eitaa logo
اعراف
92 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
291 ویدیو
19 فایل
وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ (اعراف/۴۶) لینک کانال‌های آرشیویِ بذل خون،متفکر غریب و میراث: @miras_68 @bazl_61 / @gharib_58 این کانال هم تولیدی و هم توزیعی است! @aliasgari1378
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
🔴 نوع مقابله با گناه علنی از نظر شهید مطهری 🔰شهید مطهری ره: " گناه تنها چیزی است که عظمت را از دیده‌ها می‌برد و آن را در نظر فرد ناچیز جلوه می‌دهد . و لذا اسلام می‌گوید هنگامی که گناهی انجام گرفت و این گناه در خفاء کامل نبود و افرادی بر آن آگاهی یافتند باید گناهکار مورد سیاست قرار گیرد یا بخورد و یا شود . در فقه اسلامی به طور کلی گفته‌اند ترک‌ هر واجب و انجام هر حرامی اگر حد برای آن تعیین نشده تعزیر دارد . " تعزیر " کیفر کمتر از مقدار " حد " است که بر طبق نظریه حاکم تعیین‌ می‌گردد . در اثر گناه یک فرد و اشاعه آن ، اجتماع یک قدم به گناه نزدیک شد و این از است برای آن .پس باید گناهکار را به مقتضای‌ اهمیت گناهش کیفر داد تا باز اجتماع به راه بر گردد و عظمت گناه از دیده‌ها بیرون نرود . بنابر این خود کیفر و نقمت ، مهری است که نسبت به اجتماع مبذول‌ می‌گردد " 🔖جاذبه و دافعه علی (علیه السلام)، ص 25 و 26 ✍️پ.ن: 🔹شهید مطهری این سخنان را قبل از اینکه جمهوری اسلامی ای وجود داشته باشد، گفته است. آنگاه عده ای از مسئولین در جمهوری اسلامی برای مقابله با ولنگاران و ناامنی اخلاقی در شک و تردید به سر می برند❗️ 👈 این در حالی است که به برکت جمهوری اسلامی و خون شهدا، در کشورمان امکانات، راهکارها و ظرفیت های فراوان برای مبارزه با بی بند و باری وجود دارد. 🆔@mjafari_ir
عوام فریبی از یک نوع تفکر در حوزه ی علمیه که وقتی میبیند هیچ مرجعیت فکری ندارد، دست به تحریف حق و تضعیف نظام مبتنی بر حق میزند. @araf11
آن‌چه که مهم است متن نیست، فرامتن است گرچه متن هم قابل خدشه است فرامتن این مصاحبه و انتشار آن(عن قصد أو غیره به عهده‌ی خودشان)، مهجوریت اسلام در زمانه‌ای است که میل و گرایش به آن تشدید شده است فرامتن آن القاء پدرانگی آقای‌علوی‌بروجردی برای همه‌ی طیف‌هاست به‌جز انقلابی‌ها و حزب‌اللهی‌ها کانه اصلا چنین طیفی حیات اجتماعی ندارد آن‌چه که حائز اهمیت است اولویت‌داشتن مباحثی‌ست که بازدیدخورش خوب است فرامتن آن پرداختن ایشان به مباحث اختلافی و عدم پرداخت به مباحث یقینی مثل انزجار از قرآن است @srdrgm
چرا فکر میکنیم غیر از اهل بیت و مکتب اسلام، کسی چیز بهتری برای زندگی دنیاییمان ارائه میکند؟ اگر ارائه کرده بود چرا تا کنون به ثمر ننشسته؟ غرب نمی خواهد جواب بدهد یا خود را به خواب زده است؟ غرب گرایان در ایران چطور؟ @araf11
غدیر یعنی ضدیت با نظام سرمایه داری! خیلی ها مشخصا در زندگی خود با کنش های روزمره ای صبح خود را به شب میرسانند در حالیکه خبر ندارند این کنش ها با نوعی از زندگی متعالی که برای انسان ترسیم شده است، نسبتی ندارند و نمیدانند که از قضا کیفیت حضورشان در جامعه و یا نوع کنشگریشان در خانواده اساسا طراز یک انسان معتقد به اسلام علوی نیست! لذا این تعارض و تناقض در عقیده و عمل سبب شده نوعی سکولاریزم در نوع مواجهه ی مردم با مبانی دینی صورت بگیرد. مثلا طرف اهل روضه و گریه است ولی نمیتوانند ارتباطی بین ضدیت قیام سالار شهیدان با مدل زندگی مدرنیته، برقرار کنند چراکه نهضت عاشورا برای آنان در ابعاد تاریخ گذشته محدود مانده و تعریف از ظلم یزید(علیه اللعنة) و احقاق حق حسینی(ع) استمرار تاریخی برایشان ندارد. لذا مدل زندگی تماما برده پرور غربی_که نشات گرفته از حذف هدایت قدسی برای انسان از عصر متافیزیک تا کنون بوده است_ برای آنان نه تنها ترویج ظلم و ضد آزادی معنا نمیشود بلکه خلاف آنرا مطلوب خویش میدانند! بنابراین در نوع تحلیل خود نسبت به قیام امام حسین یک تعریف اسلامی و مکتبی ارائه نمیکنند بلکه معتقدند که قیام حسینی(ع) صرفا یک اتفاق بوده و یا امام حسین فقط در بستر زمانی خودش میتوانسته چنین کند! و این یعنی استحاله معنای ظلم و معنای عدالت، در نگاه مردمی که توسط تحمیق نظام سرمایه داری و حیوان گرا رقم خورده است؛ بدون آنکه وجود مقتضی هدایت در بستر جامعه برای مردم فهم شود تا از موانع این مقتضی مثل برهنگی، بروکراسی اداری، آموزش های غیر نافع و زمانبر و... جلوگیری کنند. همین امر سبب میشود که جایگاه نظام توحیدی و در راس آن وجود ولی فقیه در عصر غیبت نه تنها درک نشود بلکه تقابل با آن لازمه ی داشتن زندگی بهتر تلقی شود واین یعنی نظام سرمایه داری کار خودش را انجام داده است؛ چرا که معنای هدایت انسان به سمت کمال را یا اساسا بی اهمیت نموده و یا معنای کمال را صرفا در نگاه ناسوتی و حیوانی ترجمه کرده است. اصل ماجرا در غدیر نیز همین است! تو مجبوری که از بین ولایت الهی و ولایت شیطان که همان طاغوت است_چون ولایت فقط حق خدا و ماذونین اوست_ یکی را اختیار کنی؛ چون شِق سومی ندارد. یا خدا یا غیر خدا. لذا اومانیسم ابتدا انسان را محور قرار میدهد تا با حذف خدا و نگاه متعالی به انسان، اساس سرمایه سالاری را عَلَمی برای پیشبرد اهداف سودجویانه ی خودش نماید و این همان رویکردی بود که بعد از رحلت پیامبر در سقیفه علیه حقانیت امیر المومنین شکل گرفت تا اوج این نظام سرمایه سالارانه را در زمان خلافت معاویه و یزید ببینیم. باید گفت: برای همین غدیر را جشن میگیریم تا بگوییم ما ولایت خدا را برگزیدیم تا زیر بار استضعاف معنوی و مادی نرویم! ما ضد طاغوتیم و ولی خود را خدا و اولیاء او میدانیم. @araf11
هدایت شده از علیرضا زادبر
آرمان علی وردی شیعه شجاع بود https://eitaa.com/Politicalhistory
✅ کجای قرآن از علی(علیه السلام) گفته است!!! ♦️روزی معاویه «لعنة‌الله‌علیه» واردمکه شد، گروهی برمعاویه واردشدند وگفتند: آیامی دانی که ابن عباس تفسیرقرآن می کند؟ ♦️معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عموی پیغمبر بوده، او ازهاشمیان است! اگر او نکندکه تفسیرکند؟! ♦️گفتند: آیات رابه نفع علی بن ابیطالب تفسیرمیکند وما ازاین قضیه شاکی هستیم! ♦️معاویه گفت: خودم رسماوارد مجلس می شوم وجمع شان را برهم می زنم. ♦️معاویه واردمجلس تفسیر ابن عباس می شود،ابن عباس باچنان کیفیتی تفسیرآیات میکردکه معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید! بعد ازمجلس معاویه رو به ابن عباس کرد وگفت: ♦️ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟! 🌺 ابن عباس گفت : معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟ "انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد" این آیه برای کیست معاویه؟ معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است! ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟! 🌺 ابن عباس گفت : "اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا" بگو این آیه برای کیست معاویه؟ معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟ 🌺 ابن عباس گفت : "اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم راکِعون" معاویه این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم! ولی حتما این را باید بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم" معاویه بگو این آیه در حق کیست؟ معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید، ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟ ابن عباس گفت : "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا" بگو ببینم این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : پیغمبر فرمود ؛ حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید. ولی باید همین را تفسیر کنی؟ 🌺ابن عباس گفت : "کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم" این آیه برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : این قصه، قصه ی عِلم علی بن ابیطالب است که خدا همه ی عِلم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند، ولی لازم است حتما این را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ" بگو به من که این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند، ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع" این آیه برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت ؛ به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم ! آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک" این آیه دیگر برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم! ولی این را حتما باید بازگو کنی؟ 🌺ابن عباس گفت : "اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم" معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟ معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را ! 🌺 ابن عباس از جا بلند شد و گفت: معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟! معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان "اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها ابن عباس: این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است! معاویه گفت : علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟! 🌺ابن عباس گفت : نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود: زمین ! ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر! معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت:ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود... 📚بحار الانوار ج ۴۴ ص ۱۲۵ مطالب جاریه است ان شاءالله @araf11
رفیق خوبم یک تحلیل بی نظیر از جشن بی نظیرتر غدیر ارائه کرده که پیشنهاد میکنم بخونیدش. نوشته ها از مجتبی نیازی @araf11
اسلام مردم بی‌تفاوت نمی‌خواهد. مردمی می‌خواهد که در صحنه باشند. مردمی می‌خواهد که نسبت به افعال مسئولین، نسبت به صحبت‌های مسئولین حساس باشند. ما انقلاب کردیم که مردم در متن باشند نه در حاشیه. تحصن مقابل قوه‌ی قضائیه را از باب امربه‌معروف حکام نگاه کنید. تحصنی که در تقویت نظام است نه تضعیف. @srdrgm
انتزاعی درس خواندن و انتزاعی اندیشیدن! در سخنان دیروز رهبر فرزانه انقلاب با طلاب مبلغ، نکته ی مهمی بیان شد و آن اولویت تبلیغ نسبت به تحصیل بود. شاید کسی بپرسد که کار علمی زمان میخواهد و نمیشود که تبلیغ را با تحصیل، همزمان جمع کنیم پس چگونه تبلیغ را اولویت دهیم؟ مسئله این است که این سوال برخاسته از درک ناصحیح نسبت به فلسفه ی تبلیغ است. اساسا تبلیغ یک نکته ی مهمی را در دل خود جای داده و آن کسب نگاه های مختلف از زبان مردم نسبت به مشکلات روز و مسائل روزمره است. فایده ی مهمی که ارتباط با مردم و اندیشه های موجود در ذهنشان برای طلبه دارد، ممانعت نمودن طلبه از تحصیل و اندیشه ی انتزاعی است. بدین خاطر که وقتی برود و با افکار مختلف و متضاد مواجه شود و ببیند که یک حلقه ی مفقوده ای بین مردم برای فهم معارف ایجاد شده است، دیگر مدل خواندن فقه و اصولش هم تغییر میکند. سعی میکند فقه و اصولی بخواند که حل مسئله کند. دیگر کلام و عقائدی نمیخواند که معتقد بودن مخاطب به مبانی دینی را مفروض گرفته است؛ بلکه کلامی میخواند که از همان اول مخاطبش را یک مشرک به مبانی الهی و معتقد به مبانی اومانیستی در عصر حاضر دیده است. این یعنی اگر کسی پیدا بشود تا با تبلیغ مواد درسی خود را تنظیم کند، دیگر به دلش چنین شبهه ای نمیافتد: این درس ها به چه درد جامعه میخورد؟! حال میتوان فهمید که تبلیغ برای چه چیز نسبت به تحصیل اولویت دارد و اصلا منافاتی نه تنها با تحصیل ندارد بلکه به بهتر خواندن دروس دینی و کاربردی تر تحصیل کردن طلبه، کمک شایانی میکند. چقدر در ایام اخیر دیدم طلبه هایی را که به علت عدم ارتباط با مردم، وقتی با تفکراتشان مواجه میشدند، گویی چون اصحاب کهف از غار خارج شده، همه را تکفیر میکردند یا میگفتند مردم نمیفهمند این معارف بالا را! این حرف ها معنایی جز فشل بودن و شانه خالی کردن نداشت. یعنی طلبه ی محصل در حوزه هویت خودش را منحصر در درس خواندن نموده که در این صورت باید گفت، پس فرقش با اقشار دیگر جامعه چیست؟ و در پایان: تبلیغ اولویت پیدا نکرده بلکه اولویت داشته است. اما نگرش غلط برخی مدیران و بعضی صاحب نفسان، سبب شده تا نگاه طلبه ی تازه وارد به حوزه با یک سنگ بنای غلط چیده شود که اکنون از سخن رهبر انقلاب را به عنوان سخنی جدید میپندارد! @araf11