eitaa logo
دین فطری - آرشیو
6.7هزار دنبال‌کننده
73 عکس
5 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
0401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
27.48M
✳️ درس چهارم 🔰قسمت اول 🔻خدایی که معدن بی‌نهایت است چرا انسان را آفریده است؟ 🔸دو سوال در ضمن این سوال نهفته: ▪️اول: چه چیزی باعث شد که بیافریند؟ یعنی علت خلقت چیست؟ ▪️دوم: ما را می‌خواهد به کجا برساند؟ یعنی غایت خلقت چیست؟ 🔸برای پاسخ به این سوال باید انسان را شناخت ▪️ انسان را می‌توان از روی آرزوها و خواسته‌هایش شناخت ▫️ فطرت هر انسانی بی‌نهایت طلب است ▪️خداوند وجود بی‌نهایت خواه آفریده است تا هر چه دارد به او بدهد، تا انسان را مثل خودش کند 🔸علت خلقت: چرا می‌خواهد هر چه که دارد به انسان بدهد؟ ▪️پرای پاسخ باید انگیزه خالق را جستجو کنیم ▫️چون مهربان است می‌خواهد هر چه دارد به ما بدهد 🔸 پس می‌توانیم انسان را این‌گونه تعریف کنیم: انسان بذر بی‌نهایت است ▪️بذر بی‌نهایت یعنی برترین و تجلی بی‌نهایت. مَثَل اعلای خداوند مهربان. یعنی این قابلیت را در او قرار داده که مثل خود خدا شود 🔸چرا هستی را آفرید؟ آیا انسان را قبل از هستی آفرید یا بعد از هستی؟ ▪️نور انسان اولین مخلوق خدا قبل از همه مخلوقات دیگر ▪️چرا ملائکه در سوره بقره از خداوند سوال کردند؟ ▫️آن موقع زمانی بود که خدا می‌خواست جسم انسان را در زمین خلق کند. سوال در این بود که چرا راه رشدش را زمین قراردادی 🔸 ألَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ، تسخیر به این معناست که شما تسلط بر این‌ها پیدا کنید 🔸 حدیث قدسی: تو را خلق کردم تا مثل خودم شوی 🔸 خدایی شدن یعنی چی؟ یعنی اتصاف انسان به صفات بی‌نهایت 🔸انسان با خدا در دو صفت: ازلیت و استقلال در صفات تفاوت دارد https://eitaa.com/archive_dinefetri
0402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
9.95M
✳️درس چهارم دین فطری 🔰قسمت دوم 🔻عطای بی‌نهایتی که خدا می‌خواهد به انسان کند چیست؟ کی و کجا این عطا را می‌کند؟ 🔸در دنیا خدا به انسان ولایت و سلطنت تکوینی می‌دهد. ▪️خدا اراده کرده که انسان در این دنیا ولایت تکوینی داشته باشد. همان طور که معصومین علیهم‌السلام این ولایت را دارند. ▪️انسان در همین دنیا به منبع انرژی و قدرت مطلق حضرت حق متصل می‌شود. در طول اراده خدا انسان هر اراده‌ای کند محقق می‌شود ▫️شاگردان انبیا و ائمه هم این ولایت را داشته‌اند. مثل سلمان و... 🔸ولایت تکوینی چیست؟ یعنی انسان قدرت ایجاد و قدرت تغییر داشته باشد. ▪️عصر ظهور، ظهور سلطنت و ولایت تکوینی انسان است. ▪️در عصر ظهور این آیه برای انسان محقق می‌شود: يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُواۚ لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ. ▫️حکومت حضرت سلیمان یک ماکت کوچکی است از حکومت حضرت بقیةالله الاعظم (ص) ▫️ولایت تکوینی در اثر تهذیب نفس و در اثر اتصال با خدا ایجاد می‌شود. ▫️انسان نمی‌تواند با تکنولوژی به آن برسد ▪️تنها کسانی می‌توانند در آن عصر باقی بمانند که این قابلیت را داشته باشند. ▪️همه قابلیت دارند ولی باید آن را به فعلیت رسانده باشند یا مقدماتش را فراهم کرده باشند که در آن عصر به فعلیت برسد. لذا همه‌ی انسان‌ها در آن عصر می‌توانند به این ولایت تکوینی برسند. 🔸در عصر ظهور تمام ابزارهای مادی از کار می‌افتد به چه معنا است؟ ▪️به این معنا که کسی دیگر سوار ماشین نمی‌شود چون طی الأرض و طی السماء هست. https://eitaa.com/archive_dinefetri
0403.DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.44M
✳️ درس چهارم 🔰قسمت سوم 🔻کمال انسان در آن است که با اراده خودش به ولایت تکوینی برسد، نه به‌وسیله ابزارها. 🔸در کنار تکنولوژی دو چیز دیگر توجه انسان‌ها را ممکن است به خودش جلب کند؛ریاضت، و دیگری سحر. ▪️تفاوت عارف با مرتاض و ساحر ▫️قدرت مرتاض و ساحر تکوینی نیست، قدرت ایجاد ندارند قدرتشان تخریبی و محدود است. ▫️مرتاض و ساحر از راه‌های حرام به قدرت می‌رسند. ▫️عارف برای رسیدن به کمال تلاش می‌کند. مرتاض برای رسیدن به قدرت 🔸حضرت حق ما را آفریده برای اینکه ما را به بی‌نهایت برساند. دلایل دیگر این مدعا: ▪️وجود میل بی‌نهایت در درون انسان ▪️آیه: انا لله و انا الیه راجعون ما از معدن بی‌نهایت‌ایم؛ ما بذر بی نهایت‌ایم و به سوی بی‌نهایت شدن پیش می‌رویم. ▪️یابن آدم انا غنی لا افتقر، اطعنی فیما امرتک اجعلت غنیاً لاتفتقر ▪️انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون ▪️ انا مطیع من اطاعنی: من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. یعنی هر چه دارم در اختیار او قرار می‌دهم. ▪️«انا عرضنا الامانة على السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها» ما امانت خودمان را عرضه کردیم بر آسمان و زمین و کوه‌ها، نپذیرفتند اما انسان پذیرفت. اینکه انسان پذیرفت به این معناست که این قابلیت را به انسان داده که بتواند به صفات الهی دست پیدا کند. ▪️ «من کان لله کان الله له» ▪️ دلیل مبتنی بر تجربه و علم: سیر خلقت جسم انسان 🔸عبادت، عرفان، شناخت و آزمایش و امتحان اهداف مقدماتی برای خلقت انسان هستند. ▪️هدف میانی رسیدن به تقوا است. ▪️هدف غایی رسیدن به قرب خدا. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس پنجم دین فطری (دو قسمت) 🔸لذت بی‌نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم 🔰قسمت اول 🔻لذت بینهایت 🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد. 🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟ ▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند ▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم 🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا 🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند 🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم 🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت ▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه.. ▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند 🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر 🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند 🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان 🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟ ▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم. ▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند. https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️ درس پنجم 🔰 قسمت دوم 🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست 🔸نعمت‌های بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است. ▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست می‌کند. ▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم می‌کند. ▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همه‌ی حرارت‌های منفی و همه‌ی بدی‌ها را از انسان زائل می‌کند. ▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بی‌خار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است. 🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است. ▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد) 🔸همه این‌ها پایین‌ترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست. 🔸جنت النعیم پایین‌ترین درجه‌ی بهشت؛ جایی که فقط لذت از نعمات است. 🔸بالاتر مقام رضوان است ▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل می‌رسد. لذتش از نعمت‌ها و احترام و تکریم خداوند است. 🔸مقام بالاتر مقام لقا است‌. ▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در آغوش بگیرد. این گروه فقط به صاحب خانه چشم می‌دوزند. 🔸هر کس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص می‌کند. 🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت می‌برد. 🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم، به جنت لقا می‌رسیم. 🔸رسیدن به لقا آسان‌تر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل می‌کند سختی عمل برایش لذت‌ بخش است. 🔸هدف از خلقت انسان: رسیدن به لقاءالله https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس ششم دین فطری (دو قسمت) 🔸دنیا پیش نیاز لذت بی‌نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️ درس ششم 🔰 قسمت اول 🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد. 🔻اگر خدا می‌خواهد به ما لذت بی‌نهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟ 🔸جواب: برای این‌که لذت بی‌نهایت در ما تولید شود. 🔸 فرایند تولید لذت: ▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمی‌شود. ▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد. 🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که می‌خواهد به ما بدهد برسیم. 🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده‌ایم به پست‌ترین نقطه‌ی هستی. ▪️وقتی انسان محدودیت‌ها را چشید به درک نامحدود می‌رسد. ▪️شما می‌توانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه. 🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت ▪️کفار دنیا را هتل استراحت می‌دانند. ▪️انسان مومن چون می‌داند لذت بی‌نهایت در انتظارش است از سختی‌های دنیا لذت می‌برد. 🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها می‌دهد. ▪️چرا خدا می‌خواهد به آن‌ها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهای‌شان به لذت بی‌نهایت بیشتر شود. 🔸پیامبر خدا فرمودند: خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه می‌ریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند. ▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه، وقتی خدا بنده‌ای را دوست داشته باشد مبتلایش می‌کند 🔸بالاترین معرفت: درک کمال معشوق و لذت از آن https://eitaa.com/archive_dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️ درس ششم 🔰 قسمت دوم 🔻بلا، سختی‌ و محرومیت‌ها لازمه تکامل و رشد انسان است. 🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بی‌نهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت. 🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند. ▪️ فقرائی که فقرشان به‌خاطر تنبلی نباشد. ▫️بعضی بلاها در اثر گناهان است. ▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمی‌داد، تلاش می‌کرد ولی رزقش بیشتر نمی‌شد این بلا از جانب خداست. 🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند؛ بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد. 