🔷معرفی یک نرمافزار:
موتور ترجمه ماشینی ترگمان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻هر چند واضح است که برای فهم یک متن، هرگز نمیتوان به ترجمههای ماشینی اکتفا کرد اما به منظور سهولت و سرعت، برخی مواقع به ناچار نیازمند مراجعه به موتورهای ترجمه ماشینی هستیم. از مشهورترین این موتورها که مورد استقبال بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته است موتور ترجمه گوگل است.
در عین حال، برخی از متخصصان و محققان ایرانی نیز با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر موتوری را طراحی کردهاند که در مواردی قابلیتها و دقت آن از موتور ترجمه گوگل بیشتر است:
موتور ترجمه ماشینی ترگمان
targoman.ir
🔻مراجعه به این موتور را در کنار و یا حتی به جای مراجعه به موتور ترجمه گوگل به علاقمندان توصیه میکنم.
🔻البته باز هم تأکید میکنم که برای یک ترجمه دقیق هرگز نمیتوان به ترجمههای ماشینی اکتفا کرد؛ اما از اقتضائات دنیای سهولت و سرعت هم نمیتوان چشمپوشی کرد😂
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/449
صدر حديثاً عن المركز كتاب....
التاريخانيّة
دراسة نقدية في الأسس والمباني
تأليف :
محمد عرب صالحي
تعريب :
حسن علي مطر
ضمن سلسلة مصطلحات معاصرة العدد 44
المزيد على الرابط التالي.......
https://www.iicss.iq/?id=2809
قناة المركز:
https://t.me/iicss
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/452
JPHT_Volume 19_Issue 2_Pages 177-199.pdf
802K
🔰فراتاریخ بودن قرآن و سازوکارهای انتقال پیامهای فرازمانی و فرامکانی در ظروف تاریخی خاص
📄#بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
✍️#محمد_عربصالحی
✍️فریده پیشوایی
📌چکیده
♦️یکی از مسائل مهم فلسفه دین، جهانشمولی و کیفیت پاسخگویی دین و قرآن بهعنوان مهمترین منبع معرفتی به مسائل نوپدید علیرغم نزول در شرایط خاص تاریخی است. در رویکرد تاریخمندی قرآن که بعضاً ملهم از مباحث هرمنوتیک فلسفی و القائات مستشرقان شکل گرفته، پیامهای قرآنی تاریخمند تلقی شدهاند. این موضوع در جای خود بهتفصیل نقد شده است، اما این امر حائز اهمیت و نیازمند تبیین است که در سبک بیانات قرآن، چه سازوکارهایی بهکار رفته تا فراتاریخیبودن قرآن را تضمین کند؟
♦️ نوشتار حاضر پس از بیان وجوه نافی تاریخیت قرآن مانند حل پارادوکس ظاهری بیان پیامهای جاودانه بهدنبال سبب نزول خاص و تاریخی نبودن نوع مکتوبات و معاهدات بشری و تعمیم این شیوه عقلایی به قرآن، به وجوه اثباتکننده فراتاریخی بودن قرآن مانند تعبیه سازوکار پاسخگویی به تمام مسائل نوپدید در دل قرآن با نصب مفسر معصوم، دلالت خطابات عام قرآنی و نیز مبارزه نفسگیر با فرهنگ جاهلی اشاره میکند و سپس نشان میدهد صنعت التفات، نتیجهگیریهای کلی از حوادث جزئی، تجرید حوادث تاریخی از جزئیات، ضمیمه کردن پیامهای کلی در لابهلای ذکر حوادث و غلبه جنبه هدایتی گزارشهای تاریخی قرآن بر جنبه تاریخی، سازوکارهای پیشبینیشده برای فرازمانی و فرامکانیبودن پیامهای قرآناند.
