🔶 درس پنجم دین فطری
(دو قسمت)
🔸لذت بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم
🔰قسمت اول
🔻لذت بینهایت
🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد.
🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟
▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند
▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم
🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا
🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند
🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم
🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت
▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه..
▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند
🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر
🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند
🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان
🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟
▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم.
▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند.
https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️ درس پنجم
🔰 قسمت دوم
🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند.
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند.
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است.
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است.
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت؛ جایی که فقط لذت از نعمات است.
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است.
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در آغوش بگیرد. این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند.
🔸هر کس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند.
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد.
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم، به جنت لقا میرسیم.
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است.
🔸هدف از خلقت انسان: رسیدن به لقاءالله
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس ششم دین فطری
(دو قسمت)
🔸دنیا پیش نیاز لذت بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️ درس ششم
🔰 قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد.
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید شود.
🔸 فرایند تولید لذت:
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود.
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد.
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم.
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آوردهایم به پستترین نقطهی هستی.
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد.
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه.
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند.
▪️انسان مومن چون میداند لذت بینهایت در انتظارش است از سختیهای دنیا لذت میبرد.
🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد.
▪️چرا خدا میخواهد به آنها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بینهایت بیشتر شود.
🔸پیامبر خدا فرمودند: خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند.
▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه، وقتی خدا بندهای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند
🔸بالاترین معرفت: درک کمال معشوق و لذت از آن
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️ درس ششم
🔰 قسمت دوم
🔻بلا، سختی و محرومیتها لازمه تکامل و رشد انسان است.
🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بینهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت.
🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند.
▪️ فقرائی که فقرشان بهخاطر تنبلی نباشد.
▫️بعضی بلاها در اثر گناهان است.
▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمیداد، تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلا از جانب خداست.
🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند؛ بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد.
🔸قانون این عالم: هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار.
▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیفالایمان نبودم همین مقدار بلا را هم به کفار نمیدادم.
▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب میکنند.
🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شما فرصت رشد میدهیم با ترس، گرسنگی و نقص در اموال و جان.
🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کردهاند برای این که ما را به رشد برسانند.
🔸 معنای کادالفقر ان یکون کفراً
مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد
▪️احساس فقر عامل کفر است؛ یعنی همان طمع.
🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛ پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه سرّاء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء.
🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز، اسلام میگوید: تولید کنید و جامعه را از فقر در بیاورید.
🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری
(دو قسمت)
🔸سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️ درس هفتم
🔰 قسمت اول
🔻 خدا ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بینهایت برسیم؛ این مراقبتهای الهی را سنتهای الهی مینامیم.
🔸این سنتها برای همهی انسانها جاری است.
🔸 سنتهای رشد:
۱.هدایت
۲. هشدار و انذار نسبت به انحراف
۳. امداد و فرصت رشد
۴. عقوبت دنیوی
۵. املاء و استدراج
۶. درمان دربرزخ
۷. پالایش در جهنم
🔸۱.سنت هدایت
▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی»
🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی یا هدایت های پاداشی؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گام برداشتهاند.
▪️هدایتهای عمومی دو قسم است:
۱)تکوینی
۲)تشریعی
🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایتکننده قرار داده که بهوسیله آن به سوی خدا هدایت شویم
🔸تشریعی: قوانینی که خدا به وسیله انبیاء و ادیان فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند
🔸 ۱) هدایت تکوینی:
الف) درونی
ب) بیرونی
🔸الف) تکوینی درونی:
۱) میل به بینهایت
۲) عقل
▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است:
▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق)
▫️میل به فضائل: میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است
🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایتگری که در هستی و طبیعت وجود دارد، آمدن بهار و ...
🔸هر انسانی میل به خوبیها دارد
مثلا راستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قرار دارد:
دوست داریم راستگو باشیم
راستگوها را دوست داریم
دوستداریم به ما راست بگویند
به ما بگویند راستگو
▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمیرود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️ درس هفتم
🔰 قسمت دوم
🔻۲. سنت انذار و هشدار
🔸 انواع انذارها
▪️۱) انذارهای عمومی: تکوینی (درونی، بیرونی) و تشریعی
۲) خصوصی
🔸انذارهای عمومی تکوینی
▪️درونی: دستگاههای هشدار دهندهای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛ مثل وجدان یا همان نفس لوامه
▪️بیرونی: پدیدههای طبیعی و یا آثار پیشینیان
▫️در همهی اینها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد، برای همین است که وقتی برخی پدیدهها اتفاق میافتد باید نماز آیات بخوانیم.
🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است. در روایات داریم: مفهوم صدای طوطی این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زندهای بالاخره با مرگ روبرو میشود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه میشود.
🔸یکی دیگر از دستگاههای هشدار دهنده آثار امتهای قبل است: قل سیروا فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبة المکذبین
🔸انذارهای تشریعی: مواردی که در آیات و روایات آمده است: (وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا)، (وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ) و...
🔸انذار و هشدارهای خصوصی: خدا تذکرهای خصوصی به بعضی میدهد مثلا در خواب یک هشداری به او میدهد.
🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آنها انذار و هشدار داده شده است:
▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا
▪️ خطر نقص عضو روحی
▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت میشود.
▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود.
▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود (أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ) مانند پذیرش ولایت طاغوت.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس هشتم دین فطری
(۴ قسمت)
🔸 سنت سوم: سنت ایجاد فرصت رشد
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.68M
✳️ درس هشتم
🔰 قسمت اول
🔻سنت ایجاد فرصت رشد
🔸 از آن به سنت امداد، ابتلاء و افتتان یا امتحان تعبیر شده است.
▪️خداوند لوازم و امکانات رشد را برای انسان مهیا کرده است.
▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ. ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار، همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند.
🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختیهاست
🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش. گاهی با اینکه میداند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد.
🔸در افتتان و فتنهها حق و باطل مشخص نیست و به وسیلهی نیروی عقل بدون اتصال به حجت خدا نمیشود آن را تشخیص داد.
🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است:
▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی
▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت
▫️انسانهایی که دور از معارف دین متولد میشوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خدا از آنها به اندازه امکانات رشدشان است.
▪️عقل و نیروی تفکر و قدرت انتخاب
▫️ انسانها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی
▪️غریزه
🔸 تکامل و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد میشود
🔸محرکهای دنیا
▫️در مسیر تکامل محرکهایی در دنیا وجود دارد که موجب رشد است
▪️۱. زیباییها وجاذبههای زمین
▪️۲. مکروهات و سختیها و ناملایمات: الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ..
▪️۳. اختلافات در امکانات مادی، در نحوهی خلق و...
▪️جنگ: كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.17M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت دوم
🔻سنت ایجاد فرصت رشد؛ محرکهای دنیا
🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرکهایی در دنیا قرار داده که این غرائز را فعال کنند.
▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتندار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد.
🔸 یکی دیگر از محرکها، اختلاف در امکانات مادی در نحوه خلق و نژاد و تفکر و سلیقه
🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟
🔸 الف) اولاً اینطور نیست که خدا درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این فقیر یا چهرهاش زشت باشد.
▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی میشود.
▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی میشوند.
▪️جایی که نقصان بهدست خود ما باشد، خدای متعال میگوید: من اراده نکردهام، خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید شود.
▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران میکند.
🔸علل و اسباب بهصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمیخواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته میشود و خدا خودش دخالت تکوینی میکند و جلوی بریدن چاقو را میگیرد.
▪️خداوند می گوید: این تهدیدها وکمبودها برای شما فرصت است
https://eitaa.com/archive_dinefetri