eitaa logo
محمد عرب صالحی
606 دنبال‌کننده
777 عکس
883 ویدیو
90 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام‌خمینی: 🔸 منشأ برکاتند نه کاخها ♦️ برکات کوخ فاطمه زهرا(س)، عالم را از نورانیت پر کرده است. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/627
1_1496474701-Organized.pdf
984.2K
🔺نقد چالشی بر سخنان جنجالی دکتر محقق داماد (PDF) 👈 تقریر سکولار از تاریخ حوزه: مصاحبه روزنامه فرهیختگان با ▫️حاوی: 1⃣ اشتباهات عجیب آقای محقق داماد در گزارش تاریخ 2⃣ رازگشایی از اهداف پنهان آیت الله حائری در تأسيس حوزه قم https://eitaa.com/arabsalehi_ir/628
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این فیلم زیبا سیستم های متنوع بدن انسان را نمایش می دهد؛ هزاران کارخانه بزرگ در بدن ما به دقت طراحی و ساخته شده است؛ این بدن بزرگترین دلیل بر وجود خالق ماست. و بهترین‌ دلیل برای شکرگژاری همه‌جانبه ماست https://eitaa.com/arabsalehi_ir/630
♦️زهرا رهیافته آمریکایی: جرقه ای که باعث علاقه ام به اسلام شد، یگانگی و بزرگی خداوند بود و سخنی از حضرت علی(ع) در کتاب ایشان نهج البلاغه درباره مفهوم توحید در اسلام... https://eitaa.com/arabsalehi_ir/631
👇👇👇👇 💢دلایل قرآنی چرایی خشونت‌های بی‌حد اغتشاشگران💢 چگونه دشمن توانست یک ایرانی را به این حد از قساوت برساند که یک بسیجی را بگیرد، دست و پایش را ببندد، دهانش را باز کند، بنزین درون دهانش بریزد و آتش بزند تا این بسیجی از درون بسوزد و حتی نتواند داد بزند و زجر بکشد تا بمیرد؟ *خدا در قرآن علتش را گفته و فرموده دو علت دارد که هرکس آن دو را مرتکب شود قادر خواهد بود بزرگترین جنایتهای تاریخ را انجام دهد:* *سماعون للکذب : خیلی زیاد دروغ شنیدن (علاقه به دروغ شنیدن)* *اکالون للسحت: خیلی زیاد حرام خوردن* اشاره به دو جنایت تاریخی که طبق بیان معصوم جنایتکاران یکی از این دو علت را مرتکب شده بودند 🔺 *حادثه اول:* وقتی در مدینه جمع شدند خانه حضرت زهرا(ع) را بسوزانند حضرت از پشت در صدا زد حسن و حسین ۵، ۶ ساله در خانه اند، گفتند : «و ان» حتی اگر آن دو هم باشند. آنگاه حضرت به علت اول اشاره کردند فرمودند علتش این است که شما از «سماعون للکذب» هستید (دروغ را دوست دارید و دوست دارید زیاد دروغ بشنوید) 🔺 *حادثه دوم:* وقتی در کربلا جنایتکاران کوفه امام را محاصره کرده بودند حضرت هر چه با آنها صحبت کرد، حضرت را هو می کردند آخرش گفتند: حسین خودت را خسته نکن تو را آنگونه می‌کشیم که کمترینش بریدن سر تو و بچه هایت و تکه‌تکه کردن بدن‌های شما باشد. آنگاه امام حسین (ع) به علت دوم اشاره کردند فرمودند علتش این است که زیاد مال حرام خوردید. چگونه دشمن این دو عامل را روی برخی از ایرانیان پیاده کرد:⁉️ 🔺 *نحوه ی پیاده کردن عامل اول( سماعون للکذب)* دشمن سه سال در پیام‌رسان‌های خارجی اینستاگرام و واتساپ و تلگرام، توانست آنقدر دروغ در جان طرف بکند که داعش آمد شیراز کشتار کرد و خود داعش به عهده گرفت اما افردی خاص و برخی ایرانیان که «سماعون للکذب» شده بودند، می‌گفتند کشتار کار نظام است و طرف باور می کرد یعنی معتاد به شنیدن دروغ شده‌اند و دروغ شنیدن را دوست داشت هرچند می‌دانست که دروغ است. 🔺 *نحوه ی پیاده کردن عامل دوم(اکالون للسحت)* علاوه بر اینکه دشمن(بدون مرز جغرافیایی و به معنای عام) با ترویج بهره، رباخواری و سبک‌زندگی غربی، بعضی‌ها را وادار به حرام خوری و دزدی کرده بود، خود دشمن برای هر جنایتی قیمتی تعریف کرده بود. از اعترافات برخی داعشیان اغتشاشگر فتنه‌ی اخیر بدست آمد که دشمن برای هر جنایتی یک قیمت گذاشته بود و هزینه‌ای پرداخت می کرد. نقش شبکه‌ی قمار و شرط‌بندی در اینستاگرام را هم در تزریق لقمه حرام به جامعه نباید از نظر دور داشت. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/632
*🔺حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود. 🔺 با شهر آباد نیز مشکل حل نخواهد شد؛ مگر "امنیّت" آن تأمین شود! 🔺 حوزه نیز مسئول تأمین "امنیّت" هست و باید در این عرصه هم وارد شده و نظر دهد.* "در قرآن حرف های تازه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست، یک کتاب عمیق علمی که همگان در برابر آن اظهار عجز می کنند و لذا حوزه باید بیش از دیگران به قرآن توجه ویژه داشته باشد و اولین حرف را در حوزه قرآن بزند. مرحوم آیت الله بروجردی نه تنها فقیه، که یک مدیر خوبی نیز بود و نوآوری های فراوانی در حوزه داشت، ایشان تلاش های فراوانی به جهت دسترسی حوزویان به اقوال فقهای دست اول که رابط بین ما و ائمه اطهار هستند، متقبّل شد و همچنین در مباحث فقه مقارن که طلّاب و اساتید از فقه اهل سنت با خبر باشند، در مباحث رجالی و توسعه دادن طبقات، تجدید چاپ «مفتاح الکرامه» جهت اطلاع حوزویان از اقوال معاصرین نیز ورود کرده و و نوآوری های فراوانی داشته اند که حوزه باید این موارد را مورد توجه قرار دهد. در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشد که مرحوم بروجردی نیز از او به عظمت یاد می کند، بودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این مساجد، تبدیل به کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به انبار شد و بساط اسلام بر چیده شد، یعنی جنگ های صلیبی و شمشیر و گلوله نبود که اسلام را از این منطقه گرفت، بلکه شبهات و قلم فلاسفه غربی بود که اسلام را از مسجد قرطبه گرفت و دیگر هیچ خبری از اسلام نماند و الان نیز این خطر وجود دارد و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند. حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. حوزه وقتی زنده است که به قرآن برگردد و قرآن گاه به ما می گوید که شما عالم شوید و گاه می گوید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید و لذا راه پدر را بروید. حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود. ابراهیم خلیل علاوه بر مقامات الهی، یک جامعه شناس هم بود و لذا گفت لازم است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند، اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست و گفت که این کعبه یک شهر آباد نیز می خواهد و سپس گفت با شهر آباد نیز مشکل حل نخواهد شد مگر "امنیّت" آن تأمین شود. «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا»؛ ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر "امنیّت" هم باشیم. حوزه نیز مسئول تأمین "امنیّت" هست، و باید در این عرصه هم وارد شده و نظر دهد. لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد." حضرت آیة الله جوادی آملی در دیدار با حجة الاسلام و المسلمین مقیمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم ؛ ۲۱ آذر ۱۴۰۱ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/633
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاتوق گفتگوی چهارباغ 🔻طلاب جهادی اصفهان هر هفته یکشنبه‌ها با حضور در چهارباغ عباسی اصفهان، چهره به چهره با جوانان اصفهانی گفتگو می‌کنند 👌👌 یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/634
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌ 🔸 تیزر همایش ملی اجتهاد عقل گرا ❎ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: 🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی 🎙 با سخنرانی: آیت الله آیت الله 📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از آثار ویژه همایش ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸ 🔍 اطلاعات بیشتر: 🌐 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب ❓آیا معترض سیاسی محارب است؟ ❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشده‌اند مستحق اعدام‌اند؟ ❓آیا حاکم در انتخاب مجازات‌های گوناگون برای محارب مخیر است؟ و... ✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسش‌های اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت. ✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/636
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دفاع جانانه جوان مسلمان در دانشگاه آکسفورد در برابر آتئیست نامدار پیتر اتکینز 🔴اسلام سبب عقب ماندگی مان شده؟! 🟢اکثر تروریست ها مسلمان اند؟! 🟡دانشمند مسلمان نداریم؟! https://eitaa.com/arabsalehi_ir/637
◾️۲۵ آذر سالروز رحلت فقيه فرزانه آيت ‏اللَّه "سيد محمدحسن ميرجهاني" (1371ش) ✍ آيت‏ اللَّه حاج سيدمحمدحسن بن ميرسيدعلي ميرجهاني طباطبايي اصفهاني، در سال 1280 ش برابر با 1319 ق در روستاي محمدآباد جرقویه در اطراف اصفهان ديده به جهان گشود. وي پس از فراگيري علوم پايه، به نجف اشرف عزيمت نمود و از محضر آيات عظام: آقا ضياءالدين عراقي، سيدابوالحسن اصفهاني، شيخ عبداللَّه مامقاني و ميرزاي ناييني بهره جست و به مدارج عالي علمي رسيد. ✅ وی پس از آن به خواست پدر به اصفهان بازگشت و به انجام امور ديني پرداخت. آيت‏ اللَّه ميرجهاني در علوم غريبه اطلاعاتي عميق داشت. هم‏چنين طبع روانش او را قادر ساخته بود تا در مدح معصومين(ع) به عربي و فارسي به نيكويي شعر بسرايد. آثار چندي از اين عالم رباني به جاي مانده است كه مِصباح‏ البلاغه، كُنوزُالحِكَم و فُنون‏ الكَلِم و ديوان اشعار از آن جمله‏ اند. نقل شده ایشان از معدود علمایی است که به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم تشرفاتی داشته‌اند ✅ وی سرانجام در بيست و پنجم آذر 1371 ش برابر با بيست‏ ويكم جمادي‏ الثاني 1413ق در نودويك سالگي در اصفهان چشم از جهان فرو بست و در جوار مقبره علامه مجلسي در كنار مسجد جامع اين شهر به خاك سپرده شد. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/638
رنگِ ننگ روزی جلال آل احمد درباره جنازه شیخ فضل الله بر سرِ دار نوشت: از آن روز بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند. و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال بر بام سرای این مملکت افراشته شد.” ◼️ قرار نیست حاصل تلاش چند صد ساله استعمار پیر و روباه مکار انگلیس هیچ باشد که باطل برای رسیدن به اهداف خود از ابزار هزاران شبکه و رسانه و پولپاشی و‌...دریغ نمی کند اما صد افسوس برای این جوانان که فکر می‌کنند با پاک کردن چند خط نوشته می‌توان ننگِ قتل عام و نسل کشی چند میلیون ایرانی مظلوم و کودتای ۲۸ مرداد و دهها توطئه دیگر توسط انگلیس خبیث را پاک کرد! 🔶 البته در مقابل سیلِ میلیونی جوانان آزاده و آگاه در ایران و کشورهای منطقه که از یوغ استعمار فکری انگلیس در آمدند این ها هیچ اند! اینک از کشوری که روزگاری رنگ غروب نمی‌دید جز غروبی وحشت انگیز و جنازه ای نحیف نمانده است! زمستان سختِ روباه پیر و فرتوت تازه شروع شده! https://eitaa.com/arabsalehi_ir/639
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسیحی ها حضرت مریم را جهانی کردند چرا حضرت فاطمه سلام الله علیها که به تنهایی یک امت بود جهانی نشود😭 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/640
در پاسخ به درخواست برخی از دوستان چکیده و لینک همه مقالات دکتر عرب‌صالحی بصورت یکجا مجددا بارگذاری میشود👇👇
📄 🔰 مبانی تاریخمندی قرآن و تحلیل و نقد مبنای وحی شناختی آن ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ تاریخمندی قرآن مبانی و ادله مختلفی دارد؛ در این مقاله ضمن برشمردن کل مبانی به یک مبنا به تفصیل پرداخته خواهد شد و آن مبنای وحی شناختی تاریخمندی قرآن است. رابطه وحی با واقعیت های عینی زمان نزول و تأثیرپذیری یا عدم تأثیر پذیری وحی از آنها، از جمله موضوعات مهمی است که در سده اخیر مجادلات و شبهات زیادی را سبب شده است. پذیرش تأثر قرآن از واقعیات زمانه بدون شک یکی از مبانی نظریه تاریخمندی قرآن است؛ نظریه ای که بشری شدن و قابل نقد و رد بودن قرآن یا برخی از آموزه های آن را به دنبال داشته و تنها منبع غیرمحرف آسمانی را از جهات دیگری زیر سؤال می برد. ♦️ مطابق این مبنا وحی حیث دیالکتیک با واقعیت های زمان نزول دارد و به تبع آنها نازل شده است؛ به نحوی که اگر آن واقعیت ها دگرگون بود وحی هم متفاوت می شد؛ محور نقدها در این مقاله بر نفی حیثیت دیالکتیکی وحی است و در ادامه نحوه تعامل وحی با واقعیت های زمان نزول تبیین شده است. لینک اصلی دریافت مقاله👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/373185 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 تحلیل و نقد مبنای انسان شناختی تاریخمندی قرآن ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ نظریه تاریخ مندی قرآن مدت هاست بحث گرم مجامع علمی است. مراد قایلان این است که عناصر تاریخی مختلفی در شکل گیری قرآن دخیل اند که موجب می شود اساس قرآن تاریخ مند متولد شود. منظور از تاریخ مندی در این نظریه آن است که قرآن زاییده شرایط تاریخی، زمانی- مکانی و فرهنگی و انسانی عصر نزول است و با رفتن آن شرایط، آن بخش تأثیرپذیر قرآن از آن شرایط هم به امور تاریخی می پیوندد و کارایی خود را در زمان های دیگر از دست می دهد. قایلان به این نظریه مبانی مختلفی برای خود دارند که نویسنده در جای خود آنها را نقد کرده است. ♦️ مقاله حاضر ضمن تبیین و تحلیل مبنای انسان شناختی تاریخ مندی قرآن به نقد این مبنا، هم از نگاه درون دینی و هم از نگاه برون دینی پرداخته است. به اعتقاد نویسنده تمام شناخت و معرفت پیامبر، به خصوص در حوزه دین و اخذ و ابلاغ وحی و هدایت انسان ها فراتاریخ و فارغ از تأثر از شرایط تاریخی است و قرآن از این حیث هرگز از یک کتاب آسمانی الهی به یک کتاب بشری خطاپذیر تنزل نخواهد کرد. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/395789 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 تاریخی نگری و مرز های دانش ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ مقاله حاضر بیانگر تعریف، پیشینه، خاستگاه و دگرگونی های معنایی هیستوریسیزِم در طی زمان است. سپس در مقام نقد اندیشه تاریخی نگر، به تبیین ایده های دو منتقد این تفکر یعنی «روی کلوزر» و «کارل پیج» می پردازد. نگارنده نیز معتقد است این نظریه، فاقد بنیانی محکم و از تبیین روشمند مبانی خود ناتوان است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/222868 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 تاریخ مندی شریعت، بدعت یا نوآوری ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ مقاله حاضر، نظریه تاریخ مندی فقه و شریعت را نقد کرده است. این نظریه که برخی روشنفکران از آن حمایت و آن را ترویج کرده اند، نقدهای برون دینی و درون دینی دارد؛ نوشتار پیش رو از جنبه های گوناگون به این نظریه پرداخته و از جهات متعدد، نقدهایی مبنایی و بنایی را متوجه آن دانسته است. از نگاه نویسنده، تاریخ مند دانستن احکام فقهی، نه به پویایی فقه می انجامد و نه نوآوری در فقه است؛ بلکه به بنای فقهی جدید و ابداع احکامی نو، متاثر از زمان و تاریخ، بدون استناد آن به شارع مقدس منجر خواهد شد. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/299795 🆔 @arabsalehi_ir
🔰فراتاریخ بودن قرآن و سازوکارهای انتقال پیام‌های فرازمانی و فرامکانی در ظروف تاریخی خاص 📄 ✍️ ✍️فریده پیشوایی 📌چکیده ♦️یکی از مسائل مهم فلسفه دین، جهان‌شمولی و کیفیت پاسخگویی دین و قرآن به‌عنوان مهم‌ترین منبع معرفتی به مسائل نوپدید علی‌رغم نزول در شرایط خاص تاریخی است. در رویکرد تاریخ‌مندی قرآن که بعضاً ملهم از مباحث هرمنوتیک فلسفی و القائات مستشرقان شکل گرفته، پیام‌های قرآنی تاریخ‌مند تلقی شده‌اند. این موضوع در جای خود به‌تفصیل نقد شده است، اما این امر حائز اهمیت و نیازمند تبیین است که در سبک بیانات قرآن، چه سازوکارهایی به‌کار رفته تا فراتاریخی‌بودن قرآن را تضمین کند؟ ♦️ نوشتار حاضر پس از بیان وجوه نافی تاریخیت قرآن مانند حل پارادوکس ظاهری بیان پیام‌های جاودانه به‌دنبال سبب نزول خاص و تاریخی نبودن نوع مکتوبات و معاهدات بشری و تعمیم این شیوه عقلایی به قرآن، به وجوه اثبات‌کننده فراتاریخی ‌بودن قرآن مانند تعبیه سازوکار پاسخگویی به تمام مسائل نوپدید در دل قرآن با نصب مفسر معصوم، دلالت خطابات عام قرآنی و نیز مبارزه نفس‌گیر با فرهنگ جاهلی اشاره می‌کند و سپس نشان می‌دهد صنعت التفات، نتیجه‌گیری‌های کلی از حوادث جزئی، تجرید حوادث تاریخی از جزئیات، ضمیمه کردن پیام‌های کلی در لابه‌لای ذکر حوادث و غلبه جنبه هدایتی گزارش‌های تاریخی قرآن بر جنبه تاریخی، سازوکارهای پیش‌بینی‌شده برای فرازمانی و فرامکانی‌بودن پیام‌های قرآن‌اند. دریافت مقاله👇 https://jpht.ut.ac.ir/article_88011.html 🌴🌴 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/455
📄 🔰 ابوزید و تاریخی نگری ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ مقاله حاضر به نقد و بررسی اندیشه و آرای نصر حامد ابوزید، از آن جهت که متاثر از تاریخی نگری است، پرداخته و ضمن ارائه برخی از مبانی هیستوریسیزم که مرتبط با موضوع است، در چند قسمت در خصوص تاریخ مندی اصل قرآن و تاریخ مندی برخی از آموزه ها و احکام قرآنی به نقد علمی دیدگاه های ابوزید پرداخته است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/324101 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 گادامر و تاریخ مندی فهم ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ مبحث تاریخی نگری از موضوعات تأثیر گزار در مباحث معرفت شناختی است. در مقاله حاضر، از آن جا که گادامر متفکر معاصر آلمانی (۲۰۰۲-۱۹۰۰م)، متأثر از استاد خود هیدگر، آخرین و اساسی ترین حرف ها را در زمینه تاریخ مندی ذات وجود انسان و پیرو آن تاریخ مندی فهم او ارائه کرده است، به بررسی و نقد اندیشه های او در این زمینه خواهیم پرداخت. نوشته حاضر پس از بررسی دیدگاه گادامر، حدود بیست و هفت ایراد و ابهام را در آرای او برملا کرده است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://qabasat.iict.ac.ir/article_17498.html 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 تاریخی‌نگری و دین ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ مقاله حاضر ضمن پرداختن به کیفیت نفوذ مکتب اصالت تاریخ به بحث های دینی در سه بخش سرچشمه دین، دریافت و ابلاغ دین، تداوم و بقای دین، به لوازم چنین نگرشی به دین پرداخته و آن گاه از جنبه های گوناگون به ویژه از جنبه دریافت و ابلاغ دین در حیطه دین مبین اسلام، آن را مورد نقد قرار داده است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/472057 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 قرآن، متغیرات و مسائل نو ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ این مقاله به نقد و بررسی نظریه‌ای پرداخته که قائل به نقص قرآن و عدم جامعیت آن نسبت به همه زمان‌ها و مکان‌ها و همه مسائل جدید و متغیر است؛ نتیجه این دیدگاه ضرورت ادامه تجربه نبوی توسط دیگران برای پرکردن این خلأهاست. در ادامه به مناسبت، متعرض نگاه صدرالمتألهین و مولوی به قرآن شده و به نسبت مثنوی با قرآن پرداخته و ادعای رقیب مبنی بر اینکه امثال این بزرگان، آورده‌هایی جدید، علاوه بر قرآن داشته‌اند را به‌نحو متقن و مستند باطل می‌کند. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_5557.html 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 بررسی نظریه تلازم گفتاری بودن خطابات قرآنی با تاریخ مندی قرآن از نگاه نصر حامد ابوزید با رویکرد اصولی ✍🏻 ✍🏻 صدیقه نیک‌طبع 📌 چکیده: ♦️ در راستای نظریه جهان شمولی خطابات الهی که تاریخی به بلندای تاریخ بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دارد، نظریه تاریخ مندی قرآن و برخی آموزه های آن، نظریه ای است که اخیراً توسط برخی نواندیشان دینی منسوب به جریان فکری نومعتزله- از جمله نصر حامد ابوزید- ارایه شده است. آنها متأثر از تاریخی نگری در غرب و همچنین تأثیرپذیری از نظریه گفتاری و شفاهی بودن متون مقدس، گفتاری بودن سبک قرآن را مؤید و شاهد تاریخیت قرآن می دانند. ♦️ بررسی این موضوع افزون بر لوازمی که بر آن مترتب است، از جهت سابقه بحث شفاهی بودن خطابات در کتب اصولی و وجه ارتباط یا تمایز آن با نظریه تاریخ مندی قرآن و اینکه چگونه از اصل مشترک گفتاری بودن، نتایج متفاوتی گرفته شده است، دارای اهمیت است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به نقد و بررسی این موضوع، با تأکید بر اصل «گفتاری بودن وحی» از یک سو و تکیه بر مبانی اصولیان در موضوع خطابات شفاهی می پردازیم و معلوم می گردد ادعای ملازمه بین گفتاری بودن و تاریخیت قرآن ادعایی سست و بدون پشتوانه عقلی است؛ بلکه علاوه بر مبانی متعدد کلامی، مبانی اصولیان هم، مانع از ملازمه بین سبک گفتاری و تاریخی بودن قرآن می شوند. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/390754 🆔 @arabsalehi_ir