eitaa logo
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
133 دنبال‌کننده
299 عکس
343 ویدیو
0 فایل
هنگامیکه فتنه ها وبلاها چون شب تار شمارا فراگرفت،به قرآن پناه ببرید ،رسول اکرم (ص) قرائت و تفسیر آیات قرآن کریم بصورت روزانه ادمین کانال جهت ارائه پیشنهادات و انتقادات : @Arg351
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📚📚 سوره آیه ۳۴ 🌿 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (34) ترجمه :
و هنگامى كه به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده كنید، همگى سجده كردند جز ابلیس كه سر باز زد و تكبّر كرد، و از كافران گردید.
❇️ به فرموده قرآن، ابلیس از نژاد جنّ بود كه در جمع فرشتگان عبادت مى كرد. «كان من الجنّ» سجده بر آدم چون به فرمان خدا بود، در واقع بندگى و عبودیت خداست.زیرا عبادت واقعى، عملى است كه خداوند بخواهد، نه آنكه طبق میل ما باشد. ابلیس حاضر بود قرن ها سجده كند، ولى به آدم سجده نكند. ✅ سجده براى آدم نه تنها به خاطر شخص او، بلكه به خاطر نسل و اولاد او نیز بوده است. چنانكه در جاى دیگر مى فرماید: «خلقناكم ثمّ صوّرناكم ثمّ قلنا للملائكة اسجدوا لأدم» امام سجاد علیه السلام مى فرماید: رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: سجده بر آدم به خاطر ذرّیه و نسل او بود. سجده فرشتگان موقّتى بود، امّا نزول آنها بر مؤمنان و استغفارشان براى آنان دائمى است. «الّذین قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائكة» سجده بر آدم نه به خاطر جسم او، بلكه به خاطر روح الهى اوست. «فاذا سوّیته و نفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین» بى انصافى است كه تمام فرشتگان بر انسان سجده كنند، ولى انسان براى خدا سجده نكند. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
13.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿 تفسیر آیه ۳۱ و ... در خصوص وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ ... 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۳۵ 🌿 وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ (35) ترجمه : و گفتیم: اى آدم! تو با همسرت در این باغ سكونت كن و از (هر كجاى) آن هر چه مى خواهید به فراوانى و گوارایى بخورید، امّا به این درخت نزدیك نشوید كه از ستمگران خواهید شد. ❇️ بعد از ماجراى آزمایش فرشتگان، به آدم دستور داده شد او و همسرش در بهشت سکنى گزیند، چنان که قرآن مى گوید: به آدم گفتیم تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و هر چه مى خواهید از نعمت هاى آن گوارا بخورید ! (وَ قُلْنا یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَیْثُ شِئْتُما). ولى به این درخت مخصوص نزدیک نشوید که از ظالمان خواهید شد (وَ لاتَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظّالِمینَ). از آیات قرآن، استفاده مى شود که آدم(علیه السلام) براى زندگى در روى زمین، همین زمین معمولى آفریده شده بود، ولى در آغاز خداوند او را در بهشت ـ که یکى از باغ هاى سرسبز و پرنعمت این جهان بود ـ ساکن ساخت، محیطى که در آن براى آدم(علیه السلام) هیچ گونه ناراحتى وجود نداشت. شاید علت این جریان آن بوده که آدم(علیه السلام) با زندگى کردن روى زمین هیچ گونه آشنائى نداشت، و تحمل زحمت هاى آن بدون مقدمه براى او مشکل بود، و از چگونگى کردار و رفتار در زمین باید اطلاعات بیشترى پیدا کند. بنابراین مى بایست مدتى کوتاه تعلیمات لازم را در محیط بهشت ببیند و بداند زندگى روى زمین توأم با برنامه ها و تکالیف و مسئولیت ها است که انجام صحیح آنها باعث سعادت و تکامل و بقاى نعمت است، و سرباز زدن از آن سبب رنج و ناراحتى. و نیز بداند هر چند او آزاد آفریده شده، اما این آزادى به طور مطلق و نامحدود نیست که هر چه خواست انجام دهد او مى بایست از پاره اى از اشیاء روى زمین چشم بپوشد. و نیز لازم بود بداند چنان نیست که اگر خطا و لغزشى دامنگیرش شود درهاى سعادت براى همیشه به روى او بسته مى شود، خیر، او مى تواند بازگشت کند و پیمان ببندد که بر خلاف دستور خدا عملى انجام نخواهد داد تا دوباره به نعمت هاى الهى باز گردد. او در این محیط مى بایست تا حدى پخته شود، دوست و دشمن خویش را بشناسد، چگونگى زندگى در زمین را یاد گیرد، آرى، این خود یک سلسله تعلیماتِ لازم بود که مى بایست فرا گیرد، و با داشتن این آمادگى به روى زمین قدم بگذارد. اینها مطالبى بود که هم آدم(علیه السلام) و هم فرزندان او در زندگى آینده خود به آن احتیاج داشتند، بنابراین، شاید علت این که آدم(علیه السلام) در عین این که براى خلافت زمین آفریده شده بود، مدتى در بهشت درنگ مى کند و دستورهائى به او داده مى شود جنبه تمرین و آموزش داشته باشد. 💠 در فرهنگ قرآن، «شجر» علاوه بر درخت، به «بوته» هم گفته مى شود. مثلاً به بوته كدو مى گوید: «شجرة من یقطین» ، بنابراین اگر در روایات و تفاسیر مى خوانیم كه مراد از شجر در این آیه گندم است، جاى اشكال نیست. «جنّت» به باغهاى دنیا نیز گفته مى شود، چنانكه در سوره ى قلم آیه 17 آمده است: «انّا بلوناهم كما بلونا أصحاب الجنّة» ما صاحبان باغ را آزمایش نمودیم. آنچه از آیات دیگر قرآن و روایات استفاده مى شود، باغى كه آدم در آن مسكن گزید، بهشت موعود نبوده است زیرا: 🔶 آن بهشت، براى پاداش است و آدم هنوز كارى نكرده بود كه استحقاق پاداش داشته باشد. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة و لمّا یعلم اللّه الّذین جاهدوا منكم» 🔶 كسى كه به بهشت وارد شود، دیگر خارج نمى شود. «و ما هم بمخرجین» 🔶 در آن بهشت، امر و نهى و ممنوعیّت و تكلیف نیست، در حالى كه آدم از خوردن درخت نهى شد. به علاوه در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز آمده است كه بهشت آدم، بهشت موعود نبوده است. 🔶 این نهى كه براى حضرت آدم شد، نهى تكلیفى نبود كه انجامش حرام باشد، بلكه جنبه ى توصیه و راهنمایى داشت. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🔴آیا هم بخشیده می شوند؟ بجز حق الناس مابقی گناهان را میتوان با کردن پاک کرد... ان_الله_یحب_التوابین خداوند توبه کنندگان را دوست میدارد. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
البلاغه امام علیه السلام: همه ، ميان دو جمله از قرآن قرار گرفته است. خداى تعالى مى فرمايد: «تا بر آنچه از دستتان مى رود اندوهگين نباشيد و بدانچه به دستتان مى آيد شادمانى نكنيد». كسى كه بر گذشته تأسف نخورد و بر آينده شادمان نباشد زهد را از دو سوى آن گرفته است 439 البلاغه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🌹🤔🤔🌹🌹 🌼
 و اندوه و   ازدیدگاه قرآن

قسمت اول : 

🌺 همه ما در زندگی دچار  و اندوه شده ایم. احساس غم به سراغ همه ی ما آمده است.

وقتی حس می کنیم که در مقابل یک رویداد ناتوانیم و توانایی تغییر و بهبود آنرا نداریم، غصه می خوریم. هرگاه اتفاقی روی دهد که خوشایند ما نیست و در ما تأثیر بدی می گذارد، غمگین می شویم.
ما از رویدادهای ناخوشایند دوری می کنیم و دوست نداریم آنها را تجربه کنیم. زیرا حس بدی به ما می دهد و ما را دچار غم و اندوه می کند.

