نقد و بررسی برنامه تلویزیونی #زندگی_پس_از_زندگی
▫️حجت الاسلام و المسلمین علی امینینژاد
مدرس عالی حکمت اسلامی حوزه علمیه قم
- برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" از برنامههای موفق صدا و سیماست که تاثیرات مثبت به روی مردم گذاشته است لذا توجه کنیم که نقد امروز ما، نشانه اهمیتدادن به برنامه و نقدی همدلانه است.
- ما از موضوع دینی و اسلامی باید فضا را روشن کنیم که چه موضعی در مورد تجربههای نزدیک به مرگ داشته باشیم لذا این که برخی عزیزان نقد کلی کردهاند و برنامه را تماما نفی کردهاند، درست نیست.
- حرف اصلی این برنامه را نمیشود انکار کرد. از لحاظ عقلی، دینی و عرفانی، اصل مسأله ثابت شده است.
- یکی از برکات برنامه این بود که توجه داد به این که انسان در این عالم ماده منحصر نشده است؛ انسان حقایق تجردی دارد، عالم غیب وجود دارد و هست.
- یکی از نکات مثبت دیگر برنامه، پرداختن به مساله غیب است که در دل این برنامه تواتر از غیب شکل گرفت.
- ایمان به غیب در بسیاری از مخاطبین این برنامه بیشتر شد. توجه کنیم که مسأله ازدیاد ایمان منحصر در قرآن و روایات نیست و همین برنامهها هم میتواند ایمان به آخرت را در مردم تشدید کند.
- در میان علمای ما هم افرادی بودند که به دنبال جمعآوری این قبیل مشاهدات از غیب بودهاند تا نتایج علمی از آن بگیرند مثل کاری که شیخ اشراق انجام میدهد. البته سطح کار شیخ اشراق بسیار بالاتر و عمیقتر است.
☘نکته اصلی، انصراف از عالم ماده است که باعث میشود انسان بی آن که به مرگ طبیعی بمیرد، از عالم ماده خارج شود.
پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: "موتوا قبل ان تموتوا"
- تفاوت کسانی که مرگ اختیاری دارند با تجربهگرها در این است که اگرچه هر دو قیامت صغرای انفسی برایشان رخ میدهد اما در مرگ اختیاری شخص با اراده شخصی از عالم ماده منصرف میشود و نه به صورت قهر و اجبار.
- عالم مثال و برزخ، لایهها و مراتب بسیاری دارد؛ از لایههای نزدیک به عالم ماده تا لایههای نزدیک به عالم عقل. تجربهگرها لایههای نزدیک به عالم ماده و مرز ورود به عالم مثال را تجربه کردهاند.
- در تجربهگرها انصراف کامل از عالم ماده رخ نداده است لذا اساسا این مرگ نیست که بعد سوال شود پس حضرت عزرائیل را چرا ندیدند یا سکرات موت را چرا نداشتند؟
اینها به دلیل انصراف جزئی از عالم ماده، غیب را دیدهاند و مرگ به معنای انصراف کامل از عالم ماده برایشان رخ نداده است. پس توجه کنیم که اصلا در این جا مرگ رخ نداده است!
- هر کس با تهذیب نفس و سیر و سلوک میتواند به شکل اختیاری از عالم ماده منصرف شود و غیب را ببیند.
- پس تجربه تجربهگرها:
🍃اولا کشف صوری است،
🍃ثانیا در طلیعه ورود به عالم مثال،
🍃ثالثا محدود به شخص است و نه همه انسانها،
🍃رابعا قهری و اجباری است و نه از سر سیر و سلوک،
🍃خامسا ناظر به وجهی از وجوه عالم مثال است و
🍃نهایتا این نوع از انصراف از عالم ماده کمال و سعادت محسوب نمیشود.
🍃در عین حال که برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه خوبی است اما مراقبتها باید باشد که منجر به پلورالیزم عملی، اخلاقی و اعتقادی نشود.
این که شخص مقید به شریعت نباشد و در عین حال ببیند در عالم غیب با او خوب برخورد شد و بعد نتیجه بگیرد که پس دلت پاک باشد، خطری است که متوجه همگان است.
در جواب باید گفت اولا مرگ رخ نداده است، ثانیا بحث اهل نجات و اهل حق خلط شده است.
- تفکیک اهل حق و اهل نجات مهم است. کافر هم ممکن است غیب را ببیند و با روی خوش با او برخورد کنند اما اگر چنین باشد از باب اهل نجات بودن اوست، نه این که او اهل حق و سعادت است.
ضمن این که باید مجددا توجه کنیم که مرگ رخ نداده است!
- استنتاج کلی از دریافتهای جزئی تجربهگرها ولو حق باشد، خطاست و ممکن است منجر به پلورالیزم اعتقادی، اخلاقی و عملی شود.
