🌹
#حدیث
راوى از امام #صادق(علیه السلام)مى پرسد: فدایت شوم بسیار مى شود که یادى از امام حسین(علیه السلام) مى کنم در آن هنگام چه بگویم؟ فرمود:
سه مرتبه بگو «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ» که سلام به آن حضرت از دور و نزدیک به او مى رسد.
کافی ج4 ص575 حدیث 2
🌱
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🤔🤔🌹
#حدیث
امام #علی علیه السلام: کسی را که تقوا والا مقامش ساخته، پست و حقیر مشمارید
و کسی که #دنیا او را بالا برده است، والا مقام ندانید
میزان الحکمه، جلد ۱۳
🌱
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخی_علمی_دانستنی_خواندنی_دیدنی
هنر اصحاب امام #حسین علیهالسلام را داشته باشیم...
پای درس استاد #عالی
🌱
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚
سوره #بقره آیه ۲۸
🌿 كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتاً فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (28)
ترجمه :
چگونه به خداوند كافر مى شوید، درحالى كه شما (اجسام بى روح و) مردگانى بودید كه او شما را زنده كرد، سپس شما را مى میراند و بار دیگر شما را زنده مى كند، سپس به سوى او باز گردانده مى شوید.
❇️ بهترین راه #خداشناسى، فكر در آفرینش خود و جهان است.
حضرت ابراهیم علیه السلام در مقام اثبات خداوند به دیگران فرمود: «ربّى الّذى یحیى و یمیت» پروردگار من كسى است كه زنده مى كند ومى میراند. تفكّر در پدیده ى حیات واندیشیدن در مسئله مرگ، انسان را متوجه مى كند كه اگر حیات از خود انسان بود، باید همیشگى باشد. چرا قبلاً نبود، بعداً پیدا شد و سپس گرفته مى شود؟! خداوند مى فرماید: اكنون كه دیدید چگونه موجود بى جان، جاندار مى شود، پس بدانید كه زنده شدن مجدّد شما در روز قیامت نیز همینطور است.
مسئله حیات، حقیقتش مجهول، ولى آثارش در وجود انسان مشهود است. خالق این حیات نیز حقیقتش قابل درك نیست، ولى آثارش در هر چیز روشن است.
🔰 امام حسن عسكری علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله به كفرپیشگان قریش و یهود فرمود: «كَیْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ» او كه شما را به سوی هدایت رهنمون شد و اگر از او پیروی كنید از راه هلاكت دورتان میدارد «وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا» در كمرهای پدرانتان و رحمهای مادرانتان «فَأَحْیَاكُمْ» زنده بیرونتان آورد «ثُمَّ یُمِیتُكُمْ» در این دنیا و به قبر سرازیرتان كند «ثُمَّ یُحْیِیكُمْ» در قبرها و آن جا كسانی را كه به پیامبری حضرت محمّد صلی الله علیه و آله ایمان دارند در رفاه و آسایش گذارد و كفرپیشگان را به عذاب گرفتار سازد. «ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» پس از این كه در قبرها میمیرید و برای برانگیخته شدن در روز قیامت زنده میشوید، به سوی وعدههای خداوند باز میگردید، وعدهی پاداش فرمانبری از او اگر چنین كرده باشید و وعده كیفر نافرمانی از او اگر بدان آلوده شده باشید
🌱
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
✅ چهل ویژگی #متقین در بیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام قسمت چهارم : 🔷 9. اهل یقین هستند: ”فَهُمْ
✅ چهل ویژگی #متقین در بیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام
قسمت پنجم :
🔷 13. کم خرج اند: ”وَ حََاجََاتُهُمْ خَفِِیفَهٌْْ“ نیازهای آن ها سبک و اندک است.
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: ”هیچ فقیری از معاش خود محروم نمانده است مگر این که یک غنی و توانگری از حق مالی او بهره مند گشته است.“
🔷 14. عفیف هستند: ”وَ اَنْفُسُهُمْ عَفِِیفَهٌْْ“ و ارواحشان عفیف و پاک است.
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: ”اجر و پاداش جهاد کننده ای که در راه خدا شهید شود، بیشتر از کسی که توانایی بر گناه داشته و عفّت و پاکدامنی پیشه کند نیست. نزدیک است که فرد پاکدامن و عفیف فرشته ای از فرشتگان شود.“
🔷 15. اهل استقامت اند: ”صَبَرُوا اَیََّاماً قَصِِیرَهًْْ اَعْقَبَتْهُمْ رََاحَهٌْْ طَوِِیلَهٌْْ، تِجََارَهُْْ مُرْبِحَهٌْْ یَسُرُّهََا لَهُمْ رَبَّهُمْ“، برای مدتی کوتاه در این جهان صبر و استقامت ورزیدند و راحتی بس طولانی را بدست آوردند، تجارتی است پر سود که پروردگارشان برایشان فراهم ساخته.
در روایتی از پیامبر تفسیر صبر چنین آمده: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از جبرئیل پرسیدند: ”صبر چیست؟“ جبرئیل گفت:” صبر این است که استقامت و شکیبایی ورزی در ناراحتی، چنان چه پایداری می ورزی در شادمانی و در بیماری، چنان که در سلامتی. پس نباید شکایت کند صابر از کیفیت حال خود نزد خلق به واسطه مصیبت و بلاهایی که به او رسیده.“
🔷 16. دنیا زده و اسیر آن نیستند: ”اَرَادَتْهُمُ الدُّنْیََا، فَلَمْ یُرِِیدُوهََا وَ اَسَرَتْهُمْ فَفَدُوا اَنْفُسَهُمْ مِنْهََا“، دنیا به آن ها روی آورده وآن ها از آن روی گردان شدهاند، دنیا خواست که آنها را اسیرخود کند اما آنان با فداکاری، خود را از دست او آزاد ساختهاند.
ادامه دارد
•┈••✾🍃🦋🍃✾••┈•
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخی_علمی_دانستنی_خواندنی_دیدنی
از دنیا هم بروند میتونند #دعا و #نفرین کنند❗️
🎞#عاق فرزندان توسط #والدین از عالم برزخ
بسیاری ازگره های زندگی ما از توجه نکردن به همین نکته است✅
🌱
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚
سوره #بقره آیه ۲۹
🌿 هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (29)
ترجمه :
اوست آن كس كه آنچه در زمین است، همه را براى شما آفریده، سپس به آفرینش آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان، استوار نمود و او بر هر چیزى آگاه است.
❇️ پس از ذکر نعمت حیات و اشاره به مسأله مبدأ و معاد، به یکى دیگر از نعمت هاى گسترده خداوند اشاره کرده مى گوید: او خدائى است که آنچه روى زمین است براى شما آفریده (هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الأَرْضِ جَمیعاً).
و به این ترتیب، ارزش وجودى انسان ها و سرورى آنان را نسبت به همه موجودات زمینى مشخص مى کند، و درست از اینجا در مى یابیم که این انسان را خدا براى امر بسیار پر ارزش و عظیمى آفریده است، همه چیز را براى او آفریده اما او را براى چه چیز؟!
آرى او عالى ترین موجود در این صحنه پهناور است و از تمامى آنها ارزشمندتر.
✅ بار دیگر به دلائل #توحید باز گشته مى گوید: سپس خداوند به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود، و او به هر چیز آگاه است (ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ فَسَوّاهُنَّ سَبْعَ سَماوات وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْء عَلیمٌ).
اسْتَوى از ماده استواء گرفته شده که در لغت به معنى تسلط، احاطه کامل و قدرت بر خلقت و تدبیر است، ضمناً کلمه ثُمَّ در جمله ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماء الزاماً به معنى تأخیر زمانى نیست بلکه مى تواند به معنى تاخیر در بیان و ذکر حقایقى پشت سر هم بوده باشد.
💠 امیر مؤمنان #علی علیه السلام در باره كلام خداوند عز و جل فرمود: او كسی است كه همه آن چه در زمین است را برای شما آفرید تا از آن عبرت گیرید و با آن راه بهشت او را یابید و از عذاب دوزخ او بپرهیزید «ثُمَّ اسْتَوَی إِلَی السَّمَاء» شروع به آفرینش آن كرد و استوارش ساخت «فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» و از آن جا كه همه چیز را میداند مصلحت امور را دانست و هر آن چه را در زمین است برای نفع و مصلحت شماای فرزندان آدم آفرید.
🌱
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هدایای_معنوی
🎁 ذکری که ملائکه از نوشتن ثوابش عاجزند!
🌼الْحَمْدُ لِلَّهِ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ 🌼
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌺 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ🌺
بارپروردگارا؛ درود فرست بر فاطمه و پدر بزرگوارش و همسر گرامیاش و فرزندان عزیزش (و آن رازی که در وجود او به ودیعه نهادی)، به تعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد.
🌱
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚
سوره #بقره آیه ۳۰
🌿 وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ (30)
ترجمه :
وهنگامى كه پروردگارت به فرشتگان گفت: من بر آنم كه در زمین جانشینى قرار دهم. فرشتگان گفتند: آیا كسى را در زمین قرار مى دهى كه در آن فساد كند و خون ها بریزد؟ در حالى كه ما با حمد و ستایش تو، ترا تنزیه و تقدیس مى كنیم. خداوند فرمود: همانا من چیزى مى دانم كه شما نمى دانید.
❇️ خواست خداوند چنین بود که در روى زمین موجودى بیافریند که نماینده او باشد، صفاتش پرتوى از صفات پروردگار، و مقام و شخصیتش برتر از فرشتگان
خواست او این بود که تمامى زمین و نعمت هایش را در اختیار چنین انسانى بگذارد نیروها، گنج ها، معادن و همه امکاناتش را.
چنین موجودى مى بایست سهم وافرى از عقل، شعور، ادراک، و استعداد ویژه داشته باشد که بتواند رهبرى و پیشوائى موجودات زمینى را بر عهده گیرد.
در این آیه مى گوید: به خاطر بیاور هنگامى را که پروردگارت به فرشتگان گفت من در روى زمین جانشینى قرار خواهم داد (وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلیفَةً).
#خَلِیْفَة به معنى #جانشین است، ولى در این که منظور از آن در اینجا جانشین چه کسى و چه چیزى است؟ مفسران احتمالات گوناگونى داده اند:
بعضى گفته اند: منظور جانشین فرشتگانى است که قبلاً در زمین زندگى مى کردند.
بعضى گفته اند: منظور جانشین انسان هاى دیگر یا موجودات دیگرى که قبلاً در زمین مى زیسته اند.
بعضى آن را اشاره به جانشین بودن نسل هاى انسان از یکدیگر دانسته اند.
ولى انصاف این است ـ همان گونه که بسیارى از محققان پذیرفته اند ـ منظور: #خلافت الهى و نمایندگى خدا در زمین است; زیرا سؤالى که بعد از این فرشتگان مى کنند و مى گویند: نسل آدم ممکن است مبدأ فساد و خونریزى شود و ما تو را تسبیح و تقدیس مى کنیم متناسب همین معنى است; چرا که نمایندگى خدا در زمین با این کارها سازگار نیست.
✅ همچنین مسأله تعلیم اسماء به آدم که شرح آن در آیات بعد خواهد آمد قرینه روشن دیگرى بر این مدعا است.
و نیز خضوع و سجود فرشتگان در مقابل آدم شاهد این مقصود است!
به هر حال، خدا مى خواست موجودى بیافریند که گل سر سبد عالم هستى باشد و شایسته مقام خلافت الهى و نماینده اللّه در زمین گردد.
در حدیثى که از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر این آیات آمده، نیز به همین معنى اشاره شده است که: فرشتگان بعد از آگاهى از مقام آدم، دانستند: او و فرزندانش سزاوارترند که خلفاى الهى در زمین و حجت هاى او بر خلق بوده باشند.
پس از آن، اضافه مى کند: فرشتگان به عنوان سؤال براى درک حقیقت، و نه به عنوان اعتراض عرض کردند: آیا در زمین کسى را قرار مى دهى که فساد کند و خون ها بریزد ؟! (قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ).
در حالى که ما تو را عبادت مى کنیم، تسبیح و حمدت به جا مى آوریم و تو را از آنچه شایسته ذات پاکت نیست، پاک مى شمریم (وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ).
ولى خداوند در اینجا پاسخ سربسته اى به آنها داد که توضیحش در مراحل بعد آشکار گردید: فرمود: من چیزهائى مى دانم که شما نمى دانید ! (قالَ إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ).
🔰 فرشتگان آن چنان که از سخنانشان پیدا است، پى برده بودند این انسان فردى سر براه نیست، فساد مى کند، خون مى ریزد و خرابى به بار مى آورد. اما از کجا دانستند؟!
◀️ گاه گفته مى شود: خداوند قبلاً آینده انسان را به طور اجمال براى آنها بیان فرموده بود.
در حالى که بعضى احتمال داده اند: ملائکه خودشان این مطلب را از کلمه فِى الأَرْض (در روى زمین) دریافته بودند; زیرا مى دانستند انسان از خاک آفریده مى شود، و ماده، به خاطر محدودیتى که دارد ؛ طبعاً مرکز نزاع و تزاحم است، چه این که جهان محدود مادى، نمى تواند طبع زیاده طلب انسان ها را اشباع کند، حتى اگر همه دنیا را به یک فرد بدهند باز ممکن است سیر نشود، این وضع، مخصوصاً در صورتى که توام با احساس مسئولیت کافى نباشد سبب فساد و خونریزى مى شود.
◀️ بعضى دیگر از مفسران معتقدند: پیشگوئى فرشتگان به خاطر آن بوده که آدم، نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلکه پیش از او نیز مخلوقات دگرى بودند که به نزاع و خونریزى پرداختند، پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!
این تفسیرهاى سه گانه، چندان منافاتى با هم ندارند یعنى ممکن است همه این امور سبب توجه فرشتگان به این مطلب شده باشد، و اتفاقاً این یک واقعیت بود که آنها بیان داشتند، و لذا خداوند هم در پاسخ هرگز آن را انکار نفرمود، بلکه اشاره کرد در کنار این واقعیت، واقعیت هاى مهم ترى درباره انسان و مقام او وجود دارد که فرشتگان از آن آگاه نیستند!
💠 آنها فکر مى کردند اگر هدف، عبودیت و بندگى است که ما مصداق کامل آن هستیم، همواره غرق در عبادتیم و از همه کس سزاوارتر به خلافت! بى خبر از این که عبادت آنها با توجه به این که شهوت و غضب و خواست هاى گوناگون در وجودشان راه ندارد با عبادت و بندگى این انسان که امیال و شهوات او را احاطه کرده و شیطان از هر سو او را وسوسه مى کند، تفاوت فراوانى دارد.
🌱
https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir