May 11
سلام علیکم و رحمة الله
این کانال برای ارائه محتوای صوتی دین فطری به عموم مخاطبین راه اندازی شده است.
پیشنهادات، انتقادات، سوالات و نظرات خودتان را در مورد درسهای دین فطری برای ادمین کانال ارسال کنید.
موسسه فرهنگی بهسوی بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔰دوستان عزیز و اعضای محترم کانال دین فطری
سلام علیکم
بناداریم انشاءالله یک دوره جدید ارائه دین فطری توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد سید هادی عظیمی را در کانال دین فطری بارگذاری کنیم.
ابتدا لازم است توضیحاتی را در خصوص این دوره خدمت شما عرض کنیم:
🔻همانطور که می دانید سلسله مباحث دین فطری شامل 26 درس است. اما در برخی اوقات به دلیل گستردگی و حجم مطالب، یک درس طی چند جلسه ارائه شده است.
🔸در جدیدترین ارائه درسهای دین فطری توسط استاد عظیمی که بهصورت مجازی برای مبلغین و فعالان فرهنگی برگزار شده است، ۲۶ درس طی ۳۴ جلسه ارائه شده است.
🔸لذا ما در نظر داریم به جهت دسترسی آسان به فایلهای جلسات ، این دوره ۳۴ جلسهای را در قالب ۲۶ درس در «کانال دین فطری» بارگزاری نماییم.
▫️هر درس به دلیل طولانی بودن زمان به چند قسمت تقسیم شده و بارگزاری میگردد.
▫️فهرست مطالب هر فایل در ذیل همان فایل قرارداده میشود. اگر شما فایل دانلود شده از کانال را با یک پلیر پخش موزیک، بشنوید، میتوانید در هنگام پخش فایل، فهرست مطالب مربوط به آن را در نرم افزار پخش تلفن همراه خود مشاهده بفرمایید.
▪️توجه به این نکته نیز ضروری است که: کلیت محتوای این دوره تفاوتی با دوره قبلی که در ۲۶ جلسه در کانال بارگزاری شده است ندارد اما امتیازاتی را نسبت به آن دارد:
۱. این دوره برای مبلغین و فعالان فرهنگی برگزار شده است و به اقتضا به سوالات نسبتا دقیق مخاطبین حاضر در جلسه هم جواب داده شده است.
۲. مباحث با توضیحات بیشتری ارائه شده و در برخی سرفصلها، سیر بحث نسبت به دورههای قبل تغییرات مختصری دارد.
۳. از این به بعدآموزشهای دین فطری مبتنی بر همین دوره برگزار خواهد شد.
امیدواریم این ارائهی جدید مورد استفاده و توجه شما قرار گیرد.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶جلسه مقدماتی
🔰نکات این جلسه:
🔻هر انسانی در وجود خودش يک ادراكاتی دارد و يک گرايشاتی، كه به دو دسته تقسيم ميشوند:
▪️دسته اول: ادراكات و گرايشات فطری
دسته دوم: ادراكات و گرايشات اكتسابی
▫️گرايشهای فطری مثل اينكه همهی ما ميل به قدرت داريم ...، اين گرايشاتی است كه خدای متعال از ابتدا در وجود هر انسانی قرار داده، جزء خمير مايه خلقت هر انسانی هست.
▫️در كنار اين گرايشات، ادراكاتی هم وجود دارد كه فطری است: فرمولها و مسائلی را كه انسان خودبهخود بدون نياز به آموزش درك ميكند؛ مثل اينكه هر پديدهای علتی میخواهد، يا مثل اينكه دو چيز نقيض در كنار هم جمع نمیشود.
▫️گرايشات اكتسابی، گرايشهايی كه انسان آنها را در خود بهوجود ميآورد و فطري نیست. مثلا ميل به دخانيات در وجود انسان فطری نيست. انسان كمكم اين ميل را در خود بهوجود میآورد.
▪️در این دوره ما معارف دين را با تكيه بر ادراكات و گرايشات فطری بیان خواهیم کرد.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
41.63M
🔶 جلسه مقدماتی دین فطری
🔴 استاد: سیدهادی عظیمی
🔰نکات این جلسه:
🔻هر انسانی در وجود خودش يک ادراكاتی دارد و يک گرايشاتی كه به دو دسته تقسيم ميشوند:
▪️دسته اول: ادراكات و گرايشات فطری و دسته دوم: ادراكات و گرايشات اكتسابی
▫️گرايشهای فطری مثل اينكه همهی ما ميل به قدرت داريم ...، اين گرايشاتی است كه خدای متعال از ابتدا در وجود هر انسانی قرار داده، جزء خمير مايه خلقت هر انسانی هست.
▫️در كنار اين گرايشات ادراكاتی هم وجود دارد كه فطری است: فرمولها و مسائلی را كه انسان خودبهخود بدون نياز به آموزش درك ميكند؛ مثل اينكه هر پديدهای علتی میخواهد، يا مثل اينكه دو چيز نقيض در كنار هم جمع نمیشود.
▫️گرايشات اكتسابی، گرايشهايی كه انسان آنها را در خود بهوجود ميآورد. (فطری نبوده) مثلا ميل به دخانيات در وجود انسان فطری نيست انسان كم كم اين ميل را در خود بهوجود میآورد.
🟥 در این دوره معارف دين را با تكيه بر ادراكات و گرايشات فطری بیان خواهیم کرد.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس اول دین فطری
🔸عظمت هستی
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0101. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
17.59M
✳️ درس اول
🔰قسمت اول
🔻 مسئله شناخت
شناخت را بايد از مسائل مربوط به انسان آغاز کرد
▪️مهمترين سوال برای انسان، شناخت هدف از خلقت است.
🔸وقتي از هدف از خلقت انسان سوال میشود در واقع از دو چيز سوال میشود:
▪️سوال اول: هدف از خلقت انسان چه بوده؟ (علت خلقت) چرا خدا ما را آفريده؟ يعنی انگيزهاش چه بوده از اينكه ما را آفريده؟
▫️برای پاسخ به این سوال باید خالق را خوب شناخت. وقتي دریافتیم كه خالق ما چه ويژگیهايی دارد با دقت در ويژگيهای خالق ميشود به انگيزه او از خلقت انسان و خلقت ديگر موجودات پی برد.
▪️سوال دوم: غايت خلقت چیست؟ خدا ما را آفريد تا به چه غايتي برسيم خدا ما را برای چه آفريده است؟ برای چه چيزی؟
▫️غايت خلقت را چگونه میتوانيم بشناسيم؟ با شناخت مخلوق. يعني خود انسان را بشناسيم، اینکه خداي متعال چه استعدادهايی چه اميال و گرايشهايی در وجود انسان گذاشته، با شناخت آنها به آن غايتی كه خدا براي ما قرار داده پی ببريم.
🔸راههای شناخت خالق در علم کلام: برهان، نقل، شهود
▪️یک راه هم قرآن به ما معرفي كرده که راه شناخت فطری است (اين راه برهان است، اما برهان مبتنی بر فطرت، برهان مبتنی بر عقل اكتسابی نيست بلکه مبتنی بر عقل فطری است)
▪️راه دقت درآيات آفاق و آيات انفس.
▫️نشانههای آفاقي: نشانههای خدا در عالم پيرامون انسان (عظمت و گستردگی هستی، زیبایی عالم، نظم و مدیریت، تنوع و کثرت موجودات...)
▫️آيات انفس نشانههای خدا در درون انسان است. يعني آن گرايشهای درونی انسان.
🔸ابتدا از دقت در نشانههای آفاق شروع میکنیم: اولين نشانه، عظمت و گستردگی جهان است.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0102. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
21.98M
✳️درس اول
🔰قسمت دوم
🔻دقت در عظمت هستی
🔸زمین نسبت به جثه ما بسیار بسیار بزرگ است. در بین سیارات منظومه شمسی مشتری هزار و سیصد برابر از زمین بزرگ تر است و خورشید يك ميليون و سيصد هزار برابر از زمین بزرگتر است.
🔸لزوم توجه به مفهوم اعداد برای درک بهتر عظمت هستی.
🔸 در كنار خورشيد ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليارد ستاره وجود دارد.
▫️برخی از این ستاره ها کوتوله هستند و برخی دیگر متوسط و برخی غول پیکر و برخی فرا غول پیکر و برخی دیگر ابر غول پیکر هستند.
خورشید با این عظمت جزو ستارههای کوتوله است.
🔸اين همه ستاره فقط در كهكشان راه شيری است و كهكشان راه شيری يكي از مجموعههای کوچک آسمان است .
▪️قطر كهكشان راه شيری از ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار سال نوري است.
▪️ما در اين كهكشان در فاصله ۳۲ هزار سال نوري از مركز قرار داريم. تقريبا ۳۰ هزار سال هم تا لبه كهكشان فاصله داريم.
▪️غیر از کهکشان راه شیری صدها هزار كهكشان دیگر و بزرگتر وجود دارد كه قطرشان بيش از ۲۰۰ هزار سال نوری است. برخی تا ۵۰۰ هزار سال و برخی تا ۶ ميليون سال نوري.
▪️يكي از نزديكترين كهكشانها در كنار كهكشان ما، كهكشان آندرومدا است که دو ميليون و پانصد هزار سال نوري از كهكشان ما فاصله دارد.
▪️كهكشانها در آسمان مثل خوشههاي انگور در کنار هم هستند كه به آن خوشههاي كیهانی میگویند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.38M
✳️درس اول
🔰قسمت سوم
🔻آيا جهان هستی به همين مقدار از ستارهها و کهشکانها ختم میشود؟
🔸دانشمندان میگويند تمام آنچه را كه تا کنون رصد كرديم بخش كوچكی از آسمان است. مانند یک ریگ در ساحل شنی بزرگ.
🔸قرآن میفرمايد: «انا زينا السماءالدنيا بزنية الكواكب»
همه این اجرام فقط در آسمان دنياست.
و «بنينا فوقكم سبعا شدادا »
ما هفت آسمان براي شما بنا كرديم
« الم تر كيف خلق الله سبع سماوات طباقا»
هفت آسمان طبقه طبقه
🔸از امام صادق علیه السلام فرمودند آسمان دوم محيط بر آسمان اول است و آسمان اول در برابر آن همچون حلقه انگشتری است در یک بیابان وسیع و نسبت دوم به سوم هم همین است تا آسمان هفتم.
▪️اين هفت آسمان و هفت زمين در آنها روی هم میشود عالم ملك که بخش کوچکی از هستی است.
🔸اما حقیقت هستی عالم ملکوت است «ان الدار الاخرة لهي الحيوان لو كانوا يعلمون».
▪️عالم ملكوت: عالم فرازمانی و فرامكانی.
🔻بین عالم ملك و عالم ملكوت هم عالم بزرخ است. عالمی برای آمادگي ورود انسان به ملكوت
🔻عالم لوح: در عالم ملکوت؛ عالم لوح به منزله هارد هستی است و منبع ذخيره اطلاعات مربوط به هر موجود.
🔻عالم قلم: برنامه مديريت اعمال و ارزاق و آجال موجودات.
🔻عالم كرسی: برنامه مديريت نيروهای فيزيكی عالم ملك.
🔻 عالم عرش: برنامه مديريت نيروهای متافيزيكی (نيروهای ملكوتی) است
🔻عالم بعد از ملكوت جبروت است: مقام فعل و قدرت حضرت حق
🔻 و بعد عالم لاهوت: مقام اسماء حضرت حق.
🔻و بعد عالم حانوت: مقام ذات حضرت حق
🔶 درس دوم دین فطری
🔸 عظمت وجود بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.26M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰قسمت اول
🔻با دقت در عظمت هستی عقل ما حکم قطعی میکند به وجود بینهایت خالق هستی.
▪️حکم اول: این عالم با این عظمت خود به خود به وجود نیامده است و باید توسط یک نیروی برتری ایجاد شده باشد.
▪️حکم دوم: این نیروی برتر باید خودش منشاء وجود و هستی باشد زیرا اگر وجودش نیازمند یک منشا و مبدا دیگری باشد پس منشا نیست. و چون تسلسل علل محال است بالاخره وجود باید منتهی به یک منشا بینیاز شود.
حال اگر منشا هستی باید نیازمند نباشد یعنی باید بینهایت باشد؛ هیچ محودیتی نداشته باشد.
🔸ما به این منشا بینهایت وجود میگوییم الله که بر تمام عوالم هستی احاطه دارد: «الرحمن علی العرش استوی» «والله من ورائهم محیط»
▪️دامنه احاطه او از عرش تا دل هسته اتم و پایینتر است و از عرش به بعد دامنه احاطه او بینهایت است و انتها ندارد.
🔸 برای درک عظمت بینهایت باید ابتدا یک جلوه فرضی بسیار بزرگ در ذهن خود ایجاد کنیم و سپس مقدار آن را در مقابل بینهایت بسنجیم.
▪️اگر این جلوه فرضی عددی باشد که در مقابل آن به تعداد الکترونهای هستی صفر باشد در مقابل بینهایت هیچ و ناچیز است حتی اگر این عدد را در هر ثانیه به توان خودش کنیم تا قیامت.
🔸حال وقتی میگوییم خالق هستی بینهایت است یعنی اگر به تعداد این عدد هم عالم ملک و ملکوت باشد همه آنها در برابر عظمت و بزرگی او هیچ است.
🔸 الله اکبر: یعنی خدا بینهایت بزرگ است. بزرگی او غیر قابل وصف است.
▪️سبحان ربی العظیم: یعنی پاک و منزه است پروردگار من که معدن بینهایت عظمت است.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.32M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰 قسمت دوم
🔻وقتی دربارۀ ویژگیهای حضرت حق میخواهیم چیزی را بگوییم، حتما باید از واژۀ بینهایت استفاده کنیم.
🔸 خدا معدن بینهایت حیات است، «الرحمن» معدن بینهایت رحمت فراگیر و گسترده، «الرحیم» معدن بینهایت رحمت همیشگی.
🔸 سبحان ربّی الاعلی: یعنی پاک و منزّه است پروردگار من که بینهایت بلند مرتبه است.
🔸ذات معدن بینهایت، هستی مطلق است؛ هستیای که هیچ قیدی را بر نمیتابد.
🔸ویژگیهای وجود بینهایت
▪️«قل هو الله احد»: بگو آن معدن بینهایت وجود، یگانه است و یکتا است.
▫️یگانه است یعنی هم یکی است و هم یکپارچه است؛ یعنی مرکب نیست و از اجزای مختلف تشکیل نشده است.
▪️«الله الصمد»: خدای متعال وجودی است که هیچ خلأی در او ایجاد نمیشود حتی اگر به تعداد عدد فرضی ما عالم خلق کند و به همه وجود بدهد.
▪️«لم یلد و لم یولد» است، یعنی از بینهایتی تولید نمیشود و از او بینهایتی تولید نمیشود.
▪️«و لم یکن له کفواً احد»: یعنی بینهایت، نظیر و همشأن و هم تایی ندارد. به عبارت دیگر بینهایت دیگری وجود ندارد.
▪️ حضرت حق معدن بینهایت همۀ ویژگیهاست.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri