📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰تحلیل و نقد هستیشناسی و گستره کاربردعقل در آراء قرآنیتفکیکیانمتأخر
✍ #محمد_عربصالحی
✍فریده پیشوایی
📌 چکیده:
🔸 هدف این مقاله تحلیل و نقد هستیشناسی عقل در آراء«تفکیکیان متاخر» یعنی پیروان کنونی این جریان فکری و تبیین کاستیهای کاربست آن در فهم قرآن است و این موضوع را در آراء قرآنی مرحومان ملکی میانجی تهرانی، حکیمی وآیتالله سیدان بررسی کرده است. نتایج این مطالعه که به شیوه توصیفی-تحلیلی مبتنی بر اطلاعات کتابخانهای است، نشان میدهد تفکیکیان متاخر، ضمن مخالفت سرسختانه با عقلِ فلسفی به معنای خاص آن، عقلِ مورد پذیرش خود را با عناوین متمایزی همچون عقل فطری(عقل انواری)، خودبنیاد دینی و ضروری معرفی میکنند تا تفاوت آن را با عقل فلسفی نشان دهند، اما در واقع امر، عقل مطلوب ایشان، همان عقل تحلیلگر یا عقل مدرک بدیهیات است و در قالب قضایای منطقی، ارجاع عمومات و مطلقات به مخصصات و مقیدات و فهم قرآن با قرائن متصله و منفصله ظهور یافته است.
🔸نیز این فرضیه ثابت میشود که گرچه تفکیکیان متاخر نسبت به پیشینیان خود تا حدودی به عقل بهاء دادهاند، اما این کارکرد باز هم حداقلی است و تنها در محدوده اثبات اصل برخی عقاید، درک حرمت، وجوب، حسن و قبح برخی امورکارآیی دارد. حاصل اینکه این جریان فکری، مبتنی بر تفکیک ازپیشساخته خود در بین منابع تفسیر، دست عقل فلسفی را از دایره فهم و درک معانی عمیق قرآن کوتاه و نوعا به سطوح ظاهری معنای آیات اکتفاءکرده است.
لینک دریافت مقاله 👇🏻
🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_14084.html
#مقاله
#تفکیکیان
🆔 @arabsalehi_ir
💯🗒 #بخوانید
🔰 تحلیل انتقادی مبانی و روش تفکیکیان معاصر در تفسیر قرآن
✍️ #محمد_عرب_صالحی
✍ فریده پیشوایی
📌 چکیده:
💢 جریان فکری «تفکیک» که از حیث زمانی به دو دوره متقدم و متاخر تقسیم می شود، ضمن نگاه سلبی به عقلِ فلسفی در فهم قرآن، صرفا تفسیر بر اساس سنتِ صحیح را می پذیرد. معاصران این جریان نسبت به متقدمان، رویکرد متعادلتری درپیش گرفته، با تعریف خاصی از عقل، کارکردهایی برای آن در تفسیر قائلند.
🔸 مقاله حاضر به روش اسنادی در گردآوری اطلاعات و با رویکرد انتقادی، مبانی و روش تفسیری ایشان را با محوریت آثارشان به صورت مصداقی ارزیابی کرده و درصدد اثبات این فرضیه است که مبنا و روش تفسیری تفکیکیان معاصر باوجود امتیازاتی مانند اهتمام ویژه به فهم الهی قرآن یا به کارگیری عقل تحلیل گر، با کاستی ها وآسیب هایی مواجه است.
📩 لینک دریافت فایل مقاله:
➡️ kalam.saminatech.ir/Article/40223
#مقاله
🆔 @iictchannel
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 دلالت متون دینی از نگاه نواعتزالیان
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ نص دینی، اعم از کتاب و سنت از ابتدا دو منبع اصلی و عمده شناخت دین مبین اسلام بوده است و حجیت کتاب و همچنین حجیت سنت واقعی_ در قبال سنت منقول_ مورد اجماع علمای فریقین است؛ البته اخباریان فهم کتاب را در معصومان منحصر می دانند؛ اما همین کتاب و سنت واقعی در نگاه بسیاری از نواعتزالیان، هم در کیفیت شکل گیری و هم در بقا به انحای مختلف دارای اشکال بوده، در حجیت بسیاری از آموزه های آن دو، دست کم برای غیر زمان پیامبر تشکیک، بلکه انکار شده است.
♦️ در این مقاله به دلیل ضیق مجال تنها به نقد و بررسی حیث سیالیت دلالت و معنای نصوص دینی از نگاه اعتزالنو پرداخته شده است؛ آنچه اکنون در اختیار ماست، متن کتاب آسمانی و متون روایی است که حامل و ناقل سنت است. در نظر این گروه دلالت متون و از جمله متون دینی، نه تابع وضع و اراده مؤلف و مولا، بلکه سیال و تابع شرایط زمانه است و معنای متن در طی زمان تغییر یافته، از این رهگذر آموزه های دینی نیز تاریخمند و زمانمند می گردد؛ مقاله حاضر ضمن بررسی این مسئله در هرمنوتیک فلسفی به دلیل اثرپذیری برخی از نواعتزالیان از آن و پس از بیان گفته های اعتزالیان جدید، به نقد این ایده پرداخته است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://zehn.iict.ac.ir/article_16414.html
#مقاله
#تاریخمندی
#نص_دینی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 عناصر رهزن و مؤلفه های فهم صحیح تفاوت های حقوقی زن و مرد در اسلام با تأکید بر دیدگاه های آیت الله معرفت
✍ #محمد_عربصالحی
✍ سعید متفی فر
📌 چکیده:
♦️ کنار زدن عناصر رهزن و منحرف کننده از یک سو و بررسی مؤلفه های دخیل در فهم صحیح تفاوت های حقوقی زن و مرد نقش به سزایی در فهم درست فلسفه تفاوت ها و پاسخ به منتقدها دارد.
♦️ عناصر رهزن که در مقاله پیش رو بررسی شده عبارت هستند از: پیش فرض های اشتباه، جهل به تفاصیل احکام، عدم آشنایی با علم تفسیر، نگاه تاریخ مند به دین یا آموزه های آن و نیز تصور اصلاح پذیری دین به دست بشر، ابتدا باید این عناصر که مانند عینکی دید منتقدان را تحت تأثیر قرار داده زدوده شود و در مرحله بعد با بررسی مؤلفه های دخیل در فهم صحیح تفاوت های حقوقی زن و مرد نگاه صحیح و واقع گرایانه ای در اختیار قرار داد؛ لحاظ ویژگی های ذاتی زن و مرد در نظام حقوقی اسلام، توجه به حکمتِ عدالت محور الاهی در این تفاوت ها، توجه به این که اصل و قاعده در تشریع، شمولیت آن نسبت به تمام زمان ها و مکان ها و شرایط است، دقت در پافشاری های اسلام بر اجتماع سالم و پاک و سرانجام نگاه به نتیجه تجربه سختی که بشر در طول تاریخ پشت سر گذارده و سرنوشت تلخ زنان غرب در نتیجه دوری از نظام حقوقی الاهی، از مؤلفه هایی هستند که توجه به آن ها می تواند فهم صحیح و منصفانه ای از تفاوت های حقوقی زن و مرد در اسلام به دست دهد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/391555
#مقاله
#تاریخمندی
#حقوق_زن_و_مرد
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 نقد و بررسی معنویت گرایی
✍ #محمد_عربصالحی
✍ محمد کاشی زاده
📌 چکیده:
♦️ رویکرد معنویتگرا به دین که برخی از روشنفکران ایران با عنوان پروژه «عقلانیت و معنویت» مطرح کرده اند، با گوهر دین دانستن معنویت قصد دارد تعامل دین با دنیای مدرن را سامان بخشد و بین این دو مهربانی ایجاد کند. تلقی مذکور با اصیل دانستن بعد معنوی دین و تعریفی فرادینی از معنویت در ایجاد همزیستی مسالمت آمیز میان افراد معنوی جهان از هر دین و آیینی میکوشد و از سوی دیگر دین و دینداران را از به اصطلاح تنگناهای قالبی که به زعم ایشان ، شریعت به آنان تحمیل کرده ، رها کند. این رویکرد مبتنی بر نگاه کارکردگرا، با مغفول نهادن پشتوانه های نظری دین ، خواستار تبیین نوعی معنویت سازگار با مبانی فکری جدید در دنیای مدرن است .
♦️ به نظر میرسد به رغم آنکه مهم ترین مولفه ادعایی ایـن رویکرد، تعامل معنویت و عقلانیت بیان شده است ، نمیتوان آن را رویکردی عقلانی خواند؛ زیرا بر گزاره هایی مبتنی است که از راه تجربی اثبات پذیر نیست و انسان مدرن را در تضاد با اصالت عقل خودبنیاد به تقلید و تعبد در این حوزه فرا میخواند. در این رویکرد، مولفه ها سازگاری و یکپارچگی لازم را ندارند و کل ادعا را دچار خودویرانگی میکنند. بعد دیگر چالشی، ناکارآمدی نظریه در مقام عمل است. مقاله حاضر رویکرد مذکور را در حوزة معنایی، کارکردها، مولفه های ساختاری و غایات ، تحلیل و بررسی میکند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/349509
#مقاله
#عقلانیت
#معنویت
🆔 @arabsalehi_ir
#بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 «توحید اجتماعی»، ماهیت، تعریف و نسبت آن با «توحید اعتقادی»
✍#محمد_عربصالحی
✍فریده پیشوایی
📌چکیده
🔸«توحید اجتماعی» اصطلاحی متأخر، نوپدید و برخاسته از اندیشه مسلمانان نواندیش و مصلحان اجتماعی است و دانش لازم هنوز درباره آن تولید نشده است؛ به همین جهت، تبیین ماهیت و ارائه تعریف آن ضروری مینماید. اهمیت پرداختن به توحید اجتماعی از یک سو در جایگاه خاص آن در «کلام اجتماعی» و از سوی دیگر خلأ طرح کلی برای زندگی بر اساس آموزههای وحیانی و لزوم پاسخگویی به نیازهای نوپدید جوامع اسلامی است از این رو در مقاله حاضرتلاش میشود ماهیت و تعریف «توحید اجتماعی» روشن گردد.
🔸یافتههای مقاله نشان میدهد «توحید اجتماعی» که زیرمجموعه «کلام اجتماعی» تعریف میشود، ابعاد معرفتی و شناختی توحید در ساختار کلان جامعه است که با خوانش «توحید اعتقادی» با رویکرد اجتماعی آشکار میشود. در این رویکرد اجتماعی، توحید، افزون بر جنبه اعتقادی، به مثابه یک طرح، الگو و بینش کلیِ رهاییبخش، عملزا، تحولآفرین و دارای تأثیر در تمام ابعاد زندگی انسان و جوامع بشری فهم میشود. لازمه این فهم از توحید، حاکمیت مطلق الله، عدم اکتفا به وضع موجود و تلاش برای رساندن جامعه به هدف اصلی آفرینش و درنهایت تحقق جامعه توحیدی است.
کلیدواژهها
توحید اجتماعی ماهیت تعریف توحید اعتقادی کلام اجتماعی
دریافت مقاله👇
http://qabasat.iict.ac.ir/article_253569_f3c8d7600f5a0350a00be7f1ec915fad.pdf
💐💐💐💐
🆔 @arabsalehi_ir
#بخوانید
#مقاله_علمی_ترویجی
🔰 تحلیل معنای «توحید اجتماعی» از رهگذر تبیین مؤلفههای آن در قرآن با تاکید بر اندیشههای آیتالله خامنهای (دامت برکاته)
✍️#محمد_عربصالحی
✍️فریده پیشوایی
📌چکیده
🔶«توحید اجتماعی» از مجموعه موضوعات کلام اجتماعی و مورد توجه متفکران معاصر است که در گرایشی نوین، فهمی اجتماعی از توحید را پیشنهاد میدهد که معنا و مؤلفههای آن چندان روشن نیست. آیت الله خامنهای ازجمله اندیشمندانی است که در کلام اجتماعی ورود داشته و بر اساس قرآن، در این زمینه طرح بحث کردهاند؛ ازاینرو در مقاله حاضر تلاش شده با تأکید بر اندیشه ایشان، معنای توحید اجتماعی از رهگذر بیان مؤلفههای آن در قرآن استخراج شود؛ زیرا توحید اجتماعی مقولهای غیربسیط و ذوابعاد است. نتایج این مطالعه که به روش توصیفی- تحلیلی و متکی بر اطلاعات کتابخانهای انجام شده است، نشان میدهد در دیدگاه آیت الله خامنهای، ایمان به وحدانیت خداوند اعتقاد ذهنی و فردی صرف نیست، بلکه صبغه اجتماعی مییابد. براین اساس پذیرش ربوبیت الهی(توحید ربوبی) و نفی هرگونه حاکمیت غیر الله(توحید عبودی) دو مؤلفه اصلی توحید اجتماعی میباشند که مطابق آیات قرآن، سایر مؤلفهها همچون هدفداری خلقت و مسئولیتزایی نسبت به جامعه و عالم هستی، پذیرش حاکمیت مطلق الله در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فردی، جهتگیری اعمال و عواطف بهسوی الله، قوامیابی و جهتگیری اجتماعی سایر عناصر دین، زیرمجموعه مؤلفه توحید ربوبیاند و نفی حکومت طاغوتها و لزوم تشکیل نظام الهی، نفی هرگونه انحصارطلبی و امتیازخواهی و نفی تئوریهای غیر الهی، زیرمجموعه مؤلفه توحید عبودی بهشمار میروند که در یک نگاه کلی، معنا و ماهیت توحید اجتماعی را آشکار میسازند.
📌کلیدواژهها
توحید اجتماعی معناشناسی قرآن آیت الله خامنهای مؤلفه جامعه توحیدی
لینک دریافت مقاله
http://meftah.whc.ir/
دوفصلنامه مفتاح شماره ۸
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل و نقد بنیان های اندیشه نواعتزالی در نظریه تفسیری امین خولی
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 سید محمود طیب حسینی
✍🏻 فریده پیشوایی
✍🏻 فاطمه قنبری
📌چکیده:
♦️ از بنیان های نظریه تفسیر ادبی امین خولی، اندیشه های نواعتزالی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی-انتقادی مبتنی بر داده-های اسنادی، ضمن معرفی نظریه خولی، مختصات جریان فکری نومعتزله را در نظریه خولی که در رهیافت های تفسیری بعد او، موثر بوده، آشکار و نقد کرده است. از امتیازات مبانی نواعتزالی خولی، رویکرد تفسیر اجتماعی نظریه اوست. در مقابل کاستی های ناشی از جریان نومعتزله، چالش هایی را متوجه آن ساخته ازجمله نگاه نوآورانه در تمام ابعاد دین، گسست پیوند با سنت تفسیری، نسبی بودن فهم ها از قرآن و غلبه متن محوری در تفسیر. همچنین فقدان نگاه وحیانی به عقل از آسیب های این نظریه است؛ ضمن اینکه توجه افراطی به فهم مخاطبان اولیه و غفلت از فرهنگ سازی قرآن، زمینه ساز گرایش به تفسیر فرهنگی خواهد شد.
♦️ بنیان های نواعتزالی نظریه خولی همچون عدم تنقیح مبانی فهم متن و تبیین جهان بینی، آن را فردمحور کرده است. در نگاه نومعتزله قرآن به عنوان متنی زنده فارغ از جنبه های الهیاتی، موضوع پژوهش قرار گرفته، در نتیجه هویت وحیانی آن سلب می شود. نظریه خولی نیز از این آسیب در امان نبوده و این مساله در آثار شاگردان و متاثران از نظریه او مشاهده می شود.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/452910
#مقاله
#اعتزال_نو
#امین_خولی
#تفسیر_ادبی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_تخصصی
🔰 تحلیل محتوای کیفی کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (با تاکید بر مبانی فکری مولف)
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 فریده پیشوایی
📌 چکیده:
♦️ کتاب «نقد قرآن» نوشته دکتر سهاست که در سالهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است. نه نویسنده کتاب شناختهشده است و نه معلوم است که یک شخص است یا یک لجنه و مسلمان است یا غیرمسلمان. به هر روی به زعم نگارنده یا نگارندگان شبهاتی به قرآن وارد است. این مساله ضرورت توجه به نقد این کتاب را روشن میسازد. در این میان بیش از پاسخِ موردی به شبهات، شناسایی مبانی فکری نگارنده یا نگارندگان این کتاب که بنیانهای شبهات را شکل میدهند و نقد آنها ضروری مینماید.
♦️ در این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، تمها یا همان مضامین نهفته و ناپیدای دال بر مبانی فکری شکلدهنده شبهات، آشکار میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد 7 مقوله بهرهگیری از منابع غیر معتبر، تحمیل دیدگاههای شخصی، طرح اعتقادات کفر آمیز، نفی اصول اعتقادی، علمزدگی و ساینتیزم، عدم ارائه مستندات علمی و متقن و عدم آشنایی با قواعد علوم قرآن و تفسیر، حاصل ترکیب مفاهیمی14گانه است. این مفاهیم از نشانه ها منتج شدند. از پیوند نشانه ها، مفاهیم و مقولات، تمهای اصلی یعنی تفسیر به رای، ارتداد، عقلانیت صوری دنیای مدرن و فقدان استانداردهای علمی تفسیر بدست میآید. با استناد به مقولات و تمهای بدست آمده می توان به صورت مشترک به بسیاری از شبهات پاسخ داد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/466811
#مقاله
#قرآن
#دکتر_سها
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_ترویجی
🔰 خواص امت و جنگ جمل
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ نخبگان و خواص در هر جامعهای، نقش کلیدی و اثربخشی دارند که از دیگر قشرهای جامعه، بسیار عمیق تر و تأثیر آن درازمدتتر است؛ به ویژه که پویایی و حرکت دیگر قشرها، با رهبری و هدایت آنان صورت میگیرد و در نتیجه کارکرد بسیار پرتوانی دارند. اگر خواص و نخبگان از جایگاه دینی و مذهبی برخوردار باشند، این مسأله تأثیر چند برابر خواهد داشت.
♦️ نوشتار حاضر با رویکرد تحلیلی، به تحقیق در زمینه نقش خواص در جنگ جمل پرداخته است. خواص در سه زمینه نظامی، فکری-فرهنگی و اقتصادی، فعالیت گستردهای داشتند لذا به سابقه شخصیتی آنها، تأثیر شگرف آنان در حرکت دادن مردم و تحریک آنان بر ضد حکومت امام علی (ع) توجه گردیده و در ادامه، به عوامل انحراف خواص پرداخته شده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/303499
#مقاله
#خواص
#جنگ_جمل
🆔 @arabsalehi_ir
💯🗒 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 نقد ادله و مبانی قرآنی نظریه دولت محمد خلف الله
✍️ #محمد_عربصالحی
✍فریده پیشوایی
📌 چکیده:
🔸 هدف پژوهش حاضر نقد مبانی و ادلّة نظریه خلف الله، متجدد مصری و از ادامه دهندگان حلقه فکری المنار است. وی با اتکاء بر مبانی اجتهادی مصلحان عرب و بر پایة کاربرد واژگان قرآنی و قواعد شرعی مستنبط از آن، ضمن سلب منصب حاکمیت از پیامبر ص معتقد است پس از ختمِ نبوت، با واگذاری امور دنیوی مانند اداره جامعه به عقل بشر، معیارِ صدور احکام، مصلحت عام است که توسط کارشناسان (اهل حل و عقد: اولوالامر) تشخیص داده میشود. این نظریه الهام بخش برخی متفکران عرب و ایرانی معاصر در ایده «حذف دین از حکومت» بودهاست.
🔸 یافته های این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر آیات قرآن و بهره گیری از منابع اهل سنّت انجام شد، نشان میدهد که این نظریه مبتنی بر قواعد ساختگی و تحلیلهای غیرعلمی است و مستدل به ادلّهای محکم از کتاب و سنّت نیست. برداشتهای تفسیری خلف الله نیز تفسیر به رأی است؛ نتیجه اینکه خلف الله و همفکرانش با وجود نواندیشی در زمینه تشکیل دولت در جامعه اسلامی، همچنان وامدار اندیشه کلاسیک اهل سنّت در حجیّت قول اهل حلوعقد بودهاند و تفاوت آنها تنها در خوانش جدید و نظام مند این اندیشه و مبتنی بر تفسیر غیرصحیح از قرآن و قواعدی است که پایه و اساس متقن قرآنی ندارد
#مقاله
لینک دریافت مقاله
http://ensani.ir/fa/article/492978/
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 نقد دیدگاه ابوزید پیرامون حدوث کلام الهی و تلازم آن با تاریخمندی قرآن
✍ #محمد_ عربصالحی
✍رقیه شجاعی
📌چکیده
ابوزید به عنوان یکی از نظریه پردازان نومعتزله، بعضاً آموزه های قرآن را تاریخمند دانسته و در راستای اثبات نظریه خود، ادلّه مختلفی اقامه نموده است؛ از جمله اینکه کلام الهی را حادث و مخلوق در نظرگرفته و نتیجه آن را تاریخیت قرآن می داند. او تلاش میکند که از طریق فعل دانستن صفت تکلّم، آن را به مسئله حدوث قرآن ارتباط داده و از رهگذر آن به تاریخی بودن قرآن استناد کند. در این راستا وی منکر وجود پیشین قرآن در لوح محفوظ شده و مراد از وجود قرآن در لوح محفوظ را معنای مجازی آن گرفته است. باعتقاد او لوح محفوظ همان قلوب مومنین است. این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی و انتقادی نگاشته شده است بر آن بوده تا با مداقّه در اصل بحث حدوث و قدم قرآن، اولاً درکی صحیح از آن ارائه نماید و سپس با اقامه دلایل و شواهدی از آراء فلاسفه و دانشمندان و صراحت های قرآن، در قالب پاسخهای حلّی و نقضی ثابت کند که ارتباطی بین حدوث و تاریخیت قرآن برقرار نیست. نتیجه آنکه بحث حدوث کلام الهی تاثیری بر تاریخمندی قرآن به آن معنایی که مراد ابوزید است، ندارد و ادله و شواهد جناب ابوزید بر این مسأله تمام مخدوش است.
📌کلیدواژهها
ابوزید حدوث و قدم کلام الهی تاریخمندی لوح محفوظ
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐
http://qabasat.iict.ac.ir/article_249091.html
و
http://ensani.ir/fa/article/493196/
💐💐💐
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 علل معنوی و کیفیت سازگاری آن با قانون علیت
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ علل معنوی یا غیبی و مصادیق واقعی آن، سازکار تأثیر آن، کیفیت تعامل آنها با علل مادی و چگونگی تبیین آن مطابق با اصل ضروری علیت، همچنین کیفیت سازگاری آن با قواعد فلسفی که در باب علیت است، از مسائلی است که اخیراً با همه گیری بیماری واگیردار کووید 19 دوباره مورد بحث محافل مختلف علمی و حتی ژورنالیستی واقع گردیده است. در این مقاله به برخی حیثیت های علل غیبی پرداخته می شود.
♦️ دو سؤال اصلی که این مقاله در پی پاسخ به آن است، عبارت است از: یکم- تعریف علل غیبی و مشخصات آن چیست؟ دوم- علل غیبی چگونه با «قاعده فلسفی الواحد» که دو سویه دارد و «قاعده فلسفی لزوم سنخیت بین علت و معلول» سازگارند؟ از نگاه این مقاله علل غیبی آن دسته علل هستند که قابل تبیین مادی و تجربی حسی نیستند و عقل بشر از تبیین کیفیت تأثیر آنها ناتوان است. این علل هم می توانند در طول علل طبیعی باشند، هم در عرض آن و هم ناقض آن و هم مؤثر بالاستقلال. همچنین در این مقاله اثبات خواهد شد جریان علل و اسباب معنوى نیز مثل علل مادی در چرخه اصل ضرورى علیت گنجیده و در تنافى با آن نیست. علل غیبی با برگرداندن آنها و هم آنچه به عنوان علل طبیعی شناخته می شود، به علل اعدادی و علیت تشأنی هیچ منافاتی با سه قاعده فلسفی فوق نخواهند داشت.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/439738
#مقاله
#علیت
#علل_غیبی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 ذاتی و عرضی در دین
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ در این مقاله، نخست به تعریف عرضی و ذاتی و بیان لوازم قول به تقسیم عناصر تشکیل دهنده دین به عرضی و ذاتی می پردازیم و آن گاه نقض ها و نقدهای این دیدگاه را بیان، و در پایان معنای درستی را که می توان از عرضی و ذاتی در دین اراده کرد تبیین می کنیم.
♦️ نوشتار حاضر نقدی است درون دینی و برون دینی بر نظرات برخی از روشن فکران داخلی که متأثر از فلسفة غرب و به ویژه مباحث هرمنوتیک فلسفی و هیستوریسیزم فلسفی اند. برپایه این نگاه بسیاری از آموزه های اصیل اسلام تاریخمند و زمانمند میشوند و از گردونه اعتبار دایم بیرون میروند. روش تحقیق در این مقاله، ترکیبی است از روش های تحلیلی، عقلی و نقلی.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/306531
#مقاله
#دین
#ذاتی
#عرضی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_ترویجی
🔰 تحلیل و نقد نگاه مجتهد شبستری به علم اصول و اجتهاد فقهی
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
🔸آﻗﺎی ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷــﺒﺴﺘﺮی در ﯾﮑﯽ از ﯾﺎدداﺷﺖﻫﺎی ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان » ﭼﺮا دوران ﻋﻠﻢ اﺻــﻮل و اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن رﺳــﯿﺪه اﺳــﺖ؟«ﻣﺪﻋﯽ اﺳﺖ از ﺻﺪر اﺳﻠﺎم ﺗﺎ دوران ﭘﯿﺶ از رﻧﺴـــﺎﻧﺲ ﻓﻘﯿﻬــﺎن ﺑــﺎ اﺗﮑﺎ ﺑﺮ ﯾﮏ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﮐﻠﺎﻣﯽ در ﺗﻤﺎم ﻗﻠﻤﺮوﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ آﯾﯿﻨﯽ ﯾﺎ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺗﮑﻠﯿﻒ ﺗﻤﺎم ﻣﺴﺎﺋﻞ را آن ﻫﻢ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ اﺳــﺘﻨﺒﺎط از ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ و ﺳــﻨﺖ و اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ در آن دو ﻣﻨﺒﻊ روﺷــﻦ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ.
🔸اﯾﻦ روش؛ اﻣﺎ ﭘﺲ از دوران رﻧﺴﺎﻧﺲ و ﻫﺠﻮم ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﺪﯾﺪ و ﻣﺴﺘﺤﺪﺛﻪ ﻫﻢ اداﻣﻪ داﺷﺘﻪ؛؛ اﻣﺎ ﺑﻪﺗﺪرﯾﺞ و ﺑﻪوﯾﮋه ﭘﺲ از اﻧﻘﻠﺎب اﺳﻠﺎﻣﯽ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﺟﺪی روﺑﻪرو ﺷﺪ؛ زﯾﺮا ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ارﺗﺒﺎط و ﻣﻨﺸﺄی در ﮐﺘﺎب و ﺳﻨﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻪاﻧﺪ؛ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮐﻞ ﻓﺘﺎوای ﻓﻘﯿﻬﺎن دراﯾﻦﺑﺎره ﻫﻢ ﻓﻘﻂ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﻣﻮر ﻋﻘﻠﺎﯾﯽ و ﻋﻠﻮم روز ﺑﻮده و رﯾﺸــﻪای در ﮐﺘﺎب و ﺳــﻨﺖ ﻧﺪارﻧﺪ. در ﺣﻘﯿﻘﺖ اﯾﻦ ﻋﻠﻮم روز ﻫﺴــﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺴﺘﺤﺪﺛﻪ را روﺷﻦ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﻧﻪ ﻋﻠﻢ اﺻﻮل و اﺟﺘﻬﺎد ﻣﺼﻄﻠﺢ ﻓﻘﻬﯽ؛
🔸 ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮان ادﻋﺎ ﮐﺮد ﮐﻪ دوران ﻋﻠﻢ اﺻﻮل و اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن رﺳﯿﺪه اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﯿﺶ رو در دو ﺟﻬﺖ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ ﻣﺪﻋﯿﺎت آﻗﺎی ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷــﺒﺴــﺘﺮی دراﯾﻦﺑﺎره ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ؛ اﺑﺘﺪا ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮﻫﺎی وی درﺑﺎره ﻧﻈﺮﯾﻪ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎن اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ ﮐﺸﯿﺪه ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺳﭙﺲ ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی وی ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﻋﺪم ﮐﺎراﯾﯽ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻣﻮرد واﮐﺎوی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺿﻤﻦ ﻧﺸﺎن دادن ﻣﻐﺎﻟﻄﻪﻫﺎ و اﺷﺘﺒﺎهﻫﺎی ﻓﺎﺣﺶ ﻋﻠﻤﯽ وی، ﺑﻪ اﺛﺒﺎت اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﯽﭘﺮدازد ﮐﻪ ﻋﻠﻢ اﺻﻮل ﺑﺎ ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺧﻮد و اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ﺑﺎ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﺧﻮد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﭘﺎﺳﺦﮔﻮی ﺗﻤﺎم ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺴﺘﺤﺪﺛﻪ و ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻮاردی ﮐﻪ ﺗﻮﻫﻢ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺗﺎﺑﻊ روشﻫﺎی ﻋﻘﻠﺎﯾﯽ ﺻﺮف و ﻧﻪ ﻣﺴﺘﻨﺒﻂ از ﮐﺘﺎب و ﺳﻨﺖ اﺳﺖ، اﺛﺒﺎت ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ اﺻﻮﻟﺎ از ﺳﻨﺦ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﻧﺒﻮده ﺑﻠﮑﻪ اﺑﺰارﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ اﺣﮑﺎم اوﻟﯿﻪ ﯾﺎ از ﺳﻨﺦ اﺣﮑﺎم ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ و اﺧﺘﯿﺎرات ﺣﺎﮐﻢ ﺑﻤﺎ ﻫﻮ ﺣﺎﮐﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ روشﺷﻨﺎﺳﯽ ﺧﺎص ﺧﻮد را دارد.
📌کلیدواژه ها:
عقل ، علم اصول ، مجتهد شبستری ، ﺣﮑﻢ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ، اﺟﺘﻬﺎد ﻓﻘﻬﯽ ، ﮐﺘﺎب و ﺳﻨﺖ
#مقاله
#شبستری
#اجتهاد_فقهی
لینک دریافت مقاله
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/
🆔 @arabsalehi_ir
یک خانواده یهودی با هشت فرزند با فاصله سنی کم. کسب و کارشان صابون سازی دستی ارگانیک است.
خاخامهای یهودی:
هر زن یهودی برای رفتن به بهشت دست کم باید هشت فرزند به دنیا بیاورد.
سازمان بهداشت جهانی WHO که توسط یهودیان تاسیس شده و در سازمان ملل فعال است برای مسلمانان ایرانی نسخه فرزند کمتر میپیچند اما خودشان...
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/688
یوسف محمد رهیافته ژاپنی: روشن ترین دین برای من اسلام بود. در اسلام فقط یک کتاب وجود دارد: قرآن! و این مهمترین نکته است.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/689
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
47.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯‼️ #ببینید
📸 گزارشی ویژه و اختصاصی از همایش ملی اجتهاد عقلگرا
🎙 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#مهدی_هادوی_تهرانی
🔺 و مناظره علمی:
#رضا_برنجکار
#محمدتقی_سبحانی
#محمدمهدی_گرجیان
#محمدحسن_قدردان_قراملکی
⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ijtihaad
#همایش
#اجتهاد_عقلگرا
🆔 @iictchannel
شین گایمون رهیافته ژاپنی: مفهوم عمیق بخشنده و مهربانی خدا در اسلام تاثیر زیادی روی من گذاشت.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/692
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
37.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯‼️ #ببینید
📸 گزارش ویژه برنامه #روزنه شبکه قرآن و معارف سیما از همایش ملی اجتهاد عقلگرا
🎙 با سخنرانی حضرات آیات:
#علی_اکبر_رشاد
#مهدی_هادوی_تهرانی
🔺 و مناظره علمی:
#رضا_برنجکار
#محمدتقی_سبحانی
#محمدمهدی_گرجیان
#محمدحسن_قدردان_قراملکی
⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ijtihaad
#همایش
#اجتهاد_عقلگرا
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب یلدای من اگر با تو سپر شد یلداست............
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/695
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید برنامههایی که در اندیشکدههای امریکایی طراحی دقیق شده و در عراق و بسیاری از کشورهای دیگر اجرا میگردد.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/696
📢من هیئت و حسینیه را حسینیه نمیدانم،
مگر اینکه دلاورانی را برای
دشمنی با اسرائیل فارغ التحصیل کند.
در هیئتی که دغدغه مبارزه با اسرائیل نباشد،
شمر هم سینه میزند.
🔹امام موسی صدر
🇮🇷 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/697
اسرائیل و عربستان
دو کشور بسیار بدنام
از نظر سیاسی و اجتماعی
در دنیا هستند تا جایی که
سران کشورها
تلاش میکنند حتی الامکان
با رووسای این کشورها
عکس یادگاری هم نگیرند!!
با این حال اما
آن قدر شعور و تجربه سیاسی داشته و دارند
و منافع ملی،برایشان مهم است که
در هنگامه جنگ در برابر دشمن واحد،
همه بدیها و جنایتهای آنها را
فراموش کرده و با آنها،
ید واحده شده و جبهه متحد
تشکیل دهند!!!!
همگان حتی آدمهای نابینا
در حوادث اخیر ایران
مشاهده کردند چگونه کشورهای اروپایی
پشت سر تحرکات و فتنه انگیزی عربستان و اسراییل در آمدند و
آتش بیار معرکه شدند و
با صدای بلند و یکصدا
اولاً از متعرضان به جان و ناموس و
امنیت کشور حمایت کردند
ثانیا نه تنها به جنایات فجیع و غیرقابل دفاع
مثل حادثه شاه چراغ یا
شهادت مظلومانه عجمیان و علی وردی اعتراض نکرده بلکه آنها را
بیشرمانه نادیده گرفته و
از دستگیری و مجازات و اعدام جانیان
برآشفتند و غوغا به پا کردند.
این جا اما
در جبهه انقلاب اسلامی
«بعضی»ها
در هنگامه زبانههای آتش جنگ
تازه یادشان آمد
نظام،
فساد و ناکارآمدی و مشکلاتی دارد،
یادشان آمد
با رهبری و بچه حزب اللهی ها
َخُرده حسابهایی دارند
کینه های بدری و خیبری سر باز کرد
یکی نقد کرد
یکی زخم زبان و طعنه زد
یکی سرود ملی نخواند
یکی به همه چیز پشت کرد و
به دشمن پناهنده شد
یکی دیگر
مقهور غوغا و جنگ روانی دشمن شد
پای ارادتش لرزید،شک کرد،متوقف شد،
تماشاگر شد و سکوت پیشه کرد
یکی دیگر مثل دشمنان
بر تیر و سنگ و نیزه و دشنه حرامیان
و غربت علی وردی و عجمیان
چشم فرو بست،
مادران و کودکان بیگناه و شهید شاهچراغ را هم ندید،
ناسزاها و فحشهای رکیک
به رهبر و مرجع دینی میلیونها مقلد داخل و خارج کشور را هم نشنید اما
بر کتک خوردن و زخم و جراحت معترضان
اشک ریخت،با صدای بلند محکوم کرد، کلیپ ساخت و با افتخار منتشر کرد!!!
فأین تذهبون!!
از صف و جبهه این رهبر فرزانه
که بگذری، آنسوتر
بن سلمان و نتانیاهو
انتظار تو را میکشند و
برای تو آغوش باز کردهاند!!
جان برادر!
دقت کن خط را گم نکنی!
نگاه کن در کدام جبههای!؟
همرزم و هم سنگر کدام جنگجویی!!؟
جبهه مقابل تو کیست!؟
با چه کسی
به کجا تیر میاندازی؟
همرزم و همدرس و هم میهنم!!
مگر صف متحد دشمنان قسم خوردهی ایران و اسلام و اخلاق و انسانیت را
نمیبینید!؟
اگر سلیمانی عزیز
که در فراق او، با هم
به سوگ نشسته و اشکها ریختیم
امروز بود،
کجا و در کدام جبهه بود!؟
این صحنه های رویارویی
شوخی و سرگرمی نیست،
بازیها و دعواهای کودکانه نیست،
رقابت های گذرا و مرسوم جناحی و انتخاباتی نیست!
جنگ«حق و باطل»و کارزار «سرنوشت» است
مراقبت نکنی همه پیشینه و افتخارات و دنیا و آخرتت را بر باد میدهد !
مراقب باش!
غوغا و پایکوبی دشمن و
تشویق و هورای دیگران،
آن قدر گیج و مبهوتت نکند تا
مثل اهل کوفه
یک مرتبه چشم باز کنی و ببینی
از جبهه حق و قافله حسین،جا ماندهای!!
حالا،
در این روزهای سرد و سنگی،
بهتر میفهمم و درک میکنم
چرا «علی»
در دل شب،در نخلستان های کوفه
سر در چاه میکرد و
«غریبانه» میگریست!!
چه کردند با او
لشکریان مردد،
یاران بی وفا و
رفیقان نیمه راه!
ای کاش
همچنان که «علی» آرزو کرد
این«بعضی»ها
در شناخت و دفاع از جبهه حق،
ذرهای از
غیرت و جسارت و زرنگی دشمن را
در دفاع از باطل داشتند!!!
همین
✋
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/698