eitaa logo
محمد عرب صالحی
607 دنبال‌کننده
777 عکس
881 ویدیو
90 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴دعای زیبای بنیان گذار انقلاب اسلامی، امام راحل رحمه الله علیه در‌ آستانه ورود به ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/arabsalehi_ir/104
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴رسول خدا فرمودند: 🔶اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است ؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ، 🔶شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است . 🔶ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید . 🔶نَفَس هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است . 🔶پس با نیّت هاى راست و دل هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/105
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 هشدار و نصیحتی شنیدنی از استاد شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان؛ خرما نتوان خورد ازين خار که کشتيم ديبا نتوان کردن ازين پشم که رشتيم https://eitaa.com/arabsalehi_ir/111
کارکرد های عقل عملی در اصول فقه شیعه.pdf
301.4K
📄 🔰 کارکرد های عقل عملی در اصول فقه شیعه ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ کارکرد عقل عملي در اصول فقه گرچه في الجمله و به طور پراکنده در کتب اصولي مورد بحث قرار گرفته است؛ اما با اينکه مجموعه احکام عقل عملي مورد استفاده در اصول فقه، چه به نحو کلي، مثل اصل حسن و قبح عقلي و چه به نحو صغروي، مانند قبح تجري، قبح تفويت اغراض مولا و حسن احتياط، فراوان و داراي جهات مختلفي است، تفصيل بحث در هيچ يک از اين کتب به نحو موضوعي و يکجا مورد بحث و مداقه قرار نگرفته است. ♦️ در کتب مختلف شهيد صدر رحمه الله اين مساله تا حدودي جايگاه خود را باز يافته است و اخيرا جناب عمار ابورغيف يکي از شاگردان شهيد صدر در کتابي دو جلدي تحت عنوان «الاسس العقليه» بحث مستقلي با عنوان تطبيقات عقل عملي در اصول فقه مطرح نموده است. البته طبيعي است که جاي چنين مباحثي نه در علم اصول که در فلسفه علم اصول است و چنین علمی بسان سایر فلسفه های مضاف به علوم، هنوز در حوزه های علوم دینی جایگاه اساسی خود را نیافته است؛ گرچه محققان گرانمایه ای در این زمینه پیش قدم گردیده و در پی پایه گذاری این علوم برآمده اند. ♦️ در این نوشتار پس از تبیین مفردات موضوع و تعیین مراد از عقل عملی و تبیین موضوع و محدوده آن، به کارکرد های عقل عملی در مباحث اصولی اشاره گردیده است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/310668 🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏ماشاءالله به تسلط و حافظه آقا!!!! این قصیده در مدح پیامبر اکرم (ص) است معروف به قصیده برده از امام شرف الدین بوصیری است که بیش از هفتاد شرح بر آن نوشته شده با ده هااستقبال از شاعران بزرگ. عبد الرحمن جامی هم از آن ترجمه منظومی به فارسی دارد. حدود ۱۶۰ بیت است که برخی طلاب در سابق آن را حفظ می کردند. من هم به توصیه استادمان حفظ کردم. این قصیده در میان قصاید عربی از جهاتی بی نظیر است. مرحوم محمد رضا حکیمی هم بر همان وزن قافیه قصیده ای چهل و یک بیتی دارد که عمده صنایع ادبی را در خود جمع کرده با عنوان «دموع علی سفح» که آن هم در نوع خود بی نظیر است مخصوصا بیتی که در آن راجع به حضرت ولیعصر (ع) است https://eitaa.com/arabsalehi_ir/114
ذاتی و عرضی در دین.pdf
434.2K
📄 🔰 ذاتی و عرضی در دین ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ در این مقاله، نخست به تعریف عرضی و ذاتی و بیان لوازم قول به تقسیم عناصر تشکیل دهنده دین به عرضی و ذاتی می پردازیم و آن گاه نقض ها و نقدهای این دیدگاه را بیان، و در پایان معنای درستی را که می توان از عرضی و ذاتی در دین اراده کرد تبیین می کنیم. ♦️ نوشتار حاضر نقدی است درون دینی و برون دینی بر نظرات برخی از روشن فکران داخلی که متأثر از فلسفة غرب و به ویژه مباحث هرمنوتیک فلسفی و هیستوریسیزم فلسفی اند. برپایه این نگاه بسیاری از آموزه های اصیل اسلام تاریخمند و زمانمند میشوند و از گردونه اعتبار دایم بیرون میروند. روش تحقیق در این مقاله، ترکیبی است از روش های تحلیلی، عقلی و نقلی. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/306531 🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹در دوران معاصر، حداقل یک زبان بین المللی را باید در حد نیاز (مطالعه، گفتگو، نگارش یا همه این مهارت‌ها) به خوبی آموخت. انتخابش بسته به شرایط زیست هر فرد متفاوت است. زمانه اقتضائات خودش را دارد. 💠 آلمانی را با لهجه زیبای شهید بهشتی ببینید!! https://eitaa.com/arabsalehi_ir/117
🔸از مباحث مهمی که در یکی‌دو قرن اخیر در جهان اسلام توسط برخی از روشنفکران که فی‌الجمله می‌توان نام «اعتزالیون جدید» را بر آنان نهاد، مطرح گردیده و نوعا ترویج می‌شود، بحث تاریخ‌مندی آموزه‌های دین و مهم‌ترین منبع آن، قرآن کریم و سنت معصومین ع است. این که خاستگاه این مباحث کجاست، آیا بومی و برخاسته از درون جهان اسلام است یا به تبعیت از مباحث فلسفی غرب و خصوصا بحث هرمنوتیک و تاریخی‌نگری، و تحت تأثیر آن، دامنه آن به متون و گزاره‌های دینی هم کشیده شده است؛ گسترۀ حوزه‌هایی که این مباحث در آن مطرح شده، مبانی و ادله آنان در موضوع تاریخ‌مندی قرآن و نقد روشمند آن، شبهات رایج در هر موضوع و پاسخ آن، از جمله موضوعاتی است که این نوشتار به آن پرداخته است. 🔸این کتاب که توسط مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم به چاپ رسیده، در پنج فصل و ضمن دوازده گفتار انجام یافته است. در فصل اول مفهوم شناسی و مبانی مختلف تاریخ‌مندی قرآن مطرح و نقشه راه تحقیق پی‌ریزی و خاستگاه و پیشینه موضوع نیز بررسی شده است. در فصل دوم مبنای انسان‌شناختی تاریخ‌مندی قرآن و شبهات برآمده از این مبنا به نقد کشیده شده است؛ فصل سوم عهده‌دار نقد مبنای وحی‌شناختی تاریخ‌مندی است؛ مبنای دلالت‌شناختی قرآن و همچنین مبنای معرفت‌شناختی آن در فصل چهارم مورد نقض و نقد واقع شده است و بالاخره در فصل پنجم و پایانی کتاب مباحث و شبهات زیادی که منجر به قول به تایخ‌مندی شده یک یک مورد تحلیل و نقد قرار گرفته است. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/121
تاریخمندی معرفت.pdf
359.3K
📄 🔰 تاریخمندی معرفت ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ اين مقاله پس از تبيين موضوع، در سه جهت به بررسي و نقد تاريخ‌مندي معرفت پرداخته و در ضمن آن نيم‌نگاهي هم به ديدگاه اسلام و قرآن در اين زمينه‌ها انداخته است: مبناي هستي‌شناختي تاريخ‌مندي معرفت؛ مبناي انسان‌شناختي تاريخ‌مندي معرفت؛ سياليت معناي متن و تاريخ‌مندي معرفت. ♦️ از نظر اين نوشتار تاريخ‌مندي مطلق معرفت مردود، و مباني گوناگون آن در هرمنوتيک فلسفي به طور جدي محل سؤال است؛ البته تاريخ‌مندي معرفت را اجمالاً مي‌پذيرد؛ به اين معنا که نه همه معرفت انسان‌ها تاريخ‌مند است و نه معرفت همه انسان‌ها؛ بلکه در نگاه صحيح، برخي از معرفت‌هاي برخي از انسان‌ها تاريخ‌مند است. قرآن نيز معرفت واقع را بماهو واقع، ممکن، بلکه واقع شده مي‌داند و خبر از معارفي مي‌دهد که انسان بدون تأثيرپذيري از شرايط تاريخي به حقيقت آنها پي برده و چنين معارفي براي هميشه پايا و ماندگار خواهد بود؛ ادله آن در اين نوشتار آمده است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/310543 🆔 @arabsalehi_ir
📢 تصویری از روحانی مجاهد شهید حجت‌الاسلام اصلانی که امروز با زبان روزه و پس از زیارت امام هشتم ع به دست وهابیون خبیث به شهادت رسید. ایشان سومین برادر شهید این خانواده است طوبی له و حسن مآب. 📢 فرزند شهید اصلانی: پدرم فدایی رهبر انقلاب بود فرزند حجت‌الاسلام شهید اصلانی: 🔹ابوی بنده در حرم منور رضوی با زبان روزه به شهادت رسیدند؛ ایشان چندین سال در حاشیه شهر فعال بودند. 🔹ایشان برادر دو شهید دیگر بودند؛ ایشان و ما فدایی رهبر انقلاب هستیم و ان‌شاء‌الله خود ما نیز در این مسیر به شهادت برسیم. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/123
دلالت متون دینی از نگاه نواعتزالیان.pdf
320.7K
📄 🔰 دلالت متون دینی از نگاه نواعتزالیان ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ نص دینی، اعم از کتاب و سنت از ابتدا دو منبع اصلی و عمده شناخت دین مبین اسلام بوده است و حجیت کتاب و همچنین حجیت سنت واقعی_ در قبال سنت منقول_ مورد اجماع علمای فریقین است؛ البته اخباریان فهم کتاب را در معصومان منحصر می دانند؛ اما همین کتاب و سنت واقعی در نگاه بسیاری از نواعتزالیان، هم در کیفیت شکل گیری و هم در بقا به انحای مختلف دارای اشکال بوده، در حجیت بسیاری از آموزه های آن دو، دست کم برای غیر زمان پیامبر تشکیک، بلکه انکار شده است. ♦️ در این مقاله به دلیل ضیق مجال تنها به نقد و بررسی حیث سیالیت دلالت و معنای نصوص دینی از نگاه اعتزال‌نو پرداخته شده است؛ آنچه اکنون در اختیار ماست، متن کتاب آسمانی و متون روایی است که حامل و ناقل سنت است. در نظر این گروه دلالت متون و از جمله متون دینی، نه تابع وضع و اراده مؤلف و مولا، بلکه سیال و تابع شرایط زمانه است و معنای متن در طی زمان تغییر یافته، از این رهگذر آموزه های دینی نیز تاریخ‌مند و زمان‌مند می گردد؛ مقاله حاضر ضمن بررسی این مسئله در هرمنوتیک فلسفی به دلیل اثر‌پذیری برخی از نواعتزالیان از آن و پس از بیان گفته های اعتزالیان جدید، به نقد این ایده پرداخته است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://zehn.iict.ac.ir/article_16414.html 🆔 @arabsalehi_ir
نگاهی نو به مولوی و ارشادی و برایند روش شناختی آن.pdf
195.4K
📄 🔰 نگاهی نو به مولوی و ارشادی و برایند روش شناختی آن ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ این مقاله پس از تعیین جایگاه مولوی و ارشادی و این که آن ها وصف اوامر و نواهی اند و نه وصف حکم و بیان تعریف مختار و امتیاز آن از سایر تعاریف، به بحث مهم روش شناسی و سنجه های تشخیص اوامر و نواهی مولوی از ارشادی پرداخته است. ♦️ مطابق تعریف های مختلف از ارشادی و مولوی، سنجه های تمایز این دو نیز مختلف می شود. مقاله حاضر در پی اثبات این است که تغییر در معنا و روش شناسی مولوی و ارشادی از شیخ انصاری به این سو وارد مباحث اصولی شده و همین تغییرات باعث نقض و ابرام های فراوان در اصل تعریف و مصادیق ارشادی و مولوی گردیده است که قبل از شیخ انصاری در فقه شیعه و اهل سنت معنای ثابتی داشته و سنجه تشخیص آن هم مشخص بوده است. به اعتقاد نویسنده همان تعریف و سنجه ماقبل شیخ بهترین تعریف و سنجه در بحث مولوی و ارشادی است و می تواند تغییرات زیادی را در محتوای بسیاری از فتواها ایجاد کند. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/339129 🆔 @arabsalehi_ir
http://www.f19.ir/tartil/ ختم قران با قابلیت تنظیم سرعت قرائت👆👆 🌷🌷🌷🌷 دوستان با این سرعت دست خودتون هست یا به طرف مثبت ها یا به طرف منفی ها عالیه سه تا قاری هم داره هر کدام رو خواستید انتخاب میکنید شاطری، معیقلی و پرهیزکار هر جزئی رو انتخاب کردید همونجا متنش رو هم میاره https://eitaa.com/arabsalehi_ir/129