eitaa logo
آرایه های ادبی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
251 ویدیو
124 فایل
با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد این کانال برای دوستداران ادبیات گردآوری شده با آرزوی توفیق سپاس بابت همراهی‌تون @safieghomanjani @nabzeghalam
مشاهده در ایتا
دانلود
انالله و انا الیه راجعون با کمال تاسف خبردار شدیم که آقای حمید رضا چوپانی گرامی استاد بزرگوار به رحمت خدا رفت. آرزو می‌کنیم که وسعت صبر خانواده‌ی گرامی آن عزیز از دست‌رفته به اندازه‌ی دریای غمشان باشد. با هم دعا کنیم تا خداوند بزرگ روح عزیز از دست رفته را قرین رحمت کند و از این میهمان جدید به نیکی پذیرایی کند خاموش شدن این شمع نورانی را خدمت جامعه ادبی تسلیت عرض میکنیم .. روحش شاد ویادش گرامی ... 🥀🙏
آرایه های ادبی
انالله و انا الیه راجعون با کمال تاسف خبردار شدیم که آقای حمید رضا چوپانی گرامی استاد بزرگوار به رح
🥀 فکر کردن به تو زیبا است چون مهتاب در دلِ تاریکی چون نوازشِ خورشید  گاه می پندارم نشسته ام‌ ترانه ی دریا می شنوم‌ گاه بر می خیزم غنچه های سرخِ باغچه را می نگرم‌‌  می روم‌ بر ردِ پاهایی بوسه می نهم که سالهاست میزبانِ گرد و غبارند . https://t.me/Hamid_Reza_Chopani/4433 @arayehha
سینما به پنجره‌ای می‌ماند باید به سمتش بروی و با دلی بزرگ آن را باز کنی تا دوردست ها را بهتر و عمیق تر ببینی ۲۱ شهریور"روز ملی سینما" بر تمامی دوستداران هنر هفتم مبارکباد @arayehha
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ۲۱ شهریور روز ملی سینما اولين جشن خانه سينما در ۱۹ تير ۱۳۷۶ در تهران برگزار شد که اكبر نبوی، ابوالحسن داوودی، احمدرضا درويش، محمدرضا موئینی و منوچهر شاهسواری اعضای شورای برگزاری آن بودند. در آن زمان ابوالحسن داوودی اعلام کرده بود که موضوع «روز سينما» در جلسات خانه سینما مطرح و مقرر شده كه يک روز از سال باعنوان «روز ملی سينما» نامگذاری شود. سرانجام چهارسال بعد در ۱۳۷۹ در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که ۲۱ شهریور به‌عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد و هر سال جشن خانه سینما در این روز برگزار می‌شود و ۲۱ شهریور به‌عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد. خروج روز ملی سینما از تقویم: اما سال ۱۳۹۱ مشاهده تقویم‌های مختلف، نشان از حذف نام روز سینما از تقویم رسمی کشور می‌داد. در آن زمان شنیده می‌شد با توجه به اختلافاتی که بین خانه سینما و سازمان سینمایی وجود داشت، منجر به تعطیلی موقت خانه سینما شد. این اتفاق واکنش‌های بسیاری را در میان هنرمندان و سینماگران در پی داشت که همگی این افراد اعتقاد داشتند، روز سینما باعث همبستگی سینماگران و یادآوری زحمت‌های افرادی که در سینما مشغول به فعالیت هستند، می‌شود. بنا بر این حذف آن بی‌انصافی در حق سینما خواهد بود. شلوغی تقویم، دلیل حذف نام سینما اعلام شد: منصور واعظی دبیر وقت شورای فرهنگ عمومی، درباره این انتقال در گفت‌‌وگويی مطرح کرده بود: این روز از تقویم حذف نشده بلکه از صفحات اصلی تقویم به ضمایم انتقال یافته و ثانیا امسال دومین سالی است که این امر اجرایی می‌شود. اولین بار در امرداد ۱۳۸۹ در جلسه‌ای که درباره حذف برخی مناسبت‌ها از تقویم صورت گرفته بود، در این باره شور کردیم و مقرر شد که برخی مناسبت‌ها را حذف و برخی را نیز به ضمایم منتقل کنیم. در این راستا روز سینما را هم به بخش ضمایم منتقل کردیم. حذف نام روز سینما از تقویم‌های رسمی تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت، تا اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ دولت یازدهم در اولین مراسم جشن ملی سینما که بعد از بازگشایی خانه سینما در دولت روحانی برگزار شده بود، از بازگشت مجدد روز سینما به تقویم خبر داد که باعث خرسندی اهالی سینما شد. پس از گذشت کمتر از دوماه از صحبت‌های وزیر، ۴ آبان بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روز سینما رسما به تقویم کشور بازگشت. بازگشت روز سینما به تقویم رسمی کشور از سال ۱۳۹۴، باعث خرسندی اهالی سینما و علاقمندان به این هنر شد که می‌تواند این هنر را به‌عنوان یک عنصر فرهنگی در میان مردم جامعه بیشتر مورد توجه قرار دهد. @atayehha
آرایه های ادبی
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ۲۱ شهریور زادروز افشین یداللهی (زاده ۲۱ شهریور ۱۳۴۷ اصفهان — درگذشته ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ تهران) پزشک، شاعر و ترانه‌سرا او متخصص اعصاب و روان و از ترانه‌سرایان موفق بود که فعالیت‌های حرفه‌ای ترانه‌سرایی را در سال ۱۳۷۶ آغاز کرد. نخستین ترانه‌های وی با آهنگسازی فؤاد حجازی و شادمهر عقیلی بود که با خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا شد. وی برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های معروف تلویزیونی، ترانه‌ گفت و بیشترین شهرتش در این زمینه برای سرودن ترانه شب آفتابی، سریال غریبانه، شب دهم، میوه ممنوعه و مدار صفر درجه بود. وی چندین سال بود که اداره انجمنی به نام خانه ترانه را برعهده داشت که در سال ۱۳۸۰ با همکاری ترانه‌سرایان: عباس سجادی، سعید امیراصلانی، بابک صحرایی، یغما گلرویی، افشین سیاهپوش، نیلوفر لاری‌پور و محمدرضا حبیبی راه‌اندازی شد. این جلسات به‌خواندن ترانه، نقد ترانه و جلسات کارگاهی اختصاص می‌یافت. جلسات خانه ترانه سپس به فرهنگسرای قانون و پس از آن به فرهنگسرای شفق انتقال یافت. در سال‌های گذشته به‌تدریج ترانه‌سراهای مؤسس خانه ترانه به دلایل گوناگون از آن جدا شدند و او تنها فرد باقی‌مانده از هیئت مؤسس این انجمن بود که بعد از این اتفاق همچنان اداره خانه ترانه را برعهده داشت. از ترانه‌سرایان قدیمی در خانه ترانه: نادر بختیاری، مونا برزویی، ساناز صفایی، علیرضا سلیمانی، روزبه بمانی، سیامک رجاور، فروه مخصوص، بامداد بامداد، کوروش سمیعی، سعید کریمی، صابر قدیمی، میثاق جوهری، وحید عربانی، مهسا سماواتی، المیرا آقازاده، نیما کوکلانی، میثم یوسفی و بسیاری دیگر از اعضای قدیمی انجمن بودند. او در حادثه رانندگی درگذشت. آرامگاه وی در قطعه هنرمندان است. @arayehha
‍ ‍ ۲۱ شهریور سالروز درگذشت جمشید طاهری (زاده ۲۵ خرداد ۱۳۳۶ شهرضا -- درگذشته ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ اصفهان) شاعر و نویسنده او در دانشگاه در دو رشته برق و ادبیات تحصیل کرد. در دوره دبیرستان در انجمن شعر شهر که با حضور آشفته، نظام صنیعی، سلطانیان، پاینده‌مهر و آقالر برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد. او در شعر کهن خود را شاگرد شادروان آشفته و در شعرنو خود را شاگرد پاینده‌مهر می‌دانست. وی تا ۱۸ سالگی در شهرضا زندگی کرد و پس از آن به مدت ۳۰ سال به عنوان دبیر در آموزش و پروش خدمت کرد و در تمام این سال‌ها، به فعالیت فرهنگی و ادبی مشغول بود. مجموعه غزل چله‌نشینان چله خانه دل، پسر آتش (داستان کودک) عالم دیگر از زبان مردگانی که زنده شده‌اند (اثری تحقیقی در زمینه فراروانکاوی) حدیث عشق (رمان) طریق عشق (رمان) همراز عشق (رمان) یاس سپید عشق (رمان) درد محبت (رمان) غزل آریا (رمان) مهرگل (رمان) ساده اما... (کلامی چند) بابک (رمان) نوشین (رمان) آیدا (رمان) سیاوش (رمان) غزل (رمان) شبانه‌های پدرم (رمان) و داستان من (رمان) آثار ادبی منتشر شده از اوست. «داستان من» آخرین رمان این نویسنده بود که در سال ۱۳۹۲ نامزد جایزه کتاب سال شد. @arayehha
•[📚]• مقدمه: منظور از ریتم و آهنگِ نوشته‌ها چیست؟ 📘|• صدا و آهنگی که نویسندگان با واژه‌ها ایجاد می‌کنند، یکی از دلایل متمایز کردن‌شان از همدیگر است. 📗|• به عبارت دیگر، جمله بسیار فراتر از اطلاعاتی است که منتقل می‌کند. 💠|• جین کاکتئو این مفهوم را به گونه دیگری بیان کرده و گفته است قبل از آنکه حتی یک کلمه خواندن بلد باشد، فقط با گوش کردن به آهنگ نوشته‌های شکسپیر، می‌توانست بفهمد که او نویسنده بزرگی است. 📒|• صدایی که نویسنده روی کاغذ ایجاد می‌کند، نوعی موسیقی است. 📙|• می‌توان گفت که نوشته، نوعی نت موسیقی است که همه می‌توانند بخوانند. 📕|• در این نوع موسیقی به جای علایم معمول نت‌نویسی همچون باس، تنور، آکورد و غیره، از حروف و کلمات استفاده می‌شود. 📘|• روش های زیادی برای کنترل صدای کلمات وجود دارد. 📗|• بعضی از این روش‌ها ظریف هستند و برای چیره شدن بر آن‌ها تمرین زیادی لازم است. همان‌طور که برای تسلط به نواختن یک ساز به زمانی طولانی نیاز است. 📒|• نحوه چینش واژه‌ها در جمله، می‌تواند صدا یا آهنگ خروجی آن را تعیین کند، اما خود آن جمله هم نمی‌تواند مستقل از متن باشد و در ارتباط با سایر جمله‌هاست. 📙|• بنابراین موسیقی انفرادی آن مثل سازی در یک ارکستر بزرگ در نوای فراگیرتر یک پاراگراف ادغام می شود. 📕|• یکی از تعیین‌کننده‌های موسیقی متن، نحوه نقطه‌گذاری جمله‌ها است. 📓|• به طور مثال، من با استفاده از همین. نقطه. کوچک. می‌توانم. شما. را. وادار کنم. این متن. را با سرعتی. که دوست دارم. بخوانید. •[📚]• اصلاً چرا به موضوع موسیقی در نوشتن اهمیت می‌دهیم؟ 🎶 چون موجوداتی موسیقیایی هستیم. 🎶 موسیقی در ذات ما انسان‌هاست. 🫀|• ما قلب داریم. درست از لحظه تولد- یا حتی قبل از آن صدای تپش یکنواخت و مدام قلبمان را در وجود خود حس می‌کنیم: تیپ-تاپ تیپ-تاپ. 🫀|• در اثر این تپش، فشار خون ما مانند جزر و مد دائم در افت و خیز است. 🫀|• به این ترتیب نوعی کوبش مؤکد و غیرمؤکد را درون خود تجربه می‌کنیم که همان نبض یا اساس موسیقی است. 🫀|• این امر، یکی از زمینه‌های گرایش ما به موسیقی و آفرینش آن است. موسیقی در جسم و جان ما ریشه دارد. @arayehha
گاهی تای گرد عربی در زبان فارسی به  دو شکل (هم با «ت» و هم با «ه» ناملفوظ) به کار می‌رود و معمولاً با تفاوت معنا: ارادة:  ارادت، اراده رسالة: رسالت، رساله قوة: قوت، قوه مراقبة: مراقبت، مراقبه @arayehha
۲۱ شهریور زادروز روزنامه نگار و مستند ساز برجسته معاصر شهید گرامی باد @arayehha
🔹و در دانشگاه، شهریور ستمگرترین ماه‌هاست! دکتر سینا جهاندیده آخرای شهریور که می‌شود، استادان دانشگاه هر روز، چه به‌عنوانِ راهنما/ مشاور و چه به‌عنوان داور، خسته و بی‌حوصله و درهم شکسته از این رساله به آن پایان‌نامه و از آن پایان‌نامه به این رساله می‌روند.. . ( و ما دوره می‌کنیم شب را روز را رساله‌ها را و هنوز را...) ظاهراً مدام  گروه عوض می‌شود و معنا‌ها تغییر می‌کند، اما چیزی در این میان تکرار می‌شود که سایه‌ی آینده‌ی کابوس علم در دانشگاه‌های ایران است. نمرات معمولاً تغییر محسوسی ندارد؛ کمتر کسی است که هفده بگیرد. نمرات از هجده تا بیست است؛ اصلا تفاوت یک دانشجویی اهل اندیشه که چندین مقاله چاپ کرده و رساله‌ی خوبی هم نوشته با یک دانشجوی کم‌استعداد فقط دو نمره است. چه فرق می‌کند دفاعی که حاصلش از پیش مشخص است؛ گیریم با اندکی تفاوت؟ اصلا چرا دفاع می‌شود: این همان اژدهای بوروکراسی است که دانشگاه را هم  بلعیده است: نشاندیمش بدست ما و دست خویش لعنت کرد چه خواندی، هان؟ مکید آب دهانش را و گفت آرام نوشته بود همان کسی راز مرا داند که از اینرو به آن رویم بگرداند نشستیم و به مهتاب و شب روشن نگه کردیم و شب شط علیلی بود( اخوان ثالث) امروز استادی به من گفت: «کابوس است شهریور، دریغ از یک جمله‌ی دیگرگونه! همه گویی دارند از همدیگر تقلب می‌کنند. چه باید کرد؟ واقعا سرانجام دانشگاه در ایران چه می‌شود؟» از سوی دیگر دانشجویان معترض‌اند که استاد راهنمای ما، چیزی را راهنمایی نکرده است، جز اینکه خود را شریک اندیشه‌های‌مان می‌داند. روز داوری ما که می‌رسد روز مهمی برای ماست و اما برای ما جز اضطراب حاصل دیگری ندارد. هر چه نوشته‌ایم حاصل یک ساختار است. داوران بسیاری هستند که نخوانده و حتی بدون اینکه تخصصش را داشته باشند داوری می‌کنند و چون حرفی برای گفتن ندارند دانشجو را با گوشزد کردن غلط‌های نگارشی تحقیر می‌کنند. تا کی این داستان ادامه خواهد داشت؟ و سرانجامِ دانشگاه در ایران چه می‌شود؟ به راستی در دانشگاه،  شهریور ستمگرترین ماه‌هاست... @arayehha
به‌مناسبت بیست و یکم شهریور، روز سینما، با چند واژۀ مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی آشنا شویم: 📽 آگهی تلویزیونی (teaser) آگهی کوتاه تبلیغاتی که ویژگی‌های جذاب کالا یا برنامه‏‌ای را در تلویزیون به نمایش گذارد. 📽 اَبَرستاره (superstar) ستارۀ بسیار محبوب عرصۀ سینما. 📽 تکه‌فیلم (clip, film clip) قطعه‌ای از فیلم یا برنامۀ ویدئویی که از آن در برنامۀ تلویزیونی یا فیلم استفاده می‌شود. 📽چندبخشی (episodic) ویژگی اثر یا فیلم یا برنامه‌ای تلوزیونی که از نمایش‌ها یا قسمت‌های کوتاه و مستقلی تشکیل شده است که معمولاً ارتباط معنایی و مضمونی با یکدیگر دارند. 📽 درون‌مایه (theme) اندیشه‌ای اصلی‌ که نمایش‌نامه یا فیلم‌نامه و نمایش یا فیلم براساس آن بنا می‌شود. 📽 زیرنویس (subtitle) نوشته‏‌ای که معمولاً در قسمت پایین تصویر ظاهر می‌‏شود و اغلب به گفت‌وگوهای فیلم اختصاص دارد. 📽 نماهنگ (music video) تصویر و قطعه‌‏ای موسیقیِ با یا بدون کلام که در هم تلفیق شده باشد. اعضای کارگروه تخصصی سینما و تلویزیون گروه واژه‌گزینی: دکتر محمد شهبا، دکتر محمدباقر قهرمانی، دکتر مهدی رحیمیان، دکتر مسعود اوحدی، حمید لاری. @arayehha