دریافت مقاله👇
https://jpht.ut.ac.ir/article_88011.html
🌴🌴
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/455
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطرات و توصیههایی
در کلام آیت الله کشمیری شاگرد سید علی قاضی
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/456
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*ادعیه و قرآن و اینها همه باهمند. این عرفا و شعرای عارف مسلک، و فلاسفه هم، همه یک مطلب می گویند؛ مطالب مختلفه نیست. تعبیرات مختلفه است.*
*این مقدمه بود برای همه مسائلی که بعدها هم اگر پیش بیاید و عمری باشد که اگر ما هم یک وقتی یک احتمال دادیم، نگویید که این تعبیرات را شما آوردید دوباره در میدان، مثلًا دوباره [تعبیرات ] عرفا [را آوردید.] خیر، باید بیاید!*
*📚 در تفسیر سوره حمد*
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/457
QABASAT_Volume 27_Issue 104_Pages 99-124 (1).pdf
715.4K
#بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 «توحید اجتماعی»، ماهیت، تعریف و نسبت آن با «توحید اعتقادی»
✍#محمد_عربصالحی
✍فریده پیشوایی
📌چکیده
🔸«توحید اجتماعی» اصطلاحی متأخر، نوپدید و برخاسته از اندیشه مسلمانان نواندیش و مصلحان اجتماعی است و دانش لازم هنوز درباره آن تولید نشده است؛ به همین جهت، تبیین ماهیت و ارائه تعریف آن ضروری مینماید. اهمیت پرداختن به توحید اجتماعی از یک سو در جایگاه خاص آن در «کلام اجتماعی» و از سوی دیگر خلأ طرح کلی برای زندگی بر اساس آموزههای وحیانی و لزوم پاسخگویی به نیازهای نوپدید جوامع اسلامی است از این رو در مقاله حاضرتلاش میشود ماهیت و تعریف «توحید اجتماعی» روشن گردد.
🔸یافتههای مقاله نشان میدهد «توحید اجتماعی» که زیرمجموعه «کلام اجتماعی» تعریف میشود، ابعاد معرفتی و شناختی توحید در ساختار کلان جامعه است که با خوانش «توحید اعتقادی» با رویکرد اجتماعی آشکار میشود. در این رویکرد اجتماعی، توحید، افزون بر جنبه اعتقادی، به مثابه یک طرح، الگو و بینش کلیِ رهاییبخش، عملزا، تحولآفرین و دارای تأثیر در تمام ابعاد زندگی انسان و جوامع بشری فهم میشود. لازمه این فهم از توحید، حاکمیت مطلق الله، عدم اکتفا به وضع موجود و تلاش برای رساندن جامعه به هدف اصلی آفرینش و درنهایت تحقق جامعه توحیدی است.
کلیدواژهها
توحید اجتماعی ماهیت تعریف توحید اعتقادی کلام اجتماعی
دریافت مقاله👇
http://qabasat.iict.ac.ir/article_253569_f3c8d7600f5a0350a00be7f1ec915fad.pdf
💐💐💐💐
🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن و سرود انگلیسی اربعین
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/459
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدارها و نهیبهای الهی امام خمینی ره به علما و خواص از دینداران
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/462
هدایت شده از محمد عرب صالحی
QABASAT_Volume 27_Issue 104_Pages 99-124 (1).pdf
715.4K
#بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 «توحید اجتماعی»، ماهیت، تعریف و نسبت آن با «توحید اعتقادی»
✍#محمد_عربصالحی
✍فریده پیشوایی
📌چکیده
🔸«توحید اجتماعی» اصطلاحی متأخر، نوپدید و برخاسته از اندیشه مسلمانان نواندیش و مصلحان اجتماعی است و دانش لازم هنوز درباره آن تولید نشده است؛ به همین جهت، تبیین ماهیت و ارائه تعریف آن ضروری مینماید. اهمیت پرداختن به توحید اجتماعی از یک سو در جایگاه خاص آن در «کلام اجتماعی» و از سوی دیگر خلأ طرح کلی برای زندگی بر اساس آموزههای وحیانی و لزوم پاسخگویی به نیازهای نوپدید جوامع اسلامی است از این رو در مقاله حاضرتلاش میشود ماهیت و تعریف «توحید اجتماعی» روشن گردد.
🔸یافتههای مقاله نشان میدهد «توحید اجتماعی» که زیرمجموعه «کلام اجتماعی» تعریف میشود، ابعاد معرفتی و شناختی توحید در ساختار کلان جامعه است که با خوانش «توحید اعتقادی» با رویکرد اجتماعی آشکار میشود. در این رویکرد اجتماعی، توحید، افزون بر جنبه اعتقادی، به مثابه یک طرح، الگو و بینش کلیِ رهاییبخش، عملزا، تحولآفرین و دارای تأثیر در تمام ابعاد زندگی انسان و جوامع بشری فهم میشود. لازمه این فهم از توحید، حاکمیت مطلق الله، عدم اکتفا به وضع موجود و تلاش برای رساندن جامعه به هدف اصلی آفرینش و درنهایت تحقق جامعه توحیدی است.
کلیدواژهها
توحید اجتماعی ماهیت تعریف توحید اعتقادی کلام اجتماعی
دریافت مقاله👇
http://qabasat.iict.ac.ir/article_253569_f3c8d7600f5a0350a00be7f1ec915fad.pdf
💐💐💐💐
🆔 @arabsalehi_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️راهپیمایی و همایش عظیم و جهانی اربعین بهترین مصداق جهاد تبیین است
✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
▪️ دشمنان زخم خورده و نفوذی های آنان از هر طریقی که شده در تلاش بوده و هستند تا چهره ای ناخوشایند از این همایش عظیم به رخ بکشند، آن ها هرگز حاضر نیستند زیبایی ها و هزاران جلوه ی تماشایی مراسم را بازگو کنند، هرگز تحمل ورود به متن این حادثه عظیم را ندارند، از متن گریزانند و تمام سعیشان، پرداختن به حواشی است که بعضا اتفاقی طبیعی و البته بعضی هم می تواند ناشی از سوء مدیریت باشد.
🔻 عجب از نیرو های مؤمن است که بعضا در این مسیر کوتاهی می کنند. هر کس موظف است در حد توانش، از تمام صفحات و فضاهای مجازی که در اختیار است، استفاده کند و جلوه های منحصر به فرد و زیبای اربعین را به رخ جهانیان بکشد. وظیفه ی عینی و فوری جهاد تبیین، چنین اقتضایی دارد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/arbaeeein
#اربعین
#یادداشت
🆔 @iictchannel
هدایت شده از محمد عرب صالحی
JPHT_Volume 19_Issue 2_Pages 177-199.pdf
802K
🔰فراتاریخ بودن قرآن و سازوکارهای انتقال پیامهای فرازمانی و فرامکانی در ظروف تاریخی خاص
📄#بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
✍️#محمد_عربصالحی
✍️فریده پیشوایی
📌چکیده
♦️یکی از مسائل مهم فلسفه دین، جهانشمولی و کیفیت پاسخگویی دین و قرآن بهعنوان مهمترین منبع معرفتی به مسائل نوپدید علیرغم نزول در شرایط خاص تاریخی است. در رویکرد تاریخمندی قرآن که بعضاً ملهم از مباحث هرمنوتیک فلسفی و القائات مستشرقان شکل گرفته، پیامهای قرآنی تاریخمند تلقی شدهاند. این موضوع در جای خود بهتفصیل نقد شده است، اما این امر حائز اهمیت و نیازمند تبیین است که در سبک بیانات قرآن، چه سازوکارهایی بهکار رفته تا فراتاریخیبودن قرآن را تضمین کند؟
♦️ نوشتار حاضر پس از بیان وجوه نافی تاریخیت قرآن مانند حل پارادوکس ظاهری بیان پیامهای جاودانه بهدنبال سبب نزول خاص و تاریخی نبودن نوع مکتوبات و معاهدات بشری و تعمیم این شیوه عقلایی به قرآن، به وجوه اثباتکننده فراتاریخی بودن قرآن مانند تعبیه سازوکار پاسخگویی به تمام مسائل نوپدید در دل قرآن با نصب مفسر معصوم، دلالت خطابات عام قرآنی و نیز مبارزه نفسگیر با فرهنگ جاهلی اشاره میکند و سپس نشان میدهد صنعت التفات، نتیجهگیریهای کلی از حوادث جزئی، تجرید حوادث تاریخی از جزئیات، ضمیمه کردن پیامهای کلی در لابهلای ذکر حوادث و غلبه جنبه هدایتی گزارشهای تاریخی قرآن بر جنبه تاریخی، سازوکارهای پیشبینیشده برای فرازمانی و فرامکانیبودن پیامهای قرآناند.
دریافت مقاله👇
https://jpht.ut.ac.ir/article_88011.html
🌴🌴
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/455
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرز امر به معروف و نهی از منکر کجاست؟
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/466
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسی در سازمان ملل: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایت ترامپ را از طریق دادگاه عادلانه دنبال خواهیم کرد
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/467
🔴خطر منافقان❗️
#نهج_البلاغه
💥وَ يَعْمِدُونَکُمْ بِکُلِّ عِمَاد، وَ يَرْصُدُونَکُمْ بِکُلِّ مِرْصَاد. قُلُوبُهُمْ دَوِيَّةٌوَ صِفَاحُهُمْ نَقِيَّةٌ. يَمْشُونَ الْخَفَاءَ، وِ يَدِبُّونَ الضَّرَاءَ، وَصْفُهُمْ دَوَاءٌ، وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ، وَ فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ
🌎از هر وسيله اى براى فريفتن شما استفاده مى کنند، و در هر کمينگاهى به کمين شما مى نشينند. دلهايشان آلوده و بيمار، و ظاهرشان را پاک نگه مى دارند، در پنهانى گام بر مى دارند، و همچون خزنده اى در لابه لاى بوته هاى درهم پيچيده خود را مخفى ساخته، پيش مى روند، بيان آنها درمان، گفتارشان شفابخش; ولى کردارشان درد بى درمان است!
📘#خطبه_194
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/469
سالروز رحلت جانسوز نبی مکرم و آخرین پیامبر الهی صلی الله علیه و اله و شهادت سبط اکبرش امام مجتبی علیه السلام و شهادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند:
محبوبترین کارها نزد خداوند سه کار است:
✅ عمل به واجبات ، تا عابدترین مردمان باشی
✅ اجتناب از حرام ، تا پارساترین مردمان باشی
✅ قانع بودن به روزی ، تا بی نیازترین مردمان باشی
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/470
این عدد کل کاربران یونیک هشتگ #مهسا_امینی در توییتر از سراسر جهان از خروجی پایشگر جهانی تاک واکر است. کلا ۱۵۰ هزار نفر حدود 60میلیون هشتک تولید کردند
البته توئیتهای کاربران انقلابی هم در همین مجموعه جمع زده شده است
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/471
📸 عکسی غریب و سوزناک از دو فرزند شهید مدافع امنیت آقا رسول دوست محمدی در شب شهادت پدر
متن بالای عکس رو بخونید
اینها روز قیامت حجت بر من و شما هستند
آیا پاسخی داریم؟😭😭😭😭
🏴https://eitaa.com/arabsalehi_ir/472
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این افتخار ندارد!
همه دنیا فضای مجازی را مدیریت میکنند.
ما افتخار میکنیم که فضای مجازی مان ول است!
🏴https://eitaa.com/arabsalehi_ir/473
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴امام رضا (علیه السلام):
📜وقتی مردم به چپ و راست می روند،تو ملازم طریقه و روش ما باش؛زیرا هرکس با ما همراه شود،ما با او خواهیم بود...
📚(عیوناخبارالرضا ۶۱۵:۱)
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/474
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*خیلی مهم است . جوانها برای کمک به والدین و افراد مسن فامیل و بویژه افراد بالای ۵۰ سال حتما ببینند.*
فارغ از مباحث سیاسی و جنجالهای این روزها دیدن این کلیپ علمی و عمل به آن میتونه عمر مفید ما رو سالها طولانیتر کنه
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/477
بسمهتعالی
🔶بیانیههای مفت؛ هزینههای هنگفت
🔸اولین بار نیست که حادثهای مشکوک در کشور ما رخ میدهد وبلافاصله بیانیههایی از طرف افرادی که فکر میکنند دربخشی ازجامعه نفوذ کلامی دارند صادر میشود؛ بیانیههایی کهبوی اغتشاش میدهد؛ بوی نافرمانی ازقانون وقلدرمآبی دارد. بیانیههایی که هیچ منطق عقلپسند یا استدلال عرفپسند پشت آن نیست وصرفا استفاده ازجو احساسی پدیدآمده ودمیدن برغلبه احساسات وکارهای احساسی است این بیانیهها بدون شک بخشی ازماجرای ایناغتشاشات است. فرقی نمیکند ازطرف افراد سیاسی حوزوی یا دانشگاهی باشد، یا از طرف سلبریتیهای ورزشکار باشد یا ازطرف سلبریتیهای هنرپیشه و بازیگر یاغیر آنها. همه یکمسیر رادنبال میکنند. چنانکه درطرف مقابل هم سیاستمداران حوزوی ودانشگاهی وهنرمندان مختلف بهمراتب بیشتر ازاین تعداد معدود وجود دارد که عقل رابر احساس مقدم داشته وشرفوعزتوامنیت وطنشان راباهیچ چیز معاوضه نمیکنند؛
🔸بدنبال این بیانیهها قانونشکنان فضا رامهیا دیده، وارد ماجرا شده وآنچه دراین بیانیهها تئوریزه شده را در کف خیابان عملی میکنند. توهین بهمقدسات، تخریب وغارت اموال عمومی، برهم زدن آرامش وامنیت کشور درحد امنیت ملی، ضرب وشتم و قتل ماموران حافظ امنیت و حتی ضربوشتموقتل مردم عادی وآتشزدن سرمایههای عمومیوشخصی، هرجومرج مقطعی درشهرها، افت اعتبار بین المللی کشور، معلق ماندن بسیاری ازتفاهمنامهها وقراردادها، فرار سرمایهها از کشور، اختلال دربازار بورس، هزینههای هنگفت مبارزه بااغتشاشگران و.. و.. بخشی ازآثار مخرب این بیانیههاست. اکثر موارد فوق عناوین مجرمانه دارد ومطابق قانون قابل پیگیریومجازات است.
🔸متاسفانه درهمه فتنههایی که دردو دهه اخیر درکشور واقع شده آقایان مفت بیانیه میدهند وهزینه هنگفت می تراشند بدون اینکه حداقل هزینهای برای خود آنان داشته باشد.
ما آزادی بیان داریم ولی آزادی تحریکبهاغتشاش وغارت هرگز؛ آزادی بیان داریم اما آزادی آتشافروزی وبازی بااحساسات جوانها خیر؛ آزادی بیان هست اما آزادی تهمت ودروغ بستن به یک نظامی که این همه خونهای پاک برای آن بهزمین ریخته شده است هرگز؛
🔸بیانیهای که دنباله آن اینهمه زدوخورد وخونریزی وآسیب بهخانوادههای مختلف باشد اینهمه برای ملت هزینهسازباشد، این همه تشویش اذهان عمومی رابدنبال داشتهباشد، آنهم درارتباط با موضوعی که همه قرائن وشواهد تاکنون گواهی میدهد که جرمی اتفاق نیفتاده چه توجیه عقلی وشرعی دارد؛؟!!!
🔸مگر عقل ما، مسلک ومذهب ما دستور نداده که دنبالهرو ظنوگمانها نباشیم وبرپایه آن تصمیم نگیریم، مگر قرآن کریم سخت ترین تعابیر ولعنها را درحق کسانی که دردل شهروندان وجامعه اضطرابوتشویش ودلهرهافکنی میکنند بکارنبردهاست!؟
« (ای پیامبر) اگر منافقين وآنها كه دردلهايشان بيمارىاست، و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بىاساس در مدينه پخش مىكنند دست از كار خود برندارند تو را بر ضد آنان مىشورانيم سپس جز مدت كوتاهى نمىتوانند در كنار تو در اين شهربمانند. وازهمهجا طرد مىشوند، و هرجا يافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسيد.»(احزاب/۶۰-۶۱)
مرجفدراینآیه یعنی کسی که القاء اضطراب در بین مردم می کند و برآن تحریک مینماید.
🔸دراین مقال قصد تطبیق نیست بلکه صرفا هشداری است که مبادا باادامه این روند مشمول این آیاتالهی شوند که درآن صورت دنیا وآخرت خود را از دست دادهاند. عجبا که نوع این بیانیهنویسان در دفاع از مقدسات و محکومیت اهانت به قرآن و اسلام، همچنین هتک حرمت بانوان محجبه و حجاب شرعی و حتی قتل عمد مردم توسط آشوبگران هیچ بیانیه و اطلاعیه و نطقی سرنمیدهند واین دوگانگی و پارادوکس در مواضع هم نکته دیگری است که پاسخی برای آن نداریم.
🔸سخن ایننوشتار ایناست که یکجا بایداین عادت بیانیهنویسی مفت و بدون تحملهزینه قطعشود؛ هر کس باید هزینههای تحمیلی بیانیه خود بربیتالمال راخودش متحمل شود. نباید آقایان برای حفظ پرستیژ خود بیانیه بدهند ودرخانه خود زندگیشان رابکنند و در پرتو امنیتی که حاصل تلاش شبانهروزی نیرویانتظامی وبسیجیان جانبرکف است زندگی امن وراحت داشته باشند و جوانهای مردم را درکف خیابان باچوب وچاقو وقمه وسنگ بهجان هم بیاندازند وهزینه اش بر مردم سنگینی کند. خودشان باید هزینه اینکارهای خطرناکرا بپردازند. اگر باتومی درکار است دروهله اول باید گرده بیانیهنویسان رابنوازد؛ یک بار برای همیشه قوهمحترمقضائیه اینکاررا مقتدرانه انجام دهد ثمرهاش راخواهنددید و الا مکرر گفته شده که دستگیری آن دسته از جوانان فریبخورده واحساسی کهنقشی درهدایت ورهبری اغتشاشات نداشتهاند پرداختن به معلول استو نتیجه نمیدهد؛ باید علترا چاره کرد.
محمدعربصالحی