- در تجربه تجربهگرها خلیطها زیاد است. فرهنگ شخص، عقاید شخص، مزاج شخص، تفکرات و خیالات شخص همه تاثیرگذار است و حق و باطل در هم آمیخته است. این که مثلا شخص حضرت عباس علیهالسلام را در عالم برزخ بدون دست دیده است به خاطر همین است که در دنیا میدانسته که ایشان بیدست به شهادت رسیدهاند. لذا در آن جا هم ایشان را بدون دست دیدهاند، حال آن که حقیقت حضرت در عالم غیب فرای این مطالب است.
- باید استحکام علمی خاص در برنامه وجود داشته باشد و گروه علمی بزرگی از حوزه و دانشگاه پشت برنامه باشد که در برنامه، فضای نخبگانی ایجاد شود.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/179
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جدیدترین توصیه آیة الله العظمی مکارم شیرازی در مورد شب ۲۳ ماه مبارک رمضان که امروز توسط یکی از دوستان بزرگوار از معظم له اخذ و ارسال شد
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/180
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 مگر در شب قدر چه اتفاقی میافتد که عبادت چنین ارزش وصفناپذیری پیدا میکند؟
پاسخ استاد شهید مرتضی مطهری را بشنوید
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/181
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پلیس لندن درشب شهادت امام ع درحسینیه شعیان درحال خوردن نذری😋😋😋💪✌️
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/183
تاریخی نگری و مرز های دانش.pdf
1.26M
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تاریخی نگری و مرز های دانش
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر بیانگر تعریف، پیشینه، خاستگاه و دگرگونی های معنایی هیستوریسیزِم در طی زمان است. سپس در مقام نقد اندیشه تاریخی نگر، به تبیین ایده های دو منتقد این تفکر یعنی «روی کلوزر» و «کارل پیج» می پردازد. نگارنده نیز معتقد است این نظریه، فاقد بنیانی محکم و از تبیین روشمند مبانی خود ناتوان است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/222868
#مقاله
#تاریخینگری
#هیستوریسیزم
🆔 @arabsalehi_ir
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پروفسور درخشان: ما اقتصاددانان در اندیشههای لیبرالیسم و سرمایهداری لیبرال زندانی شدهایم.
✅ ذهن یک مسلمان را چنان شکل میدهند که کافر شده است اما نماز هم میخواند.
✅ شیطان بر اساس علم عمل میکند.
✅ غرب و شرق، یعنی کسانی که ما را در چارچوب اندیشههای خود زندانی کردند.
✅ زندان را تحت عنوان آزادی به ما فروختند!
✅ مارکس یک نابغه نادان بود.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/186
حرکت جوهری انسان و خودبرون افکنی دازاین در فلسفه ملاصدرا و هایدگر.pdf
360.9K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 حرکت جوهری انسان و خودبرون افکنی دازاین در فلسفه ملاصدرا و هایدگر
✍ #محمد_عربصالحی
✍محمدعلی روزبهانی
✍مهدی صدفی
📌 چکیده:
♦️ از مهم ترین مباحث فلسفه دین، مباحث انسان شناختی است، چون انسان هم گیرنده دین و هم مخاطب آن است. از رهگذر نگاه ما به انسان، نگاه ما به دین نیز شاید تغییر کند. مقاله حاضر نگاه دو فیلسوف، یکی از شرق و دیگری از غرب را در مورد انسان مقایسه می کند. ملاصدرا با طرح حرکت جوهری در مرکز فلسفه خود، به تبیین انسان و جهان و نسبت میان آنها پرداخته است. این طرح که بر اصالت وجود مبتنی است، حرکت اشتدادی انسان در مراتب هستی را بنیان نهاده است و پیدایش انسان در طبیعت، زندگی دنیوی و در نهایت مرگ او را به تفصیل تبیین می کند.
♦️ برخلاف ملاصدرا که به زبان فلسفه کلاسیک سخن می گوید، هایدگر در تلاش برای خلق زبان فلسفی جدیدی است، چراکه زبان فلسفی کلاسیک را برای تفسیر هستی شناسی جدید ناکافی می داند. فلسفه او نیز بر اصالت وجود مبتنی است و شباهت های بسیاری میان اندیشه های او با صدرا وجود دارد. هایدگر نیز انسان- دازاین - را پیوسته در حال شدن و صیرورت می داند که همواره در حال برون شدن از خود است و رو به آینده دارد. این جستار بر آن است تا با تبیین حرکت جوهری ملاصدرا در انسان و سیر اشتدادی انسان در مراتب هستی و همچنین بررسی خودبرون افکنی دازاین و نسبت دازاین با عالم در فلسفه هایدگر، شباهت ها و مفارقت های اندیشه دو فیلسوف را واکاوی کند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/337325
#مقاله
#حرکت_جوهری
#دازاین
🆔 @arabsalehi_ir
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید سیاستمدار الجزایری و کارشناس یونسکو کلید رمز پیشرفت جوامع اسلامی را در کجا دیده است
افتخار کنید به انقلاب و شهیدان
واقعا شنیدنی است
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/188
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 توصیه پرفسور درخشان استاد تمام اقتصاد به مطالعه کتاب انسان 250 ساله
♾ لینک دانلود کتاب: yun.ir/5bx2ra
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/189