اما اگر نمی توانیم روی آن رویداد، تأثیر مثبتی داشته باشیم، آیا روی احساس خود نیز نمی توانیم تأثیر بگذاریم؟

آیا ما می توانیم احساس خود را نسبت به آن رویداد تغییر دهیم و به حس بهتر برسیم، فارغ از اینکه آن رویداد چیست و به ظاهر، چه تأثیری داشته است؟

اگر فکر می کنید که توانایی تغییر آن رویداد را ندارید، درباره ی احساس و برداشت خود از آن رویداد چطور؟ آیا باز هم نمی توانید تغییرش دهید؟ آیا نمی توانید بصورت ارادی، احساس خود را از آن رویداد تغییر دهید؟


✅ بحث “غم و اندوه در زندگی” را از دیدگاه کتاب آسمانی  بررسی نماییم. ببینیم خداوند در این باره چه مطلبی گفته و چه راهکاری را ارائه نموده است.

ادامه دارد
🌱
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۳۶ 🌿 فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ (36) ترجمه : پس شیطان آن دو را به لغزش انداخت وآنان را از باغى كه در آن بودند، خارج ساخت و (در این هنگام به آنها) گفتیم: فرود آیید در حالى كه بعضى شما دشمن برخى دیگر است و براى شما در زمین قرارگاه و تا وقتى معیّن بهره و برخوردارى است. ❇️ از آیه «انّى جاعل فى الارض خلیفة» كه قبلاً خواندیم، استفاده مى شود كه غرض اصلى از خلقت آدم این بود كه وى در زمین زندگى كند، ولى زندگى در زمین نیازمند یك نوع آمادگى بود و باید آدم بداند كه: 🔷 آزاد مطلق نیست. در زندگى او، امر و نهى و تكلیف وجود دارد. 🔷 ابلیس دشمن اوست وچه بسا با سوگند و وعده هاى دروغ، انسان را فریب دهد. 🔷 اطاعت از شیطان، عامل سقوط اوست. 🔷 توبه، وسیله جبران است. 🟢 امام رضا علیه السلام مى فرماید: ماجراى لغزش آدم، قبل از رسیدن به مقام نبوّت بوده و از لغزش هاى كوچكى بوده كه قابل عفو است. ✳️ شیطان براى ایجاد لغزش، دست به هر نوع تاكتیك روانى وتبلیغاتى زد، از جمله: 1⃣ براى آدم و حوّا سوگند یاد كرد. «قاسمهما» 2⃣ قیافه ى خیرخواهانه به خود گرفت و گفت: من از خیرخواهان شما هستم. «انّى لكما لمن النّاصحین» 3⃣ وعده ابدیّت داد، كه اگر این گیاه را بخورید، زندگى و حكومت ابدى خواهید داشت. «شجرة الخلد و ملك لا یبلى» 4⃣ دروغ گفت و به ذات حقّ تهمت زد. «مانهیكما ربّكما عن هذه الشجرة الا ان تكونا ملكین او تكونا من الخالدین» یعنى پروردگارتان شما را نهى نكرد مگر از ترس اینكه شما فرشته شوید یا به زندگى ابدى برسید. 🔆 توضیحات تکمیلی 💠 حضرت آدم (علیه السلام) در اینجا خود را در برابر فرمان الهى درباره خوددارى از درخت ممنوع دید، ولى شیطان اغواگر که سوگند یاد کرده بود دست از گمراه کردن آدم و فرزندانش بر ندارد به وسوسه گرى مشغول شد، و چنان که از سایر آیات قرآن استفاده مى شود به آدم(علیه السلام) اطمینان داد که: اگر از این درخت بخورد او و همسرش فرشتگانى خواهند شد و جاویدان در بهشت زندگى مى کنند، حتى قسم یاد کرد که من خیر خواه شما هستم. سرانجام شیطان آن دو را به لغزش واداشت و از آنچه در آن بودند (بهشت) بیرون کرد (فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمّا کانا فیهِ). آرى، از بهشتى که کانون آرامش، آسایش و دور از درد و رنج بود بر اثر فریب شیطان اخراج شدند. پس از آن، قرآن مى گوید: ما به آنها دستور دادیم که فرود آئید در حالى که دشمن یکدیگر خواهید بود آدم و حوا از یکسو، و شیطان از سوى دیگر (وَ قُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْض عَدُوٌّ). و براى شما تا مدت معینى در زمین قرارگاه و وسیله بهره بردارى است (وَ لَکُمْ فِی الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى حین). اینجا بود که آدم متوجه شد راستى به خویشتن ستم کرده و از محیط آرام و پر نعمت بهشت، به خاطر تسلیم شدن در برابر وسوسه هاى شیطان، بیرون رانده شده و در محیط پر زحمت و مملوّ از مشقتى قرار خواهد گرفت، درست است که آدم پیامبر بود و معصوم از گناه، ولى چنان که خواهیم گفت هر گاه ترک اولى از پیامبر سر زند، خداوند نسبت به او سخت مى گیرد، همانند گناهى که از افراد عادى سر بزند و این جریمه سنگینى بود که آدم در برابر آن نافرمانى پرداخت. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
✅ چهل ویژگی #متقین در بیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام قسمت پنجم : 🔷 13. کم خرج اند: ”وَ حََاجََا
چهل ویژگی در بیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام قسمت ششم : 🔷 17. شب زنده دار: ”اَمَّا اللَّیْلُ، فَصََافُّونَ اَقْدََامُهُمْ تََالِِینَ لِاَجْزََاءِ الْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهُ تَرْتِِیلاً“، اما شب هنگام، شب زنده‌داران همواره (به عبادت) به پا ایستاده و قرآن را شمرده شمرده تلاوت می کنند. در قرآن آمده: ”اِنَّ نََاشِئَهَْْ اللَّیْلِ هِیَ اَشَدُّ وَطْأً وَ اَقُومُ قِِیلاً“ همانا نماز در شب بهترین شاهد اخلاص قلب و دعوی صدق ایمان است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ”ترتیل مکث کردن و توقّف در قرائت قرآن است، و این که نیکو کنی صوت خود را در خواندن قرآن.“ قرآن کریم می فرماید: ”یََا اَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیْلَ اِلََّا قَلِِیلاً, نِصْفَهُ اَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِِیلاً, اَوْ زِدْعَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِِیلاً“ الا ای رسولی که در جامه خفته ای، شب را به نماز و طاعت خدا برخیز مگر اندکی، که نصف یا چیزی کمتر از نصف باشد، یاچیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت آیات قرآن با توجه کامل مشغول باش. و در سوره‌ای دیگر خداوند متعال، رسول گرامی خویش را به نماز شب امر می‌فرماید: ”وَ مِنَ اللَّیْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَیْلاً طَوِِیلاً“ و پاسی از شب را (در نماز) به سجدة برای خدا بپرداز و همه طول شب را به تسبیح و ثناگویی او مشغول باش. 🔷 18. از قرآن درمان می طلبند: ”وَ یَسْتَثِِیرُونَ بِهِ دَوََاءَ دََائِهِمْ“ و درمان دردهای خود را از قرآن می‌کنند. قرآن می‌فرماید: ”وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مََا هُوَ شِفََاُء وَ رَحْمَهٌْْ لِلْمُؤْمِنِِینَ“ موعظه و شفایی برای سینه ها و قلب های شما و هدایت و رحمتی برای عالمیان از طرف پروردگارتان برای شما آمد. ادامه دارد •┈••✾🍃🦋🍃✾••┈• https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🌹🌹 🌴🌴یاد اموات 🌴🌴 یک صلوات تبدیل به چنان نوری در عالم برزخ برای مردگان می شود که آنها را از گرفتاریهای آن عالم نجات میدهد. تا می توانید برای اموات خود صلوات بفرستید که چشم انتظارند 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۳۷ 🌿 فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (37) ترجمه : پس آدم از سوى پروردگارش كلماتى دریافت نمود، (وبا آن كلمات توبه كرد،) پس خداوند لطف خود را بر او بازگرداند. همانا او توبه پذیر مهربان است. ❇️ چون آدم از غذایى كه نباید بخورد، چشید و از آن همه نعمت و رفاه محروم شد، متوجّه اشتباه خود گردید. او در اثر پشیمانى و ندامت، را از خداوند دریافت كرد و به وسیله ى آن كلمات، توبه نمود. 🔆 طبق آنچه از روایات شیعه وسنى استفاده مى شود، مراد از كلماتى كه آدم به وسیله ى آن توبه نمود، توسّل به بهترین خلق خدا یعنى حضرت محمّد و اهل بیت او علیه وعلیهم السلام است. چنانكه در تفسیر درّالمنثور از ابن عباس نقل شده است كه آدم براى پذیرش توبه اش، خداوند را به این نام ها قسم داد: «بحّق محمّد وعلىّ و فاطمة و الحسن و الحسین» البتّه برخى معتقدند، مراد از كلمات، همان جمله اى است كه در سوره ى اعراف آمده است: «ربّنا ظلمنا أنفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنكوننّ من الخاسرین» خدایا! ما به خود ستم كرده ایم و اگر تو ما را نیامرزى و مورد رحمت قرار ندهى، حتماً از زیانكاران خواهیم بود. ✅ توبه، به معنى بازگشت است. اگر توبه را به خدا نسبت دهیم، به معنى بازگشت لطف و رحمت او بر بنده ى خلافكار و پشیمان است؛ »هو التوّاب« و اگر آنرا به بنده نسبت دهیم به معنى بازگشت انسان خطاكار به سوى خداوند است. «فتاب علیه» 🔆 توضیحات تکمیلی 💠 بعد از ماجراى وسوسه ابلیس و دستور خروج آدم(علیه السلام) از بهشت، آدم متوجه شد راستى به خویشتن ستم کرده، و از آن محیط آرام و پر نعمت، بر اثر فریب شیطان بیرون رانده شده، و در محیط پر زحمت و مشقت بار زمین قرار خواهد گرفت، در اینجا آدم به فکر جبران خطاى خویش افتاد و با تمام جان و دل متوجه پروردگار شد، توجهى آمیخته با کوهى از ندامت و حسرت. لطف خدا نیز در این موقع به یارى او شتافت و چنان که قرآن در آیات فوق مى گوید: آدم از پروردگار خود کلماتى دریافت داشت، سخنانى مؤثر و دگرگون کننده، و با آن توبه کرد و خدا نیز توبه او را پذیرفت (فَتَلَقّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِمات فَتابَ عَلَیْهِ). چرا که او تواب و رحیم است (إِنَّهُ هُوَ التَّوّابُ الرَّحیمُ). توبه در اصل به معنى بازگشت است، و در لسان قرآن به معنى بازگشت از گناه مى آید، این در صورتى است که به شخص گنهکار نسبت داده شود، ولى گاه این کلمه به خدا نسبت داده مى شود، در آنجا به معنى بازگشت به رحمت است، یعنى رحمتى را که به خاطر ارتکاب گناه، از بنده سلب کرده بود بعد از بازگشت او به خط اطاعت و بندگى به او باز گرداند، و به همین جهت در مورد خدا تعبیر به توّاب (بسیار بازگشت کننده به رحمت) مى شود. و به تعبیر دیگر توبه لفظى است مشترک، میان خدا و بندگان، هنگامى که بندگان به آن توصیف شوند مفهومش این است که به سوى خدا بازگشته اند زیرا هر گنهکارى در حقیقت از پروردگارش فرار کرده، هنگامى که توبه مى کند به سوى او باز مى گردد. خداوند، نیز در حالت عصیان بندگان، گوئى از آنها روى گردان مى شود، هنگامى که خداوند به توبه توصیف مى شود، مفهومش این است که نظر لطف و رحمت و محبتش را به آنها باز مى گرداند. درست است که آدم(علیه السلام) در حقیقت کار حرامى انجام نداده بود، ولى همین ترک اولى نسبت به او عصیان محسوب مى شد، او به سرعت متوجه وضع خود شد و به سوى پروردگارش بازگشت. در این که منظور از کَلِمات چه بوده در پایان این بحث سخن خواهیم گفت. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir