0103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.38M
✳️درس اول
🔰قسمت سوم
🔻آيا جهان هستی به همين مقدار از ستارهها و کهشکانها ختم میشود؟
🔸دانشمندان میگويند تمام آنچه را كه تا کنون رصد كرديم بخش كوچكی از آسمان است. مانند یک ریگ در ساحل شنی بزرگ.
🔸قرآن میفرمايد: «انا زينا السماءالدنيا بزنية الكواكب»
همه این اجرام فقط در آسمان دنياست.
و «بنينا فوقكم سبعا شدادا »
ما هفت آسمان براي شما بنا كرديم
« الم تر كيف خلق الله سبع سماوات طباقا»
هفت آسمان طبقه طبقه
🔸از امام صادق علیه السلام فرمودند آسمان دوم محيط بر آسمان اول است و آسمان اول در برابر آن همچون حلقه انگشتری است در یک بیابان وسیع و نسبت دوم به سوم هم همین است تا آسمان هفتم.
▪️اين هفت آسمان و هفت زمين در آنها روی هم میشود عالم ملك که بخش کوچکی از هستی است.
🔸اما حقیقت هستی عالم ملکوت است «ان الدار الاخرة لهي الحيوان لو كانوا يعلمون».
▪️عالم ملكوت: عالم فرازمانی و فرامكانی.
🔻بین عالم ملك و عالم ملكوت هم عالم بزرخ است. عالمی برای آمادگي ورود انسان به ملكوت
🔻عالم لوح: در عالم ملکوت؛ عالم لوح به منزله هارد هستی است و منبع ذخيره اطلاعات مربوط به هر موجود.
🔻عالم قلم: برنامه مديريت اعمال و ارزاق و آجال موجودات.
🔻عالم كرسی: برنامه مديريت نيروهای فيزيكی عالم ملك.
🔻 عالم عرش: برنامه مديريت نيروهای متافيزيكی (نيروهای ملكوتی) است
🔻عالم بعد از ملكوت جبروت است: مقام فعل و قدرت حضرت حق
🔻 و بعد عالم لاهوت: مقام اسماء حضرت حق.
🔻و بعد عالم حانوت: مقام ذات حضرت حق
🔶 درس دوم دین فطری
🔸 عظمت وجود بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.26M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰قسمت اول
🔻با دقت در عظمت هستی عقل ما حکم قطعی میکند به وجود بینهایت خالق هستی.
▪️حکم اول: این عالم با این عظمت خود به خود به وجود نیامده است و باید توسط یک نیروی برتری ایجاد شده باشد.
▪️حکم دوم: این نیروی برتر باید خودش منشاء وجود و هستی باشد زیرا اگر وجودش نیازمند یک منشا و مبدا دیگری باشد پس منشا نیست. و چون تسلسل علل محال است بالاخره وجود باید منتهی به یک منشا بینیاز شود.
حال اگر منشا هستی باید نیازمند نباشد یعنی باید بینهایت باشد؛ هیچ محودیتی نداشته باشد.
🔸ما به این منشا بینهایت وجود میگوییم الله که بر تمام عوالم هستی احاطه دارد: «الرحمن علی العرش استوی» «والله من ورائهم محیط»
▪️دامنه احاطه او از عرش تا دل هسته اتم و پایینتر است و از عرش به بعد دامنه احاطه او بینهایت است و انتها ندارد.
🔸 برای درک عظمت بینهایت باید ابتدا یک جلوه فرضی بسیار بزرگ در ذهن خود ایجاد کنیم و سپس مقدار آن را در مقابل بینهایت بسنجیم.
▪️اگر این جلوه فرضی عددی باشد که در مقابل آن به تعداد الکترونهای هستی صفر باشد در مقابل بینهایت هیچ و ناچیز است حتی اگر این عدد را در هر ثانیه به توان خودش کنیم تا قیامت.
🔸حال وقتی میگوییم خالق هستی بینهایت است یعنی اگر به تعداد این عدد هم عالم ملک و ملکوت باشد همه آنها در برابر عظمت و بزرگی او هیچ است.
🔸 الله اکبر: یعنی خدا بینهایت بزرگ است. بزرگی او غیر قابل وصف است.
▪️سبحان ربی العظیم: یعنی پاک و منزه است پروردگار من که معدن بینهایت عظمت است.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.32M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰 قسمت دوم
🔻وقتی دربارۀ ویژگیهای حضرت حق میخواهیم چیزی را بگوییم، حتما باید از واژۀ بینهایت استفاده کنیم.
🔸 خدا معدن بینهایت حیات است، «الرحمن» معدن بینهایت رحمت فراگیر و گسترده، «الرحیم» معدن بینهایت رحمت همیشگی.
🔸 سبحان ربّی الاعلی: یعنی پاک و منزّه است پروردگار من که بینهایت بلند مرتبه است.
🔸ذات معدن بینهایت، هستی مطلق است؛ هستیای که هیچ قیدی را بر نمیتابد.
🔸ویژگیهای وجود بینهایت
▪️«قل هو الله احد»: بگو آن معدن بینهایت وجود، یگانه است و یکتا است.
▫️یگانه است یعنی هم یکی است و هم یکپارچه است؛ یعنی مرکب نیست و از اجزای مختلف تشکیل نشده است.
▪️«الله الصمد»: خدای متعال وجودی است که هیچ خلأی در او ایجاد نمیشود حتی اگر به تعداد عدد فرضی ما عالم خلق کند و به همه وجود بدهد.
▪️«لم یلد و لم یولد» است، یعنی از بینهایتی تولید نمیشود و از او بینهایتی تولید نمیشود.
▪️«و لم یکن له کفواً احد»: یعنی بینهایت، نظیر و همشأن و هم تایی ندارد. به عبارت دیگر بینهایت دیگری وجود ندارد.
▪️ حضرت حق معدن بینهایت همۀ ویژگیهاست.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.54M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰قسمت سوم
🔻برای شناخت ویژگی های حضرت حق به سراغ آیات آفاق رفتیم.
دیگر جلوه های حضرت حق در جهان هستی:
🔶 زیباییهای خلقت
▪️زیبایی خدا را میتوان در زیباییهای حیوانات، پرندگان، گل ها و... مشاهده کرد.
🔶 اسرار خلقت
▪️انّ فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الالباب» «الذی خلق سبع سماوات بغیر عمد ترونها»
▪️مثلا اسرار خلقت حیوانات؛ در بین چهارپایان اسرارآمیزترین حیوان شتر است.
▪️اسرار خلقت بدن انسان، یکی از پیچیدهترین اسرار بدن DNA است.
🔶 عجائب خلقت
▪️عجائبی که در دریاها بیش از خشکی دیده میشود، «یا من فی البحار عجائبه»
▪️عجائبی که در بدن انسان است؛ یک اینچ مربع از پوست انسان، ۱۹ میلیون سلول دارد، ۹۰ منفذ چربی دارد، ۶۵ متر رگ خونی.
▪️حضرت امیر(ع) فرمودند: «اعجبوا لهذا الانسان، ینظر بشحم» با پیه میبیند، «یسمع بعظم» با استخوانی میشنود.
🔶 نظم و مدیریت
▪️خدای متعال قوانین هستی را با دقت صد و بیست رقمی بعد از اعشار تنظیم کرده است.
🔶 تنوع و کثرت نعمات
▪️تنوع در میوهها و غذاهای گوناگون، قرآن تاکید دارد به «وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ»
▪️«و أَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ»
🔶 وجود عشق و محبت بین موجودات
▪️محبت بین انسانها یک آیه و نشانه است «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لستکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة انّ فی ذلک لآیات لقومٍ یتفکرون».
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس سوم دین فطری
(دو قسمت)
🔸آیات انفس
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.36M
✳️ درس سوم دین فطری
🔰 قسمت اول
🔻آیات انفس چیست؟
🔸نشانههای خدا در درون ما، در جان ما، در قلب ما؛
▪️ این نشانهها در درون ما، دو دسته است.
▪️نشانۀ اول: تمایلات و گرایشهای هر انسانی
هر انسانی، میل به حیات مطلق، قدرت مطلق، زیبایی مطلق دارد،... هر انسانی همۀ خوبیها را در حدّ بینهایت میخواهد.
▫️ وقتی ما میل به بینهایت قدرت داریم، این به این معناست که پس معدن بینهایت قدرت وجود دارد.
▪️نشانۀ دوم: ندای درونی
در زوایای قلب هر انسانی یک ندای پاکی همیشه شنیده میشود، که آن ندای پاک انسان را به سمت خودش میخواند، که از طرف خداست،
▫️خدا با هر انسانی در اعماق قلب او سخن می گوید و حرف میزند، و خودش را به همۀ انسانها در اعماق قلب آنها معرفی میکند.
▫️در همۀ حالات انسان این ندای درونی هست ولی در حوادث سهمگین بیشتر خودنمایی میکند.
🔸چرا یک عده خدا را انکار میکنند؟
▪️ممکن است یک امر بدیهی داشته باشیم و عده ای آن امر بدیهی را انکار کنند، انکار بدیهی توسط یک عده، دلیل بر این نیست که آن بدیهی وجود ندارد.
🔸آن کسانی که با وجود ندای درونی باز هم خدا را انکار میکنند نشان دهنده آن است که مانعی در سر راه رشد گرایشهای فطریشان وجود داشته است.
▪️بررسی چند مانع رشد گرایشهای فطری:
▫️ ۱. دلمشغولی به عالم ماده
▫️ ۲. آموزشهای غیرصحیح خداشناسی
▫️ ۳. وجود تبلیغات مخالف دین و خدا
▫️ ۴. پیروی هوای نفس و برتریجویی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
11.83M
✳️ درس سوم دین فطری
🔰 قسمت دوم
🔻منشا شرور در عالم
🔸کل شرور عالم به دو دسته تقسیم میشوند؛
▪️الف) شرور طبیعی (مثل زلزله ، باد ،طوفان و بیماریها)
▪️ب) شرور تولیدی (مثل جنایتهایی که انسانها در حق همدیگر انجام میدهند؛ دزدی، قتل و...)
▪️همه پدیدههای طبیعی برای طبیعت و بشر، خیر است و موجب شکوفا شدن استعدادهای انسان، بیداری از خواب غفلت، فروکش کردن طغیان جباران و موجب قدرشناسی نعمتها میشود.
🔸 شرور تولیدی مانند جنگها و جنایتها، در اثر دوری انسان از خدا تولید میشود.
▪️خورشید منشا نور است زمین وقتی رویش را از خورشید برمیگرداند دچار تاریکی میشود.
🔸 چرا خداوند قدرت تولید شر داده است؟
▪️جواب: اگر خدا به انسان قدرت تولید شر نمیداد نظام جبر حاکم میشد.
▫️وقتی اختیار گرفته شود رشدی اتفاق نمیافتد، زیرا رشد در پرتو اختیار شکل میگیرد.
▪️ انسان از کاری لذت میبرد که اختیاراً انجام میدهد
▪️خدا تکویناً اجازه تولید شر داده اما هرگز تشریعاً به ما اجازه نداده است.
🔸 گناه کسانی که به آنها ظلم شده و قربانی ظالمین شدند چیست؟
▪️جواب: اگر (ظلم را پذیرفته باشند) پس مستحق هستند که ظالمین بر آنها جنایت کنند.
▫️اگر جلوی ظالمین بایستند خداوند وعده داده است که پیروزشان کند.
🔸 آن فردی که دچار نقص عضو شده است تکلیفش چیست؟
▪️ خداوند جبران نقص میکند:
▫️ محبوب خداوند هستند، خیلی از تکالیفی که افراد سالم دارند از آنان ساقط میشود، بالاترین درجات لذت را در آخرت دارند، به آنها مقاماتی میدهد که انسان های سالم حسرت میخورند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس چهارم دین فطری
▫️(سه قسمت)
🔸انسان بذر بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
27.48M
✳️ درس چهارم
🔰قسمت اول
🔻خدایی که معدن بینهایت است چرا انسان را آفریده است؟
🔸دو سوال در ضمن این سوال نهفته:
▪️اول: چه چیزی باعث شد که بیافریند؟ یعنی علت خلقت چیست؟
▪️دوم: ما را میخواهد به کجا برساند؟ یعنی غایت خلقت چیست؟
🔸برای پاسخ به این سوال باید انسان را شناخت
▪️ انسان را میتوان از روی آرزوها و خواستههایش شناخت
▫️ فطرت هر انسانی بینهایت طلب است
▪️خداوند وجود بینهایت خواه آفریده است تا هر چه دارد به او بدهد، تا انسان را مثل خودش کند
🔸علت خلقت: چرا میخواهد هر چه که دارد به انسان بدهد؟
▪️پرای پاسخ باید انگیزه خالق را جستجو کنیم
▫️چون مهربان است میخواهد هر چه دارد به ما بدهد
🔸 پس میتوانیم انسان را اینگونه تعریف کنیم: انسان بذر بینهایت است
▪️بذر بینهایت یعنی برترین و تجلی بینهایت. مَثَل اعلای خداوند مهربان. یعنی این قابلیت را در او قرار داده که مثل خود خدا شود
🔸چرا هستی را آفرید؟ آیا انسان را قبل از هستی آفرید یا بعد از هستی؟
▪️نور انسان اولین مخلوق خدا قبل از همه مخلوقات دیگر
▪️چرا ملائکه در سوره بقره از خداوند سوال کردند؟
▫️آن موقع زمانی بود که خدا میخواست جسم انسان را در زمین خلق کند. سوال در این بود که چرا راه رشدش را زمین قراردادی
🔸 ألَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ، تسخیر به این معناست که شما تسلط بر اینها پیدا کنید
🔸 حدیث قدسی: تو را خلق کردم تا مثل خودم شوی
🔸 خدایی شدن یعنی چی؟ یعنی اتصاف انسان به صفات بینهایت
🔸انسان با خدا در دو صفت: ازلیت و استقلال در صفات تفاوت دارد
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
9.95M
✳️درس چهارم دین فطری
🔰قسمت دوم
🔻عطای بینهایتی که خدا میخواهد به انسان کند چیست؟ کی و کجا این عطا را میکند؟
🔸در دنیا خدا به انسان ولایت و سلطنت تکوینی میدهد.
▪️خدا اراده کرده که انسان در این دنیا ولایت تکوینی داشته باشد. همان طور که معصومین علیهمالسلام این ولایت را دارند.
▪️انسان در همین دنیا به منبع انرژی و قدرت مطلق حضرت حق متصل میشود. در طول اراده خدا انسان هر ارادهای کند محقق میشود
▫️شاگردان انبیا و ائمه هم این ولایت را داشتهاند. مثل سلمان و...
🔸ولایت تکوینی چیست؟
یعنی انسان قدرت ایجاد و قدرت تغییر داشته باشد.
▪️عصر ظهور، ظهور سلطنت و ولایت تکوینی انسان است.
▪️در عصر ظهور این آیه برای انسان محقق میشود: يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُواۚ لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ.
▫️حکومت حضرت سلیمان یک ماکت کوچکی است از حکومت حضرت بقیةالله الاعظم (ص)
▫️ولایت تکوینی در اثر تهذیب نفس و در اثر اتصال با خدا ایجاد میشود.
▫️انسان نمیتواند با تکنولوژی به آن برسد
▪️تنها کسانی میتوانند در آن عصر باقی بمانند که این قابلیت را داشته باشند.
▪️همه قابلیت دارند ولی باید آن را به فعلیت رسانده باشند یا مقدماتش را فراهم کرده باشند که در آن عصر به فعلیت برسد. لذا همهی انسانها در آن عصر میتوانند به این ولایت تکوینی برسند.
🔸در عصر ظهور تمام ابزارهای مادی از کار میافتد به چه معنا است؟
▪️به این معنا که کسی دیگر سوار ماشین نمیشود چون طی الأرض و طی السماء هست.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0403.DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.44M
✳️ درس چهارم
🔰قسمت سوم
🔻کمال انسان در آن است که با اراده خودش به ولایت تکوینی برسد، نه بهوسیله ابزارها.
🔸در کنار تکنولوژی دو چیز دیگر توجه انسانها را ممکن است به خودش جلب کند؛ریاضت، و دیگری سحر.
▪️تفاوت عارف با مرتاض و ساحر
▫️قدرت مرتاض و ساحر تکوینی نیست، قدرت ایجاد ندارند قدرتشان تخریبی و محدود است.
▫️مرتاض و ساحر از راههای حرام به قدرت میرسند.
▫️عارف برای رسیدن به کمال تلاش میکند. مرتاض برای رسیدن به قدرت
🔸حضرت حق ما را آفریده برای اینکه ما را به بینهایت برساند.
دلایل دیگر این مدعا:
▪️وجود میل بینهایت در درون انسان
▪️آیه: انا لله و انا الیه راجعون ما از معدن بینهایتایم؛ ما بذر بی نهایتایم و به سوی بینهایت شدن پیش میرویم.
▪️یابن آدم انا غنی لا افتقر، اطعنی فیما امرتک اجعلت غنیاً لاتفتقر
▪️انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون
▪️ انا مطیع من اطاعنی: من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. یعنی هر چه دارم در اختیار او قرار میدهم.
▪️«انا عرضنا الامانة على السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها» ما امانت خودمان را عرضه کردیم بر آسمان و زمین و کوهها، نپذیرفتند اما انسان پذیرفت. اینکه انسان پذیرفت به این معناست که این قابلیت را به انسان داده که بتواند به صفات الهی دست پیدا کند.
▪️ «من کان لله کان الله له»
▪️ دلیل مبتنی بر تجربه و علم: سیر خلقت جسم انسان
🔸عبادت، عرفان، شناخت و آزمایش و امتحان اهداف مقدماتی برای خلقت انسان هستند.
▪️هدف میانی رسیدن به تقوا است.
▪️هدف غایی رسیدن به قرب خدا.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri