eitaa logo
محمد عرب صالحی
646 دنبال‌کننده
844 عکس
935 ویدیو
93 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
📄 🔰 تحلیل محتوای کیفی کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (با تاکید بر مبانی فکری مولف) ✍🏻 ✍🏻 فریده پیشوایی 📌 چکیده: ♦️ کتاب «نقد قرآن» نوشته دکتر سهاست که در سالهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است. نه نویسنده کتاب شناخته‌شده است و نه معلوم است که یک شخص است یا یک لجنه و مسلمان است یا غیرمسلمان. به هر روی به زعم نگارنده یا نگارندگان شبهاتی به قرآن وارد است. این مساله ضرورت توجه به نقد این کتاب را روشن می‌سازد. در این میان بیش از پاسخِ موردی به شبهات، شناسایی مبانی فکری نگارنده یا نگارندگان این کتاب که بنیانهای شبهات را شکل می‌دهند و نقد آنها ضروری می‌نماید. ♦️ در این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، تمها یا همان مضامین نهفته و ناپیدای دال بر مبانی فکری شکل‌دهنده شبهات، آشکار میشود. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد 7 مقوله بهره‌گیری از منابع غیر معتبر، تحمیل دیدگاههای شخصی، طرح اعتقادات کفر آمیز، نفی اصول اعتقادی، علم‌زدگی و ساینتیزم، عدم ارائه مستندات علمی و متقن و عدم آشنایی با قواعد علوم قرآن و تفسیر، حاصل ترکیب مفاهیمی14گانه است. این مفاهیم از نشانه ها منتج شدند. از پیوند نشانه ها، مفاهیم و مقولات، تمهای اصلی یعنی تفسیر به رای، ارتداد، عقلانیت صوری دنیای مدرن و فقدان استانداردهای علمی تفسیر بدست می‌آید. با استناد به مقولات و تم‌های بدست آمده می توان به صورت مشترک به بسیاری از شبهات پاسخ داد. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/466811 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 خواص امت و جنگ جمل ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ نخبگان و خواص در هر جامعه­‌ای، نقش کلیدی و اثربخشی دارند که از دیگر قشرهای جامعه، بسیار عمیق تر و تأثیر آن درازمدت­‌تر است؛ به ویژه که پویایی و حرکت دیگر قشرها، با رهبری و هدایت آنان صورت می­گیرد و در نتیجه کارکرد بسیار پرتوانی دارند. اگر خواص و نخبگان از جایگاه دینی و مذهبی برخوردار باشند، این مسأله تأثیر چند برابر خواهد داشت. ♦️ نوشتار حاضر با روی­کرد تحلیلی، به تحقیق در زمینه نقش خواص در جنگ جمل پرداخته است. خواص در سه زمینه نظامی، فکری-فرهنگی و اقتصادی، فعالیت گسترده­‌ای داشتند لذا به سابقه شخصیتی آنها، تأثیر شگرف آنان در حرکت دادن مردم و تحریک آنان بر ضد حکومت امام علی (ع) توجه گردیده و در ادامه، به عوامل انحراف خواص پرداخته شده است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/303499 🆔 @arabsalehi_ir
💯🗒 🔰 نقد ادله و مبانی قرآنی نظریه دولت محمد خلف الله ✍️ ✍فریده پیشوایی 📌 چکیده: 🔸 هدف پژوهش حاضر نقد مبانی و ادلّة نظریه خلف­ الله، متجدد مصری و از ادامه­ دهندگان حلقه فکری المنار است. وی با اتکاء بر مبانی اجتهادی مصلحان عرب و بر پایة کاربرد واژگان قرآنی و قواعد شرعی مستنبط از آن، ضمن سلب منصب حاکمیت از پیامبر ص معتقد است پس از ختمِ نبوت، با واگذاری امور دنیوی مانند اداره جامعه به عقل بشر، معیارِ صدور احکام، مصلحت عام است که توسط کارشناسان (اهل حل­ و­ عقد: اولوالامر) تشخیص داده می­شود. این نظریه الهام­ بخش برخی متفکران عرب و ایرانی معاصر در ایده «حذف دین از حکومت» بوده‌است. 🔸 یافته­ های این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر آیات قرآن و بهره­ گیری از منابع اهل سنّت انجام شد، نشان می‌دهد که این نظریه مبتنی بر قواعد ساختگی و تحلیل­های غیرعلمی است و مستدل به ادلّه­ای محکم از کتاب و سنّت نیست. برداشت­های تفسیری خلف­ الله نیز تفسیر به­ رأی است؛ نتیجه این‌که خلف­ الله و هم­فکرانش با وجود نواندیشی­ در زمینه تشکیل دولت در جامعه اسلامی، هم‌چنان وامدار اندیشه کلاسیک اهل سنّت در حجیّت قول اهل حل‌وعقد­­ بوده‌‌اند و تفاوت آن‌ها تنها در خوانش جدید و نظام­ مند این اندیشه و مبتنی بر تفسیر غیرصحیح از قرآن و قواعدی است که پایه و اساس متقن قرآنی ندارد لینک دریافت مقاله http://ensani.ir/fa/article/492978/ 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 نقد دیدگاه ابوزید پیرامون حدوث کلام الهی و تلازم آن با تاریخمندی قرآن ✍ عرب‌صالحی ✍رقیه شجاعی 📌چکیده ابوزید به عنوان یکی از نظریه پردازان نومعتزله، بعضاً آموزه های قرآن را تاریخمند دانسته و در راستای اثبات نظریه خود، ادلّه‌ مختلفی اقامه نموده است؛ از جمله اینکه کلام الهی را حادث و مخلوق در نظرگرفته و نتیجه آن را تاریخیت قرآن می داند. او تلاش می‌کند که از طریق فعل دانستن صفت تکلّم، آن را به مسئله حدوث قرآن ارتباط داده و از رهگذر آن به تاریخی بودن قرآن استناد کند. در این راستا وی منکر وجود پیشین قرآن در لوح محفوظ شده و مراد از وجود قرآن در لوح محفوظ را معنای مجازی آن گرفته است. باعتقاد او لوح محفوظ همان قلوب مومنین است. این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی و انتقادی نگاشته شده است بر آن بوده تا با مداقّه در اصل بحث حدوث و قدم قرآن، اولاً درکی صحیح از آن ارائه نماید و سپس با اقامه دلایل و شواهدی از آراء فلاسفه و دانشمندان و صراحت های قرآن، در قالب پاسخهای حلّی و نقضی ثابت کند که ارتباطی بین حدوث و تاریخیت قرآن برقرار نیست. نتیجه آنکه بحث حدوث کلام الهی تاثیری بر تاریخمندی قرآن به آن معنایی که مراد ابوزید است، ندارد و ادله و شواهد جناب ابوزید بر این مسأله تمام مخدوش است. 📌کلیدواژه‌ها ابوزید حدوث و قدم کلام الهی تاریخمندی لوح محفوظ لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://qabasat.iict.ac.ir/article_249091.html و http://ensani.ir/fa/article/493196/ 💐💐💐 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 علل معنوی و کیفیت سازگاری آن با قانون علیت ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ علل معنوی یا غیبی و مصادیق واقعی آن، سازکار تأثیر آن، کیفیت تعامل آنها با علل مادی و چگونگی تبیین آن مطابق با اصل ضروری علیت، همچنین کیفیت سازگاری آن با قواعد فلسفی که در باب علیت است، از مسائلی است که اخیراً با همه گیری بیماری واگیردار کووید 19 دوباره مورد بحث محافل مختلف علمی و حتی ژورنالیستی واقع گردیده است. در این مقاله به برخی حیثیت های علل غیبی پرداخته می شود. ♦️ دو سؤال اصلی که این مقاله در پی پاسخ به آن است، عبارت است از: یکم- تعریف علل غیبی و مشخصات آن چیست؟ دوم- علل غیبی چگونه با «قاعده فلسفی الواحد» که دو سویه دارد و «قاعده فلسفی لزوم سنخیت بین علت و معلول» سازگارند؟ از نگاه این مقاله علل غیبی آن دسته علل هستند که قابل تبیین مادی و تجربی حسی نیستند و عقل بشر از تبیین کیفیت تأثیر آنها ناتوان است. این علل هم می توانند در طول علل طبیعی باشند، هم در عرض آن و هم ناقض آن و هم مؤثر بالاستقلال. همچنین در این مقاله اثبات خواهد شد جریان علل و اسباب معنوى نیز مثل علل مادی در چرخه اصل ضرورى علیت گنجیده و در تنافى با آن نیست. علل غیبی با برگرداندن آنها و هم آنچه به عنوان علل طبیعی شناخته می شود، به علل اعدادی و علیت تشأنی هیچ منافاتی با سه قاعده فلسفی فوق نخواهند داشت. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/439738 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 ذاتی و عرضی در دین ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ در این مقاله، نخست به تعریف عرضی و ذاتی و بیان لوازم قول به تقسیم عناصر تشکیل دهنده دین به عرضی و ذاتی می پردازیم و آن گاه نقض ها و نقدهای این دیدگاه را بیان، و در پایان معنای درستی را که می توان از عرضی و ذاتی در دین اراده کرد تبیین می کنیم. ♦️ نوشتار حاضر نقدی است درون دینی و برون دینی بر نظرات برخی از روشن فکران داخلی که متأثر از فلسفة غرب و به ویژه مباحث هرمنوتیک فلسفی و هیستوریسیزم فلسفی اند. برپایه این نگاه بسیاری از آموزه های اصیل اسلام تاریخمند و زمانمند میشوند و از گردونه اعتبار دایم بیرون میروند. روش تحقیق در این مقاله، ترکیبی است از روش های تحلیلی، عقلی و نقلی. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/306531 🆔 @arabsalehi_ir
📄 🔰 تحلیل و نقد نگاه مجتهد شبستری به علم اصول و اجتهاد فقهی ✍🏻 📌 چکیده: 🔸آﻗﺎی ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷــﺒﺴﺘﺮی در ﯾﮑﯽ از ﯾﺎدداﺷﺖﻫﺎی ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان » ﭼﺮا دوران ﻋﻠﻢ اﺻــﻮل و اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن رﺳــﯿﺪه اﺳــﺖ؟«ﻣﺪﻋﯽ اﺳﺖ از ﺻﺪر اﺳﻠﺎم ﺗﺎ دوران ﭘﯿﺶ از رﻧﺴـــﺎﻧﺲ ﻓﻘﯿﻬــﺎن ﺑــﺎ اﺗﮑﺎ ﺑﺮ ﯾﮏ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﮐﻠﺎﻣﯽ در ﺗﻤﺎم ﻗﻠﻤﺮوﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ آﯾﯿﻨﯽ ﯾﺎ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺗﮑﻠﯿﻒ ﺗﻤﺎم ﻣﺴﺎﺋﻞ را آن ﻫﻢ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ اﺳــﺘﻨﺒﺎط از ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ و ﺳــﻨﺖ و اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ در آن دو ﻣﻨﺒﻊ روﺷــﻦ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ. 🔸اﯾﻦ روش؛ اﻣﺎ ﭘﺲ از دوران رﻧﺴﺎﻧﺲ و ﻫﺠﻮم ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﺪﯾﺪ و ﻣﺴﺘﺤﺪﺛﻪ ﻫﻢ اداﻣﻪ داﺷﺘﻪ؛؛ اﻣﺎ ﺑﻪﺗﺪرﯾﺞ و ﺑﻪوﯾﮋه ﭘﺲ از اﻧﻘﻠﺎب اﺳﻠﺎﻣﯽ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﺟﺪی روﺑﻪرو ﺷﺪ؛ زﯾﺮا ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ارﺗﺒﺎط و ﻣﻨﺸﺄی در ﮐﺘﺎب و ﺳﻨﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻪاﻧﺪ؛ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮐﻞ ﻓﺘﺎوای ﻓﻘﯿﻬﺎن دراﯾﻦﺑﺎره ﻫﻢ ﻓﻘﻂ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﻣﻮر ﻋﻘﻠﺎﯾﯽ و ﻋﻠﻮم روز ﺑﻮده و رﯾﺸــﻪای در ﮐﺘﺎب و ﺳــﻨﺖ ﻧﺪارﻧﺪ. در ﺣﻘﯿﻘﺖ اﯾﻦ ﻋﻠﻮم روز ﻫﺴــﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺴﺘﺤﺪﺛﻪ را روﺷﻦ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﻧﻪ ﻋﻠﻢ اﺻﻮل و اﺟﺘﻬﺎد ﻣﺼﻄﻠﺢ ﻓﻘﻬﯽ؛ 🔸 ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮان ادﻋﺎ ﮐﺮد ﮐﻪ دوران ﻋﻠﻢ اﺻﻮل و اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن رﺳﯿﺪه اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﯿﺶ رو در دو ﺟﻬﺖ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ ﻣﺪﻋﯿﺎت آﻗﺎی ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷــﺒﺴــﺘﺮی دراﯾﻦﺑﺎره ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ؛ اﺑﺘﺪا ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮﻫﺎی وی درﺑﺎره ﻧﻈﺮﯾﻪ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎن اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ ﮐﺸﯿﺪه ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺳﭙﺲ ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی وی ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﻋﺪم ﮐﺎراﯾﯽ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻣﻮرد واﮐﺎوی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺿﻤﻦ ﻧﺸﺎن دادن ﻣﻐﺎﻟﻄﻪﻫﺎ و اﺷﺘﺒﺎهﻫﺎی ﻓﺎﺣﺶ ﻋﻠﻤﯽ وی، ﺑﻪ اﺛﺒﺎت اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﯽﭘﺮدازد ﮐﻪ ﻋﻠﻢ اﺻﻮل ﺑﺎ ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺧﻮد و اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ﺑﺎ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﺧﻮد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﭘﺎﺳﺦﮔﻮی ﺗﻤﺎم ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺴﺘﺤﺪﺛﻪ و ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻮاردی ﮐﻪ ﺗﻮﻫﻢ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺗﺎﺑﻊ روشﻫﺎی ﻋﻘﻠﺎﯾﯽ ﺻﺮف و ﻧﻪ ﻣﺴﺘﻨﺒﻂ از ﮐﺘﺎب و ﺳﻨﺖ اﺳﺖ، اﺛﺒﺎت ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ اﺻﻮﻟﺎ از ﺳﻨﺦ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﻧﺒﻮده ﺑﻠﮑﻪ اﺑﺰارﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ اﺣﮑﺎم اوﻟﯿﻪ ﯾﺎ از ﺳﻨﺦ اﺣﮑﺎم ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ و اﺧﺘﯿﺎرات ﺣﺎﮐﻢ ﺑﻤﺎ ﻫﻮ ﺣﺎﮐﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ روشﺷﻨﺎﺳﯽ ﺧﺎص ﺧﻮد را دارد. 📌کلیدواژه ها: عقل ، علم اصول ، مجتهد شبستری ، ﺣﮑﻢ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ، اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ، ﮐﺘﺎب و ﺳﻨﺖ لینک دریافت مقاله https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/ 🆔 @arabsalehi_ir
یک خانواده یهودی با هشت فرزند با فاصله سنی کم. کسب و کارشان صابون سازی دستی ارگانیک است. خاخام‌های یهودی: هر زن یهودی برای رفتن به بهشت دست کم باید هشت فرزند به دنیا بیاورد. سازمان بهداشت جهانی WHO که توسط یهودیان تاسیس شده و در سازمان ملل فعال است برای مسلمانان ایرانی نسخه فرزند کمتر می‌پیچند اما خودشان... ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/688
یوسف محمد رهیافته ژاپنی: روشن ترین دین برای من اسلام بود. در اسلام فقط یک کتاب وجود دارد: قرآن! و این مهمترین نکته است. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/689
47.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯‼️ 📸 گزارشی ویژه و اختصاصی از همایش ملی اجتهاد عقلگرا 🎙 با سخنرانی: 🔺 و مناظره علمی: ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ijtihaad 🆔 @iictchannel
شین گایمون رهیافته ژاپنی: مفهوم عمیق بخشنده و مهربانی خدا در اسلام تاثیر زیادی روی من گذاشت. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/692
37.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯‼️ 📸 گزارش ویژه برنامه شبکه قرآن و معارف سیما از همایش ملی اجتهاد عقلگرا 🎙 با سخنرانی حضرات آیات: 🔺 و مناظره علمی: ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ijtihaad 🆔 @iictchannel