر ومادر از دست او ناراضی باشند) ۳- قاطع رحم (کسی که با اقوام وخویشان قهر است) ۴-کسی که کینه مومنی در دل او باشد و نیز افرادی که ظلمی یا جفایی در حق کسی کرد ه اند مثلا مالی از او برده اند یا ابروی او را ریخته اند و دل مومنی را شکسته اند یا با اهل خانه بداخلاقی کرده اند و نیز مال حرام در شکم دارند. 🔸 پس باید این موارد را درست کند بعد وارد در شب قدر شود بعضی از بزرگان حتی لباس مخصوصی برای این شب داشته اند که گناه در آن نکرده بودند و فقط در شب قدر می‌پوشیدند به هر حال مساله بسیار مهم و قابل تامل است ؛شب قدر است و قرار است سرنوشت ومقدرات یکسال به دست مبارک حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف امضاء شود 🔸چند کار هم فراموش نشود ۱- غسل شبهای قدر که بهتر است مقارن با غروب باشد ۲- نماز آمرزش پدر ومادر وخود مراجعه به مفاتیح ۳- صدقه برای سلامتی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در همه وقت بخصوص شبهای قدر و هدیه ثواب شب زنده داری این سه شب مبارک به خود امام زمان علیه السلام تا مشمول عنایات حضرتش گردیم ان شاء الله تعالی ضمنا دعا جهت سلامتی و فرج حضرت را برنامه اصلی در این سه شب نورانی بخصوص شب بیست وسوم قرار دهیم و نیز همدیگر را از دعای خیر بهره مند کنیم التماس دعا https://eitaa.com/arabsalehi_ir/156