کلبتین
🔸گاهی دانستن یک واژه کمک میکند تا کل معنای یک بیت نمایان شود، بهطوریکه ندانستنِ آن واژه اصلاً نمیگذارد چیزی از معنای آن دریابیم. در این مواقع گاهی از خیرِ معنای بیت میگذریم و به سراغ بیت بعد میرویم. این شعر مولوی شاید نمونهای از همینگونه بیتها باشد:
دامنِ دانش گرفته زیر دندانها ولیک
کلبتینِ عشق نامانده در او دندانهای
🔸«کَلبَتین» [kalbate(a)yn] ابزاری بوده که در قدیم با آن دندان را میکشیدند. در لغتنامۀ دهخدا آمده: «انبرکمانند که بدان دندان را بیرون کشند و آن از سه قسمت تشکیل شده: دهنه (که دارای دو دیواره است)، نقطۀ اتصال که لولای کلبتین را تشکیل میدهد و دو دسته که در دست پزشک جراح جای میگیرد. کلبتین انواع و اقسام مختلف دارد و برای هر نوع دندان کلبتینی مخصوص به کار میرود».
🔸مولوی کسی را توصیف میکند که دامنِ دانش را به «دندان» گرفته و بسیار عالم و باسواد است اما وقتی پای عشق به میان میآید، انبرِ عشق هرچه جان او را هدف میگیرد بیثمر است. «دندانه»های انبر میشکند ولی او عاشق نمیشود.
#ادبیات #معنای_شعر
سجادسرگلی
@arayehha
🎋 ۱۶ خرداد سالروز درگذشت نادر_ابراهیمی، مترجم ، ادیب ، روزنامه نگار ، فعال مدنی ،فیلمساز و از داستان نویسان نامدار ایران می باشد
یادش گرامی
@arayehha
☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘
۱۶ خرداد سالروز درگذشت نادر ابراهیمی
(زاده ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ تهران -- درگذشته ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ تهران) نویسنده، مترجم، فیلمساز و روزنامهنگار
او که فرزند عطاءالملک ابراهیمی، فرزندِ آجودان حضور قاجار و از نوادگانِ ابراهیمخان ظهیرالدوله، حاکم نامدارِ کرمان در عصر قاجار بود، در رشته زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت. فهرستی از مشاغلی که داشته، در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» شرح داده است. از جمله: کمک تعمیرگاه سیار، حسابداری و تحویلداری بانک، کار در چاپخانه و صفحهبندی روزنامه، منشی حجره فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایرانشناسی و چاپ مقالههای ایرانشناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتابهای کودکان، مدیریت کتابفروشی، خطاطی، نقاشی و تدریس در دانشگاهها و ...
وی در سال ۱۳۴۲ نخستین کتابش را با عنوان «خانهای برای شب» بهچاپ رسانید که در آن داستان «دشنام» مورد استقبال و چشمگیر بود. تا سال ۱۳۸۰ علاوه بر صدها مقاله تحقیقی و نقد، بیش از صدکتاب از او چاپ و منتشر شد که دربرگیرنده داستان بلند و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایشنامه، فیلمنامه و پژوهش در زمینههای گوناگون بود، ضمن آنکه چند اثرش بهزبانهای مختلف دنیا برگردانده شد.
وی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نوشت و کارگردانی کرد و آهنگها و ترانههایی برای آنها ساخت. او همچنین توانست نخستین مؤسسه غیرانتفاعی ـ غیردولتی ایرانشناسی را تأسیس کند که هزینه و زحمتهای فراوانی برای سفر، تهیه فیلم و عکس و اسلاید از سراسر ایران و بایگانی کردن آنها صرف کرد، ولی چنانکه باید، شناخته و بهکار گرفته نشد و با فرارسیدن انقلاب و جنگ، متوقف شد.
او فعالیت حرفهایاش را در زمینه ادبیات کودکان، با تأسیس «مؤسسه همگام با کودکان و نوجوانان» ـ با همکاری همسرش ـ در آن مؤسسه متمرکز کرد.
«همگام» عنوان «ناشر برگزیده آسیا» و «ناشر برگزیده نخست جهان» را از جشنوارههای آسیایی و جهانی تصویرگری کتاب کودک دریافت کرد.
وی در زمینه ادبیات کودکان، جایزه نخست براتیسلاوا، جایزه نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزه کتاب برگزیده سال ایران و چندین جایزه دیگر را هم دریافت کرد و همچنین عنوان «نویسنده برگزیده ادبیات داستانی ۲۰ سال بعد از انقلاب» را بهخاطر داستان بلند و هفت جلدی «آتش بدون دود» بهدست آورده است.
او همچنین رشتههای مختلف ورزشی را نیز تجربه کرد و یکی از قدیمیترین گروههای کوهنوردی بهنام «اَبَرمرد» را بنیان نهاد و در توسعه کوهنوردی و اخلاق کوهنوردی، تأثیرگذار بود.
#برگی_از_تقویم_تاریخ
#نادر_ابراهیمی
@arayehha
به مناسبت سالروز درگذشت نادرابراهیمی
زاده ۲۴ فروردین ۱۳۱۵ درگذشت ۱۶ خرداد۱۳۸۷ .
ابراهیمی از داستان نویسان معاصراست.
ویژگیهای نثر ابراهیمی.
۱-دلمشغولی شدید به اخلاقیات.
۲-.داشتن عقاید جزمی درباره ی مسایل اخلاقی وسیاسی.
۳-وفور جملات نغزوقصار برساخته ی نویسنده.
۴-بحثهای منطقی دوسویه با نتیجه های نه چندان روشن.
۵-وسواس دردرست نویسی وکوشش بی وقفه درآرایش نثر.
حسن میر عابدینی منتقدادبی درکتاب صدسال داستان نویسی
می نویسد (داستانهایش نشانگر آزمونهای گوناگون درزمینه ی نثر ومضمون اند.
عده ای اورانویسنده ای تجربه گرا معرفی می کنند.
که گاه چنان درگیر نثر وپدید آوردن جملات قصار خوش آهنگ می شود که سادگی وانسجام ساختمان داستان را از دست می دهد.
داستانهایش از تنوع مضمونی وشکلی برخوردارند)
نادر ابراهیمی براساس زندگینامه ی خودش درکتاب (ابن مشغله)کارهای گوناگونی را انجام داده است .
از تعمیر ماشین های کشاورزی درترکمن صحراتاخبرنگاری.وویراستاری وپژوهشگری ونویسندگی برای کودکان.
برخی ازاثار ابراهیمی عبارتند.
آتش بدون دود..انسان جنایت احتمال..
مردی درتبعید.
خانه ای برای شب
افسانه ی باران..هزارپای سیاه..
چهل نامه ی کوتاه به همسرم..
ازاین کتاب استقبال خوبی شده است .
.نامه هایی است احساس با مفاهیم ارزشمند انسانی
یک عاشقانه ی آرام
یکی از کتابهای او کتاب صوفیانه ها وعارفانه ها ست.
دراین کتاب به ریخت شناسی وبررسی همه جانبه ی داستانهای عرفانی از کتابهای چون تذکره الاولیا وکشف المحجوب واسرارالتوحیدو...
پرداخته است
که دیدودریافت وبررسی او خواندنی وغنی وجذاب است.
ابراهیمی درزمینه آموزش نویسندگی هم کار کرده است هم کتاب نوشته است.
وتوجه خاصی هم به کودکان ونوجوانان داشته است.
در زمینه ی نوشتن برای کودکان هم آثاری دارد.
لهراسپ .بهرامیان
@arayehha
🎋 ۱۶ خرداد زادروز فرزند شریف کرمان ، ادیب ، مترجم و شاعر نامدار معاصر زنده یاد
نادر_نادرپور گرامی باد
@arayehha
☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘
۱۶ خرداد زادروز نادر نادرپور
(زاده ۱۶ خرداد ۱۳۰۸ کرمان -- درگذشته ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ لسآنجلس) شاعر، نویسنده، مترجم و فعال سیاسی-اجتماعی
او فرزند «تقی میرزا» خاندان نادری پور "افشار" از نوادگان رضاقلی میرزا پسر ارشد نادرشاه افشار بود. وی در سال ۱۳۲۸ برای ادامه تحصیل بهفرانسه رفت و در سال ۱۳۳۱ پس از دریافت لیسانس از دانشگاه سوربن پاریس در رشته زبان و ادبیات فرانسه بهتهران بازگشت و از سال ۱۳۳۷ بهمدت چندسال در وزارت فرهنگوهنر در مسئولیتهای گوناگون بهکار مشغول بود.
در سال ۱۳۴۶ در کنار تعدادی از روشنفکران و نویسندگان مشهور در تأسیس کانون نویسندگان ایران نقش داشت و بهعنوان یکی از اعضای اولین دوره هیئت دبیران کانون انتخاب شد.
او که به زبان فرانسه آشنایی کامل داشت، شعرها و مقالههایی را بهزبان فارسی ترجمه کرد.
وی پس از انقلاب به آمریکا رفت و تا پایان زندگی در آنجا بهسر برد.
نمونه شعر:
هرآنکه ملک جهان را بهبوسهای نفروخت
حدیث آدم و فردوس را کجا دانست
فدای نرگس شهلای نیم مست تو باد
هرآنچه عقل تهیدست، پر بها دانست
مجموعههای شعر:
چشمها و دستها (صفیعلیشاه ۱۳۳۳)
دختر جام (نیل ۱۳۳۴)
شعر انگور (نیل ۱۳۳۷)
سرمه خورشید (تهران ۱۳۳۹)
اشعار برگزیده (جیبی ۱۳۴۲)
برگزیده اشعار (بامداد ۱۳۴۹)
گیاه و سنگ نه، آتش (مروارید ۱۳۵۰)
از آسمان تا ریسمان (مروارید ۱۳۵۷)
ترجمهها:
اشعار هوهانس تومانیان
همراه با «گ خننس» «ر. بن» «ه. ا. سایه»، تهران ۱۳۴۸
هفت چهره از شاعران معاصر ایتالیا (همراه با جینالا بریولاکاروزو)
با همکاری بیژن اوشیدری و فرناندو کاروزو، کتابهای جیبی ۱۳۵۳
#برگی_از_تقویم_تاریخ
#نادر_نادرپور
@arayehha
نگاهی به اشعار نادر نادرپور
بمناسبت تولدش
پیکرتراش پیرم و باتیشه ی خیال
یک شب تورا زمرمر شعرآفریده ام
ناز نگین تونقش هوس نهم
ناز هزار چشم سیه را خریده ام
نادر نادرپور
از زمان چاپ نخستین شعر نادرپورتا آخرین شعر چاپ شده ی او درمجموعه ی
زمین و زمان نزدیک به پنجاه سال فاصله
است.
نادرپور از شاخص ترین چهره ی شعر نوتغزلی نوقدمایی است.
او با شعرنیمه سنتی سرودن را اغاز کرد.
نادرپورشعررا"تنها مولود ذوق واستعدادنمی دانست . معتقد بود فن و تکنیک نیز درپدید آوردن دخیل است"
درنیمه ی اول دهه ی چهل به عنوان محبوب ترین چهره ی شاعران نوپرداز تاثیرگسترده ای بر شیفتگان شعر و شاعران داشت.
نادرپور اشعار نیما را به خاطر پیچیدگی و ابهام زیرسوال می برد ولی با احترام از نیما یاد می کرد.
فضای عمومی کتاب چشمها ودستهای او تاریک است.
حتی از عشق هم که سخن می گوید.
اندوهی در ان مشاهده می شود..
زیبایی شناسی نادرپور در کتاب سرمه ی خورشید به اوج رسید.
ولی شاعر در مقابل شعرهای آرمانگرایانه ی دهه ی چهل عقب نشینی کرد .
تنوع و آزادی خواهی شعرهای قبل از انقلاب دیگر شاعران ازرونق اشعارنادرپورکاست.
غمنامه ها و عشق ها و عواطف رنگین نادرپور ریشه دربی ریشگی داشت .
بعدها تلاش کردبه بینش حماسی اجتماعی نزدیک شود ولی موفقیتی کسب نکر د.
خدمات او به ادبیات امروز بخصوص دربرنامه ی ادب امروز رادیو ستودنی است.
زبان نادرپور ترکیبی است از زبان حماسی شاملو و زبان نرم توللی
عواطف شعرهایش فردی است
انسجام درونی شعرش به پای شاملونمی رسد.
اخرین دفتر شعرش ،زمین و زمان نام داردکه از مرگ ،پیری ،عمر ،مشکلات روحی مهاجران سخن می گوید.
نادرپور حلقه ی واسطه ی شعرکلاسیک و شعرنیمایی بود.
منوچهر آتشی در باره ی نادر پور می نویسد.
"نادرپور و امثال او شاعران بزرگی بودند
اما هرگز از شالوده شکنی و بلاغت نیما چیزی درنیافتند."
اگر بخواهیم بن مایه های اصلی اشعار نادر پور را برشماریم.
عشق، دوستی. لذت و زیبایی.و این اواخر دلتنگی ،یاس ،تنهایی و
.ناامیدی است.
نادرپور از عناصر طبیعی مانند
دریا.کوه .جنگل .خورشید.ماه .آسمان.
درتصویر سازی استفاده کرده است که جلوه ی خاصی به شعر او بخشیده است.
لهراسپ،بهرامیان
@arayehha
نکتههایی از اصول و ضوابط واژهگزینی (۱)
شیوههای واژهگزینی
واژهگزینی یا برگزیدن اصطلاح برای یک مفهوم مشخص به چهار روش انجام میگیرد:
برگزینش: گزینش یک واژه یا عبارت از میان واژهها و عبارتهای موجود در زبان.
نوگزینش: گزینش یک واژۀ موجود در زبان و دادن مفهومی جدید به آن بهطوریکه با مفهوم اولیه بیارتباط نباشد.
وامگیری: بهره گرفتن از یک واژه از زبانهای بیگانه (معمولاً غربی) با همان مفهومی که در زبان مبدأ دارد.
ساختن اصطلاح: با بهرهگیری از روشهای واژهسازی، ساختن گروه نحوی و اختصارسازی انجام میشود.
@arayehha
۱۶ خرداد "۵ ژوئن" روز جهانی محیط زیست
روز جهانی محیط زیست، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم در نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران بهگرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونههای زیستیجانوری انتخاب شدهاست.
طبیعت، مانند مادری مهربان انسان را در دامن خود میپروراند و سخاوتمندانه همه منابع و سرمایههای خود را بهپای او میریزد. تاکنون همه موجودات روی زمین کوشیدهاند تا بهقانون و نظام طبیعت پیرامون خود گردن نهند و خود را با آن سازگار کنند، اما انسان، خواسته و ناخواسته، روند طبیعی محیط زیست خود را دگرگون کرده است.
هر روز درختان بسیاری با قساوت، قلع و قمع میشوند و آبها بههدر رفته و آلوده میشوند. جنگلهای طبیعی از میان میروند، بسیاری از گونههای زیستی در حال انقراض هستند و صدها گونه بهعلت از دست دادن زیستگاههای خود، نابود شدهاند. متأسفانه، آدمی برخلاف دیگر موجودات، همواره تأثیر عمیقی در جهت نابودی و تهدید محیط زیست از خود برجای گذاشته است، چنانکه اکنون انسان از مهمترین عوامل تخریب محیط زیست شناخته میشود
نامگذاری روز جهانی محیط زیست:
این روز هرسال در سراسر جهان باعنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته میشود. تاریخچه روز جهانی محیط زیست بهسال ۱۹۷۲ بر میگردد، در آنسال برای اولین بار سازمان مللمتحد کنفرانسی را باموضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد.
همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامهای را تصویب کرد که منجر بهتشکیل UNEP "برنامه محیط زیست سازمان ملل" شد، UNEP در سراسر جهان مراسم ویژهای را بهمناسبت این روز برگزار میکند. مراسم این روز میتواند به اشکال مختلف باشد، مانند راهپیماییهای خیابانی، همایشهای دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری، فعالیتهای مربوط بهبازیافت، پاکسازی و ...
هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی بهمسائلی است که محیط زیست را آلوده میسازد. هرسال نیز یکی از مسائلی که شدیداً محیط زیست را تهدید میکند بهعنوان موضوع این روز انتخاب میشود.
هدف UNEP از برگزاری چنین مراسمی عبارت است از:
- بخشیدن چهرهای انسانی بهمسائل زیست محیطی
- توانمند سازی مردم برای تبدیل شدن بهفعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن
- ارتقا این بینش عموم که جوامع در تغییر دیدگاهها و در خصوص مسئله محیط زیست نقش محوری و اساسی ایفا میکنند.
- ترویج مشارکت با هدف اطمینان از برخورداری همه ملتها از آیندهای امنتر و سعادتمندانهتر
🆔 @arayehha
#برگی_از_تقویم_تاریخ☘
#روز_جهانی_محیط_زیست