🔸قانون این عالم: هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار. ▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیف‌الایمان نبودم همین مقدار بلا را هم به کفار نمی‌دادم. ▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب می‌کنند. 🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شما فرصت رشد می‌دهیم با ترس، گرسنگی و نقص در اموال و جان. 🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کرده‌اند برای این که ما را به رشد برسانند. 🔸 معنای کادالفقر ان یکون کفراً مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد ▪️احساس فقر عامل کفر است؛ یعنی همان طمع. 🔸مال و تجملات برای انسان خطرناک‌تر است تا فقر و بلا؛ پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه سرّاء بیشتر می‌ترسم تا فتنه ضراء. 🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز، اسلام می‌گوید: تولید کنید و جامعه را از فقر در بیاورید. 🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری (دو قسمت) 🔸سنت‌ها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بی‌نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️ درس هفتم 🔰 قسمت اول 🔻 خدا ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت می‌کند تا به بی‌نهایت برسیم؛ این مراقبت‌های الهی را سنت‌های الهی می‌نامیم. 🔸این سنت‌ها برای همه‌ی انسان‌ها جاری است. 🔸 سنت‌های رشد: ۱.هدایت ۲. هشدار و انذار نسبت به انحراف ۳. امداد و فرصت رشد ۴. عقوبت دنیوی ۵. املاء و استدراج ۶. درمان دربرزخ ۷. پالایش در جهنم 🔸۱.سنت هدایت ▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی» 🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی یا هدایت های پاداشی؛ به کسانی می‌دهند که در راه هدایت‌های عمومی گام برداشته‌اند. ▪️هدایت‌های عمومی دو قسم است: ۱)تکوینی ۲)تشریعی 🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاه‌های هدایت‌کننده قرار داده که به‌وسیله آن به سوی خدا هدایت شویم 🔸تشریعی: قوانینی که خدا به وسیله انبیاء و ادیان فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند 🔸 ۱) هدایت تکوینی: الف) درونی ب) بیرونی 🔸الف) تکوینی درونی: ۱) میل به بی‌نهایت ۲) عقل ▪️امیال و گرایش‌های درونی دو دسته است: ▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبی‌ها در حد مطلق) ▫️میل به فضائل: میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است 🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایت‌گری که در هستی و طبیعت وجود دارد، آمدن بهار و ... 🔸هر انسانی میل به خوبی‌ها دارد مثلا راستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قرار دارد: دوست داریم راستگو باشیم راستگوها را دوست داریم دوستداریم به ما راست بگویند به ما بگویند راستگو ▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمی‌رود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️ درس هفتم 🔰 قسمت دوم 🔻۲. سنت انذار و هشدار 🔸 انواع انذارها ▪️۱) انذارهای عمومی: تکوینی (درونی، بیرونی) و تشریعی ۲) خصوصی 🔸انذارهای عمومی تکوینی ▪️درونی: دستگاه‌های هشدار دهنده‌ای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛ مثل وجدان یا همان نفس لوامه ▪️بیرونی: پدیده‌های طبیعی و یا آثار پیشینیان ▫️در همه‌ی این‌ها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد، برای همین است که وقتی برخی پدیده‌ها اتفاق می‌افتد باید نماز آیات بخوانیم. 🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است. در روایات داریم: مفهوم صدای طوطی این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زنده‌ای بالاخره با مرگ روبرو می‌شود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه می‌شود. 🔸یکی دیگر از دستگاه‌های هشدار دهنده آثار امت‌های قبل است: قل سیروا فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبة المکذبین 🔸انذارهای تشریعی: مواردی که در آیات و روایات آمده است: (وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا)، (وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ) و... 🔸انذار و هشدارهای خصوصی: خدا تذکرهای خصوصی به بعضی می‌دهد مثلا در خواب یک هشداری به او می‌دهد. 🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آنها انذار و هشدار داده شده است: ▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا ▪️ خطر نقص عضو روحی ▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت می‌شود. ▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود. ▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود (أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ) مانند پذیرش ولایت طاغوت. https://eitaa.com/archive_dinefetri